Kendelse af 04-09-2022 - indlagt i TaxCons database den 30-09-2022

Journalnr. 22-0024495

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioden 4. kvartal 2018

Fradrag for moms på husleje

0 kr.

10.000 kr.

0 kr.

Fradrag for moms på konsulenthonorar

0 kr.

16.250 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] APS, CVR-nr. [...1] (herefter "selskabet"), blev startet d. 5. august 2015 og er registreret under branchekoden "620200 Konsulentbistand vedrørende informationsteknologi" med formålet at udøve konsulent- og investeringsvirksomhed samt hermed forbundet virksomhed.

Selskabet ejes 100 % af én anpartshaver, [person1], som ligeledes er administrerende direktør i selskabet.

Selskabets registrerede adresse er C/O [person1] på [adresse1], [by1].

Selskabet anvendte i 2018 kvartalet som afgiftsperiode.

Resultater

Ifølge årsrapporten fra 2018 havde selskabet et bruttoresultat på 313.395 kr., og et ordinært resultat før skat på 9.442 kr.

Moms på husleje

Selskabet har i afgiftsperioden 4. kvartal 2018 fratrukket moms på husleje på i alt 10.000 kr. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for momsen og har dermed forhøjet selskabets momstilsvar tilsvarende.

Som dokumentation af lejeforholdet har selskabet fremlagt en lejekontrakt. Kontrakten er indgået mellem udlejeren [person2] og selskabet. [person2] er selskabets direktørs bror, og var derudover ansat i selskabet i 2018. Det fremgår af den fremlagte kontrakt, at lejen er fastsat til 50.000 kr. ekskl. moms per år, og at udlejeren ikke er momsregistreret.

Kontrakten vedrører lejemålet beliggende på adressen [adresse2], [by1]. Lejemålet anvendes ifølge selskabets direktør til alle selskabets administrative opgaver, herunder bogføring, regnskab og møder, som varetages af [person2]. Adressen tjener derudover som [person2]s private bolig.

Derudover har selskabet fremlagt en faktura for husleje i perioden 1. januar - 31. december 2017 i henhold til den ovennævnte lejekontrakt. Der fremgår ikke noget afgiftsbeløb af fakturaen.

Moms på konsulenthonorar

Selskabet har i afgiftsperioden 4. kvartal 2018 fratrukket moms på konsulenthonorar på i alt 16.250 kr. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for momsen og har dermed forhøjet selskabets momstilsvar tilsvarende.

Som dokumentation for den afløftede moms har selskabet fremlagt en faktura fra selskabet [virksomhed2] ApS. Det fremgår af fakturaen, at den angår udført arbejde frem til d. 15. december 2017, som ligeledes er faktureringsdatoen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar for afgiftsperioden 4. kvartal 2018 med henholdsvis 10.000 kr. og 16.250 kr. for ikke godkendt fradrag for moms på husleje og konsulenthonorar.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

"(...)

1. Udgifter til husleje og konsulenthonorar for 2017

1.1. De faktiske forhold

Husleje for 2017:

Selskabet har ved indkomstopgørelsen for indkomståret 2018 fratrukket 40.000 kr. vedrørende husleje til [person2] for perioden 1. januar 2017 - 31. december 2017.

[person2] er bror til selskabets direktør [person1].

Det fremgår af faktura 2017002 af 15. december 2017 fra [person2], at der er tale om leje for P- kontor/lager iht kontrakt og at lejen udgør 50.000 kr. Der fremgår ingen moms af fakturaen fra [person2].

Af lejekontrakt mellem [person2] og selskabet fremgår det, at lejen udgør i alt 50.000 kr. årligt ekskl. moms og at udlejer er ikke momsregistreret.

Selskabet har for perioden 1.10.2018 - 31.12.2018 angivet 10.000 kr. i købsmoms vedrørende ovennævnte faktura af 15. december 2017 fra [person2].

Konsulenthonorar vedrørende 2017:

Selskabet har ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2018 fratrukket 65.000 kr. vedrørende "Arbejde frem til 15. december 2017, Konsulenthonorar iht. aftale" ifølge faktura nr. 2 af 15. december 2017 fra [virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...2].

Selskabet har for perioden 1.10.2018 - 31.12.2018 angivet 16.250 kr. i købsmoms vedrørende ovennævnte faktura nr. 2 af 15. december 2017 fra [virksomhed2] ApS.

1.2. Selskabets bemærkninger

Vi har ikke modtaget bemærkninger til det fremsendte forslag af 17. december 2021.

1.3. Retsregler og praksis

Momsloven § 37 om fuld fradrag for moms for virksomhedens indkøb af varer og ydelser som udelukkende anvendes til brug for virksomhedens afgiftspligtige leverancer.

Momsloven § 56

Opkrævningsloven § 5.

Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a om fradrag for driftsomkostninger, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen kan ikke godkende fradrag jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a for indkomståret 2018 vedrørende husleje på 40.000 kr. og konsulenthonorar på 65.000 kr. til [virksomhed2] ApS, da udgifterne vedrører indkomståret 2017.

Skattestyrelsen kan derudover ikke godkende fradrag for købsmoms på 10.000 kr. vedrørende hus- lejen til [person2] for indkomståret 2017 jf. momslovens §37, da huslejen ikke omfatter moms.

Købsmoms på 16.250 kr. vedrørende faktura 2 af 15. december 2017 fra [virksomhed2] ApS kan ikke godkendes for perioden 1.10.2018 - 31.12.2018 jf. momslovens § 56, idet fakturaen er udstedt den 15. december 2017.

(...)"

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at selskabets momstilsvar nedsættes med henholdsvis 10.000 kr. og 16.250 kr. for fradrag for moms på husleje og konsulenthonorar.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

"(...)

[virksomhed1] ApS, cvrnr. [...1]

Hermed indgives klag over Skattestyrelsens afgørelse af 14. januar 2022 for indkomståret 2018.

Klagen vedrører begge afgørelsen punkter.

Begrundelse.

F ørste punkt

Der er ikke indrømmet fradrag for husleje for 2018.

Sagens forhold er at Selskabet ejers af [person1], [adresse1], [by1]. Huslejen vedrører adressen [adresse2]. Fra denne adresse udføres alle selskabets administrative opgaver, herunder bogføring, regnskab, møder. Lejemålet er brutto 190 kvadratmeter og tjener samtidig som bolig for [person2].

Imidlertid er lejemålet en forudsætning for selskabets drift, idet de administrative opgaver udføres af [person2], herunder er lejeforholdet aftalt imellem 2 uafhængige parter.

Under det pågældende lejemål ville selskabet selskabet ikke have mulighed for at udføre de aktiviteter der udgør selskabets indkomstgrundlag. Derfor er betingelserne i Statsskattelovens & , stk. 1, litra a., opfyldt.

Der er i et selskab, [virksomhed2] ApS, med samme administrative setup tilladt fradrag. Afgørelse herom fra Skattestyrelsen af 1. marts 2022 vedlægges.

Andet punkt

Der er ikke indrømmet fradrag for konsulentregning for ydelser udført for selskabet i 2017.

Begrundelsen for det nægtede fradrag er alene at ydelserne ikke vedrører indkomståret 2018.

Primært finder selskabet at fradragsnægtelsen er forkert, da det alene drejer sig om en periodisering.

Subsidiært ønsker selskabet om at få tilladelse til at anvende skatteforvaltningsloven § 29.

"I det omfang en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat hviler på en privatretlig disposition, kan told- og skatteforvaltningen tillade, at en efterfølgende ændring af dispositionen tillægges virkning for ansættelsen af indkomst- eller ejendomsværdiskat (omgørelse), hvis følgende betingelser er opfyldt:

· 1) Dispositionen må ikke i overvejende grad have været båret af hensyn til at spare eller udskyde skatter.
· 2) Dispositionen skal utvivlsomt have haft utilsigtede skattemæssige virkninger, der er væsentlige.
· 3) Dispositionen skal have været lagt klart frem for myndighederne.
· 4) De privatretlige virkninger af den ændring af dispositionen, der ønskes tillagt skattemæssig virkning, skal være enkle og overskuelige.
· 5) Alle, der skatteretligt vil blive berørt af en tilladelse til omgørelse, skal tiltræde omgørelsesanmodningen."

Alle 5 forhold i skatteforvaltningsloven § 29 er opfyldt.

Skatteankestyrelsen har ved afgørelsen skubbet et fradrag tilbage i tid. Det skal for god ordens skyld oplyses at Skatteankestyrelsen indkaldte selskabets materiale den 7. maj 2020 og først er kommet med en afgørelse 14. januar 2022. Den lange sagsbehandlingstid har medført at fradraget er "forældet" i forhold til det efter Skatteankenævnets rette indkomstår.

Endelig anføres det at selskabet ikke har haft fordel af at fradrage ydelserne i 2018. Selskabet har således været i en bedre situation ved at have fradraget ydelserne i 2017, hvor selskabets har haft positiv indkomst og betalt moms.

(...)"

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har undladt at imødekomme selskabets fradrag for købsmoms på husleje- og konsulentudgifter således, at momstilsvaret forhøjes med henholdsvis 10.000 kr. og 16.250 kr.

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

I medfør af momslovens § 37, stk. 1, jf. § 56, stk. 3, kan registrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift fradrage udgiften efter momsloven for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter momslovens § 13.

Fradrag for moms på husleje

Selskabet har i afgiftsperioden 4. kvartal 2018 fratrukket moms på husleje på i alt 10.000 kr. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for købsmomsen og har derfor forhøjet selskabets momstilsvar tilsvarende.

Udlejning af fast ejendom, herunder levering af el, vand og varme som led i udlejningen, er som udgangspunkt fritaget for moms. Det fremgår af momslovens § 13, stk. 1, nr. 8. Udlejeren har mulighed for frivilligt at lade sig momsregistrere i forhold til erhvervsmæssig udlejning således, at huslejen kan pålægges moms, dog ikke ved udlejning til boligformål. Det fremgår af momslovens § 51, stk. 1.

Det fremgår af sagens oplysninger, herunder af den fremlagte lejekontrakt, at udlejeren ikke er momsregistreret i henhold til momslovens § 51, stk. 1. Af selve fakturaen for lejeperioden 1. januar 2017 - 31. december 2017 på i alt 50.000 kr. er der ikke pålagt moms på huslejen. Under disse omstændigheder finder Landsskatteretten, at selskabet ikke er berettiget til at foretage momsfradrag på huslejen i henhold til momslovens § 37, stk. 1.

Det bemærkes i øvrigt, at leveringen af ydelsen samt faktureringen herfor, er sket i 2017.

Hvis omstændighederne havde været således, at der var tale om en momspligtig og momspålagt ydelse, vil selskabet ikke være berettiget til momsfradrag herfor i 2018, idet afgiftspligten og dermed fradragsretten allerede vil have indtrådt i 2017, jf. momslovens §§ 23, stk. 2 samt 56, stk. 1 og 3.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse i forhold til dette punkt.

Fradrag for moms på konsulenthonorar

Selskabet har i afgiftsperioden 4. kvartal 2018 fratrukket moms på et konsulenthonorar på i alt 16.250 kr. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for momsen og har dermed forhøjet selskabets momstilsvar tilsvarende.

Afgiftspligten indtræder på ydelsernes leveringstidspunkt, jf. momslovens § 23, stk. 1. På den fremlagte faktura fremgår der alene oplysninger om, at fakturaen vedrører arbejde frem til d. 15. december 2017. Der foreligger således ikke entydige oplysninger om ydelsernes leveringstidspunkt, og derfor anses faktureringstidspunktet d. 15. december 2017 som leveringstidspunktet, jf. momslovens § 23, stk. 2.

Virksomheder skal for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og indgående afgift, jf. momslovens § 56, stk. 1. Den indgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter momsloven på virksomhedens fradragsberettigede indkøb i perioden, jf. momslovens § 56, stk. 3. Momsen kan fratrækkes i samme afgiftsperiode, hvor afgiftspligten er opstået.

Virksomhedens afgiftsperiode er kvartalsvis, og afgiftspligten opstod i 4. kvartal 2017, hvor konsulentydelserne må anses som leveret. Landsskatteretten finder herefter, at der ikke kan godkendes fradrag i afgiftsperioden 4. kvartal 2018 for moms på køb af konsulentydelser i 2017.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse i forhold til dette punkt.