Kendelse af 06-11-2023 - indlagt i TaxCons database den 06-12-2023

Journalnr. 23-0001783

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Angivelsesperioden 1.- og 2. halvår 2018

Fradrag for købsmoms vedr. indkøb af vin

0 kr.

7.215 kr.

0 kr.

Angivelsesperioden 1.- og 2. halvår 2019

Fradrag for købsmoms vedr. indkøb af vin

0 kr.

8.852 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nr. [...1] blev startet den 1. april 2002 og beskæftiger sig med bogføring. Virksomheden har siden 2005 haft adresse på [adresse1], [by1] Ejendommen er ifølge det oplyste ejet af klagerens ægtefælle.

Virksomheden har for perioden 1. halvår 2018 og 2. halvår 2018 angivet købsmoms med i alt 105.074 kr.

Skattestyrelsen har ved den påklagede afgørelse ændret virksomhedens momsangivelse for 1. og 2. halvår 2018 ekstraordinært.

Virksomheden har angivet følgende i købsmoms vedrørende køb af materialer:

1. halvår 2018

2. halvår 2018

i alt 2018

5.341 kr.

1.874 kr.

7.215 kr.

1. halvår 2019

2. halvår 2019

i alt 2019

4.648 kr.

3.904 kr.

8.552 kr.

Den angivne købsmoms relaterer sig til indkøb af vin, spil m.v. Der er fremlagt kvitteringer for indkøb af i alt 370 flasker vin i 2018 og 294 flasker vin i 2019.

Virksomhedens repræsentant anfører i klagen, at det er repræsentationsudgifter, som skal godkendes med 25 %. Virksomhedens indehaver har under møde med Skatteankestyrelsen forklaret, at indkøbene af vin er foretaget til brug for markedsføring i forbindelse med konkrete tilbud, hvor kunden modtog 3 flasker vin sammen med udarbejdelse af budget eller lignende. Indehaveren anførte, at de ikke kom ordentlig i gang med konceptet, og at han ikke har ført regnskab løbende over udleverede flasker og varelageret er ikke talt op.

Indehaveren har efter mødet fremsendt en opgørelse i Excel over vinen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har foretaget ekstraordinær ændring af virksomhedens momsangivelser for 1.- og 2. halvår 2018.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for købsmoms af udgifter til materialer (vin) på henholdsvis 7.215 kr. for 1.- og 2. halvår 2018 og 8.552 kr. for 1.-og 2. halvår 2019.

Skattestyrelsen har som begrundelse herfor anført følgende:

”(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen er af den opfattelse, at de udgifter, der er nævnt i bilag 1 ikke kan fratrækkes skattemæssigt efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a og stk. 2 eller momsmæssigt efter momslovens § 37, stk. 1.

Skattestyrelsen godkender ikke, der fratrækkes udgifter, der ikke er dokumenteret ved bilag, hvoraf det fremgår, hvad der er købt, f.eks. bilag der alene er en kassebon eller DK-kvittering, fordi det ikke kan afgøres, om udgiften er anvendt til at erhverve, sikre eller vedligeholde indkomsten, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a eller er anvendt til brug for virksomhedens leverancer, jf. momslovens § 37, stk. 1.

Desuden er de udgifter, der fremgår af vedlagte bilag, efter Skattestyrelsens opfattelse af privat karakter og kan af den grund ikke fratrækkes efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a og stk. 2, momslovens § 37, stk. 1 og § 42, stk. 1, nr. 1 og 2, og i enkelte tilfælde er bilaget ikke stilet til dig men et af dine børn.

Det fremgår af teksten ud for hvert bilag, hvad der er købt.

Det fremgår også, hvilke bilag der efterfølgende er godkendt, og beløb vedrørende disse bilag indgår ikke i sammentællingen.

Udover disse private udgifter, har Skattestyrelsen følgende bemærkninger til enkelte konti:

Konto 1300 – køb af materialer:

Der er overvejende tale om udgifter til køb af vin, og i mangel af forklaring på eventuelle modtagere kan det ikke afgøres, om udgifterne har en sådan tilknytning til indkomsterhvervelsen, at de kan fratrækkes efter ligningslovens § 8, stk. 4, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Udgifterne betragtes derfor som private, jf. statsskattelovens § 6, stk. 2.

(...)

Når Skattestyrelsen har valgt at ændre indkomsten for 2018 efter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, sker det med henvisning til lovens § 27, stk. 1, nr. 5, fordi vi er af den opfattelse, at det må betragtes som mindst groft uagtsomt at fratrække private udgifter og udgifter, der ikke er dokumenteret ved bilag.

Det samme gælder for momstilsvaret, der ændres mere end 3 år efter angivelsesfristen for 2018. Der henvises til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1 og § 32, stk. 1, nr. 3.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at afgørelsen vedrørende momsangivelser for 1.- og 2. halvår 2018 er ugyldig, idet der ikke er grundlag for at ændre angivelserne ekstraordinært.

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at der kan godkendes fradrag for købsmoms af udgifter til materialer (vin) på henholdsvis 7.215 kr. for 1.- og 2. halvår 2018 og 8.552 kr. for 1.-og 2. halvår 2019.

Virksomhedens repræsentant har som begrundelse herfor anført følgende:

”(...)

3. Anbringender

3.1 Vedrørende den principale påstand:

Til støtte for klagers principale påstand gøres det gældende, at klager ikke har handlet groft uagtsomt i den foreliggende sag. Der er derfor ikke grundlag for ekstraordinær genoptagelse af indkomstårene 2014-2018 og klagers momstilsvar i perioden 1. januar 2018 til den 31. december 2018 efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 27, stk. 1, nr. 5 og 32, stk. 1, nr. 3.

Der kan ske ekstraordinær genoptagelse efter reglerne i skatteforvaltningslovens §§ 27, stk. 1, nr. 5 og 32, stk. 1, nr. 3, hvis den skattepligtige forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Skattestyrelsens har fundet, at klager har handlet groft uagtsomt og at der er grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter ovenstående bestemmelser. Det bestrides, at klager har handlet groft uagtsomt.

(...)

*******

Med henvisning til ovenstående gøres det gældende, at klager ikke har handlet groft uagtsomt i den foreliggende sag, hvorfor der ikke er hjemmel til at foretage ekstraordinær genoptagelse af klagers skatteansættelse for indkomstårene 2014-2018 eller klagers momstilsvar for perioden 1. januar 2018 til den 31. december 2018.

*******

For det tilfælde at Landsskatteretten måtte finde, at klager har handlet groft uagtsomt ved et eller flere forhold, gøres det gældende, at der for hvert forhold i sagen skal foretages en konkret vurdering af, om klager har handlet groft uagtsomt, idet skattemyndighedernes adgang til genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, alene gælder forhold, hvor skatteyder har handlet groft uagtsomt.

Til støtte for ovenstående, henvises til Juridiske Vejledning, 2022-2, afsnit A.A.8.2.2.1.2.5, hvor det fremgår, at ”Vedrørende samtlige fristgennembrudsgrunde i SFL § 27, stk. 1, gælder endvidere, at hvis der er grundlag for ekstraordinær genoptagelse, kan ansættelsen kun ændres angående det spørgsmål, der har været årsag til genoptagelse. Den ekstraordinære genoptagelse åbner ikke mulighed for andre ændringer i ansættelse(vores fremhævning).

Derfor er det klagers opfattelse, at der ikke er hjemmel til at ændre i klagers skattepligtige indkomst med henvisning til skatteforvaltningslovens §§ 27, stk. 1, nr. 5 og 32, stk. 1, nr. 3, vedrørende de forhold, hvor klager ikke kan anses for at have handlet groft uagtsomt.

I relation til klagers skatteansættelse for indkomståret 2019 samt momstilsvar for perioden den 1. januar 2019 til den 31. december 2019, skal vi henvise til de nedenfor anførte anbringender.

3.2 Vedrørende den subsidiære påstand

Nærværende sag omhandler spørgsmålet om fradrag for en lang rækker udgifter for indkomstårene 2018 og 2019 og de momsmæssige konsekvenser i perioden 1. januar 2018 til 31. december 2019.

I det følgende vil klager gennemgå de enkelte poster, som klager mener sig berettiget til at foretage skattemæssigt. I relation til de momsmæssige forhold i sagen, anmodes der om, at der foretages en tilsvarende regulering af virksomhedens momsansættelse.

*******

Det gøres overordnet gældende, at der ikke er grundlag for at nægte fradrag for en række udgifter, hvilket gennemgås nedenfor.

Bemærkningerne nedenfor tager udgangspunkt i rækkefølgen i Skattestyrelsens opgørelse, der er benævnt i bilag 1 i Skattestyrelsens afgørelse.

Konto 1300 – Køb af materialer

Virksomheden har i 2018 og 2019 indkøbt vin til brug for gaver til eksisterende og potentielle kunder.

Det gøres gældende at sagsøgers udgifter til vin er fradragsberettiget som repræsentationsudgifter efter ligningslovens § 8, stk. 4. Udgifterne er fradragsberettigede med et beløb svarende til 25 % af de afholdte udgifter.

Udgifterne udgjorde 28.861 kr. ekskl. moms i 2018 og 34.211 kr. ekskl. moms i 2019.

(...)”

Retsmøde

Virksomhedens repræsentant fastholdt påstanden om, at der kan godkendes fradrag for købsmoms på 7.215 kr. for 1.- og 2. halvår 2018 og 8.552 kr. for 1.- og 2. halvår 2019. Repræsentanten gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen stadfæstes.

Landsskatterettens afgørelse

Fradrag for købsmoms

Det fremgår af momslovens § 37, at virksomheder kan fradrage afgiften for virksomhedens indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens momspligtige leverancer.

Virksomheden har angivet købsmoms vedrørende indkøb af vin med henholdsvis 7.215 kr. for 1. og 2. halvår 2018 og 8.852 kr. for 1. og 2. halvår 2019. Det anses ikke for dokumenteret, at vinen er indkøbt til brug for virksomhedens momspligtige leverancer, men derimod, at udgiften er indehaverens private udgift, jf. også Landsskatterettens afgørelse i den sammenholdte skattesag med sagsnr. 22-0112191.

Under disse omstændigheder finder Landsskatteretten, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms af udgifterne til indkøb af vin.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Ekstraordinær genoptagelse

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, at uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift foretages eller ændres efter told- og skatteforvaltningen bestemmelse, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Om der er handlet groft uagtsomt eller forsætligt afhænger af en samlet vurdering af den afgiftspligtiges subjektive omstændigheder.

Landsskatteretten finder, at virksomhedens indehaver har handlet groft uagtsomt ved at angive købsmoms af private udgifter, hvorfor der kan ske ekstraordinær genoptagelse af momsangivelsen for 1.- og 2. halvår 2018. Der er ved vurderingen heraf også henset til, at indehaveren beskæftiger sig med bogføring for mindre virksomheder og derfor vidste eller burde vide, at der ikke kan godkendes fradrag for private udgifter. Skattestyrelsen har iagttaget 6 måneders-fristen for varsel og 3-måneders fristen for afgørelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.