Kendelse af 19-12-2014 - indlagt i TaxCons database den 20-02-2015

Indkomstårene 2000 - 2010

SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.

Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.

Faktiske oplysninger

Klageren har i en længere årrække anvendt virksomhedsordningen, herunder også i indkomstårene 2000 - 2010.

Klagerens repræsentant har i brev af 6. september 2012 med baggrund i SKM2011.810.SKAT bedt om ændring af virksomhedsordningens overskudsdisponering på grund af ændringerne af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010. Der er fremlagt opgørelser over de ønskede ændringer i virksomhedsordningen.

SKATs afgørelse

SKAT har genoptaget og ændret klagerens ansættelser for 2003, 2005, 2006 og 2010, men har nægtet at ændre overskudsdisponeringen med henvisning til virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1. SKAT har begrundet afgørelsen således:

”SKAT har ændret grundlaget for klagerens skat for 2000 - 2011 sådan:

Indkomståret 2003:

Kapitalafkastet i virksomhedsordningen ændret til

46.163 kr.

Indkomståret 2005:

Kapitalafkastet i virksomhedsordningen ændret til

138.554 kr.

Indkomståret 2006:

Kapitalafkastet i virksomhedsordningen ændret til

129.735 kr.

Indkomståret 2010:

Kapitalafkastet i virksomhedsordningen ændret til

114.409 kr.

Kapitalafkastet er beregnet med de nye satser og med baggrund i de selvangivne kapitalafkastgrundlag pr. 1.1. for årene. Endvidere er der taget højde for de situationer, hvor der er overført beløb fra kapitalafkastet, i henhold til virksomhedsskattelovens § 23a.

SKAT har gennemgået din rådgivers ansøgning, og vi mener, at grundlaget for din skat ikke kan ændres som anmodet for årene. Det er fordi genoptagelse i henhold til styresignalet SKM2011.810.SKAT ikke giver adgang til ændring i overskudsdisponeringen, da det kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 sammenholdt med ligningsvejledningen Erhvervsdrivende, afsnit E.G.2.7.4.

Virksomhedens skattepligtige overskud vil fortsat være uændret 447.391 kr. for 2000, 584.395 kr. for 2001, -121.181 kr. for 2002 (kapitalafkast dermed 0 kr.), 95.811 kr. for 2003, 168.729kr. for 2004, 1.011.504 kr. for 2005, 788.158 kr. for 2006, 625.570 kr. for 2007, 80.530 kr. for 2008, 216.132 kr. for 2009, 509.849 kr. for 2010 og 714.037 kr. for 2011, selvom der sker en ændring af kapitalafkastet for de pågældende år.

Årene 2007 og 2011 er ikke omfattet af styresignalet, men alene medtaget, grundet afledte ændringer ved anmodningen om ændring af overskudsdisponering for tidligere år.

Ingen anmodning om ændring af 2008, da det skattepligtige overskud er mindre end det beregnede kapitalafkast både før og efter ændring af kapitalafkastsatserne. Der er overført maks. beløb efter virksomhedsskattelovens § 23a.

Endvidere bemærkes, at styresignalet ikke giver mulighed for at overføre beløb efter virksomhedsskattelovens § 23a, med mindre der oprindeligt for året er overført beløb efter virksomhedsskattelovens § 23a.

Såfremt vi nedsætter kapitalafkastet for årene, vil det medføre et større resultat af virksomhed for hvert af årene, som skal beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1. Da det således vil være til ugunst for dig, har vi valgt ikke at foretage ændringerne i kapitalafkastet for årene, men alene for årene 2003, 2005, 2006 og 2010, hvor det vil være til gunst for dig...”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der skal ske genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2000 – 2010, idet betingelserne for genoptagelse må anses for opfyldte, da den højere kapitalafkastsats har medført en højere beskatning og derved stillet klageren ringere. Der er henvist til Landsskatterettens kendelse i SKM2013.767, der kan anvendes analogt.

Klagerens repræsentant har i brev af 4. august 2014 anført følgende:

”I forbindelse med at sagen er der af SKAT foretaget korrektion af kapitalafkast for indkomstårene 2003, 2005, 2006 og 2010, hvilket er foretaget idet dette har været til gunst for skatteyder (bilag 1).

De øvrige indkomstår er der ikke foretaget ændringer på, idet det ifølge SKAT har været til ugunst for skatteyder. Samlet for alle indkomstårene der er påklaget er, at der ikke er foretaget ændringer af overskudsdisponeringen for de enkelte indkomstår. Dette skyldes ifølge SKAT, at styresignalet SKM2011.810.SKAT ikke giver adgang til at ændre overskudsdisponeringen for de enkelte indkomstår.

Skatteyder ønsker at ændre de selvangivne dispositioner, idet der er betalt topskat af det beregnede kapitalafkast. Årsagen til at der betales topskat skyldes, at den positive kapitalindkomst tillægges den personlige indkomst jf. Personskattelovens § 7. Idet skatteyder er gift beregnes topskatten af positiv nettokapitalindkomst på toppen af den af ægtefællernes personlige indkomst, der er størst. Der er betalt topskat i indkomstårene 2001, 2003, 2005, 2006 og 2010.

For 3 af de ovenstående indkomstår er kapitalindkomsten endvidere forsøgt minimeret i 2003, 2006 og 2010 ved at omdøbe maksimalt til personlig indkomst med henholdsvis 39.800, 42.000 og 46.000.

For indkomstårene 2000 og 2004 er der betalt mellemskat af kapitalafkastet.

Det må derfor konkluderes, at det derfor har været til ugunst for klageren, at SKAT har fastsat kapitalafkastsatsen for høj...”

Landsskatterettens afgørelse

I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.

Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævet kapitalafkast som følge af finansielle aktiver givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens §§ 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.

Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.

Betingelserne anses således også for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opgjorte kapitalafkastsats har været af betydning for klagerens overskudsdisponering. Såfremt klageren havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, ville indkomstdisponeringen kunne have omfattet et mindre kapitalafkast og den personlige indkomst afpasset til topskattegrænsen. Den for høje kapitalafkastsats har bevirket, at der er betalt mere i skat i de omhandlede år, end hvis der var overskudsdisponeret i virksomhedsordningen med udgangspunkt i et lavere kapitalafkast. Den for høje kapitalafkastsats har således betydet, at der er truffet uhensigtsmæssige beslutninger ved de selvangivne valg.

Klageren er på den baggrund berettiget til, at få genoptaget ansættelserne for indkomstårene 2000 – 2010 med hjemmel i skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 2 og 27, stk. 1, nr. 8. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres. Der kan i øvrigt ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.

SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelsen for indkomstårene 2000 - 2010.