Kendelse af 04-01-2024 - indlagt i TaxCons database den 05-02-2024

Journalnr. 23-0033546

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Selskabets opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Perioden 10. maj 2019 til 31. december 2019

Fradrag for købsmoms for

udgifter til leasingydelser

0 kr.

89.927 kr.

Stadfæstelse

Fradrag for købsmoms for

udgifter til underleverandørydelser

0 kr.

18.202 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, herefter selskabet, CVR-nr. [...1], blev stiftet den 10. maj 2019 og registreret under branchekoden 494100 ”Vejgodstransport”. Selskabets formål er at drive en transportvirksomhed og hermed beslægtet aktiviteter. Selskabets ejer og direktør er [person1], herefter selskabets ejer. Selskabet blev registreret for moms den 10. maj 2019 og har afregnet moms kvartalsvist. Selskabet har kalenderår som regnskabsår.

Selskabets ejer har oplyst, at selskabet beskæftiger sig med transport og logistik, og at selskabets største kunde for tiden er [virksomhed2], som beskæftiger sig med salg af isenkram via engroshandel og [virksomhed3] ApS. Indehaveren har desuden oplyst, at selskabet hovedsageligt anvendte egne chauffører til at udføre arbejder, men i travle perioder også anvendte underleverandører.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, har selskabet ikke været registreret med ansatte i 2. – og 3. kvartal 2019. Selskabet har haft to ansatte i 4. kvartal 2019.

Af saldobalancen for perioden 10. maj 2019 til 31. december 2019 fremgår, at selskabet har haft en omsætning på i alt 1.750.117,10 kr. inkl. moms.

Skattestyrelsen har ved afgørelse af 10. januar 2023 forhøjet selskabets momstilsvar med 260.604 kr. for perioden 10. maj til 31. december 2019. Forhøjelsen beror på nægtelse af momsfradrag for udgifter til leasing af biler og underleverandørydelser på samlet 108.129 kr. Herudover beror forhøjelsen af momstilsvaret på forhøjelse af salgsmoms som følge af regulering opgjort som differencen mellem selskabets momsopgørelse og angivet salgsmoms på 230.661 kr. og nedsættelse af købsmoms som følge af regulering opgjort som differencen mellem selskabets momsopgørelse og angivet købsmoms på 78.186 kr. Disse forhold er ikke påklaget.

Købsmoms af udgifter til leasingydelser

Selskabet har den 30. august 2019 fratrukket 100.745,12 kr. ekskl. moms, heraf udgør moms 25.186,28 kr., vedrørende udgifter til ”[...14]”. Udgiften er blevet bogført på konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” som bilag 65. Selskabet har ikke fremlagt dokumentation for, hvad udgiften vedrører. Skattestyrelsen er ved kontrol af et andet selskab kommet i besiddelse af faktura med fakturanummer 67, som er udstedt af [virksomhed4] ApS den 30. august 2019 til selskabet. Fakturaen er på 125.931,40 kr. inkl. moms og vedrører udgifter til betaling af førstegangsydelse til leasing af Range Rover Sport 5.0 HK.

Selskabet har den 6. august 2019 fratrukket 54.587,60 kr. ekskl. moms, hvoraf moms udgør 13.646,90 kr., vedrørende udgifter til ”[virksomhed4] fak62”. Udgiften er blevet bogført på konto 3670 ”Leje/leasing af driftsmidler” som bilag 33. Selskabet har ikke fremlagt dokumentation for, hvad udgiften vedrører. Skattestyrelsen er ved kontrol af et andet selskab kommet i besiddelse af faktura med fakturanummer 62, som er udstedt af [virksomhed4] ApS den 6. august 2019 til selskabet. Fakturaen er på 68.234,50 kr. inkl. moms og vedrører udgifter til sommerleasing af Mercedes CLS 350.

Selskabet har den 16. oktober 2019 fratrukket 68.000 kr. ekskl. moms, hvoraf moms udgør 17.000 kr., vedrørende udgifter til ”[virksomhed4] fakt69”. Udgiften er blevet bogført på konto 3670 ”Leje/leasing af driftsmidler” som bilag 1047. Selskabet har ikke fremlagt dokumentation for, hvad udgiften vedrører. Skattestyrelsen er ved kontrol af et andet selskab kommet i besiddelse af faktura med fakturanummer 69, som er udstedt af [virksomhed4] ApS den 16. oktober 2019 til selskabet. Fakturaen er på 85.000 kr. inkl. moms og vedrører udgifter til leasing af Range Rover HSE Dynamic 7x Sitzer SUV/Gelandewagen.

Selskabet har den 11. december 2019 fratrukket 136.376 kr. ekskl. moms, hvoraf moms udgør 34.094 kr., vedrørende udgifter til "[virksomhed4] ApS”. Udgiften er blevet bogført på konto 3670 ”Leje/Leasing af driftsmidler” som bilag 232. Selskabet har ikke fremlagt dokumentation for, hvad udgiften vedrører.

Selskabet har ikke fremlagt udlejningskontrakter m.v. med oplysninger om leasingperiodens længde og den erhvervsmæssige anvendelse af bilerne.

Selskabet har som dokumentation for betaling af fakturaerne fremlagt kontoudtog for perioden 25. januar 2019 til 31. december 2019 for selskabets erhvervskonto med kontonummer [...62]. Betalingerne af fakturaerne kan genfindes på selskabets bankkontoudtog.

Købsmoms af udgifter til underleverandøren [virksomhed5] ApS

Selskabet har anvendt underleverandøren [virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...2], der blev stiftet den 13. marts 2018 under branchekoden 463890 ”Specialiseret engros med fødevarer” og bibrancherne 812290 ”Anden rengøring af bygninger og rengøring af erhvervslokaler, 532000 ”Andre post- og kurertjenester” og 782000 ”Vikarbureauer”. [virksomhed5] ApS´ formål var at drive virksomhed med handel og service samt aktiviteter i tilknytning hertil. Ifølge CVR har [virksomhed5] ApS haft to ansatte i december 2019, som er tidspunktet for selskabets foretagne bogføring hertil. [virksomhed5] ApS blev taget under konkursbehandling den 25. januar 2021 og blev opløst den 4. februar 2022.

Selskabet har den 3. december 2019 fratrukket 72.810 kr. ekskl. moms, hvoraf moms udgør 18.202,50 kr., vedrørende udgifter til ”[virksomhed5] ApS F120” som bilag 198. Selskabet har som dokumentation for samhandlen med [virksomhed5] fremlagt faktura af den 1. september 2019 på i alt 91.012,50 kr. inkl. moms. Fakturaen vedrører ”Kørsel Rute 40, 45, rute 10 kassevogn, Jylland afhentning kassevogn og special kørsel”. Fakturaen er ikke specificeret med nærmere angivelse af det udførte arbejde. Selskabets repræsentant har ikke fremlagt dokumentation til understøttelse af samhandlen i form af time-/arbejdssedler, samarbejdskontrakter, mailkorrespondancer m.v.

Det fremgår af Skattestyrelsens oplysninger, at [virksomhed5] ikke har reageret på Skattestyrelsens henvendelser, og at [virksomhed5] ApS bankkonto ikke indeholder udbetalinger, som svarer til de lønninger, som der er blevet indberettet. [virksomhed5] ApS har fået slettet samtlige af sine lønindberetninger, idet de anses for at være fiktive. Skattestyrelsen har videre oplyst, at [virksomhed5] ikke har haft menneskelige ressourcer til at levere ydelser til selskabet.

Selskabet har som dokumentation for betaling af fakturaen fremlagt kontoudtog for perioden 25. januar 2019 til 31. december 2019 for selskabets erhvervskonto med kontonummer [...62]. Betalingen af fakturaen fremgår ikke af kontoudtoget.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med 108.129 kr. for perioden 10. maj 2019 til 31. december 2019. Forhøjelsen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms for udgifter til leasing- og underleverandørydelser.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”...

1.1.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Idet der ikke er overensstemmelse i mellem den angivne salgsmoms, den fremsendte momsopgørelse og omsætningen i saldobalancen er det Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke har været ført en løbende bogføring, der kan lægges til grund for en vurdering af momstilsvaret.

Skattestyrelsen er herefter berettiget til at foretage et skøn over momstilsvaret i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Salgsmoms

Skattestyrelsen har derfor ud fra de fremsendte bankkontoudtog opgjort selskabets omsætning og herved også selskabets salgsmoms. Denne opgørelse viser en omsætning på 1.889.040 kr. ekskl. moms og en salgsmoms på 472.261 kr. (se vedlagte regneark).

Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at selskabets salgsmoms skal forhøjes således for 2019:

3. kvartal 2019

Angivet salgsmoms 75.834 kr.

Opgjort salgsmoms 301.494 kr.

Forhøjelse 225.660 kr.

4. kvartal 2019

Angivet salgsmoms 165.766 kr.

Opgjort salgsmoms 170.767 kr.

Forhøjelse 5.001 kr.

Købsmoms

Udgangspunktet er, at Skattestyrelsen godkender at købsmoms for 2019 fastsættes til 238.165 kr., svarende til den købsmoms som fremgår af selskabets bogføring

Det medfører en forhøjelse af købsmomsen med følgende beløb:

Købsmoms i henhold til det fremsendte materiale 238.165 kr.

Angivet købsmoms 159.979 kr.

Yderligere købsmoms inden korrektioner 78.186 kr.

Skattestyrelsen har dog foretaget en gennemgang af de indsendte kontokort for perioden 10. maj 2019 til og med 31. december 2019.

Dette har givet anledning til følgende bemærkninger/korrektioner:

Konto 1310: Direkte omkostninger.

Postering den 30. august 2019 (bilag 65) 125.931,45 kr. (heraf moms 25.186,28 kr.) med teksten [...14].

Skattestyrelsen har den 19. juli 2019 forsøgt at få selskabet til at dokumentere denne udgift. Selskabet har ikke reageret ved indsendelse af denne dokumentation.

Skattestyrelsen er ved kontrol af andet selskab kommet i besiddelse af faktura nr. 67 fra [virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...3], der viser at der er tale om 1. gangs leasingydelse på af en Range Rover Sport 5.0 HK (se vedlagte).

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at denne udgift er jeres selskab uvedkommende, men afholdt i privat øjemed, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for denne udgift.

Konto 3670: Leje/leasing af driftsmidler.

Posteringer den 6. august 2019 samt 16. oktober 2019 på henholdsvis 68.234,50 kr. (heraf moms 13.646,90 kr.) samt 85.000 kr. (heraf moms 17.000 kr.) med teksterne [virksomhed4] fakt62 samt [virksomhed4] fakt69.

Skattestyrelsen er ved kontrol af andet selskab kommet i besiddelse af faktura nr. 67 fra [virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...3], der viser at der er tale om 1. gangs leasingydelse på en Range Rover HSE Dynamic 7x Sitzer og faktura samt Mercedes CLS 350 – sommerleasing. (se vedlagte).

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at disse udgifter er jeres selskab uvedkommende, men afholdt i privat øjemed, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for denne udgift.

Posteringer den 11. december 2019 samt 30. december 2019 på 170.470 kr. (heraf moms 34.094 kr.) med teksten [virksomhed4] ApS.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at denne udgift tilsvarende er jeres selskabs drift uvedkommende, men afholdt i privat øjemed, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag heraf. Det begrundes med, at udgiften er afholdt til samme selskab som de øvrige udgifter ovenfor og beløbet adskiller sig fra selskabets øvrige godkendte leasingudgifter.

Det skal bemærkes, at udgifterne vil blive anset for maskeret udbytte til selskabets hovedaktionær.

Samlet ej godkendt købsmoms efter momslovens § 37 af leasingudgifter udgør herefter:

Faktura 62 bogført 6. august 2019 på 13.647 kr.

Faktura 67 bogført 30. august 2019 på 25.186 kr.

Faktura 69 bogført 16. oktober 2019 på 17.000 kr.

Postering bogført 11. december 2019 på 34.094 kr.

I alt 89.927 kr.

Konto 1310: Direkte omkostninger.

Postering den 3. december 2019 på 91.012,50 kr. (heraf moms 18.202,50 kr.) med teksten [virksomhed5] ApSF120.

Skattestyrelsen har foretaget kontrol af [virksomhed5] ApS og har konstateret, at selskabet er fiktivt og uden reelt indhold, hvorfor fakturaen tilsvarende anses for værende fiktiv.

Skattestyrelsen har ved kontrollen konstateret, at:

Selskabet er gået konkurs
Selskabet har ikke reageret på Skattestyrelsens henvendelser
Selskabets kontoudtog indeholder ikke udbetalinger, som svarer til de lønninger der er indberettet
Selskabet har ikke løbende foretaget indberetning til eIndkomst. Indberetningerne er foretaget op til 1. år og 8. måneder efter at lønnen angiveligt skulle være udbetalt (dispositionsdatoen)
Selskabet har ikke indbetalt den A-skat og det arbejdsmarkedsbidrag til Skattestyrelsen, som oplyses at være tilbageholdt
Selskabet har fået slettet samtlige sine lønindberetninger af ovennævnte årsager, idet de anses at være fiktive

Det er herefter Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed5] ApS ikke har haft de menneskelige ressourcer til at levere den ydelse der fremgår af fakturaen.

Der kan derfor ikke godkendes fradrag for fakturabeløbet på 91.012,50 kr. efter momslovens § 37.

...”

Skattestyrelsen er i forbindelse med klagesagens behandling den 27. april 2023 fremkommet med følgende supplerende bemærkninger:

”...

Leje og leasingudgifter

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at en virksomhed der er registreret for ”Vejgodstransport” ikke har brug for en Mercedes CLS 350, Range Rover Sport 5.0 samt Range Rover HSE Dymamic. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at det samme gælder for den leasing der er posteret den 11. december 2019, idet denne udgift tilsvarende er afholdt hos [virksomhed4] ApS og selskabet ikke har dokumenteret denne udgift.

Det fremgår desuden af selskabets R75, at selskabet har anskaffet sig 4 varevogne (Renault Master) i august 2019 som de havde resten af året og mere til.

Det må desuden anses, at være problemfrit at finde alternativer til ovennævnte leasede luksuskøretøjer andre steder med hensyn til at finde erhvervsrelevante køretøjer.

[virksomhed5] ApS

Som det fremgår af Østre Landsrets dom fra 2009, SKM 2009.325.ØLR påhviler der køber af un-derleverandørydelser en skærpet bevisbyrde for, at ydelserne er købt, betalt og leveret, som anført på fakturaerne, såfremt der kan rejses tvivl om fakturaernes realitet. Da Skattestyrelsen har foretaget kontrol af selskabet [virksomhed5] ApS og derved konstateret, at de ikke har kunne levere den ydelser der fremgår af fakturaen foreligger der en skærpet bevisbyrde for [virksomhed1] ApS. Selskabet har ikke udelukkende ved fremlæggelse af en faktura opfyldt denne skærpede bevisbyrde.

Der skal henvises til sagsfremstillingen med hensyn til, hvilke momenter der indgår i Skattestyrelsens bedømmelse af selskabet [virksomhed5] ApS.

...”

Skattestyrelsen er den 3. juli 2023 fremkommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse:

”...

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling i sagen, der indstiller stadfæstelse af den påklagede afgørelse fra 10. januar 2023.

Der er efter Skattestyrelsens opfattelse hverken med klagen eller senere fremlagt nye oplysninger, der kan ændre Skattestyrelsens opfattelse af sagen.

Skattestyrelsen fastholder at klager ikke har ret til fradrag for udgifter til leasing af en række hvidpladebiler/sportsbiler, jf. momslovens § 37, stk. 1 og § 42, lige som klager ikke har ret til fradrag for købsmoms vedrørende en underleverandørfaktura, jf. § 37, stk. 1.

Leasing af personbiler

Skatteankestyrelsen indstiller at det er med rette at Skattestyrelsen har nægtet klager momsfradrag for udgifter til leasing af biler for indkomståret 2019.

Efter § 42, stk. 4 kan virksomheder, der lejer personmotorkøretøjer i mere end 6 måneder i sammenhæng, vedrørende personmotorkøretøjer, fradrage afgiften af lejen, dog højst med 25 pct. af et særligt opgjort fradragsgrundlaget. Det er en betingelse, at mindst 10 pct. af den årlige kørsel med det lejede køretøj anvendes i forbindelse med virksomhedens fradragsberettigede levering af varer og ydelser.

Det er alene klager som den momspligtige, der har bevisbyrden for at de afholdte udgifter er fradragsberettigede, og at betingelserne i bestemmelse er opfyldt.

Der er alene fremlagt 3 ud af 4 fakturaer lige som klager ikke har fremlagt aftalegrundlaget eller nærmere dokumenteret bilernes anvendelse i den momspligtige virksomhed.

Allerede fordi klager ikke har fremlagt dokumentation i form af en faktura, afregningsbilag eller lignende for udgiften bogført den 11. december 2019, har klager ikke ret til fradrag, jf. § 37, stk. 1.

Skattestyrelsen skal videre henvise til Landsskatterettens afgørelse af 5. november 2021, offentliggjort i SKM2021.692.LSR, hvor Landsskatteretten udtalte, at der i de tilfælde, hvor der ikke er fremlagt fakturaer, skal fremlægges anden dokumentation, hvoraf fremgår mængden og arten af de leverende varer, og at der er pålagt moms.

Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse at henset til den fremlagte dokumentation og oplysninger i sagen, er de af klager afholdte udgifter til leasing af de pågældende biler ikke fradragsberettigede efter § 42, stk. 1 nr. 6 og § 42, stk. 4, jf. § 37, stk. 1. Udgifterne til leasing må anses for private for ejeren af selskabet.

Skattestyrelsen henviser til at de leasede biler har karakter af luksuskøretøjer/sportsbiler, og det har formodningen imod sig, at disse er anvendt til brug for klagers momspligtige aktiviteter, logistik og transport.

Underleverandør [virksomhed5] ApS

Skatteankestyrelsen indstiller at stadfæste Skattestyrelsens afgørelse om, at der ikke skal godkendes fradrag for købsmoms for udgifter til underleverandøren [virksomhed5] ApS, da det ikke er dokumenteret, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til den fremlagte faktura fra [virksomhed5] ApS, ligesom fakturaen ikke opfylder de indholdsmæssige krav i momsbekendtgørelsens § 58.

Det beror på en konkret vurdering, hvorvidt klager har fradrag for udgifterne til underleverandører. Det er imidlertid alene klager, som den der ønsker fradraget, der skal dokumentere retten hertil, herunder at der er sket levering af de fakturerede ydelser til klager. Som det følger af EU-domstolens praksis samt Højesterets dom SKM2019.231HR, er det en betingelse for fradrag for køb efter momslovens § 37 af afgift af leverancer, at leverancerne faktisk er blevet leveret.

Yderligere er den fradragsberettigede købsmoms betinget af, at virksomheden kan fremlægge dokumentation for fradraget i form af fakturaer, forenklede fakturaer og afregningsbilag for indenlandske køb, jf. momsbekendtgørelsens kapitel 12, samt §

82 (dagældende § 84).

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klager alene ved fremlæggelsen af fakturaer, ikke har løftet bevisbyrden for, at underleverandøren har leveret momspligtige ydelser til klager, der berettiger til et fradrag efter momslovens § 37.

Når der foreligger så usædvanlige omstændigheder i forbindelse med klagers brug af underleverandøren [virksomhed5] ApS, påhviler der klager en skærpet bevisbyrde for at dokumentere, at der er leveret tjenesteydelser.

Som redegjort for i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, indeholder fakturaerne ikke fyldestgørende oplysninger vedrørende arten og omfanget af de ydelser, som skulle være leveret. Yderligere har klager ikke fremlagt arbejdssedler eller timeopgørelser, der kan henføres til den pågældende faktura, som kan godtgøre, at der reelt er sket levering af momspligtige og fradragsberettigede ydelser til klager af underleverandøren.

Der foreligger heller ikke mails eller anden korrespondance med underleverandøren, som omhandler omfang og specifikation på de fakturerede opgaver, indsigelser om eventuelle mangler ved arbejdet m.v., som underleverandøren ifølge fakturakopien skulle have udført.

Skattestyrelsen er med de grunde, der fremgår af Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse enig i, at klager ikke har løftet bevisbyrden for, at underleverandøren har leveret momspligtige ydelser til klager, der berettiget til fradrag efter momslovens § 37, stk. 1.

Udover praksis refereret af Skatteankestyrelsen, henvises blandt andet til SKM2017.117.ØLR og SKM 2016.9.BR og SKM 2019.245.LSR.

...”

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at der skal godkendes fradrag for købsmoms med 238.165 kr. for perioden 10. maj 2019 til 31. december 2019.

Repræsentanten har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”...

Leje og leasingudgifter til driftsmidler

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for udgifterne til leje biler hos [virksomhed4] ApS. Det forholder sig således, at [virksomhed1] ApS akut havde behov for at leje biler til ekstraordinær levering. På den baggrund blev der leasede enkelte private biler, da det var de biler, som var tilgængelige på tidspunktet.

Udgifterne er således selskabet vedkommende, hvorfor de skal anerkendes som fradragsberettigede udgifter, og ikke som maskeret udbytte.

Købsmoms på 89.927 kr. vedr. dette forhold bør således anerkendes, ligesom den skattepligtige indkomst bør nedsættes med 359.709 kr.

[virksomhed5] ApS

Skattestyrelsen har begrundet nægtelsen i [virksomhed5] ApS forhold. De forhold er uvedkommende for Klageren.

Det kan ikke være Klagerens problem, at [virksomhed5] ApS ikke rettidigt har indberettet eller angivet overfor Skattestyrelsen. Det må være et forhold mellem Skattestyrelsen og [virksomhed5] ApS.

Købsmoms på 18.202,50 kr. bør derfor anerkendes, ligesom den skattepligtige indkomst skal nedsættes med 72.810 kr. I forlængelse heraf bør A-skat og am-bidrag tilsvarende nedsættes med 53.332 kr.”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med 108.129 kr. for perioden 10. maj 2019 til 31. december 2019. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms vedrørende selskabets udgifter til leasing af biler og underleverandørydelser.

Retsgrundlag

Af momslovens § 37 fremgår (uddrag):

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

...”

Af § 82 i dagældende momsbekendtgørelse nr. 808 af den 30. juni 2015, fremgår:

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. ”

Samme momsbekendtgørelse nr. 808 af den 30. juni 2015 indeholder i kapitel 12 en række fakturakrav. Bekendtgørelsens § 58, stk. 1 fastsætter de nærmere krav til fakturaens indhold:

”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”

Bestemmelsernes indhold er identisk med nugældende momsbekendtgørelse nr. 2246 af den 30. november 2021, §§ 57, stk. 1, og 81, gældende fra den 1. januar 2022.

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168, hvoraf bl.a. fremgår (uddrag):

”Artikel 167

Fradragsretten indtræder samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder.

Artikel 168

I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:

a) den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person.

...”

Af momssystemdirektivets artikel 178 og 179 fremgår (uddrag):

”Artikel 178

For at kunne udøve sin fradragsret skal den afgiftspligtige person opfylde følgende betingelser:

a) for det i artikel 168, litra a), omhandlede fradrag - for så vidt angår levering af varer og ydelser - være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med [artikel 220-236 samt artikel 238, 239 og 240] ...

Artikel 179

Fradraget foretages under ét af den afgiftspligtige person, ved at han i den moms, der skal betales for en afgiftsperiode, fradrager de momsbeløb, for hvilke fradragsretten i løbet af samme periode er opstået og udøves i henhold til artikel 178.

...”

Af momslovens § 42, stk. 1, nr. 6, fremgår:

”Virksomheder ikke kan fradrage afgift af indkøb og drift, som vedrører anskaffelse og drift af personmotorkøretøjer, der er indrettet til befordring af ikke mere end 9 personer, jf. dog stk. 4, 6 og 7.”

Af momslovens § 42, stk. 4, fremgår:

”Virksomheder, der lejer personmotorkøretøjer i mere end 6 måneder i sammenhæng, kan uanset bestemmelsen i stk. 1, nr. 6, fradrage afgiften af lejen, dog højst med 25 pct. af fradragsgrundlaget efter stk. 5. Det er en betingelse, at mindst 10 pct. af den årlige kørsel med det lejede køretøj anvendes i forbindelse med virksomhedens fradragsberettigede levering af varer og ydelser”

EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179) begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.

I SKM2019.332.ØLR og SKM2017.461.ØLR fandt Østre Landsret i begge domme, at sagsøgerne ikke havde løftet bevisbyrden for, at der havde fundet levering sted. Fakturaerne i de pågældende sager opfyldte ikke momsbekendtgørelsens fakturakrav, idet der i fakturaerne bl.a. ikke var foretaget en tilstrækkelig præcis angivelse af ydelsernes art og omfang samt tidspunkt og sted for levering, ligesom der ikke var fremlagt arbejdssedler, opgørelser eller andet bevis for, at de hævdede ydelser var leveret. Samme forhold forelå i byretsdommen SKM2021.395.BR, hvor de i sagen fremlagte samarbejdsaftaler blev fundet for upræcise til at løfte bevisbyrden. Byretten udtalte, at det forhold, at der var sket pengeoverførsler fra sagsøgerens konto, ikke i sig selv dokumenterede, at der var sket levering af momsbelagte ydelser fra de angivne underleverandører.

Der henvises endvidere til Retten i [by1] dom af den 10. februar 2017, offentliggjort som SKM2017.210.BR, samt Landsskatterettens afgørelser af den 27. september 2018 og den 15. november 2018, offentliggjort som henholdsvis SKM2018.539.LSR og SKM2018.613.LSR.

Bevisbyrden vil være skærpet i tilfælde, hvor der foreligger usædvanlige omstændigheder i relation til fakturering og samhandlen med underleverandørerne. Der henvises til Københavns Byrets dom af 10. oktober 2016, offentliggjort i SKM2017.40.BR.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momsloven § 37 påhviler det selskabet at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Af EU-dommenC-268/83Rompelmann, præmis 24 fremgår, at ved anmodning om fradrag efter momsloven § 37, er det selskabet som skal godtgøre betingelserne for fradrag er opfyldt.

Udgifter til leasing

Selskabet har for den påklagede periode angivet fradrag for købsmoms for udgifter til leasing af henholdsvis Range Rover Sport 5.0 HK, Mercedes CLS 350 og Range Rover HSE Dynamic 7x 7x Sitzer SUV/Gelandewagen på i alt 55.833,18 kr. Udgifterne er blevet bogført på konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” og konto 3670 ”Leje/leasing af driftsmidler”.

Som dokumentation for udgifterne har selskabet fremlagt tre fakturaer på i alt 279.166 kr. inkl. moms, hvoraf moms udgør 55.833 kr. Fakturaerne er udstedt af [virksomhed4] ApS til selskabet.

Af momslovens § 42, stk. 1, nr. 6, fremgår, at der som udgangspunkt ikke er fradrag for købsmoms for udgifter til anskaffelse af motorkøretøjer. Er der imidlertid tale om udgifter til leasede personmotorkøretøjer, er der fradrag for købsmoms på 25 % af fradragsgrundlaget efter momslovens § 42, stk. 4, hvis leasingperioden er længere end 6 måneder. Det er en generel forudsætning for retten til fradrag, at aftalen om leasing er indgået af en momspligtig person, der handler i egenskab af momspligtig person på tidspunktet for aftaleindgåelsen.

Retten finder, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms for udgifter til leasing af bilerne i henhold til de fremlagte fakturaer. Retten har lagt vægt på, at det ikke ud fra de fremlagte fakturaer kan udledes, om leasingperioden for de pågældende biler er længere end 6 måneder. Selskabet har ikke fremlagt udlejningskontrakter m.v., hvoraf leasingperioden fremgår.

Det kan desuden ikke ud fra de fremlagte fakturaer udledes, om selskabet har anvendt bilerne med mindst 10 % af den årlige kørsel i forbindelse med selskabets fradragsberettigede levering af ydelser. Det må have formodningen imod sig, at de leasede biler kan have driftsrelationer for et selskab, som beskæftiger sig med logistik og transport, eftersom bilerne har karakter af sportsbiler.

Selskabet har på den baggrund ikke løftet bevisbyrden for, at de leasede biler er med henblik på anvendelse i relation til brug for transport i selskabet.

Det forhold, at fakturaerne er betalt ved elektroniske pengeoverførsler, kan ikke føre til et andet resultat.

Retten kan ligeledes tiltræde Skattestyrelsens vurdering om nægtelse af fradrag for købsmoms vedrørende bogført udgift til [virksomhed4] ApS på 136.376 kr. ekskl. moms, hvoraf moms udgør 34.094 kr. Udgiften er blevet bogført på konto 3670 ”Leje/Leasing af driftsmidler”. Selskabet har ikke fremlagt faktura herfor eller andet materiale. Det er ifølge momsbekendtgørelsens § 82 en grundlæggende betingelse for at kunne få et fradrag for købsmoms, at udgiften er dokumenteret med en forskriftsmæssig faktura eller lignende materiale, jf. Landsskatterettens afgørelse af 26. august 2021, offentliggjort som SKM2021.456.LSR.

Det forhold, at fakturaen er betalt ved elektronisk pengeoverførsel, udgør ikke i sig selv dokumentation for afholdte udgifter, hvorfor dette ikke kan føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Udgifter til underleverandør

Selskabet har som dokumentation for samhandlen med underleverandør [virksomhed5] ApS fremlagt én faktura, som vedrører kørsel. Fakturaen er ikke specificeret med nærmere angivelse af det udførte arbejde.

Landsskatteretten finder på baggrund af den fremlagte faktura, at der ikke kan anses at være sket en levering mod vederlag fra en afgiftspligtig person.

Retten har lagt vægt på, at fakturaen ikke indeholder tilstrækkelig beskrivelse af omfanget og arten af de leverede ydelser og ikke opfylder kravene i momsbekendtgørelsen § 58, stk. 1, nr. 5 og 6, idet der mangler beskrivelse af arbejdsopgaver, hvor og hvornår arbejdet er udført, og hvem der har udført arbejdet. Underleverandøren [virksomhed5] ApS er opløst efter konkurs, ligesom det af Skattestyrelsens kontroloplysninger fremgår, at [virksomhed5] ApS ikke har reageret på Skattestyrelsens henvendelser, ikke har haft menneskelige ressourcer til at levere ydelser til selskabet, og at [virksomhed5] ApS´ bankkonto ikke indeholder udbetalinger, som svarer til de lønninger, som der er blevet indberettet.

Desuden fremgår betalingen af fakturaen ikke på selskabets bankkontoudtog.

Under disse omstændigheder finder retten, at selskabet ikke har dokumenteret, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt. Selskabet har således ikke dokumenteret, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til den fremlagte faktura.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.