Kendelse af 29-01-2015 - indlagt i TaxCons database den 27-03-2015

Indkomstårene 2001, 2003, 2005, 2006, 2008 og 2009

SKAT har ikke imødekommet en anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2001, 2003, 2005, 2006, 2008 og 2009.

Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage de omhandlede indkomstår.

Faktiske oplysninger

Klageren har i en længere årrække anvendt virksomhedsordningen.

Ved brev af 4. september 2012 har klagerens repræsentant anmodet om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2001, 2003, 2005, 2006, 2008 og 2009. Da den hidtil offentliggjorte kapitalafkastsats er nedsat til en korrekt sats er det hidtil overførte fulde beregnede kapitalafkastbeløb overført fra virksomhedsordningen for højt. Dette beløb ønskes nu korrigeret og beregnet ud fra den korrekte og ikke den fejlbehæftede kapitalafkastsats. Der er henvist til, at SKAT i styresignalet offentliggjort i SKM 2011.810 har ændret praksis og i den forbindelse nedsat kapitalafkastsatsen for perioden 2000-2006 og 2008-2010.

Kapitalafkastet ønskes nedsat og opsparet overskud forhøjet således:

Indkomståret 2001

For indkomståret 2001 nedsættes beregnet kapitalafkast med 79.894 kr. fra 479.361 kr. til 399.467 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 2.903.994 kr. til 2.983.888 kr.

Indkomståret 2003

For indkomståret 2003 nedsættes beregnet kapitalafkast med 211.171 kr. fra 527.926 kr. til 316.755 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 1.273.420 kr. til 1.484.591 kr.

Indkomståret 2005

For indkomståret 2005 nedsættes beregnet kapitalafkast med 254.468 kr. fra 508.936 kr. til 254.468 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 1.359.594 kr. til 1.614.062 kr.

Indkomståret 2006

For indkomståret 2006 nedsættes beregnet kapitalafkast med 138.782 kr. fra 555.127 kr. til 416.345 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 1.570.947 kr. til 1.709.729 kr.

Indkomståret 2008

For indkomståret 2008 nedsættes beregnet kapitalafkast med 167.422 kr. fra 837.111 kr. til 669.689 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 7.016.528 kr. til 7.183.950 kr.

Indkomståret 2009

For indkomståret 2009 nedsættes beregnet kapitalafkast med 221.003 kr. fra 884.012 kr. til 663.009 kr. Samtidig øges indkomst til virksomhedsbeskatning fra 4.512.793 kr. til 4.733.796 kr.

SKATs afgørelse

SKATs afgørelse af 9. oktober 2012 er begrundet således:

”Du har bedt SKAT om at ændre grundlaget for din skat for 2001,2003,2005,2006,2008,2009.

SKAT har gennemgået din anmodning og vi kan ikke imødekomme denne, jf. nedenstående.

Der er i ovennævnte skrivelse anmodet om ændringer i dine opsparede overskud. Efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1 og ligningsvejledningens afsnit E.G.2.7.4 kan opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning ultimo i året kun ændres under forudsætning af, at der sker ændringer i virksomhedens overskud. Virksomhedens overskud ændres ikke ved en ændret beregning af kapitalafkastet. Der kan derfor ikke ske ændringer i opsparet overskud.

Genoptagelsesadgangen i styresignal SKM2011.810.SKAT omfatter således ikke overskudsdisponering herunder opsparet overskud og hensættelser til senere hævning.

Din rådgiver har ved brev af 27. september 2012 gjort indsigelse mod ovenstående og ønsket at der skal ske behandling af genoptagelsesanmodningen som et samlet hele, hvor både kapitalafkast ændres og der sker ændring i opsparede overskud, hvilket SKAT ikke kan imødekomme.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at klageren for indkomstårene 2001, 2003, 2005, 2006, 2008 og 2009, er berettiget til omvalg af opsparet overskud og hensættelse til senere faktisk hævning, som følge af ændret kapitalafkastsats jf. styresignal SKM 2011.810.

Repræsentanten anfører, at den ønskede ændring af overskudsdisponeringen i virksomhedsordningen er en afledt konsekvens af, at kapitalafkastsatsen for de pågældende indkomstår har været fastsat for højt af SKAT. Dermed er der blevet beregnet et for højt kapitalafkast for de pågældende indkomstår, hvilket har resulteret i en forøget skattebetaling, jf. styresignal i SKM 2011.810 SKAT. Der var anmodet om en samlet bedømmelse af de beskrevne ændringer. SKAT har afslået at gennemføre ændringerne, idet der ikke findes at være grundlag for at foretage ændringer af det opsparede overskud. Det er repræsentantens opfattelse at korrektioner i relation til resultatdisponeringen i virksomhedsordningen hænger uløseligt sammen med genoptagelsen af beregningen af kapitalafkastet. Genoptagelsesadgangen må derfor nødvendigvis omfatte begge dele - i modsat fald vil klageren fortsat være dårligere stillet som følge af den forkerte sats.

Med udgangspunkt i SKM 2014.502.SKAT er det repræsentantens opfattelse, at der er tilkendegivet en anden forståelse af rækkevidden af den begåede fejl hos SKAT ved fastsættelse af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010. Der kan således ske genoptagelse, hvis den for høje kapitalafkastsats har haft betydning for overskudsdisponeringen, hvilket er tilfældet, da der er overført en større andel til kapitalindkomst fremfor opsparing af denne del af resultatet.

Repræsentanten har oplyst, at hvis klager havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats da indkomstdisponeringen blev foretaget, kunne indkomstdisponeringen være foretaget med afpasning af den personlige indkomst til topskattegrænsen, bl.a. under hensyntagen til de særlige regler om beskatning af kapitalafkast for ægtefæller.

Landsskatterettens afgørelse

I SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810er det anført, at den forkerte beregning af kapitalafkastsatsen for perioden 2000 - 2010 indebærer, at der kan ske genoptagelse af ansættelserne efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der vil dog kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats. Det er endvidere anført, at den skattepligtige kan anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis en ansættelsesændring har betydning for valget, og de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.

SKAT har nægtet at efterkomme klagerens anmodning om at genoptage ansættelserne for indkomstårene 2001, 2003, 2005-2006, 2008 og 2009 med henblik på at ændre hensættelsen til senere hævning og overskudsdisponeringen i virksomhedsordningen. Der er henvist til, at en ændring i overskudsdisponeringen kræver en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. virksomhedsskattelovens § 10, stk. 1.

Ved Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013, offentliggjort i SKM 2013.767, blev der i en sag vedrørende tvangshævet kapitalafkast som følge af finansielle aktiver givet medhold i, at betingelserne for genoptagelse og omvalg efter skatteforvaltningslovens §§ 26, 27 og 30 var til stede. Ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. må således anses for omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.

Ved Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014, offentliggjort i SKM 2014.730, blev der ligeledes givet tilladelse til ændret overskudsdisponering således, at kapitalindkomst og personlig indkomst for ægtefællerne kunne afpasses til topskattegrænsen.

Betingelserne anses således også for opfyldt i klagerens tilfælde, idet den forkert opgjorte kapitalafkastsats har været af betydning for klagerens overskudsdisponering. Såfremt klageren havde været bekendt med den korrekte kapitalafkastsats, da indkomstdisponeringen blev foretaget, ville indkomstdisponeringen kunne have omfattet et mindre kapitalafkast og den personlige indkomst afpasset til topskattegrænsen. Den for høje kapitalafkastsats har bevirket, at der er betalt mere i skat i de omhandlede år, end hvis der var overskudsdisponeret i virksomhedsordningen med udgangspunkt i et lavere kapitalafkast. Den for høje kapitalafkastsats har således betydet, at der er truffet uhensigtsmæssige beslutninger ved de selvangivne valg.

Klageren er på den baggrund berettiget til, at få genoptaget ansættelserne med hjemmel i skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 2 og 27, stk. 1, nr. 8. Klageren er endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, idet omvalget er direkte forbundet med ændringen. Der kan således ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår kan ikke ændres. Der kan i øvrigt ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det bemærkes i denne forbindelse, at der alene kan ske omvalg for de tilfælde, hvor der er en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.

SKAT pålægges derfor at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2001, 2003, 2005, 2006, 2008 og 2009.