Kendelse af 27-01-2015 - indlagt i TaxCons database den 27-03-2015

Indkomstårene 2002, 2004, 2005, 2006 og 2008.

SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.

Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.

Faktiske oplysninger

Klageren har i en længere årrække anvendt virksomhedsordningen, herunder også i indkomstårene 2002, 2004, 2005, 2006 og 2008.

Klagerens repræsentant har i brev af 12. september 2012 med baggrund i SKM2011.810.SKAT bedt om ændring af virksomhedsordningens overskudsdisponering for perioden 2000 - 2011. på grund af ændringer i kapitalafkastsatsen. Der er fremlagt opgørelser over de ønskede ændringer i virksomhedsskatteordningen.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2002, 2003, 2004, 2005, 2006 og 2008. Afgørelsen er begrundet således:

”Vi kan ikke ændre skatten, fordi

Din rådgiver har anmodet om ændring af kapitalafkast og overskudsdisponering, som følge af styresignalet SKM2011.810.SKAT.

SKM2011.810.SKAT giver alene ret til at ændre i rentekorrektionen/kapitalafkastet. Ændringen i rentekorrektionen/kapitalafkastet giver ikke samtidig adgang til at ændre i størrelsen af opsparet overskud og hensættelse til senere hævning, idet det er særskilt lovreguleret i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.

Efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 og ligningsvejledningens afsnit E.G.2.7.4 kan opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning kun ændres under forudsætning af, at der sker ændringer i virksomhedens indkomst. Virksomhedens overskud ændres ikke ved ændringen af kapitalafkastet. Der kan derfor ikke ske ændringer i hensættelse til senere faktisk hævning og opsparet overskud.

Din revisor har ved brev af 26. oktober 2012 skrevet således:

Vi er uenige med SKAT idet den ønskede overskudsdisposition er et udslag af, at SKAT har begået en fejl. Vi er bekendt med, at Videnscentret for Landbrug pt. kører tilsvarende sag, som bør danne præcedens fremadrettet. På den baggrund bør vi afvente endelig kendelse herfra.

Ifølge SKM2009.240 har SKAT ikke hjemmel til, at give genoptagelsestilsagn. Muligheden for eventuel senere ændring i overensstemmelse med udfaldet af pilotsagen forudsætter, at der påklages til enten skatteankenævnet eller Landsskatteretten.

Betingelserne for, at du kan få ændret din skatteansættelse, står i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og undtagelsesbestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der skal ske genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2002, 2004, 2005, 2006 og 2008, idet betingelserne for genoptagelse må anses for opfyldte, da den højere kapitalafkastsats har medført en højere beskatning og derved stillet klageren ringere.Der er henvist til Landsskatterettens kendelse i SKM2013.767, der kan anvendes analogt.

Klagerens repræsentant har i brev af 11. august 2014 anført følgende:

”Klagen vedr. Skat [...]s afgørelse af 4. december 2012 vedr. 2002, 2004, 2005 og 2006 og 2008 hvor [person1] i alle årene har betalt topskat af kapitalindkomst. Indkomsten ønskes tilrettet i henhold til SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkast og opsparet overskud i virksomheden.

Ændringerne ønskes som følger:

2002:

Nedsættelse af kapitalafkast med 12.345 kr. og opsparing forhøjes med et tilsvarende beløb

2004:

Nedsættelse af kapitalafkast med 19.952 kr. og opsparing forhøjes med et tilsvarende beløb

2005:

Nedsættelse af kapitalafkast med 21.714 kr. og opsparing forhøjes med et tilsvarende beløb

2006:

Nedsættelse af kapitalafkast med 12.781 kr. og opsparing forhøjes med et tilsvarende beløb

2008:

Nedsættelse af kapitalafkast med 21.986 kr. og opsparing forhøjes med et tilsvarende beløb

[person1] har i alle de påklagede år betalt topskat af kapitalafkastet.

Efter reglerne om beregning af topskat beskattes positiv nettokapitalindkomst (herunder kapitalafkast) på toppen af den personlige indkomst, jf. personskattelovens § 7. For ægtefæller vedkommende beregnes topskatten af positiv nettokapitalindkomst på toppen af den af ægtefællernes personlige indkomst, der er størst.

Efter reglerne i virksomhedsordningen skal kapitalafkast hæves, førend man kan hæve personlig indkomst, jf. hæverækkefølgen i virksomhedsskattelovens §5. For at kunne hæve et beløb til beskatning som personlig indkomst har klageren derfor været nødt ti at lade sig beskatte af hele året kapitalafkast.

I alle de påklagede indkomstår har [person1] ladet sig beskatte af hele årets kapitalafkast, som har medført topskat...”

Landsskatterettens afgørelse

I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.

Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævet kapitalafkast som følge af finansielle aktiver givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens §§ 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.

Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.

Betingelserne anses således også for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opgjorte kapitalafkastsats har været af betydning for klagerens overskudsdisponering. Såfremt klageren havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, ville indkomstdisponeringen kunne have omfattet et mindre kapitalafkast og den personlige indkomst afpasset til topskattegrænsen. Den for høje kapitalafkastsats har bevirket, at der er betalt mere i skat i de omhandlede år, end hvis der var overskudsdisponeret i virksomhedsordningen med udgangspunkt i et lavere kapitalafkast. Den for høje kapitalafkastsats har således betydet, at der er truffet uhensigtsmæssige beslutninger ved de selvangivne valg.

Klageren er på den baggrund berettiget til, at få genoptaget ansættelserne med hjemmel i skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 2 og 27, stk. 1, nr. 8. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres. Der kan i øvrigt ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.

SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelsen for indkomstårene 2002, 2004, 2005, 2006 og 2008.