Kendelse af 25-09-2014 - indlagt i TaxCons database den 24-10-2014

Personlig indkomst

Indkomståret 2007

SKAT har ikke imødekommet din anmodning

om ekstraordinær genoptagelse

Landsskatteretten imødekommer anmodningen om genoptagelse.


Indkomståret 2008

SKAT har ikke imødekommet din anmodning

om ordinær genoptagelse

Landsskatteretten imødekommer anmodningen om genoptagelse.


Indkomståret 2009

SKAT har ikke imødekommet din anmodning

om ordinær genoptagelse

Landsskatteretten imødekommer anmodningen om genoptagelse.


Faktiske oplysninger

Selskabet blev erklæret konkurs den 1. december 2009.

Din revisor har ved e-mail af 27. april 2012 anmodet om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2007 og ordinær genoptagelse for indkomstårene 2008 samt 2009.

SKAT har flere gange og senest den 31. juli 2012 anmodet dig og din revisor om at indsende relevant materiale/dokumentation som anført i din anmodning om genoptagelse.

Din repræsentant har ved e-mail af 21. september 2012 anmodet SKAT om at træffe afgørelse på det foreliggende grundlag.

Din repræsentant har over for Landsskatteretten fremlagt faktiske oplysninger vedrørende indkomståret 2007 i form af bl.a. e-mailkorrespondance af 28. august til 31. august 2007 mellem dig og den brasilianske ambassade i Danmark og en såkaldt check liste over arbejde der skulle udføres af [virksomhed1] ApS i perioden 9. september til 13. september 2007 for den brasilianske ambassade i Danmark.

Din repræsentant desuden har over for Landsskatteretten fremlagt nye faktiske oplysninger vedrørende indkomstårene 2007 – 2009 i form af bekræftelse fra Sø- og Handelsretten om, at konkurssagen, herunder sagens bilag, vedrørende [virksomhed1] ApS er destrueret som følge af, at sagen havde ligget i vand efter et såkaldt skybrud den 2. juli 2012.

Du oplyste bl.a. på retsmødet om, hvor besværligt det er at starte virksomhed i Brasilien, og at det krævede personligt fremmøde at opnå registreret virksomhedsdrift. Du havde i dag en velfungerende forretning i både Norge og Brasilien, som havde bidraget med ca. 5 mio. kr. i dansk skat.

SKATs afgørelse

Idet din repræsentant ikke har indsendt den fornødne dokumentation, og eftersom der ikke er fremkommet nogen nye oplysninger, som ikke tidligere har været fremført i forbindelse med SKATs afgørelse, kan grundlaget for din skatteansættelse ikke ændres, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

SKATs udtalelse

Afgørelsen er indstillet stadfæstet.

Der skal alene tages stilling til skatteforvaltningslovens § 26.

Der er ikke med klagen til Landsskatteretten fremkommet nye oplysninger, som ikke fremgår af sagsfremstillingen, ligesom der ikke er fremkommet fornøden dokumentation for, at afgørelsen skal ændres.

Indsætningerne på din konto er uforklarlige, idet der fortsat ikke er dokumentation for, at midlerne hidrørte fra beskattede midler. [finans1]s konti først lukkede i forbindelse med konkursen den 24. august 2008, allerede af hvilken grund din forklaring om forløbet er utroværdig.

Din opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at indkomstårene 2007 – 2009 skal genoptages.

Til støtte for påstanden er bl.a. gjort gældende, at der skal foretages ordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.

Selskabets konto i [finans1] var lukket som følge af, at selskabet var under konkursbehandling, hvorfor du ikke havde anden mulighed end at anvende din egen konto til brug for faktureringer i selskabet.

Det må lægges til grund, at regnskabet og mellemregningerne desværre ikke opfyldte kravene til regnskabsaflæggelse, hvorfor der er grundlag for at tilsidesætte regnskabet. Beskatning af dig som personlig indkomst er åbenbart urimelig, hvorfor der ikke kan foretages en skønsmæssig indkomstforhøjelse. Hele indsætningen har i indkomståret 2009 været indtægtsført i selskabet, hvorfor det må have formodningen imod sig, at dette ikke også skulle have været tilfældet for indkomstårene 2007 og 2008.

For så vidt angår indkomståret 2007 har indsætningerne på den omhandlede konto hidrørt fra følgende: 10.000 kr. (din svoger), 199.196 kr., ([virksomhed2]), 307.000 kr., ([virksomhed2]), 76.022 kr. (brasilianske fakturaer) og 186.225 kr. ([virksomhed3]). Alle disse beløb på nær indsætningen fra din svoger hidrørte fra omsætning fra arbejde hos [virksomhed1] ApS.

Vedrørende indkomstårene 2008 og 2009 vedrører forhøjelserne delvis indsætninger på [adresse1] på i alt 461.777 kr. inkl. moms. Indsætningerne er foretaget i indkomstårene 2008 og 2009 i to omgange. Samme beløb er tilbageført vedrørende indkomståret 2010 af SKAT.

Landsskatterettens afgørelse

SKAT og du er enige om, at alene skatteforvaltningslovens § 26 skal prøves, allerede af hvilken grund Landsskatteretten efter omstændighederne alene har foretaget en prøvelse af denne bestemmelse.

Fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 og 2, udløber først i det sjette år efter indkomstårets udløb for skattepligtige omfattet skattekontrollovens § 3 B for så vidt angår de kontrollerede transaktioner, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.

Der er i medfør af ordlyden og forarbejderne til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, grundlag for at genoptage din skatteansættelse for indkomståret 2007.

Der er herved bl.a. henset til, at sagens faktiske oplysninger giver begrundet tvivl om, hvorvidt SKAT ved en revurdering af den omhandlede skatteansættelse vil foretage en ændret skatteansættelse.

SKATs afgørelse ændres derfor for så vidt angår indkomståret 2007.

En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- og ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 (lovbekendtgørelse nr. 175 af 23. februar 2011 med senere ændringer).

Der er i medfør af ordlyden og forarbejderne til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, grundlag for at genoptage din skatteansættelse for indkomstårene 2008 og 2009.

Der er herved bl.a. henset til, at sagens faktiske oplysninger giver begrundet tvivl om, hvorvidt SKAT ved en revurdering af de omhandlede skatteansættelser vil foretage ændrede skatteansættelser.

Derfor ændres SKATs afgørelse.