Kendelse af 18-05-2016 - indlagt i TaxCons database den 09-07-2016

SKAT har tilsidesat det indsendte regnskab for indkomståret 2007, og har skønsmæssigt ansat virksomhedens driftsresultat til -33.828 kr.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har drevet virksomheden [virksomhed1] med CVR nummer [...1]. Virksomheden har været momsregistreret i hele indkomståret 2007. Virksomhedens aktiviteter har bestået i blandt andet udlejning af kajakker, kajakpolo mm.

Af overdragelsesaftale underskrevet 13. juli 2007, mellem klageren (sælger) og [virksomhed1] ApS (køber) fremgår blandt andet følgende:

”1.1 Denne aftales formål er at overdrage til Køber den af Sælger til dato drevne virksomhed [virksomhed2] / [virksomhed1] med alle tilhørende aktiver, uanset art, jf. dog punkt 2.2

(…)

1.2 Virksomheden, som Køber overtager, består navnlig, men ikke udtømmende, af følgende:

(…)

1.2.6 Virksomhedens navn [virksomhed2], domæne og webside [...dk], telefonnummer +[...] og mailadresse [...@...dk]

(…)

3.1 Virksomheden overtages af Køber med virkning fra den 23. maj 2007 (”Overtagelsesdagen), pr. hvilken dato risikoen for Virksomheden er overgået til køber.

(…)

4.1 Købesummen for Virksomheden udgør foreløbigt kr. 750.000 (…)

4.2 De i pkt. 4.1 angivne beløb er fastsat på baggrund af parternes forventninger til omsætningen de kommende 5 år. Såfremt omsætningen er under kr. 800.000 pr. år reguleres Købesummen ikke. Såfremt omsætningen overstiger kr. 800.000 kr. pr. år reguleres købesummen som følger:

(…)

4.3 Købesummen erlægges med kr. 50.000 senest den 6. juli 2007 og herefter i 56 månedlige rater med 12.500 kr. hver den 1. i en måned, første gang den 1. august 2007. Den til enhver tid værende restkøbesum tillægges en rente på 7 % pr. år.

(…)

7.1 Sælger forpligter sig til indtil den 31. december 2008 intet sted i Danmark, hverken direkte eller indirekte, herunder gennem mellemmand, at drive virksomhed i konkurrence med Købers nuværende virksomhed og Virksomheden overtaget af Sælger.

(…)

8.1 [person1] er forpligtiget til indtil den 1. oktober 2008 aktivt og loyalt at medvirke til at befordre overdragelsen af Virksomheden til køber herunder, men ikke begrænset til, virksomhedens kunder, medarbejdere og aktiviteter, og bistår med opbygningen og driften af Virksomheden. Bistanden er begrænset til maksimalt 2 timer pr. uge i gennemsnit.

(…)”

Af klagerens regnskab for 2007 fremgår en omsætning på 90.000 kr., skattemæssige afskrivninger på 15.148 kr., resultat før afskrivninger på -53.166 kr. og et skattemæssigt resultat på -68.314 kr.

Omsætningen på de 90.000 kr. i regnskabet vedrører betaling for købesum i henhold til overdragelsesaftalen. Af SKATs afgørelse fremgår, at klageren har forklaret følgende:

”På mødet d. 19. juli 2011 oplyste du, at du har medregnet salgssummen i takt med, at den bliver betalt og at du har beregnet moms af salgssummen”

For 2007 er der angivet moms for 2. halvår med 2.448 kr. i udgående moms og 10.905 kr. i indgående moms. Momstilsvaret udgør således netto 8.457 kr.

SKAT har i afgørelsen af 7. juni 2012 tilsidesat regnskabet og foretaget et skøn over driftsresultatet i 2007 ud fra indberettet momstilsvar.

Klagerens repræsentant har i forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen fremsendt saldobalance, og bilag for indkomståret 2007 samt en redegørelse for sammenhængen i regnskabet.

Som eksempel har repræsentanten i sin redegørelse forklaret, at projektomkostninger i regnskabet udgør 103.291 kr., som er specificeret i note 3 i regnskabet. Af note 3 er der blandt andet en udgift på 18.688 kr. med teksten ”småanskaffelser kajak/bådudlejning”. Beløbet kan genfindes i saldobalancen, hvor de 18.688 kr. er specificeret ud i 9 køb, dog med teksten ”Reparation kajak/bådudlejning”. Disse udgifter kan findes i bilagssamling 6F.

Ud over det, der fremgår af indsendte regnskabsmateriale, er der i klagen anmodet om yderligere reguleringer vedrørende følgende udgifter:

Korrektion i bilag 6E

3.966 kr.

Korrektion i bilag 6g

727 kr.

Fradrag for kontor

-12.000 kr.

Fradrag for bilag 9A

-19.012 kr.

Fradrag for bilag 9B

-33.702 kr.

Fradrag for kontor på 12.000 kr. er i henhold til bilag opgjort ud fra et skøn svarende til 20 % af boligarealet. Beregningen på bilaget er lavet ud fra, at udgifterne til ejendommen (el, vand, varme, forsikring, ejendomsskat) udgjorde i alt 60.000 kr. i 2007. Udgiften ses ikke at være fratrukket i regnskabet.

Repræsentanten har oplyst, at udgifterne anført i bilag 9A og 9B er driftsudgifter, som revisor ikke har med i regnskabet. Beløbene er bogført på kassekladder, og der er vedhæftet bilag for afholdte udgifter. Udgiftsbilag og kassekladder har efter oplysning fra SKAT ikke været forelagt i forbindelse med ligningen.

Korrektion vedrørende bilag 6E på 3.966 kr. skyldes at klageren kun har afholdt 2.479 kr. af den samlede udgift. Korrektion vedrørende bilag 6g skyldes, at klageren kun har afholdt ½ af udgiften.

Klageren har oplyst, at han efter salget har haft en arbejdsindsats i køberens virksomhed for at sikre at køberen hver måned har betalt 12.500 kr. i henhold til overdragelsesaftalen. Klageren har oplyst, at klageren i de efterfølgende år har rejst til Tyskland, Portugal, Hawaii, Canada, Argentina og Nambia med det formål at opnå viden mv. til investering i Danmark vedrørende vedvarende og bæredygtig energi f.eks. solenergi, solceller, vandpumper, varmekilder og HotTub udvikling mv. Der er nu reelle planer om snart at kunne etablere tiltag vedrørende dette område, som kan generere indtægter. Planerne og udviklingstiltagene er beskrevet i et notat fra klageren. Klageren har på mødet med skatteankestyrelsen oplyst, at der siden salg af virksomheden til og med indkomståret 2014 ikke har været indtægter, som kan henføres til virksomheden.

SKATs afgørelse

SKAT har ansat resultat af virksomhed skønsmæssigt til et underskud på 33.828 kr. ud fra indberettede momsangivelse for 1. halvår.

SKAT har i afgørelsen begrundet ændringen med følgende:

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

SKAT kan ikke anerkende det indsendte regnskab, fordi vi ikke kan afstemme de indsendte bilag med regnskabets poster. Hertil kommer, at du har afstået driften af [virksomhed1] ifølge afleveret overdragelsesaftale. Overdragelsen fremgår ikke af det indsendte regnskab.
Regnskabet kan derfor ikke lægges til grund, jf. skattekontrollovens § 3, stk. 4. Vi kan derfor ansætte resultatet skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

SKAT ansætter resultatet til et underskud på 33.828 kr. Ved skønnet er der henset til de modtagne momsangivelser, som kun dækker 1. halvår 2007. Du har ikke indberettet moms for 2. halvår 2007. Resultat af virksomhed er skattepligtigt efter statsskattelovens § 4-6.


Uanset at du har kajakker og lignende tilbage efter salget af aktiviteterne og også begynder at udvikle nye forretningskoncepter anser vi din virksomhed for solgt. Vi lægger vægt på, at du har afstået goodwill, firmanavn og telefon, og at du ikke efter salget har salg af nogen art. Praksis for salg af virksomheder er beskrevet i Ligningsvejledningens afsnit E.C.2.4.9.l og du kan finde Højesterets afgørelse i en sag, der ligner din i SKM2004.66, som kan findes på [...dk].

(…)”

SKAT har i udtalelsen til klagen anført følgende:

”(…)

Klager oplyser at der er tale om en sæson betonet virksomhed med kajak sightseeing og kajak polo.

Derfor har SKAT accepteret, at der ikke er medregnet omsætning i 2007.

(…)

Klager har i indkomstårene 2007-2009 løbende medregnet afståelsessum som konsulenthonorar, i takt med at betaling af salgssummen sker.

Det er anført i forslag og efterfølgende kendelse for indkomståret 2007, at underskud af virksomhed i mangel af kontospecifikationer og fyldestgørende dokumentation, er ansat ud fra de modtagne momsoplysninger.

SKAT anser ikke at der er fremkommet nye oplysninger der kan begrunde en ændring. De nu indsendte kontospecifikationer bærer præg af at være bogført efterfølgende, da disse alle er dateret 31.12.2007.

(…)

Der ses ikke at kunne anerkendes fradrag for driftsudgifter ud over det allerede skønnede, idet der ikke er indtægter der knytter sig til de foretagne udgifter. Jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a.

(…)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKATs skøn for 2007 nedsættes med 169.359 kr. Subsidiært påstås indkomstansættelsen hjemvist til fornyet behandling hos SKAT.

Repræsentanten har i klagen anført følgende:

”SKAT har i sin afgørelse ansat driften af [person1]s virksomhed til -33.828 kr. Dette er sket efter længere drøftelser med [person1], hvor de bilag der fremlægges nedefor, har været indleveret til SKATs i forbindelse med ligningen. Det er ikke nærmere begrundet, hvilke af de underliggende bilag, der var indleveret til SKAT, der er underkendt – hverken de bilag, der er indgået i revisors opgørelse eller de øvrige fremlagte bilag jf. bilag 5-9.

Revisor har i regnskabet for 2007 opgjort resultat af virksomheden -53.166 kr. inden afskrivninger, jf. bilag 2. I dette resultat er medtaget en omsætning på 90.000 kr. hidrørende fra salg af en del af [person1]s virksomhed i sommeren 2007, jf. bilag 3. Da SKAT i afgørelse i bilag 1, har medregnet disse beløb i opgørelsen af avance ved (del) salg af virksomheden udgør det opgjorte resultat med korrektion herfor – 143.166 kr. idet der jo ikke kan afskrives i salgsåret.

(…)

Overdragelsen i bilag 3 blev underskrevet 13. juli 2007 men klageren var tilknyttet og arbejdede i virksomheden frem til 1. oktober 2007, og afholdt i denne periode også en lang række udgifter i relation til virksomheden, som ikke er blevet refunderet. Ligeledes afholdt [person1] udgiften til bådpladsen igennem hele 2007. Der er derfor tale om fradragsberettigede afløbsudgifter i indkomståret 2007, idet de relaterer sig til den oppebårne afståelsessum – som SKAT jo har beskattet klageren af avancen af jf. bilag 1. Det underliggende bogføringsmateriale er fremlagt som bilag 5-7 med underbilag. Det skal til underbilag 6E, side 1 oplyses, at [person1] alen har afholdt 2.479,17 kr. heraf, svt 1.983,34 kr. ex. moms. Videre har [person1] kun afholdt ½ af beløbet til [...] i bilag 6G, side 1 dvs. 727,50 kr. ud af 1.455 kr.

SKAT har yderligere haft fremsendt bilag vedrørende fradrag for kontor i hjemmet, jf. bilag 8, der er anerkendt for tidligere år. Hertil kommer en række bilag vedrørende bogføringsjournal 60 og 62, jf. bilag 9, som revisoren ikke havde fået med i regnskabet.

Det er på den baggrund [person1]s opfattelse, at resultat af virksomheden i 2007 udgjorde – 203.187 kr. og ikke -33.828 kr. som skønsmæssigt opgjort af SKAT. Beløbet fremkommer således:

Resultat før afskrivninger i bilag 2:

-53.166 kr.

Korrektion for SKATs afg. om salgssum

-90.000 kr.

Korrektion i bilag 6E

+3.966 kr.

Korrektion for bilag 6G

+727 kr.

Fradrag for kontor

-12.000 kr.

Fradrag for bilag 9A

-19.012 kr.

Fradrag for bilag 9B

-33.702 kr.

Samlet

-203.187 kr.

(…)”

Klageren har på et møde med skatteankestyrelsen oplyst, at han efter salget fortsat har drevet selvstændig virksomhed i form af kort- og langsigtede reelle planer, investeringer og research. Klageren har haft en arbejdsindsats i købernes virksomhed for at sikre, at de hver måned har betalt 12.500 kr. i henhold til overdragelsesaftalen, og klageren ejer fortsat kajakker og udstyr efter salget. Det fremgår af overdragelsesaftalen at klageren er forpligtiget til at stå til rådighed frem til 1. oktober 2007. Klageren har altid anset betaling i henhold til overdragelsesaftalen som løbende honorarindtægter.

Klagerens repræsentant har sendt nedenstående bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

Skatteankestyrelsen har i forslaget til afgørelse anført, at regnskabet efter stikprøve er tilstrækkeligt retvisende til at det kan lægges til grund for et skøn over virksomhedens resultat. Hertil bemærkes, at da regnskabet er så retvisende, at dets indhold kan lægges til grund for opgørelsen af virksomhedens resultat, så kan evt. formelle mangler ikke føre til, at der overhovedet er grundlag for at udøve et skøn over virksomhedens resultat.

[person1] har fremlagt dokumentation for en række udgiftsposter, som ikke er ført til fradrag i regnskabet. Der henvises til oversigten i klagen side 2. Skatteankestyrelsen har i sit forslag til afgørelse anført, at disse udgiftsposter kan Skatteankestyrelsen/ Landsskatteretten ikke inddrage i sin afgørelse af sagen, jf. skatteforvaltningsloven § 11. Hertil bemærkes, at Landsskatteretten ud fra princippet om det materielle rigtige resultat er forpligtet til at inddrage sådanne oplysninger inden for rammerne af skatteforvaltningslovens § 45. Det gøres derfor gældende, at Landsskatteretten ved opgørelsen af virksomhedens skattepligtige resultat skal tage højde herfor. Og det bemærkes, at udgifterne i bilag 9A og 9B vedrører 1. halvår 2007, mens kontorudgiften vedrører hele 2012, dvs.12 måneder.

Videre har Skatteankestyrelsen i forslaget til afgørelse anført, at [person1]s virksomhed i det hele blev afstået i juli 2007. Dette kan ikke tiltrædes, idet der alene var tale om en delafståelse og ikke tale om ophør af virksomheden. Virksomheden er jo netop drevet videre i de efterfølgende år, hvor forarbejdet og research mv. for nye projekter er gennemført. Det fastholdes derfor at virksomheden ikke er ophørt.

Subsidiært gøres det gældende, at [person1] i perioden august til december 2007 har afholdt en række afløbsudgifter vedrørende den afståede virksomhed, jf. bilag 3. Disse udgifter har alle vedrørte den videre drift af den afståede del af virksomheden, idet det mellem køber og [person1] var aftalt, at han skulle bistå i en overgangsfase. Ud af de samlede udgifter i 2007 på 203.187 kr. har ca. 23.000 kr. vedrørt denne periode. Disse udgifter er fradragsberettigede afløbsudgifter i forbindelse med overdragelsen. Til støtte herfor henvises til U1979.122H og Jur. Vejl. C.C.2.2.1.8. Det fastholdes derfor at alle de opgjorte udgifter på 203.187 kr. skal medtages i opgørelsen af [person1]s skattepligtige indkomst for indkomståret 2007 og indkomsten derfor skal ansættes til 203.187 kr. svarende til en nedsættelse med 169.359 kr.

Mere subsidiært gøres det gældende, at der ikke er grundlag for at foretage en skønsmæssig opdeling af de afholdte udgifter med 7/12, i den situation, hvor udgiftsbilagene er fremlagt i sagen. I det tilfælde, skal udgiftens størrelse naturligvis gøres op præcist, idet der ikke er grundlag for at skønne herover når dokumentationen forefindes. Min gennemgang af udgifterne på 203.187 kr. viser, at lige knap 181.000 kr. vedrører perioden frem til og med juli 2007, mens de resterende udgifter på ca. 23.000 kr. vedrører resten af 2007. Derfor, skal der foretages en fordeling af udgifterne skal det ske ud fra de faktiske og dokumenterede udgifter og i den situation skal virksomhedens resultat opgøres til -181.000 kr., hvilket fører til en nedsættelse af indkomsten på 146.172 kr.

Klagerens repræsentant har på retsmøde med Landsskatteretten nedlagt påstand om, at SKATs afgørelse er ugyldig, idet SKATs skøn ikke er begrundet.

SKAT anførte hertil, at afgørelsen er gyldig idet det fremgår af afgørelsen, at regnskabet er tilsidesat på grund af specifikke mangler, og at skønnet er udarbejdet på baggrund af indberettet momsangivelse for året. Der er endvidere henvist til relevant love.

Landsskatterettens afgørelse

Statsskattelovens § 6, litra a, har følgende ordlyd:

”Ved beregningen af den skattepligtige indkomst bliver at fradrage:

a) driftsomkostninger, dvs. de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, herunder ordinære afskrivninger;”

Skattekontrollovens § 3, stk. 4, har følgende ordlyd:

”Foreligger et skattemæssigt årsregnskab m.v. ikke efter de regler, som skatteministeren har fastsat efter stk. 1-3, finder § 5, stk. 2 og 3, tilsvarende anvendelse.”

Skattekontrollovens § 5, stk. 3, har følgende ordlyd:

”Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt.”

Af resume af SKM2004.66 fremgår følgende:

”Skatteyderen bestred, at hendes virksomhed var ophørt i 1998, og at hun derfor skulle beskattes af den negative driftsmiddelsaldo. Landsretten lagde til grund, at samtlige driftsmidler bortset fra en kopimaskine og en skrivemaskine indgik i en virksomhedsoverdragelse. Da køberen samtidig lejede virksomhedens lokaler, og da hun havde forpligtet sig til ikke at drive lignende virksomhed i Danmark i 5 år, fandt Højesteret ligesom tidligere landsretten, at virksomheden måtte anses som ophørt, og der skulle ske beskatning af virksomhedens negative driftsmiddelsaldo. Højesteret udtalte endvidere, at allerede fordi driftsmiddelsaldoen blev negativ i 1998, skulle der ske beskatning af genvundne afskrivninger for dette år, selv om enkelte driftsmidler ikke blev afhændet dette år.”

Det er Landsskatterettens opfattelse, at klageren skattemæssigt er ophørt med at drive virksomheden i indkomståret 2007. Der er lagt vægt på, at virksomheden som beskrevet i overdragelsesaftalen, er overdraget i indkomståret 2007, og at der i en lang periode efter salget (indkomstårene 2007 – 2014) ikke har været indtægter i virksomheden.

Det forhold, at CVR-nummeret er bibeholdt, at ikke alle kajakker og udstyr er solgt, at der er lagt arbejde i købernes virksomhed for at sikre at den aftalte salgssum kan betales, og at der er fremlagt en redegørelse for tiltag til nye investeringer og research inden for branchen, kan ikke føre til en anden vurdering, idet disse tiltag ikke har medført indtægter i en meget lang periode.

Det indsendte regnskabsmateriale har enkelte mangler i forhold til at opfylde mindstekravsbekendtgørelsen og bogføringsloven. Der foreligger udgiftsbilag, saldobalance og regnskab, men regnskabet bærer præg af ikke at være bogført kontinuerligt, og det er ikke muligt at følge bogføringen direkte til de enkelte bilag uden specifik redegørelse fra klagerens repræsentant, ligesom der ikke foreligger kassekladder eller bankkontoudtog.

Regnskabsmaterialet kan derfor tilsidesættes og resultat af virksomhed kan på denne baggrund fastsættes efter et skøn jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Klagerens revisor og repræsentant har stikprøvevis redegjort for sammenhængen mellem regnskabet, saldobalancen og de indsendte bilag. Det er Landsskatterettens opfattelse, at det indsendte regnskab med bilag sammen med redegørelsen er tilstrækkeligt til at lægge dette til grund for et skøn i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3, over virksomhedens driftsresultat i indkomståret 2007.

Idet virksomheden anses for ophørt ved underskriftstidspunktet i juli måned 2007 og der ikke foreligger kontokort med angivelse af dato for, hvornår udgifterne er afholdt, gives et forholdsmæssigt driftsfradrag, svarende til 7/12 dele af resultatet i henhold til regnskabet for 2007. Udgiften kan fratrækkes i henhold til statsskattelovens § 6.

Driftsresultat af virksomhed fastsættes herefter skønsmæssigt til at udgøre et underskud på 83.514 kr., som fremkommer som følger:

Resultat før afskrivninger i henhold til regnskabet for hele 2007

-53.166 kr.

Tilbageført omsætning (en del af salgssummen som avancebeskattes)

-90.000 kr.

Resultat af virksomhed for 12 måneder i henhold til regnskab

-143.166 kr.

Resultat af virksomhed svarende til 7 måneders virksomhedsdrift

-83.514 kr.

På baggrund af ovenstående nedsættes SKATs forhøjelse af indkomsten med 49.686 kr.

Klageren har fremsendt yderligere udgiftsbilag bogført på en kassekladde, på blandt andet 19.012 kr. og 33.027 kr., som ikke fremgår af det indsendte regnskab til SKAT.

Ud fra en samlet og konkret vurdering, kan der ikke godkendes fradrag for yderligere driftsudgifter i 2007. Der er lagt vægt på, at de afholdte driftsudgifter i 2007, ikke har genereret nogen form for indtægter. De 83.514 kr. dækker et skøn både over driften og evt. afløbsudgifter i virksomheden.

SKATs afgørelse vedrørende tilsidesættelse af regnskabet, samt det udarbejde skøn af resultat af virksomhed er begrundet, og der er henvist til relevant lovgivning, hvorfor afgørelsen er gyldig i henhold til forvaltningslovens § 22 og § 24.