Kendelse af 28-05-2014 - indlagt i TaxCons database den 02-08-2014

Sagens emne

Hvorvidt der er adgang til at genoptage skatteansættelsen efter den forlængede ligningsfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, samt om hvorvidt der alene skal ske beskatning af værdi af fri bil for én bil i de perioder, hvor klageren har fået stillet flere biler til rådighed for privat anvendelse i samme periode.

Landsskatterettens afgørelse

2005

Personlig indkomst

Værdi af fri bil er nedsat med 9.583 kr. til 7.292 kr.

Du har selvangivet 16.875 kr.

Ændringen bortfalder som følge af fristoverskridelse.


2006

Personlig indkomst

Værdi af fri bil er forhøjet med 156.851 kr. til 200.603 kr.

Du har selvangivet 43.752 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


2007

Personlig indkomst

Værdi af fri bil er forhøjet med 68.670 kr. til 112.422 kr.

Du har selvangivet 43.752 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


2008

Personlig indkomst

Værdi af fri bil er forhøjet med 137.270 kr. til 181.022 kr.

Du har selvangivet 43.752 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


2009

Personlig indkomst

Værdi af fri bil er forhøjet med 223.958 kr. 310.208 kr.

Du har selvangivet 86.250 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


2010

Personlig indkomst

Værdi af fri bil er forhøjet med 335.929 kr. til 422.179 kr.

Du har selvangivet 86.250 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


Faktiske oplysninger

Du er direktør i selskabet [virksomhed1] A/S, som er ejet af [virksomhed1] ApS, som er ejet af dig. Selskabets hovedaktivitet består i inkassoservice. Du bor privat på [adresse1], [by1]. Selskabet har adresse på [adresse2], [by1] – 11 km. fra den private bopæl.

Selskabet har i de påklagede indkomstår ejet en række biler.

Fælles for alle bilerne er, at der ikke er afløftet moms samt at der er betalt hel eller delvis privatbenyttelsesafgift.

Af direktørkontrakt af 10. januar 2007 fremgår, at direktøren udover fast vederlag har avis, mobiltelefon, hjemmekontor, samt en passende bil til rådighed.Klageren har selvangivet værdi af fri bil i 2005 med 16.875 kr., i 2006, 2007, 2008 og 2009 med 43.752 kr., og i 2010 med 86.250 kr.

Selskabets revisor har i brev af 16. december 2011 til SKAT indsendt en ændret beregning af værdi af fri bil, hvorefter værdien udgør -9.583 kr. i 2005, 25.989 kr. i 2006, 42.498 kr. i 2007, 104.569 kr. i 2008, 96.574 kr. i 2009 og 54.417 kr. i 2010. SKAT har accepteret beregningen delvis.

Med virkning fra den 1. april 2010 og den 1. november 2010 er der ansat to yderligere direktører.

Det er oplyst, at bilerne Mercedes-Benz E320, [reg.nr.1] samt Volkswagen Passat 2,0, [reg.nr.2], er anvendt af disse to direktører.

Biler, hvor du subsidiært har tiltrådt at der skal ske beskatning af fri bil.

Mercedes Benz E320 – [reg.nr.3]

Bilen er 1. gang indregistreret den 8. oktober 2004. Bilen er registreret som tilgået den 12. november 2008 og afmeldt den 7. august 2009. Selskabet har købt bilen for 479.900 kr. Bilen er indregistreret som personbil. Bilen er sort metallic.

En Mercedes E model, farve sort, er observeret på klagerens private bopæl, da maps.google var forbi din adresse i juli måned 2009.

Porsche Cayenne – [reg.nr.4]

Bilen er 1. gang indregistreret den 29. juni 2007. Bilen er registreret som tilgået den 18. maj 2010. Bilen er indregistreret som personbil.

Der er fremlagt en leasingkontrakt mellem [virksomhed2] og [virksomhed1] A/S af 17. maj 2010 for perioden 18. maj 2010 – 17. maj 2011. Beskatningsgrundlaget er oplyst til 790.000 kr. Kontrakten er ikke underskrevet af leasingyder.

Biler, hvor du ikke er enig i, at der skal ske beskatning af værdi af fri bil

Audi Q7 – [reg.nr.5]

Bilen er indregistreret 1. gang den 11. april 2006.

SKAT pålagde ved afgørelse af 7. februar 2008 selskabet at indeholde A-skat og AM-bidrag af værdi af fri bil fra 1. januar 2008, hvor beskatningsgrundlaget udgør 10.525 kr. pr. måned. Du er beskattet af værdi af fri bil for perioden 1. juni 2007 – 31. december 2007, idet bilen var observeret på [...] i Italien den 13. juli 2007. Bilen er indregistreret som udelukkende erhvervsmæssig anvendt.

Ifølge slutseddel af 26. januar 2008 er bilen solgt til klageren for 300.000 kr.

Der er ikke indberettet værdi af fri bil for januar måned 2008.

***

For nedenstående biler har SKAT i brev af 19. august 2011 bedt selskabet om at indsende kørselsregnskaber samt kontospecifikationer med bilag for bilernes brændstof- og reparationsudgifter. Dette er ikke indsendt.

Porsche Cayenne – [reg.nr.6]

Bilen er 1. gang indregistreret den 26. november 2003. Bilen er registreret som tilgået den 9. marts 2006 og afmeldt den 26. februar 2007. Selskabet har købt bilen for 643.750 kr. hos [virksomhed3], [by2], den 9. marts 2006. Bilen er indregistreret som varebil til blandet privat / erhvervsmæssig anvendelse.

Bilen holder ifølge det oplyste parkeret på selskabets adresse efter arbejdstids ophør.

Mercedes-Benz R500 – [reg.nr.7]

Bilen er 1. gang indregistreret den 10. februar 2006. Bilen er registreret som tilgået den 31. oktober 2008 og afmeldt den 7. maj 2009. Selskabet har købt bilen for 450.000 kr. hos [virksomhed4] A/S, [by3], den 1. november 2009. Bilen er indregistreret som varebil til blandet privat / erhvervsmæssig anvendelse. Bilen er sølvmetallic.

En Mercedes R500, farve sølv, er observeret på din private bopæl, da maps.google var forbi din adresse i juli måned 2009.

Bilen holder ifølge det oplyste parkeret på selskabets adresse efter arbejdstids ophør.

Porsche Cayenne – [reg.nr.8]

Bilen er 1. gang indregistreret 23. marts 2005. Bilen er registreret som tilgået den 19. marts 2009 og afmeldt den 12. maj 2010. Selskabet har købt bilen for 315.744 kr. af [virksomhed5]. A/S

Bilen er indregistreret som varebil til blandet privat / erhvervsmæssig anvendelse. Bilen er sort metallic.

Bilen holder ifølge det oplyste parkeret på selskabets adresse efter arbejdstids ophør.

En Porsche Cayenne på gule plader, farve sort, er observeret på din private bopæl, da maps.google var forbi din adresse i juli måned 2009.

Ferrari F430 F1 Coupe – [reg.nr.9]

Bilen er 1. gang indregistreret den 26. februar 2008. Bilen er registreret som tilgået den 19. august 2010 og afmeldt den 20. september 2010. Bilen er indregistreret til blandet privat / erhvervsmæssig anvendelse.

Der er fremlagt en leasingkontrakt mellem [virksomhed2] og [virksomhed1] A/S af 17. august 2010 for perioden 19. august 2010 til 18. september 2010. Beskatningsgrundlaget er oplyst til 2.050.000 kr. Kontrakten er ikke underskrevet af leasingyder.

Bilen holder ifølge det oplyste parkeret på selskabets adresse efter arbejdstids ophør.

Maserati Gran Turismo 4,2 Aut – [reg.nr.10]

Bilen er 1. gang registreret den 11. juni 2008. Bilen er registreret som tilgået den 24. september 2010, og afmeldt den 23. juni 2011.

Selskabet har leaset bilen hos [virksomhed6] A/S. Kopi af kontrakten af 22. september 2010 er delvis ulæselig.

Det fremgår af tilbud af 21. september 2008 vedrørende leasing af en Maserati Gran Turismo, årgang 1. juni 1998, 30.000 km., at bilens handelsværdi udgør 1.675.000 kr.

SKAT har sammen med [...] Politi standset selskabets bil Maserati Gran Turismo i kontrol, mandag den 21. marts 2011 ved krydset [adresse3] / [adresse4] i [by1], kl. 20.35.

Du var fører af bil og har oplyst til politiet, at du var på vej til din bopæl efter en forretningsmiddag med [person1] og [person2] fra [virksomhed7] ApS på [virksomhed8]. Du oplyste endvidere, at du havde indgået en lejeaftale med dit selskab om leje af bilen fra den 15. marts 2011 og en måned frem. Bilens kilometerstand er ved kontrollen aflæst til 37.666 km.

Ifølge lejekontrakt mellem dig og selskabet, dateret den 15. marts 2011, har du lejet bilen af selskabet i en måned fra den 16. marts til den 15. april 2011 for 20.500 kr., og at 1. betaling skal ske senest den 23. marts 2011.

Bilen er taget i kommission af [virksomhed9] ved aftale af 18. april 2011.

SKAT har udsendt 1. varsel den 19. januar 2012 og andet varsel den 28. marts 2012. Endelig afgørelse er truffet den 26. juli 2012.

Selskabets revisor har den 16. september 2011 indsendt oplysninger om ændringer i værdi af fri bil for selskabets anpartshaver for 2005 - 2011.

Foruden ovennævnte biler har [virksomhed1] A/S haft følgende biler, som er stillet til rådighed for dig. Revisor har i forbindelse med sagens opståen opgjort rådighedsperioden – SKATs beskatning fremgår umiddelbart efter:

Audi A4 – [reg.nr.11] i perioden fra den 25. juli 2006 – 24. oktober 2006. Bilen er taget i bytte i forbindelse med købet af VW Touran. Beskattet for perioden juli – oktober 2006.
VW Touran – [reg.nr.12] i perioden fra den 24. oktober 2006 – 13. september 2007. Bilen er afmeldt 8. oktober 2007. Beskattet for perioden november 2006 – september 2007.
Mercedes Benz C200 – [reg.nr.13] i perioden fra den 13. september 2007 – 9. januar 2008. Bilen er taget i bytte i forbindelse med købet af Audi A8. Beskattet for perioden oktober – december 2007.
Audi A8 - [reg.nr.14] i perioden fra den 9. januar 2008 – 15. maj 2008. Bilen er taget i bytte i forbindelse med købet af BMW 530D Touring, fakturadato den 15. maj 2008. Beskattet for perioden januar – maj 2008.
BMW 530 – [reg.nr.15] i perioden fra den 15. maj 2008 – 12. november 2008. Bilen er afmeldt 4. december 2008. Beskattet i perioden juni – november 2008.
Merceds E 320 i perioden fra den 12. november 2008 – 29. maj 2009. Bilen er købt den 31. oktober 2008 og afmeldt 7. august 2009. Beskattet i perioden december 2008 – juli 2009.
Mercedes Benz R500 – [reg.nr.16] i perioden fra den 29. maj 2009 – 28. april 2010. Bilen er leaset for perioden fra den 22. maj 2009 til den 21. maj 2010. Beskattet i perioden maj 2009 – april 2010.
Audi A4 – [reg.nr.17] i perioden fra den 28. april 2010 – 24. september 2010. Bilen ejes forsat pr. 31. december 2010. Beskattet i perioden maj 2010 – august 2010. Det er oplyst, at bilen ikke har kunnet sælges og har henstået på selskabets adresse.
Porsche Cayenne – [reg.nr.4] i perioden 24. september 2010 – 31. december 2010. Bilen er leaset for perioden 18. maj 2010 – 17. maj 2011. Beskattet i perioden maj 2010 – december 2010.

SKATs afgørelse

Den skattepligtige indkomst er i 2005 nedsat med værdi af fri bil med -9.583 kr., til 7.292 kr. mens indkomsten er forhøjet med værdi af fri bil i 2006 – 2010 med henholdsvis 156.851 kr., 68.670 kr., 137.270 kr., 223.958 kr. og 335.929 kr.

Der foretages beskatning af alle de biler, som der er til rådighed for privat anvendelse, og der gives ikke mængderabat. SKAT finder ikke, at bilerne er anskaffet af hensyn til selskabets drift, men udelukkende begrundet i [person3] passion for dyre biler. Der er herved henset til at der generelt er tale om dyre biler.

Der er endvidere ikke i skattelovgivningen regler, som fritager enkelte brancher for ikke at skulle overholde gældende regler.

Mercedes Benz E320 – [reg.nr.3]

Beskatningsgrundlaget oplyst af revisor på 479.900 kr. er lagt til grund for ansættelsen.

Beskatningen er sket for perioden november 2008 – juli 2009.

Porsche Cayenne – [reg.nr.4]

Beskatningsgrundlaget oplyst af revisor på 790.000 kr. er lagt til grund for ansættelsen.

Der er foretaget beskatning for perioden maj 2010 – december 2010, da leasingkontrakten er underskrevet den 17. maj 2010.

Audi Q7 – [reg.nr.5]

Der er foretaget beskatning for januar 2008.

Porsche Cayenne – [reg.nr.6]

Det er ikke godtgjort, at bilen ikke har været til rådighed for [person3] private rådighed.

Nyvognsprisen ifølge www.bilpriser.dk på 946.900 kr. inkluderet moms er lagt til grund for ansættelsen.

Der er foretaget beskatning for perioden marts 2006 – februar 2007. Beskatningsgrundlaget pr. år udgør 75 % af nyvognsprisen.

Mercedes-Benz R500 – [reg.nr.7]

Det er ikke godtgjort, at bilen ikke har været til rådighed for [person3] private rådighed.

Nyvognsprisen ifølge www.bilpriser.dk på 590.293 kr. inkluderet moms er lagt til grund for ansættelsen.

Der er foretaget beskatning for perioden november 2008 – april 2009.

Porsche Cayenne – [reg.nr.8]

Det er ikke godtgjort, at bilen ikke har været til rådighed for [person3] private rådighed.

Bilens købesum på 315.744 kr. er lagt til grund for ansættelsen.

Der er foretaget beskatning for perioden marts 2009 – april 2010. Endvidere er der tillagt et miljøtillæg i 2010 på 1.253 kr. (3.760 kr. * 4/12).

Ferrari F430 – [reg.nr.9]

Der er ikke indsendt dokumentation for, at bilen ikke har været til [person3] rådighed, eller dokumentation for at bilen er anvendt i forbindelse med forskellige promotionsarrangementer, eksempelvis i form af udgifter til transport af bilen til sådanne arrangementer.

Bilen er på leasingtidspunktet under 3 år, hvorfor det er nyvognsprisen, som skal lægges til grund. Nyvognsprisen ifølge www.bilpriser.dk på 3.894.000 kr. inkluderet moms er lagt til grund for ansættelsen.

Der er foretaget beskatning for perioden en måned (september) i 2010. Endvidere er der tillagt et miljøtillæg på 1.122 kr. (13.460 kr. * 1/12), idet det er lagt til grund, at bilen kører 5,6 km. pr. liter benzin.

Maserati Gran Turismo 4,2 Aut – [reg.nr.10]

Det er ikke godtgjort, at bilen ikke har været til rådighed for [person3] private rådighed.

Bilen er på leasingtidspunktet under 3 år, hvorfor det er nyvognsprisen, som skal lægges til grund. [virksomhed6]s listepris i juni 2008 på 2.463.000 kr. er lagt til grund for ansættelsen.

Der er foretaget beskatning for perioden oktober til december 2010, idet det bemærkes, at bilen er anset for at erstatte Ferrari F430, som [person3] er anset for at have til rådighed indtil den 18. september 2010. Endvidere er der tillagt et miljøtillæg på 2.370 kr. (9.480 kr. * 3/12).

Beskatningen i september 2010 foretages af Ferrarien, idet det er den dyresete af de to biler.

Der er henvist til ligningslovens § 16, stk. 4, samt skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5 vedrørende den udvidede ligningsfrist.

Din opfattelse

For indkomstårene 2005 – 2007 gøres det primært gældende at afgørelserne er ugyldige, idet ansættelsesændringerne er foretaget udenfor den ordinære ligningsfrist.

Subsidiært, at beskatningen af værdi af fri bil i 2005 – 2007 alene udgør 7.292 kr., 69.741 kr. og 86.250 kr.

For indkomstårene 2008 – 2010 gøres det gældende, at værdi af fri bil udgør 104.569 kr., 96.574 kr. og 54.417 kr.

Til støtte for den primære påstand for indkomstårene 2005 – 2007 gøres i første række gældende, at ændringerne ikke er varslet rettidig i medfør af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

I anden række gøres det gældende, at ansættelsesændringer foretaget i medfør af ligningslovens § 16 ikke er omfattet af den udvidede ligningsfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, fordi der ikke er tale om transfer pricing ændringer / kontrollerede transaktioner, men et rent bevisskøn.

Det følger af Højesterets dom af 23. marts 2012, SKM2012.221.HR, at den særlige 6 års frist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, omfatter ansættelsesændringer vedrørende de pågældende skattepligtiges kontrollerede transaktioner.

Bestemmelsen er indsat ved lov nr. 131 af 25. februar 1998, (L 84) som § 35, stk. 1, 4. pkt. og er videreført i skatteforvaltningslovens § 26, jf. forarbejderne til lov nr. 427 2005.

Fristudvidelse havde direkte sammenhæng med lovfæstelsen af armslængdeprincippet i ligningslovens § 2 ved lov nr. 432 af 1998 (L 101). Det fremgår af forarbejderne til ligningslovens § 2, at afgrænsningen af de skattepligtige, som er omfattet af ligningslovens § 2, svarer til afgrænsningen i skattekontrollovens § 3B, dog forudsætter anvendelsen af ligningslovens § 2 ikke et grænseoverskridende element.

Derfor var ændringerne i fristreglerne meget nøje knyttet til de ”grænseoverskridende forhold” og forhold, hvor man efter skattekontrollovens § 3B skulle indhente godkendelse af den påtænkte ansættelsesændring (transfer pricing sager)

Det følger ligeledes af formålet med indførelsen af den forlængede ligningsfrist (L 84), at

[f]ormålet med lovforslaget er at øge skattemyndighedernes mulighed for at sikre korrekt prisfastsættelse og dermed korrekt opgørelse af den skattepligtige indkomst ved koncerninterne transaktioner på tværs af landegrænserne (transfer pricing).

Det følger endvidere af den redegørelse vedrørende frist- og forældelsesregler på skatte- og afgiftsområdet, som fristudvalget offentliggjorde i januar 2003, at den udvidede ligningsfrist gjaldt koncerninterne transaktioner. Der henvises til redegørelsen side 45, punkt 4.2.3.5 samt side 129, punkt 7.2.2.4, hvoraf det fremgår, at

[f]orlængelsen af fristen blev indført på grund af, at transfer pricing-sager i praksis er komplicerede og tidskrævende.

Fristen i skattestyrelseslovens § 34, stk. 4, om primærkorrektioner ...

Ifølge ordlyden af § 34, stk. 4, vedrørende primærkorrektioner er alene skattemyndighedernes adgang til at foretage eller ændre en skatteansættelse omfattet af bestemmelsen.[...]

Det følger endvidere meget klart af SKM2005.443, hvori det meddelelses, at TP- godkendelsesordningen fortsættes, at der er en forudsætning om sammenhæng mellem den udvidede ansættelsesfrist og transfer pricing sagerne.

Der henvises ligeledes til Højesterets dom, TfS 2012.151.HD, hvor Højesteret netop knyttede den forlængede ligningsfrist til ”transfer pricing reguleringer”, dvs. hvor der er problemer med armslængdeprincippet.

SKAT har henvist til professor Jan Pedersens artikel, TfS 2006.172 og Skatteministerens høringssvar i TfS 2006,172.

Skatteministerens svar, om at den forlængede ligningsfrist gælder alle økonomiske transaktioner, anses for unuanceret, og Skatteministeren svarere reelt ikke på det stillede spørgsmål, om fristen tillige gælder personalegoder. Der er endvidere tale om et svar, som ikke er givet i forbindelse med en lovændring e.l. og svaret har retskildeværdi herefter.

I tredje række gøres det gældende, at ansættelsesændringerne ikke kan foretages efter reglerne om den udvidede ligningsfrist, idet bilerne er stillet til rådighed i kraft af klagerens status som direktør, jf. Landsskatterettens kendelse af 3. oktober 2012, j.nr. 11-04516.

I nærværende sag er der tale om et rent lønmodtagerforhold, hvor direktøren ganske vist også er hovedaktionær, men hvor han dog er ansat og derfor er omfattet af den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1. Af Landsskatterettens kendelse af 3. oktober 2012, j. nr. 11-04516, fremgår det, at for at kunne anvende skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, er det en betingelse, at der er tale om et forhold, der er knyttet til relationen hovedanpartshaver-/selskabsforhold, jf. skattekontrollovens § 3 B, stk. 1, nr. 2. Et forhold, der er knyttet til relationen direktør-/arbejdsgiverforhold, falder uden for anvendelsesområdet for skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.

Landsskatterettens kendelse er indbragt for domstolene af Skatteministeriet. Vestre Landsret har den 5. december 2013 givet ministeriet medhold, men dommen er anket til Højesteret. Der foreligger således ikke en endelige afgørelse vedrørende spørgsmålet.

Til støtte for den subsidiære påstand for 2005 – 2007, samt for den primære påstand for 2008 – 2010 gøres gældende, at bilerne Mercedes Benz R500 – [reg.nr.7], Porsche Cayenne – [reg.nr.6] og [reg.nr.8], Ferrari – [reg.nr.9], Audi Q7 – [reg.nr.5] og Maserati – [reg.nr.10] alene har været anvendt erhvervsmæssig i selskabet.

Selskabet driver inkassovirksomhed og er derfor underlagt lovmæssige restriktioner, som følge af debitors retsbeskyttelse, der forhindre, at erhvervsmæssigt benyttede biler påføres logo eller lignende, der oplyser at der er tale om inkassovirksomhed. Dette følger af Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

Bilerne er brugt til at skabe opmærksomhed om selskabet på en positiv måde, hvilket ellers er vanskeligt med førnævnte restriktioner.

Ferrarien og Maseratien er først og fremmest brugt til promovering af virksomheden. De har endvidere været anvendt som arbejdsbil, idet bilerne er spændende biler, der kan få folk til at gå i dialog om betaling af udestående.

Vedrørende Maserati bemærkes, at der ikke kan ske beskatning af værdi af fri bil i den periode, hvor bilen er i kommission hos en forhandler.Praksis for rådighed ved stilstandsforsikring er ikke sammenlignelig med kommissionsforhold, idet det er kommissionæren, der råder over aktivet, jf. kommissionslovens § 4, hvor det fremgår, at kommissionæren er den, som har påtaget sig det hverv at sælge eller købe varer m.m. for en andens regning, men i eget navn.

Såfremt Landsskatteretten mener, at der skal ske beskatning, gøres det gældende, at der alene kan ske beskatning af rådigheden over én bil i en given måned. SKAT forholder sig på ingen måde til hvilken bil klageren har til rådighed, idet SKAT ukritisk ansætter beskatningen på baggrund af til- og afgange, hvilket ikke er i overensstemmelse med praksis. Der henvises Ligningsvejledningen, afsnit A.B.1.9.2., hvoraf følgende fremgår:

Hvor den ansatte har adgang til en bil, men skifter bil en eller flere gange indenfor den samme kalendermåned, accepteres det, at den ansatte kun beskattes af den dyreste bil.

Der henvises endvidere til Østre Landsrets dom af 2. december 2005, TfS 2006, 12, vedrørende en skatteyder, som var hovedanpartshaver og direktør i et selskab, der drev en institution for adfærdsvanskelige voksne. Selskabet ejede 3 biler, hvoraf skatteyderen havde selvangivet værdi af fri bil for en af bilerne. Alle 3 biler stod parkeret ved bopælen, der også var selskabets adresse. Der var ikke ført kørebog. Skattemyndighederne havde pålignet værdi af fri bil af alle 3 biler, der alle stod til rådighed for skatteyderen. Skatteyderen gjorde gældende, at hun foretog al privat kørsel i den ene bil, og at de to andre biler var anskaffet til brug for selskabet og alene blev anvendt erhvervsmæssigt. Landsretten fandt, at skatteyderen havde afkræftet formodningen om, at de to biler var stillet til rådighed for hendes private benyttelse, uanset at der ikke var ført kørebog.

Endelig henvises til det daværende Ligningsråds svar, TfS 2002, 505, hvor rådet har godkendt, at en skatteyder, som er direktør for et pengeinstitut og som har fri bil til rådighed, kan vælge en ledig bil fra pengeinstituttets bilpark med den konsekvens, at han alene beskattes af den dyreste bil. Det var forudsat, at direktørens almindelige firmabil er udlånt til brug for pengeinstituttets erhvervsmæssige formål, og at han kun har adgang til at bruge én bil ad gangen.

Vedrørende selve beskatningsgrundlaget for Ferrari og Maserati gøres det gældende, at dette udgør henholdsvis 2.050.000 kr. og 1.675.000 kr., jf. de fremlagte leasingaftaler.

Vedrørende Audi Q7 – [reg.nr.5], bemærkes, at bilen er solgt i januar 2008. Klageren beskattes i samme måned af Audi A8 – [reg.nr.14].

SKAT kan endvidere ikke ansætte beskatningsgrundlaget ud fra opslag på internettet. Beskatningsgrundlaget er ifølge fast praksis, den pris, som benyttes ved registreringsafgiftsberigtigelsen, jf. SKM2004.18.VLD, hvor retten udtaler:

Det er endvidere anført, at denne ændring også får betydning for værdiansættelsen af fri firmabil, da bilens beregningsgrundlag er den pris, som benyttes ved registreringsafgiftsberigtigelsen.

SKAT er forpligtet til at fremskaffe den pris, som er benyttet ved registreringsafgiftsberigtigelsen, da du har en væsentlig, individuel interesse heri, jf. forvaltningslovens § 9. Du har henvist til, at SKAT har søgt sagen fuldt oplyst, i forbindelse med identifikationen af de biler, som ifølge GoogleMap holdt parkeret på din adresse, ved indhentelse af vognkort hos SKAT Motor, og at derfor også skal fremskaffe ovennævnte pris.

Landsskatterettens afgørelse

Påstand om nedsættelse af værdien af fri bil

Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst skal medregnes værdien af helt eller delvis vederlagsfri benyttelse af andres formuegoder, når godet modtages som led i et ansættelsesforhold, jf. ligningslovens § 16, stk. 1, 1. pkt. Værdien af fri bil til rådighed for privat benyttelse fastsættes efter ligningslovens § 16, stk. 4.

En ansat med firmabil har mulighed for at undgå beskatning af fri firmabil ved ikke at anvende firmabilen privat. En absolut forudsætning for at undgå beskatning er at der foreligger en skriftlig aftale mellem den ansatte og firmaet om, at bilen ikke er til rådighed for privat brug. Holder en firmabil på den private adresse udenfor normal arbejdstid, er der en formodning for privat anvendelse, jf. cirkulære nr. 72 af 17. april 1996, afsnit 12.4.6.4.

Skatteministeren har i svar af 13. juni 1997, TfS 1997, 584, udtalt, at hvis en hovedaktionær har råderet over en firmabil, er der en formodning for, at bilen ikke kun er til rådighed for erhvervsmæssig kørsel, men også for privat kørsel. Det skyldes, at der er tale om interesseforbundne parter. Derfor skal en hovedaktionær, der ønsker at undgå beskatning af rådighed over firmabil til privat kørsel, over for ligningsmyndigheden sandsynliggøre, at han eller hun er afskåret fra at bruge bilen til privat kørsel.

Ministerens svar er støttet af retspraksis, blandt andet Højesterets dom af 1. marts 2005, TfS 2005, 230, vedrørende en Maserati Spyder, hvor retten udtaler:

[person4] havde som eneanpartshaver i [virksomhed10] ApS rådighed over den Maserati Spyder sportsvogn, som selskabet i 1996 købte som brugt for ca. 350.000 kr. Bilen var ikke velegnet til erhvervsmæssig transport, og det af [person4] forklarede om, at den tillige skulle anvendes i reklameøjemed, støttes ikke af oplysninger om, at den faktisk er blevet anvendt på denne måde i et omfang af betydning. Selv om det må lægges til grund, at bilen ikke har været parkeret ved [person4]s private bopæl, må det under disse omstændigheder påhvile [person4] at sandsynliggøre, at den ikke var stillet til rådighed for og ikke blev anvendt til privat kørsel.

Der er ikke i de omhandlede indkomstår løbende ført kørselsregnskab, og det regnskab, som efterfølgende er udarbejdet, kan ikke tillægges bevismæssig betydning. På denne baggrund og efter det i øvrigt foreliggende finder Højesteret, at [person4] ikke har sandsynliggjort, at bilen ikke var stillet til rådighed for og ikke blev anvendt til privat kørsel.

Der kan endvidere henvises til Østre Landsrets dom af 19. marts 2004, TfS 2004, 373.

I Vestre Landsrets dom af 8. maj 2001, TfS 2001, 465, fandt retten ikke grundlag for at beskatte sagsøger af værdi af fri bil, selvom hun sammen med sin søn var ejer af det selskab, som ejede bilen. Der blev henset til, at hun alene var bogholder i selskabet og at bilen hovedsageligt blev anvendt af hendes ægtefælle, som tillige var direktør i selskabet. I Landsskatterettens kendelse af 20. juni 2000, TfS 2001, 589, fandt retten heller ikke grundlag for at beskatte en hovedanpartshaver af værdi af fri bil, idet bilen var indkøbt til brug for direktøren i selskabet, som tillige var hovedanpartshaverens far, ligesom det blev tillagt vægt at der forelå dels en intern meddelelse, dels en meddelelse til kommunen om bilens brug, hvorefter det blev lagt til grund, at bilen holdt på selskabets adresse, som ikke var sammenfaldende med hovedanpartshaverens adresse, efter arbejdstids ophør.

Der er således tale om en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.

Du er ultimativ ejer af selskabet [virksomhed1] A/S og dermed omfattet af formodningsreglen om privat anvendelse af bilerne Ferrari – [reg.nr.9], Maserati – [reg.nr.10], Mercedes Benz R500 – [reg.nr.7], Porsche Cayenne – [reg.nr.8] og [reg.nr.6], som ifølge dig er stillet til rådighed for erhvervsmæssig kørsel. Bilerne er alle dyre luksusbiler.

Der foreligger ikke nogen fraskrivelseserklæring med selskabet om brugen af selskabets biler.

Selskabets to øvrige direktører, som ansættes i 2010, får stillet egen bil til rådighed for privat og erhvervsmæssig kørsel.

Du har ved standsningen af Maseratien den 21. marts 2011 oplyst til politiet, at du var på vej hjem fra en forretningsmiddag, således at bilen den dag har været parkeret på den private bopæl efter arbejdstids ophør. Standsningen sker på et tidspunkt, hvor du ifølge fremlagt lejekontrakt har lejet bilen af [virksomhed1] A/S. Du kan ikke undgå beskatning efter ligningslovens § 16, stk. 4, ved at leje Maseratien af dit selskab, jf. blandt andet det daværende Ligningsråds svar af 6. september 1994, TfS 1994, 730.

Der er ikke dokumenteret nogen forretningsmæssig begrundelse for leasing af Ferrari – [reg.nr.9] eller af Maserati – [reg.nr.10], idet oplysningen om, at bilerne er anvendt i reklameøjemed overfor virksomhedens forretningsforbindelser ikke er dokumenteret.

Bilerne Mercedes Benz R500 – [reg.nr.7], og Porsche Cayenne – [reg.nr.8] er endvidere konstateret holdende på din private bopæl i juli 2009.

Under disse omstændigheder finder Landsskatteretten, at det må påhvile dig at bevise, at bilerne Ferrari – [reg.nr.9], Maserati – [reg.nr.10], Mercedes Benz R500 – [reg.nr.7], og Porsche Cayenne –[reg.nr.8] og [reg.nr.6] ikke har været til rådighed for din private anvendelse.

Denne bevisbyrde er ikke løftet.

Det er endvidere ikke godtgjort, at kørslen til den private bopæl har været undtagelsesvis kørsel, idet dette forudsætter, at der er ført kørebog, jf. det daværende Ligningsråds svar af 10. december 2002, SKM2003. 13.LR, eller at du i øvrigt har været afskåret fra at bruge bilerne privat.

Det forhold, at der er tale om en inkassovirksomhed udelukker ikke, at der føres en kørebog, eller at bilerne indregistreres som udelukkende erhvervsmæssig anvendt, såfremt dette har været hensigten.

Det er således med rette, at du er beskattet af værdi af fri bil, idet det ikke er godtgjort, at bilerne udelukkende har været anvendt erhvervsmæssigt, i modsætning til Østre Landsrets afgørelse, gengivet i TfS 2006, 12ØLR, eller at du, som ultimativ ejer, har været afskåret fra at benytte bilerne privat.

For så vidt angår Audi Q7 - [reg.nr.5] har din arbejdsgiver [virksomhed1] A/S undladt at indeholde A-skat og AM-bidrag som pålagt ved SKATs afgørelse af 7. februar 2008. Du hæfter derfor umiddelbart for den manglende indeholdelse i medfør af kildeskattelovens § 68.

Beskatningen efter ligningslovens § 16, stk. 4, gælder for hver enkelt bil. Dette følger tillige af TfS 2006, 12, hvor skatteyderen imidlertid kunne afkræfte formodningen om, at to ud af de tre biler ikke har stået til rådighed for hende, samt TfS 2002, 505, hvor Ligningsrådet har forudsat, at spørger alene har rådighed over én bil af gangen. Der sker ifølge praksis alene beskatning af den dyreste bil, såfremt den ansatte inden for samme måned skifter bil, jf. også cirkulære nr. 72 af 17. april 1996 om ligningsloven, punkt 12.4.6.1.

Der er ikke fremlagt dokumentation for, hvornår Mercedes Benz C 200 – [reg.nr.13] er solgt, hvorfor det lægges til grund, at rådighedsperioden har fulgt registreringen i CRM, det vil sige frem til den 14. januar 2008. I samme måned – den 9. januar - køber selskabet Audi A8 – [reg.nr.14]. SKAT har ifølge praksis alene beskattet dig af Audi A8 i januar måned.

Du kan derfor ikke – med henvisning til at du allerede beskattes af Audi A8 – undgå beskatning af Audi Q7 i januar måned, som selskabet sælger til dig den 26. januar 2008.

Beregningsgrundlaget udgør en procentdel af ”nyvognsprisen”, som er den pris forhandleren faktisk benytter ved afgiftsberigtigelsen, inklusive registreringsafgift, moms, leveringsomkostninger og alt normalt tilbehør, jf. Told- og Skattestyrelsens svar, gengivet i TfS 1996, 724. Nyvognsprisen svarer som udgangspunkt til forhandlerens salgspris for en ny bil fratrukket eventuel eftermonteret ekstraudstyr hos forhandleren, som ikke indgår i beregningsgrundlaget for registreringsafgiften. SKAT har som grundlag for beregningen af værdi af fri bil lagt selskabets indkøbspris dokumenteret ved bilag eller oplyst af revisor til grund for ansættelsen, samt foretaget et skøn heraf på baggrund af opslag på internettet, listepriser m.m., i tilfælde, hvor disse oplysninger ikke forelå.

For så vidt angår beregningsgrundlaget for Maserati fremgår det af SKATs sagsfremstilling, at listeprisen for bilen i juni 2008 ifølge [virksomhed6], som selskabet har leaset bilen af, er 2.463.000 kr. Der kan således ikke gives medhold i, at nyvognsprisen udgør 1.675.000 kr. For så vidt angår beregningsgrundlaget for Ferrarien findes det oplyste beskatningsgrundlag på 2.050.000 kr. at svarer til bilens handelsværdi på aftaletidspunktet (brugtvognspris) og ikke bilens pris pr. oktober 2008, henset til prisen for tilsvarende Ferrarier samt den af SKAT oplyste nyvognspris på 3.894.000 kr. Den af SKAT anvendte nyvognspris fastholdes således.

SKAT er ikke forpligtet til at indhente oplysninger om den pris, som er anvendt ved en eventuel afgiftsberigtigelse af bilen som ny, i tilfælde, hvor denne ikke er oplyst af dig. Du er således henvist til selv at søge om aktindsigt i sagen vedrørende bilernes afgiftsberigtigelse. Der henvises til Landsskatterettens kendelse af 25. november 2008, TfS 2009, 342, hvor retten fandt, at oplysninger vedrørende værdiansættelse samt beregning af registreringsafgift er omfattet af tavshedspligten i skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, og dermed undtaget adgangen til aktindsigt efter offentlighedsloven.

Påstand om ugyldighed

Du er som ultimativ ejer af [virksomhed1] A/S omfattet af skattekontrollovens § 3B, ligesom [virksomhed1] A/S valg om at stille en række biler til rådighed for dig er at anse for en økonomisk transaktion. Fristen for anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen samt varsel om ændring af ansættelsen af indkomst udløber herefter den 1. maj i det sjette år efter indkomståret udløb. Sker ændringen på myndighedernes initiativ skal ændringen være foretaget senest den 1. august i det sjette år efter indkomståret udløb. Dette følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5 (den udvidede ligningsfrist).

Det er ikke en betingelse for anvendelsen af den forlængede ligningsfrist, at den kontrollerede transaktion vedrører priser og vilkår, jf. Højesterets dom af 2. februar 2012, SKM2012.92.HR.

Ændringen af 2005 anses som en anmodning om genoptagelse, som følge af selskabets revisors brev af 16. september 2011 til SKAT. Anmodningen er indkommet for sent, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, hvorfor den bortfalder.

Varsel om ændring samt ansættelsen heraf for de øvrige år, 2006 – 2010, er sket rettidig, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, idet der er lagt vægt på, at den fortolkning af den udvidede ligningsfrist, som er lagt til grund for Landsskatterettens kendelse af 2. oktober 2012, SKM2013.61.LSR, er underkendt af Østre Landsret ved endelig dom af 9. december 2013, samt at en tilsvarende kendelse fra Landsskatteretten, j.nr. 11-04516, er underkendt af Vestre Landsret ved dom af 5. december 2013, (under anke).

Ændringen af den skattepligtige indkomst med værdi af fri bil stadfæstes herefter for så vidt angår indkomstårene 2006, 2007, 2008, 2009 og 2010, mens ændringen for 2005 bortfalder.