Kendelse af 17-03-2014 - indlagt i TaxCons database den 03-05-2014

Sagens emne

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Din opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2006:

Ansættelsen af fradrag for befordring efter ligningslovens § 9 C.

43.658 kr.

74.000 kr.

52.176 kr.

Faktiske oplysninger

Du bor i [by1] i Østrig sammen med din kone og 2 børn. Du er professor og har været ansat ved [virksomhed1] på [by2], Danmark.

SKAT har oplyst, at du i indkomstårene 2005 og 2007 har fået godkendt befordring mellem hjemmet i Østrig og arbejdspladsen på [by2], Danmark, efter ligningslovens § 9 C.

Der er fremlagt dokumentation i form af flybilletter på, at du har foretaget transporten til Østrig og Danmark 24 gange tur/retur (48 rejser).

Ifølge googlemaps er der 1.132 km (hvoraf 49 km udgør overgør vandoverfarten mellem [by3] og [by4]) mellem arbejdspladsen og bopælen.

SKATs afgørelse

SKAT har ansat fradrag for befordring med fly mellem Danmark og Østrig efter ligningslovens § 9 C, selvangivet med 74.000 kr., til 43.658 kr.

Befordringsfradrag gives i henhold til praksis, jf. SKM 2001.580, for den faktiske udgift, når der benyttes fly, og dette beløb er mindre end det fradrag, der kan beregnes i henhold til ligningslovens § 9 C. Denne praksis har medført bekendtgørelse til ligningsloven nr. 578 af 23. juni 2009. Der er således ikke grundlag for at give fradrag for mere end den faktiske udgift, når denne er mindre end normalfradraget. Der træffes afgørelse i overensstemmelse med forslaget.

Vedrørende dobbelt husførelse. For at få fradrag for dobbelt husførelse er det en betingelse, at der er tale om et midlertidigt ansættelsesforhold, samt at det er af arbejdsmæssige årsager, at der opretholdes to husførelser. Skyldes adskillelsen f.eks. hensynet til børnenes skolegang, ægtefællernes personlige forhold eller lignende, gives der ikke fradrag for udgifter ved dobbelt husførelse.

Du har opretholdt din adresse i [by5] i perioder siden 1. september 2003. På det foreliggende grundlag ses det ikke udelukkende at være af arbejdsmæssige årsager, at du har opretholdt din bopæl i [by5], ligesom ansættelsesforholdet ikke anses for midlertidigt. Betingelserne for at få fradrag for dobbelt husførelse anses ikke for at være opfyldt.

Din transport mellem Østrig og Danmark er tidligere godkendt som befordring mellem hjem og arbejde, da du har ægtefælle og børn i Østrig.

Det fremgår ikke af anmodningen, hvordan du har beregnet fradraget for befordring til 74.000 kr. Du har indsendt dokumentation for flybilletter på i alt 43.658 kr. Der godkendes fradrag for befordring i henhold til den indsendte dokumentation.

Indsigelse

Du har i brev af 10. august 2011 oplyst, at befordringsfradraget er beregnet på baggrund af afstanden mellem din arbejdsplads i [by5] og din bopæl i [by1], der er på 2.800 km tur/retur. Du har haft 24 ture mellem [by1] og [by5]. [virksomhed2] har oplyst dig om, at fradraget skal beregnes på grundlag af afstanden uafhængigt af de faktiske udgifter. Du har endvidere forespurgt, om der er mulighed for fradrag for dobbelt husførelse.

Din opfattelse

SKAT har ikke godkendt dit befordringsfradrag for rejser mellem din bopæl i Østrig og din arbejdsplads på [by2], Danmark, med henvisning til bekendtgørelse til ligningsloven nr. 578 af 23. juni 2009.

Denne retroaktive tilpasning til lovgivningen (afgørelsen vedrører skatteansættelsen for 2006) kan ikke være rimelig og påklages hermed.

I forvisning om, at rejsefradraget skulle beregnes efter kilometerafstanden, har du ikke beholdt kvitteringer for dine faktiske rejseomkostninger, hvilket omfatter befordring med taxa mellem bopælen i [by1] og flyvepladsen, rejser mellem [lufthavn] og arbejdsplads, parkeringsafgifter (de gange du har benyttet egen bil) etc.

Af samme grund har du i visse tilfælde benyttet bonusbilletter til dine arbejdsrejser i stedet for at anvende disse billetter til din og familiens ferierejser. Du gør gældende, at den retroaktive tillempning af reglerne ophæves, da den ikke giver dig mulighed for at udnytte de rejsefradrag, som lovgiveren rimeligt har fastsat.

SKAT har uden at angive nogen som helst begrundelse antaget, at du ikke kun af arbejdsmæssige grunde har haft en bolig i [by5]. Påstanden er grebet ud af luften og er fejlagtig. Du har aldrig i den tid du har arbejdet i [by5] overnattet der mere end, hvad der har været absolut nødvendigt for at kunne udføre dine arbejdsopgaver. Dette fremgår af de flyrejser, som du har redegjort for.

SKAT anser ikke din ansættelse ved [virksomhed1] for at have været midlertidig. Du har haft dette arbejde i perioder, senest siden januar 2011; desuden i perioden september-december 2008, september 2005-december 2007 og oktober 2001-december 2004. I disse perioder har du været i og arbejdet i [by5] i gennemsnit omkring 90 dage pr. år. Du bestrider, at dette er midlertidigt, og gør gældende, at der skal godkendes fradrag for dobbelt husførelse i det mindste siden 2006.

SKAT´s udtalelse af 11. oktober 2011 til Skatteankenævnet

Der er ikke nye oplysninger i klagen vedrørende befordring. Udover henvisning til bekendtgørelse fra 2009 vedrørende befordring er der i afgørelsen også henvist til en udtalelse fra SKAT offentliggjort i SKM 2001.580.

Spørgsmålet om dobbelt husførelse blev rejst i indsigelsen. Klageren har anført, at ifølge [virksomhed2] er der ikke mulighed for fradrag for dobbelt husførelse, og du har spurgt, om dette er korrekt. I SKAT´s afgørelse – efter afsnittet ”Endelig afgørelse” besvares dette ved, at betingelserne for fradrag for dobbelt husførelse beskrives, og det bemærkes, at du ikke på det foreliggende grundlag anses for berettiget til at få fradrag for dobbelt husførelse. SKAT mener ikke, at der er truffet afgørelse vedrørende dobbelt husførelse, men at der blot er svaret på et spørgsmål. Hvis du ønsker en afgørelse vedrørende fradrag for dobbelt husførelse, må du indsende en fornyet anmodning om genoptagelse, medmindre Skatteankenævnet optager ansættelsen i sin helhed og tager stilling til spørgsmålet om dobbelt husførelse.

Klagerens bemærkninger af 7. juni 2012

Som det fremgår af klage af 18. september 2011 har du ikke haft til hensigt eller haft mulighed for at dokumentere de faktiske omkostninger ved rejserne mellem Østrig og arbejdspladsen i [by5]. Disse omkostninger overstiger med bred margin de 74.000 kr., med hvilket beløb fradrag begæres med henvisning til den tilbagelagte afstand. Den dokumentation, som er fremlagt, vedrører de flyrejser, som det tilfældigvis er lykkedes dig at finde fem år senere. Materialet omfatter ikke alle de flyrejser, som du har haft i 2006 og ej heller de øvrige rejseomkostninger (taxi mellem hjemmet og lufthavnen i [by1] etc.). Grunden til, at du ikke har gemt alt dokumentationsmaterialet er, at fradraget for rejseudgifter er beregnet efter afstand, og at det samme blev godkendt fem år tidligere.

I afgørelsen af 16. august 2011 skriver SKAT:

”På det foreliggende grundlag ses der ikke at være arbejdsmæssige årsager til, at du har opretholdt din bopæl i [by5], ligesom ansættelsesforholdet ikke anses for midlertidigt. Betingelserne for at få fradrag for dobbelt husførelse anses ikke for at være opfyldt”.

Dette må opfattes som en myndighedsbeslutning. SKAT anser (på løst grundlag), at betingelserne for fradrag for dobbelt husførelse ikke er opfyldt. At du i klagen til SKAT har taget spørgsmålet op, beror på, at du ønsker spørgsmålet prøvet. Du rejser spørgsmålet om, hvorvidt dette punkt skal påklages i et særskilt indlæg i sagen, for at det kan blive behandlet.

Du har i den tid, du har arbejdet i [by5], aldrig overnattet mere end, hvad der har været absolut nødvendigt for, at du kunne udføre dine arbejdsopgaver. Dette turde fremgå af din redegørelse for flyrejserne. Du har opretholdt dit arbejde på [virksomhed1] i perioder, senest siden januar 2011, før dette i perioden september-december 2008, september 2005-december 2007 og oktober 2001-december 2004. I disse perioder har du været og arbejdet i [by5] i gennemsnit omkring 90 dage pr. år. Du bestrider, at dette skal betragtes som ”midlertidigt” og gør gældende, at der skal godkendes fradrag for dobbelt husførelse i det mindste siden 2006.

Landsskatterettens afgørelse

Efter ligningslovens § 9 C, stk. 1 – 3, kan der foretages fradrag for befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdspladsen. Fradraget beregnes på baggrund af den normale transportvej ved bilkørsel ud fra satser, der fastsættes af Skatterådet. Det er dog uden betydning for fradraget, hvordan befordringen foretages.

Bestemmelsen i §§ 1, stk. 2, 2 og 3 i dagældende bekendtgørelse nr. 962 af 12. oktober 2005 har følgende ordlyd:

§ 1, stk. 1. Fradrag efter ligningslovens § 9 C er betinget af, at den skattepligtige over for told- og skatteforvaltningen oplyser antallet af arbejdsdage og antallet af befordrede kilometer pr. arbejdsdag mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads (transportvejen). Uanset den skattepligtiges valg af transportmiddel beregnes transportvejen på grundlag af den normale transportvej ved bilkørsel.

§ 1, stk. 2. Ved normal transportvej ved bilkørsel forstås den strækning, der skal tilbagelægges med bil under hensyntagen til:

1)de givne geografiske forhold,

2)tidsforbrug og

3)økonomisk rimelighed.

§ 2. Hvis den skattepligtige på grund af de forhold, der er nævnt i § 1, stk. 2, på en del af eller på hele strækningen mellem hjem og arbejdsplads må anvende færgetransport eller lignende, beregnes befordringsfradraget for denne befordring efter § 3.

§ 3. Fradrag efter stk. 1 og 2 kan kun foretages i det omfang, den daglige udgift overstiger et beløb svarende til udgiften til 24 km daglig befordring beregnet efter ligningslovens § 9 C. Omfatter befordringsfradraget tillige fradrag efter § 1, sker begrænsningen i befordringsfradraget dog i første række i denne del af fradraget.

Det bemærkes, at bekendtgørelse nr. 578 af 23. juni 2009 trådte i kraft den 1. juli 2009 og derfor ikke er gældende for indkomståret 2006.

Der er tale om en afstand på 1.132 km pr. vej, hvorfor afstanden klart overstiger det, der kan anses for sædvanligt. Da det er dig, der ønsker fradrag, skal du bevise eller sandsynliggøre, at der har fundet befordring sted i det påståede omfang. Det er Landsskatterettens opfattelse, at der alene er dokumenteret rejser mellem bopælen og arbejdspladsen 24 gange tur/retur, jf. de fremsendte flybilletter.

For så vidt angår opgørelsen af befordringen er det vores opfattelse, at befordringen skal opgøres efter normalfradraget i ligningslovens § 9 C og den dagældende praksis i SKM 2001.580 TSS. Af udtalelsen fremgår følgende:

såfremt den normale transportvej i bil må anses at inkludere færgetransport, vil der – som det mindre i det mere – kunne foretages fradrag for udgiften til personoverførsel med færge. Såfremt flyudgiften er mindre end færgeudgiften, kan der kun tages fradrag for flyudgiften. Herudover kan der tages fradrag for befordring i bil over land. Det afhænger af en konkret vurdering, om den normale transportvej i bil forudsætter benyttelse af færgetransport.

I nærværende sag kan det konstateres, at den normale transportvej i bil mellem [by1], Østrig og [by2], Danmark, også omfatter en færgeoverfart mellem [by3] og [by4]. Fradraget inkluderer ikke vandoverfarten, hvorfor distancen skal fraregnes ved opgørelsen af bilstrækningen. Derimod godkendes der fradrag for billetten til færgen for en 1 person uden bil. Billetprisen opgøres skønsmæssigt til 100 kr. pr. overfart, jf. prislisten fra [virksomhed3] for 2013. Transporten kan herefter opgøres således:

Strækning:

[by1] – [by2]

1.132 km

Færgeoverfart [by3] – [by4]

49 km

Samlet bilstrækning

1.083 km

Der er alene fradrag for kørsel over 24 km. Der beregnes alene ét bundfradrag selvom du ikke tager hjem samme dag, jf. TfS 1988.563 LSR.

Fradrag 2006:

Returstrækning mellem bopæl og arbejdsplads (2 x 1.083 km)

2.166 km

0 – 24 km

Intet fradrag

25 – 100 km inkl.

76 km x 1,78 kr.

135,28 kr.

Over 100

2.066 km x 0,89 kr.

1.838,74 kr.

1.974,02 kr.

Færgebilletter

2 x 100 kr.

200 kr.

2.174,02 kr.

Samlet befordringsfradrag

24 x 2.174,02 kr.

52.176,48 kr.

Det er herefter vores opfattelse, at befordringsfradraget for indkomståret 2006 skal opgøres til 52.176 kr. jf. ligningslovens § 9 C. Landsskatteretten ændrer således SKATs afgørelse og forhøjer befordringsfradraget.

For så vidt angår spørgsmålet om fradrag for dobbelthusførelse er det vores opfattelse, at SKAT alene har genoptaget din ansættelse for indkomståret 2006 ekstraordinært for så vidt angår fradrag for befordring, og at der ikke i den forbindelse er truffet afgørelse vedrørende dobbelt husførelse, hvilket spørgsmål ikke har været behandlet ligningsmæssigt af SKAT. Du skal således anmode SKAT om genoptagelse af dette spørgsmål.