Kendelse af 30-01-2015 - indlagt i TaxCons database den 27-03-2015

Sagen er indbragt for domstolene. Der er afsagt dom i sagen af Retten i Glostrup den 28. april 2016. Domme i skattesager offentliggøres løbende på SKATs hjemmeside. Bemærk, at der kan gå op til nogle måneder, før en dom offentliggøres.

SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2009.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Af cvr.dk fremgår det, at klageren har drevet virksomheden [virksomhed1] (Cvr.-nr. [...1]). Virksomheden blev påbegyndt i 2000 og er registreret som ophørt pr. 19. marts 2009.

Repræsentanten har henvist til, at det af klagerens årsopgørelser og personlige skatteoplysninger fremgår, at der også har været drift i virksomheden i 2010. Disse oplysninger udspringer imidlertid af repræsentantens fremlæggelse af selvangivelse og saldobalance for 2010, der blev sendt til SKAT i brev af 30. april 2013. SKAT har i brev af 24. maj 2013 kvitteret for modtagelsen af ændringen til selvangivelsen. SKAT har i kvitteringen oplyst, at ændringen er indberettet. SKAT skrev endvidere følgende:

”Vi har ikke gennemgået din selvangivelse, og den nye årsopgørelse betyder derfor ikke nødvendigvis, at vi kan godkende selvangivelsen.”.

Da klageren ikke indsendte selvangivelse for indkomståret 2009 fastsatte SKAT ved afgørelse af 14. oktober 2010 indkomsten efter et skøn.

Resultat af virksomhed blev skønnet til 400.000 kr. med følgende begrundelse:

”Beløbet er fastsat ud fra, at der er plads til et passende privatforbrug. De øvrige beløb har andre (for eksempel arbejdsgivere, banker, fagforeninger) indberettet til SKAT for 2009.”

Det fremgår ikke af SKATs afgørelse, hvordan privatforbruget er beregnet.

SKATs systemer har på baggrund af R75-oplysninger (indberettede oplysninger) beregnet et vejledende privatforbrug som følger:

Formue primo ekskl. ejendomsværdi

-2.024.505

Formue ultimo ekskl. ejendomsværdi (nettogæld derfor positivt fortegn)

1.978.590

Kursregulering realkreditlån

-51.055

Indbetalinger inkl. arbejdsmarkedsbidrag

-43.660

Overskydende skat

37.998

Overskydende arbejdsmarkedsbidrag

5.662

Ejendomsskat

-13.567

Skattepligtig indkomst før AM-bidrag og inkl. resultat af virksomhed på 400.000 kr.

230.200

Tilbageførsel af beskæftigelsesfradrag

13.600

Vejledende privatforbrug udgør herefter:

133.263

Vejledende privatforbrug ekskl. resultat af virksomhed på 400.000 kr.

-266.737

Klagers repræsentant oplyste til retsmødet oplyst, at der var lån for ca. 600.000 kr., der ikke var taget højde for i SKATs privatforbrugsberegning. Der var efter det oplyste tale om både private lån og realkreditlån.

Klagerens repræsentant anmodede i brev af 7. august 2012 SKAT om at genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2009. I brevet var det oplyst, at skønnet på 400.000 kr. var ukorrekt, at genoptagelsesanmodningen var baseret på klagerens mundtlige oplysninger, og at der ikke forelå nogen konkret talmæssig dokumentation.

I brev af 3. december 2012 anmodede SKAT om, at der blev indsendt en selvangivelse og et skatteregnskab, der viste årets driftsresultat samt avanceopgørelser ved ophør. SKAT anmodede endvidere om en kapitalforklaring. Det fremgik af brevet, at SKAT ville henlægge sagen, hvis materialet ikke blev indsendt.

SKAT modtog ikke den ønskede dokumentation.

Sammen med klagen til skatteankenævnet var der vedlagt en udskrift af en saldobalance (råbalance) for perioden 1. januar 2009 til den 31. december 2009. Saldobalancen var udskrevet den 2. maj 2013 og af saldobalancen fremgik bl.a. følgende oplysninger (beløb er afrundet):

Omsætning i alt

1.272.177 kr.

Vareforbrug i alt

227.637 kr.

Bruttoavance

1.044.540 kr.

Øvrige produktionsomkostninger

102.568 kr.

Løn og personaleomkostninger

449.428 kr.

Kapacitetsomkostninger i alt

250.403 kr.

Resultat før afskrivninger

242.141 kr.

Afskrivninger

34.095 kr.

Nettorenteudgifter i alt

3.649 kr.

Resultat

204.397 kr.

Af saldobalancen fremgår det endvidere, at egenkapitalen primo 2009 udgjorde 280.044 kr.

Det er for indkomståret 2008 selvangivet, at virksomheden havde en negativ egenkapital på 569.287 kr. ultimo 2008.

Klagerens repræsentant er anmodet om at fremsende en dokumenteret redegørelse for differencen (849.380,50 kr.) mellem egenkapitalen ultimo 2008 og primo 2009. Repræsentanten har oplyst, at differencen skyldes ændringer i forhold til tidligere revisor, men der er hverken redegjort for eller sendt dokumentation for disse ændringer.

Repræsentanten er endvidere anmodet om at fremsende regnskabet for 2008. Repræsentanten har henvist til, at dette kan skaffes ved at rette henvendelse til klagerens tidligere revisor.

Af den medsendte saldobalance fremgår det endvidere, at udgående moms (salgsmoms) udgjorde 177.044 kr. svarende til en momspligtig omsætning på 708.176 kr.

Den skyldige moms udgjorde 141.000 kr., hvilket svarer til den udgående moms, der er angivet for 1. kvartal af 2009.

Hvis hele omsætningen på 1.272.177 kr. var momspligtig kan den udgående moms beregnes til 318.044 kr.

Repræsentanten har oplyst, at den skyldige moms skal tillægges den udgående moms på 177.044 kr., hvorefter den samlede udgående moms for 2009 udgør 318.044 kr. (141.000 kr. + 177.044 kr.).

Der er hverken registreret ind- eller udgående moms i 2. – 4. kvartal 2009 i klagerens personlige skatteoplysninger for 2009.

Det fremgår også af saldobalancen, at der er betalt B-skatter med 60.000 kr. SKAT har kun registreret indbetalinger på 43.660 kr. i 2009.

Klagerens repræsentant er anmodet om at fremsende dokumentation for tilgodehavende debitorer og dokumentation for evt. tab herpå. Repræsentant har ikke fremsendt dokumentation, men det er oplyst, at:

”driftsmidlerne er tabsført i indkomståret 2010, hvor virksomheden er afsluttet”.

SKATs afgørelse

SKAT har fastholdt grundlaget for klagerens skat for indkomståret 2009.

Der er ikke indsendt selvangivelse eller regnskab for 2009.

Det fremgår heller ikke af genoptagelsesanmodningen, hvad overskuddet kunne opgøres til. Det oplyses kun, at klagerens mundtlige oplysninger om, at skønnet er ukorrekt, skal lægges til grund, og at der ikke findes nogen konkret talmæssig dokumentation. SKAT anser derfor anmodningen for udokumenteret og indholdsløs.

Hvis SKAT skal vurdere grundlaget for klagerens skat for 2009, kræver det en korrekt udarbejdet selvangivelse, et skatteregnskab og en kapitalforklaring.

Klagerens opfattelse

Der nedlægges påstand om, at klagerens skat for indkomståret 2009 skal genoptages, og at overskud af virksomhed skal ansættes til 204.743,68 kr.

Repræsentanten er kommet i besiddelse af en balance, hvoraf det fremgår, at overskuddet i virksomheden for 2009 kan opgøres til 204.743,68 kr.

SKATs skøn på 400.000 kr. er således ikke korrekt.

Da der nu foreligger en talmæssig dokumentation bør SKAT genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2009 med henblik på at nedsætte virksomhedens resultat fra 400.000 kr. til 204.743,68 kr.

Repræsentanten har henvist til, at klageren har et egentligt betinget retskrav på genoptagelse, hvis de nye oplysninger skaber sandsynlighed for, at sagen ville have fået et andet udfald, hvis oplysningerne havde foreligget ved myndighedens oprindelige stillingtagen.

Kravet om nye oplysninger vil i praksis være opfyldt, når den skattepligtige har fremlagt den fornødne dokumentation, der kan erstatte den skønsmæssige ansættelse. Der henvises i denne forbindelse til Vestre Landsrets dom offentliggjort som UfR 1982.1177 VLD.

Repræsentanten er endvidere ikke enig i, at balancen er fejlbehæftet.

Repræsentanten henviser endelig til, at SKATs skønsmæssige ansættelse er åbenbart urimelig, og at den har væsentlig betydning for klageren, da ændringen er på mere end 5.000 kr.

Det korrekte resultat af virksomhed er ca. 195.603 kr. mindre end SKATs skønsmæssigt fastsatte resultat. Der er således tale om en betydelig ændring, som det vil være dybt urimeligt at opretholde. Klageren vil endvidere ikke være i stand til at betale, idet der er tale om penge, klageren aldrig har været i besiddelse af.

Til retsmødet fastholdt repræsentanten, at der ved fremlæggelsen af balancen var fremlagt nye oplysninger. Det fremgik klart af SKATs afgørelse, at SKAT ikke havde været i besiddelse af denne balance.

Det blev endvidere gjort gældende, at SKATs privatforbrugsberegning var forkert, idet der ikke var taget højde for lån på ca. 600.000 kr.

Landsskatterettens afgørelse

En skattepligtig kan anmode SKAT om at få genoptaget sin skatteansættelse, hvis den skattepligtige kan fremlægge nye oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring. Anmodningen skal ske inden 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Den skattepligtige har et retskrav på genoptagelse, såfremt de nye oplysninger skaber en vis sandsynlighed for, at sagen ville have fået et andet udfald, hvis oplysningerne havde foreligget ved myndighedens oprindelige stillingtagen til sagen. SKAT skal i formel henseende vurdere, om oplysningerne kan medføre en ændret skatteansættelse. Hvis skatteansættelsen, uanset de nye oplysninger, fortsat må anses for korrekt, kan en genoptagelsesanmodning afslås.

Genoptagelsesanmodningen for indkomståret 2009 er fremsat i august måned 2012, og anmodningen er derfor fremsat inden for fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Landsskatteretten finder imidlertid, at der ikke er fremlagt nye oplysninger, der kan begrunde en ændring af klagerens skatteansættelse.

Der er lagt vægt på, at flere forhold tyder på, at den fremlagte balance er fejlbehæftet. For det første svarer egenkapitalen primo ikke til egenkapitalen ultimo for det forudgående år.

I balancen indgår også udgående moms, der tilsyneladende hverken er angivet eller afregnet over for SKAT. Den udgående moms vedrører endvidere en periode efter virksomheden er registreret som ophørt.

Det kan ikke tillægges nogen særlig vægt, at der er selvangivet resultat af virksomhed for det efterfølgende indkomstår, idet denne selvangivelse hviler på uprøvede oplysninger.

Der er desuden henset til, at et virksomhedsoverskud på ca. 200.000 kr. vil medføre, at klagerens beregnede privatforbrug, jf. SKATs vejledende privatforbrug, vil blive negativt.

Oplysningerne om yderligere lån på ca. 600.000 kr. er udokumenterede, og det er endvidere oplyst, at en del af disse lån vedrører realkreditlån, der som udgangspunkt er indberettet til SKAT og dermed indgår i privatforbrugsberegningen.

De nye oplysninger er således forbundet med en sådan usikkerhed, at det ikke er sandsynligt, at sagen ville have fået et andet udfald, hvis oplysningerne havde foreligget tidligere. Dermed er der ikke grundlag for genoptagelse.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.