Kendelse af 09-02-2023 - indlagt i TaxCons database den 04-03-2023

Journalnr. 22-0028142

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms på i alt 5.849 kr. for en række udgifter i perioden 1. oktober 2017 til 31. december 2019.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, cvr-nr. [...1] (herefter selskabet) blev startet den 21. november 2016 og beskæftiger sig med virksomhedsrådgivning. Selskabet er registreret med branchekoden 702200 ”Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse”. Selskabet drives af eneanpartshaveren [person1]. Selskabet har samme adresse som anpartshaveren, [adresse1], [by1].

Selskabet er registreret med regnskabsår fra 1. oktober til 30. september. Selskabets resultat før renter var i regnskabsåret 2018 233.456 kr. og i regnskabsåret 2019 -72.756 kr.

Selskabet har afregnet moms kvartalsvist i 2017 og 2018 og halvårligt i 2019.

Der er angivet følgende i moms i perioden 1. oktober 2017 til 31. december 2019:

4. kvartal 17

1. kvartal 18

2. kvartal 18

3. kvartal 18

Salgsmoms

19.389 kr.

50.954 kr.

13.844 kr.

3.975 kr.

Købsmoms

2.872 kr.

5.795 kr.

4.409 kr.

5.512 kr.

Energiafgift

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Tilsvar

16.517 kr.

45.159 kr.

9.435 kr.

-1.537 kr.

4. kvartal 18

1. halvår 19

2. halvår 19

Salgsmoms

2.221 kr.

17.289 kr.

19.633 kr.

Købsmoms

1.799 kr.

20.816 kr.

27.660 kr.

Energiafgift

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Tilsvar

422 kr.

-3.527 kr.

-8.027 kr.

Anpartshaveren har oplyst til Skattestyrelsen, at han gik på pension i 2016. Da han gik på pension, indgik han en aftale med den virksomhed, som han tidligere var ansat hos, [virksomhed2] A/S (herefter [virksomhed2]). Aftalen gik ud på, at han fortsat udførte noget arbejde for [virksomhed2], men nu som selvstændig frem for ansat.

Selskabets aktivitet var dermed at udføre opgaver for [virksomhed2] og anpartshaveren var eneste ansatte i selskabet. Selskabet fik overdraget opgaver af [virksomhed2] med det nødvendige ansvar og prokura for udførelse fra start til slut. Tre af de store kunder, der blev udført arbejde for, var [x1], [virksomhed3], og [virksomhed4]. Opgaverne bestod af projektledelse, planlægning og afvikling af indgåede kontrakter, udarbejdelse af tilbud og projekter, specielt forsyning af olieprodukter, naturgas og biogas, med høje tryk og fuld sporbarhed i henhold til gældende ISO-normer.

Om arbejdet for [virksomhed2] har anpartshaveren derudover forklaret, at der ved afslutning og aflevering af et stykke arbejde, skulle udføres kvalitetskontrol, lækagetest, tryktest, komponent- og rørmærkning. Testområdet blev afspærret, og der udførtes rørafdækning omkring området, blandt andet for væskespild. Selskabet skulle levere materiel og materialer til det beskrevne. Anpartshaveren havde en færdigpakket trailer med udstyr og forbrugsmaterialer, som han hægtede på bilen.

Anpartshaveren har oplyst, at selskabet havde en rammeaftale med [virksomhed2], hvorefter anpartshaveren indeholdt alle udgifter, der påførtes i forbindelse med udførelsen af arbejdet, i anpartshaverens honorar. Forbrugsmaterialer og materiel blev indregnet med et beløb i den aftalte timepris.

Anpartshaveren mistede i 2018 sin hustru. Hun afgik ved døden den 13. september 2018. Anpartshaveren har oplyst til Skattestyrelsen, at der af denne grund er cirka et halvt år, hvor der ikke er nogen aktivitet i selskabet.

Til Skatteankestyrelsen har anpartshaveren oplyst, at selskabets samarbejde med [virksomhed2] stoppede i januar 2019. Samarbejdet måtte afbrydes på grund af hustruens alvorlige sygdom og efterfølgende død. Efter en lang sorgperiode, samt corona, forsøgte anpartshaveren at få gang i selskabet igen med lidt private kunder. Han måtte imidlertid indse, at der ikke var det store kundeklientel. Han gik i stedet i gang med ombygning af bygning nr. 2 på matriklen [adresse1], som er hans private bopæl.

Selskabets repræsentant har oplyst til Skatteankestyrelsen, at selskabet fra ultimo 2018 havde den aktivitet at renovere en udbygning i anpartshaverens private bolig. Renoveringen var ikke erhvervsmæssig, men havde alene privat formål for anpartshaveren. Selskabet udførte arbejde for anpartshaveren som privatperson, som selskabet derefter fakturerede til anpartshaveren. Selskabet har ikke udført renoveringsarbejde for andre kunder.

Om karakteren af arbejdet fra selskabet til anpartshaveren har anpartshaveren oplyst, at der blev indkøbt og leveret materialer af selskabet. Selskabet fremsendte fakturaer til anpartshaveren, indeholdende materialepriser tillagt administrations-/avancetillæg, ikke arbejdsløn.

Af det fremlagte materiale fremgår det, at de sidste fakturaer fra selskabet til [virksomhed2] er udstedt henholdsvis den 30. august 2018 og den 20. december 2018.

Af faktura 138, udstedt den 30. august 2018, fremgår det, at selskabet har faktureret [virksomhed2] for udgifter i forbindelse med en forretningsfrokost afholdt den 28. juni 2018 mellem anpartshaveren som repræsentant for [virksomhed2] og tre repræsentanter for en samarbejdspartner. Af faktura 137, ligeledes udstedt den 30. august 2018, fremgår det, at selskabet har faktureret [virksomhed2] for 5 timers arbejde udført i perioden 27. juni 2018 til 16. august 2018. Af faktura 139, udstedt den 20. december 2018, fremgår det, at selskabet har faktureret [virksomhed2] for i alt 14 timers arbejde i perioden 12. oktober 2018 til 11. december 2018.

Af anpartshaverens kørebog fremgår det, at der er registreret kørsel i forbindelse med arbejde faktureret til [virksomhed2] på 31 forskellige datoer i perioden januar til juni 2018. I perioden juli til december 2018 er der registeret kørsel den 16. august 2018 og den 10. og 12. december 2018. Derefter er der ikke registreret kørsel i forbindelse med arbejde faktureret til [virksomhed2].

Udgifter til filterpatroner

Selskabet har i regnskabet for indkomståret 2018 fratrukket udgifter til 3 filterpatroner på i alt 449,50 kr. ekskl. moms. Beløbet er bogført den 14. november 2017 på konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” som en del af regnskabets bilag 170805/1. Moms af udgifterne udgør 112,38 kr.

Som dokumentation for udgifterne har selskabet fremlagt faktura nr. [...] fra [virksomhed5]. Fakturaen er dateret den 16. oktober 2017. Det fremgår, at der er leveret 3 stk. Megatherm filterpatron til [virksomhed1].

Anpartshaveren har henvist til rammeaftalen med [virksomhed2] i forbindelse med udgifterne til filterpatronerne. Der er tale om forbrugsmaterialer, som er benyttet i forbindelse med levering af testudstyr.

Udgifter til kørselsgodtgørelse

Selskabet har den 14. juni 2018 bogført 12.813,30 kr. ekskl. moms som bilag 7 på konto ”1310 Direkte omkostninger m/moms”. På konto 6903: Indgående (køb) moms er der samme dag bogført 3.203,33 kr. vedrørende bilag 7.

Selskabet har ikke fremlagt materiale, der stemmer overens med angivelse af bilag 7.

Af selskabets bankkontoudtog fra [finans1] fremgår der den 14. juni 2018 et udgående beløb på 16.016,63 kr. med teksten ”1/01 – 31/03.2018, regnsk. 2kv”.

Selskabets repræsentant har oplyst, at der er tale om kilometergodtgørelse udbetalt til hovedaktionæren for erhvervsmæssig kørsel i egen bil. Anpartshaveren har anført, at der er tale om en mellemregning, og at [virksomhed2]’s regnskabskontor har overført beløbet for kilometerafregning.

Af kontokort for regnskabsåret 2018 fremgår det, at der på konto 2230 ”KM-penge” er bogført i alt 26.447,55 kr.

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for udgifter til kørsel på 26.447,55 i overensstemmelse med oplysningerne på konto 2230 ”KM-penge”.

Selskabet har overfor Skatteankestyrelsen fremlagt kørebog for anpartshaveren. Af denne fremgår, at han har registreret i alt 6.515 kørte kilometer i perioden 1. oktober 2017 til 30. september 2018 i forbindelse med arbejde udført for [virksomhed2].

Udgifter til pavillion

Selskabet har i regnskabet for indkomståret 2018 fratrukket udgifter til en pavillion på i alt 648,00 kr. ekskl. moms. Beløbet er bogført den 14. juni 2018 på konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” som en del af regnskabets bilag 7/21. Moms af udgiften udgør 162 kr.

Som dokumentation for udgifterne har selskabet fremlagt faktura nr. [...] fra [virksomhed6]. Fakturaen er dateret den 26. maj 2018. Det fremgår, at der er leveret 1 stk. Easy Up Pavillion og 4 stk. side m. vindue til pavillion til [virksomhed1] ApS.

Selskabet har oplyst, at pavillionen er anpartshaverens kontor, når arbejdsstedet er ude i bunkers og reparationshuller i terrænet.

Anpartshaveren har derudover oplyst følgende om pavillionen:

”...

Pavillion/ Arbejdstelt

Ved afslutning af det aktuelle projekt, skal rør anlægget testes, jeg er til stede ved denne handling.

Afsluttende test udføres med en luftart, som varer i 24 timer.

Der tilkobles elektronisk skriver og computer, for styring af den satte testperiode, der udprintes testresultat forvbedømmelse og godkendelse.

Ved test under åben himmel, placeret udstyret på et medbragt bord i pavillonen, hvor også trailer og andet udstyr er placeret.

Udenfor er placeret regnmåler, for at registrere eventuel nedbør, som har indflydelse på temperatur og tryk.

Arbejdspavillonen er anvendt på mange forskellige Etablissementer, var en fast del af trailerens indhold, som jeg havde med mig rundt, når det var nødvendigt.

Mit aktionsområde var anlæg i hele Jylland/Sjælland.

På [x2], udførte vi en større ombygning af [x2]s brændstof installationer, og på denne lokalitet, har vi anvendt udstyret gentagne gange.

Det var også på denne lokalitet, at den blæste i vandet.

...”

Udgifter til forretningsfrokost

På konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” har selskabet den 3. juli 2018 bogført 1.008 kr. ekskl. moms som bilag 13.

Anpartshaveren har oplyst, at der er tale om et udlæg i forbindelse med en forretningsfrokost. Beløbet er viderefaktureret til [virksomhed2], som faktura 138. Det fulde beløb på faktura 138 er indtægtsført.

Af faktura 138 fra selskabet til [virksomhed2], udstedt den 30. august 2018 fremgår følgende:

”...

28.06.2018 5 580,00 2.900,00

Frokostmøde på [virksomhed7] ApS i

[by2]. Samarbejdsmøde

om fremtidige projektopgaver.

Afklaring af samarbejdet, efter

[person2] er fratrådt i

[virksomhed2].

Deltagere [projekt1].:

[person3], [person4], [person5]

Deltager [virksomhed2] - [person1]

Kørsel [...]

Udlæg - [virksomhed7] ApS – frokost 1.260,00 1.260,00

Subtotal: 4.661,26

25,00 % moms: 1.165,32

Total DKK: 5.826,58

...”.

Anpartshaveren har oplyst, at grundbilaget vedrørende frokosten er sendt videre til [virksomhed2], hvorfor selskabet ikke er i besiddelse af dette.

Af bankkontoudtog fra selskabets erhvervskonto fremgår det, at der er trukket 1.260 kr. den 3. juli 2018, med angivelse af teksten ”Bilag, møde, [virksomhed7], [by2]”.

Udgifter til forbrugsmaterialer fra [virksomhed5]

Selskabet har i regnskabet for indkomståret 2018 fratrukket udgifter til en række materialer købt hos [virksomhed5] på i alt 3.449 kr. ekskl. moms. Beløbet er bogført på konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” som regnskabets bilag 9/24.

Som dokumentation for udgifterne har selskabet fremlagt fire fakturaer fra [virksomhed5]. Disse er samlet angivet som regnskabets bilag 24. Af fakturaerne fremgår følgende:

Dato

Faktura nr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

18-06-2018

4423087

Termix Cirkulationsrør

317,00 kr.

79,25 kr.

26-06-2018

4471065

Termix Sikkerh.Aggregat

Danfoss AVPL 15 Kvs 1,6

1.294,11 kr.

323,53 kr.

26-06-2018

4471233

Tubolit rørskål 22*13mm

Tubolit rørskål 18*13mm

Danfoss pakdåse

Isoleringstape

Altech snavssamler

Heglet Hør 100 gr. nøgle

Unipak paksalve

Nippelrør ¾ Smsk

Nippelrør ¾ - 40 MM

Nippelrør ¾ - 50 MM

Nippelrør ¾ - 60 MM

Nippelrør ¾ - 80 MM

Nippelrør ¾ - 100 MM

Nippelrør 1/2 - 80 MM

Nippelrør 1/2 - 100 MM

Nippelrør 1/2 - 120 MM

Støbt Vinkel ¾

Støbt Vinkel 1/2

Støbt Muffe ¾

734,03 kr.

183,51 kr.

28-06-2018

4497102

Termometer 1/2* 63 mm

Grundfos COMFORT 15-14 B PM cirkulationspumpe 80 mm. Til brugsvand

Støbt Tee ¾ Indv.

Tubolit rørskål 28*13mm

1.104,46 kr.

276,12 kr.

I alt

3.450 kr.

862 kr.

Af samtlige fakturaer fremgår det, at der er sket levering til [virksomhed1] ApS.

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at selskabet indledningsvist havde fratrukket udgifter på 13.772,50 kr. på konto 1310 ”Direkte omkostninger” i henhold til en faktura benævnt [...] med teksten Gemina/Termix. Anpartshaveren har oplyst, at han havde glemt denne faktura, den skulle betales af ham privat. Han har derfor vedkendt sig dette forhold i forlængelse af Skattestyrelsens forslag til afgørelse.

Det fremgår af GeminaTermix’s hjemmeside, at virksomheden producerer vandvarmere og fjernvarmeanlæg til lejligheder, parcelhuse og større bygninger.

Udgifter til kontormøbler

Selskabet har i regnskabet for indkomståret 2018 fratrukket udgifter til kontormøbler på i alt 4.204,80 kr. ekskl. moms. Beløbet er bogført på konto 3617 ”Mindre anskaffelser” som regnskabets bilag 10/27. Moms af beløbet udgør 1.051 kr.

Som dokumentation for udgifterne har selskabet fremlagt faktura nr. [...] fra [virksomhed8]. Af fakturaen fremgår følgende:

Dato

Faktura nr.

Tekst

Tilføjelse med håndskrift

Beløb inkl. moms

24-08-2018

I alt

Heraf moms

[...]

[...] – lamelbund

[...] – midtersprosse

[...] – understel

[...] – bordplade

[...] – fodstøtte

[...] – sengestel

Fragt

0

0

V

V

V

0

V

460 kr.

100 kr.

2.400 kr.

599 kr.

99 kr.

799 kr.

799 kr.

5.256 kr.

1.051 kr.

Det fremgår af fakturaen, at der er faktureret og leveret til [person1], [adresse1][by3], [by1].

Der er anført følgende med håndskrift på fakturaen: ”Privatkøb 1359,00 – betales retur til projektkonto. Arbejdspladsmøbler 3.897,00, inkl. moms 5.256,00”. Momsbeløbet af arbejdspladsmøblerne udgør 779,40 kr.

Anpartshaveren har oplyst, at selskabet anskaffede kontormøblerne af den årsag, at enkeltmandsvirksomheder også skal leve op til Arbejdstilsynets regler, og at selskabet dermed også kunne blive kontrolleret. Der er ifølge selskabets repræsentant ikke et særskilt lokale indrettet til kontor for selskabet i anpartshaverens privatbolig.

2019

Udgifter til forbrugsmaterialer fra [virksomhed6]

Selskabet har i regnskabet for indkomståret 2019 fratrukket udgifter til en række forbrugsmaterialer købt hos [virksomhed6]. Der er tale om følgende udgifter/bilag:

Bilag 1/40

På konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” er der den 30. oktober 2018 bogført 150,48 kr. ekskl. moms som regnskabets bilag 1. Moms af beløbet udgør 37,62 kr.

Som dokumentation for udgifterne har selskabet fremlagt faktura [...] fra [virksomhed6]. På fakturaen er der med håndskrift påført teksten 40. Af fakturaen fremgår følgende:

Leveringsdato

Faktura nr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

05-09-2018

[...]

NEWELL DYMO PRÆGETAPE

150,48 kr.

37,62 kr.

I alt

150 kr.

38 kr.

Fakturaen er udstedt til [virksomhed1] ApS.

Bilag 6/44

På konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” er der den 13. november 2018 bogført 2.515,53 kr. ekskl. moms som regnskabets bilag 6. Moms af beløbet udgør 628,88 kr.

Som dokumentation for udgifterne har selskabet fremlagt tre fakturaer og en kreditnota fra [virksomhed6]. På samtlige fakturaer er der med håndskrift påført teksten 44. Af bilagene fremgår følgende:

Leveringsdato

Faktura nr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

08-10-2018

[...]4838

NEWELL DYMO TAPE

NEWELL DYMO PRÆGETAPE

515,52 kr.

128,88 kr.

08-10-2018

[...]0463

JUMBO HOBBY TRAPPESTIGE

NKT SPUNSKRUE

PN HÆNGELÅSBESLAG 115MM

RUKO YALE HÆNGELÅS 40MM

PN DØRHANK 200MM

431,28 kr.

223,20 kr.

158,33 kr.

259,16 kr.

71,93 kr.

285,98 kr.

10-10-2018

[...]0464

PN DØRHANK 160MM

PN HÆNGELÅSOVERFALD

PN HÆNGELÅSBESLAG

PN DØRHANK 200MM

43,13 kr.

86,33 kr. kr.

-158,33 kr.

-71,93 kr.

-25,20 kr.

17-10-2018

[...]6054

MASCOT ORIGINALS PILOTJAKKE

SPIT DRIVA TP12 GIPSDYBEL

956,90 kr.

239,23 kr.

I alt

2516 kr.

629 kr.

Samtlige fakturaer er udstedt til [virksomhed1] ApS.

Bilag 8/45

På konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” er der den 7. december 2018 bogført 226,24 kr. ekskl. moms som regnskabets bilag 8. Moms af beløbet udgør 56,56 kr.

Som dokumentation for udgifterne har selskabet fremlagt faktura [...] fra [virksomhed6]. På fakturaen er der med håndskrift påført teksten 45. Af fakturaen fremgår følgende:

Leveringsdato

Faktura nr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

03-10-2018

[...]

TESA AFDÆKNINGSTAPE

TESA AFDÆKNINGSTAPE

WEIBULLS REGNMÅLE

GULVPAP

226,24 kr.

56,56 kr.

I alt

226 kr.

57 kr.

Fakturaen er udstedt til [person1].

Bilag 10/55

På konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” er der den 7. marts 2019 bogført 358,40 kr. ekskl. moms som (en del af) regnskabets bilag 10. Moms af beløbet udgør 89,60 kr.

Som dokumentation for udgifterne har selskabet fremlagt faktura [...] fra [virksomhed6]. På fakturaen er der med håndskrift påført teksten 55. Af fakturaen fremgår følgende:

Leveringsdato

Faktura nr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

22-02-2019

[...]

BORUP KONCENTRERET AFRENSER
ROLIBA TÆPPEOVERGANG

358,40 kr.

89,60 kr.

I alt

358 kr.

90 kr.

Fakturaen er udstedt til [virksomhed1] ApS.

Bilag 10/58

På konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” er der den 8. april 2019 bogført 558,72 kr. ekskl. moms som (en del af) regnskabets bilag 10. Moms af beløbet udgør 139,68 kr.

Som dokumentation for udgifterne har selskabet fremlagt faktura [...] fra [virksomhed6]. På fakturaen er der med håndskrift påført teksten 58. Af fakturaen fremgår følgende:

Leveringsdato

Faktura nr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

12-03-2019

[...]

BOXER AFISOLERINGSTANG

STACO ELEKTRONIKTANGSÆT 4DELE

BAHCO SKRUETRÆKKERSÆT 5 DELE

PINDSTRUP PERLEKALK

LEAF UNIVERSALGØDNING

MILLARCO MURERBALJE FIRKANTET

558,72 kr.

139,68 kr.

I alt

559 kr.

140 kr.

Fakturaen er udstedt til [virksomhed1] ApS.

Anpartshaveren har oplyst til Skattestyrelsen, at udgifterne til materialerne fra [virksomhed6] er forbrugsmaterialer i henhold til rammeaftalen med [virksomhed2].

Udgifter til dobbeltkontering

På konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” er der den 15. januar 2019 bogført 3.009,60 kr. ekskl. moms som (en del af) regnskabets bilag 10. Moms af beløbet udgør 752,40 kr.

Selskabets repræsentant har oplyst, at posteringen vedrører faktura [...] af 10. januar 2019 fra [virksomhed9], der angår en udgift på 1.881 kr. inkl. moms til kontorartikler. Selskabet kom ved en fejl til at betale fakturaen to gange (svarende til et samlet beløb på 3.762 kr. eller 3.009 kr. ekskl. moms), hvorefter [virksomhed9] returnerede 1.881 kr. til selskabet.

Transaktionerne fremgår af selskabets bankkonto den 15. januar 2019, hvor der er et udgående beløb på 3.762 kr. og et indgående beløb på 1.881 kr.

Af selskabets bogføring fremgår det derudover, at der den 15. januar 2019 er bogført 1.504,80 kr. på konto 3600 ”Kontorartikler og tryksager”, angivet som bilag 10. Momsen af dette beløb udgør 376,20 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har vedrørende de påklagede forhold forhøjet selskabets momstilsvar med i alt 5.849 kr. i perioden 1. oktober 2017 til 31. december 2019. Forhøjelsen skyldes, at der ikke er godkendt fradrag for købsmoms for en række udgifter. Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende (uddrag):

”...

Indkomståret 2018

1. Direkte omkostninger

...

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

...

Skattestyrelsen har gennemgået udgiftsposten direkte omkostninger med tilhørende bilag.

Ifølge bilagene er der bl.a. købt vandfilterpatroner, vandvarmer, spaboblebad, pavillion, batterier, ringeklokke, pumpe, div. rør og vikler, termometer.

Endvidere mangler bilag nr. 7/22 og 8/23.

...

Moms

Det fremgår af momslovens § 37, at virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, kan fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Ifølge momsbekendtgørelsen § 82 skal registrerede virksomheder fremlægge en faktura til dokumentation af den indgående afgift.

Skattestyrelsen har gennemgået udgifterne jf. tidligere afsnit, og udgifterne anses ikke for udelukkende, at være anvendt til brug for virksomhedens leverancer. Udgifterne anses for, at være afholdt i hovedaktionærens private interesse og i kraft af dennes bestemmende indflydelse i selskabet. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for købsmoms vedrørende direkte omkostninger.

Endvidere kan der ikke godkendes fradrag for udgifter der ikke er dokumenteret ved et bilag.

Skattestyrelsen forhøjer vedrørende direkte omkostninger momsmæssigt med 11.527 kr.

...

3. Mindre anskaffelser

...

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

...

Det er konstateret, at virksomheden er registret på samme adresse som hovedaktionærens private bopæl.

Skattestyrelsen har gennemgået regnskabet, og her fremgår det ikke, at der er afholdt udgift til kontorlokale.

Udgifterne til mindre anskaffelser, er ifølge bilag, møbler købt i [virksomhed8].

...

Moms

Det fremgår af momslovens § 37, at virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, kan fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Skattestyrelsen har gennemgået udgiften jf. tidligere afsnit, og udgiften anses ikke for udelukkende, at være anvendt til brug for virksomhedens leverancer. Udgiften anses for, at være afholdt i hovedaktionærens private interesse og i kraft af dennes bestemmende indflydelse i selskabet. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for købsmoms vedrørende mindre anskaffelser.

Skattestyrelsen forhøjer vedrørende mindre anskaffelser momsmæssigt med 1.051 kr.

...

Indkomståret 2019

6. Direkte omkostninger

...

6.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

...

Skattestyrelsen har gennemgået udgiftsposten direkte omkostninger med tilhørende bilag.

...

Følge direkte omkostninger anses ikke for at have sammenhæng med indkomsterhvervelsen:

Dato

Bilagsnr.

Beløb

Moms

30/10-18

1

150,48

37,62

13/11-18

6

2.515,53

628,88

7/12-18

8

226,24

56,56

15/1-19

10

118,00

29,50

15/1-19

10

3.009,60

752,40

7/3-19

10

358,40

89,60

8/4-19

10

753,30

188,33

8/4-19

10

558,72

139,68

5/7-19

190606

2.040,60

510,15

14/8-19

190607

2.040,60

510,15

Sum

11.770,27

2.942,87

...

Moms

Det fremgår af momslovens § 37, at virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, kan fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Ifølge momsbekendtgørelsen § 82 skal registrerede virksomheder fremlægge en faktura til dokumentation af den indgående afgift.

Skattestyrelsen har gennemgået udgifterne jf. tidligere afsnit, og udgifterne anses ikke for udelukkende, at være anvendt til brug for virksomhedens leverancer. Udgifterne anses for, at være afholdt i hovedaktionærens private interesse og i kraft af dennes bestemmende indflydelse i selskabet. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for købsmoms vedrørende direkte omkostninger.

Endvidere kan der ikke godkendes fradrag for udgifter der ikke er dokumenteret ved et bilag.

Moms af direkte omkostninger er udgør (11.770,27 x 25 %) 2.942,57 kr.

Skattestyrelsen forhøjer vedrørende direkte omkostninger momsmæssigt med 2.942 kr.

Skattestyrelsens bemærkninger efter indsigelse:

Skattestyrelsen har gennemgået bemærkninger fra hovedanpartshaver og revisor.

Der kan godkende fradrag for bilag nr. 10 af 8/4-2019. Skattestyrelsen kan se, at udgiften er sammenhængende med indtægten på faktura 140.

I øvrigt er der ikke kommet oplysninger eller dokumentation der kan begrunde en ændring.

Derfor bliver den endelige forhøjelse vedrørende dette punkt således:

Dato

Bilagsnr.

Beløb

Moms

30/10-18

1

150,48

37,62

13/11-18

6

2.515,53

628,88

7/12-18

8

226,24

56,56

15/1-19

10

118,00

29,50

15/1-19

10

3.009,60

752,40

7/3-19

10

358,40

89,60

8/4-19

10

558,72

139,68

5/7-19

190606

2.040,60

510,15

14/8-19

190607

2.040,60

510,15

Sum

11.770,27

2.754,54

Skattestyrelsen forhøjer vedrørende direkte omkostninger skattemæssigt med 11.017 kr.

Endvidere kan der godkendes fradrag for moms af bilag nr. 10 af 8/4-2019.

Derfor bliver den endelige forhøjelse vedrørende moms af dette punkt 2.754 kr.

Skattestyrelsen forhøjer vedrørende direkte omkostninger momsmæssigt med 2.754 kr.

...

10. Samlet opgørelse af moms fordelt på perioder

Reguleringer af moms ifølge ovenstående punkter specificeret på momsperioder.

Momsregulering 2017/2018

Angivet moms

4. kvt.17

1. kvt. 18

2. kvt. 18

3. kvt. 18

Samlet

Salgsmoms

19.389

50.954

13.844

3.975

88.162

Købsmoms

2.872

5.795

4.409

5.512

18.588

Energiafgift

0

0

0

0

0

Tilsvar

16.517

45.159

9.435

-1.537

69.574

Ny angivelse

1. kvt.

2. kvt.

3. kvt.

4. kvt.

Samlet

Salgsmoms

19.389

50.954

13.844

3.975

88.162

Købsmoms

5

1.651

1.007

3.347

6010

Energiafgift

0

0

0

0

0

Tilsvar

16.517

49.303

12.837

628

82.152

Samlet regulering

2.867

4.144

3.402

2.165

12.578

Momsregulering 2018/2019

Angivet moms

4. kvt.18

1. halvår 19

2. halvår 19

Samlet

Salgsmoms

2.221

17.289

19.633

39.143

Købsmoms

1.799

20.816

27.660

50.275

Energiafgift

0

0

0

0

Tilsvar

422

-3.527

-8.027

-11.132

Ny angivelse

4. kvt.18

1. halvår 19

2. halvår 19

Samlet

Salgsmoms

2.221

17.289

19.633

39.143

Købsmoms

1.076

19.805

26.640

47.521

Energiafgift

0

0

0

0

Tilsvar

1.145

-2.516

-7.007

-8.378

Samlet regulering

723

1.011

1.020

2.754

...”.

Skattestyrelsen er i udtalelsen til Skatteankestyrelsen kommet med følgende bemærkninger til de enkelte klagepunkter:

”...

Filterpatroner

...

Skattestyrelsen har ikke kunne se ud af de tilsendte faktura, sammenhængen med selskabets indkomst. Selskabets aktivitet er konsulentarbejde. Iflg. oplysninger om vandfilterpatroner så anvendes de i forbindelse med private boringer til afhjælpning af jern og kobber. Da kan også anvendes til maskiner i industrien, som er følsomme overfor små partikler.

Skattestyrelsen anser udgiften for at være selskabet uvedkommende.

Kilometergodtgørelse

...

Udgiften er fratrukket under posten – direkte udgifter (bilag 7/22). Der er beregnet moms af udgiften if. bogføringen. Skattestyrelsen har ikke modtaget dokumentation for posten.

I regnskabet er der en særskilt post vedrørende kørselsgodtgørelsen, som skattestyrelsen har godkendt som angivet/bogført.

Skattestyrelsen kan ikke på det foreliggende grundlag godkende fradrag for udgiften.

Pavillon

...

Ifølge indtægterne i [virksomhed1] ApS for 2018, arbejder selskabet for [virksomhed2] A/S. Ifølge telefonsamtale med [...] ophører samarbejdet med [virksomhed2] i sommeren 2018. Pavillionen købes d. 14/6-2018. Ifølge salgsfakturaerne for [virksomhed1] ApS fremgår det ikke, at selskabet har udført arbejde i marken for [virksomhed2] efter d. 14/6-2018.

Skattestyrelsen anser udgiften for at være selskabet uvedkommende.

Gebyrer

...

Udgiften er fratrukket under posten – direkte udgifter (bilag 8/23). Der er beregnet moms af udgiften if. bogføringen. Skattestyrelsen har ikke modtaget dokumentation for posten.

Skattestyrelsen kan ikke på det foreliggende grundlag godkende fradrag for udgiften.

[virksomhed5]

...

Skattestyrelsen har ikke kunne se ud af de tilsendte faktura, sammenhængen med selskabets indkomst. Udgifterne anses for at være afholdt i klagerens private interesse og i kraft af hans bestemmende indflydelse i selskabet.

Kontormøbler

...

Selskabet er registret på samme adresse som hovedaktionærens private adresse. Det fremgår ikke af det tilsendte regnskabsmateriale, at der er afholdt udgift til kontorlokaler.

Skattestyrelsen er af den opfattelse, at udgifterne er selskabet uvedkommende. Udgifterne anses for, at være afholdt i hovedaktionærens private interesse, og i kraft af dennes bestemmende indflydelse i selskabet.

Porto og gebyrer

...

Skattestyrelsen har ikke modtaget dokumentation for posten.

Skattestyrelsen kan ikke på det foreliggende grundlag godkende fradrag for udgiften.

...

Direkte omkostninger

...

Ifølge udgiftsbilagene er der tale om pilotjakke, trappestige, skruer, dymotape, regnmåler, afdækningstape, gulvpap, tæppeovergang, afrenser, perlekalk, gødning, murerbalje, tang og skruetrækker.

Skattestyrelsen er af den opfattelse, at udgifterne er selskabet uvedkommende. Udgifterne anses for, at være afholdt i hovedaktionærens private interesse, og i kraft af dennes bestemmende indflydelse i selskabet.

Skattestyrelsen har ikke modtaget dokumentation for ”dobbeltkontering”. Endvidere er der beregnet moms af beløbet. Skattestyrelsen kan ikke på det foreliggende grundlag godkende fradrag for udgiften.

Porto og gebyrer

...

Skattestyrelsen har ikke modtaget dokumentation for posten.

Skattestyrelsen kan ikke på det foreliggende grundlag godkende fradrag for udgiften.

Skattestyrelsen skal gøre opmærksom på, at selskabets samarbejde med [virksomhed2] ophører med udgangen af regnskabsåret 2018. Fra regnskabsåret 2019 udskriver selskabet hovedsagligt faktura til hovedaktionæren selv [person1].

...”.

I forbindelse med Skatteankestyrelsens behandling af klagesagen er der indkommet supplerende materiale. Skattestyrelsen er kommet med følgende bemærkninger til det supplerende materiale (uddrag):

”...

Vedrørende pavillion

Skattestyrelsen er af den opfattelse, at pavillionen (købt d. 26/5-2018) ikke er anvendt erhvervsmæssigt. Dette er begrundet med, at det ikke fremgår af faktura, fra d. 26/5-18 og frem, at der har været udført arbejde hvor pavillionen har været nødvendig. Endvidere er selskabet og revisor ikke kommet med oplysninger om hvilken faktura (efter d. 26/5-18), hvor pavillionen har været anvendt til arbejdet der er udfaktureret.

Ifølge faktura fra d. 26/5-18 og frem, med [virksomhed2] som modtager, er arbejdet som er udfaktureret, eksempelvis, udarbejdelse af faktureringsgrundlag, gennemgang af projekter, udarbejdelse af tilbudspriser, arbejdsmøder m.m. Skattestyrelsen anser ikke dette for arbejde ”udført i marken”. Dermed kan skattestyrelsen ikke se, hvordan pavillionen er anvendt erhvervsmæssigt.

Skattestyrelsen vedhæfter kopi af samtlige faktura, som er modtaget i forbindelse med skattestyrelsen kontrol af selskabet.

Vedrørende Direkte omkostninger 2018

Under direkte omkostninger mangler bilag 7/bilag 22 – 12.813,30 kr.

Ifølge redegørelse fra revisor og skatteyder i forbindelse med klagen til SANST, er dette oplyst som værende kilometergodtgørelse.

Skattestyrelsen skal gøre opmærksom på, at der ikke er modtaget bilag for udgiften, eller anden redegørelse for beløbet. Endvidere er udgiften ført inkl. moms. Skattestyrelsen skal også gøre opmærksom på, at der i bogføringen er en særskilt post KM-penge, som der IKKE er reguleret for, men er godkendt som angivet, på grundlag af det indsendt kørselsregnskab.

Skattestyrelsen kan derfor ikke godkende posten (bilag 7/bilag 22) under direkte omkostninger.

Øvrige udgifter bogført under direkte omkostninger ses ikke at være udfaktureret, og dermed kan de ikke anses for udgifter der er medgået til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

[Billede af udsnit af selskabets kontokort, konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” med posteringer for perioden 1. oktober 2017 til 19. juli 2018]”.

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at selskabet har ret til fradrag for købsmoms på i alt 5.849 kr. i perioden 1. oktober 2017 til 30. juni 2019. Repræsentanten har anført følgende i klagen (uddrag):

”...

Indkomstændringen for året 2018

Køb af fillerpatroner eks. Moms heraf moms 112 kr. 449

Kilometergodtgørelse – forstår ikke at der er anført moms 12.813

Skattestyrelsen har angivet momsen til 3.203 kr.

Pavillon, jf. bilag 21, heraf moms 167 kr. 670

Ej godkendt fradrag for gebyrer 1.260

[virksomhed5] diverse forbrugsmaterialer, heraf moms 862 kr. 3.449

Kontormøbler, moms 623 kr. 2.494

Porto og gebyrer 1.765

Påklagede ændringer, skattemæssigt i alt 22.840

Moms af de påklagede ændringer 4.144

Begrundelse:

Idet jeg henviser til tilsvarende klage for selskabets hovedaktionær [person1] for årene 2017, 2018 og 2019, som er indsendt samtidig har jeg følgende bemærkninger.

Skattestyrelsen har minutiøst gennemgået selskabets bilag m.v. og har vurderet at der er nogle udgifter, som selskabet ikke kan fratrække, da der er tale om udgifter, som er hovedaktionærens private udgifter. Det fremgår af klagen for hovedaktionæren hvilke udgifter, som kan godkendes beskattet som maskeret udlodning hos hovedaktionæren.

Ovenstående udgifter accepteres ikke som værende maskeret udlodning til hovedaktionæren, idet der er tale om helt sædvanlige udgifter for en erhvervsmæssig virksomhed i Danmark. Skattestyrelsen anfører, at det er virksomheden, som har dokumentionspligten for at en udgift er knyttet til erhvervsudøvelsen. I dette tilfælde har skattestyrelsen efter min vurdering strukket denne pligt meget længere end rimeligt er.

Fillerpatroner anvendes til at tætne forskellige utætheder, og da selskabet beskæftiger sig med test og afprøvning er det ganske naturligt at indkøbe sådanne forbrugsmaterialer. Jeg forstår ikke skattestyrelsens argumentation og i øvrigt må det anses for at være et beløb i småtingsafdelingen, som skattestyrelsen normalt vil komme igennem med, da det ikke normalt kan svare sig for en skattepligtig at gøre indsigelse mod så beskedent beløb.

Kilometergodtgørelsen er udbetalt til hovedaktionæren for erhvervsmæssig kørsel i egen bil. Det er klart, at hvis der er afløftet moms af beløbet i selskabets regnskab, så er det en fejl. Men det er fortsat min opfattelse, at selskabet har fradragsret for den udbetalte kørselsgodtgørelse.

Pavillon er anskaffet for at kunne anvende den ved udendørs test og afprøvninger, således at det kan foregå i nogenlunde rimelige omgivelser. Der er ikke tale om et privat indkøb.

Gebyrer er betalt til [finans1]. Jeg forstår simpelthen ikke at skattestyrelsen har så manglende forståelse og kendskab til de bankomkostninger, der pålægges en erhvervskonto. Gebyrer m.m. der hæves af banken er ikke altid fulgt af en specifikation, da det jo tydeligt af kontoudskriften fremgår hvad det er. Hvordan skattestyrelsen kan mene at der er tale om en privat ikke fradragsberettiget udgift er for mig en gåde.

[virksomhed5]jf. bilaget er der tale om køb af diverse forbrugsmaterialer, som er normalt i denne type virksomhed. Der er intet der på bilaget tyder på, at der er tale om privat indkøb.

Kontormøbler er indkøbt til brug for arbejde for selskabet. Inventaret er uanset hvor kontormøblerne er placeret selskabets ejendom og anvendes i selskabets erhvervsmæssige aktivitet. Det samme vil være gældende når en virksomhed stiller skrivebord m.v. til rådighed for en ansat uden at arbejdsgiveren af den grund betaler husleje til medarbejderen. Der kan efter min opfattelse ikke stilles krav om betaling af husleje for at selskabet kan fratrække kontormøbler.

Porto og gebyrer er helt normale omkostninger og de fremgår alle af kontoudskriften fra banken. Forstår ikke begrundelsen for at nægte fradrag og langt mindre at det anses for udlodning til hovedaktionæren.

Moms af de påklagede beløb udgør 4.767 kr.

Indkomstændringen for året 2019

Dymo prægetape, moms 38 kr. 160

Diverse udgifter, moms 629 kr. 3.144

Diverse forbrugsudgifter, moms 56 kr. 226

Dobbeltkontering, moms 752 3.009

Forbrugsmaterialer, moms 90 kr. 358

Materialer, moms 140 kr. 559

Porto og gebyrer 1.765

Påklagede ændringer i alt 9.221

Moms af de påklagede ændringer 1.705

Begrundelse:

Med hensyn til de afholdte direkte omkostninger må der alene henvises til bilagene, hvor det klart fremgår, hvad der er købt. Der kan derfor heller ikke herske tvivl om, at der er tale om omkostninger, som er knyttet til erhvervsudøvelsen og derfor kan fratrækkes i selskabet. Jeg kan ikke se hvilke yderligere dokumentation klager kan/skal fremskaffe for at opnå fradragsretten. Der er ikke tale om sædvanlige private udgifter, således at udgifterne med rette kan anses for private udgifter.

Porto og gebyrer er helt normale omkostninger og de fremgår alle af kontoudskriften fra banken. Forstår ikke begrundelsen for at nægte fradrag og langt mindre at det anses for udlodning til hovedaktionæren.

Afslutningsvis skal jeg bemærke, at jeg synes at denne sag er udtryk for en nidkærhed, som ikke klæder vores skattemyndigheder. Der er tale om helt bagatelagtige ændringer, som det koster virksomheden helt urimelige ressourcer at tilbagevise og ikke mindst overbevise sagsbehandleren om. Ved at skattemyndighederne foretager så bagatelagtige ændringer får man en mistillid til systemet. Det er hverken til gavn for skattemyndighederne eller skatteyderne. Reelt set ville det slet ikke kunne betale sig for selskabet og hovedaktionæren at klage over ændringerne, da udgifterne til rådgiver klart vil overstige den skat, som man kommer til at betale. Det medfører at der i mange tilfælde, som i denne konkrete sag, ikkeklages selv om skattestyrelsens forhøjelse skriger til himlen og er fejlagtig. Man kunne ønskes sig en lidt større kvalitetskontrol i sagsbehandlingen.

Jeg kan oplyse, at nærværende sag foreløbig har kostet selskabet og klager mindst 25.000 kr. som man kunne have sparet, hvis der var lidt mere kvalitetskontrol i sagsbehandlingen.

...”.

Selskabets repræsentant er kommet med følgende bemærkninger til Skattestyrelsens supplerende udtalelse (uddrag):

”...

Omkring direkte omkostninger: Jeg forstår simpelthen ikke hvad det er Skattestyrelsen forsøger at forklare om de direkte omkostninger. Det er vel ikke altid et krav at en direkte omkostning er viderefaktureret til kunden. Det vil jo altid afhænge af den konkrete aftale mellem selskabet og kunden. Med hensyn til kilometergodtgørelsen forstår jeg heller ikke Skattestyrelsens bemærkninger.

Jeg mener derfor helt generelt, at Skattestyrelsens udtalelse ikke på nogen måde underbygger at skattestyrelsens afgørelse er korrekt.

Hvordan kan skattestyrelsen afgøre om en pavillion har været nødvendig af hensyn til det udendørs arbejde. Min kunde har forklaret i hvilke situationer, den har været benyttet. Så må skattestyrelsen da komme med dokumentation for, at den på ingen måde har været indkøbt og og anvendt til erhvervsmæssigt formål.

Jeg håber virkelig, at Skatteankestyrelsen har en noget mere nuanceret holdning til de erhvervsdrivendes driftsudgifter end den holdning Skattestyrelsens sagsbehandler lægger for dagen.

I øvrigt undrer det mig, at udtalelsen kun er underskrevet af sagsbehandleren. i alle andre sager med udtalelser er der en overordnet, som er medunderskriver, hvilket giver en større sandsynlighed for at udtalelsen også er udtryk for Skattestyrelsens opfattelse og ikke underlagt den enkelte sagsbehandlers opfattelse/holdning.”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet selskabet fradrag for købsmoms for en række udgifter på i alt 5.849 kr. i perioden 1. oktober 2017 til 30. juni 2019.

Følgende fremgår af momslovens § 37, stk. 1:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.”

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168, hvoraf bl.a. fremgår følgende (uddrag):

”Artikel 167

Fradragsretten indtræder samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder.

Artikel 168

I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:

a) den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person.

(...)”

Det følger af momslovens § 37, at der er fradragsret for køb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer. Der skal være en direkte og umiddelbar tilknytning mellem en given udgift og en eller flere af virksomhedens momspligtige leverancer, for at der er fradragsret for udgiften.

Af momsbekendtgørelse nr. 808 af den 30. juni 2015, § 82 fremgår følgende (uddrag):

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.”

Samme momsbekendtgørelse nr. 808 af den 30. juni 2015 indeholder i kapitel 12 en række fakturakrav. Bekendtgørelsens § 58, stk. 1 fastsætter de nærmere krav til fakturaens indhold, heraf fremgår:

”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Udgifter til filterpatroner og pavillion

Landsskatteretten vurderer, at selskabet har ret til fradrag for dokumenteret købsmoms af udgifter til filterpatroner på 112 kr. i 4. kvartal 2017 og udgifter til pavillion på 162 kr. i 2. kvartal 2018, idet udgifterne findes at være afholdt i relation til selskabets momspligtige leverancer.

Retten har henset til selskabets rammeaftale med [virksomhed2], samt tidspunktet for udgifternes afholdelse. Selskabets samarbejde med [virksomhed2] anses først for at være endeligt afsluttet ved årsskiftet 2018/2019, om end der var en nedgang i aktiviteterne i 2. halvår 2018. Retten har endvidere lagt vægt på, at anpartshaveren har forklaret, at en pavillion blæste i vandet i forbindelse med en opgave ved [x2]. Det fremgår af anpartshaverens kørselsregnskab, at han har været på opgave ved [...] i [by2] den 7. marts 2018. Anskaffelse af (ny) pavillion i maj 2018 anses således sandsynligt. Særligt henset til, at selskabet på dette tidspunkt ikke havde stoppet samarbejdet med [virksomhed2].

Retten ændrer Skattestyrelsens afgørelse på disse punkter.

Udgifter til forretningsfrokost, kørselsgodtgørelse og dobbeltkontering

Retten finder, at Skattestyrelsen med rette har nægtet selskabet fradrag for købsmoms for udgifter til forretningsfrokost, kørselsgodtgørelse og dobbeltkontering.

Der er – for så vidt angår forretningsfrokosten – henset til, at der ikke er fremlagt grundbilag til dokumentation for udgiften, men alene faktura med viderefakturering til [virksomhed2]. Anpartshaveren har forklaret, at grundbilaget er afleveret til [virksomhed2] sammen med faktura 138. Selskabet har dermed ikke fremlagt dokumentation for udgiften, som lever op til kravene for en faktura i momsbekendtgørelsens forstand, jf. momsbekendtgørelsens §§ 58 og 82. Det kan ikke føre til et ændret resultat, at der fremgår en udgående transaktion af selskabets bankkontoudtog med teksten ” Bilag, møde, [virksomhed7], [by2]”. Det er en forudsætning for retten til momsfradrag, at der fremlægges et grundbilag, der lever op til fakturakravene i henhold til momsbekendtgørelsen.

Angående kørselsgodtgørelse og dobbeltkontering er der henset til, at der ikke er fremlagt materiale til dokumentation for de bogførte poster på konto ”1310 Direkte omkostninger m/moms” henholdsvis den 14. juni 2018, angivet som bilag 7, og den 10. januar 2019, angivet som (en del af) bilag 10. Der er dermed ikke fremlagt et bilag til dokumentation for udgifterne, som efterlever kravene for en faktura i momsbekendtgørelsens forstand, jf. momsbekendtgørelsens §§ 58 og 82.

Retten bemærker i øvrigt om posten benævnt dobbeltkontering, at det er rettens opfattelse, at selskabet har fået fradrag for købsmoms for den bagvedliggende udgift, faktura [...] fra [virksomhed9], idet denne faktura også er bogført på selskabets konto 3600 ”Kontorartikler og tryksager” den 10. januar 2019.

Retten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Udgifter til forbrugsmaterialer fra [virksomhed5], forbrugsmaterialer fra [virksomhed6] og kontormøbler

Retten finder, at Skattestyrelsen med rette har nægtet selskabet fradrag for købsmoms for udgifter til forbrugsmaterialer fra [virksomhed5], forbrugsmaterialer fra [virksomhed6] og kontormøbler.

Retten har lagt vægt på, at udgifterne ikke har den fornødne relation til selskabets momspligtige leverancer. Der er henset til, at selskabets samarbejde med [virksomhed2] var ophørt på tidspunktet for afholdelsen af flere af udgifterne, at to af fakturaerne ikke er udstedt til selskabet, men til anpartshaveren privat, samt til, at de indkøbte materialer har karakter af at være til privat brug og dermed ikke har en direkte og umiddelbar tilknytning til selskabets momspligtige leverancer.

Retten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.