Kendelse af 27-04-2023 - indlagt i TaxCons database den 16-05-2023

Journalnr. 22-0081609

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms for 4.480 kr. for 1. halvår 2020.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1], herefter benævnt virksomheden, CVR-nr. [...1], blev startet den 1. oktober 2000 og er registreret under branchekode 331200 ”Reparation af maskiner”, samt bibranche 466300 ”Engroshandel med maskiner til minedrift og bygge- og anlægsvirksomhed”. For den påklagede periode har virksomheden ikke været registreret med ansatte.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har virksomheden angivet følgende i momstilsvar for 1. og 2. halvår 2020:

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

1. halvår 2020

145.449 kr.

116.803 kr.

28.646 kr.

2. halvår 2020

48.682 kr.

22.850 kr.

25.832 kr.

I alt

194.131 kr.

139.653 kr.

54.478 kr.

Virksomheden har for 1. halvår 2020 angivet fradrag for købsmoms på 4.480 kr. for bilag 4680 på konto 4710 INDGÅENDE AFGIFT. Der er bogført 17.920 kr. for bilag 4680 på konto 195 VEDLIGEHOLDELSE MASKINER. Udgifterne er bogført den 21. april 2020, anført som bilag 4680 og har beskrivelsen ”udbetaling”.

Virksomhedens indehaver har på mødet med Skatteankestyrelsen oplyst, at udgiften vedrører kontant køb af en gearkasse til en drejebænk.

Af udgiftsbilag med bilagsnummer 004680, dateret 21. april 2020 fremgår, at virksomheden har købt en brugt gearkasse til Stanko 302 Drejebænk. Udgiften udgør 22.400 kr. Der er ikke angivet moms på udgiftsbilaget. Ifølge udgiftsbilaget er betaling sket kontant til [person2].

Der er ikke fremlagt oplysninger om, hvorvidt [person2] er momsregistreret.

Ifølge kontoudtog fra virksomhedens konto, kontonummer [...86], er der den 21. april 2020 udbetalt 22.400 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms af udgifter på 4.480 kr. for kontant køb af gearkasse til en drejebænk for 1. halvår 2020.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført:

”(...)

Konto 101 Varekøb, konto 110 Importkøb og konto 190 Vedligeholdelse af maskiner – Bilag 6

I afsnit 1.4. har vi nægtet fradrag for udgifterne på bilag 4518 og 4680 fra 2020, der er medtaget i bilag 6. Da [virksomhed1] ikke er rette omkostningsbærer af udgiften i bilag 4518, kan der ikke opnås fradrag for moms efter momslovens § 37. På bilag 4680 er ingen specifikation af moms, som det er krævet efter dagældende momsbekendtgørelse § 82.

Som led i rettelsen af manglende bogføring af købsmoms på faktura 4009 fra 2018 i afsnit 1.4, øger vi købsmomsen.

Ændringer af virksomhedens købsmoms afledt af vedlagte bilag 6:

Bilag 6

2018

2019

2020

Konto 101, 110

og 190

1. halvår

2. halvår

1. halvår

2. halvår

1. halvår

2. halvår

Ikke rette

omkostningsbærer

-251 kr.

Mangler fradrag for købsmoms

119 kr.

Ingen moms på faktura

-4.480 kr.

Ændringer af

købsmoms i alt

0 kr.

119 kr.

0 kr.

0 kr.

-4.731 kr.

0 kr.

Vores endelige bemærkninger vedrørende konto 101, 110 og 190 – Bilag 6:

Vores endelige bemærkninger i afsnit 1.4 til konto 101, 110 og 190 på bilag 6 giver ikke anledning til ændringer af den opgjorte moms i det udsendte forslag.

De endelige ændringer udledt af bilag 6, bliver derfor som ovenfor anført.

(...)”

Skattestyresen har i udtalelse af 6. oktober 2022 anført:

”(...)

Afgørelsens bilag 6 – Regnskabsbilag 4680 fra 2020

Kontant betaling af 22.400 kr., hvoraf der er bogført 4.480 som købsmoms.

Vi kan ikke se, at der er fremkommet nye oplysninger, der kan ændre vores opfattelse af bilaget.

Der er enighed om, at der er hævet 22.400 kr. fra [virksomhed1]s erhvervskonto samme dag udgiftsbilaget er dateret, og at der er sket kontant betaling.

Bestemmelsen om manglende fradrag ved kontant betaling i ligningslovens § 8 Y, stk. 1, skal ikke forstås således, at der kan gives fradrag for de første 8.000 kr.

Allerede fordi sælger er ikke momsregistreret, kan der ikke ydes fradrag for købsmoms.

(...)”

Klagerens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at virksomheden har ret til fradrag for købsmoms på 4.480 kr. 1. halvår 2020. Som begrundelse er anført:

”(...)

Vedr. jeres endelige bemærkninger vedrørende 101, 110 og 190 – Bilag 6

Vedr. Bilag 4680 fra 2020 der viser et beløb på kr. 22.400,- hævet fra min erhvervskonto.

Jeg var desværre ikke bekendt med denne sammenhæng, med at der skulle betales via et pengeinstitut for at opnå fradrag for udgiften.

I den konkrete sag havde jeg intet valg, hvis jeg ville købe den pågældende gearkasse til min 302- drejebænk. De pågældende dele forhandles ikke iblandt virksomheder længere, da maskinen er fra 1973 og reservedele kun forefindes iblandt samlere.

Jeg er oprigtig ked af at det ikke er muligt at fradrage hele beløbet.

Jeg vil derfor anmode om at fradrag for de nævnte kr. 8000,- + moms. Accepteres?

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms på 4.480 kr. for 1. halvår 2020 for kontant køb af en drejebænk.

Af momslovens § 37 fremgår følgende (uddrag):

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

...”

Af dagældende momsbekendtgørelse nr. 808 af den 30. juni 2015, § 82 fremgår følgende:

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. ”

Samme momsbekendtgørelse nr. 808 af den 30. juni 2015 indeholder i kapitel 12 en række fakturakrav. Bekendtgørelsens § 58, stk. 1 fastsætter de nærmere krav til fakturaens indhold, heraf fremgår:

”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168, hvoraf det bl.a. fremgår følgende (uddrag):

”Artikel 167

Fradragsretten indtræder samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder.

Artikel 168

I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:

a) den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person.

...”

Af momssystemdirektivets artikel 178 og 179 fremgår følgende (uddrag):

”Artikel 178

For at kunne udøve sin fradragsret skal den afgiftspligtige person opfylde følgende betingelser:

a) for det i artikel 168, litra a), omhandlede fradrag - for så vidt angår levering af varer og ydelser - være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med [artikel 220-236 samt artikel 238, 239 og 240] ...

Artikel 179

Fradraget foretages under ét af den afgiftspligtige person, ved at han i den moms, der skal betales for en afgiftsperiode, fradrager de momsbeløb, for hvilke fradragsretten i løbet af samme periode er opstået og udøves i henhold til artikel 178.

...”

EU-domstolen har i sag C-268/83 (Rompelman) udtalt, at det påhviler den, der anmoder om momsfradrag at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Virksomheden har for 1. halvår 2020 angivet fradrag for købsmoms på 4.480 kr. for udgiftsbilag 004680, udstedt den 21. april 2020. Der er på bilaget anført et beløb på 22.400 kr. Det fremgår, at der er sket kontant betaling af bilaget til [person2].

Landsskatteretten finder, at virksomheden ikke har dokumenteret, at udgiftsbilaget vedrører en momspligtig leverance. Der er henset til, at der ikke er anført moms på udgiftsbilaget, ligesom det ikke er oplyst, hvorvidt sælger er momsregistreret. Retten finder endvidere, at fakturakravene i momsbekendtgørelsens § 58 ikke er opfyldt, idet sælgers registreringsnummer ikke er angivet, ligesom der ikke er påført en momssats eller angivet et momspligtigt beløb.

Da det ikke er dokumenteret, at der er tale om en momspligtig leverance og dermed ikke dokumenteret, at der er betalt moms af udgiften, kan der ikke godkendes fradrag for købsmoms efter momslovens § 37.


Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.