Kendelse af 02-07-2015 - indlagt i TaxCons database den 14-08-2015

Indkomstårene 2001 og 2002

SKAT har ikke imødekommet en anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne.

Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage det omhandlede indkomstår.

Faktiske oplysninger

Ved breve af 24. september 2012 har klagerens repræsentant anmodet om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2001, 2002 og 2004. Der er henvist til SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810.

SKATs afgørelse

SKATs afgørelse af 7. december 2012 er begrundet således:

”Din rådgiver har bedt om at få ændret grundlaget for din skat for 2001, 2002 og 2004 som følge af SKATs Styresignal SKM2011.810.SKAT således:

2001: kapitalafkastet ændres fra 128.620 kr. til 101.100 og nedsættes således med 27.520 kr., som skal opspares i virksomhedsordningen.

2002: kapitalafkastet ændres fra 113.810 kr. til 73.446 kr. og 53.100 kr. ud af hele ændringen på 55.523 kr. skal opspares i virksomhedsordningen.

2004: kapitalafkastet ændres fra 91.647 kr. til 38.948 kr.

SKAT har ændret grundlaget for din skat for 2004 sådan:

Indkomståret 2004

Kapitalafkastet i virksomhedsordningen ændres til38.948

SKAT har gennemgået din rådgivers ansøgning, og vi har ikke ændret grundlaget for din skat for 2001 og 2002. Det er fordi genoptagelse i henhold til styresignalet SKM2011.810.SKAT ikke giver adgang til ændring i overskudsdisponeringen, da det kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 sammenholdt med ligningsvejledningen Erhvervsdrivende, afsnit E.G.2.7.4.

Såfremt vi nedsætter kapitalafkastet for årene 2001 og 2002, vil det således medføre et større resultat af virksomhed, som skal beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.

Der vil blive udskrevet yderligere opkrævning vedrørende arbejdsmarkedsbidrag for 2001 og 2002, da den overskydende skat ikke vil overstige det yderligere arbejdsmarkedsbidrag af den større personlige indkomst.

Da det således vil være til ugunst for dig, har vi valgt ikke at foretage ændringen i kapitalafkastet for 2001 og 2002.

Din rådgiver har følgende indsigelse:

På vegne af skatteyder er der tidligere anmodet om genoptagelsen hos [Skattecentrets] fa ovennævnte indkomstår for den pågældende skatteyder som følge af SKATs Styresignal SKM2011.810.

Der er anmodet om ændringer i selvangivelserne som følge af de ændrede kapitalafkastsatser jf. styresignalet, og der er i samme forbindelse anmodet om ændret beslutning om overførsel af overskud og opsparingen af overskud i virksomhedsordningen.

Skat har godkendt ændring af kapitalafkastsatser i alle indkomstårene.

Skat finder derimod ikke, at der er mulighed for at ændre i indkomstdisponeringen og dermed opsparingen af virksomhedsoverskud. Dermed har skatteyder ikke mulighed for at foretage optimering af indkomsten i de enkelte år og derved følge den skattestrategi, som er lagt for hans virksomhed.

Det er derfor vores klare opfattelse, at skatteyder i dag skal have samme mulighed for at optimere sin indkomst, som han ville have haft i de omhandlende indkomstår, hvis Skat havde anvendt den rigtige kapitalafkastsats.

Der er os bekendt allerede en række tilsvarende sager under behandling hos Skat.

Din rådgivers indsigelse har ikke givet anledning til ændring af SKATs opfattelse, hvorfor afgørelsen er truffet som ovenfor anført.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at klageren for indkomstårene 2001 og 2002 er berettiget til omvalg af opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning, som følge af ændret kapitalafkastsats jf. styresignal SKM 2011.810, idet klageren skal have mulighed for at foretage optimering af indkomsten i de enkelte år, som han ville have haft i de omhandlede indkomstår, hvis SKAT havde anvendt den rigtige kapitalafkastsats, og derved følge den skattestrategi, som er lagt for virksomheden.

Indkomståret 2001

Kapitalafkastet ønskes nedsat med 27.520 kr. til 101.100 kr. Hele ændringen ønskes sparet op i virksomheden.

Indkomståret 2002

Kapitalafkastet ønskes nedsat med 55.523 kr. til 73.446 kr. Der ønskes opsparet 53.100 kr. i virksomheden.

Repræsentanten mener, at der i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 er hjemmel til at ændre beslutning om overførsel af overskud, når skatteansættelsen ændres som følge af skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27, og henviser til, at det anføres i SKATs styresignal SKM2011.810 pkt. 2.2., at skatteyder, på eget initiativ, kan få genoptagelse jf. skatteforvaltningslovens § 27 helt tilbage til år 2000, hvis en for høj kapitalafkastsats har bevirket en for høj skatteansættelse.

Repræsentanten oplyser endvidere, at klagerens strategi for disponering af indkomsten er, at lade sig beskatte af mest muligt af virksomhedens overskud, samtidigt med at det tilstræbes at begrænse beskatning med topskat. Hvis klager havde været bekendt med de korrekte kapitalafkastsatser da indkomstdisponeringerne blev foretaget, kunne indkomstdisponeringerne således være foretaget med afpasning af den personlige indkomst til topskattegrænsen, bl.a. under hensyntagen til de særlige regler om beskatning af kapitalafkast for ægtefæller, idet selvangivelsesomvalg, efter repræsentantens opfattelse, skal tillades efter skatteforvaltningslovens § 30, for så vidt angår ændringen vedrørende kapitalafkastsatsen og direkte afledte konsekvensændringer i efterfølgende års kapitalafkast.

Landsskatterettens afgørelse

I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.

SKAT har nægtet at efterkomme klagerens anmodning om at genoptage ansættelsen for indkomstårene 2001 og 2002 med henblik på at ændre hensættelserne til senere hævning og overskudsdisponeringerne i virksomhedsordningen. Der er henvist til, at en ændring i overskudsdisponeringerne kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.

Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævet kapitalafkast som følge af finansielle aktiver givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens §§ 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger mv. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.

Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.

Betingelserne anses således også for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opgjorte kapitalafkastsats har været af betydning for klagerens overskudsdisponering. Såfremt klageren havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, ville indkomstdisponeringen kunne have omfattet et mindre kapitalafkast og den personlige indkomst afpasset til topskattegrænsen. Den for høje kapitalafkastsats har bevirket, at der er betalt mere i skat i det omhandlede år, end hvis der var overskudsdisponeret i virksomhedsordningen med udgangspunkt i et lavere kapitalafkast. Den for høje kapitalafkastsats har således betydet, at der er truffet uhensigtsmæssige beslutninger ved de selvangivne valg.

Klageren er på den baggrund berettiget til, at få genoptaget ansættelserne med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres. Der kan i øvrigt ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.

SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2001 og 2002.