Kendelse af 16-06-2015 - indlagt i TaxCons database den 10-07-2015

Indkomstårene 2003, 2004 og 2006

SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.

Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.

Faktiske oplysninger

Klageren har anvendt virksomhedsordningen i en årrække.

Ifølge klagerens årsregnskaber for indkomstårene 2003 og 2004 udgør finansielle aktiver primo henholdsvis 154,8 % og 106,8 %.

Klagerens repræsentant har i brev af 26. september 2012 anført følgende:

”Vedr. [person1], CPR-nr.. ...

Hermed anmodes om ændring af virksomhedsordningens fordeling af resultatet pga. rettelse af kapitalafkastsatsen jf. SKAT’s styresignal 2011-353-0056.

Anmodningen vedrører følgende år:’

Felt 432Felt 434

Kapitalafkast Indkomst til opsparing i VS-ordning

2003 - 6.328 6.328

2004- 10.425 10.425

2006 - 4.803 4.803”

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2003, 2004 og 2006. Afgørelsen er begrundet således:

”Afgørelse: Vi har ikke ændret din skat

Din rådgiver har anmodet om ændring af kapitalafkast og overskudsdisponering for indkomstårene 2003,2004 og 2006, som følge af styresignalet SKM2011.810.SKAT.

SKM2011.810.SKAT giver alene ret til at ændre i rentekorrektionen/kapitalafkastet. Ændringen i rentekorrektionen/kapitalafkastet giver ikke samtidig adgang til at ændre i størrelsen af opsparet overskud og hensættelse til senere hævning, idet det er særskilt lovreguleret i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.

Efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 og ligningsvejledningens afsnit E.G.2.7.4 kan opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning kun ændres under forudsætning af, at der sker ændringer i virksomhedens indkomst. Virksomhedens overskud ændres ikke ved ændringen af kapitalafkastet. Der kan derfor ikke ske ændringer i hensættelse til senere faktisk hævning og opsparet overskud.

Din revisors indsigelse af den 9. november 2012 giver ikke anledning til at SKAT ændrer på sin opfattelse, og skatteansættelsen fastsættes i overensstemmelse med ovenstående.

Betingelserne for, at du kan få ændret din skatteansættelse, står i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og undtagelsesbestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der skal ske genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2003, 2004 og 2006, således at der sker nedsættelse af kapitalafkastet, og at det opsparede overskud i virksomhedsordningen samtidig forøges tilsvarende. Repræsentanten har henvist til en analog sag, SKM 2013.767.

Repræsentanten har i brev af 21. maj 2015 anført følgende:

”...Indkomstår 2003:

I indkomstår 2003 betales topskat. Samlet betaler skatteyder i alt 2.365 kr. i topskat af kapitalindkomst.

Topskatten på kapitalindkomst beregnes på toppen af personlig indkomst, hos den ægtefælle, der har den højeste personlige indkomst.

Her har skatteyders personlige indkomst været 328.792 kr. Ægtefællen har en personlig indkomst på 294.033 kr. Ved beregning af topskat skal tillægges indbetaling på kapitalpension. I nærværende sag er skatteyders indskud på kapitalpension på 7.000 kr. og ægtefællens kapitalpension 7.823 kr. Grundlag for topskat før kapitalindkomst udgør dermed 335.792 kr. for skatteyder og 301.856 kr. for ægtefællen.

Skatteyder har valgt at opspare 263.572 kr. til en foreløbig virksomhedsskat på 30 %.

Med en samlet kapitalindkomst på 16.173 kr. for ægtefællerne skal der herefter betales topskat af: 335.792 +16.173 minus bundfradrag for topskat 2003 295.300 kr., i alt 56.665 kr. Dette medfører en samlet topskat på 2.378 kr. for ægtefællerne og 2.365 kr. af skatteyders kapitalindkomst.

Samlet set ville skatteyder i 2003 kunne have beregnet et kapitalafkast der var 6.328 kr. mindre og dermed have sparet topskatten af 6.328 kr. mod i stedet at have opsparet 6.328 kr. yderligere i virksomhedsordningen.

Det samlede kapitalafkast udgør primo 2003 316.416 kr. Kapitalafkastet på 5 % er beregnet til 15.821 kr.

Med ændring af den forkert angivne kapitalafkast fra 5 % til 3 %, udgør den samlede kapitalafkast 9.493 kr. Det medfører en reduktion af kapitalafkast til beskatning på 6.328 kr. Dette beløb ønskes opsparet i virksomhedsordningen til 30 % beskatning.

Med målet ikke at betale topskat ville skatteyder have opsparet et yderligere beløb, således at der ikke skal beregnes topskat.

Skatteyder ville således – hvis han havde kendt den rigtige kapitalafkastsats ved udfærdigelse af skatteregnskabet for 2003 - have valgt at opspare et yderligere beløb på 6.328 kr.

Hvis skatteyder ikke skal påføres et tab på grund af SKAT´s fejl, bør skatteyder nu gives mulighed for opspare det nævnte yderligere beløb for indkomståret 2003.

Relevante sider fra skatteregnskaberne 2003 vedlægges. Ønskes yderligere dokumentation, fremsendes dette gerne.

Indkomstår 2004:

Her udgør det selvangivne kapitalafkast 26.063 kr. med udgangspunkt i 5 % kapitalafkastprocent. Den rigtige kapitalafkastprocent var 3 %. Derfor ville der have været selvangivet et kapitalafkast på 15.637 kr. Der er dermed 10.425 kr. i mindre kapitalafkast, som ønskes opsparet i virksomhedsordningen.

...

Skatteyders skattestrategi i nærværende sag

Skatteyder har i nærværende situation valgt at tilpasse indkomsten til mindst mulig skattebetaling her og nu sammenholdt med mindst mulig skattebetaling på sigt. I de pågældende indkomstår er der ligeledes foretaget opsparing af en del af kapitalafkast, med undtagelse af den del der udgøres af de finansielle aktiver.

Strategien har været at få beskattet mindst muligt kapitalindkomst, idet denne blev beskattet som topskat, grundet skatteyders høje løn udefra.

Kapitalafkast (kapitalindkomst) hæves fra virksomhedsskatteordningen forud for personlig indkomst, og derfor har hele kapitalindkomsten skullet hæves forud for indkomsttilpasning personlig indkomst ægtefællerne imellem. I 2003 er der med den oprindelige kapitalafkastsats beregnet et kapitalafkast på 15.821 kr. Efter ændring af den oprindeligt forkert ansatte kapitalafkastsats, udgør kapitalafkastet alene 9.593 kr. Forskellen på 6.328 kr. ønsker skatteyder at opspare, idet dette ville have været sket, hvis den rigtige kapitalafkastsats havde været kendt på selvangivelsestidspunktet. Der vedlægges endvidere kopi af regnskabssider, der viser indkomstdisponeringen.

Tilsvarende gør sig gældende for indkomstår 2004.

Det fremgår af styresignalet SKM 2011.810SKAT at skatteministeriet ekstraordinært har besluttet, at der kan ske genoptagelse, hvis der indsendes anmodning senest den 1. oktober 2012. Den ekstraordinære mulighed for genoptagelse må skyldes, at fejlen ved fastsættelse af kapitalafkastsats har medført, at en række erhvervsdrivende, der har brugt virksomhedsskatteordningen, er blevet opkrævet for store skatter.

Også i nærværende sag er skatteyder blevet afkrævet for store skatter. Havde den rigtige kapitalafkastsats været kendt i forbindelse med indkomstdisponeringen havde skatteyder selvangivet i overensstemmelse med de ændringer, vi nu har anmodet SKAT om genoptagelse for.

Vi stiller os derfor undrende overfor SKAT’s afvisning af at genoptage nærværende sag.

Til støtte for den udvidede fortolkning taler endvidere en formålsfortolkning. Årsagen til genoptagelsesanmodningen er, at det har været til ugunst for skatteyder, at kapitalafkastsatsen har været fastsat for højt, i det skatteyder har fået tvangshævet en større del af virksomhedens indkomst, end han burde have haft. Skatteyder er derfor blevet ringere stillet som følge af, at kapitalafkastsatsen har været for høj. Nærværende sag er derfor at sammenligne med øvrige sager, hvor SKAT accepteret genoptagelse.

Når målsætningen med styresignalet er, at skatteydere ikke skal have skattemæssig ulempe af den fejl, der har været ved beregning af kapitalafkastsatsen så skal der også tillades genoptagelse i nærværende sag jf. skatteyders påstand.”

Landsskatterettens afgørelse

I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.

Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævninger som følge af finansielle aktiver, givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens § 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30. SKAT har på baggrund heraf udstedt nyt styresignal, offentliggjort i SKM 2014.502.

Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.

Betingelserne for genoptagelse må anses for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opkrævede kapitalafkastsats har været af betydning for klageren og har medført, at for meget af virksomhedens overskud har været tvangshævet og ikke opsparet i virksomhedsordningen. Klageren kunne endvidere, hvis han havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, have foretaget indkomstdisponeringen for 2003, 2004 og 2006 således, at den personlige indkomst var bedre afpasset til topskattegrænsen.

I overensstemmelse med SKM 2013.767 og SKM 2014.730 er klageren berettiget til at få genoptaget ansættelsen med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres. Der kan i øvrigt ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.

SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2003, 2004 og 2006.