Kendelse af 25-08-2023 - indlagt i TaxCons database den 20-09-2023

Journalnr. 22-0032570

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 1. – 4. kvartal 2018

411.658 kr.

224.193 kr.

411.658 kr.

Virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 1. – 4. kvartal 2019

1.492.148 kr.

793.438 kr.

1.492.148 kr.

Virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 1. og 2. halvår 2020

1.467.403 kr.

0 kr.

1.467.403 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden er for årene 2018-2020 drevet som selvstændig enkeltmandsvirksomhed med CVR.nr. [...1]. Virksomheden har været registreret i perioden 1. september 2016 til 25. maj 2021 og var beliggende [adresse1], [by1]. Virksomheden var i perioden 2. oktober 2017 til 3. marts 2019 registreret med branchekode 141300 Fremstilling af yderbeklædning, og i perioden 4. marts 2019 til 25. maj 2021 med branchekoden783000 Anden personaleformidling.

Virksomheden har angivet momstilsvar til -3.144 kr. i 1. kvartal 2018, -9.340 kr. i 2. kvartal 2018, 22.568 kr. i 3. kvartal 2018, 214.109 kr. i 4. kvartal 2018, 91.948 kr. i 1. kvartal 2019, 220.440 kr. i 2. kvartal 2019, 375.497 kr. i 3. kvartal 2019 og 105.553 kr. i 4. kvartal 2019.

Virksomheden har ikke angivet momstilsvar for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2020.

Skattestyrelsen rettede henvendelse til virksomheden vedrørende den moms, som var oplyst i rubrik 638 i virksomhedens oplysningsskema for 2019. Virksomheden reagerede ikke på henvendelsen, hvorfor Skattestyrelsen udtog virksomheden til kontrol for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020.

Skattestyrelsen indkaldte i brev af 17. marts 2021 virksomhedens regnskabsmateriale til gennemgang for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020. Virksomheden vendte ikke tilbage på Skattestyrelsens brev.

Skattestyrelsen sendte den 22. april 2021 en rykkerskrivelse. Virksomheden vendte ikke tilbage på Skattestyrelsens brev.

Skattestyrelsen anmodede den 12. maj 2021 henholdsvis [finans1] A/S, [finans2] A/S og [finans3] om bankkontoudskrifter vedrørende indehaverens bankkonti [...27], [...30], [...42], [...10], [...66], [...75], [...40], [...78] og [...] [...27].

Skattestyrelsen modtog bankkontoudskrifterne i perioden 21. maj 2021 til den 23. juni 2021.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens salgsmoms på baggrund af følgende bankkonti:

[...27] hos [finans1] A/S. Kontoen fremstår som en privat bankkonto.
[...66] hos [finans2] A/S. Kontoen fremstår som en privat bankkonto.
[...75] hos [finans3]. Kontoen er registreret som erhvervskonto.
[...40] hos [finans3]. Kontoen er registreret som lønkonto.
[...78] hos [finans3]. Kontoen er registreret som basal erhvervskonto
[...] [...27] hos [finans3]. Kontoen er registreret som erhvervskonto.

Skattestyrelsen udsendte den 28. oktober 2021 forslag til afgørelse.

Skattestyrelsen modtog den 1. november 2021 en e-mail fra virksomhedens revisor, indeholdende henholdsvis et udkast til årsrapport for indkomståret 2019, udkast til bilag til selvangivelse for indkomståret 2019, en balance for virksomheden [virksomhed1] for perioden 1. januar til 31. december 2019, en resultatopgørelse for virksomheden [virksomhed1] for perioden 1. januar til 31. december 2019, bilag 133122, et kørselsregnskab for indehaveren og en saldobalance for indkomståret 2018.

Klageren har fremlagt en årsrapport, hvoraf følgende fremgår for indkomstårene 2018 og 2019:

Indkomståret 2019

Indkomståret 2018

Nettoomsætning

5.994.321 kr.

1.449.590 kr.

Omkostninger til råvarer og hjælpematerialer

-1.093.750 kr.

-252.793 kr.

Andre eksterne omkostninger

-780.749 kr.

-239.016 kr.

Personaleomkostninger

-3.410.098 kr.

-805.430 kr.

Af- og nedskrivninger af materielle og immaterielle anlægsaktiver

-274.992 kr.

-58.838 kr.

Finansielle omkostninger

-13.928 kr.

-416 kr.

Årets resultat

433.121 kr.

78.580 kr.

Det fremgår af balancen i udkast til årsrapport for virksomheden for indkomståret 2019, at virksomhedens salgsmoms var 1.468.743 kr., købsmoms på 589.003 kr. og erhvervelsesmoms på 3.762 kr.

Der er fremlagt udkast til bilag til selvangivelsen for indkomståret 2019, hvoraf fremgår, at virksomhedens skattepligtige indkomst var 37.114 kr. for indkomståret 2018 og 501.434 kr. for indkomståret 2019.

Det fremgår af saldobalancen for indkomståret 2018, at virksomhedens omsætning var på 1.411.638 kr. og direkte omkostninger på 1.226.417 kr., mens der for virksomheden ”[virksomhed2]” var en omsætning på 36.702 kr. og direkte omkostninger på 30.871 kr. Virksomheden ”[virksomhed3]” havde en omsætning på 1.250 kr. og ingen omkostninger. Årets resultat er opgjort til 37.112 kr. for indkomståret 2018. Derudover fremgår det af balancen, at virksomhedens salgsmoms var på 0,59 kr., købsmomsen på 2.484 kr. og erhvervelsesmoms på 11.047 kr.

Virksomhedens revisor anmodede i mailen af 1. november 2021 om en fristudsættelse med indsigelser til 15. december 2021. Skattestyrelsen besvarede mailen den 2. november 2021, hvor fristudsættelsen blev imødekommet, og der blev gjort opmærksom på, at yderligere fristudsættelse ikke kunne forventes.

Skattestyrelsen modtog den 17. december 2021 en mail fra virksomhedens revisor med en anmodning om yderligere fristudsættelse til at indsamle materiale til den 1. februar 2022 grundet sygdom. Fristudsættelsen blev ikke imødekommet.

Skattestyrelsen udsendte den 20. december 2021 endelig afgørelse vedrørende virksomhedens momsfastsættelse for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2018, 1. – 4. kvartal 2019 og 1. og 2. halvår 2020.

Af indehaverens erhvervskonto fremgår bl.a. følgende indsætninger i perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020:

Bankkonto: [...75]

Dato

Tekst

DKK

16. januar 2018

00015

29.568,75

6. februar 2018

00021

27.075,00

6. marts 2018

0003

41.146,88

9. april 2018

0009-2018

27.966,00

19. juni 2018

0024

44.531,25

3. juli 2018

0026

28.321,90

21. august 2018

0034

30.103,13

26. oktober 2018

Faktura 58

75.250,00

5. december 2018

[virksomhed4] A/S

36.225,00

17. december 2018

Overførsel

25.000,00

30. januar 2019

Faktura 133

34.312,50

26. februar 2019

152

27.431,25

27. marts 2019

Faktura 184

30,037,50

3. april 2019

Faktura 196

37.816,88

25. april 2019

Faktura 211

92.731,25

6. maj 2019

Faktura 212

77.125,00

13. maj 2019

Faktura 217

75.845,00

27. juni 2019

275

129.562,50

2. august 2019

Se medelse

93.609,39

9. september 2019

342

99.000,00

12. september 2019

Faktura

169.453,13

17. oktober 2019

[virksomhed5]

100.667,50

26. november 2019

Faktura 436

104.193,75

12. december 2019

Faktura

228.131,25

27. december 2019

Faktura 491

110.195,31

3. januar 2020

Faktura 502

144.312,50

11. juni 2020

38

59.075,00

7. juli 2020

703

88.862,50

21. september 2020

Faktura 829

77.793,75

10. november 2020

D11376792

119.017,23

Af indehaverens private lønkonto fremgår bl.a. følgende indsætninger i perioden 6. juli 2018 til 2. november 2020:

Bankkonto: [...40]

Dato

Tekst

DKK

20. juli 2018

LØNOVERFØRSEL

14.345,23

31. august 2018

LØNOVERFØRSEL

14.042,46

31. oktober 2018

LØNOVERFØRSEL

18.592,22

28. december 2018

LØNOVERFØRSEL

21.950,60

31. januar 2019

LØNOVERFØRSEL

23.702,97

13. marts 2019

Løn [person1] for 3 Månad

20.000,00

30. april 2019

LØNOVERFØRSEL

23.482,97

15. juli 2019

Løn [person1]

15.000,00

25. november 2019

Løn [person1] december

25.000,00

30. december 2019

Løn [person1] 12/19

25.000,00

20. januar 2020

Løn forskud [person2]

10.000,00

17. april 2020

FK-FERIEPENGE

13.446,53

20. april 2020

MOBILEPAY: [person3]

2.240,00

29. maj 2020

HUSLEJE

34.505,32

31. august 2020

LØNOVERFØRSEL

28.876,33

30. oktober 2020

LØNOVERFØRSEL

22.553,31

Af indehaverens basale erhvervskonto fremgår bl.a. følgende indsætninger i perioden 27. december 2019 til 29. maj 2020:

Bankkonto: [...78]

Dato

Tekst

DKK

27. december 2019

Systue

5.000,00

27. december 2019

[person4] hue 08-42

670,00

13. januar 2020

Systue f.447

4.787,50

2. marts 2020

Faktura 459

5.375,00

29. maj 2020

OVERFØRSEL AF SYSTUE

3.415,97

Af indehaverens private bankkonto fremgår bl.a. følgende indsætninger i perioden 1. januar 2018 til 29. juni 2018:

Bankkonto: [...27]

Dato

Tekst

DKK

4. januar 2018

LØNOVERFØRSEL -Se medd.

7.279,24

18. januar 2018

Lønoverførsel -Se medd.

11.650,95

28. februar 2018

Lønoverførsel -Se medd.

20.420,35

28. marts 2018

Lønoverførsel -Se medd.

34.071,35

30. april 2018

Lønoverførsel -Se medd.

29.310,35

29. juni 2018

Lønoverførsel -Se medd.

17.987,35

Af indehaverens private bankkonto fremgår bl.a. følgende indsætninger i perioden 25. oktober 2020 til 29. december 2020:

Bankkonto: [...66]

Dato

Tekst

DKK

28. oktober 2020

MOBILEPAY: [person5]

620,00

30. november 2020

Løn [person1] og [person6]

39.091,91

29. december 2020

Løn [person1] 01/21

27.456,85

29. december 2020

Hushold

13.000,00

Skattestyrelsen har i indkomstårene 2018, 2019 og 2020 konstateret indsætninger på bankkonti på i alt 2.058.305 kr. for indkomståret 2018, 7.460.755 kr. for indkomståret 2019 og 7.337.032 kr. for indkomståret 2020.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ændret virksomhedens momstilsvar til henholdsvis 56.980 i 1. kvartal 2018, 62.346 kr. for 2. kvartal 2018, 82.637 kr. for 3. kvartal 2018, 209.695 kr. for 4. kvartal 2018, 159.661 kr. for 1. kvartal 2019, 396.910 kr. for 2. kvartal 2019, 355.140 kr. for 3. kvartal 2019, 580.437 kr. for 4. kvartal 2019, 782.016 kr. for 1. halvår 2020 og 685.387 kr. for 2. halvår 2020.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har tidligere skrevet til dig vedrørende den moms, du har oplyst i rubrik 638 på dit oplysningsskema for 2019. Du har ikke reageret på vores tidligere henvendelse. Vi har derfor udtaget din virksomhed til kontrol for perioden 1. januar 2018 – 31. december 2020.

Du har for 2019 oplyst 590.011 kr. i rubrik 638.

Da vi ikke har modtaget regnskabsmateriale fra dig, har vi med udgangspunkt i de indhentede bankkontoudskrifter opgjort virksomhedens momstilsvar, og har sammenholdt dette med det, der var angivet ved gennemgangens start.

Vores gennemgang viser, at der ikke er angivet den moms, som du skal efter momslovens § 56, stk. 1 og § 57, stk. 1, for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020.

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed. Dette følger af momslovens § 3.

Efter momslovens § 4, stk. 1 skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, og der er fradrag for afgiften af virksomhedens køb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer efter momslovens § 37, stk. 1.

Pligten til at føre regnskab over den udgående og indgående afgift følger af momslovens § 55, og efter momslovens § 56, stk. 1 og § 57, stk. 1 haves pligt til at opgøre og indberette størrelsen af virksomhedens momstilsvar efter hver afgiftsperiode. Hvorledes den udgående og indgående afgift opgøres, følger henholdsvis af momslovens § 56, stk. 2 og 3.

Gennemgang af materiale

Vi har taget udgangspunkt i de modtagne bankkontoudskrifter fra dine banker og opgjort momsen på grundlag heraf. Vi har ingen grund til at tro, at grundlaget skal være anderledes, og ændrer vi din virksomheds moms for årene 2018, 2019 og 2020, så den er i overensstemmelse hermed.

Vi har som nævnt ikke modtaget materiale fra dig, men har indhentet og gjort brug af følgende bankkontoudskrifter fra dine bankforbindelser for at opgøre salgsmomsen:

[finans1] A/S, bankkonto med [...27].
[finans2] A/S, bankkonto med kontonummer [...66].
[finans3] ([finans4]), bankkonto med registreringsnummer [...] konto [...75].
[finans3] ([finans4]), bankkonto med registreringsnummer [...] konto [...40].
[finans3] ([finans4]), bankkonto med registreringsnummer [...] konto [...78].
[finans3] ([finans4]), bankkonto med registreringsnummer [...] konto [...27].

Vi har ikke nogen bemærkninger til de øvrige bankkontoudskrifter.

Alle bankkontoudskrifter er vedlagt i bilag 3.

Virksomhedens købsmoms for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020 kan ikke opgøres.

Af momslovens § 37, stk. 1 fremgår det, at en registreret virksomhed kan fradrage købsmoms for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der anvendes til momspligtige aktiviteter.

Det fremgår endvidere af momsbekendtgørelsen § 82, at det er en betingelse for fradrag for købsmoms, at der kan fremlægges dokumentation. Af SKM2021.456.LSR fremgår desuden, at

”hvis en virksomhed i forbindelse med en skønsmæssig ansættelse ikke efterkommer en anmodning om indsendelse af regnskabsmateriale og således ikke fremlægger dokumentation /bevis for foretagne fradrag i form af bilag (fakturaer og kvitteringer), som viser, at der er foretaget indkøb tillagt dansk moms hos andre momsregistrerede virksomheder, vil købsmomsen kunne sættes til 0 kroner.”

Du har ikke indsendt det regnskabsmateriale, som vi har anmodet om. Købsmomsen for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020 fastsættes derfor til 0 kr. Vi har dog godkendt og givet fradrag for den beregnede købsmoms som vedrører moms af udenlandsk varekøb.

For at opgøre beløbene som vi mener skulle have været angivet i Rubrik A, Varer, har vi gjort brug af vores system, hvori der fra virksomheder i andre EU-lande er oplyst salg til [virksomhed1], CVR [...1]. Vi har i bilag 9 lavet en oversigt herover opdelt pr. momsafregningsperiode.

2018

Salgsmoms

Med udgangspunkt i de modtagne bankkontoudskrifterne for

bankkonto med [...27] i [finans1] A/S,
bankkonto med registreringsnummer [...] konto [...75] og bankkonto med registreringsnummer [...] konto [...40] i [finans3] ([finans4]),

har vi efter opkrævningsloven § 5 stk. 2 opgjort virksomhedens salgsmoms skønsmæssigt for året.

Vi har i bilag 4 opgjort indsætninger i perioden, som vi mener vedrører virksomhedens momspligtige aktiviteter efter momslovens § 4, stk. 1. Heri er beregnet den salgsmoms for de enkelte perioder, vi mener virksomheden burde have angivet på baggrund heraf. Salgsmomsen er beregnet som 20 % af de indsatte beløb i de tilfælde, vi medregner indsætningerne som momspligtig omsætning.

At der skal betales erhvervelsesmoms ved køb af varer fra andre EU-lande, følger af § 11, stk. 1, nr. 1 i momsloven.

Ved gennemgang af bankkontoudskrifterne er der konstateret indsætninger i form af mobilepay overførsler samt indsætninger hvori teksten indeholder ordet ”løn”, lønoverførsler” eller lignende.

Vi antager, at mobilepay overførslerne omhandler mindre arbejder vedrørende den del af virksomheden, der har med branchen ”fremstilling af anden yderbeklædning” at gøre.

Med hensyn til indsætninger hvori teksten indeholder ordet ”løn”, lønoverførsler” eller lignende, har vi ikke kunnet konstatere hvorfra disse kommer. Vi har dog kunnet konstateret at der ikke er lønoplyst med disse beløb i de pågældende perioder herfor for dig.

Da vi ved gennemgangen af bankkontoudskrifterne har kunnet konstatere, at der indgår enkelte beløb svarende til beløb som din ægtefælle modtager i løn, anser vi det ikke for usandsynligt at beløbene stammer fra øvriges lønudbetalinger indsat på dine bankkonti. Imidlertid kunne beløbene trods teksten også dække over momspligtige salg.

I nærværende sag har vi valgt at medregne beløbene til den momspligtige omsætning, vi opgør, og derved beregne salgsmoms af disse indsætninger.

Hvis der er konstateret en yderligere indtægtskilde, eller det er konstateret, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM 2008.905 HR.

Den opgjorte salgsmoms er overført til bilag 1.

Beløbene vedrørende Rubrik A, Varer er opdelt pr. momsafregningsperiode i bilag 9, og herfra overført til bilag 1.

Som nævnt ovenfor fastsætter vi købsmomsen for hver momsafregningsperiode til 0 kr., idet du ikke har sendt det regnskabsmateriale, vi har anmodet om. Vi har dog godkendt og givet fradrag for den beregnede købsmoms som vedrører moms af udenlandsk varekøb.

Af opgørelsen nedenfor fremgår differencerne mellem vores opgørelse og virksomhedens momsangivelser for de enkelte momsafregningsperioder i året.

Opgørelse – Differencer mellem Skattestyrelsens opgørelser og virksomhedens momsangivelser

2018, 1. kvartal

Opgjort

Angivet

Difference

Salgsmoms

56.980 kr.

19.670 kr.

37.310 kr.

Moms, udl. varekøb

147 kr.

0 kr.

147 kr.

Købsmoms

147 kr.

22.814 kr.

- 22.667 kr.

Momstilsvar

56.980 kr.

- 3.144 kr.

60.124 kr.

Rubrik A, varer

588 kr.

588 kr.

2018, 2. kvartal

Opgjort

Angivet

Difference

Salgsmoms

62.346 kr.

3.806 kr.

58.540 kr.

Moms, udl. varekøb

186 kr.

1.890 kr.

- 1.704 kr.

Købsmoms

186 kr.

15.036 kr.

- 14.850 kr.

Momstilsvar

62.346 kr.

- 9.340 kr.

71.686 kr.

Rubrik A, varer

744 kr.

1.589 kr.

- 845 kr.

2018, 3. kvartal

Opgjort

Angivet

Difference

Salgsmoms

82.637 kr.

56.535 kr.

26.102 kr.

Moms, udl. varekøb

0 kr.

1.198 . kr.

- 1.198 kr.

Købsmoms

0 kr.

35.165 kr.

- 35.165 kr.

Momstilsvar

82.637 kr.

22.568 kr.

60.069 kr.

Rubrik A, varer

0 kr.

4.792 kr.

- 4.792 kr.

2018, 4. kvartal

Opgjort

Angivet

Difference

Salgsmoms

209.695 kr.

282.386 kr.

- 72.691 kr.

Moms, udl. varekøb

3.188 kr.

11.047 kr.

- 7.859 kr.

Købsmoms

3.188 kr.

79.324 kr.

- 76.136 kr.

Momstilsvar

209.695 kr.

214.109 kr.

- 4.414 kr.

Rubrik A, varer

12.751 kr.

44.188 kr.

- 31.437 kr.

Forhøjelse af momstilsvar i alt, året 2018

187.465 kr.

Nedsættelse af Rubrik A, Varer i alt, året 2018

36.486 kr.

Beløbene fremgår ligeledes af bilag 1.

2019

Salgsmoms

Med udgangspunkt i de modtagne bankkontoudskrifterne for følgende konti i [finans3] ([finans4]):

bankkonto med registreringsnummer [...] konto [...75]
bankkonto med registreringsnummer [...] konto [...40]
bankkonto med registreringsnummer [...] konto [...78]

har vi efter opkrævningsloven § 5 stk. 2 opgjort virksomhedens salgsmoms skønsmæssigt for året.

Vi har i bilag 4 opgjort indsætninger i perioden, som vi mener vedrører virksomhedens momspligtige aktiviteter efter momslovens § 4, stk. 1. Heri er beregnet den salgsmoms for de enkelte perioder, vi mener virksomheden burde have angivet på baggrund heraf. Salgsmomsen er beregnet som 20 % af de indsatte beløb i de tilfælde, vi medregner indsætningerne som momspligtig omsætning.

At der skal betales erhvervelsesmoms ved køb af varer fra andre EU-lande, følger af § 11, stk. 1, nr. 1 i momsloven.

Ved gennemgang af bankkontoudskrifterne er der konstateret indsætninger i form af mobilepay overførsler samt indsætninger hvori teksten indeholder ordet ”løn”, lønoverførsler” eller lignende.

Vi antager, at mobilepay overførslerne omhandler mindre arbejder vedrørende den del af virksomheden, der har med branchen ”fremstilling af anden yderbeklædning” at gøre.

Med hensyn til indsætninger hvori teksten indeholder ordet ”løn”, lønoverførsler” eller lignende, har vi ikke kunnet konstatere hvorfra disse kommer. Vi har dog kunnet konstateret at der ikke er lønoplyst med disse beløb i de pågældende perioder herfor for dig.

Da vi ved gennemgangen af bankkontoudskrifterne har kunnet konstatere, at der indgår enkelte beløb svarende til beløb som din ægtefælle modtager i løn, anser vi det ikke for usandsynligt at beløbene stammer fra øvriges lønudbetalinger indsat på dine bankkonti. Imidlertid kunne beløbene trods teksten også dække over momspligtige salg.

I nærværende sag har vi valgt at medregne beløbene til den momspligtige omsætning, vi opgør, og derved beregne salgsmoms af disse indsætninger.

Hvis der er konstateret en yderligere indtægtskilde, eller det er konstateret, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM 2008.905 HR.

Den opgjorte salgsmoms er overført til bilag 1.

Beløbene vedrørende Rubrik A, Varer er opdelt pr. momsafregningsperiode i bilag 9, og herfra overført til bilag 1.

Som nævnt ovenfor fastsætter vi købsmomsen for hver momsafregningsperiode til 0 kr., idet du ikke har sendt det regnskabsmateriale, vi har anmodet om. Vi har dog godkendt og givet fradrag for den beregnede købsmoms som vedrører moms af udenlandsk varekøb.

Af opgørelsen nedenfor fremgår differencerne mellem vores opgørelse og virksomhedens momsangivelser for de enkelte momsafregningsperioder i året.

Opgørelse – Differencer mellem Skattestyrelsens opgørelser og virksomhedens momsangivelser

2019, 1. kvartal

Opgjort

Angivet

Difference

Salgsmoms

159.661 kr.

155.258 kr.

4.403 kr.

Moms, udl. varekøb

4.005 kr.

0 kr.

4.005 kr.

Købsmoms

4.005 kr.

63.310 kr.

- 59.305 kr.

Momstilsvar

159.661 kr.

91.948 kr.

67.713 kr.

Rubrik A, varer

16.020 kr.

16.020 kr.

2019, 2. kvartal

Opgjort

Angivet

Difference

Salgsmoms

396.910 kr.

413.217 kr.

- 16.307 kr.

Moms, udl. varekøb

- 2 kr.

0 kr.

- 2 kr.

Købsmoms

- 2 kr.

192.777 kr.

- 192.779 kr.

Momstilsvar

396.910 kr.

220.440 kr.

176.470 kr.

Rubrik A, varer

- 7 kr.

- 7 kr.

2019, 3. kvartal

Opgjort

Angivet

Difference

Salgsmoms

355.140 kr.

492.744 kr.

- 137.604 kr.

Moms, udl. varekøb

1.424 kr.

5.668 kr.

- 4.244 kr.

Købsmoms

1.424 kr.

122.915 kr.

- 121.491 kr.

Momstilsvar

355.140 kr.

375.497 kr.

- 20.357 kr.

Rubrik A, varer

5.697 kr.

22.672 kr.

- 16.975 kr.

2019, 4. kvartal

Opgjort

Angivet

Difference

Salgsmoms

580.437 kr.

501.406 kr.

79.031 kr.

Moms, udl. varekøb

0 kr.

929 kr.

- 929 kr.

Købsmoms

0 kr.

396.782 kr.

- 396.782 kr.

Momstilsvar

580.437 kr.

105.553 kr.

474.884 kr.

Rubrik A, varer

0 kr.

3.716 kr.

- 3.716 kr.

Forhøjelse af momstilsvar i alt, året 2019

698.710 kr.

Nedsættelse af Rubrik A, Varer i alt, året 2019

4.678 kr.

Beløbene fremgår ligeledes af bilag 1.

2020

Salgsmoms

Med udgangspunkt i de modtagne bankkontoudskrifterne for følgende konti i [finans3] ([finans4]):

bankkonto med registreringsnummer [...] konto [...75]
bankkonto med registreringsnummer [...] konto [...40]
bankkonto med registreringsnummer [...] konto [...78]

og følgende konto i [finans1] A/S A/S:

bankkonto med [...27]

har vi efter opkrævningsloven § 5 stk. 2 opgjort virksomhedens salgsmoms skønsmæssigt for året.

Vi har i bilag 4 opgjort indsætninger i perioden, som vi mener vedrører virksomhedens momspligtige aktiviteter efter momslovens § 4, stk. 1. Heri er beregnet den salgsmoms for de enkelte perioder, vi mener virksomheden burde have angivet på baggrund heraf. Salgsmomsen er beregnet som 20 % af de indsatte beløb i de tilfælde, vi medregner indsætningerne som momspligtig omsætning.

Ved gennemgang af bankkontoudskrifterne er der konstateret indsætninger i form af mobilepay overførsler samt indsætninger hvori teksten indeholder ordet ”løn”, lønoverførsler” eller lignende.

Vi antager, at mobilepay overførslerne omhandler mindre arbejder vedrørende den del af virksomheden, der har med branchen ”fremstilling af anden yderbeklædning” at gøre.

Med hensyn til indsætninger hvori teksten indeholder ordet ”løn”, lønoverførsler” eller lignende, har vi ikke kunnet konstatere hvorfra disse kommer. Vi har dog kunnet konstateret at der ikke er lønoplyst med disse beløb i de pågældende perioder herfor for dig.

Da vi ved gennemgangen af bankkontoudskrifterne har kunnet konstatere, at der indgår enkelte beløb svarende til beløb som din ægtefælle modtager i løn, anser vi det ikke for usandsynligt at beløbene stammer fra øvriges lønudbetalinger indsat på dine bankkonti. Imidlertid kunne beløbene trods teksten også dække over momspligtige salg.

I nærværende sag har vi valgt at medregne beløbene til den momspligtige omsætning, vi opgør, og derved beregne salgsmoms af disse indsætninger.

Hvis der er konstateret en yderligere indtægtskilde, eller det er konstateret, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM 2008.905 HR.

At der skal betales erhvervelsesmoms ved køb af varer fra andre EU-lande, følger af § 11, stk. 1, nr. 1 i momsloven.

Den opgjorte salgsmoms er overført til bilag 1.

Beløbene vedrørende Rubrik A, Varer er opdelt pr. momsafregningsperiode i bilag 9, og herfra overført til bilag 1.

Som nævnt ovenfor fastsætter vi købsmomsen for hver momsafregningsperiode til 0 kr., idet du ikke har sendt det regnskabsmateriale, vi har anmodet om. Vi har dog godkendt og givet fradrag for den beregnede købsmoms som vedrører moms af udenlandsk varekøb.

Af opgørelsen nedenfor fremgår differencerne mellem vores opgørelse og virksomhedens momsangivelser for de enkelte momsafregningsperioder i året.

Opgørelse – Differencer mellem Skattestyrelsens opgørelser og virksomhedens momsangivelser

2020, 1. halvår

Opgjort

Angivet

Difference

Salgsmoms

782.016 kr.

0 kr.

782.016 kr.

Moms, udl. varekøb

3.491 kr.

0 kr.

3.491 kr.

Købsmoms

3.491 kr.

0 kr.

3.491 kr.

Momstilsvar

782.016 kr.

0 kr.

782.016 kr.

Rubrik A, varer

13.964 kr.

0 kr.

13.964 kr.

2020, 2. halvår

Opgjort

Angivet

Difference

Salgsmoms

685.387 kr.

0 kr.

685.387 kr.

Moms, udl. varekøb

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Købsmoms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Momstilsvar

685.387 kr.

0 kr.

685.387 kr.

Rubrik A, varer

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Forhøjelse af momstilsvar i alt, året 2020

1.467.403 kr.

Forhøjelse af Rubrik A, Varer i alt, året 2020

13.964 kr.

Beløbene fremgår ligeledes af bilag 1.

For perioden januar 2018 til december 2020 mener vi, at forhøjelsen af momstilsvaret i alt beløber sig til 2.353.578 kr. for perioden under et. For samme periode mener vi, at det angivne i Rubrik A, Varer skal nedsættes med i alt 27.200 kr.

Fremadrettet bedes du dog sørge for, at der angives korrekt i hver momsafregningsperiode, og ved eventuelle efterangivelser, at disse foretages til rette afregningsperiode.

1.5Ændring af momstilsvar for perioden 1. kvartal 2018 - 2. kvartal 2018 efter ordinær frist

Den ordinære frist for fastsættelse eller ændring af momstilsvar for perioderne 1. kvartal 2018 og 2. kvartal 2018 er udløbet efter skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1.

Det er vores opfattelse, at sagen er omfattet af de ekstraordinære frister, som fremgår af skatteforvaltningslovens § 32. Med henvisning til skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3 kan et momstilsvar fastsættes eller ændres, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at momstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Det er vores opfattelse, at der i dette tilfælde er tale om minimum grov uagtsomhed i forbindelse med, at du har angivet for lavt momstilsvar for virksomheden for 1. kvartal 2018 og 2. kvartal 2018.

Ifølge skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 kan en ansættelse i henhold til de i stk. 1 nævnte tilfælde kun foretages, hvis betingelserne omkring 6 måneders reaktionsfristen i skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 er overholdt.

6 måneders fristen regnes fra det tidspunkt, hvor vi har erhvervet et tilstrækkeligt grundlag for at kunne varsle en korrekt afgørelse. Vi anser kundskabstidspunktet for at være den 23. juni 2021, hvor vi har modtager sidste bankkontoudskrift vedrørende dine bankkonti fra [finans3].

Vi har først efter denne dato kunne opgøre vores krav, hvorfor det er vores opfattelse, at der kan ske genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, og at 6 måneders fristen løber fra modtagelsen af sidste bankkontoudskrift fra [finans3]. Det er således vores opfattelse, at fristen for at varsle en ændring af momstilsvaret for perioderne 1. kvartal 2018 og 2. kvartal 2018 er den 23. december 2021.

Der henvises til SKAT-meddelelse SKM2018.481.HR. Højesteret finder i dommen, at kundskabstidspunktet må anses for at være det tidspunkt, hvor SKAT er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse.

1.6Skattestyrelsens endelige afgørelse

Vi har tirsdag den 2. november 2021 bekræftet vi har imødekommet din revisors anmodning om udsættelse med indsendelse af bemærkninger til fremsendte forslag af den 28. oktober 2021 til den 15. december 2021.

Vi har efter udløbet af den udskudte frist ikke modtaget yderligere bemærkninger til det fremsendte forslag til ændring end det materiale, vi har vedlagt i bilag 10.

Vi finder ikke, at det tilsendte materiale er fyldestgørende, og udviser et retvisende billede af virksomhedens aktiviteter, idet der er tale om ”udkast” med hensyn til årsrapporten og selvangivelsen. Den tilsendte balance og årsrapport for 2019 stemmer ikke overens, hvilket underbygger vores opfattelse af, at der er tale om udkast. Det tilsendte regnskabsmateriale anser vi ikke for at være fyldestgørende idet, der blandt andet ikke er indsendt kontospecifikationer. Vi har derved ikke mulighed for at efterprøve materialets rigtighed, idet vi ikke kan se de enkelte posteringer.

At din revisor, [person7], den 17. december 2021 i mail skriver, at han grundet sygdom vil sende materiale ind inden 1. februar 2022 ændrer ikke herpå.

Af ovenstående grunde fastholder vi derfor den varslede ændring i brev af 28. oktober 2021. Se punkt 1.4. for yderligere begrundelse.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at virksomhedens momstilsvar nedsættes til henholdsvis -3.144 kr. for 1. kvartal 2018, -9.340 kr. for 2. kvartal 2018, 22.568 kr. for 3. kvartal 2018, 214.109 kr. for 4. kvartal 2018, 91.948 kr. for 1. kvartal 2019, 220.440 kr. for 2. kvartal 2019, 375.497 kr. for 3. kvartal 2019, 105.553 kr. for 4. kvartal 2019, 0 kr. for 1. halvår 2020 og 0 kr. for 2. halvår 2020.

Repræsentanten har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

PÅSTAND

Der nedlægges principal påstand om [person1] skattepligtige indkomst nedsættes med kr. 3.533.684 for indkomstårene 2018, 2019 og 2020 samt virksomhedens moms tilsvar nedsættes med kr. 2.533.578 for årene 2018, 2019 og 2020.

SAGSFREMSTILLING

Skattestyrelsen har gennemgået kontoudtogene for hendes enkelt mandsvirksomhed [virksomhed1], CVR-nr. [...1] hvor skattestyrelsen har gennemgået kontoudtogene fra hendes bank som har været [finans1] A/S, [finans2] A/S og [finans3] A/S. Udfra kontoudtogene har Skattestyrelsen ansat en omsætning for de enkelte år og dermed beregnet et overskud og en salgsmoms.

ANBRINGENDER

Der foreligger bogføring og årsregnskaber for 2018, 2019 og 2020 som Skattestyrelsen ikke

har gennemgået, Vi vil fremsende dette materiale til Skatteankestyrelsen indenfor den kommende måned.

På baggrund af ovenstående skal indkomsten derfor nedsættes med de i påstanden nævnte beløb.

SAGENS VIDERE FORLØB

Såfremt De i forbindelse med sagens forløb, retter henvendelse til den ansættende myndighed, bortset fra sædvanlige henvendelser vedrørende den ansættende myndigheds bemærkninger til klagen, skal vi venligst anmode Skatteankestyrelsen om løbende at orientere [virksomhed6] ApS om disse henvendelser.

Der vil blive fremsendt yderligere materiale vedrørende bogføring og årsregnskaberne for 2018, 2019 og 2020.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksom- hed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

Virksomheder, der er momsregistreret, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregn- skabsloven.

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris. Finder betaling helt eller delvist sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør afgiftsgrundlaget 80 % af det modtagne beløb, jf. momslovens § 27, stk. 1.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”.

Retten har i afgørelse i en sammenholdt sag, sagsnr. 22-0024882, fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje indehaverens skattepligtige indkomst med overskud af virksomhed for indkomstårene 2018, 2019 og 2020.

Retten har stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, der har fastlagt omsætning i virksomheden på baggrund af indsætningerne på indehaverens bankkonti. Retten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at beregne moms af indsætningerne på indehaverens bankkonti, da klageren har drevet erhvervsmæssig virksomhed, hvorfor den oppebårne omsætning som udgangspunkt er momspligtig.

Skattestyrelsen har beregnet salgsmomsen til 20 % af indsætningerne. Retten tiltræder, på baggrund af ovenstående, at der skal udskilles salgsmoms fra indsætningerne svarende til 20 %. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at Landsskatteretten i den sammenholdte sag, har fundet, at indsætningerne vedrører omsætning i klagerens momspligtige virksomhed.

Retten finder, at den fremlagte balance for perioden 1. januar til 31. december 2019, herunder opgørelsen af virksomhedens moms, og den fremsendte saldobalance for perioden 1. januar til 31. december 2018, herunder virksomhedens moms, ikke kan lægges til grund for en korrekt fastsættelse af virksomhedens momstilsvar. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at virksomheden ikke har fremlagt det underliggende bogføringsmateriale, som underbygger de fremsendte balancer. Derudover er der henset til, at der ikke er fremlagt fakturaer eller lignende, som understøtter den opgjorte momsangivelse, hvorfor det ikke har været muligt at verificere denne.

Retten opgør virksomhedens salgsmoms på baggrund af den opgjorte omsætning til henholdsvis 411.658 kr. for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2018, 1.492.148 kr. for 1. – 4. kvartal 2019 og 1.467.403 kr. for 1. og 2. halvår 2020.

Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2018, 1. – 4. kvartal 2019 og 1. og 2. halvår 2020 fastsat virksomhedens købsmoms til 0 kr., ud over de konstaterede varekøb i udlandet, idet virksomheden overfor Skattestyrelsen ikke har indsendt tilstrækkeligt regnskabsmateriale i overensstemmelse med det anmodede. Retten tiltræder, at virksomhedens købsmoms skal fastsættes til 0 kr. for de omhandlende afgiftsperioder. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at virksomheden ikke har fremlagt fakturaer, kontospecifikationer eller lignende til støtte for, at virksomheden har afholdt udgifter i overensstemmelse med det angivne fradrag for købsmoms.

Retten opgør på baggrund af ovenstående virksomhedens momstilsvar til henholdsvis 411.658 kr. for 1. – 4. kvartal 2018, 1.492.148 kr. for 1. – 4. kvartal 2019 og 1.467.403 kr. for 1. og 2. halvår 2020.

Formalitet

Afgiftsperioderne 1. og 2. kvartal 2018

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at Skattestyrelsen skal afsende varsel om ændring af en fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvaret senest 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Virksomheden angiver moms i kvartalet for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2019 og halvårligt for perioden 1. januar til 31. december 2020. Angivelsesfristen for afgiftsperioderne 1. og 2. kvartal 2018 var således den 1. juni 2018 og 1. september 2018, jf. momslovens § 57, stk. 4, 2. pkt. Varslingsfristen var således den 1. juni 2021 og 1. september 2021.

Skattestyrelsen har den 28. oktober 2022 fremsendt forslag til afgørelse vedrørende virksomhedens momsfastsættelse for afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2018. Varslet for 1. og 2. kvartal 2018 blev derfor fremsendt efter fristen for ordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 31, kan et afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige eller told- og skatteforvaltning ekstraordinært i henhold til skatteforvaltningslovens 32, stk. 1, nr. 3, når den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

En fastsættelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan dog alene foretages, hvis den varsles af Skattestyrelsen senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt.

En fastsættelse, der er varslet af Skattestyrelsen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage fastsættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 3. pkt.

Retten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at fastsætte virksomhedens momsangivelser ekstraordinært, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at virksomheden har handlet minimum groft uagtsomt ved ikke at oplyse Skattestyrelsen om resultat af virksomhed korrekt. Herved er henset til, at indehaveren har modtaget betydelige indsætninger på sin bankkonto, som Skattestyrelsen ikke er blevet gjort bekendt med.

Skattestyrelsen modtog den 21. maj og 23. juni 2021 bankkontoudskrifter af indehaverens bankkonti i henholdsvis [finans1] A/S, [finans2] og [finans3]. Landsskatteretten finder på den baggrund, at Skattestyrelsen tidligst den 21. maj 2021 fik kundskab om de oplysninger, som danner grundlag for en korrekt skatteansættelse. Retten finder således, at 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., er overholdt.

Skattestyrelsen udsendte den 20. december 2021 endelig afgørelse. 3-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., er således overholdt.

Afgiftsperioderne 3. og 4. kvartal 2018, 1. – 4. kvartal 2019 og 1. og 2. halvår 2020

Fristen for at genoptage virksomhedens momsfastsættelse for afgiftsperioderne 2. og 3. kvartal 2018, 1. – 4. kvartal 2019 og 1. og 2. halvår 2020 udløb henholdsvis den 1. december 2021, 1. marts 2022, 1. juni 2022, 1. september 2022, 1. december 2022, 1. marts 2023, 1. september 2023 og 1. marts 2024, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, jf. momslovens § 57, stk. 1, nr. 4, 2. pkt. Henset til, at Skattestyrelsen udsendte varsel den 28. oktober 2021, finder retten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage virksomhedens momsfastsættelse for afgiftsperioderne 3. og 4. kvartal 2018, 1. – 4. kvartal 2019 og 1. og 2. halvår 2020.

Retten stadfæster på baggrund af ovenstående Skattestyrelsens afgørelse for afgiftsperioderne 1. -4. kvartal 2018, 1. – 4. kvartal 2019 og 1. og 2. halvår 2020.