Kendelse af 22-06-2023 - indlagt i TaxCons database den 07-07-2023

Journalnr. 23-0010746

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms for udgifter til købsmoms på i alt 19.652 kr. for udgifter afholdt til underleverandører, reparation og vedligehold samt småanskaffelser for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1], herefter benævnt virksomheden, blev startet den 1. maj 2019 under branchekode 463900 "ikke-specialiseret engroshandel med føde-, drikke- og tobaksvarer, samt bibrancherne 811000 "kombinerede serviceydelser" og 692000 "bogføring og revision: skatterådgivning".

Virksomhedens fuldt ansvarlige deltager og ejer er [person1], herefter virksomhedsindehaveren.

I perioden 1. maj 2019 til 22. september 2022 var virksomheden registreret under navnet "Data Bogføring Service". For perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020 har virksomheden haft mellem 3-4 ansatte.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har virksomheden angivet følgende i moms for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020:

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Salgsmoms

92.999

70.467

73.627

23.449

260.542

Købsmoms

20.693

24.102

24.124

19.373

88.292

Elafgift

158

530

1.037

1.725

Momstilsvar

72.306

46.207

48.973

3.039

170.525

Skatterådet gav den 23. marts 2021 Skattestyrelsen tilladelse til at indhente oplysninger om personer og deres indtægter via den digitale platform [...]. Oplysningerne blev indhentet med det formål at få bekræftet, at de indtægter som virksomhedsindehaveren havde erhvervet, var oplyst korrekt på selvangivelsen for 2020.

På baggrund af kontrollen ændrede Skattestyrelsen virksomhedsindehaverens skattepligtige indkomst med 231.738 kr. og forhøjede virksomhedens momstilsvar med 85.953 kr. for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020.

Dele af den momsmæssige forhøjelse er påklaget til Landsskatteretten. Virksomheden har påklaget nægtet fradrag for købsmoms på i alt 19.652 kr. for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020, fordelt på følgende punkter:

Ikke godkendt fradrag for købsmoms for udgifter afholdt til underleverandører

15.125 kr.

Ikke godkendt fradrag for købsmoms for udgifter til reparation og vedligehold

653 kr.

Ikke godkendt fradrag for købsmoms for udgifter til småanskaffelser

3.874 kr.

19.652 kr.

Udgifter til underleverandører

For den påklagede periode har virksomheden fratrukket købsmoms for udgifter til underleverandørerne [virksomhed2] og [virksomhed3] IVS. Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms på i alt 15.125 kr., idet Skattestyrelsen ikke finder det dokumenteret, at underleverandørerne har leveret ydelser til virksomheden.

[virksomhed3] IVS , CVR-nr. [...2], herefter benævnt [virksomhed3], blev stiftet den 28. januar 2017 og blev opløst efter erklæring den 21. oktober 2021. [virksomhed3] var registreret under branchekode 743000 "oversættelse og tolkning", og havde til formål at drive virksomhed med tolkning og mentor arbejde. [virksomhed3] blev stiftet af [person2], som også var administrerende direktør frem til den 20. marts 2019, hvor [person3] indtrådte som administrerende direktør. Der fremgår ikke oplysninger om ansatte for 2019 og fremefter i CVR-registreret.

Ifølge oplysninger fra Skattestyrelsen blev [virksomhed3] afmeldt for alle pligter, dog ikke selskabsskat, den 31. maj 2020.

[virksomhed3] har udstedt følgende faktura til virksomheden:

Dato

Fakturanummer

Beløb eks. moms

Moms

Beløb inkl. moms

25.06.2020

121

16.000,00

4.000,00

20.000,00

Af fakturaen fremgår: "Korspondace med dvrs.". Der er angivet 20 i antal og 800 i pris.

I alt

16.000,00

4.000,00

20.000,00

Fakturabeløbet ekskl. moms er bogført den 25. juni 2020 på virksomhedens konto 1100 "UNDERLEVERANDOR". Momsen er bogført samme dato på konto 1851 "INDGÅENDE AFGIFT".

Der er ikke fremlagt dokumentation for betaling af fakturaen. Virksomhedsindehaveren har oplyst, at betaling af fakturaen er sket kontant.

Virksomheden har fremlagt en årsrapport fra [virksomhed3] for perioden 1. december 2019 til 30. november 2020. Ifølge årsrapporten har [virksomhed3] ikke haft nogen omsætning i perioden.

Der er endvidere fremlagt saldobalance og et kontokort fra [virksomhed3], som vedrører perioden 1. december 2019 til 30. november 2020. Saldobalancen og kontokortet er udskrevet den 31. januar 2023.

Ifølge saldobalancen har [virksomhed3] haft en omsætning på 127.230 kr. og har haft udgifter til underleverandører for i alt 114.464 kr.

[virksomhed2] , CVR-nr. [...3], herefter benævnt [virksomhed2], er en enkeltmandsvirksomhed, som blev startet den 1. maj 2015. [virksomhed2] er nu registreret under navnet "[virksomhed4]". [virksomhed2] er registreret under branchekode 692000 "bogføring og revision: skatterådgivning" og den fuldt ansvarlige deltager er [person4]. Der fremgår ikke oplysninger om ansatte for den påklagede periode.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed2] ikke angivet overskud af virksomhed og moms for den påklagede periode.

[virksomhed2] har udstedt følgende fakturaer til virksomheden:

Dato

Fakturanummer

Beløb eks. moms

Moms

Beløb inkl. moms

14.08.2020

10033

26.500,00

6.625,00

33.125,00

14.12.2020

10034

18.000,00

4.500,00

22.500,00

Af faktura 10033 fremgår: "Assistance årsrapporter". Der er angivet 1,00 i antal og 26.500 i a pris.
Af faktura 10034 fremgår: "Assistance årsrapporter". Der er angivet 1,00 i antal og 18.000 i a pris.

I alt

44.500,00

11.125,00

55.625,00

Af fakturaerne fremgår, at betaling skal ske kontant. Længere nede på fakturaerne fremgår, at betaling skal ske på konto [...16]. Ifølge Skattestyrelsens oplysninger tilhører kontoen [person4].

Fakturabeløbene er bogført den 14. august 2020 og 14. december 2020 på konto 1100 "UNDERLEVERANDOR". Momsen er bogført på konto 1851 "INDGÅENDE AFGIFT".

Ifølge kontoudskrifter fra virksomhedsindehaverens konto i [finans1], kontonummer [...04], er fakturanummer 10033 betalt den 17. august 2020. Fakturanummer 10034 er betalt den 15. december 2020.

Virksomhedsindehaveren har under sagens behandling ved Skattestyrelsen den 3. oktober 2020 oplyst følgende:

"...[virksomhed2] er en revisor som vi samarbejder med. [virksomhed2] hjælper min virksomhed med årsregnskaber til mine kunder som er ApS. Jeg betaler [virksomhed2] 2-3 gange årligt afhængigt af hvor mange årsregnskaber jeg sender til ham.

..."

Virksomheden har fremlagt i alt 185 fakturaer, som virksomheden har udstedt til sine kunder. Fakturaerne omhandler udarbejdelse af momsregnskaber, årsregnskaber, lønudregninger, budgetter, forretningsplaner, lønkompensationer, omdannelse til ApS og diverse øvrige opgaver. Fakturaerne udgør i alt 878.570 kr., ekskl. moms. Moms udgør 219.642,50 kr.

60 af fakturaerne vedrører blandt andet udarbejdelse af årsregnskaber til virksomhedens kunder. Fakturaerne er udstedt til anpartsselskaber, interessentskaber, enkeltmandsvirksomheder og iværksætterselskaber. Der er faktureret ydelser vedrørende udarbejdelse af årsregnskaber for i alt 212.000 kr. ekskl. moms for perioden 7. januar 2020 til 8. december 2020. Momsen kan opgøres til 53.000 kr. (25 % af 212.000 kr.).

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftaler, timesedler, eller anden underliggende dokumentation som f.eks. korrespondance mellem virksomheden og underleverandørerne.

Udgifter til Reparation og vedligehold og udgifter til småanskaffelser

Virksomheden har fratrukket købsmoms på i alt 653 kr. for en udgift til reparation og vedligehold.

Udgiften er bogført den 1. december 2020 som bilag 777 på konto 1304 "REP. & VEDLIGEHOLD." Af bogføringsbeskrivelsen fremgår: "[virksomhed5]". Udgiften er bogført med 2.610,78 kr. ekskl. moms. Moms udgør 652,69 kr. Udgiften inkl. moms udgør 3.263,47 kr.

Den 2. december 2020 er der via virksomhedsindehaverens konto i [finans1], kontonummer [...04] overført 3.263,47 kr. Overførslen har beskrivelsen: "Visa køb DKK 3263,47 [virksomhed5]*- [...] den 30.11".

Der er ikke fremlagt en faktura for udgiften.

Virksomheden har derudover fratrukket købsmoms på i alt 3.874 kr. for tre udgifter; bilag 67, bilag 314 og bilag 586, som er bogført på konto 1511 "SMÅANSKAFFELSER".

Bilag 67 er bogført den 7. februar 2020 med 7.056,80 kr. ekskl. moms. Moms udgør 1.764,20 kr. Udgiften inkl. moms udgør 8.821 kr. Ifølge posteringsteksten vedrører bilaget "[virksomhed6]".

Den 7. februar 2020 er der via virksomhedsindehaverens konto i [finans1], kontonummer [...04] overført 8.821 kr. med beskrivelsen: "Visa køb DKK 8821,00 [virksomhed6] DELBETALING Den 05.02".

Bilag 314 er bogført den 26. maj 2020 med 4.800 kr. ekskl. moms. Moms udgør 1.200 kr. Udgiften inkl. moms udgør 6.000 kr. Ifølge posteringsteksten vedrører bilaget "BRUGT BAEBER".

Den 26. maj 2020 er der via virksomhedsindehaverens konto i [finans1], kontonummer [...04] overført 6.000 kr. Overførslen har beskrivelsen: "Bgs køb af brugt bærbar."

Bilag 586 er bogført den 21. september 2020 og vedrører ifølge posteringsteksten en udgift fra [virksomhed7]. Der er bogført 3.639 kr. ekskl. moms. Moms udgør 909,80 kr. Udgiften inkl. moms udgør 4.548,80 kr.

Den 21. september 2020 er der via virksomhedsindehaverens konto i [finans1], kontonummer [...04] overført 4.549 kr. Overførslen har beskrivelsen: "Dankort-nota [virksomhed7] [...]"

Der er ikke fremlagt fakturaer for udgifterne.

Udgifter til husleje, ekspeditionsgebyrer og [bro]

Virksomheden har fratrukket udgifter til husleje, ekspeditionsgebyrer og [bro].

På konto 1300 "HUSLEJE" er der bogført udgifter til husleje for i alt 151.890 kr. ekskl. moms. Moms udgør 37.972,56 kr.

På konto 1506 "EKSPEDITIONSGEBYRE" er der bogført bilag 53, som er en ekspeditionsudgift på i alt 1.500 kr. ekskl. moms. Moms udgør 375 kr.

På konto 1509 "[bro]" er der bogført udgifter til [bro] på i alt 1.883,20 kr. Moms udgør 470,80 kr.

I Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 18. oktober 2022, havde Skattestyrelsen foreslået at nægte fradrag for købsmoms for udgifter afholdt til husleje på i alt 37.972 kr., foreslået at nægte fradrag for købsmoms på i alt 375 kr. for ekspeditionsgebyrer og foreslået at nægte fradrag for købsmoms på i alt 471 kr. for udgifter til [bro], idet der ikke var fremlagt dokumentation for udgifterne.

Efterfølgende fremlagde virksomheden dokumentation for huslejeudgifter, udgifter vedrørende ekspeditionsgebyrer og udgifter til [bro]. Skattestyrelsen godkendte herefter fradrag for købsmoms for udgifterne.

Punktet behandles ikke yderligere.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020 forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 85.953 kr. Forhøjelsen af momstilsvaret skyldes blandt andet, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms på 19.652 kr. for udgifter til underleverandører, udgifter til reparation og vedligehold og udgifter til småanskaffelser.

Som begrundelse af Skattestyrelsen anført:

" 3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

...

Købsmomsen

...

Øvrige konto

Konto 1100 - Underleverandør

I det følgende fremgår oplysninger om andre virksomheders skatte- og momsmæssige forhold, som sædvanligvis vil være underlagt Skattestyrelsens tavshedspligtsbestemmelser i skatteforvaltningslovens § 17. Under hensyntagen til Skattestyrelsens begrundelsespligt i forvaltningslovens § 24 og skatteforvaltningslovens § 19, stk. 2 kan Skattestyrelsen give oplysninger om andre virksomheders skatte- og momsmæssige forhold, hvis det er af afgørende betydning for sagen. Det vurderes, at oplysninger om andre virksomheders forhold er vigtige for, at denne sag er fuldt ud begrundet.

Bilag 478 og 800 [virksomhed2]

Netto Moms Brutto

Bilag 478 26.500 kr. 6.625 kr. 33.125 kr.

Bilag 800 18.000 kr. 4.500 kr. 22.500 kr.

Fakturaerne er udstedt af [virksomhed2], CVR-nr. [...3]. Virksomheden er registreret pr. 1. februar 2016 og er stadig aktiv for så vidt angår momsregistrering. Beløbene er indbetalt til konto [...16], som tilhører [person4].

[person4] er hovedaktionær i virksomheden CVR-nr. [...4], [virksomhed8] ApS. Virksomheden er registreret pr. 15.09.2022.

Desuden er [person4] lønansat i virksomheden CVR-nr. [...5], [virksomhed2], som er ledet af [person4]s bror [person5]. Virksomheden er registreret pr. 28.06.2017.

[person4] har i 2020 ikke selvangivet overskud af virksomhed og vedrørende virksomhedens ([...3]) moms er der angivet 0-angivelser.

På fakturaerne er der faktureret for "Assistance årsrapporter", som imidlertid ikke er yderligere specificeret med underbilag.

Efter momslovens § 37, stk. 1 kan registrerede virksomheder fradrage moms af køb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Vi kan konstatere, at de to fakturaer ikke opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsens § 58, stk. 1, idet det ikke er specificeret, hvad det udførte arbejde består af.

Da specifikationen på fakturaen ikke er fyldestgørende, har vi ikke fået den nødvendige dokumentation for, at udgiften udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer. Vi finder det ikke tilstrækkeligt, at bilaget er vedlagt, uden dokumentation for at ydelsen er anvendt til at erhverve indkomst, samt at [virksomhed2] faktisk har leveret den oplyste ydelse.

Ifølge SKATs juridiske vejledning defineres en faktura som et dokument, der af leverandøren og modtageren betragtes som en anmodning om betaling af leverancen. En faktura skal bl.a. indeholde omfanget og arten af de leverede ydelser, samt indeholde dato for levering af ydelserne, såfremt denne er forskellig fra fakturadatoen. Det fremgår af SKM2020.484.BR at køber ikke havde løftet bevisbyrden for, at underleverandøren havde leveret ydelser til skatteyderen, som berettigede til fradrag. Retten lagde herved bl.a. vægt på, at skatteyderen ikke havde fremlagt samarbejdsaftaler, arbejdssedler eller anden form for dokumentation for, at det i fakturaerne anførte arbejde var udført, at skatteyderen ikke havde dokumenteret, at et hævet beløb var anvendt til betaling af en faktura, og at skatteyderen heller ikke kunne oplyse, hvem han var i kontakt med i forbindelse med bestilling m.v. af arbejdet.

Da virksomheden tillige, hverken har oplyst overskud af virksomhed eller angivet moms, anses det ud fra en samlet vurdering ikke for dokumenteret, om der overhovedet er leveret de fakturerede ydelser.

Skattestyrelsen foreslår at nedsætte indgående afgift med 11.125 kr., jf. momslovens § 37, stk. 1.

Dine bemærkninger

" Vedrørende bilag 478 og bilag 800 [virksomhed2]
Det er korrekt at der desværre ikke er specifikke detaljer i ovennævnte fakturaer, men dette ikke ensbetydende med at ydelsen ikke er leveret eller at udgiften ikke udelukkende er anvendt til erhverv.
At virksomheden [virksomhed2], [person4], har angivet 0 angivelse for moms bør ikke være noget min virksomhed skal hæfte for, da min virksomhed har angivet det i regnskabet.
Jeg kan dokumentere med e-mails fra min virksomhed til [person4]s at dette arbejde er udført og er 100 % erhvervsrelateret arbejde."

Skattestyrelsens afgørelse

Da du ikke har dokumenteret, at [virksomhed2] har udført det fakturerede arbejde, og der i øvrigt ikke er fremkommet oplysninger, der gør at du løfter bevisbyrden for, at [virksomhed2] har leveret ydelser til dig, fastholder Skattestyrelsen afgørelsen og gennemfører de påtænkte ændringer.

Bilag 382 - [virksomhed3] IVS

Netto Moms Brutto

Bilag 478 16.000 kr. 4.000 kr. 20.000 kr.

Fakturaen er bogført på konto 1100 - Underleverandør, konto 1831 - privat hævet og konto 1851 - indgående moms. Der fremgår ingen betalingsoverførsel fra virksomhedens bankkonto.

Fakturaren er udstedt d. 25.06.2020 af [virksomhed3] IVS, CVR-nr. [...2]. Selskabet er registreret pr. 01.03.2017 og afmeldt for alle pligter, dog ikke selskabsskat, pr. 31.05.2020.

På fakturaen er der faktureret for "Korspondace med dvrs.", som imidlertid ikke er yderligere specificeret med underbilag.

Efter momslovens § 37, stk. 1 kan registrerede virksomheder fradrage moms af køb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Vi kan konstatere, at fakturaen ikke opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsens § 58, stk. 1, idet det ikke er specificeret, hvad det udførte arbejde består af.

Da specifikationen på fakturaen ikke er fyldestgørende, har vi ikke fået den nødvendige dokumentation for, at udgiften udelukkende er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Vi finder det ikke tilstrækkeligt, at bilaget er vedlagt, uden dokumentation for at ydelsen er anvendt til at erhverve indkomst, samt at [virksomhed3] IVS faktisk har leveret den oplyste ydelse.

Yderligere er fakturaen dateret efter selskabet er afmeldt fra registrering.

Da selskabet ikke har angivet den påførte moms, anses det ud fra en samlet vurdering ikke for dokumenteret, om der overhovedet er leveret de fakturerede ydelser.

Skattestyrelsen foreslår at nedsætte indgående afgift med 4.000 kr., jf. momslovens § 37, stk. 1.

Skattestyrelsens afgørelse

Du har ikke haft indvendinger mod det tidligere fremsendte forslag, og da der ikke er tilført nye oplysninger til sagen, har vi gennemført de påtænkte ændringer.

Manglende bilagsdokumentation

På konto 1300 - Husleje er der bogført udgifter for i alt 151.890 kr. + moms 37.972 kr. Der er ikke fremlagt bilag for udgifterne.

På konto 1304 - Rep. & vedligehold. er der ved bilag 777 bogført en udgift med 2.611 kr. + moms 653 kr. Bilaget er ikke fremlagt.

På konto 1506 - Ekspeditionsgebyr er der ved bilag 53 bogført en udgift på 1.500 kr. + moms 375 kr. Bilaget er ikke fremlagt.

På konto 1509 - [bro] er der bogført udgifter for i alt 1.883 kr. + moms 471 kr. Der er ikke fremlagt bilag for udgifterne.

På konto 1511 - Småanskaffelser er der ved bilag 67, 314 og 586 bogført udgifter med henholdsvis 7.057 kr. + moms 1.764 kr., 4.800 kr. + moms 1.200 kr. og 3.639 + moms 910 kr., i alt 15.496 kr. + moms 3.874 kr. Der er ikke fremlagt bilag for udgifterne.

Efter momslovens § 37, stk. 1 kan registrerede virksomheder fradrage moms af køb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Efter momsbekendtgørelsens § 81 skal registrerede virksomheder til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag

Det fremgår tillige af bogføringsloven § 5-9, at der skal foreligge et fyldestgørende bilag, som dokumentation for udgiften.

Alle udgifter skal dokumenteres med et grundbilag i form af en original faktura/regning, hvor der fremgår oplysninger om varens/ydelsens art, mængde og pris, se bogføringslovens § 5 og § 9. Kontoudtog, ordrebekræftelse og kvittering for betaling anses ikke for behørig dokumentation.

Da der ikke foreligger dokumentation for udgifter, kan fradrag ikke anerkendes. At der kan fremlægge en udskrift fra banken om beløbets hævning er ikke dokumentation nok.

Skattestyrelsen foreslår derfor at nedsætte indgående afgift med 43.345 kr., jf. momslovens §37, stk. 1.

Dine bemærkninger

" Jeg har vedlagt dokumentationsbilagene som jeg besidder."

Skattestyrelsens afgørelse

Du har fremlagt behørig dokumentation for huslejeudgifter, ekspeditionsgebyr og [bro].

Der er ikke fremlagt bilag for Rep. & vedligehold. og Småanskaffelser, hvorfor vi forhøjer virksomhedens indkomst med 4.527 kr.

..."

Klagerens opfattelse

Virksomheden har fremsat påstand om, at virksomheden har ret til fradrag for købsmoms på 19.652 kr. for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020.

Som begrundelse har virksomheden anført:

"...

Vi vil klage over skattestyrelsen afgørelse, sag-id. [sag1] for 2020.

Vi vil klage over på følgende punkter.

Bilag nr.478 og 800 [virksomhed2].

Vi har betalt til [virksomhed2] penge gennem banken og hvis [virksomhed2] har angivet 0 angivelse for momsen og har ikke angivet overskud i selvangivelsen, så angår det ikke mig, vi er ikke vidende om revisor har indberette beløbet eller ej til skatte styrelsen

Bilag nr. 382 [virksomhed3] IVS.

Vi har betalt kontant til [virksomhed3] IVS 20.000 kr. inkl. Moms og dette beløb indgår i [virksomhed3] IVS regnskab som indtægt.

Vedlagt regnskab for selskabet som indberettet til Erhvervs og Selskabsstyrelsen, samt konto kort for indtægter for [virksomhed3] IVS som viser beløbet 20.000 kr. er indgået. som indtægt den 25.06.2020.

Vedr. Manglende bilags dokumentation for konto 1300,1304,1506,1509,1511

vi har sendt nødvendige dokumentationer for overnævnet konti.

..."

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms for på i alt 19.652 kr. for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020. Det nægtede fradrag for købsmoms vedrører udgifter til underleverandører, udgifter til reparation og vedligehold samt udgifter til småanskaffelser.

Retsgrundlag

Af momslovens § 37 fremgår følgende (uddrag):

"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

..."

Af § 82 i dagældende momsbekendtgørelse nr. 808 af den 30. juni 2015 fremgår følgende:

"Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. "

Samme momsbekendtgørelse indeholder i kapitel 12 en række fakturakrav. Bekendtgørelsens § 58, stk. 1 fastsætter de nærmere krav til fakturaens indhold, heraf fremgår:

"Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales."

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168, hvoraf det bl.a. fremgår følgende (uddrag):

"Artikel 167

Fradragsretten indtræder samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder.

Artikel 168

I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:

a) den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person.

..."

Af momssystemdirektivets artikel 178 og 179 fremgår følgende (uddrag):

"Artikel 178

For at kunne udøve sin fradragsret skal den afgiftspligtige person opfylde følgende betingelser:

a) for det i artikel 168, litra a), omhandlede fradrag - for så vidt angår levering af varer og ydelser - være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med [artikel 220-236 samt artikel 238, 239 og 240] ...

Artikel 179

Fradraget foretages under ét af den afgiftspligtige person, ved at han i den moms, der skal betales for en afgiftsperiode, fradrager de momsbeløb, for hvilke fradragsretten i løbet af samme periode er opstået og udøves i henhold til artikel 178.

..."

EU-domstolen har i sag C-268/83 (Rompelman) udtalt, at det påhviler den, der anmoder om momsfradrag at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Den konkrete sag

Udgifter til underleverandører

Landsskatteretten finder, at virksomheden ikke har dokumenteret, at [virksomhed2] og [virksomhed3] har leveret afgiftspligtige ydelser til virksomheden. Retten har lagt vægt på, at fakturaen fra [virksomhed3] er udstedt efter [virksomhed3] blev afmeldt for pligter, og at der foreligger uoverensstemmelser mellem [virksomhed3]' årsrapport og saldobalance.

Vedrørende [virksomhed2] har retten lagt vægt på, at [virksomhed2] ikke har angivet overskud af virksomhed og ikke har angivet moms.

Retten finder, at fakturaerne fra begge underleverandører indeholder sparsomme oplysninger om ydelsernes karakter og finder på baggrund heraf, at fakturaerne ikke opfylder kravene i momsbekendtgørelsens § 58.

Virksomheden har endvidere ikke fremlagt anden dokumentation såsom timesedler, samarbejdsaftaler eller anden korrespondance, som kan dokumentere en samhandel mellem underleverandørerne og virksomheden.

At virksomheden har faktureret kunder for udarbejdelse af årsregnskaber kan ikke føre til et andet resultat. Retten har henset til, at virksomhedens fakturaer til kunder ikke dokumenterer, at det er [virksomhed2], som har udarbejdet årsregnskaberne.

Henset hertil finder retten, at virksomheden ikke har løftet bevisbyrden for, at underleverandørerne har leveret afgiftspligtige ydelser til virksomheden. Det er derfor med rette, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms på i alt 15.125 kr.

Udgifter til reparation og vedligehold og udgifter til småanskaffelser

Retten finder, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms på i alt 4.527 kr. for udgifter til reparation og vedligehold og småanskaffelser. Der er lagt vægt på, at det af den dagældende momsbekendtgørelses § 82 fremgår, at virksomheder som dokumentation for købsmoms skal være i besiddelse af en faktura. Virksomheden har ikke fremlagt fakturaer for udgifterne. Retten finder derfor, at virksomheden ikke er i besiddelse af den nødvendige dokumentation.

At der er fremlagt bogføring og bankkontoudskrifter kan ikke føre til et andet resultat. Der er henset til, at bogføring ikke kan erstatte ekstern bilagsdokumentation. Bankkontoudskriver dokumenterer endvidere ikke, hvad der er købt eller om virksomheden er rette omkostningsbærer.

Det er således med rette, at Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms på i alt 4.527 kr. for udgifterne.

Den påklagede afgørelse stadfæstes.