Kendelse af 19-12-2016 - indlagt i TaxCons database den 25-03-2017

Indkomstårene 2007-2010

SKAT har ændret selskabets skattepligtige angivne indkomst, indberetnings- og indeholdelsespligt af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt hæftelserne herfor for indkomstårene 2007-2010 med i alt 2.330.836 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Aktiekapitalen i [virksomhed1] A/S ejes af [virksomhed2] ApS, cvr-nr. [...1].

[virksomhed2] ApS ejes af [person1], der er mor til [person2].

Selskabet tegnes af den samlede bestyrelse, af to bestyrelsesmedlemmer i forening, af et bestyrelsesmedlem i forening med en direktør eller af en direktør alene.

[person2] er direktør i selskabet. [person1], [person2] og [person3] udgør selskabets bestyrelse.

Selskabets hovedaktivitet består af overfladebehandling af jernkonstruktioner.

SKATs afgørelse

SKAT har ændret selskabets skattepligtige angivne indkomst, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, samt hæftelser herfor for indkomstårene 2007-2010 sådan:

Diverse udgifter anset for værende A-indkomst:

I forbindelse med en gennemgang af selskabets regnskabsbilag for 2008-2010 er det konstateret, at selskabet har afholdt udgifter, som SKAT anser for at være blevet afholdt i direktør [person2]s private interesse, og dermed anses for værende løn og A-indkomst for [person2].

De pågældende udgifter kan specificeres således:
Indkomståret 2008:
Bespisning32.756 kr.
Dankortkvitteringer uden andet bilag5.262 kr.
Restaurationsbilag anført ”bestyrelsen”4.740 kr.
Arbejdstøj m.v.11.797 kr.
Storebæltsforbindelsen1.545 kr.
Ophold m.v. i [Holland]18.107 kr.

Beslagsmed [person4]18.995 kr.

Champagne, vin m.v.13.040 kr.

Antenneforening1.482 kr.

Diverse vedrørende [adresse1]1.241 kr.

[klub]34.145 kr.

[hotel]10.376 kr.

[hotel]1.606 kr.
Diverse private udgifter16.506 kr.

Tur til [Portugal]42.739 kr.

Fly til [Frankrig] 9.301 kr.

I alt223.638 kr.

Indkomståret 2009:

Bespisning78.406 kr.

Dankortkvitteringer uden andet bilag3.098 kr.

Restaurationsbilag anført ”bestyrelsen”12.395 kr.

Arbejdstøj m.v.23.376 kr.

Storebæltsforbindelsen1.280 kr.

Beslagsmed [person4]11.024 kr.

Champagne, vin m.v.3.770 kr.

Antenneforening3.448 kr.

Diverse vedrørende [adresse1]17.691 kr.

[klub]34.095 kr.

Ophold m.v. Thailand41.551 kr.

[hotel]6.182 kr.

Tur til [Spanien]24.414 kr.

[hotel]6.347 kr.

[hotel]1.993 kr.

Tur til [Tyskland]27.531 kr.

[...]21.469 kr.

Taxa4.469 kr.

Diverse private udgifter7.789 kr.

I alt330.328 kr.

Indkomståret 2010:

Bespisning92.812 kr.

Dankortkvitteringer uden andet bilag2.326 kr.

Restaurationsbilag anført ”bestyrelsen”3.350 kr.

Arbejdstøj m.v.12.414 kr.

Storebæltsforbindelsen7.163 kr.

Beslagsmed [person4]16.281 kr.

Champagne, vin m.v.18.462 kr.

Antenneforening3.562 kr.

Diverse vedrørende [adresse1] 4.431 kr.

[klub]47.710 kr.

[hotel]3.790 kr.

Taxa1.289 kr.

Diverse private udgifter29.282 kr.

Tur til [Frankrig]45.313 kr.

Tur til [Tjekkiet]12.812 kr.

[hotel]1.770 kr.

Tur til [Tyskland]19.356 kr.

Tur til [Tjekkiet] 25.230 kr.

347.353 kr.

Selskabet skal i henhold til skattekontrollovens § 7, stk. 1, nr. 1 foretage indberetning herom til indkomstregistret.

Selskabet skal ligeledes i henhold til kildeskattelovens § 46, stk. 1, samt dagældende arbejdsmarkedsbidragslov § 11 foretage indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.

Indeholdelse af A-skat skal ske med 60 % i 2008 og 2009 og med 55 % i 2010, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 7, idet [person2] i de pågældende indkomstår ikke har haft noget skattekort, bikort eller frikort, som selskabet kunne anvende, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 1.

Selskabet skal foretage indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag med 8 %, jf. dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 3.

Den samlede A-skat og arbejdsmarkedsbidrag vedrørende diverse udgifter er, i henhold til vedlagte sagsfremstilling, opgjort til 553.654 kr.

SKAT finder endvidere, at selskabet har udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, idet selskabet burde have haft kendskab til, at udgifterne var at anse for værende A-indkomst hos direktøren, hvorfor selskabet har pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Der skal i den forbindelse henvises til SKM2006.694.ØLR.

SKAT finder derfor, at selskabet som følge af denne forsømmelighed hæfter for den manglede indeholdte A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69 og dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 15, stk. 2, med 553.654 kr.

Indeholdelsespligt:

I henhold til Juridisk vejledning om ”Indeholdelse af A-skat og AM-bidrag” afsnit A.1.2, så er der tale om A-indkomst, hvis arbejdsgiveren betaler den ansattes private udgifter eller konverterer løn til naturalier.

Når der er tale om A-indkomst skal arbejdsgiveren – i dette tilfælde selskabet – indeholde A-skat. jf. kildeskattelovens § 46, stk. 1, samt arbejdsmarkedsbidrag, jf. dagældende arbejdsmarkedsbidragslov § 11.

Til brug ved indeholdelse af den foreløbige skat skal selskabet anvende skattekort, bikort eller frikort, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 1. Såfremt der ikke er modtaget noget skattekort, bikort eller frikort skal der indeholdes 55 % (2010), 60 % (2009), 60 % (2008), jf. kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Arbejdsmarkedsbidraget beregnes med 8 % af grundlaget, jf. dagældende arbejdsmarkedsbidragslov § 3.

Direktør [person2] har ikke for nogle af de pågældende år 2008-2010 haft noget skattekort, bikort eller frikort.

Med baggrund heri finder SKAT, at selskabet skulle have indeholdt følgende i foreløbig A-skat og arbejdsmarkedsbidrag:

Indkomståret 2008:

A-indkomst 223.638 kr.

Arbejdsmarkedsbidrag 8 % 17.891 kr. 17.891 kr.

205.747 kr.

Foreløbig A-skat 60 %123.448 kr.

I alt 141.339 kr.141.339 kr.

Indkomståret 2009:

A-indkomst 330.328 kr.

Arbejdsmarkedsbidrag 8 % 26.426 kr.26.426 kr.

303.902 kr.

Foreløbig A-skat 60 %182.341 kr.

I alt208.767 kr.208.767 kr.

Indkomståret 2010:

A-indkomst 347.353 kr.

Arbejdsmarkedsbidrag 8 % 27.788 kr.27.788 kr.

319.565 kr.

Foreløbig A-skat 55 %175.760 kr.

I alt203.548 kr.203.548 kr.

I alt 553.654 kr.

Indberetningspligt:

I henhold til skattekontrollovens § 7, stk. 1, nr. 1 skal virksomheder der har foretaget udbetaling af løn m.v. indberette disse til indkomstregistret uden opfordring.

Hæftelse:

Af kildeskattelovens § 69 fremgår det, at arbejdsgiveren hæfter for indbetalingen af A-skat uanset om beløbet er indeholdt eller ej, med mindre arbejdsgiver godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed.

Af dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 15, stk. 2, fremgår det, at den, som undlader at indeholde bidrag efter § 11 hæfter for indbetalingen, med mindre man godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed.

SKAT vil i denne forbindelse henvise til Højesteretsdom af den 26. juni 2008 (SKM2008.613.HR), hvor et selskab blev gjort ansvarlig for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.

SKAT finder, at selskabet har udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i nogle udgifter som er at betragte som A-indkomst for modtageren.

Fri telefon:

I forbindelse med gennemgangen af selskabets regnskabsbilag for 2008 – 2010 er det konstateret, at selskabet i alle indkomstårene har stillet telefon til vederlagsfri rådighed for direktør [person2].

Selskabet har betalt telefonregninger vedrørende fastnettelefon på direktør [person2]s bopæl, samt diverse mobiltelefoner, og på den baggrund finder SKAT, at direktør [person2] har fri telefon af sin arbejdsgiver.

Indeholdelsespligt:

For indkomståret 2010 ændres reglerne til en multimediebeskatning, og der bliver tale om en A-indkomst, hvor arbejdsgiveren skal indberette og indeholde A-skat og AM-bidrag af værdien, jf. kildeskattelovsbekendtgørelse § 18, nr. 41 og arbejdsmarkedsbidragslovs § 2, stk. 2, nr. 3.

Indberetningspligt:

For indkomstårene 2008 og 2009 var værdien af vederlagsfri telefon B-indkomst, og arbejdsgiveren skulle indberette værdien af denne, jf. BEK nr. 421 af 2. maj 2007 § 11 punkt 14.

For indkomståret 2010 er der, jf. ovenstående tale om en A-indkomst, hvorfor arbejdsgiveren skal indberette denne, jf. skattekontrollovens § 7, stk. 1, nr. 1.

Med baggrund heri finder SKAT, at selskabet skulle have indeholdt foreløbig A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i multimediebeskatningen for 2010.

Til brug ved indeholdelse af den foreløbige skat skal selskabet anvende skattekort, bikort eller frikort, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 1. Såfremt der ikke er modtaget noget skattekort, bikort eller frikort skal der indeholdes 55 % (2010), jf. kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Direktør [person2] har ikke for 2010 noget skattekort, bikort eller frikort.

Arbejdsmarkedsbidraget beregnes med 8 % af grundlaget, jf. dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 3.

Hæftelse:

Af kildeskattelovens § 69 fremgår det, at arbejdsgiveren hæfter for indbetalingen af A-skat uanset om beløbet er indeholdt eller ej, med mindre at arbejdsgiver godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed.

Af dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 15, stk. 2, fremgår det, at den, som undlader at indeholde bidrag efter § 11 hæfter for indbetalingen med mindre man godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed.

SKAT har henvist til Højesteretsdom af den 26. juni 2008 (SKM2008.613.HR), hvor et selskab blev gjort ansvarlig for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.

SKAT finder, at selskabet har udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i multimediebeskatningen, som er at betragte som A-indkomst for modtageren.

Med baggrund i ovenstående finder SKAT, at selskabet havde pligt til at indberette værdi af fri telefon/multimediebeskatning for årene 2008-2010, samt tillige at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for indkomståret 2010.

Som følge af den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag finder SKAT, at selskabet har udvist forsømmelighed, og derfor hæfter for denne A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som er opgjort til følgende:

Indkomståret 2010:

A-skat1.518 kr.

Arbejdsmarkedsbidrag 240 kr.

I alt1.758 kr.

Det er konstateret, at selskabet har stillet telefon til privat anvendelse til rådighed for direktør [person2].

Selskabet skal i henhold til § 11, nr. 14 i bekendtgørelse om indberetningspligter efter skattekontrolloven foretage indberetning af værdi af fri telefon for indkomstårene 2008 og 2009.

For indkomståret 2010 er værdi af fri telefon en A-indkomst, hvorfor selskabet skal foretage en indberetning af denne, jf. skattekontrollovens § 7, stk. 1, nr. 1.

Selskabet skal ligeledes for indkomståret 2010 indeholde A-skat og AM-bidrag af værdien, jf. kildeskattelovens § 18, nr. 41 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 2, nr. 3.

Indeholdelse af A-skat skal ske med 55 % i 2010, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 7, idet [person2] i det pågældende indkomstår ikke har haft noget skattekort, bikort eller frikort, som selskabet kunne anvende, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 1.

Selskabet skal foretage indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag med 8 %, jf. dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 3.

Den samlede A-skat og arbejdsmarkedsbidrag vedrørende fri telefon for 2010 er, i henhold til vedlagt sagsfremstilling, opgjort til 1.758 kr.

SKAT finder endvidere, at selskabet har udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, idet selskabet burde have haft kendskab til at værdi af fri telefon var at anse for værende A-indkomst hos direktøren, hvorfor selskabet har pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Der skal i den forbindelse henvises til SKM2006.694.ØLR.

SKAT finder derfor, at selskabet som følge af denne forsømmelighed hæfter for den manglede indeholdte A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69 og dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 15, stk. 2 med 1.758 kr.

Kontante hævninger og udlæg uden bilag:

Ved gennemgangen af selskabets regnskabsbilag for indkomstårene 2008-2010 er det konstateret, at direktør [person2] har foretaget mange kontante hævninger, samt modtaget udbetaling for udlæg uden at den fornødne dokumentation for den erhvervsmæssige udgift er forelagt.

Disse kontante hævninger anser SKAT for værende løn for direktør [person2], og dermed A-indkomst.

Hævningerne og udlæggene uden bilag kan opgøres således:

Indkomståret 2008:

Kontante hævninger150.886 kr.

Udlæg uden bilag243.214 kr.

I alt394.100 kr.

Indkomståret 2009:

Kontante hævninger129.798 kr.

Udlæg uden bilag 0 kr.

I alt129.798 kr.

Indkomståret 2010:

Kontante hævninger94.890 kr.

Udlæg uden bilag 0 kr.

I alt94.890 kr.

Indeholdelsespligt:

I henhold til Juridisk vejledning om ”Indeholdelse af A-skat og AM-bidrag” afsnit A.1.2, så er der tale om A-indkomst, hvis arbejdsgiveren betaler den ansattes private udgifter eller konverterer løn til naturalier.

Når der er tale om A-indkomst skal arbejdsgiveren – i dette tilfælde selskabet – indeholde A-skat, jf. kildeskattelovens § 46, stk. 1, samt arbejdsmarkedsbidrag, jf. dagældende arbejdsmarkedsbidragslov § 11.

Til brug ved indeholdelse af den foreløbige skat skal selskabet anvende skattekort, bikort eller frikort, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 1. Såfremt der ikke er modtaget noget skattekort, bikort eller frikort skal der indeholdes 55 % (2010), 60 % (2009), 60 % (2008), jf. kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Arbejdsmarkedsbidraget beregnes med 8 % af grundlaget, jf. dagældende arbejdsmarkedsbidragslov § 3.

Direktør [person2] har ikke for nogle af det pågældende år 2008-2010 haft noget skattekort, bikort eller frikort.

Med baggrund heri finder SKAT, at selskabet skulle have indeholdt følgende i foreløbig A-skat og arbejdsmarkedsbidrag:

Indkomståret 2008:

A-indkomst 394.100 kr.

Arbejdsmarkedsbidrag 8 % 31.528 kr. 31.528 kr.

362.572 kr.

Foreløbig A-skat 60 %217.543 kr.

I alt249.071 kr.

Indkomståret 2009:

A-indkomst 129.798 kr.

Arbejdsmarkedsbidrag 8 % 10.383 kr.10.383 kr.

119.415 kr.

Foreløbig A-skat 60 %71.649 kr.

I alt82.032 kr.

Indkomståret 2010:

A-indkomst 94.890 kr.

Arbejdsmarkedsbidrag 8 % 7.591 kr. 7.591 kr.

87.299 kr.

Foreløbig A-skat 55 %48.014 kr.

I alt55.605 kr.

Indberetningspligt:

I henhold til skattekontrollovens § 7, stk. 1, nr. 1 skal virksomheder, der har foretaget udbetaling af løn m.v. indberette disse til indkomstregistret uden opfordring.

Hæftelse:

Af kildeskattelovens § 69 fremgår det, at arbejdsgiveren hæfter for indbetalingen af A-skat uanset om beløbet er indeholdt eller ej, med mindre at arbejdsgiver godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed.

Af dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 15, stk. 2, fremgår det, at den, som undlader at indeholde bidrag efter § 11 hæfter for indbetalingen med mindre man godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed.

SKAT vil i denne forbindelse henvise til Højesteretsdom af den 26. juni 2008 (SKM2008.613.HR), hvor et selskab blev gjort ansvarlig for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.

SKAT finder, at selskabet har udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i udbetalingerne, som er at betragte som A-indkomst for modtageren.

Med baggrund i ovenstående finder SKAT, at selskabet både havde pligt til at indberette nævnte A-indkomst, samt at indeholde såvel A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af indkomsterne og indbetale denne til SKAT.

Som følge af den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag finder SKAT, at selskabet har udvist forsømmelighed, og derfor hæfter for denne A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som er opgjort til følgende:

Indkomståret 2008:

A-skat 217.543 kr.

Arbejdsmarkedsbidrag 31.528 kr.249.071 kr.

Indkomståret 2009:

A-skat 71.649 kr.

Arbejdsmarkedsbidrag10.383 kr.82.032 kr.

Indkomståret 2010:

A-skat 48.014 kr.

Arbejdsmarkedsbidrag7.591 kr.55.605 kr.

I alt386.708 kr.

Det er konstateret, at direktør [person2] i indkomstårene 2008-2010 har foretaget mange kontante hævninger, samt modtaget udbetalinger for udlæg uden at den fornødne dokumentation for den erhvervsmæssige udgift er forelagt.

Disse kontante hævninger og udlæg anser SKAT for værende løn til direktør [person2], og dermed A-indkomst.

Selskabet skal i henhold til skattekontrollovens § 7, stk. 1, nr. 1 foretage indberetning herom til indkomstregistret.

Selskabet skal ligeledes i henhold til kildeskattelovens § 46, stk. 1, samt dagældende arbejdsmarkedsbidragslov § 11 foretage indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.

Indeholdelse af A-skat skal ske med 60 % i 2008 og 2009 og med 55 % i 2010, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 7, idet [person2] i de pågældende indkomstår ikke har haft noget skattekort, bikort eller frikort, som selskabet kunne anvende, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 1.

Selskabet skal foretage indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag med 8 %, jf. dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 3.

Den samlede A-skat og arbejdsmarkedsbidrag vedrørende diverse udgifter er, i henhold til vedlagte sagsfremstilling, opgjort til 386.708 kr.

SKAT finder endvidere, at selskabet har udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, idet selskabet burde have haft kendskab til at udgifterne og hævningerne var at anse for værende A-indkomst hos direktøren, hvorfor selskabet har pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Der skal i den forbindelse henvises til SKM2006.694.ØLR.

SKAT finder derfor, at selskabet som følge af denne forsømmelighed hæfter for den manglede indeholdte A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69 og dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 15, stk. 2 med 386.708 kr.

Fri bil:

Ved gennemgang af selskabets regnskabsbilag for indkomståret 2008-2010, samt selskabets oplysninger for øvrige år er det konstateret, at selskabet har stillet flere biler til rådighed for direktør [person2], som herefter skal beskattes af fri bil som følge heraf.


I henhold til SKAT’s juridiske vejledning afsnit C.A.5.14.1.3 skal der ske beskatning af hver enkelt bil der stilles til rådighed for den ansatte til privat brug. Det vil sige, at der ikke gives mængderabat.

SKAT finder, at direktør [person2] i perioden 2007-2010 har fået stillet følgende biler til rådighed for privat benyttelse i kortere eller længere tid.

Mercedes-Benz SL 500 AUT – Stelnr. [...1]
Ferrari Testarossa – Stelnr. [...2]
Mercedes-Benz SL 500 – Stelnr. [...3]
Mercedes-Benz ML 63 AMG – Stelnr. [...4]

Selskabet har for 2009 og 2010 angivet værdi af fri bil på 40.000 kr. pr. år.

I henhold til SKATs juridiske vejledning afsnit C.A.5.14.1.7 skal der ved beregning af værdi af fri bil tages udgangspunkt i nyvognsprisen, såfremt bilen er under 3 år på anskaffelsestidspunktet. Nyvognsprisen bruges dog kun i det indkomstår, hvori bilen er indregistreret første gang samt de to følgende indkomstår. I det fjerde og de efterfølgende indkomstår nedsættes værdien til 75 % af nyvognsprisen.

Ifølge ligningslovens § 16, stk. 4 sættes den skattemæssige værdi af fri bil til en procentdel af bilens værdi – den skattepligtige værdi af fri bil sættes til 25 % af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 % af resten.

Beskatningen af bil kan undlades i de antal hele måneder, hvor en bil har været afmeldt.

Mercedes-Benz SL 500 AUT – Stelnr. [...1]

Selskabet anskaffede bilen den 1. april 2005, og er blevet afmeldt igen den 5. marts 2010.


Bilen er registreret 1. gang den 2. juli 2002, og har ifølge [...dk] en nyvognspris på 2.086.849 kr.

Bilen er anskaffet den 1. april 2005, og er indregistreret første gang den 2. juli 2002, og dermed er bilen under 3 år gammel på det tidspunkt hvor selskabet anskaffede den.

Selskabet har anskaffet bilen i 2005, og dermed er det det fjerde indkomstår efter første indregistrering, og dermed skal beregningsgrundlaget nedsættes til 75 % af nyvognspisen på 2.086.849 kr. – 75 % udgør 1.565.136 kr.

Værdi af fri bil beregnes herefter således:

25 % af 300.000 kr. 75.000 kr.

20 % af 1.265.136 kr. (1.565.136 – 300.000)253.027 kr.

I alt for 12 måneder328.027 kr.

SKAT finder derfor, at direktør [person2] skal beskattes med følgende værdi af fri bil vedrørende den pågældende bil:

Indkomståret 2007:

Værdi af fri bil – Mercedes-Benz SL 500 AUT
Perioden 1. januar 2007 – 31. december 2007328.027 kr.

Indkomståret 2008:

Værdi af fri bil – Mercedes-Benz SL 500 AUT

Perioden 1. januar 2008 – 31. december 2008328.027 kr.

Indkomståret 2009:

Værdi af fri bil – Mercedes-Benz SL 500 AUT

Perioden 1. januar 2009 – 31. december 2009328.027 kr.
Tidligere angivet
- 40.000 kr.
288.027 kr.

Indkomståret 2010:

Værdi af fri bil – Mercedes-Benz SL 500 AUT

Perioden 1. januar 2010 – 31. marts 2010 82.006 kr.
Tidligere angivet
- 40.000 kr.

42.006 kr.

Ferrari Testarossa – Stelnr. [...2]

Selskabet anskaffede bilen den 14. juli 1998 til en kostpris på 1.147.874 kr.

Bilen er registreret 1. gang den 1. oktober 1987.


Bilen har i selskabets ejertid været afmeldt og indregistreret flere gange.

De perioder, hvor bilen har været indregistreret er som følger:

Regnr.TilmeldtAfmeldt

[reg.nr.1]14. juli 199810. juli 2006

[reg.nr.2]10. aug. 20062. juli 2007

[reg.nr.3]7. maj 200823. december 2008

[reg.nr.4]21. juli 20097. januar 2010

Idet bilen på anskaffelsestidspunktet er over 3 år tages der ved beregning af fri bil udgangspunkt i selskabets købspris inklusive moms og eventuelle istandsættelsesudgifter.


Beregningsgrundlaget udgør derfor selskabets kostpris på 1.147.874 kr.

Værdi af fri bil beregnes herefter således:

25 % af 300.000 kr. 75.000 kr.

20 % af 847.874 kr. (1.147.874 – 300.000)169.574 kr.

I alt for 12 måneder244.574 kr.

SKAT finder derfor, at direktør [person2] skal beskattes med følgende værdi af fri bil vedrørende den pågældende bil:

Indkomståret 2007:

Værdi af fri bil – Ferrari Testarossa
Perioden 1. januar 2007 – 31. juli 2007142.667 kr.

Indkomståret 2008:

Værdi af fri bil – Ferrari Testarossa

Perioden 1. maj 2008 – 31. december 2008163.048 kr.

Indkomståret 2009:

Værdi af fri bil – Ferrari Testarossa

Perioden 1. juli 2009 – 31. december 2009122.286 kr.

Indkomståret 2010:

Værdi af fri bil – Ferrari Testarossa

Perioden 1. januar 2010 – 31. januar 2010 20.381 kr.

Mercedes-Benz SL 500 – Stelnr. [...3]

Selskabet anskaffede bilen den 28. april 1997.


Bilen er registreret første gang den 9. august 1989.

Direktør [person2] er tidligere blevet beskattet af værdi af fri bil vedrørende denne bil for indkomstårene 1998 og 1999, jf. ToldSkat’s afgørelse af den 28. februar 2003.

Beregningsgrundlaget udgjorde, jf. ovennævnte afgørelse, 450.000 kr.

Bilen har i selskabets ejertid været afmeldt og indregistreret flere gange.

De perioder, hvor bilen har været indregistreret er som følger:

Regnr.TilmeldtAfmeldt

[reg.nr.5]28. maj 199714. marts 2000

[reg.nr.6]25. juli 20009. marts 2007

[reg.nr.7]3. aug. 20098. september 2009

Beregningsgrundlaget udgør, jf. ToldSkat’s afgørelse af den 28. februar 2005, 450.000 kr., hvorfor værdi af fri bil beregnes således:

25 % af 300.000 kr. 75.000 kr.

20 % af 150.000 kr. (400.000 – 300.000) 30.000 kr.

I alt for 12 måneder105.000 kr.

SKAT finder derfor, at direktør [person2] skal beskattes med følgende værdi af fri bil vedrørende den pågældende bil:

Indkomståret 2007:

Værdi af fri bil – Mercedes-Benz SL 500
Perioden 1. januar 2007 – 31. marts 200726.250 kr.

Indkomståret 2009:

Værdi af fri bil – Mercedes-Benz SL 500

Perioden 1. august 2009 – 30. september 200917.500 kr.

Mercedes-Benz ML 63 AMG – Stelnr. [...4]

Selskabet har den 2. juli 2008 leaset en Mercedes-Benz ML 63 AMG hos [finans1].
Inden bilen blev leaset hos [finans1], blev den lejet hos [virksomhed3] A/S fra den 12. november 2007, hvor den er indregistreret 1. gang.

Den skattepligtige værdi skal fastsættes, som om bilen var erhvervet til eje af firmaet på lejetidspunktet. Dog kan den pris som leasingselskabet/biludlejningen har givet for bilen anvendes ved beregningen af beskatningsgrundlaget.


SKAT har fået oplyst af [virksomhed3] A/S, at deres udtagningspris var 727.517 kr. + moms = 909.396 kr. inkl. moms, hvorfor dette udgør beregningsgrundlaget.

Værdi af fri bil beregnes således:

25 % af 300.000 kr. 75.000 kr.

20 % af 609.396 kr. (909.396 – 300.000)121.879 kr.

I alt for 12 måneder196.879 kr.

SKAT finder derfor, at direktør [person2] skal beskattes med følgende værdi af fri bil vedrørende den pågældende bil:

Indkomståret 2007:

Værdi af fri bil – Mercedes-Benz ML 63 AMG
Perioden 1. november 2007 – 31. december 200732.812 kr.

Indkomståret 2008:

Værdi af fri bil – Mercedes-Benz ML 63 AMG

Perioden 1. januar 2008 – 31. december 2008196.879 kr.

Indkomståret 2009:

Værdi af fri bil – Mercedes-Benz ML 63 AMG

Perioden 1. januar 2009 – 31. december 2009196.879 kr.

Indkomståret 2010:

Værdi af fri bil – Mercedes-Benz ML 63 AMG

Perioden 1. januar 2010 – 31. december 2010196.879 kr.

I alt skal der ske følgende beskatning af direktør [person2] af værdi af fri bil for de pågældende indkomstår.

Indkomståret 2007:

Mercedes-Benz SL 500 AUT328.027 kr.

Ferrari Testarossa142.667 kr.

Mercedes-Benz SL 50026.250 kr.

Mercedes-Benz ML 63 AMG 32.812 kr.529.756 kr.

Indkomståret 2008:

Mercedes-Benz SL 500 AUT328.027 kr.

Ferrari Testarossa163.048 kr.

Mercedes-Benz ML 63 AMG 196.879 kr.687.954 kr.

Indkomståret 2009:

Mercedes-Benz SL 500 AUT288.027 kr.

Ferrari Testarossa122.286 kr.

Mercedes-Benz SL 50017.500 kr.

Mercedes-Benz ML 63 AMG 196.879 kr.624.692 kr.

Indkomståret 2010:

Mercedes-Benz SL 500 AUT42.006 kr.

Ferrari Testarossa20.381 kr.

Mercedes-Benz ML 63 AMG 196.879 kr.259.266 kr.

Indeholdelsespligt

I henhold til kildeskattebekendtgørelsens § 18, nr. 22 anses værdi af fri bil for værende A-indkomst.
Når der er tale om A-indkomst skal arbejdsgiveren – i dette tilfælde selskabet – indeholde A-skat. jf. kildeskattelovens § 46, stk. 1, samt arbejdsmarkedsbidrag, jf. dagældende arbejdsmarkedsbidragslov § 11.
Til brug ved indeholdelse af den foreløbige skat skal selskabet anvende skattekort, bikort eller frikort, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 1. Såfremt der ikke er modtaget noget skattekort, bikort eller frikort skal der indeholdes 60 % (2007), 60 % (2008), 60 % (2009) og 55 % (2010), jf. kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Direktør [person2] har ikke for årene 2008, 2009 og 2010 noget skattekort, bikort eller frikort.


For 2007 havde direktør [person2] et skattekort, men på grund af, at det er en årrække siden, findes dette skattekort ikke længere i SKAT’s systemer.

SKAT har derfor beregnet en indeholdelsesprocent på baggrund af den angivne løn.
Der er for direktør [person2] angivet en løn eksl. arbejdsmarkedsbidrag på 421.940 kr. – heraf er der indeholdt 200.384 kr. i skat, svarende til 47,49 %.

Direktør [person2]s trækprocent har givetvis været større, idet der i ovenstående udbetalinger også har været et månedligt fradrag – Dette til trods har SKAT valgt at anvendt 47,49 %, som skatteprocent for indkomståret 2007.

Arbejdsmarkedsbidraget beregnes med 8 % af grundlaget, jf. dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 3.
Med baggrund heri finder SKAT, at selskabet skulle have indeholdt følgende i foreløbig A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.

Indkomståret 2007:

Værdi af fri bil, jf. ovenstående529.756 kr.

Arbejdsmarkedsbidrag 8 %42.380 kr.42.380 kr.

487.376 kr.

Foreløbig A-skat 47,49 %231.454 kr.

I alt273.834 kr.273.834 kr.


Indkomståret 2008:

Værdi af fri bil, jf. ovenstående687.954 kr.

Arbejdsmarkedsbidrag 8 %55.036 kr.55.036 kr.

632.918 kr.

Foreløbig A-skat 60 %379.750 kr.

I alt434.786 kr.434.786 kr.

Indkomståret 2009:

Værdi af fri bil, jf. ovenstående624.692 kr.

Arbejdsmarkedsbidrag 8 %49.975 kr.49.975 kr.

574.717 kr.

Foreløbig A-skat 60 %344.830 kr.

I alt394.805 kr.394.805 kr.

Indkomståret 2010:

Værdi af fri bil, jf. ovenstående259.266 kr.

Arbejdsmarkedsbidrag 8 %20.741kr.20.741 kr.

238.525 kr.

Foreløbig A-skat 55 %131.188 kr.

I alt151.929 kr.151.929 kr.

I alt1.255.354 kr.

Indberetningspligt:

I henhold til skattekontrollovens § 7 C skal virksomheder der har stillet bil til rådighed for en direktør eller anden medarbejder med væsentlig indflydelse på egen aflønningsform indberette disse til indkomstregistreret.

Hæftelse:

Af kildeskattelovens § 69 fremgår det, at arbejdsgiveren hæfter for indbetalingen af A-skat uanset om beløbet er indeholdt eller ej, med mindre at arbejdsgiver godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed.


Af dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 15, stk. 2, fremgår det, at den, som undlader at indeholde bidrag efter § 11 hæfter for indbetalingen med mindre man godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed.

SKAT vil i denne forbindelse henvise til Højesteretsdom af den 26. juni 2008 (SKM2008.613.HR), hvor et selskab blev gjort ansvarlig for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.

SKAT finder, at selskabet har udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af værdien af fri bil.

Med baggrund i ovenstående finder SKAT, at selskabet både havde pligt til at indberette nævnte A-indkomst, samt at indeholde såvel A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af indkomsterne og indbetale denne til SKAT.

Som følge af den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag finder SKAT, at selskabet har udvist forsømmelighed, og derfor hæfter for denne A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.

Det er konstateret, at direktør [person2] i årene 2007-2010 har fået stillet diverse biler til rådighed for privat benyttelse.

Selskabet skal i henhold til skattekontrollovens § 7 C foretage indberetning af værdi af fri bil til indkomstregistret.

Værdien af fri bil anses for værende A-indkomst, jf. kildeskattebekendtgørelsens § 18, nr. 22 og som følge heraf skal selskabet indeholde A-skat, jf. kildeskattelovens § 46, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidrag, jf. dagældende arbejdsmarkedsbidragslov § 11.

Indeholdelse af A-skat skal for årene 2008 og 2009 ske med 60 % og for 2010 med 55 %, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 7, idet direktør [person2] i de pågældende indkomstår ikke har haft noget skattekort, bikort eller frikort, som selskabet kunne anvende, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 1.

For 2007 har SKAT, jf. vedlagte sagsfremstilling, anvendt en skatteprocent på 47,49 %.

Selskabet skal foretage indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag med 8 %, jf. dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 3.

Den samlede A-skat og arbejdsmarkedsbidrag vedrørende fri bil er, i henhold til vedlagte sagsfremstilling, opgjort til 1.255.354 kr.

SKAT finder endvidere, at selskabet har udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, idet selskabet burde have haft kendskab til, at værdi af fri bil var at anse for værende A-indkomst hos direktøren, hvorfor selskabet har pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Der skal i den forbindelse henvises til SKM2006.694.ØLR.

SKAT finder derfor, at selskabet som følge af denne forsømmelighed hæfter for den manglende indeholdte A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69 og dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 15, stk. 2 med 1.255.354 kr.

Naturalieaflønning:

Selskabet har den 4. oktober 2007 solgt maleriet ”[x1]” af [person5] til direktør [person2] for 242.000 kr. Maleriet er den 7. december 2006 blevet vurderet af [virksomhed4] A/S til 400.000 kr.

Maleriet er i forbindelse med indlevering til auktion blevet vurderet til en minimum pris på 500.000 kr. den 13. november 2007.

SKAT finder, at markedsværdien af maleriet er lig med vurderingen på 500.000 kr., der finder sted kun en måned efter selve overdragelsen, og differencen på 258.000 kr. anses for en naturalieaflønning af direktør [person2].

Indeholdelsespligt:

I henhold til Juridisk vejledning om ”Indeholdelse af A-skat og AM-bidrag” afsnit A.1.2, så er der tale om A-indkomst, hvis arbejdsgiveren betaler den ansattes private udgifter eller konverterer løn til naturalier.


Når der er tale om A-indkomst skal arbejdsgiveren – i dette tilfælde selskabet – indeholde A-skat. jf. kildeskattelovens § 46, stk. 1, samt arbejdsmarkedsbidrag, jf. dagældende arbejdsmarkedsbidragslov § 11.

Til brug ved indeholdelse af den foreløbige skat skal selskabet anvende skattekort, bikort eller frikort, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 1.

For 2007 havde direktør [person2] et skattekort, men på grund af, at det er en årrække siden, findes dette skattekort ikke længere i SKAT’s systemer.


SKAT har derfor beregnet en indeholdelsesprocent på baggrund af den angivne løn.

Der er for direktør [person2] angivet en løn ekskl. arbejdsmarkedsbidrag på 421.940 kr. – heraf er der indeholdt 200.384 kr. i skat, svarende til 47,49 %.


Direktør [person2]s trækprocent har givetvis været større, idet der i ovenstående udbetalinger også har været et månedligt fradrag – dette til trods har SKAT valgt at anvendt 47,49 %, som skatteprocent for indkomståret 2007.


Arbejdsmarkedsbidraget beregnes med 8 % af grundlaget, jf. dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 3.

Med baggrund heri finder SKAT, at selskabet skulle have indeholdt følgende i foreløbig A-skat og arbejdsmarkedsbidrag:

Indkomståret 2007:

A-indkomst 258.000 kr.

Arbejdsmarkedsbidrag 8 % 20.640 kr. 20.640 kr.

237.360 kr.
Foreløbig A-skat 47,49 %
112.722 kr.

I alt133.362 kr.

Indberetningspligt:

I henhold til skattekontrollovens § 7, stk. 1, nr. 1 skal virksomheder der har foretaget udbetaling af løn m.v. indberette disse til indkomstregistret uden opfordring.

Hæftelse:

Af kildeskattelovens § 69 fremgår det, at arbejdsgiveren hæfter for indbetalingen af A-skat uanset om beløbet er indeholdt eller ej, med mindre at arbejdsgiver godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed.


Af dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 15, stk. 2, fremgår det, at den, som undlader at indeholde bidrag efter § 11 hæfter for indbetalingen med mindre man godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed.

SKAT vil i denne forbindelse henvise til Højesteretsdom af den 26. juni 2008 (SKM2008.613.HR), hvor et selskab blev gjort ansvarlig for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.

SKAT finder, at selskabet har udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i en naturalieaflønning, som er at betragte som A-indkomst for modtageren.

Med baggrund i ovenstående finder SKAT, at selskabet både havde pligt til at indberette nævnte A-indkomst, samt at indeholde såvel A-skat og arbejdsmarkedsbidraget af indkomsterne og indbetale denne til SKAT.

Som følge af den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag finder SKAT, at selskabet har udvist forsømmelighed, og derfor hæfter for denne A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som er opgjort til 133.362 kr.

Selskabet har den 4. oktober 2007 solgt maleriet ”[x1]” af [person5] til direktør [person2] for 242.000 kr.

SKAT har anset markedsværdien for maleriet til at udgøre 500.000 kr. på overdragelsestidspunktet, hvorfor differencen på 258.000 kr. må anses for en naturalieaflønning af direktør [person2], og dermed at betragte som værende A-indkomst.

Selskabet skal i henhold til skattekontrollovens § 7, stk. 1, nr. 1 foretage indberetning herom til indkomstregistret.

Selskabet skal ligeledes i henhold til kildeskattelovens § 46, stk. 1, samt dagældende arbejdsmarkedsbidragslov § 11 foretage indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.

For 2007 har SKAT, jf. vedlagte sagsfremstilling, anvendt en skatteprocent på 47,49 %.

Selskabet skal foretage indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag med 8 %, jf. dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 3.

Den samlede A-skat og arbejdsmarkedsbidrag vedrørende naturalieaflønning er, i henhold til vedlagte sagsfremstilling opgjort til 133.362 kr.

SKAT finder endvidere, at selskabet har udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, idet selskabet burde have haft kendskab til at der var tale om at naturalieaflønning som var at anse for værende A-indkomst hos direktøren, hvorfor selskabet har pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Der skal i den forbindelse henvises til SKM2006.694.ØLR.

SKAT finder derfor, at selskabet som følge af denne forsømmelighed hæfter for den manglede indeholdte A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69 og dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 15, stk. 2 med 133.362 kr.

Opgørelse af den samlede hæftelse:

Diverse udgifter anset for værende A-indkomst 553.654 kr.

Fri telefon 1.758 kr.

Kontante hævning og udlæg uden bilag 386.708 kr.

Fri bil1.255.354 kr.

Naturalieaflønning 133.362 kr.

I alt2.330.836 kr.

Selskabets opfattelse

Repræsentanten har på selskabets vegne nedlagt påstand om, at selskabets skatteansættelse for indkomstårene 2007-2010 føres tilbage til det selvangivne, og at selskabet ikke hæfter for manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag i den omhandlede periode.

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det helt overordnet gældende, at selskabet ikke har afholdt angivelsespligtige udgifter i direktør [person2]s interesse i indkomstårene 2007-2010.

Det bestrides, at de opregnede udgifter er afholdt i direktør [person2]s private interesse og skal anses som værende løn og A-indkomst for direktør [person2].

Det bestrides videre, at de foretagne kontante hævninger ikke vedrører udlæg med en tilstrækkelig dokumentation for udlæggenes erhvervsmæssige karakter. Det gøres gældende, at der er tale om erhvervsmæssige udlæg afholdt i selskabets interesse, hvorfor de afholdte udgifter berettiger til fradrag og ikke udgør løn til direktør [person2].

Det bestrides endvidere, at direktør [person2] i indkomstårene 2007-1009 har haft rådighed over mere end én bil, der kan beskattes som værende til rådighed for ham. For god ordens skyld skal det fremhæves, at [person2] har angivet og betalt fri bil for en periode på 3 år.

Det gøres gældende, at maleriet ”[x1]” af [person5] er overdraget til markedsværdien på overdragelsestidspunktet. Der er således ikke baggrund for at anse et beløb som yderligere løn til [person2].

Endeligt bestrides det, at selskabet i forhold til indeholdelse af A-skat af ovenstående beløb på nogen måde kan betragtes som havende handlet forsømmeligt. Det gøres gældende, at SKAT ikke har løftet bevisbyrden for, at selskabet har handlet forsømmeligt, hvilket i henhold til praksis påhviler SKAT, uanset formulering i kildeskattelovens § 69.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten har ved afgørelse af d.d. i sammenholdt sag [...] vedrørende [person2] stadfæstet SKATs afgørelse af 24. august 2012 om de denne sag omhandlede punkter, hvortil der henvises.

Det fremgår af skattekontrollovens § 7, stk. 1, at

”Enhver, der i en kalendermåned i sin virksomhed har foretaget udbetaling eller godskrivning af de i nr. 1-4 nævnte beløb, skal hver måned uden opfordring give oplysning om beløbene til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister §§ 3 og 4. Oplysning skal gives om:

1) Løn, gratiale, provision og andet vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold, der efter kildeskattelovens § 43, stk. 1, er A-indkomst eller arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, jf. kildeskattelovens § 49 A, stk. 1, for modtageren. (...)

(...)”

Det er således med rette, at SKAT har pålagt selskabet indberetningspligt til indkomstregisteret.

Der er ved selskabets betaling af den ansattes private udgifter eller konvertering af løn til naturalier tale om A-indkomst, ligesom værdi af fri bil i henhold til kildeskattebekendtgørelsens § 18, nr. 22 anses for at være A-indkomst. Selskabet skal i henhold til kildeskattelovens § 46, stk. 1, indeholde A-skat, og i henhold til dagældende arbejdsmarkedsbidragslov § 11, indeholde arbejdsmarkedsbidrag.

Vedrørende hæftelse fremgår det af kildeskattelovens § 69, at

”Den som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde skat, eller som indeholder denne med for lavt beløb, er over for det offentlige umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side ved iagttagelse af bestemmelserne i denne lov.”

Når henses til, at selskabet ikke har indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, hæfter selskabet for betaling af det manglende beløb, idet det ikke fra selskabets side er godtgjort, at der ikke er udvist forsømmelighed fra selskabets side.

SKATs afgørelse stadfæstes.