Kendelse af 26-04-2023 - indlagt i TaxCons database den 07-06-2023

Journalnr. 22-0079636

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har fundet, at virksomheden er registreringspligtig fra 1. januar 2019 og har dels som følge heraf forhøjet virksomhedens salgsmoms med 17.876 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019. For første kvartal er virksomhedens salgsmoms forhøjet med 7.077 kr. Den øvrige del af forhøjelsen relaterer sig til perioden 1. maj til 31. december 2019.

Landsskatteretten finder, at virksomheden er registreringspligtig fra 4. januar 2019. Landsskatteretten annullerer Skattestyrelsens afgørelse for 1. kvartal 2019. Forhøjelsen af virksomhedens salgsmoms nedsættes med 7.077 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019.

Faktiske oplysninger

Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1], som for den påklagede periode var registreret under navnet [virksomhed2], herefter benævnt virksomheden, blev startet den 1. maj 2019. Virksomheden er registreret under branchekode ”463900 Ikke-specialiseret engroshandel med føde-, drikke- og tobaksvarer”, bibrancherne ”811000 Kombinerede serviceydelser” og ”692000 Bogføring og revision: skatterådgivning”. Virksomhedens fuldt ansvarlige deltager er [person1], herefter benævnt virksomhedsindehaveren. Der har for perioden 1. maj 2019 til 31. december 2019 været mellem 2-3 ansatte i virksomheden, svarende til mellem 0,35 – 1,26 årsværk.

Virksomhedsindehaveren har foruden drift af bogføringsvirksomhed også været chauffør for virksomheden [virksomhed3].

Virksomheden blev registreret for moms den 1. maj 2019.

Skatterådet gav den 28. januar 2022 Skattestyrelsen tilladelse til at indhente oplysninger om personer og deres indtægter via den digitale platform [virksomhed3], herunder oplysninger om virksomhedens indehaver.

På baggrund af de modtagne oplysninger fra [virksomhed3] besluttede Skattestyrelsen at udvide kontrollen af virksomhedens indehaver til at omfatte alle virksomhedsindehaverens indtægter for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019, og sammenholde dem med virksomhedsindehaverens årsopgørelse for perioden. I den forbindelse har Skattestyrelsen gennemgået bogføring og underliggende materiale for virksomheden.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har virksomheden angivet følgende i salgsmoms for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019:

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Salgsmoms

-

(ikke momsregistreret)

77.701 kr.

43.904 kr.

42.941 kr.

164.546 kr.

Skattestyrelsen har tilsidesat virksomhedens regnskabsgrundlag og har på baggrund af kontoudskrifter samt fremsendt salgs- og købsbilag beregnet virksomhedens omsætning til 912.112 kr. inklusive moms for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019. Omsætningen fordeler sig på 664.850 kr. for fakturaer udstedt vedrørende bogføring, og en omsætning på 247.262 kr. for aktiviteter udført for [virksomhed3]. Skattestyrelsen fandt ligeledes, at virksomhedens momspligt indtrådte den 1. januar 2019, da det på dette tidspunkt burde have været åbenbart for virksomheden, at virksomhedens vederlag ville overstige 50.000 kr. i løbet af en periode på 12 måneder.

På baggrund af omsætningen har Skattestyrelsen opgjort virksomhedens salgsmoms til 182.422 kr. (20 % af 912.112 kr.), svarende til en difference på 17.876 kr. mellem det opgjorte beløb og den salgsmoms virksomheden har angivet.

Der er fremlagt afregningsbilag fra [virksomhed3]. For perioden 1. januar 2019 til 30. april 2019 er der udstedt afregningsbilag for i alt 50.903,76 kr. ekskl. moms. Der er pålagt moms på enkelte afregningsbilag, som samlet kan opgøres til 74,50 kr. Afregningsbilagene er udstedt til virksomheden med virksomhedsindehaveren att. Virksomhedens cvr-nr. er angivet på afregningsbilagene.

De nævnte afregningsbilag for perioden 1. januar 2019 til 30. april 2019 kan opgøres som følger:

Periode

Beløb

moms

Beløb inkl. moms

01.01.2019 – 15.01.2019

3.218,61 kr.

0,00 kr.

3.218,61 kr.

16.01.2019 – 31.01.2019

5.815,63 kr.

0,00 kr.

5.815,63 kr.

01.02.2019 – 14.02.2019

5.296,57 kr.

0,00 kr.

5.296,57 kr.

15.02.2019 – 28.02.2019

5.224,78 kr.

24,75 kr.

5.249,48 kr.

01.03.2019 – 15.03.2019

7.197,87 kr.

0,00 kr.

7.197,87 kr.

16.03.2019 – 31.03.2019

4.383,55 kr.

0,00 kr.

4.383,55 kr.

01.04.2019 – 15.04.2019

11.056,54 kr.

49,75 kr.

11.106,29 kr.

16.04.2019 – 30.04.2019

8.710,21 kr.

0,00 kr.

8.710,21 kr.

I alt

50.903,76 kr.

74,50 kr.

50.978,21 kr.

For perioden 1. maj 2019 til 31. december 2019, hvor virksomheden har været momsregistreret, har virksomheden modtaget afregningsbilag fra [virksomhed3], som i alt udgør 187.058,78 kr. inklusive moms.

Ifølge afregningsbilagene udgør omsætningen fra [virksomhed3] for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 238.037,04 kr. inklusive moms.

Ifølge afregningsbilaget for perioden 1. januar 2019 til 15. januar 2019 blev den første chaufførydelse udført 7. januar 2019.

Der er fremlagt kontoudtog fra tre forskellige konti, som tilhører henholdsvis virksomhedsindehaveren privat og konti, som tilhører virksomheden.

På virksomhedsindehaverens private konto i [finans1], kontonummer [...37] fremgår ikke indtægter fra [virksomhed3].

Følgende indsætninger fra virksomhedsindehaverens anden private konto i [finans2], kontonummer [...72] står beskrevet med en tekst, hvor ”[virksomhed3]” indgår:

Dato

Beløb

Tekst

14.02.2019

5.815,63 kr.

[virksomhed3]

28.02.2019

5.296,57 kr.

[virksomhed3]

14.03.2019

5.224,73 kr.

[virksomhed3]

27.03.2019

7.197,87 kr.

[virksomhed3]

12.04.2019

4.383,55 kr.

[virksomhed3]

28.06.2019

14.975,86 kr.

[virksomhed3]

15.07.2019

1.251,78 kr.

[virksomhed3]

I alt

44.145,99 kr.

Skattestyrelsen har opgjort indsætninger fra [virksomhed3] på kontonummer [...72] til 23.534,80 kr. for 1. kvartal 2019, 19.359,41 kr. for 2. kvartal 2019, 1.251,78 kr. for 3. kvartal 2019 og 0 kr. for 4. kvartal 2019. Beløbene udgør i alt 44.145,99 kr.

Der er fremlagt kontoudskrifter fra virksomhedens forretningskonto i [finans1], kontonummer [...04] for perioden 1. maj 2019 til 31. december 2019. Følgende posteringer står anført med en tekst, som nævner [virksomhed3]:

Dato

Beløb

Tekst

03.05.2019

11.056,54 kr.

[virksomhed3]

20.05.2019

8.710,21 kr.

[virksomhed3]

07.06.2019

490,00 kr.

Udlæg [virksomhed3]

14.06.2019

16.929,35 kr.

[virksomhed3]

30.08.2019

13.810,67 kr.

[virksomhed3]

16.09.2019

18.775,87 kr.

[virksomhed3]

30.09.2019

13.961,60 kr.

[virksomhed3]

15.10.2019

14.754,30 kr.

[virksomhed3]

01.11.2019

14.095,21 kr.

[virksomhed3]

15.11.2019

14.669,52 kr.

[virksomhed3]

29.11.2019

13.700,23 kr.

[virksomhed3]

13.12.2019

16.064,27 kr.

[virksomhed3] [...]

30.12.2019

7.677,49 kr.

[virksomhed3] [...]

I alt

164.965,26 kr.

Af Skattestyrelsens bilag 1 til Skattestyrelsens afgørelse er samlet kontoudskrifter fra virksomhedens konto i [finans1] med kontonummer [...04] for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019. I bilaget har Skattestyrelsen overstreget de indtægter, som Skattestyrelsen anser for at være indtægter, som vedrører [virksomhed3].

Skattestyrelsen har anset følgende transaktioner som indtægter fra [virksomhed3]:

Dato

Beløb

Tekst

04.01.2019

8.629,84 kr.

[virksomhed3]

30.01.2019

3.218,61 kr.

[virksomhed3]

03.05.2019

11.056,54 kr.

[virksomhed3]

20.05.2019

8.710,21 kr.

[virksomhed3]

03.06.2019

17.797,23 kr.

Lønoverførsel

07.06.2019

490,00 kr.

Udlæg [virksomhed3]

14.06.2019

16.929,35 kr.

[virksomhed3]

15.08.2019

8.775,40 kr.

Overførsel

30.08.2019

13.810,67 kr.

[virksomhed3]

16.09.2019

18.775,87 kr.

[virksomhed3]

30.09.2019

13.961,60 kr.

[virksomhed3]

15.10.2019

14.754,30 kr.

[virksomhed3]

01.11.2019

14.095,21 kr.

[virksomhed3]

15.11.2019

14.669,52 kr.

[virksomhed3]

29.11.2019

13.700,23 kr.

[virksomhed3]

13.12.2019

16.064,27 kr.

[virksomhed3] [...]

30.12.2019

7.677,49 kr.

[virksomhed3] [...]

I alt

203.116,34 kr.

Samlet udgør Skattestyrelsens opgørelse over virksomhedens omsætning vedrørende [virksomhed3] 247.262,33 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019.

Skattestyrelsen udsendte deres forslag til afgørelse 7. juni 2022 og afgørelse 23. juni 2022.

Virksomhedsindehaveren har til Skatteankestyrelsen oplyst, at han begyndte at køre for [virksomhed3] i januar 2019. Han havde indtil virksomhedens opstart den 1. maj 2019 ingen anden indtægt. Virksomhedsindehaveren oplyste, at han forventede, at kørslen for [virksomhed3] kun var midlertidigt. Ifølge virksomhedsindehaveren udførte virksomheden kørselsydelser for [virksomhed3] frem til september 2022.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med 17.876 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019. Dele af forhøjelsen skyldes, at Skattestyrelsen har fundet, at virksomhedens momspligt er indtrådt 1. januar 2019 og ikke 1. maj 2019.

Som begrundelse for sin afgørelse har Skattestyrelsen anført:

”(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

(...)

Virksomheden har været momsregisteret fra 1. maj 2019 til 31. december 2019. Allerede fra januar 2019 har du modtaget afregningsbilag fra [virksomhed3], som var udstedt til din virksomhed [virksomhed2]. I perioden 1. januar 2019 til 30. april 2019 var afregningsbilagene dog uden moms. Først da virksomheden [virksomhed2] bliver registreret for moms pålægges der moms på afregningsbilagene fra [virksomhed3].

Du har i januar måned 2019 haft en omsætning via [virksomhed3] på 11.848,45 kr. ekskl. moms, du havde i februar 2019 en omsætning via [virksomhed3] på 11.112,20 kr. og du havde i marts 2019 en omsætning via [virksomhed3] på 7.198,87 kr.

Det er vores vurdering, at der skal beregnes moms af den indtægt, du har optjent fra og med 1. januar 2019, da det burde være åbenbart for dig, at vederlagene ville overstige 50.000 kr. i løbet af en 12 måneders periode, hvorfor momspligten anses for indtrådt på dette tidspunkt.

Når der fejlagtigt ikke er opkrævet moms for perioden 1. januar 2019 til 31. april 2019, anses momsen for at udgøre 20 % af bruttoindtægten, i henhold til momslovens § 27, stk. 1. Se også den juridiske vejledning D.A.8.1.1.12.

(...)

Der skal derfor afregnes moms af samtlige indsættelser med 20 % af det indsatte beløb, jf. Momsloven § 27.

(...)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har på baggrund af din omsætning via [virksomhed3] og din bogføringsvirksomhed, beregnet din omsætning til:

Omsætning via [virksomhed3], inkl. moms, jf. bilag 8 til Skattestyrelsens afgørelse

247.262 kr.

Udstedte fakturaer inkl. moms, jf. bilag 2 til Skattestyrelsens afgørelse

664.850 kr.

Omsætning i alt, jf. bilag 8 til Skattestyrelsens afgørelse

912.112 kr.

Det manglende momstilsvar kan herefter opgøres til:

Opgjort salgsmoms

182.422 kr.

- Angivet salgsmoms

164.546 kr.

Difference

17.876 kr.

(...)

Beløbet fordeler sig på kvartaler således:

1. kvt. 2019

2. kvt. 2019

3. kvt.2019

4. kvt. 2019

I alt

Opgjort Salgsmoms

7.077

80.063

48.390

46.892

182.422

- Angivet salgsmoms

0

77.701

43.904

42.941

164.546

= For lidt angivet salgsmoms

7.077

2.362

4.486

3.951

17.876

Angivet købsmoms

0

37.487

17.270

18.629

73.386

- Opgjort købsmoms

0

6.170

10.813

9.912

26.895

+ For meget angivet købsmoms

0

31.317

6.457

8.717

*) 46.490

= For lidt angivet momstilsvar

7.077

33.679

10.943

12.668

64.366

(...)”

Skattestyrelsen er i udtalelse af 6. oktober 2022 fremkommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Endelig anfører klager, at han i perioden fra januar 2019 til april 2019 har arbejdet for [virksomhed3] som privatperson med henvisning til hans CPR-nr.. Klager mener derfor ikke, at han skal afregne moms af indtægter optjent via [virksomhed3] for denne periode.
Det fremgår af Momslovens § 48, stk. 1, at ”Afgiftspligtige personer etableret her i landet skal uanset § 47, stk. 1, ikke registreres og betale afgift, når de samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 50.000 kr. årligt”.
Efter praksis indtræder momspligten på det tidspunkt, hvor det er åbenbart at den momspligtige omsætning vil overstige 50.000 kr. indenfor en 12 måneders periode, jf. SKM2018.277.LSR og Den juridiske Vejledning 2022-2 afsnit D.A.14.2.2.
Det er i Skattestyrelsens afgørelse konkluderet, at ”Det er vores vurdering, at der skal beregnes moms af den indtægt, du har optjent fra og med 1. januar 2019, da det burde være åbenbart for dig, at vederlagene ville overstige 50.000 kr. i løbet af en 12 måneders periode, hvorfor momspligten anses for indtrådt på dette tidspunkt”. Der er bl.a. henset til, at klager allerede i januar 2019 havde en indtægt via [virksomhed3] på 11.848 kr. og at klager ikke havde anden indkomst. Det måtte derfor allerede pr. 1/1 2019 have stået klart for klager, at han ville overskride registreringsgrænsen på 50.000 kr. indenfor en 12 måneders periode, idet en årlig indtægt på 50.000 kr. ikke kan anses for nok til at opretholde en antagelig levefod.På den baggrund indstilles den foretagne ansættelse på dette punkt herefter for fastholdt.

(...)”

Skattestyrelsen er i udtalelse af 3. februar 2023 kommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

”(...)

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller den påklagede afgørelse delvist ændret vedrørende det påklagede forhold.

Klageren drev i momsperioderne omfattet af klagesagen enkeltmandsvirksomhed under navnet [virksomhed2] - CVR-nr. [...1].

Klager har tidligere drevet anden virksomhed under CVR-nr. [...1].

[virksomhed2] blev momsregistreret pr. 1. maj 2019 under branchekode 692000 Bogføring og revision: skatterådgivning.

Ud fra sagens oplysninger er det dog Skattestyrelsens opfattelse, at klager henset til indhentede oplysninger fra [virksomhed3] begyndte at drive virksomhed allerede i januar 2019.

Klager beskæftigede sig bl.a. med udarbejdelse af årsrapporter og rådgivning i forbindelse med drift af virksomhed.

Derudover havde klager indtægter fra transportvirksomheden [virksomhed3].

Klager har gjort gældende, at den momspligtige virksomhed først er startet 1. maj 2019. Kørsel for [virksomhed3] i perioden januar til april 2019 er ifølge klager foretaget i egenskab af privatperson.

I sagens oplysninger indgår bl.a. 2 afregningsbilag udstedt af [virksomhed3] til klager, der dækker indtægter for kørsel i første halvdel af januar henholdsvis anden halvdel af januar 2019. Afregningsbilag er adresseret til [virksomhed2], CVR-nr. [...1]. Den første kørsel på afregningsbilaget er angivet som 7. januar 2019.

Derudover fremgår det af klagers bankkonto, at klager får indsat 8.629,84 kr. fra [virksomhed3] 4. januar 2019.

Skatteankestyrelsen indstiller på baggrund af sagens oplysninger, herunder indhold af afregningsbilag, at omsætningen fra [virksomhed3] er klagers omsætning, herunder at det senest ved modtagelsen af 8.629,84 kr. 4. januar 2019 fra [virksomhed3], burde være åbenbart, at omsætningen over en 12 måneders periode ville overstige 50.000 kr., hvorfor klager allerede på dette tidspunkt var momsregistreringspligtig i henhold til momslovens § 47, stk. 1 sammenholdt med § 48, stk. 1.

Skattestyrelsen fastholder i lighed med det af Skatteankestyrelsen anførte, at klager burde have været registreret for moms senest fra momsperioden 1. kvartal 2019 jf. momslovens § 47, stk. 5 og § 57, stk. 3.

Forslag til afgørelse er sendt 7. juni 2022.

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forlag til afgørelse, hvori der gøres rede for, at varslingen for 1. kvartal 2019 er sket uden for fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, og periodens forhøjelse af momstilsvar på 7.077 kr. derfor ikke kan opretholdes på grund af ugyldighed.

(...)”

Klagerens opfattelse

Virksomhedens indehaver har fremsat påstand om, at virksomheden ikke er registreringspligtig fra 1. januar 2019, men fra 1. maj 2019, og at virksomheden derfor ikke er momspligtig af indtægter fra [virksomhed3] for perioden 1. januar 2019 til 30. april 2019.

Som begrundelse har virksomheden anført:

”(...)

Jeg har arbejdet for [virksomhed3] fra Januar til og med April, som privat, altså under mit CPR-nr. og ikke cvr nummer, dvs. uden moms. Alligevel er det blevet medregnet med moms under min virksomhed. Jeg tilknyttet min [virksomhed3] kørsel til virksomheden i Maj måned 2019. ”

I bemærkninger af 17. oktober 2022 har virksomheden anført følgende:

”(...)

Vedr [virksomhed3].

Jeg mener stadig ikke at jeg skal afregne moms af indtægter optjent hos [virksomhed3] for den periode hvor jeg arbejdede som privatperson. Jeg kunne på forhånd ikke konkludere, og det var ikke åbenbart for mig at min indtjening hos [virksomhed3] ville overstige de 50.000kr. baseret på at jeg i januar 2019 havde en indtægt på 11.848kr. Jeg havde ikke regnet med at arbejde hos [virksomhed3] et helt år, da jeg var jobsøgende indtil jeg besluttede mig for at åbne et bogholderi, formålet med mit arbejde hos [virksomhed3] var til at starte med en midlertidig plan, derfor er jeg ikke enig i vurderingen om at jeg på forhånd vidste min indtægt ville overstige 50.000kr. årligt. Det ser mulighed tydeligt og åbenbart ud når man kigger på det dagen i dag, 3 år senere, men på daværende tidspunkt var det absolut ikke den plan eller forestilling som jeg havde tegnet mig.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Ad sagens materialitet

Der skal indledningsvist tages stilling til, om det er med rette, at virksomheden burde have været momsregistreret fra 1. januar 2019 og ikke fra 1. maj 2019, og som følge heraf have angivet salgsmoms af indtægter for perioden.

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Ifølge momslovens § 23, stk. 1 og 2 indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften, jf. momslovens § 27, stk. 1, 1. pkt.

Ifølge momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen. Ifølge § 47, stk. 5, 1. pkt. skal anmeldelse til registrering ske senest 8 dage inden påbegyndelse af registreringspligtig virksomhed.

Det fremgår af momslovens § 48, stk. 1, 1. pkt., at afgiftspligtige personer etableret her i landet, uanset § 47, stk. 1, ikke skal registreres og betale afgift, når de samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 50.000 kr. årligt.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 1580 af 10. december 2015).

Af opkrævningslovens § 5, stk. 1 fremgår, at hvis det konstateres, at en virksomhed har afgivet urigtig angivelse eller indberetning af beløb af afgiftstilsvar, således at virksomheden har betalt for lidt i afgifter, afkræves virksomheden det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav.

Pligten til at lade sige registrere indtræder på det tidspunkt, hvor det er åbenbart, at den momspligtige omsætning vil overstige registreringsgrænsen på 50.000 kr. Dette fremgår også af Landsskatterettens afgørelse af 14. juni 2018, offentliggjort i SKM2018.277.LSR.

Det er ubestridt at virksomheden er en afgiftspligtig person, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, som leverer ydelser mod vederlag.

Skattestyrelsen har tilsidesat virksomhedens regnskabsgrundlag og fastsat virksomhedens omsætning for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 på baggrund af kontoudskrifter og fremsendte købs- og salgsbilag. Virksomhedens omsætning er opgjort til 912.112 kr. På baggrund af omsætningen har Skattestyrelsen opgjort virksomhedens salgsmoms til 182.422 kr.

Virksomheden blev registreret for moms den 1. maj 2019. Den 1. januar 2019 har virksomheden haft indtægter fra chaufførydelser udført for [virksomhed3]. Afregningsbilagene fra [virksomhed3] er udstedt til virksomheden og påført virksomhedens cvr-nummer. For januar 2019 har virksomheden ifølge afregningsbilagene haft en indtægt fra [virksomhed3] på 9.034 kr., mens der, ifølge kontoudtog fremlagt over for Skattestyrelsen, er indsat i alt 11.848,45 kr. på virksomhedens konto i [finans1] for indtægter vedrørende [virksomhed3] i januar 2019. Der er indsat 8.629,84 kr. den 4. januar 2019 og 3.218,61 kr. den 30. januar 2019.

Ifølge afregningsbilaget, som vedrører perioden 1. januar 2019 til 15. januar 2019, udføres den første chaufførydelse for [virksomhed3] den 7. januar 2019. Det er ikke oplyst, om virksomheden har udført chaufførydelser for [virksomhed3] i 2018, og dermed ikke oplyst, om indsætningen på 8.629,84 kr. stammer fra tidligere udførte ydelser.

Landsskatteretten finder, at det den 4. januar 2019, da virksomheden får indsat 8.629,84 kr. på sin konto fra [virksomhed3], må have stået klart for virksomheden, at dens momspligtige omsætning vil overstige 50.000 kr. inden for en periode på 12 måneder.

Virksomhedsindehaverens påstand om, at chaufførydelserne i perioden 1. januar 2019 til 30. april er udført af ham som privat person kan ikke føre til et andet resultat. Retten har lagt vægt på, at afregningsbilagene er udstedt til virksomheden og angivet med virksomhedens cvr-nr., og ikke virksomhedsindehaverens cpr-nr. Der er endvidere lagt vægt på, at virksomhedsindehaveren har oplyst, at han ikke har haft en anden indtægtskilde i perioden, og at det må have stået virksomhedsindehaveren klart, at en indtægt på 50.000 kr. eller derunder, ikke kan anses for nok til at opretholde en antagelig levefod.

Der er ikke fremlagt dokumentation som for eksempel jobansøgninger, bekræftelse på jobsamtaler eller afslag fra arbejdspladser, som indikerer, at indtægterne fra [virksomhed3] kun var midlertidige. Dette kan således heller ikke føre til et andet resultat.

Virksomheden er derfor momspligtig fra den 4. januar 2019.

Ad sagens formalitet

Der skal herefter tages stilling til, om Skattestyrelsen har foretaget forhøjelserne af virksomhedens momstilsvar for 1. – 4. kvartal 2019 inden for reglerne om ordinær genoptagelse.

Af momslovens § 47, stk. 6 fremgår:

”Stk. 6. Anmeldelse til registrering skal ske senest 8 dage inden påbegyndelse af registreringspligtig virksomhed. Virksomheden registreres med kvartalet som afgiftsperiode efter § 57, stk. 3. Hvis virksomhedens forventede samlede afgiftspligtige leverancer overstiger 55 mio. kr. årligt, registreres virksomheden dog med kalendermåneden som afgiftsperiode efter § 57, stk. 2. Hvis de forventede afgiftspligtige leverancer overstiger 55 mio. kr., skal virksomheden oplyse dette ved anmeldelsen til registrering. Ændringer i en virksomheds registreringsforhold skal meddeles til told- og skatteforvaltningen senest 8 dage efter ændringen

Af momslovens § 57 fremgår:

Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21 d eller § 34 er fritaget for afgift. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for angivelsen.

(...)

Stk. 3.For virksomheder, hvis samlede afgiftspligtige leverancer overstiger 5 mio. kr. årligt, men udgør højst 50 mio. kr. årligt, er afgiftsperioden kvartalet. Virksomhedens angivelse efter stk. 1 skal foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.

(...)”

Af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1 fremgår:

”Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.”

Virksomheden påbegyndte i 2019 sin registreringspligtige virksomhed. Virksomheden skal for 2019 derfor anvende kvartalet som angivelsesperiode efter momslovens § 57, stk. 3.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens salgsmoms til i alt 182.422 kr. For 1. kvartal 2019 er salgsmomsen opgjort til 7.077 kr., mens virksomhedens salgsmoms for perioderne 2. – 4. kvartal 2019 er opgjort til henholdsvis 80.063 kr., 48.390 kr. og 46.892 kr.

Det følger af momslovens § 57, stk. 3, at angivelsesperioden for virksomheder, som angiver moms kvartalsvis, er senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb. Fristen for 1. kvartal 2019 er således den 1. juni 2019, mens fristerne for 2. – 4. kvartal 2019 er henholdsvis den 1. september 2019, den 1. december 2019 og den 1. marts 2020.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 31 kan told- og skatteforvaltningen ikke afsende et varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af varslet.

Fristen for at afsende varsel for 1. kvartal er således den 1. juni 2022, mens fristen for at afsende varsel for 2. – 4. kvartal 2019 er henholdsvis den 1. september 2022, den 1. december 2022 og den 1. marts 2023.

Skattestyrelsen udsendte forslag til afgørelse den 7. juni 2022 og afgørelsen den 23. juni 2022.

Idet Skattestyrelsen har afsendt deres varsel den 7. juni 2022 og fristen for at afsende varsel vedrørende 1. kvartal 2019 var den 1. juni 2022, finder Landsskatteretten, at der foreligger fristoverskridelse for 1. kvartal 2019, mens fristerne for 2. – 4. kvartal 2019 er opfyldt.

Som konsekvens af fristoverskridelsen er ændringen af virksomhedens momstilsvar for 1. kvartal 2019 ikke rettidigt foretaget.

Landsskatteretten finder, at virksomhedens registreringspligt er indtrådt den 4. januar 2019. Retten annullerer endvidere Skattestyrelsens forhøjelse af salgsmoms på 7.077 kr. for 1. kvartal 2019.