Kendelse af 27-05-2016 - indlagt i TaxCons database den 19-06-2016

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Tilladelse til betaling efter kildeskattelovens § 69A

NEJ

JA

NEJ

Faktiske oplysninger

SKAT har den 19. november 2012 ændret selskabets skatteansættelse. SKAT har bl.a. truffet afgørelse om, at de af selskabet udbetalte skattefri rejsegodtgørelser ikke opfylder betingelserne i Bekendtgørelse nr. 173 af 13/3/2000 og, at godtgørelserne derfor er skattepligtige for modtagerne.

Som følge af denne afgørelse har selskabet ansøgt SKAT om tilladelse til, at indbetale skatten for de ansatte jf. bestemmelsen i kildeskattelovens § 69A.

Selskabets repræsentant har begrundet anmodningen til SKAT således:

”Iforbindelse med SKATs kontrol af selskabets udbetaling af diæter for 2010 og 2011 er SKAT kommet frem til den konklusion, at selskabet ikke i tilstrækkeligt omfang har den fornødne dokumentation for, at udbetalte diæter opfyldte kravene til skattefri udbetaling. Selskabet har således ikke overholdt formalia til dokumentationen, så SKAT kan acceptere, at diæterne kunne udbetales skattefrit. Det er således SKATs vurdering, at udøvelsen af arbejdsgiverkontrollen ikke har været tilstrækkelig.

Selskabet har forklaret, at man på daværende tidspunkt ikke var opmærksom på krav til indhold i dokumentationen til udbetaling af diæter. Fejlen i dokumentation skyldes således manglende kendskab til dokumentationskravene. Vi skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at selskab efterfølgende har indført standardiseret skemaer, som opfylder kravene til dokumentationen for udbetaling af skattefrie diæter.

På vegne af vores klient [virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1] , skal vi derfor venligst anmode om, at selskabet i henhold til kildeskattelovens § 69 a, må betale skat og arbejdsmarkedsbidrag ( i alt 56%) af de udbetalte diæter. Samlede udbetalte diæter udgør 97.156 kr. og der ønskes således, selskabet indbetaler 56% heraf, i alt 54.407 kr.

De berørte personer og beløb er ifølge skrivelsen fra den 12. oktober 2012, punkt 3.1;

(………………..)

Der henvises til vedlagte bilag for navn, cpr-nr. mv. for de enkelte personer. Vi skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at vedlagte bilag er en rekonstruktion af de udbetalte diæter på baggrund af selskabets registreringer.”

SKATs afgørelse

SKAT har givet afslag på anmodning om tilladelse til betaling efter bestemmelsen i kildeskattelovens § 69A.

Som begrundelse har SKAT anført:

”SKAT har fremsendt afgørelse til selskabet den 19. november 2012 vedrørende de udbetalte diæter.

Samme dag blev der fremsendt afgørelse til de berørte ansatte, som er 9 personer + selskabets hovedaktionær, [person1].

Ændringerne blev afgjort med denne begrundelse:

” Opgørelserne underbygger efter SKAT’s opfattelse, at selskabet ved udbetalingerne ikke har ført kontrol med beregningen af rejsegodtgørelsen, hvilket er påkrævet.

Udbetalingerne vil hermed være skattepligtige for modtagerne.

Der henvises til ligningsloven § 9A og bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000 samt den juridiske vejledning C.A.7.2.8. ”

Årsopgørelserne til de ansatte og hovedaktionær er udskrevet og lagt i skattemapperne den 23. november 2012. Betaling af skatterne for de enkelte personer forfalder 1. januar og fremefter.

KAT henviser til den interne vejledning udgivet af Skatteministeriet af 14. maj 2012: Frivillig arbejdsgiverindbetaling for skat mv. af udbetalt rejse- og befordringsgodtgørelse.

Det fremgår af vejledningen, at der skal ske en vurdering af anmodningen:

Det fremgår af vejledningen, at der skal gives afslag i tilfælde, hvor arbejdsgiveren helt har undladt at føre kontrol med godtgørelsens udbetaling.

I denne sag har arbejdsgiver ikke ført kontrol med udbetalingerne, som det er krævet jf. bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000, hvorved der er grund til at afvise anmodningen.

Det fremgår endvidere af vejledningen, at der skal gives afslag, hvis der allerede er taget initiativ til ændring af årsopgørelsen for ansatte, f.eks. hvor ny årsopgørelse er dannet eller agterskrivelse er udsendt.

I denne sag er årsopgørelser lagt i deres skattemapper den 23. november 2012 og forfaldsdatoer er fra 1. januar, det er hermed grund til at afvise anmodningen.

Det konkluderes hermed, at SKAT giver afslag på anmodningen.”

SKAT har til klagen supplerende udtalt

”Der er til klagen vedlagt 4 stk. dagssedler, som SKAT ikke har set før.

Dagssedlerne er dog ifølge klagen alene eksempler på udfyldte dagssedler og de er daterede i november 2012 og uden navn på den ansatte. Der ses i øvrigt ingen form for udført kontrol på disse dagssedler, som lovgivningen kræver (der henvises bl.a. til bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000).

Da ændringen vedrører skattepligtige godtgørelser for indkomstårene 2010 og 2011, finder vi ikke, at disse dagssedler eller eksempler på dagssedler og indholdet af dem, kan medvirke til at

godtgørelserne skulle kunne ændres til at være skattefrie.

Oversigt over de gange SKAT har informeret selskabet om, at der kunne være problemer med at få godtgørelsen godkendt som skattefri.

? Ved brev fra SKAT af 11.jun i 2012 blev der gjort opmærksom på, at kørselsregnskabet for hovedaktionær, [person1], for 2010, ikke opfyldte betingelserne for at kunne godkendes som skattefrit.
? Den 16. august 2012 blev der afholdt møde med selskabet, repræsenteret ved [person2] , her blev det præciseret, at kørselsregnskabet ikke kunne godkendes som skattefrit. Det blev oplyst, at der skulle fremsendes underliggende dokumentation.
? Hovedaktionær, [person1] ringer den 20. september 2012 og spørger bl.a. til rejsegodtgørelsen. Det bliver igen her forklaret fra SKAT, at det ikke er godt nok til at kunne godkendes som skattefrit.
? Den 12. oktober 2012 sendes forslag både til selskabet og de ansatte.
? Den 30. oktober 2012 ringer revisor, [virksomhed2] fra [virksomhed3], godtgørelsen bliver drøftet og han vil forsøge at fremskaffe noget mere.
? Afgørelse sendes til alle parter den 19. november 20 12.

Selskabet fremsendte først anmodning om frivillig arbejdsgiverindbetaling for skat mv. af udbetalt rejse- og befordringsgodtgørelse i henhold Kildeskatteloven § 60 A, den 19. december 2012. Det vil sige, en måned efter at afgørelserne er sendt.

SKAT har udgivet en Intern Vejledning af 12. okt. 2012 Frivillig arbejdsgiverbetaling for skat mv. af udbetalt rejse- og befordringsgodtgørelse (erstatter den tidligere af 14. maj 20 12).

Af denne vejledning fremgår det, at der skal gives afslag i tilfælde, hvor arbejdsgiveren helt har undladt at føre kontrol med godtgørelsens udbetaling.

Til dokumentation af godtgørelserne har SKAT modtaget: månedlige opgørelser for [person1], 20l0 (Bilag A), opgørelser (Bilag E),

opgørelser fra revisor (Bilag F).

Disse opgørelser sammenholdt med selskabets indberetninger (Bilag G) af godtgørelserne, kan ikke afstemmes og underbygger herved, at selskabet ikke har ført kontrol med beregningen af

godtgørelserne. Selskabet har hermed heller ikke ført kontrol med udbetalingerne, som det er

påkrævet jf. bekendtgørelse nr. 173 af 13/3-2000. Det er grund til at afvise anmodningen.

Det fremgår desuden af vejledningen, at der skal gives afslag, hvis der allerede er taget initiativ til ændring af årsopgørelsen for ansatte, f.eks. hvor ny årsopgørelse er dannet eller agterskrivelse er udsendt.

I denne sag er årsopgørelser lagt i de ansattes skattemapper den 23. november 2012 og forfaldsdatoer er fra 1. januar 2013. Det er grund til at afvise anmodningen.”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har nedlagt påstand om, at der skal indrømmes tilladelse til betaling efter bestemmelsen i kildeskattelovens § 69A.

Repræsentanten har til støtte herfor fremført:

”Vi anfægter begge begrundelser for afvisning af anmodningen. Selskabet ønsker medhold så selskabet kan betale skat og arbejdsmarkedsbidrag af de udbetalte diæter, som er gjort skattepligtige.

Selskabet helt har undladt at føre kontrol med godtgørelsens udbetaling

Selskabet arbejder som entreprenør og autoriseret kloakmester. Deres opgaver og typisk større projekter, som geografisk dækker hele landet. Med hovedsæde i [by1] er der derfor behov for, at ansatte på projekter på eksempelvis Sjælland overnatter flere dage i træk i forbindelse med færdiggørelsen af projekterne.

Procedurerne i selskabet for udbetaling af diæter har været, at for alle ansatte udarbejder dagssedler. Disse dagsedler afleveres til administrationen i [by1], som indtaster oplysningerne i økonomisystemet. Udbetalingen af diæterne sker på baggrund af dagssedlerne. Der har således været en kontrol af, at de ansatte ret faktisk har været berettiget til modtagelse af diæter.

Dagssedlerne arkiveres i mapperne på selskabets kontor, men grundet mængden af dagssedlerne og det, at oplysningerne fra dagssedlerne var tastet i økonomisystemet har man smidt de dagssedler ud, der var mere end et år gammel. [person2], som varetager bogholderiet og lønudbetalingerne har forklaret, at hun ikke var klar over, at dagssedlerne skulle gemmes og hun derfor smed dem ud på grund af pladsmangel.

I bilag 1 er der vedhæftet et eksempel på de udfyldte dagssedler.

Selskabet erkender, at man ikke har overholdt alle formalia i forbindelse med den udførte kontrol, som indebærer, ifølge bekendtgørelse om rejse- og befordringsgodtgørelses krav til dokumentation, at man kontrollere

? Modtagerens navn, adresse og CPR nummer
? Rejsens erhvervsmæssige formål
? Rejsens start og sluttidspunkt
? Rejsens mål med eventuelle delmål
? De anvendte satser
? Beregning af rejsegodtgørelsen

Man har på dagssedlerne påført personen, ikke adresse og CPR nummer da dette er indeholdt i stamdata for ansatte. Formål har stået på dagssedlerne, men man har ikke udbetalt diæter for start til sluttidspunkt, men blot betalt dem hele dage, så hvis den ansatte tog af sted kl. 07.00 mandag og arbejdede til onsdag kl. 17.00 fik han diæter for 2 dages overnatninger.

SKAT har begrundet deres afslag med, at der ikke er foretaget kontrol overhovedet, altså, at den er undladt. Konklusionen er, at selskabet har udført en kontrol i kraft at de dagssedler, som er vedlagt, som eksempel i bilag 1. Det har altid været selskabets procedure, at anvende dagssedler, da disse bruger som grundlag for styring af projekterne i selskabet, og de er også brugt som grundlag for udbetalingen af diæterne.

Man har fejlagtigt smidt dagssedler ud og ikke gemt disse i fem år, da de er dokumentationen for udbetalingen af skattefrie diæter, men dette er ikke ensbetydende med, at man – som SKAT anfører som argumentation – helt har undladt at føre kontrol med godtgørelsens udbetaling.

Der allerede er taget initiativ til ændring af årsopgørelsen for ansatte (hvis årsopgørelsen eller agterskrivelser er udsendt)

Det andet argument for, at afvise anmodningen om at få lov til at betale skat og arbejdsmarkedsbidrag af de udbetalte diæter har været, at der er taget initiativ til at ændre årsopgørelserne.

Dette argument anfægter selskabet ligeledes. Processen har været således.

Der udsendes agterskrivelse 12. oktober 2012 til selskabet [virksomhed1] ApS (bilag 2), samme dag sender der agterskrivelser til de pågældende ansatte, herunder hovedanpartshaveren [person1] (bilag 3). Selskabet skriver herefter et brev til SKAT hvor man anfægter, at man ikke har foretaget kontrol med udbetalingen af skattefrie diæter.

Der modtages afgørelse fra SKAT den 19. november 2012 (bilag 4), hvor SKAT har afvist den fremsendte dokumentation og holder fast i, at diæterne skal være skattepligtige. Samme dag sender der meddelelse om ændring af skatten til de pågældende ansatte (bilag 5 - Bemærk venligst, at der som bilag kun er vedlagt [person1], men øvrige ansatte har ligeledes fået brev samme dag). Den 23. november 2013 er årsopgørelserne ændret i skattemappen for de pågældende ansatte (bilag 6).

Vi mener således ikke, at man kan bruge argumentet, om at såfremt der allerede er taget initiativ til ændring af årsopgørelsen for ansatte, når man modtager SKATs afgørelse samme dag, som der tages initiativ til at ændre årsopgørelserne for de ansatte. Det giver ikke selskabet nogen mulighed overhovedet for at kunne anvende kildeskattelovens § 69 a, når forretningsgangene hos SKAT sker samme dag.

Vi mener således, at det er problematisk at anvende en argumentation for afvisning af anmodningen, når denne argumentation reelt gør, at man aldrig vil kunne anvende kildeskattelovens § 69 a, da agterskrivelserne sende ud til de ansatte samme dag som afgørelsen sendes til selskabet. Det giver ikke selskabet betænkningstid i forhold til at vurdere hvordan man skal reagere i forhold til afgørelsen. ”

Landsskatterettens afgørelse

Hvis en indeholdelsespligtig udbetaler rejse- eller befordringsgodtgørelser efter reglerne i ligningslovens § 9A eller § 9B og det efterfølgende konstateres, at betingelserne for skattefrihed i disse bestemmelser ikke er opfyldt, kan told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige tillade, at den indeholdelsespligtige betaler et beløb svarende til 56 % af de pågældende godtgørelser. Det fremgår af kildeskattelovens § 69A.

Af lovforslaget (LFF nr. 216 af 12. marts 2008) til loven fremgik bl.a.:

Endelig er det tanken, at SKAT skal kunne afvise en anmodning, hvis SKAT inden indgivelse af anmodningen har udsendt agterskrivelser og/eller årsopgørelser, hvor godtgørelserne er medregnet, til en større del af de berørte ansatte i den pågældende virksomhed. Dog kan SKAT i disse tilfælde tillade, at arbejdsgiveren betaler skat og arbejdsmarkedsbidrag for de ansatte, der endnu ikke er udsendt agterskrivelser og/eller årsopgørelser til. I tilfælde, hvor der alene er udsendt sådanne agterskrivelser og/eller årsopgørelser til en mindre del af de ansatte, vil arbejdsgiveren - hvis de øvrige betingelser for at opnå tilladelse er opfyldt - også kunne benytte ordningen i forhold til de ansatte, der har fået udsendt agterskrivelser og/eller årsopgørelser. Agterskrivelserne vil da skulle trækkes tilbage eller årsopgørelserne ændres, hvis arbejdsgiveren får tilladelse til at benytte ordningen og betaler rettidigt.

Alene fordi SKAT har sendt agterskrivelser og årsopgørelser til de ansatte, inden anmodningen fremsættes, er det rettens opfattelse, at SKAT har ret til at afvise anmodningen. Det forhold, at SKAT har foretaget ændringerne for de ansatte i umiddelbar forlængelse af arbejdsgiverens sag, ses ikke at ændre herved.

Retten stadfæster således afgørelsen.