Kendelse af 27-01-2015 - indlagt i TaxCons database den 27-03-2015

Indkomstårene 2000 - 2006 og 2008

SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.

Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.

Faktiske oplysninger

Klageren har i en længere årrække anvendt virksomhedsordningen.

Klagerens repræsentant har i brev af 28. september 2012 til SKAT anmodet om genoptagelse af skatteansættelsen for årene 2000 - 2006 samt 2008. Genoptagelsen vedrører kapitalafkast fra virksomhedsordningen, hvor han ønsker kapitalafkastet beregnet med de ændrede kapitalafkastsatser, henholdsvis 5 % for 2000, 5 % for 2001, 4 % for 2002, 3 % for 2003, 3 % for 2004, 2 % for 2005, 3 % for 2006 og 4 % for 2008. Der ønskes følgende ændringer:

Indkomståret 2000

For indkomståret 2000 nedsættes beregnet kapitalafkast med 18.180 kr. fra 109.079 kr. til 90.899 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 369.879 kr. til 388.059 kr.

Indkomståret 2001

For indkomståret 2001 nedsættes beregnet kapitalafkast med 20.876 kr. fra 125.257 kr. til 104.381 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 293.699 kr. til 314.575 kr.

Indkomståret 2002

For indkomståret 2002 nedsættes beregnet kapitalafkast med 46.309 kr. fra 138.928 kr. til 92.619 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 440.397 kr. til 486.706 kr.

Indkomståret 2003

For indkomståret 2003 nedsættes beregnet kapitalafkast med 53.489 kr. fra 133.723 kr. til 80.234 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 300.477 kr. til 353.966 kr.

Indkomståret 2004

For indkomståret 2004 nedsættes beregnet kapitalafkast med 58.049 kr. fra 145.122 kr. til 87.073 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 283.949 kr. til 341.998 kr.

Indkomståret 2005

For indkomståret 2005 nedsættes beregnet kapitalafkast med 61.834 kr. fra 123.668 kr. til 61.834 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 436.990 kr. til 498.824 kr.

Indkomståret 2006

For indkomståret 2006 nedsættes beregnet kapitalafkast med 34.046 kr. fra 136.183 kr. til 102.137 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 473.447 kr. til 507.493 kr.

Indkomståret 2008

For indkomståret 2008 nedsættes beregnet kapitalafkast med 37.526 kr. fra 187.631 kr. til 150.105 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 101.205 kr. til 138.731 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af hans skatteansættelser. SKAT har begrundet afgørelsen således:

”Du har bedt om at få ændret grundlaget for din skat for 2000-2006, 2008.

SKAT har gennemgået din ansøgning, og vi mener, at grundlaget for din skat ikke kan ændres.

Der er anmodet om ændring af opsparet overskud som følge af ændring af kapitalafkastet. Efter virksomhedsskattelovens § 10 stk. 1 og Ligningsvejledningen afsnit E.G.2.7.4 kan opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning ultimo i året kun ændres under forudsætning af at der sker ændringer i virksomhedens indkomst. Virksomhedens overskud ændres ikke ved beregning af kapitalafkastet. Der kan derfor ikke ske ændringer i hensættelse til senere hævning eller opsparet overskud.

Styresignalet i SKM2011.810 giver alene ret til specifikt i den konkrete situation at ændre i rentekorrektionen/kapitalafkastet. Det forhold at man foretager ændringer i rentekorrektioen/ kapitalafkastet giver ikke via styresignalet samtidig adgang til at ændre i størrelsen på opsparet overskud og hensættelse til senere hævning, idet dette er særskilt lovreguleret af virksomhedskattelovens § 10 stk. 1.

Genoptagelsesadgangen i styresignal SKM2O11.810 omfatter således ikke overskudsdisponering herunder opsparet overskud og hensættelse til senere hævning. Såfremt alene kapitalafkastet ønskes ændret, er du velkommen til at rette særskilt henvendelse her om.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der skal ske genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2000 - 2006 samt 2008, således at der sker nedsættelse af kapitalafkastet, og at det opsparede overskud i virksomhedsordningen samtidig forøges tilsvarende. Til støtte herfor har repræsentanten anført, at den ønskede ændring af overskudsdisponeringen i virksomhedsordningen er en afledt konsekvens af, at kapitalafkastsatsen for de pågældende indkomstår har været fastsat for højt af SKAT. Dermed er der blevet beregnet et for højt kapitalafkast for de pågældende indkomstår, hvilket har resulteret i en forøget skattebetaling, jf. styresignal i SKM 2011.810 SKAT. Der var anmodet om en samlet bedømmelse af de beskrevne ændringer. SKAT har afslået at gennemføre ændringerne, idet der ikke findes at være grundlag for at foretage ændringer af det opsparede overskud. Det er repræsentanten s opfattelse at korrektioner i relation til resultatdisponeringen i virksomhedsordningen hænger uløseligt sammen med den genoptagelse af beregningen af kapitalafkastet. Genoptagelsesadgangen må derfor nødvendigvis omfatte begge dele. I modsat fald vil du fortsat være dårligere stillet som følge af den forkerte sats.

Repræsentanten har fremhævet, at der for samtlige år er der tale om stor positiv kapitalindkomst, hvoraf kapitalafkastet fejlagtigt er blevet beskattet som personlig indkomst med helt op til 59 % hvor der i stedet kunne have været opsparet af kastet til 25 % altså en besparelse på 34 % Der udover er klagerens ægtefælle ligeledes blevet pålagt topskat på grund af positiv kapitalindkomst.

Med udgangspunkt i SKM 2013.767.LSR, og dermed underkendelse af styresignalet i SKM 2011.810 SKAT, så fremgår det heraf, at der kan foretages ændring af en overskuds disponering efter skatteforvaltningslovens § 30, uanset formuleringen i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1, når der sker nedsættelse af kapitalafkastsatsen, og grundlaget for overskudsdisponeringen dermed ændres. Der kan ske genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, og omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, når det kan dokumenteres, at det har medført en forøget skattebetaling, at kapitalafkastsatsen har været opgjort for højt. Den forhøje kapitalafkastsats har begrænset opsparingsmulighederne i virksomhedsordningen, hvorfor disse forudsætninger er til stede.

Landsskatterettens afgørelse

I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2006 og 2008 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.

Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævninger som følge af finansielle aktiver, givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens § 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30 SKAT har på baggrund heraf udstedt nyt styresignal, offentliggjort i SKM 2014.502.

Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst kunne afpasses til topskattegrænsen.

Betingelserne for genoptagelse må anses for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opkrævede kapitalafkastsats har været af betydning for klageren og har medført, at for meget af virksomhedens overskud har været tvangshævet og ikke opsparet i virksomhedsordningen. Klageren kunne endvidere, hvis han havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, foretaget indkomstdisponeringen for 2000 – 2006 og 2008 således, at den personlige indkomst var bedre afpasset til topskattegrænsen.

I overensstemmelse med SKM 2013.767 og SKM 2014.730 er klageren berettiget til at få genoptaget ansættelsen med hjemmel i skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 2 og 27, stk. 1, nr. 8. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres. Der kan i øvrigt ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.

SKAT pålægges derfor at genoptage ansættelserne for indkomstårene 2000 – 2006 og 2008 med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.