Kendelse af 15-04-2015 - indlagt i TaxCons database den 15-05-2015

Indkomstårene 2000, 2001 og 2005.

SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.

Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.

Faktiske oplysninger

Klageren har i en længere årrække anvendt virksomhedsordningen.

Klagerens repræsentant har i brev af 25. september 2012 med baggrund i SKM2011.810.SKAT bedt om ændring af virksomhedsordningens overskudsdisponering årene 2000, 2001, 2002, 2003, 2004 og 2005 på grund af ændringer i kapitalafkastsatsen. SKAT har alene imødekommet klagerens anmodning for indkomstårene 2002, 2003 og 2004.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomståret 2003. Afgørelsen af den 4. december 2012 er begrundet således:

”For indkomstårene 2000, 2001 og 2005

Din rådgiver har anmodet om ændring af kapitalafkast og overskudsdisponering, som følge af styresignalet SKM2011.810.SKAT.

SKM2011.810.SKAT giver alene ret til at ændre i rentekorrektionen/kapitalafkastet. Ændringen i rentekorrektionen/kapitalafkastet giver ikke samtidig adgang til at ændre i størrelsen af opsparet overskud og hensættelse til senere hævning, idet det er særskilt lovreguleret i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.

Efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 og ligningsvejledningens afsnit E.G.2.7.4 kan opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning kun ændres under forudsætning af, at der sker ændringer i virksomhedens indkomst. Virksomhedens overskud ændres ikke ved ændringen af kapitalafkastet. Der kan derfor ikke ske ændringer i hensættelse til senere faktisk hævning og opsparet overskud.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at betingelserne for genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2000, 2001 og 2005 må anses for opfyldte, da den højere kapitalafkastsats har medført en højere beskatning og derved stillet klageren ringere. SKAT skal således acceptere, at klageren er berettiget til, at ændre virksomhedens overskudsdisponering i henhold til SKM2011.810. Klageren ønsker ifølge klagen følgende ændringer:

”2000

Selvangivet kapitalafkast

79.908 kr.

Ændres til

60.724 kr.

Selvangivet resultat af virksomhed

335.571 kr.

Ændres til

335.571 kr.

Ovenstående ændring medføre følgende ændringer i indkomstdisponeringen.

Selvangivet konto for opsparet overskud

0 kr.

Ændres til

19.184 kr.

2001

Selvangivet kapitalafkast

153.003 kr.

Ændres til

127.502 kr.

Selvangivet resultat af virksomhed

436.035 kr.

Ændres til

436.035 kr.

Ovenstående ændring medføre følgende ændringer i indkomstdisponeringen.

Selvangivet konto for opsparet overskud

160.000 kr.

Ændres til

185.501 kr.

2005

Selvangivet kapitalafkast

136.258 kr.

Ændres til

68.129 kr.

Selvangivet resultat af virksomhed

422.354 kr.

Ændres til

429.783 kr.”

Repræsentanten har i brev af 26. februar 2015 anført:

”Supplerende oplysninger vedrørende 2000

[person1] selvangav oprindeligt et kapitalafkast på 79.908 kr. Dette fremgår eksempelvis af vedhæftede kopi fra skatteregnskabet for 2000 samt årsopgørelsen for indkomståret 2000. Efter ændringen af satsen for kapitalafkast skulle kapitalafkastet i stedet have været beregnet til 60.724 kr. Da kapitalafkastet blev beregnet for højt bevirker det i den konkrete sag, at [person1] fik mulighed for at opspare en for lille del af virksomhedens overskud. I stedet for ingen opsparing i virksomhedsskatteordningen kunne han i den konkrete situation have opsparet 19.184 kr. En indkomst han ellers kom til at betale topskat af, hvorfor den forkerte kapitalafkastsats naturligvis har været til ugunst for [person1] i indkomståret 2000.

Supplerende oplysninger vedrørende 2001

[person1] selvangav oprindeligt et kapitalafkast på 153.003 kr. Dette fremgår eksempelvis af vedhæftede kopi fra skatteregnskabet for 2001 samt årsopgørelsen for indkomståret 2001. Efter ændringen af satsen for kapitalafkast skulle kapitalafkastet i stedet have været beregnet til 127.502 kr. Da kapitalafkastet blev beregnet for højt bevirker det i den konkrete sag, at [person1] fik mulighed for at opspare en for lille del af virksomhedens overskud. I stedet for en opsparing i virksomhedsskatteordningen på 160.000 kr. kunne han i den konkrete situation have opsparet 185.501 kr. Forskellen svarer præcist til forskellen mellem det beregnede kapitalafkast med den oprindelige og den nye sats, hvorfor det kan konkluderes at den forkerte kapitalafkastsats naturligvis har været til ugunst for [person1] i indkomståret 2001.

Supplerende oplysninger vedrørende 2005

[person1] selvangav oprindeligt et kapitalafkast på 136.258 kr. Dette fremgår eksempelvis af vedhæftede kopi af skatteregnskabet for 2005 samt vedhæftede kopi af årsopgørelsen for indkomståret 2005. Den ændrede kapitalafkastsats ville konkret have betydet, at det samlede kapitalafkast ville være beregnet til 68.129 kr. Konkret ville et kapitalafkast i det niveau have betydet, at [person1] ville have disponeret hans indkomst anderledes, idet virksomhedsindkomsten ville være selvangivet som 429.783 kr. i stedet for 422.354 kr. Tilsvarende ville der være sparet 60.700 kr. op i virksomhedsskatteordningen. Sagt med andre ord ville [person1] have disponeret hans skattepligtige indkomst anderledes, hvorfor det må konkluderes at den forkerte kapitalafkastsats har været til ugunst for ham også i indkomståret 2005.”

Landsskatterettens afgørelse

I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.

SKAT har nægtet at efterkomme klagerens anmodning om at genoptage ansættelsen for indkomstårene 2000, 2001 og 2005 med henblik på at ændre kapitalafkast og hensættelsen til senere hævning og overskudsdisponeringen i virksomhedsordningen. Der er henvist til, at en ændring i overskudsdisponeringen kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.

Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævet kapitalafkast som følge af finansielle aktiver givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens §§ 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.

Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.

Betingelserne anses således også for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opgjorte kapitalafkastsats har været af betydning for klagerens overskudsdisponering. Såfremt klageren havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, ville indkomstdisponeringen kunne have omfattet et mindre kapitalafkast og den personlige indkomst afpasset til topskattegrænsen. Den for høje kapitalafkastsats har bevirket, at der er betalt mere i skat i de omhandlede år, end hvis der var overskudsdisponeret i virksomhedsordningen med udgangspunkt i et lavere kapitalafkast. Den for høje kapitalafkastsats har således betydet, at der er truffet uhensigtsmæssige beslutninger ved de selvangivne valg.

Klageren er på den baggrund berettiget til, at få genoptaget ansættelserne med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres. Der kan i øvrigt ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.

SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelsen for indkomstårene 2000, 2001 og 2005.