Kendelse af 16-10-2023 - indlagt i TaxCons database den 15-11-2023

Journalnr. 23-0005369

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 632.900 kr. for perioden fra den 1. april 2019 til den 31. marts 2021 Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms af virksomhedens udgifter til underleverandører.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1], CVR-nr. [...1], herefter virksomheden, blev startet den 2. maj 2016. Virksomheden var ejet af [person1], men var registreret ved [person2], som var virksomhedens repræsentant i Danmark. Virksomheden var registreret under branchekoden 812100 ”almindelig rengøring i bygninger” og bibranchen 532000 ”andre post- og kurertjenester”. Virksomheden ophørte den 30. juni 2022.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har virksomheden i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

2. kvartal. 2019

5-9

2-4

3. kvartal 2019

5-9

2-4

Oktober 2019

8

5

November 2019

8

4,88

December 2019

8

6

Januar 2020

8

5

Februar 2020

7

4

Marts 2020

7

4

April 2020

10

6

Maj 2020

9

7

Juni 2020

9

7

Juli 2020

8

6

August 2020

9

8

September 2020

13

9

Oktober 2020

16

11

November 2020

18

13

December 2020

12

10

Januar 2021

16

11

Februar 2021

20

14

Marts 2021

21

14

Virksomheden blev momsregistreret fra den 2. maj 2016.

Skattestyrelsen har ændret virksomhedens momstilsvar med i alt 632.900 kr. for perioden fra den 1. april 2019 til den 31. marts 2021. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms af de angivne fakturaer for udgifter til nedenstående underleverandører:

Underleverandør

Anvendt

Beløb ekskl. moms

Moms

[virksomhed2] IVS

April, maj, juni og august 2019

506.600 kr.

126.650 kr.

[virksomhed3] ApS

September 2019

126.000 kr.

31.500 kr.

[virksomhed4] IVS

Oktober 2019

99.400 kr.

24.850 kr.

[virksomhed5]

Marts og juni 2020

376.400 kr.

94.100 kr.

[virksomhed6] 2010

April 2020

140.400 kr.

35.100 kr.

[virksomhed7] ApS

Maj 2020

188.000 kr.

47.000 kr.

[virksomhed8] IVS

Juli og august 2020

323.400 kr.

80.850

[virksomhed9] ApS

September, oktober, november og december 2020

572.700 kr.

143.175 kr.

[virksomhed10] ApS

Januar 2021

198.700 kr.

49.675 kr.

Total

2.531.600 kr.

632.900 kr.

[virksomhed2] IVS , CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed2], blev stiftet den 3. september 2017. [virksomhed2] var registreret under branchekoden 782000 ”vikarbureauer”. [virksomhed2]’s formål var at drive virksomheden indenfor byggebranchen, herunder vikarrekruttering og beslægtet virksomhed. Der blev afsagt konkursdekret den 1. marts 2021, og selskabet blev opløst den. 20. april 2022.

[virksomhed2] har ikke haft registeret ansatte i kontrolperioden.

Der er blevet fremlagt følgende fire fakturaer fra [virksomhed2] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

06.06.2019

2

Kørsel for [virksomhed1] iht april

96.600 kr.

24.150 kr.

120.750 kr.

30.06.2019

1040

Kørsel for [virksomhed1] iht maj

141.200 kr.

35.300 kr.

176.500 kr.

02.08.2019

1099

Kørsel for [virksomhed1] iht juni

126.400 kr.

31.600 kr.

158.000 kr.

01.10.2019

1105

Kørsel for [virksomhed1] iht august

142.400 kr.

35.600 kr.

178.000 kr.

Total

506.600 kr.

126.650 kr.

633.250 kr.

Ifølge fakturateksten vedrører fakturaerne kørsel. Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde eller hvilke personer, der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at der er sket overførsler til udlandet.

Der er den 7. december 2022 fremlagt en samarbejdsaftale indgået mellem [virksomhed2] og virksomheden.

Der er den 7. december 2022 fremlagt timeopgørelser, hvoraf fremgår dato, klokkeslæt, arbejdstimer og fornavn på chaufførerne.

[virksomhed3] ApS , CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed3], blev stiftet den 1. januar 2016. [virksomhed3] er ejet og drevet af [person3], der er hovedanpartshaver. [virksomhed3] er registreret under branchekoden 479113 ” Detailhandel med husholdnings- eller boligudstyr, bortset fra elektriske apparater, via internet”. Selskabets formål er at importere og eksportere varer fra Kina.

[virksomhed3] har ikke haft registeret ansatte i kontrolperioden.

Der er blevet fremlagt følgende faktura fra [virksomhed3] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

08.11.2019

1281

Kørsel september

126.000 kr.

31.500 kr.

157.500 kr.

Skattestyrelsen har oplyst har oplyst, at fakturaen er udstedt via Visma Dinero på en konto tilhørende [virksomhed11] ApS. Den anførte bankkonto tilhører [virksomhed12] ApS, der ifølge Skattestyrelsens kontrol er blevet misbrugt til at udstede falske fakturaer.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] ikke råder over nogen biler.

Der er den 7. december 2022 fremlagt en samarbejdsaftale indgået mellem [virksomhed3] og virksomheden.

Der er den 7. december 2022 fremlagt timeopgørelser, hvoraf fremgår dato, klokkeslæt, arbejdstimer og fornavn på chaufførerne.

[virksomhed4] IVS , CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed4], blev stiftet den 1. juli 2014. [virksomhed4] var ejet og drevet af [person4], der var hovedanpartshaver. [virksomhed4] var registreret under branchekoden 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og bibrancherne 493920 ”turistkørsel og anden landpassagertransport”, 562900 ”anden restaurationsvirksomhed” og 463890 ”specialiseret engroshandel med fødevare i.a.n”. Selskabets formål var at drive virksomhed med kombinerede serviceydelser, restaurationsvirksomhed, turistkørsel og anden landpassagertransport, engroshandel med fødevarer. Der blev afsagt konkursdekret den. 19. juni 2020, og selskabet blev opløst den 23. marts 2021.

[virksomhed4] har ifølge Det Centrale Virksomhedsregister i oktober været registreret med 2 ansatte, herunder 1,88 årsværk.

Der er blevet fremlagt følgende faktura fra [virksomhed4] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

30.11.2019

2019-105

Kørsel Oktober 497 timer

99.400 kr.

24.850 kr.

124.250 kr.

Skattestyrelsen har oplyst, at den anførte bankkonto [...30] på fakturaen ikke tilhører [virksomhed4], men tilhører [virksomhed13] IVS, CVR-nr. [...5].

[virksomhed13] IVS ,CVR-nr. [...5], herefter [virksomhed13], blev stiftet 14. januar 2019. [virksomhed13] var registreret under branchekoden 811000 ”Kombinerede serviceydelser”. Selskabets formål var at drive engrosvirksomhed og anden i forbindelse hermed stående virksomhed. [virksomhed13] er under konkurs.

[virksomhed13] havde ni ansatte i oktober 2019.

[virksomhed13] har ikke angivet moms.

Skattestyrelsen har oplyst, at de indberettede lønninger ikke er bekræftet af de personer, der er registreret som ansatte.

Skattestyrelsen har oplyst, at der ikke er afholdt driftsudgifter i [virksomhed13].

Der er den 7. december 2022 fremlagt en samarbejdsaftale indgået mellem [virksomhed4] og virksomheden.

Der er den 7. december 2022 fremlagt timeopgørelser, hvoraf fremgår dato, klokkeslæt, arbejdstimer og fornavn på chaufførerne.

Der er ikke fremlagt yderligere dokumentation i form af samarbejdsaftaler, timesedler eller korrespondance med underleverandøren.

[virksomhed5] , CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed5], blev startet den 22. oktober 2019.[virksomhed5] var ejet og drevet af [person5], der var indehaver. [virksomhed5] er registreret under branchekoden 811000 ”kombinerede serviceydelser”. [virksomhed5] ophørte den 11. januar 2021. CVR-nr. er efterfølgende blevet videredrevet af [person5] som ”[virksomhed14]” og ”[virksomhed15]” og er endelig ophørt den. 30. juni 2022.

[virksomhed5] har ikke haft registeret ansatte i kontrolperioden.

Der er blevet fremlagt følgende to fakturaer fra [virksomhed5] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

30.04.2020

119

Udført arbejde for [virksomhed1] Marts Måned

199.000 kr.

49.750 kr.

248.750 kr.

12.08.2020

308

Udført arbejde for [virksomhed1] Juni Måned

177.400 kr.

44.350 kr.

221.750 kr.

Total

376.400 kr.

94.100 kr.

470.500 kr.

Skattestyrelsen har oplyst, at det anførte bankkontonummer på faktura nr. 308 ikke tilhører [virksomhed5], men i stedet tilhører en person, der også har lagt bankkonto til betalinger fra [virksomhed7] ApS.

Skattestyrelsen har oplyst, at de modtagne fakturabetalinger straks videreføres. [virksomhed5] har ikke angivet nogen salgsmoms i kontrolperioden.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed5].

Der er den 7. december 2022 fremlagt en samarbejdsaftale indgået mellem [virksomhed5] og virksomheden.

Der er den 7. december 2022 fremlagt timeopgørelser, hvoraf fremgår dato, klokkeslæt, arbejdstimer og fornavn på chaufførerne.

[virksomhed6] ApS, CVR-nr. [...7], herefter [virksomhed6], blev stiftet den 26. oktober 2010. [virksomhed6] var ejet og drevet af [person6] i perioden fra den 6. april 2020 til den 13. november 2020. [virksomhed6] var registreret under branchekoden 433200 ”tømrer- og bygningssnedkervirksomhed” og bibranchen 782000 ”Vikarbureauer”. Selskabets formål var at hjælpe til på byggepladser på alle områder. Der blev afsagt konkursdekret den 13. november 2020, og selskabet blev opløst den 16. juni 2021.

[virksomhed6] har ikke haft registreret ansatte i kontrolperioden.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed6] ikke har angivet moms.

Der er blevet fremlagt følgende faktura fra [virksomhed6] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

29.05.2020

261

Vilkar kørsel April Md

140.400 kr.

35.100 kr.

175.500 kr.

Fakturaen er sparsomt udfærdiget. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde eller hvilke personer, der har udført arbejdet.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed6].

Skattestyrelsen har oplyst, at der er begrænsede udgifter til driftsomkostninger, [virksomhed6] overfører betalinger til udlandet, [virksomhed6] har anvendt fem forskellige bankkontoer til modtagning af betalinger samt at direktøren i [virksomhed6] er den samme som i [virksomhed7] ApS.

Der er den 7. december 2022 fremlagt en samarbejdsaftale indgået mellem [virksomhed6] og virksomheden.

Der er den 7. december 2022 fremlagt timeopgørelser, hvoraf fremgår dato, klokkeslæt, arbejdstimer og fornavn på chaufførerne.

[virksomhed7] ApS , CVR-nr. [...8], herefter [virksomhed7], blev stiftet den 5. juni 2013. [virksomhed7] var ejet og drevet af [person6], der var hovedanpartshaver og direktør. [virksomhed7] er registreret under branchekoden 431200 ”forberedende byggepladsarbejder” og bibrancherne 782000 ”vikarbureauer” og 494100 ”vejgodstransport”. [virksomhed7]s formål er at drive virksomhed ved at yde forretningservice og administration af søster- datterselskaber. [virksomhed7] er under konkurs med dekret afsagt den. 21. september 2021.

[virksomhed7] har ikke haft registeret ansatte i kontrolperioden.

Der er blevet fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed7] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

30.06.2020

52

Maj Kørsel Efter behøv

188.000 kr.

47.000 kr.

235.000 kr.

30.09.2020

1122

605,5 timer x 200 kr.pr time September kørsel

121.100 kr.

30.275 kr.

151.375 kr.

10.11.2020

1178

605,5 timer x 200 kr.pr time

121.100 kr.

30.275 kr.

151.375 kr.

Fakturaerne er sparsomt udfærdiget. Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde eller hvilke personer, der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har kun kunnet bekræfte, at fakturanummer 52 er betalt.

Fakturanummer 1122 er ikke betalt. Fakturaens timeantal er identisk med timeantallet for fakturanummer 98 fra [virksomhed9] ApS omhandlende kørsel for september.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed7] har anvendt 30 forskellige bankkonti til modtagelse af betalinger fra udstedte fakturaer.

Der er den 7. december 2022 fremlagt en samarbejdsaftale indgået mellem [virksomhed7] og virksomheden.

Der er den 7. december 2022 fremlagt timeopgørelser, hvoraf fremgår dato, klokkeslæt, arbejdstimer og fornavn på chaufførerne.

[virksomhed8] IVS, CVR-nr. [...9], blev stiftet den 4. maj 2018. [virksomhed8] var ejet og drevet af [person7], der var hovedanpartshaver og direktør. [virksomhed8] var registreret under branchekoden 433200 ”tømrer- og bygningssnedkervirksomhed” og bibranchen 494100 ”vejgodstransport”. Selskabets formål var at drive virksomhed med handel og service, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. Der blev afsagt konkursdekret den 24. marts 2022, og selskabet blev opløst den 12. januar 2023.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed8] i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

Juli 2020

1

1

August 2020

1

1

Der er blevet fremlagt følgende to fakturaer fra [virksomhed8] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

16.09.2020

1014

Kørsel vedr. Juli måned iht. Aftale

139.400 kr.

34.850 kr.

174.250 kr.

30.09.2020

1041

Kørsel vedr. August måned iht. Aftale

184.000 kr.

46.000 kr.

230.000 kr.

Total

323.400 kr.

80.850 kr.

404.250 kr.

Fakturaerne er sparsomt udfærdiget, men vedrører begge kørsel. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde eller hvilke personer, der har udført arbejdet.

Der er den 7. december 2022 fremlagt en samarbejdsaftale indgået mellem [virksomhed8] og virksomheden.

Der er den 7. december 2022 fremlagt timeopgørelser, hvoraf fremgår dato, klokkeslæt, arbejdstimer og fornavn på chaufførerne.

[virksomhed8] har også benyttet bogføringsprogrammet Visma Dinero. Det fremgår, at fakturaerne er udstedt med firecifrede tal samt, at der ikke er bogført andet end fakturaerne. De bogførte fakturaer er udstedt inden for transport, malerarbejde, vagter, renoveringer, flytning m.fl.

Skattestyrelsen har oplyst, at der ikke har været bogført driftsudgifter efter 28. august 2020.

[virksomhed9] ApS, CVR-nr. [...10], herefter [virksomhed9], blev stiftet den 23. september 2011.[virksomhed9] er registreret under branchekoden 43310 ”Malerforretninger” og bibrancherne 811000 ”kombinerede serviceydelser” og 782000 ”vikarbureauer”. [virksomhed9]’s formål er at sælge marketingsservice med samt hermed beslægtet virksomhed. [virksomhed9] er under konkurs med konkursdekret afsagt den 26. januar 2022.

[virksomhed9] har ikke haft registeret ansatte i kontrolperioden.

Der er blevet fremlagt følgende fire fakturaer fra [virksomhed9] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

14.11.2020

98

Kørsel September måned efter behøv ifølge timesedler

121.100 kr.

30.275 kr.

151.375 kr.

01.12.2020

135

Kørsel Oktober måned efter behøv i følge timesedler

100.600 kr.

25.150 kr.

125.750 kr.

06.01.2021

567

Kørsel november måned efter behøv ifølge timesedler

126.500 kr.

31.625 kr.

158.125 kr.

03.02.2021

832

Kørsel December måned efter behøv ifølge timesedler

224.500 kr.

56.125 kr.

280.625 kr.

Total

572.700 kr.

143.175 kr.

715.875 kr.

Fakturaerne er sparsomt udfærdiget, men vedrører alle kørsel. Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde eller hvilke personer, der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at kontoen [...98], der fremgår på fakturaerne, ikke tilhører [virksomhed9] ApS.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed9] ApS anvender forskellige konti til fakturabetalingerne, og betalingerne overføres til udlandet. Selskabet har ikke indberettet moms i 2020 og kun indberettet lønninger i begrænset omfang. [virksomhed9] ApS har ikke nogen registrerede køretøjer.

Der er den 7. december 2022 fremlagt en samarbejdsaftale indgået mellem [virksomhed9] og virksomheden.

Der er den 7. december 2022 fremlagt timeopgørelser, hvoraf fremgår dato, klokkeslæt, arbejdstimer og fornavn på chaufførerne.

[virksomhed10] ApS, CVR-nr. [...11], herefter [virksomhed10], blev stiftet den 16. august 2019. [virksomhed10] er registreret under branchekoden 702200 ”virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse” og bibrancherne 782000 ”vikarbureauer” og 494100 ”vejgodstransport”. [virksomhed10]’s formål er at drive rådgivning indenfor byggeri samt anden økonomisk rådgivning indenfor bolig- og ejendomskøb. Der er afsagt konkursdekret den 29. juni 2021.

[virksomhed10] har ikke haft registeret ansatte i kontrolperioden.

Der er blevet fremlagt følgende faktura fra [virksomhed10] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

25.03.2021

459

Januar kørsel 2021 for nemlig.com og chauffør udlejning

198.700 kr.

49.675 kr.

248.375 kr.

Skattestyrelsen har oplyst, at konto [...12], som er anført på fakturanr. 459, ikke tilhører [virksomhed10]. [person8], der er angivet som reference, er ikke registreret som ansat hos [virksomhed10].

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed10] har anvendt 23 forskellige bankkonti til modtagelse af fakturabetalinger, og betalingerne overføres til udlandet. Selskabet har ikke angivet moms, og der er ikke afholdt driftsudgifter, der tyder på reel virksomhedsdrift.

Der er den 7. december 2022 fremlagt en samarbejdsaftale indgået mellem [virksomhed10] og virksomheden.

Der er den 7. december 2022 fremlagt timeopgørelser, hvoraf fremgår dato, klokkeslæt, arbejdstimer og fornavn på chaufførerne.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med 632.900 kr. for perioden fra den 1. april 2019 til den 31. marts 2021. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms for udgifter til underleverandører.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende:

”1. Moms af fiktive og falske fakturaer

...

1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at køb ved [virksomhed2] IVS, [virksomhed4] IVS, [virksomhed5], [virksomhed6] ApS, [virksomhed7] ApS, [virksomhed8] IVS, [virksomhed9] ApS og [virksomhed10] ApS alle er køb af fiktive fakturaer.

Der er herved lagt vægt på, at Skattestyrelsens kontroller af de pågældende virksomheder har vist, at de ikke har de fornødne menneskelige eller tekniske ressourcer til at levere kørsel til [virksomhed1], jf. gennemgangen af de enkelte virksomheder i afsnit 1.1.

Der er endvidere lagt vægt på, at [virksomhed1] i flere tilfælde betaler fakturaerne til andre end fakturaudsteder, at der er mange skift i brug af underleverandører og at der i den sammenhæng er fundet 2 fakturaer, udstedt af [virksomhed7] ApS – der dog ikke er betalt – på samme ydelse, som efterfølgende faktureres fra [virksomhed9] ApS.

For så vidt angår [virksomhed3] ApS, er det Skattestyrelsens opfattelse, at fakturaen er falsk. Der er herved lagt vægt på, at [virksomhed3] ApS arbejder inden for eksport, at fakturaen er udstedt i Dinero på en konto tilhørende en fakturafabrik og at betalingen er foretaget til [virksomhed12] ApS, en helt 3. part. [virksomhed12] ApS er endvidere blevet misbrugt og det er Skattestyrelsens opfattelse, at det samme gælder [virksomhed3] ApS. Fakturaen anses derfor for at være falsk.

Samlet er der ligeledes lagt vægt på kontinuiteten af brugen af fiktive og falske fakturaer.

Skattestyrelsen har den 22. juli 2022 bedt virksomheden dokumentere, at der er sket en reel levering fra de anførte virksomheder. Den 16. august 2022 har virksomheden bedt om fristudsættelse til den 31. august 2022. Den 18. august 2022 har Skattestyrelsen givet fristudsættelse til den 24. august 2022, men har ikke modtaget materiale fra virksomheden.

Falske og fiktive fakturaer kan ikke anses for at være køb til brug for virksomhedens leverancer og der kan således ikke opnås fradrag efter momslovens § 37 og domspraksis. Skattestyrelsen nægter derfor fradrag for momsen af de gennemgåede fakturaer på 632.900 kr. Fordelingen af beløbet fremgår af bilag 4.”

Virksomhedens opfattelse

Virksomheden har fremsat påstand om, at forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar skal nedsættes med 632.900 kr. for perioden fra den 1. april 2019 til den 31. marts 2021. Virksomheden har subsidiært nedsat påstand om, at momstilsvaret nedsættes med et mindre beløb.

Til støtte for sin påstand har virksomheden den 15. januar 2023 anført følgende:

”Det gøres gældende, at alle fakturaer som selskabet har modtaget ikke er fiktive. Selskabet har modtaget en ydelse og selskabet har dokumentationer på dette i forbindelse med følgesedler og anden korrespondance. Jeg vil fremsende en kasse til Skatteankestyrelsen med dokumentationer.

Det bestrides, at nogen af de betalte fakturaer er fiktive.

Vi vil fremsende en supplerende redegørelse omkring hver enkelt faktura og betaling.”

Repræsentanten har telefonisk den 16. maj 2023 tilføjet, at de ikke har yderligere og efterfølgende er anmodningen om møde med Skatteankestyrelsen frafaldet.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet fradrag for virksomhedens udgifter til købsmoms for underleverandører med i alt 632.900 kr. for perioden fra den 1. april 2019 til og med den 31. marts 2021. Nægtelsen skyldes, at Skattestyrelsen har anset virksomhedens fakturaer fra underleverandører for at være fiktive.

Retsgrundlaget

Af momslovens § 37 fremgår følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

...”

Af § 82 i dagældende momsbekendtgørelse nr. 808 af den 30. juni 2015, fremgår følgende:

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. ”

Samme momsbekendtgørelse nr. 808 af den 30. juni 2015 indeholder i kapitel 12 en række fakturakrav. Bekendtgørelsens § 58, stk. 1 fastsætter de nærmere krav til fakturaens indhold, heraf fremgår:

”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168, hvoraf det bl.a. fremgår følgende:

”Artikel 167

Fradragsretten indtræder samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder.

Artikel 168

I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:

  1. a) den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person.

...”

Af momssystemdirektivets artikel 178 og 179 fremgår følgende:

”Artikel 178

For at kunne udøve sin fradragsret skal den afgiftspligtige person opfylde følgende betingelser:

  1. a) for det i artikel 168, litra a), omhandlede fradrag - for så vidt angår levering af varer og ydelser - være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med ...

Artikel 179

Fradraget foretages under ét af den afgiftspligtige person, ved at han i den moms, der skal betales for en afgiftsperiode, fradrager de momsbeløb, for hvilke fradragsretten i løbet af samme periode er opstået og udøves i henhold til artikel 178.

...”

EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179) begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.

I SKM2019.332.ØLR og SKM2017.461.ØLR fandt Østre Landsret i begge domme, at sagsøgerne ikke havde løftet bevisbyrden for, at der havde fundet levering sted. Fakturaerne i de pågældende sager opfyldte ikke momsbekendtgørelsens fakturakrav, idet der i fakturaerne bl.a. ikke var foretaget en tilstrækkelig præcis angivelse af ydelsernes art og omfang samt tidspunkt og sted for levering, ligesom der ikke var fremlagt arbejdssedler, opgørelser eller andet bevis for, at de hævdede ydelser var leveret. Samme forhold forelå i byretsdommen SKM2021.395.BR, hvor de i sagen fremlagte samarbejdsaftaler blev fundet for upræcise til at løfte bevisbyrden. Byretten udtalte, at det forhold, at der var sket pengeoverførsler fra sagsøgerens konto, ikke i sig selv dokumenterede, at der var sket levering af momsbelagte ydelser fra de angivne underleverandører.

Der henvises endvidere til Retten i [by1] dom af den 10. februar 2017, offentliggjort som SKM2017.210.BR, samt Landsskatterettens afgørelser af den 27. september 2018 og den 15. november 2018, offentliggjort som henholdsvis SKM2018.539.LSR og SKM2018.613.LSR.

Bevisbyrden vil være skærpet i tilfælde, hvor der foreligger usædvanlige omstændigheder i relation til fakturering og samhandlen med underleverandørerne. Der henvises til Østre Landsrets dom af 28. april 2009, offentliggjort i SKM2009.325.ØLR og Københavns Byrets dom af 10. oktober 2016, offentliggjort i SKM2017.40.BR.

Landsskatterettens bemærkninger

Ved anmodning om fradrag i henhold til momsloven § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Virksomheden har som dokumentation fremlagt fakturaer, samarbejdsaftaler og timelister fra underleverandørerne.

På fakturaerne fra underleverandørerne er der anført sparsomme informationer, og det kan ikke ses, hvem der har udført arbejdet, eller hvor arbejdet er udført. På fakturaerne fra [virksomhed2], [virksomhed3] [virksomhed4], [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9] og [virksomhed10] er arbejdet anført som kørsel. [virksomhed3] og [virksomhed9] har ikke ejet eller haft rådighed over nogen køretøjer. På fakturaerne fra [virksomhed5] er der som arbejdsopgave kun anført ”Udført arbejde for [virksomhed1]...”. [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed9] og [virksomhed10] har ikke haft nogen ansatte, og [virksomhed4], [virksomhed13] og [virksomhed8] har ikke haft det nødvendige antal ansatte til at udføre arbejdet.

Retten finder ikke, at der er leveret ydelser mod vederlag fra [virksomhed4] ved anvendelse af [virksomhed13] som underleverandør. Af den fremlagte faktura kan det ikke ses, hvor eller hvem der har udført arbejdet. Der er fremlagt en timeliste fra [virksomhed4], men ikke fra [virksomhed13]. Der er ikke fremlagt anden dokumentation, der viser, at [virksomhed13] har leveret ydelser for [virksomhed4] til virksomheden. [virksomhed3], [virksomhed5], [virksomhed9] og [virksomhed10] har ligesom [virksomhed4] anført kontonumre, der ikke tilhører underleverandørerne.

Det fremgår ikke af de fremlagte timelister, hvem der har udført arbejdet, eller hvor arbejdet er udført. Underleverandørerne har alle været registreret med få eller ingen ansatte i perioden. Skattestyrelsen har samtidig oplyst, at der ikke er sammenhæng imellem de oplyste navne på chaufførerne på timelisterne og ansatte hos [virksomhed4] og [virksomhed8]. Der er ikke fremlagt anden dokumentation, der påviser, at underleverandørerne har leveret de fakturerede ydelser.

Som følge heraf opfylder fakturaerne ikke kravene i momsbekendtgørelsens § 58, stk. 1, nr. 5 og nr. 6. Fakturaerne indeholder ikke en tilstrækkelig angivelse af omfanget og arten af de leverede ydelser, idet der mangler beskrivelse af arbejdsopgaver, hvor og hvornår arbejdet er udført, og hvem der har udført arbejdet.

Under disse omstændigheder finder retten, at virksomheden ikke har dokumenteret, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt. Virksomheden har således ikke dokumenteret, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til de fremlagte fakturaer. Retten finder, at der samlet set er tale om så usædvanlige omstændigheder, at de indsendte fakturaer ikke kan anses for at være reelle.

Det forhold, at fakturaerne er betalt ved elektroniske pengeoverførsler, udgør ikke i sig selv dokumentation for, at leveringer af ydelser har fundet sted, hvorfor dette ikke kan føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.