Kendelse af 09-07-2014 - indlagt i TaxCons database den 09-08-2014

Indkomstårene 2009 og 2010

SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage skatteansættelserne som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.

Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.

Faktiske oplysninger

Klageren har for indkomstårene 2009 og 2010 anvendt virksomhedsordningen. For indkomstårene 2009 og 2010 har de finansielle aktiver i virksomheden ifølge regnskaberne udgjort henholdsvis 89,3 % og 99,1 % af de samlede aktiver.

Klagerens repræsentant har i brev af 21. august 2012 til SKAT anført følgende:

”Genoptagelse af indkomsten for CPR-nr. ... [person1]. Forkert afkastgrundlag.

Den beregnede kapitalafkast er til ugunst for [person1]. Topskatberegning.

Der anmodes om at genoptage indkomståret 2009 og 2010

2009

I 2009 er kapitalafkastet beregnet til 104.718

Heraf er 89,3 5 vedr. finansielle aktiver og kunne derfor ikke opspares i

virksomhedsordningen. Selvangivet kapitalafkast 93.528 kr.

Kapitalafkastet skulle have været 3 % af 2.338.192 kr. = 70.145 kr.

Heraf 89,3 % vedr. finansielle aktiver.

Ønsket selvangivet kapitalafkast 62.640 kr.

Nedsættelse af kapitalafkast 30.888 kr.

Samtidig ønskes der yderligere opsparing i virksomhedsordningen på 30.888 kr.

2010

I 2010 er kapitalafkastet selvangivet til108.521. kr.

Afkastet ønskes ændret til 2 % af 2.713.033 = 54.260 kr.

Ønsket ændring af kapitalafkast 54.260 kr.

Ændringen ønskes opsparet i virksomhedsorndningen.”

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2009 og 2010. SKAT har begrundet afgørelsen således:

”Du har bedt SKAT om at ændre grundlaget for din skat for 2009 og 2010.

SKAT har gennemgået din ansøgning, og vi mener, at grundlaget for din skat ikke kan ændres.

Der er i ovennævnte indkomstår anmodet om ændring af opsparet overskud som følge af ændring af kapitalafkastet. Efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 og ligningsvejledningen afsnit E.G.2.7.4 kan opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning ultimo i året kun ændres under forudsætning af, at der sker ændringer i virksomhedens indkomst. Virksomhedens overskud ændres ikke ved beregning af kapitalafkastet. Der kan derfor ikke ske ændringer i hensættelse til senere hævning eller opsparet overskud.

Genoptagelsesadgangen i styresignal SKM2011.810.SKAT omfatter således ikke overskudsdisponering herunder opsparet overskud og hensættelse til senere hævning.

Der er ikke separat anmodet om ændring af de beregnede kapitalafkast i 2009 og 2010, hvorfor SKAT ikke har ændret disse.

Styresignalet SKM2O11.810.SKAT giver ikke mulighed for, at SKAT berostiller sagen. I kan påklage sagen til Landsskatteretten og således sikre jer evt. genoptagelsestilsagn, jf. skatteforvaltningslovens § 46, stk. 2.”

Jeres opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der skal ske genoptagelse af dine skatteansættelser for indkomstårene 2009 og 2010, således at der sker nedsættelse af kapitalafkastet, og at det opsparede overskud i virksomhedsordningen samtidig forøges tilsvarende. Der er henvist til SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810.SKAT.

Klageren ønsker at ændre de selvangivne oplysninger, idet han har betalt topskat af kapitalafkast, som hidrører fra finansielle aktiver, som jo skal beskattes endelig i året og ikke kan opspares i virksomhedsordningen, jf. virksomhedsskattelovens § 4. I 2009 har der skullet beregnes kapitalafkast af finansielle aktiver og skatteyder har i året sparet maksimalt op i virksomhedsordningen, for at undgå topskat. I det påklagede år har det alene været kapitalafkast af de finansielle aktiver, som har sat begrænsning for opsparing. Det har derfor været klart til ugunst for klageren, at SKAT har fastsat en kapitalafkast der var for høj, da skatteyder har været tvunget til at betale topskat af afkastet vedrørende de finansielle aktiver. For 2010 er det tilsvarende, at 99,1 % af afkastet kan henføres til finansielle aktiver. Der er sparet maksimalt op, dog afrundet til 90.000 kr. Da 99,1 % af afkastet kan henføres til finansielle aktiver har det igen været kapitalafkast af de finansielle aktiver, som har sat begrænsning for opsparing. Repræsentanten er af den opfattelse, at problemstillingen er identisk med en kendelse afsagt af Landsskatteretten den 15. oktober 2013, offentliggjort som SKM 2013.767.

Landsskatterettens afgørelse

I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2006 og 2008 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Tvangshævning af kapitalafkastet som følge af, at der indgår finansielle aktiver i kapitalafkastgrundlaget, er konkret nævnt i styresignalet som et tilfælde, hvor en for høj kapitalafkastsats har bevirket en for høj skatteberegning. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.

Dine opsparingsmuligheder i virksomhedsordningen for de omhandlede indkomstår har som følge af finansielle aktiver været begrænset, jf. virksomhedsskattelovens § 4. Det ”tvangshævede” kapitalafkast for de pågældende indkomstår skulle imidlertid have været mindre, og du kunne således have opsparet yderligere beløb i virksomhedsordningen, såfremt SKAT ikke havde beregnet kapital-afkastsatsen for højt for de pågældende indkomstår.

Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en lignende sag givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens §§ 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.

Betingelserne anses ligeledes for opfyldt i dit tilfælde, idet den forkert opkrævede kapitalafkastsats har været af betydning for dig og har medført, at for meget af virksomhedens overskud har været tvangshævet og ikke opsparet i virksomhedsordningen.

I overensstemmelse hermed tillades du derfor at få genoptaget ansættelserne med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, således at tvangshævningerne nedsættes som følge af den forkert anvendte kapitalafkastsats. Der gives samtidigt tilladelse til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats, hvilket er tilfældet i nærværende sag, hvor den for høje kapitalafkastsats har medført for høje tvangshævninger i medfør af virksomhedsskattelovens § 4.

SKAT pålægges derfor at genoptage ansættelserne for indkomstårene 2009 og 2010 med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.