Kendelse af 06-10-2022 - indlagt i TaxCons database den 29-10-2022

Journalnr. 22-0041582

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 8.212 kr. for angivelsesperioden 1. juli 2018 til 31. december 2020 grundet ikke godkendt fradrag for købsmoms for privat andel af biludgifter.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] v/[person1], herefter virksomheden, har eksisteret siden 1. april 1986. Virksomheden er registreret med branchekode 467400 – Engroshandel med isenkram, varmeanlæg og tilbehør. Virksomheden og dennes indehaver, [person1], har begge registreret adresse på [adresse1], [by1].

Virksomhedens indehaver har været registreret som primær ejer og bruger af følgende køretøjer i angivelsesperioden 1. juli 2018 til 31. december 2020:

19. april 2011 til 27. november 2018: [reg.nr.1] – VW Transporter kassevogn, godstransport erhverv
12. september 2018 til d.d.: [reg.nr.2] – Peugeot 206 personbil, privat
17. november 2018 til 2. november 2021: [reg.nr.3] VW Transporter, kassevogn, godstransport erhverv
2. maj 2007 til d.d.: [reg.nr.4] – Motorcykel, privat personkørsel
7. april 2009 til 24. august 2018: [reg.nr.5] Opel Kadett, personbil privat personkørsel

Virksomhedens indehaver har således siden den 17. november 2018 været registreret ejer og bruger af VW Transporter kassevogn (herefter firmabilen) med registreringsnummer [reg.nr.3], og bilen har været registreret som godstransport erhverv (gulpladebil). Den er indregistreret 1. gang den 21. december 2010. Firmabilens anskaffelsessum pr. 17. november 2018 udgjorde 70.000 kr. Firmabilen har en totalvægt på 3.200 kg.

Virksomhedens indehaver blev den 4. august 2020 standset i firmabilen af Toldstyrelsen ved [...] grænseovergang til Tyskland. Der er fremlagt dokumentation for indkøb til virksomheden i forbindelse med turen til Tyskland.

Toldstyrelsen konstaterede ved kontrollen, at bilen blev anvendt til privat kørsel uden dagsbevis, idet bilen på kontroltidspunktet indeholdt mange rammer forskellige øl, læskedrikke og mange liter vin.

Motorstyrelsen har den 23. juni 2021 truffet afgørelse om opkrævning af privatbenyttelsesafgift, hvorefter bilen skulle omregistreres fra varebil med anvendelse godstransport erhverv (gulpladebil) til varebil med anvendelsen godstransport privat/erhverv (papegøjeplader). Beregningen af privatbenyttelsesafgiften er fastsat af Motorstyrelsen i perioden fra anskaffelsestidspunktet den 17. november 2018 til den 31. oktober 2021.

Virksomhedens indehaver har anført, at bilen er specialindrettet. Toldstyrelsen har fremsendt billeder af bilen på kontroltidspunktet. Det fremgår af billederne, at bilen var lastet med papkasser, samt en række kasser med øl m.v.

Det er oplyst til Skattestyrelsen, at bilen er indrettet med en udtagelig indordning i lastrummet, således at han kan opdele nødvendige ting, som startkabler, træktov, sprinklervæske mm. Derudover bruger han bilen som et mobilt kontor og lager, idet han arbejder med kunderne fra bilen. Han har telefon, computer og printer i bilen, ligesom han bringer varer ud til sine kunder. Virksomhedens ejer har oplyst følgende til Motorstyrelsen:

Da jeg købte omtalte bil, fjernede jeg hylderne, og indrettede den med en hylde i bunden, så jeg kunne opdele mine varer, så de er nemmere at komme til ! (se venligst vedhæftede billeder).Der er i forvejen i bilen, en hylde over passagersæderne. (se vedhæftet billed) Den bruger jeg til: Kataloger, Kontor-ting, Skiftetøj, ekstra pærer m.m. til bilen.

Over bagdørene, er der også en hylde, den bruger jeg til: Bilens donkraft, Ildslukkeren, og advarsels-trekanten m.m. (se vedhæftet billed) Alt i alt, er der en del hylder i bilen.”

Virksomhedens indehaver er gift med [person2], herefter ægtefællen. Indehaveren har oplyst, at de benytter parrets bil af mærket Peugeot 206 privat (reg.nr. [reg.nr.2]). Denne bil har ifølge synsrapporter kørt 225.000 km. den 8. juni 2018, 240.000 km. den 8. juni 2020 og 250.000 km. den 8. juni 2022.

Ifølge ægtefællens R75 for den relevante angivelsesperiode 2018-2020 er hun ansat ved [by1] kommune. Det ses, at produktionsenhedsnummeret er [...82], hvilket ifølge CVR.dk tilhører [...] beliggende på adressen [adresse2], [by1]. Ifølge opmåling via KRAK.dk er der 607 meter mellem ægtefællens hjemmeadresse og arbejdssted.

Momsangivelser

Virksomheden har angivet følgende købsmoms vedrørende udgifter til anskaffelse og vedligeholdelse af firmabilen samt brændstof i den relevante periode:

2. halvår 2018

1. halvår 2019

2. halvår 2019

1. halvår 2020

2. halvår 2020

Anskaffelse

14.000 kr.

Brændstof

1.059 kr.

3.012 kr.

3.913 kr.

1.184 kr.

3.350 kr.

Vedligeholdelse

5.053 kr.

1.273 kr.

6.248 kr.

2.278 kr.

1.853 kr.

I alt

20.112 kr.

4.285 kr.

10.161 kr.

3.462 kr.

5.203 kr.

Ifølge Skattestyrelsen fremgår der følgende vedrørende firmabilens kilometersstander af synsrapporter:

Dato

Antal kørte kilometer

28. november 2018

205.000 km.

8. januar 2021

292.000 km.

Kørte km. mellem de to datoer

87.000 km.

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at bilen må anses at have været stillet til privat rådighed for klageren i indkomstårene 2018 til 2020, hvorefter der skal ske beskatning af værdi af fri bil og hvorefter der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms på udgifter til blandet benyttet bil i medfør af momslovens § 38, stk. 2.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens momstilsvar med i alt 8.212 kr. for perioden 1. juli 2018 til 31. december 2020, idet der er nægtet fradrag for købsoms for udgifter til bil med blandet benyttelse.

Som begrundelse herfor er anført følgende:

”(...)

2. Ikke godkendt momsfradrag vedrørende varebil

(...)

2.2 Dine bemærkninger

Du har den 16. marts 2022 fremsendt følgende brev med bemærkninger til forslag sendt den 01. marts 2022:

”Jeg bruger ikke min bil til privat kørsel. Min firmabil er specialindrettet så den kan bruges til den måde jeg arbejder på. Mobilt kontor og lager. Jeg arbejder med mine kunder fra bilen. Jeg har telefon, computer og printer i bilen. Jeg holder ind for at skrive mail, faktura og printe ordre ud. Jeg har en udtagelig indordning i lastrummet, som jeg bruger i dagligdagen. Den er lavet sådan, så jeg har mulighed for at opdele nødvendige ting, som startkabler, træktov, sprinklervæske mm. Den er udtagelig, hvis jeg har brug for hele lastrummet til varer. Jeg bringer varer ud til mine kunder. Jeg henter varer fra leverandører i Danmark og udlandet. Min arbejdsdag er meget i bilen, og ellers er det på mit lager og kontor på [adresse1] i [by1]. Jeg har igen sat min firmabil tilbage på gule plader, da jeg ikke bruger min firmabil til privat kørsel. Jeg har en privat bil.”

Vi har desuden haft telefonisk kontakt den 16. marts 2022 vedrørende fremsendte indsigelser ovenfor.

(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Efter bestemmelserne i momslovens § 38, stk. 2, kan der udelukkende foretages fradrag for momsen af den del, som skønsmæssigt vedrører den erhvervsmæssige anvendelse heraf. Din virksomheds har foretaget fradrag for momsen med 100 % vedrørende udgifter til anskaffelse og drift af køretøjet med registreringsnummer [reg.nr.3] i indkomstårene 2018, 2019 og 2020. Dette er ikke i overensstemmelse med momslovens § 38, stk. 2. Din virksomhed kan udelukkende foretage fradrag for den del af momsen, som skønsmæssigt svarer til den erhvervsmæssige anvendelse af køretøjet. Der henvises til Den juridiske vejledning afsnit D.A.11.6.4.2. vedrørende anskaffelse og drift af store varebiler.

Du er blevet standset for privat kørsel i din virksomheds gulpladebil d. 4. august 2020 uden dags- bevis. Der er ikke grundlag for at antage, at den private anvendelse har været anderledes i 2018 og 2019 end i 2020, hvorfor vi formoder, at den private anvendelse af køretøjet i alle de nævnte indkomstår er konstant. Det påhviler dig at godtgøre, at bilen kun anvendes erhvervsmæssigt. Der henvises til Den juridiske vejledning afsnit C.A.4.3.3.3.3.3.

I tilfælde, hvor der ikke er fremlagt et kilometerregnskab eller anden sandsynliggørelse for den erhvervsmæssige kørsel, og der ikke er særlige forhold, anerkender Skattestyrelsen normalt en privat kørsel på 8.000 km. Der henvises til Den juridiske vejledning afsnit C.A.4.3.3.3.3.3. I den forbindelse lægges der også vægt på, at din husstand efter anskaffelsen af varebilen med registreringsnummer [reg.nr.3] d. 17. november 2018 udelukkende har to biler registreret, hvoraf den ene er varebilen, samt at din ægtefælle også vurderes at have et kørselsbehov. Dette gør sig også gældende i indkomstårene 2019 og 2020.

Efter en konkret vurdering vurderes det, at kilometerstanderen d. 28. november 2018 tilnærmel- sesvis er lig kilometerstanderen på anskaffelsesdatoen d. 17. november 2018. Det vurderes også, at kilometerstanderen d. 08. januar 2021 tilnærmelsesvis er lig med kilometerstanderen d. 31. december 2020.

Med udgangspunkt i at den private kørsel vurderes at udgøre 8.000 km om året, og at synsrapporten viser, at det kørte antal kilometer mellem 28. november 2018 og 08. januar 2021 udgør 87.000 km fordeler henholdsvis den private og erhvervsmæssig anvendelse sig således:

2018

2019

2020

I alt

Antal hele måneder

1

12

12

25

Fordeling af faktiske kilometer

3.480 km

41.760 km

41.760 km

87.000 km

Privat kørsel

667 km

8.000 km

8.000 km

16.667 km

Erhvervsmæssig kørsel

2.813 km

33.760 km

33.760 km

70.333 km

Privat andel

19 %

19 %

19 %

19 %

Erhvervsmæssig andel

81 %

81 %

81 %

81 %

Med Skattestyrelsens skøn om en privat anvendelse af varebilen på 19 %, kan din virksomhed fradrage 81 % af købsmomsen efter momslovens § 38, stk. 2.

For perioden 01.07.2018 til 31.12.2018 fordeler den private og erhvervsmæssige andel sig således:

Privat andel (19 %)

Erhvervsmæssig andel (81 %)

I alt

Anskaffelse

2.660 kr.

11.340 kr.

14.000 kr.

Brændstof

201 kr.

858 kr.

1.059 kr.

Vedligeholdelse

960 kr.

4.093 kr.

5.053 kr.

I alt

3.821 kr.

16.291 kr.

20.112 kr.

For perioden 01.01.2019 til 30.06.2019 fordeler den erhvervsmæssige og private andel sig således:

Privat andel (19 %)

Erhvervsmæssig andel (81 %)

I alt

Brændstof

572 kr.

2.440 kr.

3.012 kr.

Vedligeholdelse

242 kr.

1.031 kr.

1.273 kr.

I alt

814 kr.

3.471 kr.

4.285 kr.

For perioden 01.07.2019 til 31.12.2019 fordeler den erhvervsmæssige og private andel sig således:

Privat andel (19 %)

Erhvervsmæssig andel (81 %)

I alt

Brændstof

743 kr.

3.170 kr.

3.913 kr.

Vedligeholdelse

1.187 kr.

5.061 kr.

6.248 kr.

I alt

1.930 kr.

8.231 kr.

10.161 kr.

For perioden 01.01.2020 til 30.06.2020 fordeler den erhvervsmæssige og private andel sig således:

Privat andel (19 %)

Erhvervsmæssig andel (81 %)

I alt

Brændstof

225 kr.

959 kr.

1.184 kr.

Vedligeholdelse

433 kr.

1.845 kr.

2.278 kr.

I alt

658 kr.

2.804 kr.

3.462 kr.

For perioden 01.07.2020 til 31.12.2020 fordeler den erhvervsmæssige og private andel sig således:

Privat andel (19 %)

Erhvervsmæssig andel (81 %)

I alt

Brændstof

636 kr.

2.714 kr.

3.350 kr.

Vedligeholdelse

352 kr.

1.501 kr.

1.853 kr.

I alt

988 kr.

4.215 kr.

5.203 kr.

Efter bestemmelserne i momslovens § 38, stk. 2 ændres din virksomheds momstilsvar sig således for indkomstårene 2018, 2019 og 2020:

Periode

Købsmoms, før ændring

Ændring

Købsmoms efter ændring

2. halvår 2018

258.827 kr.

-3.821 kr.

255.006 kr.

1. halvår 2019

158.513 kr.

-814 kr.

157.699 kr.

2. halvår 2019

172.051 kr.

-1.930 kr.

170.121 kr.

1. halvår 2020

90.243 kr.

-658 kr.

89.585 kr.

2. halvår 2020

170.971 kr.

-988 kr.

169.982 kr.

Indkomståret 2018:

Dit momstilsvar for perioden 01.07.2018 til 31.12.2018 forhøjes med 3.821 kr.

Indkomståret 2019:

Dit momstilsvar for perioden 01.01.2019 til 30.06.2019 forhøjes med 814 kr. Dit momstilsvar for perioden 01.07.2019 til 31.12.2019 forhøjes med 1.931 kr.

Indkomståret 2020:

Dit momstilsvar for perioden 01.01.2020 til 30.06.2020 forhøjes med 658 kr. Dit momstilsvar for perioden 01.07.2020 til 31.12.2020 forhøjes med 988 kr.

Din virksomheds momstilsvar forhøjes i alt med 8.212 kr.

Efter bestemmelserne i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan driftsomkostninger, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten fradrages skattemæssigt, herunder udgifter relateret til varebilen. Dette betyder, at det ikke godkendte momsfradrag vedrørende driftsudgifterne relateret til varebilen kan fradrages skattemæssigt.

Vedrørende indkomståret 2018 kan den ikke godkendte købsmoms vedrørende anskaffelsen af varebilen ikke fradrages skattemæssigt, men skal i stedet tilgå saldo for tilgang i året. Beløbet udgør i alt 2.660 kr. Der kan dog afskrives herpå efter reglerne herom i afskrivningslovens § 11, stk. 1 og 2, som klarlægger, at der kan afskrives 25 % herpå. Der henvises til Den juridiske vejledning afsnit C.C.5.2.2.9.2. Efter bestemmelserne i statsskattelovens § 6, stk. 1 kan årets afskrivninger fradrages.

Der kan maksimalt afskrives (25 % af 2.660 kr.) 665 kr. For indkomståret 2018 bliver yderligere at fradrage skattemæssigt (201 + 960 + 665) 1.826 kr.

For indkomståret 2019 bliver yderligere at fradrage skattemæssigt (814 + 1.931) 2.745 kr.

For indkomståret 2020 bliver yderligere at fradrage skattemæssigt (658 + 988) 1.646 kr.

Der henvises til vedhæftet bilag vedrører ændringerne i forhold til virksomhedsskatteordningen for 2018, 2019 og 2020.

(...)”

Skattestyrelsen har den 31. maj 2022 fremsendt høringssvar til klagen, hvoraf følgende fremgår:

”Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke fremgår af sagsfremstillingen:

Klager påklager afgørelse vedrørende beskatning af fri bil samt ikke godkendt momsfradrag. Dette begrundes med, at der ikke køres privat i køretøjet med registreringsnummer [reg.nr.3]. I den forbindelse henvises der til indsigelsesskrivelse af den 16. marts 2022, herunder at bilen er specialindrettet og at der er privat bil i husstanden, som anvendes til al privat kørsel. Det forklares endvidere, at skatteyder på kontroldagen var i Tyskland for at hente varer til sin virksomhed, under henvisning til vedlagte faktura fra den tyske virksomhed.

Skattestyrelsens bemærkninger til fremsendte klage

Ud fra en samlet vurdering er det Skattestyrelsens opfattelse, at fremsendte klage ikke indeholder oplysninger, som giver grundlag for at imødekomme klagen. Dette begrundes nedenfor.

Klagers revisor oplyser, at der ikke køres privat i køretøjet med registreringsnummer [reg.nr.3].

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at dette ikke er korrekt. I den forbindelse henvises der til afgørelse fra Motorstyrelsen, herunder sagsfremstilling til afgørelse, hvoraf det fremgår, at Toldstyrelsen har standset klager ved [...] grænseovergang den 04. august 2020 uden dagsbevis med følgende gods i tidligere omtalte køretøj:

Adskillige rammer med Slots øl
Adskillige rammer med Tuborg Classic
Adskillige rammer med Royal Øl
Flere liter forskellige læskedrikke
Adskillige liter vin

Skattestyrelsen anerkender, at klager den 04. august 2020 var i Tyskland for at hente varer til sin virksomhed, hvilket også fremgår af vedlagte faktura fra [virksomhed2]. Det er dog efter Skattestyrelsen opfattelse også uomtvisteligt, at køretøjet på kontroltidspunktet indeholdt privat gods jf. ovenstående.

Klager gør endvidere påstand om, at bilen er specialindrettet. Af sagsfremstilling til afgørelse modtaget fra Motorstyrelsen, fremgår billeder af relevante køretøj på kontroldatoen den 04. august 2020. Af disse billeder ses det, at lastrummet ikke er indrettet på en måde, som gør, at køretøjet ikke kan træde i stedet for en privat bil. Skattestyrelsen fastholder, at køretøjet har karakter af at være et køretøj uden nogen eller med kun begrænset indretning, og som dermed ikke er specialindrettet.

Klager gør endvidere påstand om, at der er privat bil i husstanden, som dækker al privat kørsel.

Skattestyrelsen er enige i, at klagers husstand har en privat personbil. Med baggrund i at klager har oplyst, at han anvender meget af hans arbejdsdag i bilen med registreringsnummer [reg.nr.3], og at klagers ægtefælle vurderes at have et kørselsbehov, da er det efter en konkret vurdering Skattestyrelsens opfattelse, at et privat kørselsbehov også dækkes af tidligere omtalte køretøj.

Med udgangspunkt i ovenstående er det fortsat Skattestyrelsen opfattelse, at klager har anvendt køretøjet med registreringsnummer [reg.nr.3] privat i indkomstårene 2018-2020. Vi har ikke modtaget oplysninger, som indikerer, at bilen er specialindrettet eller at bilen ikke har været anvendt privat.

Der er ikke grundlag for at antage, at rådigheden af køretøjet har været anderledes i 2018 og 2019 end i 2020, hvorfor vi formoder, at der har været privat anvendelse af køretøjet i alle de nævnte indkomstår. Dette er i overensstemmelse med dommen, som er truffet af Byretten med henvisning til SKM2015.339.BR. Der henvises endvidere til SKM2013.526.ØLR.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar for perioden bør ansættes til 0 kr.

Til støtte for påstanden er følgende anført:

”Hermed klages over SKAT's afgørelse af 1/4 2022 (sags-id 394482188) vedrørende beskatning af fri bil samt ikke godkendt momsfradrag.

Vi fastholder at der ikke køres privat i køretøjet [reg.nr.3] og henviser igen til skrivelse her fra af 16/3 2022 som er gengivet i SKAT's afgørelse, herunder den måde bilen er indrettet på.

Den pågældende dag var min kunde hos leverandør [virksomhed2] for at hente varer til virksomheden (vedhæftet ordrebekræftelse).

Der er privat bil i gusstanden som bruges til alt privat kørsel og SKAT's antagelse om noget andet afvises.”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med alt 8.212 kr. for angivelsesperioden 1. juli 2018 til 31. december 2020, idet Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms for den private andel af biludgifterne.

Af momslovens § 37, stk. 1, fremgår:

"Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 5"

Af momslovens § 38, stk. 2, fremgår:

"For varer og ydelser, som af en registreret virksomhed benyttes både til fradragsberettigede formål efter § 37 og til virksomheden uvedkommende formål, kan der udelukkende foretages fradrag for den del af afgiften, der skønsmæssigt svarer til de pågældende varers og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed."

Af Momsvejledningens afsnit J.2.4. fremgår, at varebiler med over 3 tons totalvægt med hensyn til fradragsret er undergivet de almindelige regler efter momslovens §§ 37 og 38.

Bevisbyrden, for at der udelukkende er tale om erhvervsmæssig anvendelse, påhviler den, der ønsker fradraget.

Landsskatteretten har ved afgørelse med sagsnummer [sag1] vedrørende virksomhedens ejers skatteansættelse fundet, at virksomhedens indehaver skal beskattes af værdi af fri bil i indkomstårene 2018-2020, idet virksomhedens indehaver ved en grænsekontrol den 4. august 2020 er blevet standset med privat gods i bilen og uden dagsbevis, og idet virksomhedens indehaver ikke ses at have løftet bevisbyrden for, at bilen ikke er anvendt privat i indkomstårene 2018-2020.

Ud fra de foreliggende oplysninger finder retten det ikke dokumenteret, at den omhandlende firmabil er anvendt udelukkende til brug for virksomhedens fradragsberettigede leverancer. Landsskatteretten finder på baggrund heraf, at der ikke er ret til fuldt fradrag for købsmoms relateret til biludgifterne efter momslovens § 37, stk. 1, men at der i stedet bør ske en fordeling af privat/erhvervsmæssig anvendelse i overensstemmelse med momslovens § 38, stk. 2.

Der er udelukkende fradrag for den del af købsmomsen, der vedrører fradragsberettigede formål. Som følge heraf er det med rette, at Skattestyrelse har skønnet en fordeling af privat/erhvervsmæssig anvendelse efter momslovens § 38, stk. 2.

Retten finder endvidere ikke anledning til at tilsidesætte det af Skattestyrelsen udøvede skøn over fordelingen mellem den private og den erhvervsmæssige andel af kørslen, som er foretaget på baggrund af varebilens kilometerstander og med udgangspunkt i at privat kørsel normalt udgør 8.000 km. årligt. Der er herved henset til, at husstandens anden bil, Peugeot 206, har kørt gennemsnitligt 6.500 km. årligt fra syn i juni 2018 til syn i juni 2022.

Landsskatteretten stadfæster på baggrund af ovenstående Skattestyrelsens afgørelse.