Kendelse af 22-09-2014 - indlagt i TaxCons database den 31-10-2014

Sagens emne

SKAT har forhøjet din virksomheds skattepligtige indkomst med i alt 156.492 kr. for indkomstårene 2008 og 2009 vedrørende ikke godkendte fradrag for diverse udgifter mm.

Faktiske oplysninger

Du driver en enkeltmandsvirksomhed, der er startet den 1. juni 1991. Virksomheden beskæftiger sig med rådgivende ingeniøropgaver bl.a. indenfor statiske beregninger, tekniske undersøgelser og vurderinger indenfor byggeriet.

Virksomheden har ingen ansatte. Du har fuldtidsjob ved siden af sin virksomhed.

For indkomståret 2008 selvangav du en omsætningen på 33.115 kr. og resultatet blev -27.980 kr. Dette blev senere korrigeret til en omsætning på 44.287 kr. og et resultat på -39.554 kr.

For indkomståret 2009 selvangav du en omsætningen på 12.045 kr. og resultatet blev -45.049 kr. Dette blev senere korrigeret til en omsætning på 42.875 kr. og et resultat på -42.013 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet din virksomheds skattepligtige indkomst med i alt 156.492 kr. for indkomstårene 2008 og 2009.

Forhøjelsen fremkommer som følger:

Indkomståret 2008

Selvangivet underskud af virksomhed 27.980 kr.

Underskud af virksomhed efter ændring 0 kr. 27.980 kr.

Selvangivet overskud af virksomhed 0 kr.

Ansat overskud af virksomhed 21.791 kr. 21.791 kr.

Samlet ændring af indkomst 49.771 kr.


Indkomståret 2009:

Selvangivet underskud af virksomhed 45.049 kr.

Underskud af virksomhed efter ændring 0 kr. 45.049 kr.

Selvangivet overskud af virksomhed 0 kr.

Ansat overskud af virksomhed 15.672 kr. 15.672 kr.

Selvangivet fradrag for kapitalpension 46.000 kr.

Ansat 0 kr. 46.000 kr.

Samlet ændring af indkomst 106.721 kr.


Generelt er bogføringslovens regler om bogføring af regnskabsmateriale samt reglerne i bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006 om krav til det skattemæssige årsregnskab m.v. (Mindstekravsbekendtgørelsen) ikke overholdt. Endvidere mangler der i en række tilfælde dokumentation for foretagne fradrag.

Ad indkomståret 2008)

Underskud af virksomhed er selvangivet med -27.980 kr.

Reguleringer hertil:

1.1 Yderligere underskud jf. nyt regnskab -11.574 kr. -11.574 kr.

Underskud af virksomhed jf. nyt regnskab -39.554 kr.

1.2 Ikke godkendt fradrag for kontor 4.539 kr.

1.3 Ikke godkendt fradrag for [virksomhed1] internet m.v. 11.987 kr.

1.4 Ikke godkendt fradrag for drift af bil 10.672 kr.

1.5 Ikke godkendt fradrag for køb af bil 38.300 kr.

1.6 Godkendt fradrag for kørsel -4.153 kr. 61.345 kr.

Reguleret årets resultat 21.791 kr.

1.7 Fradrag for ejendomsværdiskat 2.473 kr.

Ad punkt 1.1) Selvangivet underskud

Du har selvangivet et underskud i din virksomhed med -27.980 kr., men pga. en række fejl i regnskabet er underskuddet justeret til -39.554 kr. Dette er lagt til grund i forbindelse med SKATs gennemgang.

Resultatet af erhvervsmæssig virksomhed skal ifølge personskattelovens § 3 tillægges den personlige indkomst, hvis der anses at være et overskud og fratrækkes i den personlige indkomst, hvis der anses at være et underskud.

Ad punkt 1.2) Fradrag for udgifter til kontor

Ifølge dit regnskab udgør kontoret 10 % af dit boligareal. Der foreligger ikke en ejerboligfordeling efter vurderingslovens § 33, stk. 5, på ejendommen beliggende [adresse1], [by1]. Kontoret er beliggende i kælderen og har et areal på ca. 30 kvm. Kontoret anvendes i ca. 2-3 timer pr. aften og begge dage i weekenden.

Der er fratrukket følgende udgifter vedrørende kontoret

Forsikring 375 kr.

Forsikring Brand 900 kr.

Ejendomsskat 3.303 kr.

Herudover er fratrukket

ejendomsværdiskat med 2.473 kr.

I henhold til praksis kan der alene godkendes fradrag for erhvervsmæssig anvendelse af lokaler i egen bolig, når værelset har skiftet karakter, således at det ikke længere er anvendeligt som opholdsrum for husstanden. Endvidere skal tidsforbruget og arbejdsopgaverne i virksomheden være af et sådan omfang, at det udelukker privat benyttelse, for at det berettiger til fradrag for erhvervsmæssig anvendelse.

Den omstændighed, at lokalet er indrettet med kontormøbler og edb, medfører ikke i sig selv, at værelset anses for uanvendeligt til privat benyttelse i øvrigt. Et kontor indrettet i en privat bolig kan normalt også benyttes til privat formål, og fradragsretten for udgifter til et sådan kontor må derfor i almindelighed forudsætte, at kontoret i væsentligt omfang anvendes som virksomhedsindehaverens hovedarbejdssted inden for normal arbejdstid.

Arealer, der anvendes til både private og erhvervsmæssige formål, anses for fællesarealer, og der kan ikke godkendes fradrag herfor, da arealet anvendes af husstanden i almindelighed. Der er henvist til den ledende højesteretsdom offentliggjort i UfR 1961.107.

De faktiske driftsomkostninger vedrørende et kontor i privat bolig kan i henhold til praksis kun fradrages, når der foreligger en vurderingsfordeling efter vurderingslovens § 33, stk. 5. For blandet benyttede ejendomme kan der foreligge en vurderingsfordeling af ejendomsværdien, når ejendomme med en eller to selvstændige lejligheder, der tjener til bolig for ejeren, anvendes 25 pct. eller derover erhvervsmæssigt, jf. cirkulære nr. 72 til ligningslovens punkt 10.1.

Forsikringspræmie anses for en driftsomkostning og kan ikke godkendes fratrukket, da der ikke foreligger en vurderingsfordeling vedrørende den private bolig. Indkomsten forhøjes derfor med forsikring på 375 kr. og brandforsikring på 900 kr.

Vedrørende ejendomsskatter fremgår hjemmelen til fradrag af ligningslovens § 14, specificeret i cirkulære nr. 72 til ligningslovens punkt 10.1.

Det fremgår heraf, at ved opgørelse af den skattepligtige indkomst kan fradrages beløb, som i indkomståret er anvendt til skatter og afgifter på fast ejendom og næring, til forpagtningsafgifter og lignende byrder, dog ikke for ejerboliger, der indeholder en eller to selvstændige lejligheder, jf. ligningslovens § 14, stk. 2.

Ejendomsskatter kan således ikke fratrækkes for en- og tofamilieshuse, sommerhuse, ejerlejligheder, stuehuse til landbrug m.v., når ejendommen tjener til bolig for ejeren.

Det fremgår ligeledes af cirkulære nr. 72 til ligningslovens punkt 10.0, at for ejendomme, der både tjener til bolig for ejeren og anvendes erhvervsmæssigt, er der fradragsret for den del af ejendomsskatterne, som kan henføres til ejendommens anvendelse til erhverv.

Ved afgørelsen af om ejendomsskatterne kan fradrages, skal der dog ses bort fra uvæsentlig erhvervsmæssig benyttelse af en ejendom, der tillige tjener til bolig for ejeren, jf. ligningslovens § 14, stk. 3. I almindelighed må en erhvervsmæssig anvendelse af en ejendom anses for uvæsentlig, hvis den svarer til mindre end 10 pct. af den pågældende ejendom.

Ejendomsskatten (grundskyld) udgør 25.123 kr., 10 % heraf udgør 2.512 kr. Der er fratrukket 3.303 kr., hvorfor indkomsten forhøjes med differencen på 791 kr.

Virksomhedens indkomst forhøjes i alt med 4.539 kr.

Vedrørende ejendomsværdiskatten indgår denne efter ejendomsværdiskattelovens § 1, stk. 2, ikke i den skattepligtige indkomst (resultat af virksomhed), hvorfor beregnet nedslag for erhvervsmæssig brug af egen bolig på 2.473 kr. ikke kan fratrækkes som en driftsomkostning i den skattepligtige indkomst. Nedslag skal i stedet ske direkte i ejendomsværdiskatten, jf. ejendomsværdiskattelovens § 11, stk. 2.

På grundlag af en afgørelse truffet af din kommune i 2001, har du haft en retsbeskyttet berettiget forventning om at kunne fratrække udgifter til kontor i egen bolig.

Som følge heraf har SKAT godkendt fradrag for dokumenteret udgifter til kontor for 2008.

Under hensyn til, at der er tale om et kontor i en privatbolig samt det oplyste om indretningen, det anvendte tidsforbrug, som ligger uden for normal arbejdstid, og omfanget af virksomheden, kan du ikke fremover få godkendt fradrag for arbejdsværelset.

Ad punkt 1.3) Fradrag for udgifter til [virksomhed1] m.m.

Af dit regnskab fremgår, at udgifterne til [virksomhed1] internet m.v. udgør 11.987 kr. Som dokumentation er der fremsendt et kontoudtog fra [virksomhed1].

Det fremgår af bogføringslovens kapitel 4 og 9, at enhver udgift skal være dokumenteret i form af et bilag, hvoraf der fremgår oplysninger om henholdsvis sælger og købers navn og adresse, varens eller ydelsens art, mængde og pris.

Hvis der ikke foreligger et sådan bilag, kan der ikke godkendes fradrag for udgiften efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

På kontoudtoget fremgår der alene oplysninger om navn, adresse, dato, fakturanummer og beløb. Der er ingen oplysninger om hvilken varer/ydelser der betales for, f.eks. telefon, internet m.v. eller art, mængde eller pris for varen/ydelsen, f.eks. samtaleudgifter, abonnementer m.v.

Et kontoudtog er ikke fyldestgørende dokumentation efter bogføringslovens § 9, da der ikke fremgår oplysninger om varens/ydelsens art, mænge og pris. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for udgifterne på 11.987 kr. efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Fyldestgørende dokumentation ville være en faktura, hvoraf de nødvendige oplysninger fremgår.

I forbindelse med sagens behandling for Skatteankestyrelsen har klageren fremlagt mere dokumentation, der er fremsendt til SKAT. På denne baggrund har SKAT indstillet et fradrag anerkendt med 6.474 kr. beregnet som følger:

Samlede udgift til telefon ekskl. moms, jf. modtaget bilag9.590 kr.

Ikke godkendt fradrag for abonnement for fastnettelefon1.286 kr.

Privat andel af samtaleudgifter fra fastnettelefon -1.830 kr.

Godkendt fradrag for telefonudgifter 6.474 kr.

Der er henvist til retningslinjer gengivet i SKM2007.848.

Ad punkt 1.4) Fradrag for udgifter til bildrift

Det fremgår af dit regnskab, at der er fratrukket udgifter til drift af en Peugeot 406 for perioden 25. september til den 31. december 2008 med:

Forsikring 5.030 kr.

Nødhjælp 650 kr.

Benzin 3.500 kr.

Vægtafgift 2.250 kr.

Efter at have gennemgået modtaget regnskabsmateriale er der ikke modtaget dokumentation for udgifter til forsikring, nødhjælp og benzin i form af fakturaer/regninger.

I henhold til bogføringslovens § 9 skal enhver udgift være dokumenteret ved et bilag, hvoraf der fremgår oplysninger om henholdsvis sælgers og købers navn og adresse, varens eller ydelsens art, mængde og pris.

Der ses ikke at være modtaget dokumentation for udgifter til forsikring 5.030 kr. og nødhjælp 650 kr.

Alle udgifter, også vægtafgift 2.250 kr., skal være dokumenteret i form af et bilag (faktura/regning), som anført ovenfor, jf. bogføringslovens § 9. At beløbet er det samme som på andre fakturaer/regninger gør ikke, at bilaget ikke skal være en del af regnskabsmaterialet. Idet du har ejet firmabilen ca. 1/2 år i 2008, kan der kun være en vægtafgift på 2.250 kr. i 2008.

Da der ikke er fremlagt benzinregninger for 2008, foreligger der ikke fyldestgørende dokumentation for udgiftens art og størrelse. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for udgifter til benzin 3.500 kr. efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

På grund af manglende dokumentation for udgiftens art og størrelse, kan der heller ikke godkendes fradrag for forsikring, nødhjælp og benzin, i alt 9.480 kr. efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

For at et kørselsregnskab kan kræves lagt til grund ved skatteansættelsen, skal det føres dagligt med angivelse af følgende:

1. Kilometertællerens udvisende henholdsvis ved en daglige kørsels begyndelse og ved dens afslutning.

2. Datoen for kørslen.

3. Den daglige kørselsfordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel, idet der med hensyn til den erhvervsmæssige kørsel må være angivet bestemmelsessted og lign, notater, der kan sandsynliggøre eller eventuelt dokumentere rigtigheden.

Det fremsendte kilometerregnskab opfylder ikke ovenstående krav, idet det ikke er ført dagligt. Der fremgår heller ikke oplysning om kilometertællerens udvisende ved dagen begyndelse eller slutning, hvorfor SKAT kan ansætte kørselsfradraget efter et skøn.

SKAT har skønsmæssigt ansat fradrag for erhvervsmæssig kørsel til 47 % for 2008. Der er ved skønnet henset til, at den erhvervsmæssige kørsel ifølge det fremsendte kilometerregnskab udgør 1.404 km i perioden 25. august 2008 – 20. januar 2009.

Ifølge forsikringspolicen er kilometerstanden pr. 20. januar 2009 oplyst til 179.001 km, der må anses for aflæst på kilometertælleren i bilen. På slutsedlen for køb af bil er kilometerstanden rettet fra 176.000 km til 186.000 km. På grundlag af oplysningerne opgivet til forsikringsselskabet er den her oplyste kilometerstand lagt til grund for skønnet.

Den samlede kørsel for perioden 25. august 2008 – 20. januar 2009 udgør herefter 3001 km (176.000 til 179.001 kr.). Den erhvervsmæssige kørsel er herefter opgjort til 1.404 km x 100/3001 km eller 47 %.

Den private andel af vægtafgiften udgør herefter 53 % af 2.250 kr. eller 1.192 kr., som indkomsten forhøjes med, jf. statsskattelovens § 6, stk. 2.

Det forhold, at der er kørt ca. 25.000 km i den private bil siden 2008, dokumenterer kun, at der er kørt ca. 6.000 km årligt i den private bil. Dette har imidlertid ikke betydning for, hvorvidt der er ført et korrekt kilometerregnskab for firmabilen.

Et korrekt ført kilometerregnskab skal foreligge på tidspunktet for indsendelse af selvangivelsen, mens efterfølgende rettelser ikke kan lægges til grund.

Der sker derfor forhøjelse af virksomhedsindkomsten med i alt 10.672 kr.

I forbindelse med sagens behandling for Skatteankestyrelsen har du fremlagt mere dokumentation, der er fremsendt til SKAT. På denne baggrund har SKAT anerkendt et fradrag for forsikring på 1.677 kr. for perioden oktober 2008 og året ud samt benzinudgifter med 1.022 kr. svarende til erhvervsmæssig kørsel på 1.148 km og med et gennemsnitligt benzinforbrug på 10 km pr. liter til en pris af 8,90 kr.

Ad punkt 1.5) Fradrag for køb af bil

Du har den 25. september 2008 købt en Peugeot 406 med reg.nr. [reg.nr.1] til en pris af 43.400 kr. Du har fratrukket den fulde købspris i sit regnskab i henhold til modtaget slutseddel. Du har en privat bil ved siden af Peugeoten.

Udgifter til køb af bil (driftsmiddel), der overstiger 11.900 kr. og som anvendes til både private og erhvervsmæssige forhold, skal afskrives efter reglerne i afskrivningslovens § 11. Der kan herefter afskrives med 25 % af saldoværdien ved årets udløb, reduceret med den private andel. Afskrivningssatsen på 25 % gælder, hvad enten der er tale om et nyt eller brugt driftsmiddel. Afskrivning kan ske således:

Anskaffelsessum 43.400 kr.

Afskrivning 25 % 10.850 kr.

Saldoværdi 31. december 2008 32.550 kr.

Fradrag for afskrivning på bil er godkendt med 10.850 kr., heraf udgør den erhvervsmæssige andel 47 %, jf. punkt 1.4, eller 5.100 kr. Der er fratrukket 43.400 kr., hvorfor indkomsten forhøjes med differencen på 38.300 kr.

Ad punkt 1.6) Fradrag for kørselsudgifter

Du har i perioden 1. januar 2008 til den 24. september 2008 anvendt en Volvo med reg. nr. [reg.nr.2] til erhvervsmæssig kørsel.

Ifølge fremsendt kørselsregnskab har du i perioden 1. januar til 24. august 2008 kørt 1.197 km erhvervsmæssigt.

I henhold til ligningslovens § 9 B kan fradrag for erhvervsmæssig kørsel fradrages i personlig indkomst efter statens satser.

På trods af, at kilometerregnskab ikke kan anses for fyldestgørende, har SKAT lagt det fremsendte kilometerregnskab til grund for opgørelse af den erhvervsmæssige kørsel, idet det anses som sandsynligt, at der er foretaget en vis erhvervsmæssig kørsel, jf. også punkt 1.4.

Fradrag kan herefter opgøres således:

1.197 km x 3,47 kr. i alt 4.153 kr.

Når statens satser anvendes til beregning af fradrag for erhvervsmæssig kørsel, kan der ikke samtidig fratrækkes de faktiske udgifter til drift af bil, idet statens satser dækker alle udgifter vedrørende drift af bil inkl. afskrivninger.

Ad punkt 1.7) Fradrag for ejendomsværdiskat

Det fremgår af regnskabet, at virksomheden anvender et kontor i egen bolig erhvervsmæssigt. Ifølge regnskabet udgør det erhvervsmæssigt anvendte areal 10 % af boligens samlede areal. Det er oplyst, at kontoret er beliggende i kælderen og har et areal på ca. 30 kvm.

I henhold til ejendomsværdiskattelovens § 11, stk. 2, kan der beregnes et nedslag i ejendomsværdiskatten på 10 % for erhvervsmæssig anvendelse af lokale i egen bolig.

Nedslag beregnes således:

10 % af 24.730 kr. eller 2.473 kr.

Under hensyn til, at der er tale om et kontor i en privatbolig samt det oplyste om indretningen, det anvendte tidsforbrug, som er uden for normal arbejdstid, og omfanget af virksomheden, kan der ikke, på samme måde som under punkt 1.2 fremover ske godkendelse af fradrag for erhvervsmæssig anvendelse af arbejdsværelset.

Ad indkomståret 2009)

Årets resultat selvangivet med -45.049 kr. -45.049 kr.

Reguleringer hertil:

2.1 Underskud af virksomhed, jf. nyt regnskab -42.013 kr. 3.036 kr.

Nyt selvangivet underskud af virksomhed -42.013 kr.

2.2 yderligere omsætning 8.450 kr.

2.3 Ikke godkendt fradrag for kontor 3.521 kr.

2.4 Ikke godkendt fradrag [virksomhed1] internet m.v. 6.104 kr.

2.5 Ikke godkendt fradrag for drift af firmabil 36.351 kr.

2.6 Afskrivning firmabil -2.034 kr.

2.7 Ikke godkendt fradrag for diverse udgifter 5.293 kr.57.685 kr.

Reguleret årets resultat15.672 kr.

2.8 Fradrag for ejendomsværdiskat 2.473 kr.

2.9 Ikke godkendt fradrag for bidrag til pensionsordning46.000 kr.

Ad punkt 2.1) Selvangivet underskud

Ifølge det nye regnskab udgør virksomhedens resultat et underskud på 42.013 kr., mod tidligere selvangivet underskud på 45.049 kr. Det nye underskud på 42.013 kr. danner grundlag for nedenstående reguleringer. Differencen på 3.036 kr. fratrækkes det oprindelige selvangivne underskud af virksomhed.

Resultatet af erhvervsmæssig virksomhed skal ifølge personskattelovens § 3 tillægges den personlige indkomst, hvis der anses at være et overskud og fratrækkes i den personlige indkomst, hvis der anses at være et underskud.

Ad punkt 2.2) Yderligere omsætning

I det nye regnskab er der selvangivet en omsætning på 42.875 kr.

På baggrund af de modtagne fakturaer kan virksomhedens omsætning for 2009 opgøres til 51.325 kr.

Det er ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at virksomheden har haft konstateret endeligt tab på debitorer vedrørende faktura 2009.9 på 8.450 kr.

Der er ikke ændret på kravene til dokumentation for fradrag for tab på debitorer. De krav der er til fradraget, eksisterede også på det tidspunkt, hvor virksomheden startede. I tilfælde af tvivl burde SKAT have været kontaktet for vejledning om reglerne.

Der er ikke fremlagt dokumentation, der opfylder kravene for fradrag i form af erklæringer fra bobestyrer om betalingsstandsning, konkurs eller lignende. Der foreligger heller ikke dokumentation for virksomhedens tiltag til at inddrive tilgodehavendet ved rykkerbreve, forgæves udlæg eller andre retsskridt.

Virksomhedens indkomst forhøjes derfor med 8.450 kr., jf. statsskattelovens § 4.

Ad punkt 2.3) Fradrag for udgifter til kontor

Ifølge regnskabet udgør kontoret 10 % af boligarealet. Der foreligger ikke en ejerboligfordeling efter vurderingslovens § 33, stk. 5, på ejendommen beliggende [adresse1], [by1]. Kontoret er beliggende i kælderen og har et areal på ca. 30 kvm. Kontoret anvendes i ca. 2-3 timer pr. aften og begge dage i weekenden.

Der er fratrukket følgende udgifter vedrørende kontoret

Forsikring 375 kr.

Ejendomsskat 3.303 kr.

Ejendomsværdiskat 2.473 kr.

Der er ikke fremlagt dokumentation for udgifterne.

Ejendomsskatten (grundskyld) udgør 26.304 kr., 10 % heraf udgør 2.630 kr. Der er fratrukket 3.303 kr., hvorfor indkomsten forhøjes med differencen på 673 kr.

Virksomhedens indkomst forhøjes i alt med 3.521 kr.

Vedrørende ejendomsværdiskatten indgår denne efter ejendomsværdiskattelovens § 1, stk. 2, ikke i den skattepligtige indkomst (resultat af virksomhed), hvorfor beregnet nedslag for erhvervsmæssig brug af egen bolig på 2.473 kr. ikke kan fratrækkes som en driftsomkostning i den skattepligtige indkomst. Nedslag skal i stedet ske direkte i ejendomsværdiskatten, jf. ejendomsværdiskattelovens § 11, stk. 2.

På grundlag af en afgørelse truffet af kommunen i 2001, har du haft en retsbeskyttet berettiget forventning om at kunne fratrække udgifter til kontor i egen bolig. Som følge heraf har SKAT godkendt fradrag for dokumenteret udgifter til kontor for 2009.

Under hensyn til, at der er tale om et kontor i en privatbolig samt det oplyste om indretningen, det anvendte tidsforbrug som er liggende uden for normal arbejdstid og omfanget af virksomheden, kan der ikke fremover godkendes fradrag for arbejdsværelset.

Der er i øvrigt henvist til de samme begrundelser som under punkt 1.2).

Ad punkt 2.4) Fradrag for udgifter til [virksomhed1] m.m.

Af regnskabet fremgår, at udgifterne til [virksomhed1] internet m.v. udgør 6.104 kr. Som dokumentation er der fremsendt et kontoudtog fra [virksomhed1].

Det fremgår af bogføringslovens kapitel 4 og 9, at enhver udgift skal være dokumenteret i form af et bilag, hvoraf der fremgår oplysninger om henholdsvis sælger og købers navn og adresse, varens eller ydelsens art, mængde og pris.

Hvis der ikke foreligger et sådan bilag, kan der ikke godkendes fradrag for udgiften efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

På kontoudtoget fremgår der alene oplysninger om navn, adresse, dato, fakturanummer og beløb. Der er ingen oplysninger om hvilken varer/ydelser der betales for, f.eks. telefon, internet m.v. eller art, mængde eller pris for varen/ydelsen, f.eks. samtaleudgifter, abonnementer m.v.

Et kontoudtog er ikke fyldestgørende dokumentation efter bogføringslovens § 9, da der ikke fremgår oplysninger om varens/ydelsens art, mænge og pris. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for udgifterne på 6.104 kr. efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Fyldestgørende dokumentation ville være en faktura, hvoraf de nødvendige oplysninger fremgår.

I forbindelse med sagens behandling for Skatteankestyrelsen har du fremlagt mere dokumentation, der er fremsendt til SKAT. På denne baggrund har SKAT indstillet, at fradrag anerkendes med 3.426 kr. beregnet som følger:

Samlede udgift til telefon ekskl. moms, jf. modtaget bilag 4.883 kr.

Ikke godkendt fradrag for abonnement for fastnettelefon -1.286 kr.

Privat andel af samtaleudgifter fra fastnettelefon -171 kr.

Godkendt fradrag for telefonudgifter 3.426 kr.

Der er henvist til retningslinjer gengivet i SKM2008.999.

Ad punkt 2.5) Fradrag for udgifter til bildrift

Det fremgår af regnskabet, at der er fratrukket udgifter til drift af en Peugeot 406 for perioden 25. september til den 31. december 2008 med:

Forsikring

5.030 kr.

Nødhjælp

725 kr.

Benzin

11.500 kr.

Vægtafgift

4.500 kr.

Reparation

22.371 kr.

Efter at have gennemgået modtaget regnskabsmateriale er der ikke modtaget dokumentation for udgifter til benzin i form af fakturaer/regninger.

Der foreligger derfor ikke fyldestgørende dokumentation for udgiftens art og størrelse. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for udgifter til benzin 11.500 kr. efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

I henhold til modtaget dokumentation i form af police kan der godkendes udgifter til nødhjælp med 372 kr. i 2009. Idet der er fratrukket 725 kr. forhøjes indkomsten med differencen på 353 kr.

I henhold til modtaget dokumentation i form af police kan der godkendes fradrag for udgifter til forsikring i 2009 med 3.858 kr. Idet der er fratrukket 5.030 kr. forhøjes indkomsten med differencen på 1.172 kr.

Vægtafgift er godkendt fratrukket fuldt ud med 4.500 kr., jf. modtaget dokumentation.

For at et kørselsregnskab kan kræves lagt til grund ved skatteansættelsen, skal det føres dagligt med angivelse af følgende:

1. Kilometertællerens udvisende henholdsvis ved en daglige kørsels begyndelse og ved dens afslutning.

2. Datoen for kørslen.

3. Den daglige kørselsfordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel, idet der med hensyn til den erhvervsmæssige kørsel må være angivet bestemmelsessted og lign, notater, der kan sandsynliggøre eller eventuelt dokumentere rigtigheden.

Det fremsendte kilometerregnskab opfylder ikke ovenstående krav, idet det ikke er ført dagligt. Der fremgår heller ikke oplysning om kilometertællerens udvisende ved dagen begyndelse eller slutning, hvorfor SKAT kan ansætte kørselsfradraget efter et skøn.

SKAT har skønsmæssigt ansat fradrag for erhvervsmæssig kørsel til 25 % for 2009. Der er ved skønnet henset til, at den erhvervsmæssige kørsel ifølge det fremsendte kilometerregnskab udgør 3.490 km i perioden 20. januar – 14. september 2009.

Ifølge forsikringspolicen er kilometerstanden pr. 20. januar 2009 oplyst til 179.001 km., der må anses for aflæst på kilometertælleren i bilen. Ifølge værkstedsregning af 14. september 2009 udgør kilometerstanden 193.146 km. Den samlede kørsel for perioden 20. januar – 14. september 2009 udgør herefter 14.145 km. (193.146 km – 179.001 km.). Den erhvervsmæssige kørsel kan herefter opgøres til 3.490 km x 100/14.145 eller 25 %.

Faktiske driftsudgifter til firmabil kan opgøres således:

Reparation 22.371 kr.

Vægtafgift 4.500 kr.

Forsikring 3.858 kr.

Nødhjælp 372 kr.

I alt 31.101 kr.

Den private andel af driftsudgifterne udgør herefter 75 % af 31.101 kr. eller 23.326 kr., som indkomsten forhøjes med, jf. statsskattelovens § 6, stk. 2.

Det forhold, at der er kørt ca. 25.000 km i den private bil siden 2008, dokumenterer kun, at der er kørt ca. 6.000 km årligt i den private bil. Dette har imidlertid ikke betydning for, hvorvidt der er ført et korrekt kilometerregnskab for firmabilen.

Et korrekt ført kilometerregnskab skal foreligge på tidspunktet for indsendelse af selvangivelsen, mens efterfølgende rettelser ikke kan lægges til grund. Den erhvervsmæssige kørsel kan derfor fastsættes til 25 %.

Der sker derfor forhøjelse af virksomhedsindkomsten med i alt 36.351 kr.

I forbindelse med sagens behandling for Skatteankestyrelsen er der fremlagt mere dokumentation, der er fremsendt til SKAT. På denne baggrund har SKAT indstillet at fradrag for benzinudgifter godkendes med 4.723 kr. svarende til erhvervsmæssig kørsel på 5.266 km og med et gennemsnitligt benzinforbrug på 10 km pr. liter til en pris af 8,97 kr.

Ad punkt 2.6) Fradrag for afskrivning på bil

Du har den 25. september 2008 købt en Peugeot 406 mcd reg.nr. [reg.nr.1] til en pris af 43.400 kr. Udgifter til køb af bil (driftsmiddel), der overstiger 11.900 kr. og som anvendes til både private og erhvervsmæssige forhold skal afskrives efter reglerne i afskrivningslovens § 11. Der kan herefter afskrives med 25 % af saldoværdien ved årets udløb, reduceret med den private andel. Afskrivningssatsen på 25 % gælder hvad enten der er tale om et nyt eller brugt driftsmiddel. Afskrivning kan ske således:

Saldoværdi 31. december 2008 32.550 kr.

Afskrivning 25 % 8.137 kr.

Saldoværdi 31. december 2009 24.413 kr.

Fradrag for afskrivning på bil er godkendt med 8.137 kr., heraf udgør den erhvervsmæssige andel 25 %, jf. punkt 2.5 eller 2.034 kr. Der er fratrukket 0 kr., hvorfor indkomsten nedsættes med differencen på 2.034 kr.

Afskrivningssatsen på 25 % gælder hvad enten der er tale om et nyt eller brugt driftsmiddel.

Ad punkt 2.7) Fradrag for diverse udgifter

Du har i dit regnskab foretaget yderligere fradrag for nedenstående dokumenterede udgifter:

Bilag 1877 vin

120 kr.

Bilag 1878 morgenmad

75 kr.

Bilag? [virksomhed2]

299 kr.

Bilag 1874 Teleskope

3.950 kr.

Bilag 1886 Scooter

4.799 kr.

Repræsentationsudgifter er normalt udgifter, der afholdes for at afslutte forretninger eller for at tilknytte eller bevare forretningsforbindelser, og som afholdes over for personer, der ikke er knyttet til virksomheden som medarbejdere. Der er oftest tale om udgifter til måltider, restaurationsbesøg, tobaks- og vingaver m.v. Repræsentationsudgifter kan alene fratrækkes med 25 % af udgiften, jf. ligningslovens § 8, stk. 4.

Der skal på repræsentationsbilag være anført oplysning om, hvem der har deltaget i sammenkomsten og anledningen til sammenkomsten, hvem der har modtaget gaven og anledningen hertil. Såfremt foranstående oplysninger ikke er noteret på bilagene, anses disse ikke for fyldestgørende dokumentation, og fradrag kan ikke godkendes efter ligningslovens § 8, stk. 4.

Bilag 1877 (vin) og bilag 1878 (morgenmad) opfylder ikke ovenstående krav til bilagene, idet der ikke er anført oplysninger om deltager/modtager og anledning til gave og sammenkomst. Indkomsten er derfor forhøjet med 195 kr.

I henhold til bogføringslovens § 9skal enhver udgift dokumenteres i form af et bilag, hvoraf der fremgår oplysninger om henholdsvis sælgers og købers navn og adresse, varens/ydelsens art, mængde og pris.

Udgift til [virksomhed2] er dokumenteret med en dankortkvittering, som ikke anses for fyldestgørende dokumentation i henhold til bogføringslovens § 9. Det er ikke muligt at se hvilken vare/ydelse, der er købt, og udgiften kan ikke godkendes fratrukket efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Indkomsten er derfor forhøjet med 299 kr.

Bilag 1874 er godkendt fradraget efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, samt afskrivningslovens § 6, stk. 1.

Udgift til køb af Scooter på 4.799 kr. anses ikke for at være afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde virksomhedens indkomst, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Anskaffelsen anses i stedet for at være foretaget som et udslag af privat interesse og således ikke fradragsberettiget efter statsskattelovens § 6, stk. 2. Der er henset til det begrænsede brug af scooteren, med en samlet kørsel på i alt 198 km, og at der ikke foreligger et kilometerregnskab, der dokumenterer den erhvervsmæssige kørsel.

Samlet ændring af indkomst på dette punkt udgør 5.293 kr.

Ad punkt 2.8) Fradrag for ejendomsværdiskat

Det fremgår af regnskabet, at virksomheden anvender et kontor i egen bolig erhvervsmæssigt. Ifølge regnskabet udgør det erhvervsmæssigt anvendte areal 10 % af boligens samlede areal. Det er oplyst, at kontoret er beliggende i kælderen og har et areal på ca. 30 kvm.

I henhold til ejendomsværdiskattelovens § 11, stk. 2, kan der beregnes et nedslag i ejendomsværdiskatten på 10 % for erhvervsmæssig anvendelse af lokale i egen bolig.

Nedslag beregnet således:

10 % af 24.730 kr. eller 2.473 kr.

Under hensyn til, at der er tale om et kontor i en privatbolig samt det oplyste om indretningen, det anvendte tidsforbrug, som er liggende uden for normal arbejdstid, og omfanget af virksomheden, kan der ikke, på samme måde som under punkt 1.2, fremover ske godkendelse af fradrag for erhvervsmæssig anvendelse af arbejdsværelset.

Ad punkt 2.9) Fradrag for bidrag til pensionsordning

Du har selvangivet et fradrag for bidrag til kapitalpension med 46.000 kr. Ifølge de foreliggende oplysninger er der imidlertid ikke indbetalt præmie eller bidrag til en kapitalpension i indkomståret 2009.

SKAT har i brev af 26. juni 2012 fremsendt kopi af de til SKAT indberettede oplysninger vedrørende privattegnede pensionsordninger, hvoraf det fremgår, at der er indbetalt i alt 44.720 kr. på 2 pensionsordninger med løbende udbetaling. Der er ikke indberettet oplysninger om, at der er indbetalt bidrag og præmie til en privattegnet kapitalpension.

Der kan alene godkendes fradrag for betalte bidrag og præmier på 44.720 kr. til privattegnede pensionsordninger med løbende udbetaling, som banken/forsikringsselskabet har indberettet.

SKAT har ikke modtaget nogen indberetning om, at der skulle være foretaget indbetalinger på en privattegnet kapitalpension, hvorfor det selvangivne fradrag på 46.000 kr. ikke kan godkendes, jf. pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 2.

Din opfattelse

Du har fremsat påstand om, at skatteansættelserne for indkomstårene 2008 og 2009 nedsættes i overensstemmelse med det selvangivne.

Ad årsregnskabet, der divergerer fra virksomhedens resultat)

SKAT har ikke fremlagt en specifikation af deres tal, så man kan se, hvorledes de er kommet frem til tallene. Tallene kan ikke genkendes, og alle fradrag er helt efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. SKAT har i deres første skrivelse fremsendt en opstilling, som er kommenteret, men der er aldrig efterfølgende sendt en revideret opstilling. Egne reviderede opstillinger er fremlagt som bilag.

Ad fradrag for kontorhold i egen bolig)

SKATs bemærkninger til kontoret er direkte misvisende, idet kontoret efter 22 år ikke kan benyttes til privat brug, medmindre det ryddes og ombygges på ny. I så fald skal der så findes et tilsvarende lokale til arkiver, brandsikre tegningsskabe, tegnemaskiner og kopieringsmaskiner, lystryksmaskine samt edb og mødefaciliteter herunder AV-udstyr. Lokalet anvendes kun erhvervsmæssigt. I en større gang står der fast udstyr på 4-5 kvm. og i hobbyrummet er 10 % af udstyret placeret. Disse rum bruges også privat, hvorfor der ikke er medtaget disse arealer som erhvervsarealet. Arealet til kontor og erhvervsområde er derfor større end 10 %, jf. ligningslovens § 14, stk. 3, og udgør minimum 30 kvm.

Lokalet omfatter alle nødvendige faciliteter, som er nødvendige for at drive den slags virksomhed, som rådgivende ingeniørvirksomhed med specialer inden for miljø- og geoteknik samt brandteknik ud over ingeniørdisciplinerne projekt- og byggeledelse samt statiske beregninger og konstruktioner og tekniske tegninger med bl.a. AutoCAD. Udstyret omfatter bl.a. tegnemaskine og kopieringsammoniak maskine op til Al-format i folietryk og papir. Desuden råder virksomheden over en hel del teknisk udstyr til miljø- og geoteknik samt brandsikre arkivskabe. En del af udstyret/maskinerne har lovbefalet separat punktudsugning med rør ført ud i det fri. Derudover forefindes forbrændings- og inddampningsudstyr til miljøprøver samt speciel filter og separereringsudstyr med vejesystemer ned til 1/100g. EDB-faciliteterne omfatter flere pc’ere og A3 printere samt 2 laserprintere, som ikke må placeres i opholds- og kontorlokaler.

På møder med SKAT er der fremvist billeder af kontorfaciliteterne, som SKAT ikke havde bemærkninger til. Der er henvist til de fremlagte billeder af både den private del og det omhandlede kontor.

Der er henvist til gældende retspraksis, hvor der er accepteret fradrag, når rummet har skiftet karakter gennem møblering, udstyr og adgangsforhold m.v. herunder værksted, laboratorium og tegnestue etc.

[by2] Skattevæsen har i øvrigt tidligere godkendt kontorfaciliteterne og fradrag i en afgørelse.

Ad fradrag for ejendomsskatter og øvrige udgifter i forbindelse med kontorfaciliteter)

SKATs udregning er uforståelig. Det må anses for rimeligt at fratrække den procentvise størrelse af beløbet, som tidligere er godkendt af skatteforvaltningen i [by2] Kommune. Hvis der er nye regler, så bør disse kun gælde fremadrettet efter oplysning om disse.

Ad fradrag for telefon og internet)

Der er her tale om udgifter omfattet af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Den manglende dokumentation er blevet fremskaffet efterfølgende, jf. de fremlagte bilag fra [virksomhed1].

Virksomheden har et [...]-abonnement bestående af fastnet internet på grund af de store datamængder, der skal flyttes i forbindelse med tegninger, billeder og andet projektmateriale som benyttes. Desuden har firmaet egen fastnettelefon ud over flere mobiltelefoner, som er klart adskilt fra det private, der omfatter en mobiltelefon og trådløs internet. Udregningerne om mindsteværdier og fradrag for privatsamtaler er derfor uforståelige, idet tingene er holdt fuldstændig adskilt. [...] abonnementet blev anbefalet af [virksomhed1], således at kunder, der ringede til fastnetnummeret, automatisk blev viderestillet til mobilen. Samtidig blev internetfunktionen trådløst via ADSL med speedstream og større serverkapacitet og overførselshastighed. Udstyret er leveret med specielt skillefilter og specielt egnet til erhvervsvirksomheder med en særlig erhvervsaftale med bl.a. hurtigt serviceabonnement. ADSL-løsningen skulle være en mere sikker og stabil internet forbindelse.

Det forekommer endvidere uforståeligt, hvorfor SKAT fratrækker beløb for en fastnettelefon på trods af, at dette ikke bruges, idet der er mobiltelefon til rådighed.

Ad fradrag for firmabil, bilkøb og øvrige driftsudgifter)

Vedrørende drift af bilen køres der ca. 25-30.000 km om året i den private bil Volvo 580, hvilket har ligget rimelig konstant år for år. Der er en klar adskillelse med benyttelsen af de 2 biler, som du er indehaver af, hvilket du er meget opmærksom på.

Der er fremlagt dokumentation for firmabilen Peugeot 406, som også har været udleveret til SKAT, for forsikringer, nødhjælp og benzin samt værkstedsfakturaer og samlet kørselsregnskab. Noget tyder dog på, at SKAT ikke har set disse dokumenter. Det er endvidere fejlagtigt, når SKAT oplyser, at der ikke er vedlagt benzinregninger for 2008, idet disse sidder i den udleverede mappe. Der er tillige udleveret et originalt kilometerregnskab. De manglende sider med dagligt kilometerregnskab findes i kørebogen. Det ansatte kørselsfradrag efter skøn kan derfor ikke anerkendes, da det beror på ukorrekte skøn og vurderinger og ikke er baseret på det faktiske, jf. de udleverede oplysninger. SKATs bemærkninger omkring de kørte kilometer og fejlen på 10.000 km er uforståelig, idet triptælleren, som er nulstillet fra start, altid aflæses for at være så korrekt som muligt. Samtidig står de 179.001 km på slutsedlen for bilen.

Det udarbejdede kilometerregnskab blev i første omgang udarbejdet lidt simpelt, idet du ikke var opmærksom på, hvordan det skulle afleveres, men blev baseret på kørebogen. Det nye regnskab er en tro kopi af det tidligere indsendte simple regnskab og er på ingen måder rekonstrueret, hvilket fremgår af kørebogen.

Uoverensstemmelsen mellem kilometerstand, jf. værkstedsregninger og kørebog, skyldes en simpel skrivefejl på 4.000 km, der desværre går igen i alle efterfølgende opgørelser. Det kan ikke udelukkes, at udskiftning af speedometeret kan give et udslag i den elektroniske km-tæller. Aflæsningen sker via triptæller km-værdien for lange og specielle ture, medens de korte og samme ture er der noteret dato og længde.

Vedrørende kørselsfordelingen mellem privat og erhverv, er dette fuldstændigt adskilt med hver sin bil, hvorfor der ikke skal oplyses om privat kørsel ud over det, som er udført i perioden, hvor alene den private bil var til rådighed.

Det er korrekt, at der er uoverensstemmelse mellem værkstedskilometeropgørelsen og dit kilometerregnskab, men der var også fejl på speedometeret, som blev udskiftet på værkstedet den 11. august 2009, jf. fremlagt faktura 3079776 05 2.

Særligt vedrørende benzinregningerne er det tidligere oplyst til SKAT, at mange af bilagene er bortkommet under oprydning efter en vandskade i kælderen. Der er ikke mulighed for at reetablere disse, og det må derfor konstateres at der er gået en del tabt. Der bør dog være enighed om, at der rent faktisk er kørt de omhandlede kilometer, og dette har forudsat anvendelsen af benzin.

Der er dog følgende regninger for benzin for 2008:

04.10.08 46,77 liter Peugeot

10.10.08 48,84 liter Volvo

18.10.08 56,76 liter Peugeot

30.11.08 33,91 liter Peugeot

22.12.08 65,32 liter Volvo

I alt 137,44 liter på Peugeot

Vedrørende 2009 er der ved gennemgang af regningerne flere med dato tæt på hinanden og flere større end 60 liter, hvorfor det vil være mest fordelagtigt, hvis disse kunne gennemgås en gang til, idet benzinforbruget ikke passer til kørselsomfanget.

Køb af benzin på andre dage, end hvor der er kørt erhvervsmæssigt, er helt naturligt, da der er blevet tanket, når det har været billigst.

Det er ikke helt korrekt, at Peugeoten kører ca. 10 km pr. liter, idet nok mere er omkring 8 kilometer pr. liter. Det letteste ville derfor være at fastsætte et benzinforbrug baseret på dette. Der er mulighed for fremsendelse af alle de kvitteringer, som indikerer, at der er kørt væsentligt mere privat (20.000-25.000 km om året) end erhvervsmæssigt.

Bilforsikringsopgørelsen synes fuldstændig uforståelig.

Der er endelig ikke givet fradrag for værkstedsregninger, hvilket forekommer uforståeligt, ligesom en oversigt fra SKAT over de driftsudgifter, der er medtaget, ikke er fremlagt.

Ad ikke betalte fakturaer)

Faktura 2009.9 på 8.450 kr. er ikke betalt, og beløbet må anses som tabt, da firmaet formentligt er gået konkurs, hvilket SKAT kunne kontrollere. Der foreligger derfor et tab på debitorer, som kan fratrækkes.

Det fremgår med al tydelighed, at den af SKAT trufne afgørelse er truffet på et ufuldstændigt og mangelfuldt grundlag, hvor sagsbehandlingen ikke er tilendebragt, forinden man traf afgørelsen. Der har således ikke været mulighed for at få lejlighed til at fremkomme med synspunkter til sagen, ligesom SKAT ikke har ønsket at svare på spørgsmål og tage hensyn til den fremlagte dokumentation, hvilket er uacceptabelt set ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt. Det er dog positivt, at der nu i forbindelse med Skatteankestyrelsens behandling af sagen er mulighed for et forsvar og for at kunne fremkomme med synspunkter, men dette burde være sket tidligere. Sagen burde derfor afvises og sendes tilbage til SKAT, for at den kunne blive færdigbehandlet her.

Det skal erkendes, at jeg ikke er den store bogholder og ikke har haft tid til al det administrative arbejde, som der måske kræves, idet tiden har krævet en koncentration omkring ingeniøropgaverne.

Efterfølgende er der fra SKATs side sket konfrontation med regler og procedurer, som der ikke var kendskab til og derfor ikke var mulige at efterkomme, hvilket synes urimeligt.

Landsskatterettens afgørelse

I henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, herunder ordinære afskrivninger, fradrages. Der skal således foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Dette kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for, at der foreligger fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, påhviler skatteyderen.

Det bemærkes indledningsvis, at SKAT har taget udgangspunkt i de omsætningstal, som du selv er fremkommet med ved brev dateret 24. april 2012. Særligt for så vidt angår omsætningen for 2009 er det med rette, at SKAT har forhøjet denne med 8.450 kr. vedrørende faktura 2009.9 dateret 3. december 2009, idet der ikke foreligger oplysninger om, at det pågældende tilgodehavende er forsøgt inddrevet retligt. Der foreligger således ikke en situation, hvor der for indkomståret 2009 har kunnet konstateres et tab, der har kunnet gøres endeligt op og som har kunnet give adgang til fradrag i det skattepligtige resultat, jf. herved Skatteministeriets styresignal af 24. juni 2010 offentliggjort i SKM 2010.393.

Det bemærkes herefter følgende vedrørende de enkelte fradrag for 2008/2009:

Ad kontorhold)

Virksomhedens omfang berettiger ikke til fradrag for arbejdsværelse, da virksomheden ikke drives på fuld tid, og denne ikke udgør din eneste indtægtskilde, men alene en mindre biindtægt. Der skal henvises til Højesterets domme af 29. november 2001 offentliggjort i SKM 2002.29 og af 4. november 2003 offentliggjort i SKM 2003.488.

Det er derfor med rette, at SKAT har varslet, at der ikke længere kan ske fradrag for udgifter til værelset. Henset til, at SKAT under henvisning til princippet om retsbeskyttet berettiget forventning har godkendt fradrag for el og varme for begge indkomstår anses du ligeledes i overensstemmelse hermed berettiget til fradrag for forsikringen med i alt 1.275 kr. for 2008 og med 375 kr. for 2009.

For så vidt angår ejendomsskatterne anses det med rette, at SKAT har sat fradrag til 10 % for begge år, jf. ligningslovens § 14, stk. 3.

Ad tlf. og internet)

Det bemærkes, at der er fremlagt diverse afregninger til [virksomhed1] for den omhandlede periode. Der er imidlertid ikke fremlagt dokumentation for omfanget af den erhvervsmæssige andel af udgifter til telefoni. Omfanget af de erhvervsmæssige udgifter kan derfor fastsættes efter skøn. SKAT har med de fremlagte bilag nu godkendt udgifter med 6.474 kr. for 2008 og med 3.426 kr. for 2009. Der er ikke grundlag for at nå et andet resultat.

Ad drift af bil)

En erhvervsdrivende kan fratrække sine erhvervsmæssige kørselsudgifter. Når en bil anvendes til både privat og erhvervsmæssig kørsel, skal udgifterne til bilen fordeles mellem private og erhvervsmæssige udgifter. Fordelingen af udgifterne sker på grundlag af fordelingen af den samlede kørsel på privat og erhvervsmæssig kørsel. Dette kan ske på grundlag af et kørselsregnskab.

Hvis et kørselsregnskab skal lægges til grund for fordelingen, skal det efter praksis være ført dagligt med angivelse af:

dato for kørslen
kilometertællerens udvisende ved den daglige kørsels begyndelse
kilometertællerens udvisende ved den daglige kørsels afslutning
fordelingen af dagens kørsel mellem privat og erhvervsmæssig kørsel
bestemmelsessteder for den erhvervsmæssige kørsel og lignende notater, der kan dokumentere eller sandsynliggøre regnskabets rigtighed.

Hvis kørselsregnskabet ikke opfylder betingelserne, er omfanget af den erhvervsmæssige kørsel ikke dokumenteret. Skattemyndighederne kan derfor fastsætte de erhvervsmæssige kørselsudgifter skønsmæssigt.

Omfanget af den erhvervsmæssige kørsel er ikke dokumenteret. Du har ikke ført kørebog, der opfylder betingelserne, hvorfor den erhvervsmæssige kørsel med rette er fastsat efter et skøn. SKAT har opgjort den erhvervsmæssige andel i 2008 til 47 % og i 2009 til 25 %. Ud fra en vurdering af virksomhedens art og omfang anses skattemyndighedens skøn for rimeligt.

For perioden 1. januar 2008 – 24. september 2008 har du ikke fået fradrag for de faktiske driftsudgifter, men ud fra de standardiserede bestemmelser i ligningslovens § 9B med 4.153 kr. svarende til klagerens oplysninger for denne periode. Der er ikke fremlagt dokumentation for, at denne opgørelse er ukorrekt.

For perioden 25. september 2008 frem har du anvendt en Peugeot og for 2008 fradraget 11.430 kr. vedrørende udgifter til denne bil. For indkomståret 2009 har du fratrukket 44.126 kr.

I overensstemmelse med SKATs fastsættelse af den erhvervsmæssige anvendelse for de to omhandlede indkomstår er der vedrørende forsikring godkendt yderligere 1.677 kr. for 2008 og benzinudgifter for 2008 med 1.022 kr. og med 4.723 kr. i 2009, hvilket tiltrædes.

For så vidt angår værkstedsregningerne for 2009, kan disse alene godkendes med den erhvervsmæssige del, som opgjort af SKAT.

På denne baggrund nedsættes SKATs forhøjelse for 2008 med 2.699 kr. for benzinudgifter og forsikring til 7.973 kr. SKATs forhøjelse for 2009 med 36.351 kr. nedsættes med 4.723 kr. i benzinudgifter til 31.628 kr.

Ad køb af bil)

Som udgangspunkt er køb af en bil til brug for erhvervsmæssig udøvelse ikke en driftsomkostning, men et anlægsaktiv. Købet kan således ikke fratrækkes efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, men skal afskrives efter afskrivningslovens regler. Det er dog en forudsætning for afskrivning, at den anvendes erhvervsmæssigt, jf. afskrivningslovens § 1 og § 2. Blandet benyttede aktiver afskrives efter afskrivningslovens § 11, dvs. den erhvervsmæssige del afskrives.

SKAT har i overensstemmelse med ovennævnte fastsat den erhvervsmæssige anvendelse til 47 % i 2008 og 25 % i 2009. Der kan samtidig alene afskrives med 25 % af saldoværdien pr. år, jf. afskrivningslovens § 5. SKAT har herefter tilladt afskrivning med 5.100 kr. for 2008 og med 2.034 kr. for 2009. Der findes ikke grundlag for at nå et andet resultat.

Den foretagne forhøjelse i 2008 med 38.300 kr. og det yderligere fradrag i 2009 med 2.034 kr. stadfæstes derfor.

Ad diverse udgifter i 2009)

Vedrørende disse udgifter er det ikke dokumenteret, at disse har en så direkte tilknytning til indkomsten og ligger inden for virksomhedens naturlige rammer, at det berettiger til fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

På denne baggrund stadfæstes SKATs afgørelse vedrørende dette punkt.

Ad fradrag for ejendomsværdiskat)

Der er for begge indkomstår fratrukket ejendomsværdiskatten i den skattepligtige indkomst. Det fremgår imidlertid af ejendomsværdiskattelovens § 11, stk. 2, at der ikke kan fratrækkes betalt ejendomsværdiskat i den skattepligtige indkomst, men kun som nedslag i ejendomsværdiskatten.

Som følge heraf er det med rette, at SKAT ikke har anerkendt fradrag herfor i de to indkomstår, men har givet et nedslag i ejendomsværdiskatten for de to år.

På denne baggrund stadfæstes SKATs afgørelse vedrørende dette punkt.

Ad fradrag for kapitalpension)

Det er ikke dokumenteret, at der er indbetalt 46.000 kr. til en privattegnet kapitalpensionsordningen i indkomståret 2009, som er fradragsberettiget efter pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 2. SKATs afgørelse på dette på punkt stadfæstes derfor.

--oo0oo--

Landsskatteretten ændrer derfor den påklagede afgørelse således, at forhøjelsen for indkomståret 2008 på 49.771 kr. nedsættes med 10.448 kr.til 39.323 kr. Forhøjelsen for indkomståret 2009 på 106.721 kr. nedsættes med 8.524 kr. til 98.197 kr.