Kendelse af 07-04-2015 - indlagt i TaxCons database den 15-05-2015

Skatteankenævnet har anset dig for honorarmodtager i indkomståret 2007 og ansat din skattepligtige indkomst til 37.939 kr.

Landsskatterettennedsætter forhøjelsen til 0 kr.

Faktiske oplysninger

Du har med start i indkomståret 2007 drevet modelvirksomhed fra bopælen [adresse1], [by1], hvor du har boet sammen med din far, [person1] ([person1]), indtil den 1. januar 2011. Du samarbejder med inden - og udenlandske modelbureauer om at få jobs. I forbindelse med arbejde i udlandet har du din far som ulønnet manager med. Herudover har modelvirksomheden ingen ansatte.

I Danmark er du tilknyttet modelbureauet, [virksomhed1] A/S, som kræver, at modeller under 18 år har en rejseledsager ved modelarbejde i udlandet. Rejseledsageren kan være et familiemedlem, hvor modellen selv skal afholde alle rejseudgifter for eller bureauet kan skaffe en rejseledsager, som modellen selv skal afholde alle rejseudgifter for.

Da du i august 2007 blev 17 år gammel har din fra deltaget ved rejserne til Frankrig og USA.

Du har til Skatteankenævnet fremlagt en managementkontrakt af 1. januar 2007 indgået mellem dig og din far.

I Frankrig ([Frankrig]) og i USA ([USA]) bliver du repræsenteret af modelbureauet: [virksomhed2] Inc, et internationalt modelbureau, som stort set svarer til [virksomhed1] A/S. Du underskriver én aftale for hver rejseperiode dels i [Frankrig] og i [USA]. [virksomhed2] Inc er i forhold til aftalernes ordlyd din personlige manager og udfører, ligesom modelbureauet i Danmark, en række serviceydelser, som fremgår af aftalerne, der er indlagt i kopi i sagen.

Du har fra modelbureauet [virksomhed1] A/S, selvangivet 29.185 kr. som A-indkomst

Du har ifølge bilag som B-indkomst selvangivet modelarbejde i Danmark som følger:

31.5. [...] (5.000 kr.- 1 % i garanti fee)

4.950 kr.

10.7. [...] (14.000 kr. - 1 % i garanti fee)

13.860 kr.

17.8. [...]

7.140 kr.

17.8. Diverse shows (11.000 kr. - gebyr 110kr.)

10.890 kr.

18.9. [...] billeder (5.000 b. - gebyr 50)

4.950 kr.

27.9. [...] den 18.9. (1.160 kr.- gebyr 11 kr.)

1.149 kr.

42.939 kr.

Modelarbejde i Frankrig og USA, ifølge bilag:

[virksomhed2] Inc

Frankrig, [Frankrig], 11.2. -4.3.2007:

Fransk modeuge

Honorar indsat den 18.5.2007 i [finans1] på konto [...07], via bank i [Sverige]:

1.118,29 euro til kurs 744,33 =

8.233 kr.

[virksomhed2] Inc

USA, [USA], 26.8. - 13.9.2007:

Amerikansk modeuge

Ifølge revisors kontokort pr. 30.9.2007

4.685 kr.

13.008 kr.

B-indkomst i alt:

55.947kr

Der er fremlagt følgende i kopi:

Velkomstbrev til [virksomhed1] fra [virksomhed3] A/S på dansk.

Det fremgår følgende af Velkomstbrevet ”Velkommen til [virksomhed1]:

VELKOMMEN TiL [virksomhed1]

Nedenstående finder du gode råd og vigtige informationer om det at være model.

...

GENERELLE INFORMATIONER

Det er vigtigt, at du på jobbet er udadvendt og har en positiv indstilling overfor kunden og produktet. Kommenter ikke tøjet, produktet, stylingen eller makeuppen med mindre du bliver spurgt og vær da neutral i dit svar.

Mød altid præcist! Hvis du bliver forsinket, så ring til bureauet med det samme og giv besked. Mød hellere 5-10 minutter før på jobbet.

Husk at ringe til bureauet hver dag! Mandag-torsdag inden kl. 17.00 og fredag inden kl. 16.00.

De fleste kunder har booket stylist og makeupartist til jobbet, men mange kunder ser gerne at modellerne har følgende basisudstyr med i tasken:

Drenge

Piger

Hvidt undertøj (boxershorts/undertrøje)

Hudfarvet undertøj

Sorte pæne sko

Høje og flade, lyse og sorte sko

Gummisko

Gummisko

Barbergrej

Sportsstrømper

Sorte sokker

Nylonstrømper, lyse & mørke

Make-up

Giv aldrig dit private nummer eller adresse til kunderne. Henvis altid til bureauet. Dette gælder også når du udfylder castingpapirer.

Vær loyal overfor kolleger og bureauet. Har du kritik af kunder eller kolleger, så vent med at give kritikken til du taler med bureauet.

Tal altid med bureauet hvis du er i tvivl. Undgå for alt i verden at ‘brokke’ dig på jobbet, det skaber dårlig stemning. Ring til os hvis du er i tvivl.

Castings

Når du går til castings og på go-sees skal du altid være pænt klædt på. Når du er til show-castings så hav for pigemes vedkommende altid en nederdel eller kjole på, så kunden kan se dine ben og medbring altid et par høje sko. Pigerne skal have en let makeup på og drengene skal naturligvis se velplejede ud.

Hvis du ikke kan komme til en casting skal bureauet have besked!!! Dette er meget vigtigt!

Vær velforberedt på castings, udadvendt og på!!!!!!

Transport

Når du får besked på at du skal arbejde eller på casting, så check på et kort, hvordan du finder derhen inden, så du ikke kommer for sent. Er du blevet bedt om at tage en taxa af din booker, så husk at få en kvittering (læs senere under regnskab).

Pleje og Motion

Da det er dit udseende du skal leve af, er det vigtigt, at du er velplejet.

Sørg for at bruge gode produkter der passer til din hud,
Sørg også for, at dit hår altid er velplejet og ikke tørrer ud. Husk regelmæssig hårkur. Klip eller farv aldrig dit hår uden at have aftalt det med bureauet.
Hænder og fødder skal være velplejede.
Drik masser af vand og spis sundt.
Vær udhvilet til jobs og castings.
Motion er vigtigt, så find en motionsform der passer dig. Bureauet har rabatordning med både [virksomhed4] A/S, [virksomhed5] og [virksomhed6] og vi er naturligvis også klar med alternative forslag til andre motionsformer.

Økonomi og Regnskab

Den dag du starter som model hos [virksomhed1], er det vigtigt at du aftaler et møde med vores bogholderi, så du er orienteret om arbejdsgangen. Bogholderiet træffes man-tors fra kl. 13.30-17 og fredag kl. 13.30-16. Direkte tlf. til bogholderiet: [...]. Du skal først og fremmest have købt en arbejdsblok og aflevere dit skattekort samt dine bankoplysninger.

Det er vigtigt at bemærke, du IKKE er ansat af [virksomhed1]. Som model fingerer du som selvstændig og [virksomhed1] er blot et formidlingsbureau (ligesom et vikarbureau) der forsøger at skaffe dig dine modelopgaver. Der er derfor ikke feriepenge som model.

Hver gang du har udført et job skal du udfylde en jobseddel med kunden, så husk altid din jobblok! (bogholderiet informerer dig hvordan du skal udfylde den). Du skal indsende jobsedlen til bogholderiet senest 3 dage efter jobbet. Disse jobsedler er vigtige, da det er dit bevis på, at du har udført jobbet og at du måske har arbejdet længere end først aftalt. Det er også utrolig vigtigt altid at spørge efter jobnumre, jobnavne eller ugenumre, da dette henfører til den uge jobbet bliver vist.

Derudover skal du aflevere eventuelle transportudlægskvitteringer med din jobseddel, hvis din booker siger at du får transporten betalt. Dette får du besked om inden jobbet. Hvis man ikke afleverer jobsedlerne og diverse udlægskvitteringer til tiden (senest 3 dage efter jobbet) kommer der et administrationsgebyr på. Dette koster 75 kr. så gør det til en vane at sende jobsedlerne ind med det samme.

Som model betaler du selv alle udgifter. Nedenfor finder du en oversigt over alle de udgifter du kan få i forbindelse med dit modelarbejde. Udgifterne bliver trukket på din konto i bogholderiet. Du får sammen med din løn- seddel tilsendt et kontoudtog fra bogholderiet, så du kan følge med i hvad du har tjent, hvad der er påløbet af udgifter samt hvad der er modregnet af udgifter i dit honorar. Det er meget vigtigt, at du fra starten læser dit kontoudtog igennem og kniber det med at forstå det, må du ringe til bogholderiet eller bede dine forældre omhjælp. Dine forældre er naturligvis velkomne til at ringe til os, hvis de har spørgsmål.

Dine typiske udgifter som kan figurere på din honorarseddel er:

Tester (afregnes altid direkte med fotografen, stylisten eller make-upartisten).
[virksomhed7]
Kurerservice
Sedcards
Farvekopier
Pr-materiale
Internet (oprettelse, scanning og registrering af nye billeder)
Modelbog
Arbejdsblok

Da de fleste af ovenstående udgifter kan trækkes fra i skat under øvrige lønmodtagerudgifter, er det vigtigt at du beholder alle honorarafregninger, kontoudtog samt alle arbejdsrelaterede kvitteringer. Da de enkelte kommuner desværre nogen gange tolker lovgivningen forskelligt kan vi ikke give helt faste retningslinjer, men spørg bogholderiet og efterfølgende i den kommune du er tilknyttet. I lovgivningen står der at du kan få fradrag for de udgifter, der er afholdt af modellen i forbindelse med jobbet.

Det er meget vigtigt at man for sin egen skyld gemmer alle flybilletter, statements og skattepapirer fra bureauer og kvitteringer for telefon (sim-kort og købt kredit), da man, selv efter bundfradraget på 4900 kr. er trukket fra, kan ende med rigtig mange fradrag. Ting der ikke kan trækkes fra eller som er diskutable er tøj, sko, make-up, træning, frisører, voksbehandlinger/kosmetologer osv., men da det er skatteforvaltningen der vurderer hvad der kan trækkes fra eller ej (og de kan skifte mening!) så pas på med at stramme den.

Hvis du beslutter dig for at stoppe som model, skal du naturligvis efter nærmere aftale betale dit eventuelle ude- stående med bureauet tilbage såfremt [virksomhed1] har lagt penge ud for dig.

Honorar & tabskasse:

I modsætning til andre bureauer får [virksomhed1]s modeller honorarudbetaling samme måned som de har udført jobbet, og ikke når kunden har betalt. Dette er pga. vores tabskasse, hvor samtlige modeller betaler 1 % af det samlede honorar før skat. Denne “forsikringsordning” hjælper til at alle får deres honorar selvom kunden evt. går konkurs. Honoraret betales månedsvis bagud og er som regel til disposition på din konto den første hverdag i næste måned. Pga. at honorarbehandlingen i bogholderiet strækker sig over flere dage, er honorarperioderne ca. fra d. 25. til d. 25. (eks. honorar 25.7 - 25.8. til disposition d. 1.9).

Honorarafregning:

Som model er man som tidligere nævnt at betragte som selvstændig og derfor vil man normalt selv skulle afregne B-skat med skattevæsenet. Dvs. at man efter honorarudbetalingen selv skal indberette og tilbagebetale den for meget udbetalte skat til skattevæsenet.

Vi har dog, for at gøre det nemmere for jer, lavet en ordning med Told og Skat, som giver os mulighed for at afregne A-skat for jer. Vi beregner og indbetaler derfor jeres A-skat til skattevæsenet når vi udbetaler jeres honorar. Denne ordning bliver I, med mindre andet er aftalt, en del af automatisk.

Udland / Forsikring m.m.

Du vil løbende blive kaldt ind til møder med udenlandske bureauer. Det betyder ikke, at du ugen efter skal til [Italien], [Frankrig] eller [England], men at vi synes, at det er utroligt vigtigt at få internationale tilkendegivelser om hvilke markeder du kan arbejde på. Når du skal rejse vil du og dine forældre blive inviteret til et møde, hvor vi orienterer jer deltaljeret om økonomi, hotel/modellejlighed, mad, transport, forsikring osv, osv.

Statens grundsatser for fradrag ved udlandsindkomst er i øjeblikket 399 kr. pr. døgn for kost og 171 kr. pr. døgn for logi. Alt i alt kan man trække 570 kr. fra pr. døgn man har været i udlandet for bare kost og logi! Derudover kan man trække befordringsgodtgørelse (fly, tog, busser) og de øvrige ovenstående udgifter.

Omkring forsikring er det meget vigtig at huske på at det “gule sygesikringsbevis” ikke dækker når du er på arbejdsrejse. Du skal derfor ALTID sørge for at tegne en ekstra rejseforsikring. Denne ekstra forsikring kan meget nemt tegnes på Internettet hos f.eks.: [virksomhed8] (www.[virksomhed8].dk) tlf.: [...] eller [virksomhed9] (www.[virksomhed9].dk) [...].

Nogle familieforsikringer dækker også arbejdsrelaterede rejser - så kontakt dit forsikringsselskab og hør hvad din forsikring dækker.

Vi sender ingen unge piger eller drenge afsted uden “chaperone’, det kan eventuelt være familien. Dette er dog for egen regning.

Betaling fra udlandet

Bureauer omkring i verden tager mellem 20 % og 60 % af modellemes løn i commission (det mest almindelige er 20-30 %). Derefter bliver der trukket omkostninger i form af bøger, flybilletter, husleje, kopier, evt. tests, Internet (scanninger og opdateringer), sedcards, cykelbude, chauffører, fragt af bøger mellem bureauer eller kunder, job-blokke osv., som bureauet kan have lagt ud for. Modellen betaler selv for alle omkostninger, akkurat ligesom i Danmark (dertil kan lægges mad, tog- og busbilletter, telefon og nye sim-kort, bykort osv.)! Herefter bliver der trukket skat.

Beskatning al udenlandsk indkomst

Det kan ske at bureauet i udlandet beder om en ”Attestation om bopælsforhold’, der viser, at man betaler skat i Danmark. Det kan være en god idé at sørge for at få den fra kommunen før man rejser, så de ikke trækker ekstra skatter i udlandet. Ekspeditionstiden på at få sådan en attest kan variere fra kommune til kommune, men manskal beregne ca. 1 uge.

Social sikring i Danmark og arbejdslandet

Når der skal laves selvangivelse skal man have fat i en ”udvidet selvangivelse” og en ”selvangivelse for udenlandsk indkomst” - én for hvert land man har personlig indkomst fra! På selvangivelsen skal man fra 1/7-2004 oplyse, om arbejdslandet har en social sikringsaftale med Danmark.

EØS-landene (europæiske lande med en social sikringsaftale):

Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Grækenland 1814 Holland, Irland, Island, Italien, Liechtenstein, Luxembourg, Norge, Portugal, Spanien, Storbritanien, Sverige, Tyskland, Østrig.

Danmark har aftale om social sikring med følgende lande (udenfor Europa):

Australien, Canada, Chile, Israel, Kroatien, Makedonien, Marokko, New Zealand, Pakisran, Québec, Schweiz, Slovenien, Tyrkiet.

Har landet en social sikringsaftale med Danmark skal man også afkrydse om man er socialt sikret i Danmark eller arbejdslandet. Der gælder som grundregel, at hvis man primært arbejder i ét EØS-land er man socialt sikret og skal betale til den sikring i det land, også selvom man har bopæl i Danmark! En lønmodtager der arbejder i flere EØS-lande skal i teorien have særlig dokumentation for, hvilket lands lovgivning der gælder. Dokumentation gives på den sociale sikringsstyrelses blanket E 101 DK.

Alle detaljer om social sikring finder man på www.dss.dk. Check især pjecen ”Arbejde i flere EØS-lande”.

Told- og skattemyndighederne afgør om der skal betales arbejdsmarkedsbidrag efter lov om arbejdsmarkedsfonde under beskæftigelsen i flere lande.

Dokumentation for betalt udenlandsk indkomst

Har man betalt skat i udlandet, er det altid en god idé at få sit bureau dér til at give en papir fra landets skattemyndigheder på, at man har betalt skat i det pågældende land. Hvis man på sin danske selvangivelse vil trække skat fra, der er betalt i udlandet, skal man vedlægge dokumentation, og det kan være svært at skaffe fra bureauerne efter man er rejst og der er gået noget tid. Men I er altid velkomne til at ringe til bogholderiet, som kan assistere jer.

Visa/opholdstilladelser

Generelt for lande uden for EU gælder, at man skal have en opholdstilladelse, arbejdstilladelse eller visa,

Australien

[...]

Sluttelig vil vi bede dig efter gennemlæsning om at skrive under på ovenstående. Det er IKKE en kontrakt, men blot en bekræftelse på at du har læst og forstået informationerne.

Der er fremlagt erklæring ”Vedr. velkomstbrev [virksomhed1]”. Det fremgår heraf, at du med din underskrift bekræfter, at du har læst, forstået og indvilget i betingelserne om at være model hos [virksomhed1]. Erklæringen er underskrevet af dig (16 år) og din mor [person2] den 22. oktober 2006.

Der er fremlagt aftale af 21. februar 2007 mellem modelbureauet [virksomhed2] Inc, [USA], [USA] og dig. Aftalen er skrevet på engelsk og underskrevet af [virksomhed2] og dig. Herudover er der fremlagt “Exhibit A” vedrørende betalings - og udgiftsvilkår m.v. og om krav om en ledsager/forælder for modeller under 18 år. Tillægget til aftalen er underskrevet af [virksomhed2], dig og din far. Endelig er der fremlagt “Exhibit B” om kontraktopsigelse m.v., der er underskrevet af din far.

Det fremgår af aftalen, at [virksomhed2] fungerer som din personlige manager i [USA], der yder diverse serviceydelser til dig, herunder karriererådgivning, sørge for at du ser godt ud, hjælpe med at inddrive de tilgodehavender, som du måtte have hos dine hvervgivere, foretage udlæg for diverse rejseomkostninger m.v., som efterfølgende bliver fratrukket dit honorar m.v. Som vederlag herfor betaler du 10 - 20 % af dit honorar i kommission.

Der er fremlagt ”iMandat de representation/Representation Agreement” af 27.2.2007 mellem [virksomhed2], une division de [virksomhed10]. og dig. Aftalen er skrevet på fransk og underskrevet af [virksomhed2] samt dig og din far. Det fremgår overordet af aftalen, at du lader [virksomhed2] repræsentere dig med henblik på at fremme din modelkarriere i Frankrig. Som vederlag herfor betaler du 20 % af dit honorar i kommission.

Der er fremlagt erklæring 6. maj 2010 fra [virksomhed3] A/S. Det fremgår følgende af erklæringen:

”Det bekræftes hermed, at [person3] [...] d. 11/2-2007 rejste til [virksomhed11] med hjemrejse 4/3-2007.

Formålet var to ugers casting til den franske modeuge og en uge hvor selve shows’ne blev udført.

Det bekræftes yderligere at [person3] d. 26/8-2007 rejste til [virksomhed2] med hjemrejse d. 13/9-2007.

Formålet var to ugers casting til den amerikanske modeuge og en uge hvor selve shows’ne blev udført.

[...]”

Det fremgår følgende af SKATs indberetningsbilag for 2006 til 2010 (R75)

2006

2007

2008

2009

2010

[virksomhed3] A/S

29.551

29.185

66.973

[virksomhed12] A/S

4.824

42.216

[virksomhed13] A/S,

[adresse2],

[by2]

6.456

SU Styrelsen – stipendie

10.620

31.631

[virksomhed14] ApS[adresse3]

[by3]

(B-indkomst)

7.000

[virksomhed15] A/S

[adresse4],

[...] [by4]

646

I alt

34.009

SKAT har foretaget en gennemgang af de fremlagte rejsebilag og har konstateret følgende:

Frankrig

Kost (41 bilag)

18.566 kr.

Sko og jeans (2 bilag)

1.520 kr.

Telefonudgifter

USA

Hotelregning [...], side 1, påført [person1]s navn (din far) 26.8. – 2 8.8. 2007

837 kr.

Hotelregning [...], side 3, 4 og 5, påført navnet [person4]?

28.8. - 4.9.2007 (1.051,82 kr. + 1.096,73 kr.) = 2.149 kr.

-

Af The Union League Club, [person1]s (din far) (4 sider) fremgår Udgift til telefon “Long Distance” Kontoudtog 30.9.2007

Rejseperiode 26.8. - 13.9.2007

865 kr.

Kostbilag - diverse caféer, restaurationer m.v. (19 bilag)

6.537 kr.

SAS kopi af rejseplan for [person3] 26.8.2007

- billigste billet?

26.8.2007 afrejse [...] - 13.9.2007 [...]

7.003 kr.

35.328 kr.

Alle kostbilag savner oplysning om navne på deltagere og anledning til afholdelse af de fratrukne udgifter. Telefonopkald er foretaget til din familie og fremgår af en regning sendt til [person4]s.

Du har for indkomståret 2007 fratrukket diverse udgifter med i alt 115.594 kr.

SKAT har ved afgørelse af 22. februar 2010 anset dig for lønmodtager og godkendt fradrag for diverse udgifter med i alt 38.540 kr., herunder fradrag for telefonudgifter i USA med 1.047 kr. SKAT har bl.a. nægtet fradrag for udgifter til visa/arbejdstilladelse i USA med 5.200 kr., udgifter til præsentationsmateriale til modelbureau med 5.231 kr. og hoteludgifter i Frankrig med 16.899 kr.

Der er til Landsskatteretten blandt andet fremlagt dokumentation for udgifter til visa/arbejdstilladelse i USA og udgifter til præsentationsmateriale til modelbureau.

Klageren har under retsmødet oplyst, at hun ikke havde etableret sig som et firma i 2007, og at hun i efterfølgende år måtte stoppe med modeljobbet.

Skatteankenævnets afgørelse

Skatteankenævnet har anset dig for honorarmodtager og har ansat din skattepligtige indkomst til 37.939 kr.

Der findes ikke i skattelovgivningen en definition på, hvad der skal forstås ved lønmodtagervirksomhed (typisk A-indkomst) og selvstændig erhvervsvirksomhed (typisk B-indkomst).

En lønmodtager er kendetegnet ved, at den pågældende udfører arbejde efter arbejdsgiverens anvisninger og for dennes regning og risiko. Som lønmodtager anses den, der modtager vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold.

Selvstændig erhvervsvirksomhed er kendetegnet ved, at der for egen regning og risiko udøves en virksomhed af økonomisk karakter med det formål at opnå er overskud.

Afgrænsningen af lønmodtagere i forhold til selvstændig erhvervsdrivende foretages efter en samlet vurdering og med udgangspunkt i de kriterier, som er opregnet i cirkulære nr. 129 af 4.7.1994 om “selvstændig virksomhed”. Ved bedømmelsen af det enkelte forhold kan der tillige lægges vægt på, om indkomstmodtageren i øvrigt er etableret som selvstændig inden for sit erhverv.

Du har fra samme hvervgiver ([virksomhed1] A/S) modtaget både A- og B-indkomst, men er ifølge [virksomhed1] “velkomstbrev” ikke ansat af bureauet, som alene har skaffet modeller arbejde på samme måde som et vikarbureau.

På modelopgaver i Frankrig og USA har du endvidere været tilknyttet bureauet [virksomhed2], som beregner 20 % af modellens løn/honorar i kommission og som stort set varetager de samme servicefunktioner for modellen, som [virksomhed1] A/S varetager for modeller i Danmark, herunder udlæg for diverse rejseomkostninger m.v., som fratrækkes i honoraret.

En honorarmodtager er en person, der får vederlag, honorarer eller anden indkomst for personligt arbejde her i landet uden for tjenesteforhold, som ikke kan henføres til selvstændig erhvervsvirksomhed, jf. AMBL § 7, stk. 1, litra c.

Om honorarer til mannequiner (modeller) skal anses for A- elle B-indkomst afgøres efter en samlet bedømmelse af beskæftigelsesforholdet, hvor der ved vurderingen kan lægges vægt på de i cirkulære til personskatteloven, nr. 129 af 4.7.1994, anførte tjenesteforhold - kriterier.

Lønmodtager

Nævnet har ikke fundet, at du er lønmodtager.

Nævnet har herved lagt vægt på:

At [virksomhed1] A/S - hvervgiveren - er et jobformidlingsbureau, hvor du via bureauets internationale jobbase har skaffet dig arbejde, og der er således ikke indgået aftale om en løbende arbejdsydelse, fastsat arbejdstid, eller vederlag pr. time, uge eller måned m.v.
At bureauet ingen udgifter har afholdt for modellen, som selv skal betale alle udgifter i forbindelse med modelarbejder, herunder til en rejseledsager såfremt modellen er under 18 år.
At bureauet efter eventuelle udlæg for modellen til eksempelvis modelbog, farvekopier m.v. udbetaler honorar (brutto) til modellen.
At du ikke har fået feriepenge og således ikke er omfattet af ferieloven eller lov om arbejdsløshedsforsikring (sørger selv for forsikringer), funktionærloven eller lov om arbejdsskadeforsikring og om arbejdsmiljø. Bureauet sørger for at aftalerne lever op til internationale krav.
At du har kunnet stoppe som model når som helst og blot skulle afregne eventuelle udlæg som bureauet har foretaget og der er således ingen opsigelsesvarsel.

Selvstændig virksomhed

Nævnet har ikke fundet, at du for egen regning og risiko, har drevet selvstændig modelvirksomhed med rentabel drift for øje.

Nævnet har herved lagt vægt på:

At du gennem [virksomhed1] A/S’ fælles “tabskasse” (1 % af alle modellers honorar før skat) er garanteret dit honorar, uanset om kunderne betaler (en kunde kan gå konkurs). Du har således ikke påtaget dig en personlig økonomisk risiko.
At aftaler med kunderne i udlandet (USA, Frankrig) er formidlet gennem bureauet.
At der i relation til honorarindkomsterne for modeljobbene (USA, Frankrig) på i alt 13.008 kr. er selvangivet udgifter i relation til denne indkomst på omkring 98.000 kr., hvilket ikke anses for en modelaktivitet drevet med rentabel drift for øje.
At der ikke betales moms af honorarerne.
At bureauet lægger linjen for modellens personlige optræden, adfærd overfor den enkelte kunde, kolleger og bureau. (tilrettelægger, leder og fører tilsyn)
At bureauet begrænser modellens handlefrihed over for kunden, da modellen ikke må udlevere personlig oplysninger (privatadresse/telefonnummer) til kunden og i øvrigt altid skal henvise til bureauet, hvis der opstår problemer.
At du på grund af din alder i 2007 er underlagt bureauets krav om rejseledsager ved modelarbejde i udlandet.
At du ikke har dokumenteret at have afholdt udgifter til personale.
At du ikke for din rejseledsager/manager/far på fyldestgørende måde eller ved fyldestgørende bilag m.v. har dokumenteret at have afholdt udgifter i det selvangivne omfang.
At modelvirksomheden indtil 31. december 2008 drives fra barndomshjemmet, hvor du indtil den 1. januar 2011 har boet sammen med din far (manager) på [adresse1] - og at der således ikke er lejet selvstændige lokaler m.v.
At management kontrakten af 1. januar 2007 mellem dig og din far først er modtaget i nævnet i maj 2010.
At du kun skal levere undertøj i neutral farve, diverse sko, strømper og make-up, et “basisudstyr” som indgår i almindelige privat beklædning.
At du herudover ikke er etableret som selvstændig inden for modelbranchen, hvorved bemærkes, at du ultimo 2008 ses at være ophørt med modelarbejde og fra den 1. januar 2009 består din indkomst af SU og en mindre løn fra [virksomhed13] A/S i [by2].

Nævnet har derfor ikke godkendt fradrag for underskud af virksomhed som selvangivet. Nævnet har ikke fundet, at fradrag for udgifter skal fratrækkes under punktet “øvrige fradrag”.

Honorarmodtager

Nævnet har herefter fundet, at du har modtaget honorar/vederlag for personligt arbejde, der udføres udenfor tjenesteforhold.

Udgangspunktet for opgørelsen af den skattepligtige indkomst er statsskattelovens § 4-6. Statsskattelovens indkomstbegreb bygger på et nettoindkomstprincip, hvorefter det er bruttoindkomsten med fradrag af de udgifter, der er afholdt for at erhverve indkomsten, som skal beskattes. Efter praksis kan udgifter, der er afholdt med henblik på at erhverve indtægter ved ikke-erhvervsmæssig virksomhed herunder honorarindtægt udenfor tjenesteforhold, fradrages i disse indtægter efter et nettoindkomstprincip. Fradragsretten er dermed kildebegrænset. Hjemlen for fradragsretten af de kildeartsbestemte udgifter kan være en indfortolkning af nettoprincippet direkte i statsskattelovens § 4.

Der er herefter fradrag for dokumenterede udgifter, der relaterer sig til erhvervelse af det enkelte honorar jævnfør nettoindkomstprincippet, hvorefter der ikke kan fratrækkes større udgifter end hvad, der kan rummes i det enkelte honorar, og der er således ikke fradrag for et eventuelt underskud.

Udgifter afholdt i relation til honorarindkomsterne

Det følger af statsskattelovens § 6, litra a, at udgifter der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten kan fratrækkes ved indkomstopgørelsen. En gennemgang af rejseudgifterne/bilagene dokumenterer imidlertid ikke, at du faktisk har afholdt udgifter som selvangivet, jævnfør skattekontrollovens § 1. Da nævnet finder, at du er honorarmodtager, og da nettoindkomstprincippet finder anvendelse ændres SKAT afgørelse således:

Honorarindkomst 55.947 kr. (Danmark, 42.939 kr. + Frankrig og USA, 13.008 kr.)

Honorar i Danmark: 42.939 kr.

Generelle udgifter:

Selvangivne

Godkendt af SKAT

Hudpleje/kosmetik

7.191 kr.

0 kr.

Revision:

Rådgivning

2.875 kr.

0 kr.

Regnskab

5.000 kr.

5.000 kr.

I alt

15.066 kr.

5.000kr

Hudpleje/kosmetik: 7.191 kr.. (5.195 kr., diverse hudpleje produkter: 1.996 kr.)

Af aftalen med bureauet fremgår, at du skal pleje sit udseende (hud, hår, hænder og fødder samt sit helbred, ved at spise sundt, hvile og motionere) og til “casting” skal du bruge en let make-up.

Efter statsskattelovens § 6, litra a, er der fradrag for udgifter, der i årets løb er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Dokumenterede udgifter til hudpleje, kosmetik m.v. kan fradrages, men da er tale om en udgift, der har karakter af private udgifter, stilles der skærpede krav til beviset for, at udgifterne har været nødvendige af hensyn til indkomsterhvervelsen og udgifterne skal, som det gælder for andre udgifter, kunne dokumenteres. En eventuel fradragsret omfatter derfor alene merudgiften i forhold til det almindelige privatforbrug og nævnet finder ikke, at der er dokumenteret et sådant merforbrug.

Revisor rådgivning: 2.875 kr.

Udgiften vedrører ikke erhvervelse af indtægter, og ifølge bilagene er der tale om rådgivning om skat i Frankrig og derfor en privat udgift, der ikke er omfattet af statsskattelovens § 6, litra a, jævnfør ligningslovens § 8 J.

Honorar fra udlandet: 13.008 kr.

Til denne indkomst relaterer sig selvangivne udgifter på (115.595 kr. - 15.066 kr.) = 100.529 kr. Da du er anset for at være honorarmodtager og har modtaget honorarindkomster fra udlandet på i alt 13.008 kr. har nævnet ikke fundet anledning til en yderligere vurdering af fradragsberettigelsen af de selvangivne udgifter vedrørende rejserne til Frankrig og USA. Efter nettoindkomstprincippet nedsættes honorarindkomsten til 0 kr.

Honorarindkomsten opgøres herefter således:

Honorarindkomst Danmark

42.939 kr. - 5.000 kr.

37.939 kr.

Honorarindkomst Udlandet

(13.008kr.- 13.008 kr.)

0 kr.

I alt

37.939 kr.

Din opfattelse

Din repræsentant har fremsat påstand om, at du har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed i 2007 og har ret til fradrag for dokumenterbare udgifter på i alt 66.819 kr. Subsidiært skal der godkendes fradrag for 38.540 kr. overensstemmende med SKATs afgørelse.

Din repræsentant bemærker indledningsvist, at Skatteankenævnets sagsfremstilling er behæftet med faktuelle fejl. Din oprindelige påstand i klagen til nævnet var en negativ virksomhedsindkomst på 25.907 kr., hvori der indgik honorarindtægter på 55.947 kr. Dette fremgår af det personlige regnskab og forslag til selvangivelse for 2007, som du og din repræsentant havde sendt til nævnet.

I SKATs oprindelige afgørelse har SKAT godkendt fradrag for udgifter for i alt 38.540 kr. Det er stadig din og din repræsentants påstand, at der herudover skal indrømmes fradrag for dine udgifter til følgende:

Visa/opholdstilladelse i USA

5.200 kr.

Omkostninger til præsentationsmateriale til modelbureau

5.231 kr.

Hotelomkostninger i Frankrig

16.899 kr.

Yderligere telefonudgifter i USA

949 kr.

Der skal herefter godkendes fradrag med i alt 66.819 kr.

Visa/opholdstilladelse var en forudsætning for at kunne arbejde som model i USA, og beløbet blev modregnet direkte i dit indtjente honorar. Beløbet må derfor åbenlyst være fradragsberettiget.

Omkostninger til præsentationsmateriale var en forudsætning for at kunne arbejde som model for det pågældende modelbureau, og omkostningen var afholdt for at opretholde og vedligeholde din indkomst som model. Denne omkostning må derfor også være fradragsberettiget.

Dit ophold i Frankrig var en nødvendig omkostning for at kunne opnå honorar fra den franske kunde, og blev afholdt i en “casting-periode” før de egentlige optagelser. Udgifter til opholdet under modeugen i [Frankrig] var et udlæg fra din ledsager/din far.

Du har oplyst, at de gange du skulle stå model i DK, er det sket via [virksomhed1]. Nogle gange blev du booket via [virksomhed1] til at stå model i udlandet. Når der er tale om castings i udlandet, som det var tilfældet med modeugen i [Frankrig] den 25. februar til den 4. marts 2007, sker det ikke via [virksomhed1]. Der er to faste modeuger om året, og her kan alle komme til castings hos de forskellige designere og håber på, at man er en blandt dem, der bliver udvalgt til at gå model for de kendte designere, der er med i modeugen. Man møder bare op med sit showcard indeholdende et billede af sig selv samt ens navn og mål.

Forud for selve modeugen i [Frankrig] har du været til casting i [Frankrig] hos de forskellige designere/bureauer i perioden fra den 11. - 25. februar 2007. Alle omkostninger forbundet med denne castingperiode er sket for egen regning og udgifter til rejse, hotel og kost blev afholdt af dig.

Du opnåede i castingperioden at få arbejde som model i modeugen og måtte derfor aflyse din og din ledsagers/din fars planlagte hjemrejse den 25. februar 2007. Du har opnået en del indtjening i modeugen. Der henvises til fremlagte bilag vedrørende den oprindeligt planlagte flyrejse og efterfølgende aktuel hjemtransport. Der findes ingen omkostningsbilag for denne periode, da alle omkostninger blev dækket af modelbureauerne i [Frankrig], som følge af at du blev engageret til modelarbejde i modeugen den 25. februar - 4. marts. Omkostningerne blev dog modregnet i det honorar, du skulle have udbetalt. Der henvises til den fremlagte dokumentation herfor.

Skatteankenævnet har afgjort, at du i forhold til dit arbejde som model ikke er lønmodtager, men har samtidig afgjort, at du heller ikke er selvstændig erhvervsdrivende med modelvirksomhed.

Nævnet har afgjort, at dine indtægter og udgifter skal opgøres efter et nettoindkomstprincip, og at udgifter ikke kan fradrages med et større beløb, end der kan indeholdes i det enkelte modtagne honorar.

Til støtte herfor henviser din repræsentant til arbejdsmarkedsbidragsloven § 7. Denne lov afgør, hvilke indtægter der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af, og ikke hvordan indkomsten skal kvalificeres, hvorfor denne lov ikke kan bruges til støtte for Skatteankenævnets påstand.

Til gengæld kan man bruge Statsskattelovens § 4 og 6, hvori der henvises til, at indtægter og driftsomkostninger skal opgøres for et helt år og ikke efter et kildeprincip, som er forbeholdt lønmodtagere jf. Ligningslovens § 9. Skatteankenævnet har netop bestemt, at du ikke er lønmodtager, hvorfor nævnets afgørelse ikke virker logisk.

Efter SKATs oprindelige afgørelse blev du beskattet af dine honorarindtægter, men med mulighed for fradrag i den personlige indkomst for dine dokumenterede udgifter, jf. vedlagte årsopgørelse for 2007 og SKATs afgørelse af 22. februar 2010.

Det er din opfattelse, at du skal indkomstbeskattes som selvstændig erhvervsdrivende med fradrag for alle dine dokumenterede udgifter for året, subsidiært efter et nettoindkomstprincip opgjort for hele året og ikke kun for de enkelte modtagne honorarer baseret på et kildeprincip, som kun gælder for lønmodtagere.

Din repræsentant forklarer, at du i 2007 fik tilbud om at arbejde som fotomodel med tilknytning til modelbureauet [virksomhed1] A/S. [virksomhed1] A/S optager sine tilknyttede modeller i deres database, som danske og udenlandske reklamebureauer har mulighed for at udvælge fotomodeller fra. [virksomhed1] A/S garanterer herefter for gennem en gensidig forsikringsordning modellerne imellem, at den enkelte model altid vil modtage sit honorar, at den enkelte model ikke vil lide overlast, når de udsendes til fotoarbejde, og at indgåede kontrakter mellem de enkelte modeller og reklamebureauer lever op til visse internationale standarder. Herudover har [virksomhed1] A/S ikke noget med den enkelte model at gøre, og de kræver sig betalt for de serviceydelser, de yder overfor den enkelte model.

For eksempel udlagde [virksomhed1] A/S 5.200 kr. til en arbejdstilladelse i USA, som [virksomhed1] Models efterfølgende modregnede i det honorar, du skulle modtage for dit arbejde for et

USA-baseret reklamebureau, ligesom du har skullet betale [virksomhed1] A/S for udarbejdelse af dit salgsmateriale, kaldet et “Show-Cast”.

Det fremgår følgende af cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994 (uddrag vedlægges) som i alt væsentlighed er baseret på Cirkulære nr. 116, 1988:

“Selvstændig erhvervsvirksomhed er kendetegnet ved, at der for egen regning og risiko udøves en virksomhed af økonomisk karakter med det formål at opnå et overskud.”

Herudover er der angivet en række forhold, der kan have betydning for den enkelte myndigheds afgørelse af om en person er selvstændig erhvervsdrivende.

Det er din og din repræsentants opfattelse, at du til fulde lever op til hovedkravet om at være selvstændig erhvervsdrivende af følgende grunde:

Du afholder selv dine rejseudgifter, du afholder selv dine udgifter til kost og logi ved rejser, og du afholder selv omkostninger til vedligeholdelse af dit salgsmateriale og dit udseende, hvilket er afgørende for, om man kan få ordrer som fotomodel.

Du har i 2007 bl.a. afholdt store omkostninger med det formål at opnå indtjening uden at vide, om der ville blive underskrevet en kontrakt. Det er din repræsentants opfattelse, at du opfylder kravet om egen risiko.

Du har påtaget dig en betydelig økonomisk risiko med henblik på at opnå økonomisk overskud ved at tage til [Frankrig] uden at have en fast aftale om modelarbejde.

Kontakter med bureauerne i [Frankrig] er sket udenom modelbureauet i Danmark ved, at du tog til et åbent “udstillingsvindue”, som castingperioden før modeugen kaldes. Efter at aftalerne var indgået, gennemgik det danske bureau disse for at sikre, at de franske bureauer levede op til de internationale aftaler.

Du havde reelle og store forventninger til, at modelvirksomheden i løbet af et til to år ville blive særdeles rentabel, og de store udgifter i starten af modelkarrieren blev afholdt med denne forventning for øje.

Man skal kun momsregistreres, hvis man driver momspligtig virksomhed, og kun hvis ens danske omsætning kommer over 50.000 kr. Manglende momsregistrering kan derfor ikke være en begrundelse for ikke at få status som selvstændig erhvervsdrivende.

Reglerne om, at bureauet lægger linjen for modellens personlige optræden, begrænser modellens handlefrihed over for kunden, og at man som umyndig er underlagt bureauets krav om rejseledsager, er kun aktuelle, hvis du får modelarbejde gennem bureauet, dvs. hos bureauets faste kunde- og samarbejdskreds. Herudover skal bureauets “regler” læses som anbefalinger for enhver optræden over for et hvilken som helst model- eller reklamebureau, der måtte ønske at indgå kontrakt med dig.

Det er ikke et krav, at selvstændigt erhvervsdrivende skal have personale. Hovedparten af Danmarks selvstændige erhvervsdrivende har ikke personale og således heller ikke udgifter til personale.

Det var et krav fra bureauet om, at du skulle afholde udgifter til ledsager, som bureauet stillede til rådighed, hvis du ikke selv kunne skaffe en myndig ledsager. For at spare denne udgift havde du din far med som ledsager, og du har afholdt rejse-, logi- og kostomkostninger til din ledsager og dermed også omkostninger til personale.

Det er ikke et krav, at selvstændigt erhverv skal drives fra en separat adresse adskilt fra ens hjem. Denne begrundelse for at nægte status som selvstændig erhvervsdrivende er derfor uden betydning.

At du kun skal levere undertøj i neutral farve m.v. er bureauets almindelige regler for, hvordan bureauet vil have deres modeller tager sig ud, når de skal til casting hos bureauets kunder og samarbejdspartnere. Det kan ikke være en begrundelse for at nægte status som selvstændig erhvervsdrivende.

I velkomstskrivelse fra [virksomhed1] angives det netop, at modeller tilknyttet bureauet er at betragte som selvstændige erhvervsdrivende. At bureauet tilbageholder A-skat og AM-bidrag

i honorarudbetalinger er alene baseret på en selvstændig aftale mellem bureauet og SKAT, som er indgået for at hjælpe modellerne til ikke at få for store restskatter, hvis de selv skulle glemme at indberette og indbetale skat af deres overskud i deres selvstændige virksomheder.

At du ikke længere er etableret som selvstændig inden for modelbranchen, og at din indkomst fra 2009 består af SU og en mindre lønindkomst kan ikke være afgørende for, hvordan din status skal være i 2007 og 2008. I løbet af 2008 har du måtte erkende, at det er blevet sværere at få modelarbejde, da konkurrencen er meget hård, og i 2009 besluttede du at opgive den professionelle modelkarriere til fordel for at påbegynde en videregående uddannelse. Dette forhold bør dog ikke være afgørende for, om du skal betragtes som selvstændig erhvervsdrivende med modelvirksomhed i 2007.

Det er din repræsentants opfattelse, at du lever op til hovedkravet for at være selvstændig erhvervsdrivende som angivet i cirkulære 129 af 4. juli 1994.

Din repræsentant henviser til TfS 1988, 228 V, hvor skatteyder får medhold i, at han er selvstændig erhvervsdrivende på trods af en endnu tættere tilknytning til hvervgiver end du er.

Det er SKATs opfattelse, at denne afgørelse ikke kan bruges i denne sag, men det var netop denne afgørelse, der var medvirkende årsag til vedtagelsen af cirkulære nr. 116 af 1988, som er grundlag for cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994, som SKAT i deres afgørelse henviser til.

Din repræsentant henviser herudover til vedlagte to kontrakter, som er indgået direkte mellem dig som model og de reklamebureauer, som skal bruge billederne af dig og ikke mellem modelbureau og reklamebureau.

Der er derfor ingen begrundelse for at nægte dig status som selvstændig erhvervsdrivende.

SKATs udtalelse

SKAT har i en udtalelse til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse erklæret sig enigt i, at klageren ikke kan anses for selvstændigt erhvervsdrivende eller lønmodtager i skatteretlig forstand, og at klagerens samlede indtægter både i udlandet og i Dannark skal anses som en samlet årsindtægt.

Landsskatterettens afgørelse

På grundlag af sagens oplysninger, herunder oplysninger om virksomhedens omfang og varighed samt varigheden og karakteren af de enkelte modelopgaver, kan Landsskatteretten tilslutte sig Skatteankenævnets vurdering og begrundelse for, at du ikke kan anses som selvstændigt erhvervsdrivende eller lønmodtager i skatteretlig forstand, men som honorarmodtager med ikke-erhvervsmæssig virksomhed.

Det er Landsskatterettens vurdering, at der ikke er grundlag for at opdele dit vederlag for modelarbejde udført i udlandet og vederlag for modelarbejde udført i Danmark. De vederlag, du har opnået i din modelvirksomhed i 2007, skal behandles samlet, og de udgifter, der er afholdt, og som er knyttet til din modelvirksomhed, kan fradrages i det samlede vederlag fra modelvirksomheden, i det omfang udgifterne kan rummes i indtægterne herfra.

Udover de af SKAT godkendte fradrag på 38.540 kr. har Landsskatteretten anset det for dokumenteret, at du har afholdt udgifter til visa/arbejdstilladelse ved modelarbejde i USA og udgifter til præsentationsmateriale til modelbureau. Herudover har Landsskatteretten anset det for sandsynliggjort, at halvdelen af hoteludgiften afholdt i castingperioden den 11. februar 2007 til den 25. februar 2007 i Frankrig er relateret til modelvirksomheden. Med hensyn til telefonudgifter fra USA er der ikke fremlagt dokumentation for, at hele det fratrukne beløb er relateret til modelvirksomheden. Der er derfor ikke fradragsret for hele beløbet.

Da de samlede godkendte fradragsberettigede beløb overstiger din honorarindkomst for indkomståret 2007, nedsættes din skattepligtige indkomst herefter til 0 kr.