Kendelse af 27-01-2015 - indlagt i TaxCons database den 27-03-2015

Klagepunkt

Skatteankenævnets afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2008

Ejendomsavance

1.417.500 kr.

623.932 kr.

1.417.500 kr.

Øvrige lønmodtagerudgifter

0 kr.

46.500 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren driver virksomhed med køb, salg og udlejning af ejendomme.

Klageren købte for 4.950.000 kr. ejendommen [adresse1], [by1] den 16. april 2007 til overtagelse den 1. juli 2007 og solgte ejendommen for 7.000.000 kr. den 25. marts 2008 til et selskab til overtagelse den 1. april 2008. Der er tale om en erhvervsejendom.

Klageren selvangav ikke en avance ved salget af ejendommen. Ejendommen står opført i hendes regnskab pr. 31. december 2008, som om den fortsat var ejet ved årets udgang.

SKAT anmodede klageren om at fremsende dokumentation for omkostninger i forbindelse med køb og salg af ejendommen. Da dette ikke blev fremsendt, skønnede SKAT købsomkostningerne til 25.000 kr. og salgsomkostningerne til 100.000 kr.

SKAT opgjorde ejendomsavancen således:

Salgssum kontant

7.000.000 kr.

-salgsomkostninger (skøn)

100.000 kr.

6.900.000 kr.

Kontant købesum ifølge indberetninger

4.950.000 kr.

+købsomkostninger, idet låneomkostninger og kurstab ikke kan tillægges købesummen, skønsmæssigt ansat til

25.000 kr.

+tillæg EBL § 5, stk. 1

10.000 kr.

+tillæg efter EBL § 5, stk. 2 (forbedring udover 10.000 kr. pr. år) – intet på grund af manglende dokumentation

0 kr.

4.985.000 kr.

Skattepligtig avance

1.915.000 kr.

SKAT nægtede i samme afgørelse fradrag for selvangivne øvrige lønmodtagerudgifter på 44.920 kr.

SKATs afgørelse blev påklaget til skatteankenævnet. I den forbindelse blev der fremlagt dokumentation for mæglersalær på 373.750 kr. samt kontoudtog, hvoraf følgende poster bl.a. fremgår:

5/3-2008

[virksomhed1] ApS

29.000

9/3-2008

[virksomhed1] ApS

15.000

4/6-2008

[virksomhed1] ApS

35.000

3/7-2008

[virksomhed2]

125.000

4/8-2008

[virksomhed1] ApS

93.750

11/9-2008

[virksomhed1] ApS

478.318

3/10-2008

[virksomhed1] ApS

142.000

I alt

918.068

Der blev ikke fremlagt underliggende bilag vedrørende overførslerne til [virksomhed1] ApS og [virksomhed2].

Skatteankenævnet traf den 17. oktober 2012 afgørelse om, at ejendomsavancen ved salget af ejendommen [adresse1], [by1] skulle opgøres til 1.641.250 kr., idet omkostningerne til mæglersalær på 373.750 kr. blev godkendt fratrukket i ejendommens salgssum.

Skatteankenævnet nægtede samtidig fradrag for lønmodtagerudgifter, da disse ikke var dokumenterede. Der var alene fremlagt en opgørelse over kilometerpenge for perioden 01.01.2008-01.01.2010.

Skatteankenævnets afgørelse blev påklaget til Landsskatteretten den 17. januar 2013.

Den 17. januar 2013 anmodede klageren ligeledes skatteankenævnet om genoptagelse af skatteankenævnets afgørelse af 17. oktober 2012.

Skatteankenævnets afgørelse

Skatteankenævnet har på baggrund af klagerens genoptagelsesanmodning nedsat ejendomsavancen ved salget af ejendommen [adresse1], [by1] fra 1.641.250 kr. til 1.417.500 kr. ved afgørelse af 18. september 2013. Ankenævnet har derudover ved afgørelse af 17. oktober 2012 nægtet fradrag for lønmodtagerudgifter på 46.500 kr., idet der trods opfordring hertil ikke er fremsendt dokumentation for det foretagne fradrag.

Skatteankenævnet har opgjort ejendomsavancen således:

Salgssum kontant

7.000.000 kr.

-salgsomkostninger

520.400 kr.

*)6.479.000 kr.

Kontant købesum

4.950.000 kr.

+købeomkostninger

25.000 kr.

+tillæg EBL § 5, stk. 1

10.000 kr.

+tillæg efter EBL § 5, stk. 2 (123.250 kr.-10.000 kr.- depositum 75.000 kr.)

38.250 kr.

**)5.061.500 kr.

Skattepligtig avance

1.417.500 kr.

*) Salgssum fratrukket salgsomkostninger er rettelig 6.479.600 kr.

**) Korrigerede købesum er rettelig 5.023.250 kr.

Skattepligtig ejendomsavance er rettelig 1.456.350 kr.

Der er således godkendt yderligere salgsomkostninger på 146.650 kr., bestående af salær til [virksomhed2] på 125.000 kr. og klagerens andel af tinglysningsgebyr på 21.650 kr., således af de dokumenterede salgsomkostninger i alt udgør 520.400 kr.

Derudover har ankenævnet godkendt forbedringsudgifter på 123.250 kr. tillagt købesummen, jf. ejendomsavancebeskatningslovens § 5, stk. 2, dog korrigeret for depositum på 75.000 kr.

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at skatteansættelsen for indkomståret 2008 skal nedsættes med 964.568 kr., svarende til at ejendomsavancen nedsættes med 918.068 kr., og at der godkendes fradrag for lønmodtagerudgifter på 46.500 kr.

Repræsentanten har overfor skatteankenævnet gjort gældende, at der ved gennemgang af klagerens kontoudtog er konstateret hævninger i forbindelse med salget af [adresse1] på 793.068 kr. til [virksomhed1] ApS og 125.000 kr. til [virksomhed2].

Repræsentanten har anført, at klageren i forbindelse med salget af ejendommen ikke benyttede sig af en advokat, idet hun benyttede sig af en mellemhandler ved navn [person1], der var ejer af [virksomhed1] ApS samt [virksomhed2].

På grund af uoverensstemmelser mellem klageren og [person1], er det ikke lykkedes at fremskaffe dokumentation for udgifter til mellemhandler. Endvidere er fremskaffelsen af denne dokumentation yderligere besværliggjort af, at [virksomhed1] ApS og [virksomhed2] er gået konkurs.

[person1] har i forbindelse med konkursen afleveret alt materiale til tidligere revisor, og det materiale der har kunnet fremskaffes fra revisor har været yderst mangelfuld.

Repræsentanten har for så vidt angår lønmodtagerudgifterne anført, at klageren i 2008 var ansat hos vikarbureauet [virksomhed3] A/S. Arbejdet indebar, at klageren blev ansat i forskellige vikariater for en kortere periode, hvorfor klageren havde skiftende arbejdspladser. Repræsentanten har i den forbindelse henvist til fremlagte opgørelse over kilometerpenge.

Af opgørelsen fremgår det, at klageren i perioden fra 23. maj – 11. november 2008 ikke har modtaget kørepenge, hvilket skyldtes, at hun i denne periode var ansat i et vikariat på [ø1]. Afstanden fra klagerens bopæl og til vikariatet på [ø1] betød, at det ikke var muligt for hende at køre frem og tilbage hver dag, hvorfor hun overnattede på [ø1]. Hun afholdt selv udgifter til kost og logi under opholdet på samsø.

Klageren skal derfor godtgøres 80 dage a 455 kr. (kostgodtgørelse) + 80 dage a 195 kr. (logigodtgørelse), i alt 52.000 kr. fratrukket 5.500 kr. (begrænsning af fradrag for rejseudgifter), hvilket resulterer i et fradrag på i alt 46.500 kr.

Det har ikke vært muligt at fremskaffe dokumentation for klagerens arbejde på [ø1] i form af timesedler m.v., idet [virksomhed3] ikke længere har disse.

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af sagen, at klageren i indkomståret 2008 solgte en erhvervsejendom til 7.000.000 kr.

Det følger af ejendomsavancebeskatningslovens § 1, at fortjeneste ved afståelse af fast ejendom medregnes til den skattepligtige indkomst.

Ejendommens afståelsessum kan reguleres med visse udgifter, der er afholdt i forbindelse med overdragelsen, herunder bl.a. salgsomkostninger. Omkostninger ved afhændelse af ejendommen, som sælgeren afholder, kan således fratrækkes i ejendommens afståelsessum. Dette gælder f.eks. udgifter til mægler, annoncer, advokat, stempelafgift m.v., der vedrører selve afståelsen af ejendommen.

Klagerens repræsentant har gjort gældende, at der i forbindelse med klagerens afholdelse af den i sagen omhandlende ejendom er afholdt udgifter på i alt 918.068. kr.

Skatteankenævnet har ved afgørelse af 18. september 2013 godkendt udgifter til [virksomhed2] på 125.000 kr. fratrukket ejendommens afståelsessum som salgsomkostninger, hvorved det alene er det resterende beløb på 793.568 kr. der må anses som påklaget. Beløbet vedrører overførsler til [virksomhed1] ApS.

Der er trods anmodning herom ikke fremlagt anden dokumentation vedrørende overførslerne til [virksomhed1] ApS end oplysninger om hævninger på klagerens konto. Det forhold, at der er overført beløb til [virksomhed1] ApS, er ikke tilstrækkelig dokumentation for, at der er tale om salgsomkostninger, der vedrører selve afståelsen af ejendommen, idet det således ikke er dokumenteret eller sandsynliggjort, hvad omkostningerne dækker over.

For så vidt angår de påståede udgifter til kost og logi afholdt i forbindelse med klagerens arbejde på [ø1] kan der ikke godkendes fradrag for herfor. Der er trods anmodning herom ikke fremlagt anden dokumentation end en opgørelse over kilometerpenge for perioden 01.01.2008-01.01.2010.

Det er skatteyderen, der skal dokumentere, at betingelserne for at få fradrag efter ligningslovens §§ 9 og 9A er opfyldt. Dette er ikke opfyldt i nærværende sag.

Den påklagede afgørelse stadfæstes således.