Kendelse af 16-08-2016 - indlagt i TaxCons database den 08-10-2016

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2007

Personlig indkomst

Værdi af fri bolig

101.166 kr.

0 kr.

46.825 kr.

2008

Personlig indkomst

Værdi af fri bolig

128.000 kr.

0 kr.

46.825 kr.

2009

Personlig indkomst

Værdi af fri bolig

113.000 kr.

0 kr.

40.250 kr.

2010

Personlig indkomst

Værdi af fri bolig

90.500 kr.

0 kr.

40.250 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren ejer sammen med sine forældre og sin broder aktierne i [virksomhed1], cvr-nr. [...1], herefter selskabet. Selskabet er stiftet i 1987.

Selskabet ejer en række mindre udlejningsejendomme beliggende i indre [by1], herunder [adresse1], [adresse2], [adresse3], [adresse4] og [adresse5] samt tre lejligheder i [adresse6] – [adresse7].

Klageren har siden den 11. april 2001 beboet ejendommen, [adresse5], 4. sal, som er ejet af selskabet. Lejligheden er på 68 m2 og opvarmet med el. Køkkenet på 2,5 m2 og badeværelset på 2 m2 er ifølge klagerens repræsentant renoveret i 2006.

Der foreligger ikke en lejekontrakt. Det fremgår af de modtagne kontospecifikationer over lejeindtægter fra selskabet, at klageren i perioden fra 1. juli 2006 – 30. juni 2009 har betalt 2.000 kr. i husleje pr. måned eller 24.000 kr. om året, svarende til en leje pr. m2 på 353 kr.

SKAT har ikke kontospecifikationerne for perioden 1. juli 2009 – 31. december 2010.

[adresse5] består af stue, 1., 2., 3. og 4. sal. Stuen og 1. sal er udlejet til erhverv, mens de to lejligheder på hver 68 m2 på 2. og 3. sal er udlejet til bolig.

Vand, varme og el

Vedrørende betaling af vand, varme og el har repræsentanten oplyst, at elektricitets- og varmeudgifter er afholdt af klageren selv, samt at (koldt) vand er inkluderet i den respektive husleje, ligesom det gør sig gældende for øvrige lejemål i ejendommene. For så vidt angår elektricitet, har betaling heraf stedse beroet på aftaler indgået direkte mellem forsyningsselskabet og den enkelte lejer. Selskabet har således ikke haft udgifter, udlæg eller nogen anden økonomisk indblanding i forholdene.

Sammenlignelige lejemål

[adresse5], 3. sal

Det fremgår af kontospecifikationerne, at lejer har betalt 7.500 kr. pr. måned i perioden 1. juli 2006 – 8. juni 2009, svarende til en årlig leje på 90.000 kr. eller 1.324 kr. pr. m2.

Afgørelser fra huslejenævn m.m. fremlagt af klageren

[adresse3], 2. sal, [by1]:

Af afgørelse af 24. februar 2009 fra ankenævnene for Huslejenævn fremgår, at ankenævnet har stadfæstet huslejenævnets afgørelse, hvorefter den årlig aftalte leje for 98 m2 på 138.000 kr., svarende til 1.408 kr. pr. m2, nedsættes til 58.800 kr., svarende til 600 kr. pr. m2 med virkning fra den 1. november 2007.

Lejefastsættelsen er omfattet af boligreguleringslovens kapitel II – IV om omkostningsbestemt leje. Ved huslejenævnets besigtigelse var lejemålet opvarmet med fjernvarme og udstyret med termovinduer. Der var badeværelse med bruser ved toilet med forhæng og vinylgulv og marmorfliser ved væggene. Køkkenet har et elementkøkken fra 1970-erne med to overskabe, fire underskabe og et skuffeelement samt el-komfur, køle-/fryseskab og opvaskemaskine. Herudover er der opvaskemaskine og tørretumbler.

[adresse3], 3. sal, [by1]:

Ifølge afgørelse af 28. oktober 2010 fra [by1]s Kommune, center for boligstøtte, er der tale om en lejlighed på 98 m2, hvor den aftalte leje er på 114.000 kr. årligt, svarende til 1.163 kr. pr. m2. Boligstøtten er beregnet på grundlag af en skønsmæssig fastsat leje på 600 kr. pr. m2, svarende til 58.800 kr. årligt eksklusiv varmebidrag, idet den aftalte leje anses for væsentlig at overstige lejen for tilsvarende lejemål.

[adresse4], 1. sal, [by1]:

Af afgørelse af 7. juli 2010 fra [by1]s huslejenævn fremgår, at den årlige aftalte leje er nedsat fra 90.000 kr., svarende til 989 kr. pr. m2, til 50.375 kr., svarende til 435 kr. pr. m2.

Lejefastsættelsen er omfattet af boligreguleringslovens kapitel IV A, hvor sammenligningsgrundlaget er tilsvarende ejendomme med omkostningsbestemt leje. Lejemålet er opvarmet med el-radiatorer og forsynet med koblede ruder mod gaden. Lejemålet består af et rum mod [adresse8], og et andet beliggende på den anden side af opgangen i et baghus. Ruderne i baghuset er forsynet med et lag glas. Lejemålet er udstyret med toilet, håndvask og siddebadekar. Der er vinyl på gulvet og afløb, samt fliser ved badekar. Køkkenet er moderniseret med komfur. Vaskemaskine og køle/fryseskab tilhører udlejer.

[adresse9], 3. sal, [by1]:

Af afgørelse af 25. oktober 2011 fra [by1]s huslejenævn fremgår, at boligen er opvarmet med fjernvarme, og at der er isat termovinduer, samt at nævnet er af den opfattelse, at 900 kr. pr. m2 væsentlig overstiger det lejedes værdi. Det fremgår endvidere, at nævnet alene kan godkende, at lejen forhøjes med 20.148 kr. fra 90.252 kr. til 110.400 kr. årligt, svarende til 600 kr. pr. m2 ved 184 m2, med virkning fra den 1. juni 2011.

Afgørelse fra skatteankenævn (ufuldstændig)

[adresse1], 1.

Told- og skatteforvaltningen forhøjede i 1988, 1989 og 1990 skatteansættelsen for klagerens moder [person1] med værdi af fri bolig. Told- og skatteforvaltningen ansatte en leje pr. m2 på 325 kr. i 1988, 330 kr. i 1989 og 335 kr. i 1990. Der var betalt en leje på 26 kr. pr. m2. Klagerens repræsentant gjorde overfor skatteankenævnet gældende, at lejen skulle ansættes til 200 kr. pr. m2.

Det fremgår af begrundelsen, at skattemyndighederne efter nævnets opfattelse og med henvisning til en højesteretsdom (fremgår ikke hvilken) ikke kan fastsætte et lejebeløb, der ikke lovligt kunne være aftalt.

Det fremgår ikke, hvilken leje skatteankenævnet nåede frem til.

SKATs afgørelse

Den skattepligtige indkomst er forhøjet med værdi af fri bolig i 2007, 2008, 2009 og 2010 med henholdsvis 101.166 kr., 128.000 kr., 113.000 kr. og 90.500 kr.

Som begrundelse for afgørelsen af 26. september 2011 vedrørende 2007 har SKAT anført følgende:

”Ovenstående afgørelse træffes i overensstemmelse med tidligere fremsendte forslag til ændring af skatteansættelsen, dateret 29. april 2011, idet vi ikke kan imødekomme dine/din advokats synspunkter.

Din advokat har ved brev af 29. juni 2011 med supplerende bemærkninger ved brev af 19. september 2011, i forlængelse af vores møde med [person2] og advokat [person3], den 25. august 2011, fremsendt en indsigelse mod vores forslag til ændring af skatteansættelsen vedrørende anvendelse af de skematiske regler i ligningslovens § 16, stk. 9, idet det er advokatens opfattelse, at de skematiske regler ikke kan finde anvendelse.

Som begrundelse for sine synspunkter skriver advokaten bl.a., at de skematiske regler kun finder anvendelse, når en ejendom er anskaffet af selskabet med det formål at udleje denne til hovedaktionæren. Hertil har advokaten tidligere på mødet henvist til lovens forarbejder og henviser i sit brev af 19. september 2011, til SKM2009.247.VLR, hvor Vestre Landsret i sin dom anfører, at den ikke finder det sandsynliggjort, at udlejningen ikke er sket som følge af hovedanpartshaverens bestemmelse indflydelse i selskabet og i hovedanpartshavers interesse. Advokaten mener herefter, at Vestre Landsret herved anfører, at det er formålet med erhvervelsen, som er afgørende for, om de skematiske regler kan finde sted. Ydermere skriver advokaten, at loven kun har til formål at ensrette beskatning af dyre/specielle ejendomme.

SKAT er ikke enig i denne fremstilling, idet det ikke fremgår af hverken lovens ordlyd, lovens forarbejder (L237 1999/2000) eller af Vestre Landrets dom (SKM2009.247.VLR), at anvendelsesområdet for reglerne i ligningslovens § 16, stk. 9, jf. ligningslovens § 16A, stk. 9, er begrænset i forhold priser/specielle ejendomme eller til det formål, hvormed ejendommen er erhvervet. Det fremgår af lovforarbejderne til loven, at formålet netop er, at sikre en ensartet beskatning af personalegoder.

Efter vores opfattelse ændrer Vestre Landsrets bemærkninger omkring de faktiske forhold – herunder at det i den pågældende sag er hovedanpartshaveren, som skal beskattes af hans børns rådighed over lejligheder, idet udlejningen er sket som følge af hovedanpartshaverens bestemmende indflydelse i selskabet – ikke ved det faktum, at det er rådigheden over boligen, som beskattes efter de skematiske regler i ligningslovens § 16, stk. 9. Markedslejen er i denne forbindelse uden betydning.

At du eller den øvrige familie efterfølgende fraflytter boligerne er uden betydning for, om der skal ske beskatning i de indkomstår, hvori du/I har haft boligen stillet til rådighed.

Advokaten anfører desuden det synspunkt, at de skematiske regler ikke kan finde anvendelse, idet der ikke foreligger særskilte ejendomsvurderinger på lejlighederne. SKAT er ikke enig i dette synspunkt, idet der i ligningslovens § 16, stk. 9 står anført, at handelsværdien pr. 1. oktober året før indkomståret kan finde anvendelse, når der ikke foreligger en offentlig vurdering på boligen. I lovens forarbejder (bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser) står der yderligere, at når der ikke foreligger en offentlig vurdering eller en anskaffelsessum ansættes ejendomsværdien efter et skøn.

Idet der ikke foreligger en selvstændig vurdering af lejligheden, som stilles til rådighed for dig, eller anden klar indikation af handelsprisen for den pågældende lejlighed, har vi til brug for anvendelse af de skematiske regler i ligningslovens § 16, stk. 9, foretaget en skønsmæssig værdiansættelse af lejligheden. Idet der ikke foreligger en offentlig vurdering på lejligheden, og idet du/advokaten ikke har værdiansat lejligheden på anden vis, tages der fortsat udgangspunkt i vores beregning ved tidligere fremsendte forslag til ændring af skatteansættelsen, dateret 29. april 2011.

Vi er ikke enige i advokatens opfattelse af, at hvis vi anvender denne beregningsmetodik – se nedenfor, så er vi forpligtet til at anvende en kvadratmeterfordeling svarende til ejendomvurderingsmyndighedens fordeling af årslejeværdi på den samlede offentlige vurdering af bygningen. Efter vores opfattelse kan man ikke, når de skematiske regler finder anvendelse, anvende markedsleje til vurdering af beskatningsgrundlaget, idet det er værdien af ejendommen og ikke markedslejen, som skal udgøre beregningsgrundlaget efter ligningslovens § 16, stk. 9. Man skal derfor foretage en værdiansættelse af selve boligen. Anvendelse af advokatens beregning vil føre til et åbenbart forkert resultat, idet advokaten ved anvendelse af ejendomsvurderingens fordeling af årsleje, f.eks. kommer frem til en kvadratmeterpris svarende til 19.665 kr. i 2007 vedrørende [adresse5], 4., som er på 68m2.

Ved mødet blev [person2] og advokaten præsenteret for et udtræk fra hjemmesiden [...dk]. Advokaten mente ikke det var relevant, da man efter hans opfattelse ikke kan anvende de skematiske regler. Det fremgår dog af udskriften, at kvadratmeterpriserne på [adresse8] i 2006, har ligget på ca. 32.770 kr. – 38.592 kr., når der ikke var tale om et familiesalg. Den af os beregnede handelsværdi pr. 1. oktober 2006 svarer til en kvadratmeterpris på 33.284 kr. Idet der er tale om et skøn samt idet det ikke ligger væsentligt fra de opnåede handelspriser for ejendomme i samme område (modsat advokatens resultat), mener vi ikke at det foretagne skøn er urimeligt og fastholder derfor det af os foretagne skøn af lejlighedens handelsværdi. Oversigten fra [...dk] vedlægges til orientering.

Med hensyn til advokatens bemærkning om, at samtlige af os anvendte kvadratmetre ikke er i overensstemmelse med de faktiske forhold, kan det oplyses at samtlige anvendte kvadratmetertal stammer fra ejendommens BBR-oplysninger (Bygnings- og boligregistret). Idet advokaten ikke har fremlagt nogen form for dokumentation for sin påstand, tages der fortsat udgangspunkt i BBR-registrets oplysninger.

Det bemærkes, at du i 2007 har beboet ejendommen, [adresse5], 4. sal, som er ejet af selskabet, [virksomhed1], hvori du er hovedaktionær. Du anses som hovedaktionær i selskabet, idet du sammen med dine forældre besidder mere end 25 % af aktierne i selskabet (som defineret i aktieavancebeskatningslovens § 4, stk. 1 og 2).

Selskabet har oplyst, at der ikke foreligger en lejekontrakt vedrørende denne lejlighed. Du har dog i 2007 betalt 2.000 kr. i husleje pr. måned, jf. indsendte kontospecifikationer over lejeindtægter fra selskabet.

Det fremgår af nedenstående, hvor du har boet og hvad du har betalt, jf. indsendt materiale af selskabet, [virksomhed1] A/S:

Periode

Faktisk betalt

Skematisk værdi, jf. nedenfor

Difference

Indkomstår 2007

[adresse5], 4.

1/1-31/12 2007

24.000

125.166

101.166

Lovhjemmel og praksis omkring fiksering af lejeindtægt

Vestre Landsret har ved dom, SKM2009.247.VLR, præciseret, at værdien af en bolig, som af selskabet stilles til rådighed for en hovedaktionær, skal ansættes efter de skematiske regler i ligningslovens § 16, stk. 9 (jf. ligningslovens § 16 A, stk. 9). Markedslejen er i denne forbindelse uden betydning. Retten udtaler endvidere, at formålet med loven har ifølge bemærkningerne til denne, har været at opnå en mere ensartet beskatning ved at lade markedsværdien erstattes af den skematiske beregningsform i ligningslovens § 16, stk. 9. I den pågældende sag kommer Landsretten frem til, at hovedaktionæren skal medregne værdien af rådigheden over lejlighederne opgjort efter ligningslovens § 16, stk. 9 i den skattepligtige indkomst i det omfang, værdien overstiger den faktisk betalte leje.

Det fremgår af ligningslovens § 16, stk. 9, at den skattepligtige værdi skal sættes til 5 procent af beregningsgrundlaget med et tillæg efter 10. punktum i samme bestemmelse. 10 punktum henviser til beregning af ejendomsværdiskat. Beregningsgrundlaget efter ligningslovens § 16, stk. 9 udgør det største beløb af følgende tre størrelse:

Ejendomsværdien pr. 1. oktober i året før indkomståret eller
Handelsværdien pr. 1. oktober i året før indkomståret, når der ikke foreligger en ejendomsvurdering eller
Anskaffelsessummen opgjort efter ejendomsavancebeskatningslovens § 4, stk. 2 eller 3 med tillæg af forbedringer foretaget efter anskaffelsen.

Er der foretaget ejendomsvurdering efter vurderingslovens § 33, skal kun den del, som tjener til bolig for den pågældende medregnes.

Tillægget efter ejendomsværdiskatteloven (jf. ligningslovens § 16, stk. 9, 10. punktum) beregnes som 1 % af beregningsgrundlaget for ejendomsværdiskat efter ejendomsværdiskattelovens § 4 a af den del af beregningsgrundlaget som ikke overstiger 3.040.000 kr. og 3 % af resten, jf. ejendomsværdiskattelovens § 5.

Beregningsgrundlaget efter ejendomsværdiskattelovens § 4a udgør det laveste af følgende:

Offentlig ejendomsværdi pr. 1. oktober i indkomståret
Offentlig ejendomsværdi pr. 1. januar 2002
Offentlig ejendomsværdi pr. 1. januar 2001 med tillæg af 5 %

[adresse5] (hele bygningen):

Offentlig ejendomsvurdering pr. 1. oktober 2006 (relevant for indkomstår 2007): 9.700.000 kr.

Der foreligger ikke en selvstændig vurdering for lejligheden, [adresse5], 4. sal pr. 1. oktober 2006.

Værdien af lejligheden kan herefter ansættes således:

Indkomstår 2007

I den aktuelle sag foreligger der ikke særskilte ejendomsvurderinger på [adresse5], 4. sal. Der skal ved værdiansættelsen derfor i dette tilfælde tages udgangspunkt i ejendommenes handelsværdier pr. 1. oktober i året før indkomstårene. Vi har ved værdiansættelsen af lejligheden derfor henset til den samlede ejendomsvurdering og skønsmæssigt beregnet værdien efter ligningslovens § 16, stk. 9 på baggrund af antal kvadratmeter, som bebos af dig i forhold til de samlede kvadratmeter i ejendommen – se nedenfor. Ved vægtning af lejlighedens kvadratmeterpris i forhold til de øvrige etagemetre, har vi anvendt Skatteministeriets informationsmateriale om, hvordan bygningsværdien beregnes. Materialet vedlægges til orientering.

Offentlig ejendomsvurdering pr. 1. oktober 2006 (relevant for indkomstår 2007): 9.700.000 kr.

Lejligheden, [adresse5], 4. sal er på 68 m2 ud af i alt 340 m2 inkl. erhvervslejemål på i alt 136 m2, jf. BBR oplysninger på bygningen, som kan fremsendes til dig efter anmodning.

Det fremgår af Skatteministeriets materiale, at mens boligarealet i den almindelige lejlighed vægtes med 100 % af det samlede bygningsværdi, så indgår f.eks. en udnyttet tagetage med 90 % og en kælder med 25 %, da disse vægtes med en lavere værdi. Erhvervslejemålene har vi således skønsmæssigt vægtet med 75 %, da sådanne lejemål typisk også vurderes lavere.

På denne baggrund kan erhvervslejemålene udtages af den samlede værdi med: 136m2/340m2 x 9,7 mio. kr. x 75 % = 2.910.000 kr.

Bygningens restværdi udgør herefter: 9,7 mio. kr. – 2.910.000 kr. = 6.790.000 kr. fordelt på resterende areal: 340 m2 – 136 m2 = 204 m2.

Den lejlighed, som du bebor på 4. sal, kan herefter skønsmæssigt værdiansættes til: 68m2/204m2 x 6.790.000 = 2.263.333 kr. pr. 1. oktober 2006.

På grund af manglende ejendomsværdi for 2001 + 5 %, har vi på baggrund af den opgjorte ejendomsværdi for 2006, ansat tillægget efter ligningslovens § 16, stk. 9, 10. punktum skønsmæssigt til 12.000 kr., svarende til en ejendomsværdi pr. 1. januar 2001 + 5 % på 1.200.000 kr.

Værdi af boligen, [adresse5], 4. sal til rådighed i 2007 udgør herved for et helt år med fuld rådighed: 5 % af 2.263.333 kr. = 113.166 kr. + 12.000 kr., i alt 125.166 kr.

Din egenbetaling i 2007 vedrørende denne bolig udgør i denne periode, jf. indsendte kontospecifikationer fra selskabet, 2.000 kr. x 12 måneder = 24.000 kr. Difference i forhold til den skematiske værdi af fri bolig i denne periode udgør herved: 125.166 kr. – 24.000 kr. = 101.166 kr.

Beløbet beskattes som værdi af fri bolig, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 9.

Det skal bemærkes, at vi den 31. marts 2011 har fremsendt en anmodning til SKATs Ejendomsvurdering med henblik på selvstændige ejendomsvurderinger på lejligheden, [adresse5], 4. Vurderingerne foreligger endnu ikke.

Som nævnt på vores møde, den 25. august 2011, har Ejendomsvurderingen tidligere fremsendt en mail med en udtalelse omkring handelsværdier, men som efterfølgende er trukket tilbage igen, da de var forkerte. Der er efterfølgende ikke modtaget en ny udtalelse fra Ejendomsvurderingen. Tilbagekaldelsen vedlægges til orientering.

Der foreligger således fortsat ikke selvstændige vurderinger på lejligheden, og vi har aftalt en ansættelsesfrist for indkomståret 2007 senest den 3. oktober 2011. Afgørelsen træffes derfor på det foreliggende grundlag, hvorefter handelsværdien skal opgøres efter et skøn, jf. ovenfor.

Som begrundelse for afgørelse af 3. maj 2012 vedrørende 2008, 2009 og 2010 har SKAT anført følgende:

”Ovenstående afgørelse træffes i overensstemmelse med tidligere fremsendte forslag til ændring af skatteansættelsen, dateret 23. april 2012, idet vi ikke kan imødekomme din advokats tidligere anførte synspunkter.

Du har i indkomstårene 2008, 2009 og 2010 beboet ejendommen, [adresse5], 4. sal, som er ejet af selskabet [virksomhed1], hvori du er hovedaktionær. Du anses som hovedaktionær i selskabet, idet du sammen med dine forældre besidder mere end 25 % af aktierne i selskabet (som defineret i aktieavancebeskatningslovens § 4, stk. 1 og 2).

Selskabet har oplyst, at der ikke foreligger en lejekontrakt vedrørende denne lejlighed. Det fremgår af de modtagne kontospecifikationer over lejeindtægter fra selskabet, at du i perioden fra 1. juli 2006 – 30. juni 2009 har betalt 2.000 kr. i husleje pr. måned. Vi har ikke kontospecifikationerne for perioden 1. juli 2009 – 31. december 2010, så vi har forudsat, at den betalte husleje for resten af 2009 og 2010 også har udgjort 2.000 kr. pr. måned. Såfremt der er sket ændringer i den betalte husleje, bedes der indsendes dokumentation herfor. Vi har ikke modtaget bemærkninger hertil.

Idet der ikke foreligger en selvstændig vurdering af lejligheden, som stilles til rådighed for dig, eller en anden klar indikation af handelsprisen for den pågældende lejlighed, har vi til brug for anvendelsen af de skematiske regler i ligningslovens § 16, stk. 9 indhentet en udtalelse fra SKATs Ejendomsvurdering om handelsværdien af den lejlighed, som du bebor. På den baggrund har vi herefter foretaget en skønsmæssig ansættelse af værdi af fri bolig.

Det bemærkes, at der ikke er indsendt en begrundet indsigelse, men det anføres i den modtagne mail af den 27. april 2012, at I er afgørende uenige i det fremsendte forslag. I henviser til de tidligere fremsendte indsigelser i forbindelse med skatteansættelsen for 2007. Det fremgår af den tidligere indsendte indsigelse af den 29. juni 2011 og supplerende bemærkninger ved brev af den 19. september 2011 i forlængelse af det afholdte møde den 25. august 2011, at det er advokatens opfattelse, at de skematiske regler ikke kan finde anvendelse.

(...), [som for 2007, Skatteankestyrelsens tilføjelse].

Det fremgår af nedenstående, hvor du har boet, og hvad du har betalt, jævnfør tidligere indsendte materiale af selskabet.

Periode

Faktisk betalt

Skematisk værdi, jf. nedenfor

Difference

Indkomstår 2008

[adresse5], 4.

1/1-31/12 2008

24.000

152.000

128.000

Indkomstår 2009

[adresse5], 4.

1/1-31/12 2009

24.000

137.000

113.000

Indkomstår 2010

[adresse5], 4.

1/1-31/12 2010

24.000

114.500

90.500

Lovhjemmel og praksis omkring fiksering af lejeindtægt

(...), [som for 2007, Skatteankestyrelsens tilføjelse].

[adresse5] (hele ejendommen)

Offentlig ejendomsvurdering pr. 1. oktober 2007 (relevant for indkomstår 2008): 9.700.000 kr.

Offentlig ejendomsvurdering pr. 1. oktober 2008 (relevant for indkomstår 2009): 8.750.000 kr.

Offentlig ejendomsvurdering pr. 1. oktober 2009 (relevant for indkomstår 2010): 8.750.000 kr.

I den aktuelle sag foreligger der ikke særskilte ejendomsvurderinger på [adresse5], 4. sal. Der skal ved værdiansættelsen derfor i dette tilfælde tages udgangspunkt i ejendommens handelsværdi pr. 1. oktober i året før indkomstårene.

Lejligheden [adresse5], 4. sal er på 68 m2 ud af 340 m2 inkl. erhvervslejemål på i alt 136 m2.

Vi har som tidligere nævnt indhentet en udtalelse fra SKATs Ejendomsvurdering omkring handelsværdien af [adresse5], 4. sal. Handelsværdien af lejligheden er oplyst til:

Pr. 1. oktober 2007: Fra 2.600.000 kr. til 3.000.000 kr.

Pr. 1. oktober 2008: Fra 2.300.000 kr. til 2.700.000 kr.

Pr. 1. oktober 2009: Fra 1.900.000 kr. til 2.200.000 kr.

Vi har på baggrund af den modtagne udtalelse fra SKATs Ejendomsvurdering skønsmæssigt værdiansat handelsprisen for lejligheden. Ved skønnet er der for hvert år taget udgangspunkt i de to anførte handelspriser, hvorefter der er beregnet en gennemsnitlig handelspris, som er beregnet således:

Pr. 1. oktober 2007: 2.800.000 kr. (2.600.000 kr. + 3.000.000 kr./2)

Pr. 1. oktober 2008: 2.500.000 kr. (2.300.000 kr. + 2.700.000 kr./2)

Pr. 1. oktober 2009: 2.050.000 kr. (1.900.000 kr. + 2.200.000 kr./2)

I forbindelse med vores behandling af indkomståret 2007 blev ejendomsværdien for 2001 + 5 % skønsmæssigt ansat til 1.200.000 kr., hvorefter tillægget efter ligningslovens § 16, stk. 9, 10. punktum blev skønsmæssigt ansat til 12.000 kr.

Værdien af boligen [adresse5], 4. sal til rådighed i 2008, 2009 og 2010 udgør herved for et helt år med fuld rådighed:

Indkomståret 2008

5 % af 2.800.000 kr. = 140.000 kr. + 12.000 kr. = i alt 152.000 kr.

Din egenbetaling i 2008 vedrørende denne periode udgør 2.000 kr. x 12 måneder = 24.000 kr. Difference i forhold til den skematiske værdi af fri bolig i denne periode udgør herved: 152.000 kr. – 24.000 kr. = 128.000 kr.

Indkomståret 2009

5 % af 2.500.000 kr. = 125.000 kr. + 12.000 kr. = i alt 137.000 kr.

Din egenbetaling i 2009 vedrørende denne periode udgør 2.000 kr. x 12 måneder = 24.000 kr. Difference i forhold til den skematiske værdi af fri bolig i denne periode udgør herved: 137.000 kr. – 24.000 kr. = 113.000 kr.

Indkomståret 2010

5 % af 2.050.000 kr. = 102.500 kr. + 12.000 kr. = i alt 114.500 kr.

Din egenbetaling i 2010 vedrørende denne periode udgør 2.000 kr. x 12 måneder = 24.000 kr. Difference i forhold til den skematiske værdi af fri bolig i denne periode udgør herved: 114.500 kr. – 24.000 kr. = 90.500 kr.”

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at forhøjelsen af den skattepligtige indkomst med værdi af fri bolig i 2007, 2008, 2009 og 2010 med henholdsvis 101.600 kr., 128.000 kr., 113.000 kr. og 90.500 kr. skal nedsættes til 0 kr.

Subsidiært, at forhøjelsen af den skattepligtige indkomst i 2007 og 2008 i hvert af årene nedsættes til 46.825 kr. og i 2009 og 2010 i hvert af årene nedsættes til 40.250 kr.

Til støtte for den principale påstand har klagerens repræsentant anført følgende:

”I lyset af retsanvendelsen i Landsskatterettens afgørelse af den 16. juni 2015, j.nr. 13-3041258, vedlagt nærværende skrivelse som bilag S1 , gøres det i første række gældende, at de skematiske regler for beskatning af rådighed over fri bolig i ligningslovens § 16, stk. 9, ikke finder anvendelse i nærværende tilfælde.

Som det ses af Landsskatterettens afgørelse – der i hovedsagen vedrører en identisk situation, som de i nærværende sager foreliggende – tager Landsskatteretten stilling til i hvilke tilfælde, ligningslovens § 16, stk. 9, og dermed tillige ligningslovens § 16 A, stk. 6, finder anvendelse på en hovedaktionærs beboelse af en ikke-selvstændigt matrikuleret lejlighed i en udlejningsejendom, der er ejet af hovedaktionærens selskab. Landsskatteretten anfører således følgende:

”Der er ikke grundlag for at fortolke ligningslovens § 16 A, stk. 6, eller ligningslovens § 16, stk. 9, således, at der ikke kan foretages beskatning af værdi af fri bolig i de tilfælde, hvor selskabet ejer en større udlejningsejendom, hvor en af lejlighederne bebos af hovedanpartshaveren, der ikke betaler markedslejen herfor. Der er således hjemmel til at beskatte klageren.” [vores fremhævning]

Det ses således af Landsskatterettens afgørelse, at de skematiske regler for rådighed over fri bolig finder anvendelse i det tilfælde, hvor:

at et selskab ejer en større udlejningsejendom,

at en af lejlighederne bebos af hovedanpartshaveren, samt

at hovedanpartshaveren ikke betaler markedslejen herfor

Idet det i de omhandlede sager ikke fra SKATs side er anfægtet, at [person4], [person1], [person5] og [person6] har betalt markedslejen for at bebo de i sagen omhandlede lejemål, på de i sagen omhandlede tidspunkter, gøres det således gældende, at man er uden for anvendelsesområdet i ligningslovens § 16, stk. 9, og § 16 A, stk. 6, jf. således retsanvendelsen i Landsskatterettens afgørelse af den 16. juni 2015, jf. bilag S1.

Til støtte for den subsidiære påstand har klagerens repræsentant anført følgende:

”Såfremt man måtte finde, at ligningslovens § 16, stk. 9, og ligningslovens § 16 A, stk. 6, tillige finder anvendelse på nærværende situation, hvor hovedanpartshaverne har betalt markedslejen for at bebo de respektive ikke-selvstændigt matrikulerede lejligheder i selskabets udlejningsejendomme, gøres det i anden række gældende, at beregningen af beskatningsbeløbene for [person4], [person1], [person5] og [person6] i de omhandlede indkomstår skal følge de samme principper, som er anvendt af Landsskatteretten i rettens afgørelse af den 16. juni 2015, jf. bilag S1.

I Landsskatterettens afgørelse anføres bl.a. følgende:

”Det er Landsskatterettens opfattelse, at beregningen af værdien af rådigheden skal tage udgangspunkt i den offentlige ejendomsværdi, også hvor der er tale om en udlejningsejendom, jf. ligningslovens § 16, stk. 9.”

Som det fremgår af Landsskatterettens afgørelse, anvendte man den totale offentlige ejendomsvurdering af bygningen, i hvilken lejemålet, som hovedanpartshaveren beboede, lå i, og nedsatte denne ejendomsvurdering forholdsmæssigt, svarende til den konkrete beboelseslejligheds størrelse i kvm, set i forhold til ejendommens samlede antal kvm.

Herefter beregnede Landsskatteretten det ”almindelige” beregningsgrundlag, jf. ligningslovens § 16, stk. 9, 3. pkt., til (16.600.000 x 158 kvm)/1.599 kvm = kr. 1.640.275.

Tillægget efter ejendomsværdiskattelovens § 4 A, jf. ligningslovens § 16, stk. 9, 10. pkt., blev opgjort efter samme princip, det vil sige 2001-vurderingen tillagt 5 %, jf. ejendomsværdiskattelovens § 4 A, stk. 1, nr. 2, og herefter forholdsmæssigt nedsat, svarende til lejlighedens kvm-tal set i forhold til ejendommens samlede antal kvm. Tillægget blev herefter af Landsskatteretten opgjort til kr. (3.800.000 x 1,05 x 158 kvm)/1.599 kvm = kr. 394.259.

—— o ——

De offentlige ejendomsvurderinger af de i nærværende sager omhandlede ejendomme var i de relevante indkomstår som følgende:

(...)

Ejendom

År

Vurdering

[adresse5]

2001

2.600.000 kr.

2007-2008
(vurd. af 1/10-06)

9.700.000 kr.

2009-2010
(vurd. af 1/10-08)

8.750.000 kr.

Ejendomsvurderinger samt BBR-meddelelser for de i sagen omhandlede ejendomme i de i sagen omhandlede perioder er vedlagt som bilag S2-S13 .

I sagen der blev afgjort af Landsskatteretten den 16. juni 2015, jf. bilag S1, var samtlige kvadratmeter i ejendommen anvendt til samme formål og dermed vurderet ens. I nærværende sag fremgår det direkte af ejendomsvurderingerne, at værdien er udregnet ud fra en beregnet årsleje ganget med en fastsat faktor. Den beregnede årsleje er endvidere eksplicit fastsat på baggrund af forskellige kvadratmeterpriser på hhv. bolig, erhverv mv.

Beregningsmetoden, der er anvendt af Landsskatteretten i sin afgørelse af 16. juni 2015, jf. bilag S1, fører herefter til følgende beregningsgrundlag i nærværende sager:

(...)

[adresse5] – indkomståret 2007 og 2008

Som det ses af ejendomsvurderingen for [adresse5], foretaget den 1. oktober 2006, jf. bilag S11 – og således gældende for indkomstårene 2007 og 2008 – er ejendomsværdien, på i alt kr. 9.728.166 (uafrundet), udregnet på baggrund af en anslået årsleje ganget med faktor 24,5. Den anslåede årsleje er af SKATs ejendomsvurdering beregnet til kr. 397.068.

Som det ligeledes fremgår af ejendomsvurderingen, er årslejen beregnet på baggrund af en anslået årlig leje for beboelsesdelen på kr. 164.372 tillagt en anslået årlig leje hhv. butik og kontor på i alt kr. 232.696.

Ifølge BBR udgør den i sagen omhandlede lejlighed beliggende [adresse5], 4. sal, i alt 68 kvm af beboelsesdelens samlede areal på 204 kvm, jf. bilag S13. Lejlighedens andel af årslejen, der ligger til grund for ejendomsvurderingen, er således kr. 164.372 x 68 kvm / 204 kvm = 54.791. Ejendomsværdien for [adresse5], 4. sal, i 2007 og 2008 kan herefter udregnes til kr. 54.791 x faktor 24,5 = kr. 1.342.380.

[adresse5] – indkomståret 2009 og 2010

Som det ses af ejendomsvurderingen for [adresse5], foretaget den 1. oktober 2008, jf. bilag S12 – og således gældende for indkomstårene 2009 og 2010 – er ejendomsværdien, på i alt kr. 8.775.202 (uafrundet), udregnet på baggrund af en anslået årsleje ganget med faktor 22,1. Den anslåede årsleje er af SKATs ejendomsvurdering beregnet til kr. 397.068.

Som det ligeledes fremgår af ejendomsvurderingen, er årslejen beregnet på baggrund af en anslået årlig leje for beboelsesdelen på kr. 164.372 tillagt en anslået årlig leje hhv. butik og kontor på i alt kr. 232.696.

Ifølge BBR udgør den i sagen omhandlede lejlighed beliggende [adresse5], 4. sal, i alt 68 kvm af beboelsesdelens samlede areal på 204 kvm, jf. bilag S13. Lejlighedens andel af årslejen, der ligger til grund for ejendomsvurderingen, er således kr. 164.372 x 68 kvm / 204 kvm = 54.791. Ejendomsværdien for [adresse5], 4. sal, i 2009 og 2010 kan herefter udregnes til kr. 54.791 x faktor 22,1 = kr. 1.210.881.

[adresse5] – indkomståret 2001 – til brug for § 4A-tillæg

Som det ses af ejendomsvurderingen for [adresse5], foretaget den 1. januar 2001, jf. bilag S10, er ejendomsværdien, på i alt kr. 2.649.561 (uafrundet), udregnet på baggrund af en anslået årsleje ganget med faktor 8,4. Den anslåede årsleje er af SKATs ejendomsvurdering beregnet til kr. 315.424.

Som det ligeledes fremgår af ejendomsvurderingen, er årslejen beregnet på baggrund af en anslået årlig leje for beboelsesdelen på kr. 126.044 tillagt en anslået årlig leje hhv. butik og kontor på i alt kr. 189.380.

Ifølge BBR udgør den i sagen omhandlede lejlighed beliggende [adresse5], 4. sal, i alt 68 kvm af beboelsesdelens samlede areal på 204 kvm, jf. bilag S13. Lejlighedens andel af årslejen, der ligger til grund for ejendomsvurderingen, er således kr. 126.044 x 68 kvm / 204 kvm = 42.015. Ejendomsværdien for [adresse5], 4. sal, i 2001 kan herefter udregnes til kr. 42.015 x faktor 8,4 = kr. 352.926.

—— o ——

På baggrund af ovenstående udregnede ejendomsvurderinger for de i sagerne omhandlede lejligheder, kan beskatningsbeløbene pr. hele års rådighed opgøres således:

(...)

[adresse5], 4. sal 2007 og 2008

5 % af 1.342.380 kr.67.119 kr.
1 % af (352.926 + 5% = 370.572 kr.)
3.706 kr.
I alt pr år
70.825 kr.

[adresse5], 4. sal 2007 og 2008

5 % af 1.210.881 kr.60.544 kr.
1 % af (352.926 + 5% = 370.572 kr.)
3.706 kr.
I alt pr år
64.250 kr.

—— o ——

Det anførte anbringende, hvorefter man benytter retsanvendelsen og beregningsmetoden i Landsskatterettens afgørelse af 16. juni 2015, jf. bilag S1, fører herefter til følgende beskatning af de i sagerne omhandlede personer:

[person6]

Lejemål

Periode

Faktisk betalt

Skematisk værdi, jf. ovenfor.

Difference

[adresse8] 33,4.

1.1. – 31.12.2007

24.000 kr.

70.825 kr.

46.825 kr.

I alt 2007

46.825 kr.

[adresse8] 33,4.

1.1. – 31.12.2008

24.000 kr.

70.825 kr.

46.825 kr.

I alt 2008

46.825 kr.

[adresse8] 33,4.

1.1. – 31.12.2009

24.000 kr.

64.250 kr.

40.250 kr.

I alt 2009

40.250 kr.

[adresse8] 33,4.

1.1. – 31.12.2010

24.000 kr.

64.250 kr.

40.250 kr.

I alt 2010

40.250 kr.

Opsummerende kan SKATs forhøjelser og vores opfattelse opstilles således:

[person6]

Indkomstår

SKATs forhøjelse

Vores opfattelse

2007

101.166 kr.

46.825 kr.

2008

128.000 kr.

46.825 kr.

2009

113.000 kr.

40.250 kr.

2010

95.500 kr.

40.250 kr.

(...)

EL, VAND OG VARME

(...)

På baggrund af ovenstående [se under sagens faktiske forhold vedrørende el, vand og varme] gøres det således gældende, at selskabet ingensinde har betalt udgifter til elektricitet, vand og varme, hvorfor der ikke skal tages højde herfor ved opgørelsen af beskatningsbeløbene for [person4], [person1], [person5] og [person6].”

Landsskatterettens afgørelse

En person anses bl.a. for hovedaktionær, hvis hun ejer eller inden for de sidste fem år har ejet 25 % eller mere af aktiekapitalen, eller hvis hun råder eller har rådet over mere end 50 % af stemmeværdien. Det fremgår af aktieavancebeskatningslovens § 4.

Klageren er hovedaktionær sammen med sine forældre og broder, idet de tilsammen ejer mere end 25 % af aktiekapitaleni selskabet.

Efter ligningslovens § 16 A, stk. 5, (for 2007, stk. 9), skal en hovedaktionær, der modtager udbytte fra selskabet i form af, at der stilles en bolig til rådighed, ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregne værdien af rådigheden over boligen tillagt eventuelt sparet privatforbrug i relation til rådigheden. Værdien beregnes efter de skematiske regler i ligningslovens § 16, stk. 9.

Bestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 9, er indsat ved lov 2000 459, § 6, nr. 3, med virkning for indkomståret 2001.

Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, LFF 2000-03-29, nr. 237, at man tidligere anså en hovedaktionær, som havde bolig i en ejendom, der tilhørte hovedaktionærens selskab, for at have modtaget maskeret udbytte, hvis lejen var fastsat til et beløb, der var mindre end, hvad der kunne opnås ved udleje til en uafhængig tredjemand.

Det følger videre af forarbejderne, at man med ændringen har tilsigtet en mere ensartet beskatning ved at lade markedsværdien erstatte af en skematisk beregningsform.

Bestemmelsen udgør således en undtagelse til princippet om, at den skattepligtige værdi af goder fastsættes til markedsværdien, jf. § 16, stk. 3, 1. pkt., og det er herefter uden betydning, om den betalte leje svarer til markedslejen, jf. Vestre Landsrets dom, offentliggjort i SKM2009.247, samt Landsskatterettens kendelse, offentliggjort i SKM2008.981.

Landsskatteretten har i afgørelse af 2. marts 2015, j. nr. 13-3043318, samt i afgørelse af 16. juni 2015, j.nr. 13-3041258, fundet, at værdien af rådigheden skal ansættes efter den skematiske metode, jf. ligningslovens § 16, stk. 9, også hvor der er tale om en udlejningsejendom.

Landsskatteretten ændrer herefter SKATs afgørelse i overensstemmelse med klagerens subsidiære påstand.

[adresse5], 4. sal

Idet klageren har boet i en af selskabets lejligheder, [adresse5], 4. sal, i de påklagede indkomstår, har boligen været stillet til rådighed for hende.

Klagerens repræsentant har beregnet den skematiske lejeværdi for [adresse5], 4. sal, til 70.825 kr., svarende til 1.041 kr. pr. m2 i 2007 og 2008, og til 64.250 kr., svarende til 945 kr. pr. m2. i 2009 og 2010.

Efter fradrag for klagerens egen betaling på 24.000 kr. om året nedsættes forhøjelsen af den skattepligtige indkomst med værdi af fri bolig herefter fra 101.166 kr. til 46.825 kr. i 2007, fra 128.000 kr. til 46.825 kr. i 2008, fra 113.000 kr. til 40.250 kr. i 2009 og fra 95.500 kr. til 40.250 kr. i 2010.

Beløbet beskattes som personlig indkomst, jf. personskattelovens §§ 3, stk. 1 og 4a, stk. 2, 2. pkt.