Kendelse af 04-01-2024 - indlagt i TaxCons database den 05-02-2024

Journalnr. 22-0057465

Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at klageren hæfter for registreringsafgiften på 52.961 kr., jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsens afgørelse.

Det bemærkes, at klagerens subsidiære påstand om registreringsafgiftens størrelse er behandlet af Motorankenævn [...] i afgørelse af den 31. januar 2023.

Faktiske oplysninger

Sagens køretøj er en Yamaha motorcykel. Køretøjet blev indregistreret første gang den 8. september 2009 (registreringsnummer [reg.nr.1]), hvor det var ejet af Rigspolitiet. Rigspolitiet afmeldte køretøjet fra Køretøjsregistret den 11. februar 2019 og videresolgte køretøjet på auktion den 27. februar 2019.

Klageren købte køretøjet den 25. september 2020. Af slutsedlen fremgår det, at salget er et formidlingssalg, at der er tale om salg mellem private, at køretøjet sælges uden garanti, at køretøjet er solgt uden syn, og at køretøjet er 100 % gældfri.

Efter et registreringssyn hos [virksomhed1] ApS blev køretøjet den 26. september 2020 registreret i Køretøjsregistret (registreringsnummer [reg.nr.2]) med klageren som ejer.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen har med følgende begrundelse opkrævet 52.961 kr. i registreringsafgift:

”Dit køretøj har tidligere været registreret som afgiftsfritaget. På trods af, at betingelserne for afgiftsfritagelsen ikke længere var opfyldte, og afgiftspligten indtrådte, blev registreringsafgiften ikke betalt. Du havde ikke ret til at anmelde køretøjet som afgiftsfritaget og burde i forbindelse med anmeldelsen i Motorregistret have betalt registreringsafgiften.

Vi vurderer, at du skal betale registreringsafgift af køretøjet, da du blev registreret som ejer på tidspunktet for afgiftspligtens indtræden.

(...)

Vi har lagt vægt på, at der ikke er betalt registreringsafgift, da afgiftspligten indtrådte den 26. september 2020.

Vi har også lagt vægt på, at du var registreret i Motorregistret som ejer af køretøjet, da afgiftspligten indtrådte.

Da der er gået mindre end 3 år, siden køretøjet blev registreret, og registreringsafgiftspligten indtrådte, kan vi træffe afgørelse om ændring af registreringsafgiften.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klageren ikke hæfter for registreringsafgiften, da klageren var i god tro om, at afgiften var betalt.

Til støtte for påstanden er følgende fremført:

”[person1] erhvervede Ved slutseddel af 25/9 2020 (vedlagt i bilag 2) den i sagen omhandlede motorcykel:

Mærke: Yamaha

Model [...]

Stelnr. [...]

Kilometerstand: 108.000

Som kommisionssalg med [virksomhed2], [adresse1], [by1] som sælger.

[person1] blev af sælger oplyst om at motorcyklen havde været anvendt i Politiet. [person1] fandt overdragelsessummen rimelig under hensyntagen til at motorcyklen havde kørt 108.000 km., og ikke mindst under hensyntagen til at motorcykler der benyttes i tjeneste hos politiet også benyttes under vanskelige konditioner og under alle vejrforhold – herunder vinterkørsel – alt i alt en anvendelse som medfører hård belastning af både konstruktion og ikke mindst metaldele i aluminium, som stel og motor er opbygget i.

Sælger oplyste desuden uopfordret, at der var afregnet registreringsafgift af den tidligere ejer.

Allerede 26/9 2020 blev motorcyklen omregistreret uden videre – se vedlagte bilag 3. [person1] fandt det derfor meget overraskende, at han fra Motorstyrelsen – ca. 11/2 år efter omregistreringen – modtog underretning om at der skulle afregnes registreringsafgift.

[person1] erhvervede altså motorcyklen uden tanke på at der ikke var afregnet korrekt registreringsafgift – eller i samme gode tro, som blev lagt til grund i afgørelsen KEN nr. 9320 af 11/04/2011 – SKM2011.326.LSR.

Den i kendelsen omhandlede motorcykel havde undergået ombygning i en foregående ejers ejertid. Kravet om yderligere registreringsafgift blev rettet mod en efterfølgende erhverver, hvilket blev underkendt af Landsskatteretten med følgende begrundelse:

”Efter fast administrativ praksis opkræves der ikke efterbetaling af registreringsafgift hos en godtroende omsætningserhverver, som hos en forhandler har købt et køretøj, der viser sig ikke at være korrekt afgitsberigtiget. Denne praksis er ikke offenliggjort i punktafgiftsvejledningen, men er blandt andet meddelt til FDM, og praksis følges uanset om køretøjet er erhvervet hos en forhandler, der er registreret efter registreringsafgiftsloven, ...”

Lidt senere anfører Landsskatteretten i afgørelsen:

”Afgørende for, om erhververen anses for at hæfte for den manglende registreringsafgift er alene, om erhververen efter en helhedsvurdering i den konkrete sag kan anses for at have været i god tro ved købet. Ved denne vurdering lægges der blandt andet vægt på, om der er betalt markedspris for køretøjet. Såfremt erhververen anses for at have været i god tro, indtræder der således efter praksis ikke afgiftshæftelse for vedkommende. Kravet på den manglende berigtigede afgift vil derimod normalt blive rettet mod sælger.”

Overdragelsessummen blev fastsat til kr. 83.000 under hensyntagen til behørige nedslag for:

at det var oplyst, at motorcyklen havde kørt 108.000 km som tjenestemotorcykel hos Politiet og dermed særligt udsat for ekstraordinært slid jf. foran
at køber [person1] ved overdragelsen skulle fraskrive sig garanti fra sælger

Det er derfor [person1]s påstand at krav mod [person1] om betaling af registreringsafgift frafaldes”

Motorstyrelsens udtalelse

Motorstyrelsen har fremsendt følgende udtalelse til klagen:

”I klagen henvises der til SKM2011.326.LSR, hvor Landsretten fandt at ”Efter fast administrativ praksis opkræves der ikke efterbetaling af registreringsafgift hos en godtroende omsætningserhverver, som hos en forhandler har købt et køretøj, der viser sig ikke at være korrekt afgiftsberigtiget. Denne praksis er ikke offentliggjort i punktafgiftsvejledningen, men er blandt andet meddelt til FDM, og praksis følges uanset om køretøjet er erhvervet hos en forhandler, der er registreret efter registreringsafgiftsloven, jf. § 14, eller en ikke-registreret forhandler.”

Motorstyrelsen mener denne praksis blev ændret i 2012, hvor der kom en lovændring og hvor reglerne for hæftelse blev præciseret. Det er alene i de tilfælde, hvor man har købt køretøjet af en selvanmelder, at ejeren af køretøjet kan fritages for hæftelse. Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 20 stk. 9, at stk. 1 og 2 om hæftelse for registreringsafgiften ikke gælder i tilfælde som nævnt i § 3 a, stk. 5, § 3 b, stk. 4, og § 17, stk. 1.

Det er dermed Motorstyrelsens vurdering, at ejeren af køretøjet hæfter for betaling af registreringsafgiften jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1, medmindre køretøjet er købt af en registreret virksomhed, der angiver afgiften jævnfør registreringsafgiftslovens § 17. Det fremgår § 17 med henvisning til §§ 15 og 16. Betingelserne for at blive en registreret virksomhed fremgår af § 15, stk. 1-5

En virksomhed, der bliver registreret efter registreringsafgiftsloven, kan i Motorregistret angive afgiften af et køretøj og betale afgiften af køretøjer, som virksomheden har angivet afgiften af, periodevis. En registreret virksomhed kaldes også for en selvanmelder. Dette fremgår af den juridiske vejledning 2022-1 ? I.A Motor ? I.A.1 Registreringsafgift af motorkøretøjer ? Registrering af virksomheder efter registreringsafgiftsloven.

Udover at der med lovændringen i 2012 kom en præcisering af hæftelsesreglerne, så bemærker vi, at [person1] ifølge sin slutseddel ikke har købt køretøjet hos en forhandler.

I klagen henviser I til, at [person1] erhvervede sig Motorcyklen som kommisionssalg med [virksomhed2] som sælger.

Vi bemærker, at det fremgår af den slutseddel som [person1] har indsendt i forbindelse med sagen, at køretøjet er købt som et formidlingssalg. Herudover fremgår det, at der er tale om salg mellem private.

Da køretøjet dermed er handlet mellem to private, er det kun [person1], der som den registrerede ejer på tidspunktet for afgiftspligtens indtræden, der kan hæfte for betaling af registreringsafgiften jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1.

Motorstyrelsen finder ikke, at der er kommet nye oplysninger i klagen og henviser tillige til Motorstyrelsens afgørelse og sagsfremstilling af den 8. april 2022, hvoraf Motorstyrelsens begrundelse, argumentation, besvarelse på indsigelse mm. nærmere fremgår.

Motorstyrelsen fastholder afgørelsen om betaling af registreringsafgift på 52.961 kr. og pligt til omregistrering af køretøj.

Motorstyrelsen indstiller derfor, at vores afgørelse af 8. april 2022 stadfæstes.”

Landsskatterettens afgørelse

Når der i det følgende henvises til registreringsloven og registreringsafgiftsloven, er dette henvisninger til henholdsvis lovbekendtgørelse nr. 186 af den 1. marts 2020 om registrering af køretøjer og lovbekendtgørelse nr. 228 af den 11. marts 2020 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. med de senere lovændringer, der var gældende på tidspunktet for registreringen af køretøjet den 26. september 2020.

Inden et køretøj tages i brug på færdselslovens område, skal køretøjet registreres i køretøjsregistreret, jf. registreringslovens § 2, stk. 1.

Udgangspunktet er, at der betales fuld registreringsafgift af et køretøj i forbindelse med første registrering her i landet, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1.

Personkøretøjer, der udelukkende anvendes af danske statsinstitutioner og ikke anvendes erhvervsmæssigt i konkurrence med private erhvervsdrivende, er fritaget for afgift, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 2. Køretøjet skal afgiftsberigtiges efter §§ 4-5 e, når betingelserne for afgiftsfritagelsen ikke længere er opfyldt, jf. § 2, stk. 3.

Der fremgår følgende af registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1:

”For betaling af afgiften hæfter den, der ejer køretøjet på det tidspunkt, hvor afgiftspligten indtræder. Registreres køretøjet i forbindelse med afgiftspligtens indtræden, er det den registrerede ejer, der som ejer hæfter for betaling af afgiften. Ejeren eller den registrerede ejer hæfter dog ikke, hvis køretøjet er taget i brug på færdselslovens område, uden at den pågældende vidste eller burde have vidst dette.”

Landsskatteretten lægger til grund, at køretøjet var fritaget for afgift, da det var ejet af Rigspolitiet, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 2. Betingelserne for denne afgiftsfritagelse ophørte i forbindelse med Rigspolitiets videresalg af køretøjet, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 3.

Køretøjet var ikke registreret i perioden mellem Rigspolitiets afmelding af køretøjet den 11. februar 2019 og registreringen af køretøjet den 26. september 2020. Som det fremgår af slutsedlen, købte klageren køretøjet ved et formidlingssalg mellem private den 25. september 2020. Klageren var herefter ejer af køretøjet, da registreringsafgiftspligten indtrådte ved registreringen af køretøjet.

Landsskatteretten finder på ovenstående grundlag, at klageren hæfter for registreringsafgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1. Det bemærkes i denne forbindelse, at undtagelsen for hæftelse, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1, 3. pkt., vedrører klagerens uvidenhed om ibrugtagning af køretøjet og ikke uvidenhed om, hvorvidt der er betalt registreringsafgift eller ej.

Repræsentantens bemærkninger i øvrigt kan ikke føre til et andet resultat. SKM2011.326.LSR vedrører et allerede afgiftsberigtiget køretøj, som blev ombygget af en tidligere ejer, hvorved der indtrådte fornyet registreringsafgiftspligt. Situationen er således ikke sammenfaldende med situation i denne konkrete sag.

Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse.