Kendelse af 05-12-2022 - indlagt i TaxCons database den 06-01-2023

Journalnr. 22-0059959

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms for i alt 55.994 kr. i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Virksomheden blev startet den 7. juni 2018. Virksomheden er registreret med branchekode 741020 Kommunikationsdesign og grafisk design. Det er oplyst, at virksomheden beskæftiger sig med branding, grafisk design og webudvikling.

Virksomhedens indehaver, [person1], har angivet følgende momstilsvar i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021:

2019

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Salgsmoms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Købsmoms

6.940 kr.

3.966 kr.

9.845 kr.

7.181 kr.

27.932 kr.

Moms i alt

-6.940 kr.

-3.966 kr.

-9.845 kr.

-7.181 kr.

-27.932 kr.

2020

1. halvår

2. halvår

I alt

Salgsmoms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Købsmoms

12.470 kr.

8.979 kr.

21.449 kr.

Moms i alt

-12.470 kr.

-8.979 kr.

-21.449 kr.

2021

1. halvår

2. halvår

I alt

Salgsmoms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Købsmoms

5.643 kr.

970 kr.

6.613 kr.

Moms i alt

-5.643 kr.

-970 kr.

-6.613 kr.

Skattestyrelsen har anmodet virksomhedens indehaver om at fremlægge års- og skatteregnskaber for perioden 2018 til 2020. Derudover har Skattestyrelsen anmodet om, at virksomhedens momsopgørelse og kontoudtog fremlægges for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021.

De nævnte oplysninger er ikke fremlagt.

Virksomhedens indehaver har fremlagt en stor mængde kvitteringer, kassebonner og fakturaer som dokumentation for afholdte udgifter. Materialet angår årene 2016 til 2021 og vedrører eksempelvis indkøb på cafeer og restauranter, tøjbutikker, [virksomhed1], genbrugsbutikker, [virksomhed2], byggemarkeder og tankstationer. Herudover er der fakturaer fra [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6] og [virksomhed7].

Det fremgår af bilagene, at udgifterne vedrører en række forskellige forhold, f.eks. forplejning, tøj, skønhedsprodukter, boligtilbehør, telefoner, computere, brændstof, printere, dagligvarer, bøger og diverse abonnementer (f.eks. [abb1], [abb2], [abb3]).

Af cirka halvdelen af dokumenterne fremgår det ikke, hvem der har afholdt udgifterne. Af den resterende del af dokumenterne fremgår, at de er udstedt enten til [virksomhed8] eller til [person1].

Virksomhedens indehaver har ikke oplyst, hvilke formål der har været med at afholde de enkelte udgifter.

Virksomhedens indehaver har oplyst følgende om virksomheden i perioden 2018 til 2022:

”...

Jeg åbnede [virksomhed8] med omfanget af branding, grafisk design og webudvikling. I februar 2020 begyndte jeg at studere og dedikerede ikke så meget tid og kræfter til [virksomhed8], da pandemien også ramte alle. Jeg laver selv regnskabet i form af at gemme fakturaer fra de digitale og fysiske produkter, services, software og markedsføring, jeg laver i håb om at få kunder til [virksomhed8]. I januar 2022 re-brandede jeg brandingstudiet, og som et resultat, kontakter flere kundeemner mig. (du kan besøge den på https:// [...com]).

I 2018 brugte jeg 49.284 kr. i virksomheden og blev betalt for webtjenester 14.104 kr.
I 2019 brugte jeg 139.662 kr. i virksomheden og havde desværre ikke kunder. Jeg brugte heller ikke tid nok på grund af personlige problemer.
I 2020 startede jeg i skole, og Covid-19 ramte os alle. Jeg fortsatte med at investere i virksomheden 107.246 kr.
I 2021 investerede jeg mere tid end penge, 33.066 kr.
Og i januar 2022 var jeg klar med en "nyt" virksomhed.

Fremskrivningerne for dette år er 381.765 i omsætning ved udgangen af regnskabsåret fordi jeg dedikerer deltid til skolen og deltid til [virksomhed8] nu (omkring 20 timer om ugen). I fremtiden (fra juni 2023) vil jeg dedikere fuld tid til [virksomhed8].

Et gennemsnitligt brandingprojekt koster omkring 10.000 USD (kunderne kan være internationale), og jeg kan selv levere et projekt om måneden (hvis fuld tid). Jeg planlægger at ansætte 1 praktikant og deltidsansatte samt omdanne [virksomhed8] til et ApS i September-November.

...”

Virksomhedens indehaver har oplyst til Skatteankestyrelsen, at hun siden oktober 2021 har arbejdet næsten fuld tid i virksomheden. I januar 2022 lancerede virksomheden en ny hjemmeside, hvilket har resulteret i flere kunder.

Der er fremlagt aftale underskrevet af kunde [virksomhed9] den 14. september 2022 samt faktura af samme dato, der angår betaling af kundens 1. rate ud af 3. Det fakturerede beløb udgør 4.942,00 EUR.

Der er endvidere fremlagt to fakturaer af henholdsvis 27. og 30. august 2022 vedrørende kunde [virksomhed10]. Det fakturerede beløb på de to fakturaer udgør samlet 2.250 kr.


Virksomhedens indehaver har tilkendegivet overfor Skatteankestyrelsen, at hun vil fremlægge yderligere materiale, som viser, hvilke af de tidligere fremlagte dokumenter der er virksomhedsrelaterede. Hun vil fremlægge et regnskab, hvor de private udgifter er udtaget. Endvidere vil hun fremlægge yderligere underskrevne tilbud samt betalte fakturaer fra 2022.

Virksomhedens indehaver har nu fremlagt saldobalancer for 2018 til 2021 samt en foreløbig balance for 2022. Af disse fremgår følgende om virksomhedens resultater:

2018

Indtægter

19.138,45

Salgsomkostninger

740,00

Lønomkostninger

994,40

Lokaleomkostninger

0,00

Marketing- og rejseomkostninger

2.118,08

Bilomkostninger

840,43

Administrationsomkostninger

55.657,96

Resultat før afskrivninger og renter

-41.212,42

2019

Indtægter

0,00

Salgsomkostninger

2.860,20

Lønomkostninger

14.280,17

Lokaleomkostninger

5.666,50

Marketing- og rejseomkostninger

15.067,41

Bilomkostninger

5.420,32

Administrationsomkostninger

37.291,85

Resultat før afskrivninger og renter

-80.586,45

2020

Indtægter

0,00

Salgsomkostninger

417,72

Lønomkostninger

9.802,08

Lokaleomkostninger

2.804,24

Marketing- og rejseomkostninger

24.795,94

Bilomkostninger

8.916,02

Administrationsomkostninger

55.044,67

Resultat før afskrivninger og renter

-101.780,67

2021

Indtægter

0,00

Salgsomkostninger

3.390,00

Lønomkostninger

0,00

Lokaleomkostninger

0,00

Marketing- og rejseomkostninger

10.982,21

Bilomkostninger

587,75

Administrationsomkostninger

45.982,55

Resultat før afskrivninger og renter

-60.942,51

Af den foreløbige balance for 2022 fremgår det under passiver, at virksomhedens resultat pr. 30. september 2022 udgør 32.733 kr.

Af balance for årene 2018 til 2021 fremgår der følgende under passiver om virksomhedens moms:

2018

Afregnet moms

0,00

Købsmoms

14.873,23

Moms af varer købt i udlandet

193,91

Moms af ydelser købt i udlandet

217,90

Salgsmoms

600,00

Skyldig moms i alt

-13.861,42

2019

Afregnet moms

0,00

Købsmoms

32.484,80

Moms af varer købt i udlandet

509,71

Moms af ydelser købt i udlandet

1.466,82

Salgsmoms

600,00

Skyldig moms i alt

-29.908,27

2020

Afregnet moms

0,00

Købsmoms

55.250,22

Moms af varer købt i udlandet

663,60

Moms af ydelser købt i udlandet

3.154,98

Salgsmoms

600,00

Skyldig moms i alt

-50.831,64

2021

Afregnet moms

0,00

Købsmoms

70.486,19

Moms af varer købt i udlandet

897,62

Moms af ydelser købt i udlandet

5.006,30

Salgsmoms

600,00

Skyldig moms i alt

-63.982,27

Klageren har desuden fremlagt posteringsjournal for perioden 1. januar 2018 til 1 november 2022.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 55.994 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021 grundet nægtelse af fradrag for indberettet købsmoms.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende (uddrag):

”1. Vedr. moms

...

1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har den 25. maj 2022 og den 3. juni 2022 modtaget bemærkninger og dokumentation vedrørende for perioden 1. januar 2019 – 31. december 2021.

Der er foretaget gennemgang af alt modtaget dokumentation, der var vedhæftet til dine 22 mails den 3. juni 2022. Dokumentationen består blandt andet af fakturaer og kvitteringer fra indkomstårene 2016-2022.

Der er ikke foretaget opdeling af dokumentationen på indkomstår, ej heller er der beskrevet hvordan den individuelle fakturaer/kvitterings moms er behandlet. Givet alle fakturaer/kvitteringer behandles ens, er der blandt andet ikke taget højde for nedsat momsfradrag i forhold til repræsentation eller restaurationsydelser.

Der er ej heller oplyst om samtlige fakturaer/kvitterings indgår i det indberettede moms. Givet de gør, er der ikke taget højde for periodisering eller fordeling i forhold til private udgifter.

Ved gennemgangen af dokumentationen kan Skattestyrelsen konstatere, at der ikke er indsendt momsregnskab eller kontospecifikationer for perioden 1. januar 2019 – 31. december 2021. Uden opgørelser af momsen for den individuelle periode, har vi ikke mulighed for at kontrollere den indberettede moms. Yderligere har vi ikke modtaget kontospecifikationen eller regnskabet, hvorfor vi ej heller har mulighed for at kontrollere transaktionssporet.

Det skal endvidere bemærkes, at der fortsat er pligt til at indsende det regnskab, der ligger til grund for momsindberetningerne jf. Momslovens § 74, stk. 4.

Det er Skattestyrelsens vurdering, at du fortsat ikke lever op til betingelserne for momsfradraget i perioden 1. januar 2019 – 31. december 2021. Der træffes derfor afgørelse i overensstemmelse med forslaget den 18. maj 2022.

SKATTESTYRELSENS BEMÆRKNINGER OG BEGRUNDELSE JF. FORSLAGET DEN 18. MAJ 2022.

Vi har bedt dig om at indsende regnskaber for momsen og dertilhørende kontospecifikationer for 1. januar 2019 – 31. december 2021 vedr. [virksomhed8] CVR-nr. [...1].

Du har i bemærkningerne den 21. april 2022 oplyst, at ” du laver selv regnskabet i form af at gemme fakturaer fra de digitale og fysiske produkter, services, software og markedsføring”. Vi har ikke modtaget regnskab for hver afgiftsperiode, hvorfor vi ikke har haft mulighed for at gennemgå eller kontrollere den indberettede moms for 1. januar 2019 – 31. december 2020. Jf. Momslovens § 55 er det lovpligtigt at opgøre et regnskab for hver afgiftsperiode, der danner grundlag for opgørelse af momstilsvaret, hvilket Skattestyrelsen vurderer ikke har fundet sted.

Det skal bemærkes, at du jf. Momslovens § 74, stk. 4 er pligtig til at indsende det regnskab, der ligger til grund for momsindberetningerne. Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan virksomhedens tilsvar ansættes skønsmæssigt, jf. Opkrævningslovens § 5 stk. 2.

Det skal yderligere bemærkes der i perioden 1. april 2018 – 31. december 2021 ikke er indberettet salgsmoms. Du kan få fuldt momsfradrag for de udgifter, du kun anvender i forbindelse med de momspligtige indtægter. Da der ingen indtægter/salgsmoms er indberettet er det Skattestyrelsens vurdering der ej heller kan være momsfradrag for udgifterne jf. Momslovens § 37, stk. 1.

Det er derfor Skattestyrelsens vurdering, at der ikke kan gives fradrag for den angivende købsmoms.

Ifølge Skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1 kan Skattestyrelsen ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Skattestyrelsen foreslår derfor regulering af momsen i perioden 1. januar 2019 til og med 31. december 2021.

1. kvartal 2019: Ikke godkendt fradrag for købsmoms 6.940 kr.

2. kvartal 2019: Ikke godkendt fradrag for købsmoms 3.966 kr.

3. kvartal 2019: Ikke godkendt fradrag for købsmoms 9.845 kr.

4. kvartal 2019: Ikke godkendt fradrag for købsmoms 7.181 kr.

1. halvår 2020: Ikke godkendt fradrag for købsmoms 12.470 kr.

2. halvår 2020: Ikke godkendt fradrag for købsmoms 8.979 kr.

1. halvår 2021: Ikke godkendt fradrag for købsmoms 5.643 kr.

2. halvår 2021: Ikke godkendt fradrag for købsmoms 970 kr.

Samlet momsændring for perioden 1. januar 2019 – 31. december 2021 55.994 kr.

...”

Skattestyrelsen er kommet med følgende supplerende bemærkninger i forbindelse med klagen:

”...

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

Skattestyrelsen har dog følgende bemærkninger til den indsendte klage:

I klagen gør [person1] gældende:

  1. at Skattestyrelsen ikke har taget højde for modtaget kvitteringer, der beviser omkostningerne er afholdt i virksomhedens interesse.
  2. at hun på nuværende tidspunkt arbejder sammen med en revisor og hun gerne vil have sagen genovervejet efter de har været materialet igennem.

Ovennævnte bemærkninger fra [person1] er ikke en korrekt gengivelse. Der skal derfor for fuldstændighedens skyld præciseres:

Punkt 1 – Kvitteringer/faktura:

Der er foretaget gennemgang af alt modtaget materiale, og det er Skattestyrelsens vurdering, at der er taget højde for alt det modtagende materiale i afgørelsen.

Det fremsendte materiale indeholder omkostninger der er af personlig karakter, som

- Stramning tjeneste [...]

- Fjernsyn

- Tøj køb: sportstøj, undertøj, alm tøj, tøj til mænd m.v.

- 6 mobil telefoner fra 2019-2022

- Briller

- 3 computer fra 2018-2021

- Kontaktlinser

- 2 tablets fra 2018-2019

- Pyntegenstande

- 3 høretelefoner fra 2020-2021

- Råvarer

- Virtual reality briller

- Pokemon

- Appel Watch

- Personlig hygiejne: Shampoo, tandbørste, skraber,

mundskyl, neglesæt, håndvægte, baby shower mm

- GoPro kamera

Der er et stort antal faktura/kvitteringer på kaffe, mad og drikke. De fleste kvitteringer og fakturaer indeholder mad og drikke til mere end en person. Der er ikke oplyst om dette er et møde og givet med hvem eller hvor mange.

Materialet indeholder kvitteringer og faktura der dateret fra 2016-2022 og flere af disse er medsendt mere end en gang.

...

Punkt 2 – genovervejet

Skattestyrelsen har ikke modtaget anmodning om genoptagelse, ej heller har vi været oplyst om at [person1] er i samarbejde med en revisor på nuværende tidspunkt. Samarbejdet med en revisor ville dog ej heller have givet en anden afgørelse.

...

Med hensyn til problemstillingen i sagen vedrørende ikke-erhvervsmæssig virksomhed, er det vores vurdering, at [person1] ikke har indsendt dokumentation, der kan påvise at hun driver en rentabel virksomhed. Der er ikke udarbejdet nogen form for regnskabs, opgørelse eller lignende der kan ligge til grund for de indberettede underskud. Virksomheden har givet underskud siden 2018, og [person1] kan ikke fremvises konkret dokumentation på, at der er salg i virksomheden.

...”

Klagerens opfattelse

Virksomhedens indehaver har fremsat påstand om, at virksomheden har ret til fradrag for købsmoms med i alt 55.994 kr. i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021.

Virksomhedens indehaver har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”The authorities in question did not take into consideration any of the receipts I have accumulated throughout the years as the proof of investment/spending that was done in the interest of the company.

Now I have started working with an accountant, and would like the case to be reconsidered for

evaluation, as we will put the files together in a better organizational way, through my accountant and an accounting system.”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms for i alt 55.994 kr. i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021.

Af momslovens § 3, stk. 1, fremgår følgende:

”Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.”

Bestemmelsen i momslovens § 3, stk. 1, implementerer momssystemdirektivets artikel 9, stk. 1. Af denne artikel fremgår følgende:

”Ved afgiftspligtig person forstås enhver, der selvstændigt og uanset stedet udøver økonomisk virksomhed uanset formålet med eller resultatet af den pågældende virksomhed.

Ved ”økonomisk virksomhed” forstås alle former for virksomhed som producent, handlende eller tjenesteyder, herunder minedrift og landbrug, samt virksomhed inden for liberale og dermed sidestillede erhverv. Ved økonomisk virksomhed forstås navnlig udnyttelse af materielle eller immaterielle goder med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter.”

Begrebet afgiftspligtig person i momslovens § 3 er dermed et EU-retligt begreb, der skal fortolkes i overensstemmelse med momssystemdirektivets artikel 9, stk. 1. Det fremgår, at det er uden betydning for afgrænsningen af begrebet afgiftspligtig person, på hvilket sted den selvstændige økonomiske virksomhed udøves, og hvilket formål eller resultat virksomheden har.

EF-Domstolen har i sag C-268/83 (Rompelman) slået fast, at også forberedende aktiviteter, såsom erhvervelsen af driftsmidler, til senere levering af tjenesteydelser er omfattet af begrebet økonomisk virksomhed. Der er ifølge dommen ikke krav om, at der er en aktuel momspligtig indtægt på købstidspunktet. En virksomhedsejers erklærede hensigt om at ville påbegynde økonomisk virksomhed kan dog kræves underbygget af objektive momenter fra afgiftsmyndighedernes side.

Af momslovens § 37, stk. 1, fremgår følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.”

Landsskatteretten finder, at det ikke i fornødent omfang er godtgjort, at virksomheden har udøvet økonomisk virksomhed i medfør af momslovens § 3, stk. 1, i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021. Virksomheden findes ikke at være udøvet med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter.

Ved denne vurdering har retten lagt vægt på, at der ikke er fremlagt dokumentation angående salg eller omsætning i virksomheden, og at der er angivet 0 kr. i salgsmoms i hele perioden. Retten lægger på denne baggrund til grund, at der ikke har været nogen indtægter i virksomheden i 2019 til 2021.

Retten har desuden henset til, at der ikke foreligger objektive momenter til støtte for en erklæret hensigt om at ville udøve økonomisk virksomhed på et senere tidspunkt. Udgifterne kan dermed ikke anses for at have karakter af forberedende handlinger. Virksomhedsindehaverens oplysninger om, at virksomheden i starten har været drevet ved siden af indehaverens studie, og at 2020 har været præget af covid-19 med deraf følgende stilstand til følge, kan på denne baggrund ikke føre til et andet resultat.

Virksomheden har således ikke været berettiget til at fradrage udgifter til købsmoms efter momslovens § 37, stk. 1, allerede af den grund, at virksomheden i den påklagede periode ikke har drevet selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster dermed Skattestyrelsens afgørelse om, at virksomheden ikke har ret til fradrag for købsmoms for i alt 55.994 kr. i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021, men med en ændret begrundelse.