Kendelse af 22-11-2023 - indlagt i TaxCons database den 15-12-2023

Journalnr. 22-0074112

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på selskabets anmodning om genoptagelse af momstilsvaret for 1. og 2. halvår 2018.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at [virksomhed1] ApS (herefter selskabet) blev stiftet den 1. maj 2007. Selskabet er registreret med branchekoden ”702200 Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse” og bibranchen ”643030 Investeringsselskaber”. Selskabets formål er at udøve virksomhed med konsulentydelser inden for forretningsudvikling samt aktiviteter i tilknytning hertil, herunder investering i virksomheder.

Selskabet skal angive moms halvårligt. Selskabet har angivet 0 kr. i momstilsvar for 1. og 2. halvår 2018. Angivelsesfristen for 1. halvår 2018 og 2. halvår 2018 var henholdsvis den 3. september 2018 og den 1. marts 2019. Selskabet har for indkomståret 2018 selvangivet et skattemæssigt resultat på 66.809 kr.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en kontrol af selskabets momstilsvar konstateret indsætninger på selskabets bankkonto med i alt 63.274 kr.

Skattestyrelsen har den 2. august 2021 fremsendt et forslag til afgørelse, hvori selskabets salgsmoms for 1. og 2. halvår 2018 er foreslået forhøjet til 12.655 kr. på baggrund af, at ovennævnte bankindsætninger er anset som momspligtig omsætning i selskabet.

Skattestyrelsen har den 8. september 2021 fremsendt en afgørelse i overensstemmelse med forslaget, da selskabet ikke kom med bemærkninger.

Skattestyrelsen har udover ovennævnte forslag til afgørelse og afgørelse fremsendt en anmodning om indsendelse af regnskabsmateriale til selskabet den 8. marts 2021 og en rykker for indsendelse af materialet den 27. maj 2021.

Skattestyrelsens breve er sendt til selskabets e-Boks.

Selskabet har oplyst, at selskabet ikke reagerede på Skattestyrelsens henvendelser, da selskabet ikke havde opdateret sin e-mail til modtagelse af notifikationer om modtagelse af breve i e-Boks. Selskabet modtog derfor ikke besked om, at der i selskabets e-Boks var indgået breve fra Skattestyrelsen.

Selskabet har den 1. juli 2022 anmodet om genoptagelse af momstilsvaret for 1. og 2. halvår 2018 med henblik på nedsættelse af momstilsvaret til 0 kr., da selskabet har anført, at der ikke skal betales dansk moms af selskabets leverancer. Selskabet har samtidig oplyst, at ovennævnte indbetalinger kan henføres til to fakturaer vedrørende arbejde udført af selskabet for [virksomhed2] GmbH. Fakturaerne er dateret henholdsvis den 6. august 2018 og den 3. oktober 2018. Fakturabeløbene udgør henholdsvis 7.646,68 € og 850,97 €. [virksomhed2] GmbH er beliggende i [by1], Tyskland.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke imødekommet selskabets anmodning om genoptagelse af momstilsvaret for 1. halvår 2018 og 2. halvår 2018.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Sagsfremstilling og begrundelse

  1. Indkomståret 2018

(...)

1.2. Selskabets bemærkninger

Ingen bemærkninger modtaget.

(...)

1.3. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Moms

I henhold til skatteforvaltningslovens § 31 skal en virksomhed, der ønsker godtgørelse af afgift, senest 3 år efter det tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde godtgørelsen af afgiften.

Det betyder, at fristen for ændring af moms for 1. halvår 2018 er den 3. september 2021 og frisen for 2. halvår 2018 er den 1. marts 2022.

Da vi har modtaget anmodning om genoptagelse pr. mail den 1. juli 2022, er fristen for ændring af 1 – 2. halvår forældet. Derfor vil der ikke kunne ske ændring af 1. og 2. halvår 2018 efter bestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 31.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, at uanset fristerne i § 31 kan der ske ekstraordinær genoptagelse, såfremt der er tale om:

Hidtil praksis er endelig underkendt ved en dom m.v.
Ændringen er en direkte følge af en ændring af et afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift vedrørende den godtgørelsesberettigede for samme eller en anden afgiftsperiode
Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag
Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder. Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.

Vi anser ikke anmodningen er omfattet af § 32, og under hensyn til, at der er gået mere end 6 måneder siden vi fremsendte afgørelse til selskabet og dermed kommet selskabet til kundskab vil der ikke kunne ske ændring af moms i henhold til skatteforvaltningslovens § 31 og § 32.

Der vil derfor ikke ske regulering af selskabets moms for 1. halvår og 2. halvår 2018.

(...)”

Selskabets opfattelse

Selskabet har fremsat påstand om, at momstilsvaret for 1. og 2. halvår 2018 skal genoptages.

Selskabet har som begrundelse herfor anført følgende:

”(...)

Jeg henviser til Skattestyrelsens ”Forslag: Vi vil ændre selskabet moms og skattepligtige indkomst” dateret 11/7 2022.

Jeg er uenig i din definition af frist datoer for ændringer af moms for indkomståret 2018. Jævnfør nedenstående er fristen senest 3 år efter det tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Jeg kan således tidligst fremsætte krav om godtgørelse efter Skattestyrelsen har fremsendt et forslag til ændring af skat og moms for år 2018 og 2019 til selskabet den 30/7 2021. Den 30/7 2021 må derfor være at betragte som fristdato for fremsættelse af krav om godtgørelse og derfor er fristen IKKE overskredet.

Indkomståret 2018

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Moms

I henhold til skatteforvaltningslovens § 31 skal en virksomhed, der ønsker godtgørelse af afgift, senest 3 år efter det tidspunkt, hvor kravetom godtgørelse tidligst kunne gøres gældende, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde godtgørelse af afgiften. Det betyder, at fristen for ændring af moms for 1. halvår 2018 er den 3. september 2021 og fristen for 2. halvår 2018 er den 1. marts 2022.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har genoptaget selskabets momstilsvar for 1. og 2. halvår 2018.

Retsgrundlaget

Af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, følger det, at en afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, fremgår, at uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige, hvis told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den afgiftspligtige giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

For afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2018 var angivelsesfristen henholdsvis den 3. september 2018 og 1. marts 2019, jf. momslovens § 57, stk. 4. Anmodning om ordinær genoptagelse og ændring af momstilsvaret for 1. og 2. halvår 2018 skulle derfor fremsættes henholdsvis senest den 3. september 2021 og 1. marts 2022. Anmodningen om genoptagelse og ændring af momstilsvaret blev modtaget ved Skattestyrelsen den 1. juli 2022. Anmodningen er således ikke fremsendt rettidigt, hvorfor der ikke kan ske ordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 31.

Betingelserne for at få genoptaget momstilsvaret for 1. og 2. halvår 2018 ekstraordinært med henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, er ikke opfyldt, da der ikke foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde en fravigelse af fristerne i § 31.

Landsskatteretten har herved lagt vægt på, at de forhold, at selskabet ikke havde opdateret sin e-mail til modtagelse af notifikationer om modtagelse af breve i e-Boks, og at selskabet derfor ikke modtog besked om, at der i selskabets e-Boks var indgået breve fra Skattestyrelsen, og at der ifølge selskabet ikke skal betales dansk moms af selskabets leverancer, ikke kan anses for sådanne særlige omstændigheder.

Landsskatteretten finder derfor, at der ikke er grundlag for at genoptage og ændre selskabets momstilsvar for 1. og 2. halvår 2018.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.