Kendelse af 17-01-2024 - indlagt i TaxCons database den 14-02-2024

Journalnr. 23-0068129

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med 1.194.386 kr. for perioden 1. januar 2020 – 31. december 2020. Forhøjelsen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets erhvervelsesmoms med 1.205.692 kr. af køb fra andre EU-lande, samt godkendt yderligere fradrag for købsmoms med 11.306 kr.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, herefter selskabet, CVR-nr. [...1], blev stiftet den 29. oktober 1975 under navnet [virksomhed2] ApS. Selskabet fusionerede den 13. maj 2016 med [virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...2], med selskabet som den fortsættende enhed. Selskabet er registreret under branchekoden 463200 ”Engroshandel med kød og kødprodukter”, hvor formålet er opskæringsvirksomhed for kød samt handel. Selskabet har forskudt regnskabsår, der løber i perioden 01/07-30/06.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, har [person1] været selskabets direktør siden 21. maj 2012.

Der har ifølge udskrift fra CVR været registreret 10 ansatte, fordelt på 6 årsværk i perioden januar 2020 – december 2020.

Ifølge selskabets regnskab for indkomståret 2019/2020, har selskabet haft en omsætning på i alt 18.680.023,10 kr. ekskl. moms. Selskabet har derudover bogført udgifter til varekøb på 14.418.941,65 kr. ekskl. moms.

Selskabet har i perioden 1. januar 2020 – 31. december 2020 angivet følgende momstilsvar:

Periode

Salgsmoms

Erhvervelsesmoms

Købsmoms

Energiafgift

Momstilsvar

  1. kvartal

1.073.937 kr.

0 kr.

1.301.188 kr.

55.792 kr.

26.150 kr.

  1. kvartal

738.283 kr.

0 kr.

1.441.242 kr.

45.705 kr.

345.169 kr.

  1. kvartal

1.369.173 kr.

0 kr.

1.272.762 kr.

32.199 kr.

218.087 kr.

  1. kvartal

1.037.813 kr.

0 kr.

1.384.824 kr.

37.834 kr.

80.095 kr.

I alt

4.219.206 kr.

0 kr.

5.400.015 kr.

171.530 kr.

669.501 kr.

Selskabet har derudover indberettet følgende VIES-køb for den påklagede periode:

Måned

Beløb

Januar

423.190 kr.

Februar

371.710 kr.

Marts

655.230 kr.

April

414.891 kr.

Maj

693.706 kr.

Juni

721.380 kr.

Juli

441.860 kr.

August

706.780 kr.

September

690.640 kr.

Oktober

693.100 kr.

November

383.226 kr.

December

638.222 kr.

I alt

6.833.935 kr.

Sagens gang
Skattestyrelsen har den 10. marts 2022, i forbindelse med en kontrol af selskabet, anmodet selskabet om fremsendelse af bogføringsmateriale for indkomstårene 2020 og 2021.

Den 25. marts 2022 modtog Skattestyrelsen selskabets bogføring og modtog den 4. juli udvalgte bilag. Den 8. januar 2023 modtog Skattestyrelsen en opgørelse over bilag, der efter selskabets opfattelse var posteret forkert momsmæssigt. Senest den 6. februar modtog Skattestyrelsen de resterende bilag.

Skattestyrelsen har ved kontrol af indkomstårene 2020 og 2021 konstateret, at selskabet i perioden 1. januar 2020 – 31. december 2020 har afholdt udgifter til varekøb fra leverandører i andre EU-lande, herunder [virksomhed4] i Tjekkiet, [virksomhed4] i Holland og [virksomhed5] i Sverige.

På baggrund af kontrollen har Skattestyrelsen forhøjet selskabets erhvervelsesmoms med 1.205.692 kr. for perioden 1. januar 2020 – 31. december 2020. Forhøjelsen skyldes manglende bogføring og angivelse af erhvervelsesmoms af varekøb fra ovenstående leverandører. Skattestyrelsen har derudover godkendt yderligere fradrag for købsmoms på 11.306 kr., idet Skattestyrelsen fandt, at selskabet ikke havde angivet nok købsmoms af varekøbene fra [virksomhed5].

[virksomhed4]

Selskabet har i den påklagede periode bogført 194 overførsler til [virksomhed4] på konto 2100 ”varekøb” på i alt 4.617.483,10 kr. ekskl. moms.

Selskabet har bogført købsmoms af 193 af overførslerne på konto 8740 ”indgående moms” på samlet 1.149.157,80 kr. Overførslerne for hvilke der er bogført købsmoms udgør 4.596.631,20 kr. ekskl. moms.

Der er fremlagt 18 fakturaer fra [virksomhed4]. Fakturaerne fra [virksomhed4] i Tjekkiet er udarbejdet på tjekkisk med euro som valuta. På fakturaerne er anført et momsbeløb, der udgør 25 % af fakturaernes nettobeløb. På fakturaerne fremgår følgende: ”Danish VAT i due to this delivery, so please use this invoice on our Danish VAT-number: DK [...3]”. Selskabet har beregnet og bogført udgifter til købsmoms til 25 % af fakturaernes bruttobeløb.

Fakturaerne fra [virksomhed4] i Holland er udarbejdet på engelsk med euro som valuta. På fakturaerne er alene anført et nettobeløb, hvor moms er anført til 0 EUR.

Det fremgår af selskabets kontospecifikationer, at der ikke er bogført erhvervelsesmoms af udgifterne fra [virksomhed4] og Holland.

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets erhvervelsesmoms af udgifter til [virksomhed4] med 1.149.157 kr. for de udgifter for hvilke, der er bogført købsmoms.

[virksomhed5]

Selskabet har bogført 16 overførsler til [virksomhed5] på konto 2100 ”varekøb” på 180.918,28 kr. ekskl. moms. Selskabet har bogført købsmoms af overførslerne til [virksomhed5] for 45.229,56 kr.

Der er fremlagt 10 fakturaer fra [virksomhed5]. Fakturaerne er udarbejdet på svensk med dansk krone som valuta. På samtlige fakturaer er alene anført et nettobeløb, hvor momsfeltet er efterladt tomt.

Ved at sammenholde fakturaerne fra [virksomhed5] og bogføringerne, fremgår det, at selskabet har bogført 80 % af fakturaernes nettobeløb på konto 2100 ”varekøb” og har bogført 20 % af fakturabeløbet på konto 8740 ”indgående moms”.

Skattestyrelsen har ved afgørelsen lagt til grund, at den samlede fakturasum og dermed vederlag til [virksomhed5] udgør 226.145 kr. ekskl. moms. På baggrund heraf, har Skattestyrelsen opgjort selskabets købsmoms af udgifter til [virksomhed5] til 56.535 kr. for perioden 3. kvartal 2020 – 4. kvartal 2020. Beløbet svarer til 25 % af det opgjorte vederlag. Skattestyrelsen har som følge heraf godkendt et yderligere fradrag for købsmoms på 11.306 kr.

Efter opgørelsen af yderligere fradrag for købsmoms, har Skattestyrelsen forhøjet selskabets erhvervelsesmoms af udgifter til [virksomhed5] med 56.535 kr. for den påklagede periode.

Det fremgår af selskabets bogføring, at selskabet for fakturanummer 445635 fra den 28. august 2020 har bogført hele fakturaens nettobeløb på 11.975,01 kr. på konto 2100 ”varekøb”, og tilsvarende bogført købsmoms på 2.993,75 kr., svarende til 25 % af fakturabeløbet. Skattestyrelsen har behandlet fakturaen på samme vis som de øvrige fakturaer, og har dermed anset vederlaget for fakturaen at udgøre 14.968,76. Differencen for moms udgør 748,44 kr., afrundet 748 kr.

Samlet

Selskabets momstilsvar er samlet blevet forhøjet med 1.194.386 kr. for perioden 1. januar 2020 – 31. december 2020. Forhøjelsen er fordelt på følgende perioder:

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Erhvervelsesmoms

242.647 kr.

179.974 kr.

363.437 kr.

419.634 kr.

1.205.692 kr.

Købsmoms

4.307 kr.

6.999 kr.

11.306 kr.

Samlet forhøjelse

242.647 kr.

179.974 kr.

359.130 kr.

412.635 kr.

1.194.386 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ved afgørelsen af den 31. maj 2023 forhøjet selskabets momstilsvar med 1.194.386 kr. for perioden 1. januar 2020 – 31. december 2020. Forhøjelsen skyldes, at selskabet ikke har angivet moms korrekt for den pågældende periode. Dette skyldes, at selskabet har medregnet moms af køb fra udlandet, uden samtidigt at angive den som ’moms af varekøb fra udlandet’ på momsangivelsen.

Skattestyrelsen har som begrundelse for klagen anført følgende:

”(...)

1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Selskabet har ikke angivet korrekt moms i henhold til bogføringen for kontrolperioden 1.1.2020 – 31.12.2020.

Vi har opgjort momstilsvaret til at være 1.194.386 kr. større en det angivne momstilsvar.

Selskabet har medregnet moms af køb fra udlandet til købsmomsen, uden samtidigt at angive den som ’moms af varekøb fra udlandet’ på momsangivelsen. Selskabet har fradraget købsmomsen som 25 % af bruttobeløbet vedrørende varekøb fra [virksomhed6] i Holland.

Dette er ligeledes tilfældet med køb fra [virksomhed6] i Tjekkiet. På disse fakturaer er der fra den udenlandske leverandør tillagt 25 % af nettobeløbet. Og af bruttobeløbet har selskabet så fradraget 25 % i købsmoms.

Af opgørelse ovenfor fremgår, at der vedrørende erhvervelser fra [virksomhed6] i Holland og Tjekkiet, er medregnet i alt 1.149.157 kr. som købsmoms, uden samtidig at angive beløbet som ’moms af køb fra udlandet. Momstilsvaret er dermed angivet med 1.149.157 kr. for lidt.

Af opgørelse ovenfor fremgår, at der vedrørende erhvervelser fra [virksomhed5] i Sverige er medregnet 45.229 kr. som købsmoms uden samtidigt at angive den som ’moms af varekøb fra udlandet’ på momsangivelsen.

Ved varekøb fra andre EU lande skal virksomheden selv beregnet 25 % i moms og angive det i feltet ’moms af varekøb i udlandet’ på momsangivelsen. Har man fuld fradrag for det pågældende køb, kan man samtidig fradrage beløbet som købsmoms.

Da det angivne momstilsvar i kontrolperioden er lavere end vores beregning i henhold til bogføringen, er der angivet for lidt momstilsvar med 1.194.386 kr.

Vi forhøjer derfor selskabets momstilsvar med 1.194.386 kr. jf. ovennævnte opgørelse for 1.1.2020 – 31.12.2020.

(...)”

Skattestyrelsen har den 15. august 2023 fremsendt følgende bemærkninger til klagen:

”(...)

Vi vedlægger det materiale der har dannet grundlag for forslag/afgørelse.

Virksomheden har ikke beregnet moms af køb fra udlandet.

Til gengæld er der fradraget beregnet moms af udenlandske fakturaer som købsmoms.

Vi har ud fra bogføringen i 2020 udsøgt 3 leverandører fra udlandet.

[virksomhed4] i Holland – [virksomhed4] i Tjekkiet og [virksomhed5] i Sverige.

Vi har anmodet om bilag for nogle af købene i bogføringen og har modtaget bilag ad 2 omgange.

Vi har opgjort den fradragne købsmoms ud fra bogføringen iht til vedlagte opgørelse ’oversigt over Sterk og [virksomhed5] 2020 bilagshenv’

De bilag vi har modtaget som kopi fremgår af oversigten og vedlægges som pdf fil. En for [virksomhed5] og en for [virksomhed4] fra begge lande.

Vedrørende [virksomhed5] har virksomheden beregnet en moms på 20 % af beløbet på bilaget og medregnet dette som købsmoms. Der er ikke beregnet eller angivet ’moms af køb fra udlandet’

Der er derfor givet at indkomstfradrag for dette beløb, så fradraget i indkomsten svarer til det fulde beløb på fakturaen. Beregning af ’moms af køb i udlandet’ medfører normalt ikke ændring i indkomsten, hvis det er beregnet korrekt.

Dog har der vist sig en fejl i vores skattemæssige opgørelse, da der i forbindelse med oversendelsen af bilagene, har vist sig at et bilag vedrørende [virksomhed5] var beregnet med 25 % moms. Her har vi så givet virksomheden et for stort fradrag i indkomsten svarende til 2.993 kr. Det forslås dog ikke ændret såfremt vores afgørelse stadfæstes. Se ovennævnte regneark under [virksomhed5] fanebladet.

Den beregnede EU moms og det medregnede momsfradrag vil ikke ændre sig, hvad angår det opkrævede momstilsvar.

Vedrørende fakturaer fra [virksomhed4] i Holland er der beregnet 25 % af det anførte beløb og fradraget som købsmoms. Der er ikke tilsvarende beregnet og angivet ’moms af købs fra udlandet’

Vedrørende køb fra [virksomhed4] i Tjekkiet er der på de modtagne fakturaer anført et tillæg til netto-beløbet på 25 %. På fakturaen står der nederst, at det er dansk moms der skal bogføres hos cvr nr. [...3]. Dette cvr nr. tilhørte [virksomhed7] A/S, men blev afmeldt for moms i 2019. Man har nu et nyt momsnr., men hverken det gamle eller det nye momsnr. har afregnet moms for det tjekkiske firma, jeg forespørgsel hos [virksomhed7]

[virksomhed1] ApS har beregnet moms af bruttobeløbet og medregnet denne som købsmoms. Der er ikke beregnet eller angivet tilsvarende ’moms af køb i udlandet’.

Vi gennemgår lige et eksempel på bogføring af en faktura fra Tjekkiet, der er vedlagt som pdf og excel.

Bilag 18 af 4.8.20. hvor der er posteret 43.373,36 kr. som varekøb og 10.843,34 kr. Som købs-moms.

De 43.373,36kr. svarer til bruttobeløbet omregnet fra Euro til kurs 7,52.

Den fradragne købsmoms svarer til 25 % af 43.373,36 kr.

Der vil ikke kunne opnås større fradrag i indkomsten ved beregning og opkrævning af EU momsen.

Fradraget i indkomsten svarer til bruttobeløbet på fakturaerne fra [virksomhed4] i både Holland og Tjekkiet. Det ændrer sig ikke ved at opkræve EU momsen, som beløbsmæssigt svarer til den fradragne købsmoms

Kun vedrørende [virksomhed5] fakturaerne, hvoraf der var beregnet købsmoms som 20 % af bruttobeløbet. Her vil indkomstfradraget skulle svare til bruttobeløbet og derfor er dette beregnede momsbeløb med i vores skattemæssige opgørelse.

Der vedlægges eksempler på køb fra de forskellige levarandører.

Virksomheden har indsendt en opgørelse over bilag som man selv mener er fejlbogført. Det giver et momsbeløb på 306.979 kr. vedlagt som pdf og gendannet som excel i vedlagte bilag ’oversigt over virksomhedens bud...’ og som tilsvarende excelfil.

Det viser sig dog at kun et eller to bilag kan findes blandt de modtagne kopier af fakturaer. Derfor er denne opgørelse ikke tillagt nogen betydning, da den skønnes mangelfuld ift. til vores opgørelse. Vi har derfor lavet vores egen opgørelse.

Det kan yderligere oplyses, at der ved verificering af det tjekkiske momsnr., blev meldt tilbage som ugyldigt i 2023. Om det ligeledes var tilfældet i 2020 er ikke verificeret ej heller hos de tjekkiske myndigheder. Det behøver således ikke at betyde noget.

Vi skal senere kontrollere om samme fejl har været i 2021 og frem.

Vi indstiller hermed at afgørelsen stadfæstes.

(...)”

Selskabets opfattelse

Selskabet har nedlagt påstand om nedsættelse af momstilsvaret for perioden 1. januar 2020 – 31. december 2020 fra 1.194.386 kr. til 306.979,69 kr. med den begrundelse, at selskabets revisor i forbindelse med bogføring og angivelse af momstilsvar har handlet i overensstemmelse med hvad der fremgår af de modtagne fakturer. Subsidiært har selskabets nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse af den 31. maj 2023, sagen skal hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.

Selskabet har anført følgende:

”(...)

  1. PÅSTAND

Det er selskabets opfattelse, at korrektionen vedrørende købsmoms i Skattestyrelsens afgørelse (side 2ff) ikke er korrekt.

Selskabet er af den opfattelse, at det samlede momstilsvar for 2021 skal nedsættes fra DKK 1.194.386 til 306.979,69, idet selskabets revisor i forbindelse med bogføring og angivelse af momstilsvar har handlet i overensstemmelse med hvad der fremgår af de modtagne fakturaer.

Endvidere er selskabet af den opfattelse, at den nedsættelse Skattestyrelsen har angivet af selskabets indkomst for 2021 baseret på det forhøjede momstilsvar er forkert, idet Skattestyrelsen ikke har taget stilling til den negative skattemæssige påvirkning det forhøjede momstilsvar har for selskabets skattepligtige indkomst.

Subsidiært bør sagen hjemvises mhp. at Skattestyrelsen tager fornyet stilling til, i hvilket omfang afholdelsen af den pågældende købsmoms er tilstrækkeligt dokumenteret.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets erhvervelsesmoms med 1.205.692 kr. og godkendt yderligere fradrag for købsmoms for 11.306 kr. Selskabets momstilsvar er i alt blevet forhøjet med 1.194.386 kr. for perioden fra 1. januar 2020 – 31. december 2020. Der skal desuden tages om Skattestyrelsens afgørelse af 31. maj 2023, skal hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.

Retsgrundlag

I henhold til momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Efter momslovens § 11, gælder det, at der skal afregnes moms af varer, der er erhvervet i andre EU-lande. Det er køber, der skal afregne moms af den pågældende vare, jf. § 46, stk. 4.

Leveringssted for erhvervelse af en vare fra et andet EU-land er her i landet, når varen befinder sig her efter afslutningen af forsendelsen eller transporten til erhververen, jf. momslovens § 22, stk. 1.

Afgiftsgrundlaget for afgiften er vederlaget for varen, jf. momslovens § 31, mens afgiftssatsen er 25 % af afgiftsgrundlaget, jf. § 33.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009, lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011 og lovbekendtgørelse nr. 1253 af 1. november 2013).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Virksomheder skal efter momslovens § 56 for hver afgiftsperiode opgøre virksomhedens indgående og udgående moms. Forskellen mellem den indgående moms og udgående moms udgør virksomhedens momstilsvar. Hjemlen til at fradrag virksomhedens indgående moms findes i momslovens § 37.

Af momslovens § 37 fremgår følgende (uddrag):

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

...”

Landsskatterettens bemærkninger
Skattestyrelsen har forhøjet selskabets erhvervelsesmoms med 1.205.692 kr. og godkendt fradrag for købsmoms for 11.306 kr.

Købsmoms

Selskabet har i den påklagede periode afholdt udgifter til varekøb fra [virksomhed5]. Den samlede fakturasum udgør 226.147,80 kr. ekskl. moms. Selskabet har for langt de fleste fakturaer opgjort og bogført udgift til varekøb til 80 % af fakturasummen og købsmoms af udgifterne til 20 % af fakturasummen. Købsmoms af udgifter til [virksomhed5] er bogført til 45.229,56 kr. Skattestyrelsen har opgjort selskabets købsmoms af udgifter til [virksomhed5] til 56.535 kr.

Landsskatteretten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets vederlag til den samlede fakturasum og har forhøjet selskabets fradragsberettigede købsmoms. Landsskatteretten kan derimod ikke tiltræde Skattestyrelsens beløbsmæssige ændringer.

Skattestyrelsen har samlet forhøjet selskabets vederlag til [virksomhed5], idet Skattestyrelsen fandt, at selskabet ikke havde bogført korrekt moms af udgifterne til [virksomhed5]. Ved afgørelsen har Skattestyrelsen forhøjet selskabets vederlag til [virksomhed5] til 226.147 kr. og opgjort købsmoms heraf til 56.535 kr.

Fakturasummen for faktura nummer 445635 af 28. august 2020 fremgår som 11.975 kr., hvor selskabet har bogført 2.993,75 kr. i købsmoms. Skattestyrelsen har forhøjet beregningsgrundlaget af købsmoms af fakturaen til 14.968,76 kr. og forhøjet købsmoms af fakturaen til 3.742,19 kr. Landsskatteretten finder, at selskabet har beregnet og bogført den korrekte købsmoms af fakturaen. Differencen udgør 748,44 kr.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse for dette punkt og nedsætter selskabets købsmoms med 748 kr.

Erhvervelsesmoms

Selskabet har i den påklagede periode bogført købsmoms af udgifter til [virksomhed4] i Tjekkiet og Holland for 1.149.157,80 kr. og har tilsvarende bogført købsmoms af udgifter til [virksomhed5] i Sverige for 45.229,56 kr. Selskabet har ikke bogført eller angivet erhvervelsesmoms heraf.

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets købsmoms af udgifter til [virksomhed5] til 56.535 kr. På baggrund af den opgjorte købsmoms af udgifter til [virksomhed4] og [virksomhed5], har Skattestyrelsen forhøjet selskabets erhvervelsesmoms af udgifter til [virksomhed4] og [virksomhed5] med samlet 1.205.692 kr.


Landsskatteretten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets erhvervelsesmoms af udgifter til varekøb fra andre EU-lande. Retten har lagt vægt på, at leverandørerne er hjemmehørende i andre EU-lande.

På baggrund af Landsskatterettens ændringer af selskabets købsmoms, nedsættes selskabets erhvervelsesmoms af udgifter til [virksomhed5] i Sverige ligeledes med 748 kr.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse.

Formalitet

Hjemvisning

Det følger af almindelige forvaltningsretlige principper, at en rekursinstans kan hjemvise en klagesag, såfremt førsteinstansens afgørelse indeholder fejl i afgørelsens retlige grundlag, eller at den er behæftet med væsentlige formelle fejl. Ligeledes bør er ske hjemvisning hvis sagen bygger på et forkert oplysningsgrundlag eller oplysningsgrundlaget ved rekursinstansen er ændret i væsentlig grad. Hjemvisningen medfører, at sagen sendes tilbage til førsteinstansen med henblik på, at denne skal træffe en ny afgørelse i sagen.

Der ses ikke at være forhold i sagen, der begrunder en hjemvisning til Skattestyrelsen. Selskabets subsidiære påstand om hjemvisning afvises, idet der ikke foreligger nye oplysninger, der ændrer sagens karakter i en sådan grad, at der er behov for ny sagsbehandling.

Landsskatteretten afviser at hjemvise sagen.