Kendelse af 29-08-2023 - indlagt i TaxCons database den 28-09-2023

Journalnr. 22-0024800

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2020 med 13.268 kr., idet Skattestyrelsen anser virksomhedens indtægter for momspligtige fra årets begyndelse, jf. momslovens § 3, stk. 1, § 4, stk. 1 og § 48, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Skattestyrelsen har modtaget indberetningsoplysninger fra den digitale platform [platform1] (herefter platformen) om, at [person1] (herefter indehaveren) erhvervede indtægter på i alt 58.355 kr. i 2020 via platformen.

Indtægterne blev erhvervet ved udbud af rengøringsydelser via platformen, som har stået for at formidle kontakten mellem arbejdstager og arbejdsgiver.

Betalingsflowet på platformen har foregået på den måde, at kunden har betalt for rengøringsydelserne til platformen, som herefter har overført en del af betalingen til indehaverens bankkonto. Den resterende del af kundens betaling, har platformen faktureret indehaveren, som formidlingsprovision (insurance fee booking).

Indehaveren, som ikke har været registreret med CVR-nr., har oplyst sin indtægt til 49.216 kr. på årsopgørelsen 2020. Den oplyste indtægt har været erhvervet både via platformen og ved privat rengøring på faktura.

Indehaveren har fremlagt dokumentation i form af en kopi af en faktura til en privat kunde samt time- og kørselsregnskab, hvoraf der fremgår en samlet indtægt på 66.341 kr. for 2020.

Skattestyrelsens har på baggrund af oplysningerne fra platformen og indehavers time- og kørselsregnskab opgjort indkomsten til det nedenstående:

Indtægt ved rengøringsarbejde

(Udbetalt via platformen)

58.355 kr.

Indtægt ved privat rengøring

(66.341-58.355)

7.986 kr.

Arbejdsydelse i alt

66.341 kr.

Moms af arbejdsydelser

- 13.268 kr.

Indtægt ekskl. moms

53.073 kr.

Moms til afregning

13.268 kr.

Skattestyrelsen har den 24. oktober 2020 haft en henvendelse til indehaveren vedrørende person- og indtægtsoplysninger for 2019 modtaget fra platformen. Skattestyrelsen har i den forbindelse oplyst indehaver om, at de ikke vil foretage sig yderligere vedrørende indtægter i 2019.

I samme brev til indehaver, har Skattestyrelsen vejledt indehaver om skatte- og momsforhold ved fortsat erhvervelse af indtægter i 2020, herunder indtægter fra platformen. Skattestyrelsen har i forbindelse med moms, blandt andet oplyst følgende:

”Moms ved indtægter over 50.000 kr.

Hvis dine samlede udbetalinger af honorarer overstiger 50.000 kr. inden for en sammenhængende periode på 12 måneder, skal du momsregistreres og betale moms. Ved du allerede tidligere, at du kommer over 50.000 kr., skal du lade dig registrere på dette tidspunkt...”

Indehaveren har oplyst, at hun kom til Danmark i 2019 og i september 2019 startede hun at arbejde nogle timer i ugen via platformen, samt at denne aktivitet kun var tiltænkt i en kortere periode.

Indehaver har til Skattestyrelsen oplyst, at hun i slutningen af 2019 har haft en indtægt på 10.358 kr. vedrørende aktiviteten.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at indehaveren skal betale 13.268 kr. i moms for perioderne fra den 1. januar 2020 til 31. december 2020 vedrørende indehaverens levering af rengøringsydelser mod vederlag.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Bedømmelsen af, hvorvidt en person driver virksomhed efter skattelovgivningens regler og efter momslovens regler, hviler på forskellige kriterier. Det er derfor muligt at blive betragtet som en afgiftspligtig person i momslovens forstand, selvom man ikke i skattemæssig forstand anses for selvstændig erhvervsdrivende. Forskellen skal findes i, at det momsmæssige erhvervsbegreb er bredere end det skattemæssige.

For at levering af en ydelse (i dit tilfælde en rengøringsydelse) er momspligtig, er det efter momsloven en betingelse, at leveringen foretages mod vederlag af en afgiftspligtig person, der handler i denne egenskab.

Ved en afgiftspligtig person forstås enhver, der selvstændigt udøver økonomisk virksomhed. Det gælder uanset formålet med eller resultatet af den pågældende virksomhed. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Ved økonomisk virksomhed forstås i momslovens forstand alle former for virksomhed som producent, handlende eller tjenesteyder.

Hvor en person imidlertid tager aktive skridt ved at mobilisere ressourcer svarende til dem, der anvendes af en producent, handlende eller en person, der leverer tjenesteydelser, må personen anses for at udøve en økonomisk virksomhed, og personen skal derfor betragtes som en afgiftspligtig person.

Det antages, at det i almindelighed vil gælde, at deltagelse på en deleøkonomisk platform, hvorigennem varer eller tjenesteydelser leveres mod vederlag, indebærer en vis kontinuitet. En person, som deltager på en deleøkonomisk platform, fungerer på samme måde som en producent, handlende eller en person, der leverer tjenesteydelser, og skal derfor anses for at udføre en økonomisk aktivitet som omhandlet i momsloven.

Økonomisk virksomhed i momslovens forstand kan kun udøves selvstændigt. Lønmodtagere og andre personer er derfor ikke omfattet af begrebet.

Som anført ovenfor under punkt 1, er du ikke anset for lønmodtager.

Det må derfor lægges til grund, at du, som [...] på den deleøkonomiske platform [platform1], hvorigennem tjenesteydelser leveres mod vederlag, udøver aktiviteten selvstændigt.

De arbejdsydelser i form af rengøring, som du udfører f.eks. via [platform1], er herefter omfattet af momspligten i henhold til momslovens § 4, stk. 1. Se også Den juridiske vejledning afsnit D.A.4.1.1.

Du har pligt til at lade dig momsregistrere og betale moms, så snart det er åbenbart, at dine samlede honorarer, inden for en sammenhængende periode på 12 måneder, vil overstige 50.000 kr., se momslovens § 48 stk. 1 og Den juridiske vejledning 2020 afsnit D.A.4.1.2.

Det er vores vurdering, at det på det tidspunkt i 2020, hvor du begynder at erhverve indtægter ved rengøringsydelser, var åbenbart for dig, at honorarerne ville overstige 50.000 kr., og momspligten derfor er indtrådt på dette tidspunkt.

Ved vurderingen har vi lagt vægt på:

At du ved en indtægt på 66.341 kr. har haft så høj intensitet i arbejdet via platformen, at du må have haft en forventning om at overstige registreringsgrænsen.

Vi mener på den baggrund, at din aktivitet via og uden om [platform1] har haft et sådant omfang, at det har været åbenbart fra starttidspunktet, at du ville overstige registreringsgrænsen på 50.000 kr. inden for en 12 måneders periode.

Når der fejlagtigt ikke er opkrævet moms, anses momsen for at udgøre 20 % af bruttoindtægten, i henhold til momslovens § 27, stk. 1. Se også den juridiske vejledning D.A.8.1.1.12.

Vi opkræver det skyldige momsbeløb efter opkrævningslovens § 5.

Skattestyrelsens forslag

Din indkomst inkl. moms ved rengøringsydelser er oplyst til 66.341 kr.

Moms ved arbejdsydelser kan herefter opgøres til 20 % af 66.341 kr. eller i alt 13.268 kr.

Beløbet periodiseres således:

Periode

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Opgjort til

3.884 kr.

3.296 kr.

660 kr.

5.428 kr.

13.268 kr.

Angivet

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Ændring

3.884 kr.

3.296 kr.

660 kr.

5.428 kr.

13.268 kr.

Momsbeløbet er forholdsmæssigt fordelt under hensyn til, hvordan din indtægt er fordelt henover årets fire kvartaler.

Skattestyrelsens afgørelse

Du har ikke haft indvendinger mod det seneste forslag, og da der ikke er tilført nye oplysninger til sagen, fastholder vi de påtænkte ændringer.”

Skattestyrelsen har i udtalelse af 28. marts 2022 blandt andet anført:

Indkomståret:

Borger gør i sin klage opmærksom på, at sagen omhandler indkomståret 2020 og ikke 2019. Dette er jeg enig i. I vedlagte sagsnotat skriver jeg også, at jeg blev opmærksom på denne fejl efter udsendt afgørelse. Dog har alt korrespondance med borger (materiale fra borger, telefonsamtaler, e-boks, forslag mm.) drejet sig om indkomståret 2020.

Fejlen ses udelukkende på side 1, og under øvrige punkter som en tastefejl. I resten af afgørelsen står der korrekt indkomstår.

Borger burde derfor ikke være i tvivl om det omhandlende indkomstår.

Momspligtens indtræden:

Momspligten fastholdes. Det er fortsat vores vurdering, at i starten af 2020 hvor borger fortsat erhverver indtægter via rengøringsydelser, var åbenbart for borger (SKM2018.277.LSR), at honorarerne ville overstige 50.000 kr. over en 12 måneders periode, trods borgers intension jf. bemærkningerne i klagen. Borger begynder rengøringsarbejde i indkomståret 2019, og erhverver 10.358 kr. i slutningen af indkomståret 2019 jf. borgers oplysninger. For indkomståret 2020 har borger samlet set via arbejdsplatformen og via private rengøringer omsat for 66.341 kr.

Borger har ydermere den 24. august 2020 modtaget et orienteringsbrev (se bilag 11) fra Skattestyrelsen om, at hun skal være opmærksom på grænsen på de 50.000 kr. over en 12 måneders periode.

Momspligten anses derfor fortsat indtrådt 01.01.2020.”

Indehaverens opfattelse

Indehaverens har fremsat påstand om, at momspligten ikke er indtrådt den 1. januar 2020, og at det forhøjede momstilsvar for afgiftsperioderne i 2020, derfor skal nedsættes til 0 kr.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”Min klage vedrører 2 forhold:

Der er ikke tale om indkomståret 2019, men indkomståret 2020
Det var ikke åbenlyst for mig på tidspunktet for opstart af rengøringsydelser i 2020, at mine indtægter ville overstige kr. 50.000, derfor menr. jeg ikke at momspligten indtrådte på dette tidspunkt.

Jeg flyttede til Danmark i 2019, og startede i september måned med at arbejde på deltid for [platform1]. Tanken var at arbejde nogle timer hver uge i en kortere periode, mens jeg kom på plads i mit nye hjem, fik styr på alt det omkring at være ny i Danmark samt fokuserede på at få lært dansk til et niveau, hvor jeg kunne finde et fuldtids job, evt. inden for hotelbranchen – som jeg arbejdede i, før jeg flyttede til Danmark.

Det var derfor på intet tidspunkt min intentionen at arbejde fuld tid, eller i en længere periode som rengøringsassistent gennem [platform1]. Indtægterne fra [platform1] skulle blot sikre, at jeg midlertidigt i det mindste kunne betale mit privatforbrug, så jeg ikke var 100 % økonomisk afhængig af min mand.

Jeg valgte at tage en forlænget sommerferie i juni-august 2020 og i denne periode fokusere på at søge fuldtidsjob. Jeg tog derfor lidt ekstra timer hos [platform1] før den ferie hvor der ikke ville være nogle indtægter. Derfor er min indtægt relativt højere i maj 2020 end i årets første måneder – og herefter er der ingen indtægter før midt i september.

I mellemtiden blev Danmark underlagt corona restriktioner igen, og det var umuligt at finde ledige stillinger i hotelbranchen. Derfor valgte jeg efter længere overvejelser at fortsætte midlertidigt med at tage nogle jobs hos [platform1].

Det var derfor på ingen måde åbenlyst for mig i starten af 2020, at jeg ville have indtægter fra [platform1] på mere end kr. 50.000 inden for en 12 mdr. periode. Hvilket også først oversteg i løbet af november måned.”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet indehaverens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2020 med 13.268 kr. Skattestyrelsen har forhøjet momstilsvaret, idet de anser virksomhedens indtægter for momspligtige fra årets begyndelse, jf. momslovens § 3, stk. 1, § 4, stk. 1 og § 48, stk. 1.

Af momslovens § 3, stk. 1, fremgår:

”§ 3. Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.”

Momslovens § 3 gennemfører blandt andet bestemmelserne i momssystemdirektivets artikel 9 og 10, og skal fortolkes i overensstemmelse hermed. Følgende fremgår af momssystemdirektivets artikel 9 og 10 (uddrag):

”Art. 9

Stk. 1 Ved ”afgiftspligtig person” forstås enhver, der selvstændigt og uanset stedet udøver økonomisk virksomhed uanset formålet med eller resultatet af den pågældende virksomhed. (...)

Art. 10

Eftersom økonomisk virksomhed kun kan udøves selvstændigt, jf. artikel 9, stk. 1, er lønmodtagere og andre personer ikke omfattet af momsreglerne, i det omfang de er forpligtede over for deres arbejdsgiver ved en arbejdskontrakt eller ved et andet retligt forhold, som skaber et arbejdstager-arbejdsgiverforhold med hensyn til arbejds- og aflønningsvilkår og arbejdsgiverens ansvar.”

Af momslovens § 4, stk. 1 fremgår følgende (uddrag):

”§ 4.Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. (...)”

Af momslovens § 47 fremgår følgende (uddrag):

Ӥ 47.Afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, skal anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen. (...)

(...)

Stk. 6. Anmeldelse til registrering skal ske senest 8 dage inden påbegyndelse af registreringspligtig virksomhed. (...)”

Af momslovens § 48 fremgår følgende (uddrag):

”§ 48.Afgiftspligtige personer etableret her i landet skal uanset § 47, stk. 1, ikke registreres og betale afgift, når de samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 50.000 kr. årligt. (...)”

Det fremgår af sagens oplysninger, at indehaveren i perioden har haft indtægter vedrørende levering af rengøringsydelser, som har været leveret udenfor ansættelsesforhold, og som blandt andet har været formidlet via platformen. Indehaverens aktivitet er hermed påbegyndt i 2019 og videreført efter årsskiftet til 2020. På den baggrund finder Landsskatteretten, at indehaveren har drevet selvstændig økonomisk virksomhed af varig karakter, og at indehaverens levering af rengøringsydelser mod vederlag er omfattet af momslovens bestemmelser om momspligt, jf. §§ 3, stk. 1 og 4, stk. 1.

Pligten til at lade sig momsregistrer indtræder på det tidspunkt, hvor det er åbenbart, at den momspligtige omsætning for året vil overstige registreringsgrænsen på 50.000 kr., jf. momslovens § 47, stk. 1 og § 48, stk. 1 modsætningsvis. Det er rettens opfattelse, at indehaveren allerede ved årets begyndelse har haft en forventning om, at omsætningen for perioden fra 1. januar 2020 til 31. december 2020 ville overstige 50.000 kr. Retten har herved lagt vægt på, at indehaveren allerede i slutningen af 2019 har opnået en omsætning med aktiviteten. Ligesom retten har lagt vægt på, at der for perioden konstateres en omsætning på 66.341 kr.

Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 14. juni 2018 offentliggjort i SKM2018.277.LSR.

Det af indehaveren i øvrigt anførte, herunder senere indtrufne begivenheder, kan ikke føre til andet resultat.

Landsskatten stadfæster på baggrund heraf Skattestyrelsens afgørelse.