Kendelse af 15-01-2024 - indlagt i TaxCons database den 16-02-2024

Journalnr. 22-0020766

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioden 2. halvår 2018

Salgsmoms af indsætninger fra ”ven privat”

1.330 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Afgiftsperioden 1. halvår 2019

Salgsmoms af indsætninger fra ”ven privat”

1.424 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Afgiftsperioden 2. halvår 2019

Salgsmoms af indsætninger fra [KA]

1.300 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Salgsmoms af indsætninger fra ”ven privat”

2.125 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Salgsmoms af indsætninger fra [MB]

1.000 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Salgsmoms af indsætninger fra [KRJ]

680kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Købsmoms af bilag 1279

0 kr.

1.508 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at [person1] (herefter indehaveren) i 2018 og 2019 var registreret med virksomheden [virksomhed1] med CVR-nummer [...1]. Indehaveren var ligeledes i 2019 registreret som stifter af selskabet [virksomhed2] ApS med CVR-nummer [...2] og selskabet [virksomhed3] ApS med CVR-nummer [...3].

Virksomheden [virksomhed1] er registreret med startdato den 3. maj 2011 og var i perioden den 3. september 2015 til den 31. juli 2021 registreret under branchekoden ”561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v.”.

Indehaveren har indberettet følgende momsoplysninger:

2. halvår 2018

1. halvår 2019

2. halvår 2019

Salgsmoms

32.332 kr.

0 kr.

0 kr.

Købsmoms

15.217 kr.

0 kr.

0 kr.

Moms til afregning

17.115 kr.

0 kr.

0 kr.

Det fremgår af den påklagede afgørelse, at virksomheden havde tre pandekagevogne, hvorfra indehaveren solgte pandekager rundt omkring i [by1], herudover havde virksomheden også en madbod på [adresse1] i 2019.

Skattestyrelsen har ved uanmeldt kontrolbesøg den 7. maj 2019 truffet en af indehaverens medarbejdere [TB] ved en pandekagebod på [adresse2] i [by1].

Skattestyrelsens sagsbehandler observerede, at der i pandekageboden blev modtaget betaling med [finans1] på nr. [...].

Skattestyrelsen har den 14. maj 2019 anmodet indehaveren om regnskabsmateriale for perioden 1. januar til 31. december 2018 på baggrund af en indberetning af moms med 0 kr. for 2018.

Skattestyrelsen har den 13. marts 2020 anmodet indehaveren om regnskabsmateriale, herunder kontospecifikationer, kontoplan, resultatopgørelse, saldobalance, kasseregnskab og bankkonto for indehaveren samt indehaverens virksomhed for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2019.

Skattestyrelsen har den 22. april 2020 fremsendt anmodning til indehaverens bank om fremsendelse af bankkontoudskrifter for samtlige af indehaverens bankkonti for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2019.

Den 29. april 2020 fremsendte [finans2] kontoudskrifter for indehaverens bankkonti, [...02] og [...82].

Skattestyrelsen har for indkomståret 2018 beregnet indehaverens privatforbrug til 21.456 kr. og har i den forbindelse den 19. august 2020 anmodet om specifikation af indehaverens privatforbrug, herunder redegørelse for de forhold der bør tages i betragtning, dokumentation for pengeoverførsler til indehaverens bank, lånedokumenter med angivelse af rente- og afdragsvilkår samt regnskabsmateriale i form af blandt andet årsregnskaber, bogføring, kasseafstemninger, momsregnskab, lønsedler, [finans1] oplysninger samt betalingsmuligheder ved stader/udsalgssteder.

Skattestyrelsen har i brev til [finans1] A/S den 7. oktober 2020 og den 26. oktober 2020 anmodet om oplysninger vedrørende indehaveren og indehaverens virksomheds brug af [finans1], herunder hvilken person og hvilken konto [finans1] nummeret [...] er tilknyttet, og hvilken konto indehaveren er tilknyttet, samt hvilken konto indehaverens virksomhed er tilknyttet.

Indehaverens revisor [RJ] har den 4. januar 2021 fremsendt virksomhedens finansbalance og virksomhedens kontospecifikationer for indkomståret 2019.

Den 27. januar 2021 har Skattestyrelsen indkaldt yderligere materiale fra indehaveren, herunder blandt andet bankkontoudtog for reg.nr.: [...], kontonr.: [...64], redegørelse for omsætningen, daglige kasseafstemninger, opgørelse over eget vareforbrug, samtlige indtægts- og udgiftsbilag og huslejekontrakter.

Indehaveren har af flere omgange fremsendt materiale til Skattestyrelsens sagsbehandler, blandt andet den 11. februar 2021, den 18. marts 2021, den 22. marts 2021, den 15. april 2021, den 17. april 2021, den 11. maj 2021 samt den 5. november 2021.

Indehaveren har den 11. februar 2021 fremsendt kontoudskrift for [finans2] konto med reg.nr.: [...] og kontonr.: [...64] for perioden 1. januar 2019 til 30. september 2019.

Indehaverens revisor [KM] har den 28. april 2021 fremsendt en detaljeret råbalance for indehaverens virksomhed for indkomståret 2018.

Følgende fremgår af kontospecifikationerne for indkomståret 2018:

Konto

Ultimo saldo

Omsætning, DK

221.330,26 kr.

Følgende fremgår af kontospecifikationerne for indkomståret 2019:

Konto

Ultimo saldo

Varesalg [finans1]

101.633,35 kr.

Varesalg

1.466.221,05 kr.

Vedligeholdelse

38.401,92 kr.

Skattestyrelsen har efter gennemgang af indehaverens private bankkonto fundet følgende indsætninger i indkomståret 2018, som Skattestyrelsen har anset som værende yderligere omsætning i indehaverens virksomhed:

Dato

Nr.

Tekst

Beløb

06.03.2018

7

[finans1]: [KA]

1.000 kr.

18.05.2018

8

[finans1]: [JB]

1.000 kr.

01.07.2018

8

[finans1]: [AT]

500 kr.

08.08.2018

8

[finans1]: [MG]

50 kr.

14.11.2018

8

[finans1]: [SK]

5.000 kr.

15.12.2018

8

[finans1]: [SK]

1.100 kr.

Skattestyrelsen har efter gennemgang af indehaverens private bankkonto fundet følgende indsætninger i indkomståret 2019, som Skattestyrelsen har anset som værende yderligere omsætning i indehaverens virksomhed:

Dato

Nr.

Tekst

Beløb

18.01.2019

10

Overførsel

10.000 kr.

18.02.2019

10

Lån ug

8.500 kr.

14.03.2019

8

[finans1]: [DF]

1.000 kr.

03.04.2019

8

[finans1]: [DF]

6.000 kr.

07.06.2019

8

[finans1]: [ALG]

119 kr.

02.07.2019

7

[finans1]: [KA]

1.500 kr.

02.07.2019

8

[finans1]: [K]

570 kr.

10.07.2019

7

[finans1]: [KA]

3.000 kr.

11.10.2019

8

[finans1]: [H]

2.000 kr.

13.10.2019

8

[finans1]: [LF]

277 kr.

12.11.2019

8

[finans1]: [MF]

1.500 kr.

15.11.2019

8

[finans1]: [M]

530 kr.

29.11.2019

8

[finans1]: [AA]

750 kr.

03.12.2019

7

[finans1]: [KA]

2.000 kr.

12.12.2019

8

[finans1]: [E]

5.000 kr.

Skattestyrelsen har efter gennemgang af indehaverens erhvervskonto fundet følgende indsætninger i indkomståret 2019, som Skattestyrelsen har anset som værende yderligere omsætning i indehaverens virksomhed:

Dato

Nr.

Tekst

Beløb

30.11.2019

13

[MB]

5.000 kr.

31.12.2019

10

[...] [KRJ]

3.400 kr.

Det fremgår af indehaverens R75, at der for indkomståret 2018 var oplyst et underskud af virksomhed på 14.610 kr. og for indkomståret 2019 et overskud af virksomhed på 194.753 kr.

Indehaveren har den 5. november 2021 fremsendt bilag 1279. Det fremgår af dette bilag, at der er tale om en rykker udsendt af [virksomhed4] A/S til [person2] på [adresse3], [...] i [by1] Det fremgår, at rykkeren er udsendt den 16. september 2019 vedrørende en faktura, fakturanr. 27334, med dato den 2. september 2019 på 9.427,50 kr.

Det fremgår ikke af rykkeren, hvilken ydelse der er udført, eller hvor på ejendommen denne ydelse er udført.

Det fremgår af bankkontoudtog for konto [...64], som er adresseret til virksomheden, at der den 20. september 2019 er betalt 9.427,50 kr. med posteringsteksten ”Kloark håndv t erhve [...]”.

Skattestyrelsen har i brev af 15. december 2021 tilbagekaldt afgørelsen, for så vidt angår momstilsvar for 1. halvår 2018.

Indehaveren har i klagen af 1. marts 2022 indsat skærmbilleder af fire forskellige erklæringer fra [KA], [SK], [KRJ] og fra [MB].

Det fremgår af erklæringen fra [KA], at denne er underskrevet den 25. februar 2022, og at [KA] erkender at have overført følgende beløb til indehaveren efter aftale om lån, som er blevet tilbagebetalt kontant:

Dato

Beløb

6. april 2018

1.000 kr.

2. juli 2019

1.500 kr.

10. juli 2019

3.000 kr.

3. december 2019

2.000 kr.

I alt

7.500 kr.

Det fremgår af erklæringen fra [SK], at denne er underskrevet den 26. februar 2022, og at [SK] erkender at have overført følgende beløb til indehaveren efter aftale om lån, som er blevet tilbagebetalt kontant:

Dato

Beløb

14. august 2018

5.000 kr.

15. december 2018

1.100 kr.

I alt

6.100 kr.

Det fremgår af erklæringen fra [KRJ], at denne er underskrevet den 23. februar 2022, og at [KRJ] erkender at have overført følgende beløb til indehaveren efter aftale om lån, som er blevet tilbagebetalt kontant:

Dato

Beløb

18. januar 2019

10.000 kr.

18. februar 2019

8.500 kr.

31. december 2019

3.400 kr.

I alt

21.900 kr.

Det fremgår af erklæringen fra [MB], at denne er underskrevet den 27. februar 2022, og at [MB] erkender at have overført 5.000 kr. den 30. november 2019 til indehaverens ferie på Jamaica, og at pengene er blevet tilbagebetalt kontant.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har anset indsætninger fra ”ven privat”, [KA], [MB] og [KRJ] for momspligtige og forhøjet virksomhedens salgsmoms med henholdsvis 1.330 kr., 1.424 kr. og 5.105 kr. for afgiftsperioderne 2. halvår 2018, 1. halvår 2019 og 2. halvår 2019. Skattestyrelsen har endvidere nedsat virksomhedens købsmoms med 1.508 kr. i 2. halvår 2019 vedrørende bilag 1279.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

(...)

Vi har gennemgået det indsendte regnskabsmateriale, og har konstateret følgende:

Det er ikke samtlige udgifter, der er dokumenteret ved faktura/bilag.
Nogle af de modtaget bilag vedrører ikke [virksomhed1]/[person1]. De er i [AP]s navn.
For pandekagevognen kan der ikke fremlægges et ført og afstemt kasseregnskab. Vi kan derfor ikke kontrollere, om omsætningen er medregnet og opgjort korrekt.
For madboden er omsætningen bogført efter bankkontoudtog. Der er kun mulighed for at betale med [finans1], og betalingen går ind på [adresse1]s konto, hvorefter der afregnes til dig.
Der fremgår indsættelser på din virksomheds konto (reg.nr: [...], kontonr.: [...64]) og din private konto (reg.nr.: [...], kontonr.: [...82]), som ikke ses bogført i kontospecifikationen for omsætning.
Der er ikke redegjort for det kontante salg i pandekageboden.

Ud fra ovenstående konstateringer er det vores opfattelse, at regnskabsmaterialet er mangelfuldt. Vi har ikke haft mulighed for at kontrollere, om omsætningen er medregnet korrekt i forhold til, at der ikke kan redegøres for den kontante omsætning, samt der ikke er foretaget daglige kasseafstemning. Vi har ikke haft mulighed for at følge transaktionssporet, hvilket vil sige fra bilag til kontospecifikation samt fra kontospecifikation til regnskab for udgifterne.

Derfor mener vi ikke, at regnskabsmaterialet er egnet som grundlag for opgørelsen af momsen. Vi tilsidesætter derfor regnskabsgrundlaget, og fastsætter den moms du skal betale efter et skøn. Se opkrævningsloven § 5, stk. 2.

Salgsmoms

Du skal betale moms af varer og ydelser, du leverer mod vederlag her i landet. Se momslovens § 4, stk. 1.

Vi har gennemgået og forhøjet grundlaget for den skat du skal betale efter et skøn. Skønnet er baseret på den opgjorte omsætning ud fra regnskabet samt indsættelser på virksomhedens konto og din private konto. Se bilag 1 og 2.

Salgsmoms er skønnet til:

1. halvår 2018

2. halvår 2018

1. halvår 2019

2. halvår 2019

Skønnet salgsmoms

26.362 kr.

40.275 kr.

165.657 kr.

265.308 kr.

Købsmoms

Som momsregistreret virksomhed kan du som hovedregel trække momsen fra, når du køber varer og ydelser, som udelukkende videresælges eller bruges til virksomhedens drift. Se momslovens § 37, stk. 1.

Vi har fastsat købsmomsen ud fra det materiale, der er tilsendt til os. Se bilag 1 for 2018 og bilag 2 for 2019.

Ved gennemgangen af materialet har vi nægtet fradrag for købsmoms af en række udgifter, da de ikke er fyldestgørende dokumenteret ved fakturaer/bilag. Udskrift af et kontoudtog anses ikke som fyldestgørende dokumentation, idet det ikke fremgår hvilken vare/ydelse, der er købt og til hvilket beløb.

Disse udgifter tager vi ikke højde for ved vores skøn af købsmomsen.

Der kan ikke godkendes fradrag for købsmoms af beløb, der er hensat til revisor. Købsmomsen kan først fratrækkes i de år, hvor der foreligger en faktura. Se momsloven § 37.

1. halvår 2018

2. halvår 2018

1. halvår 2019

2. halvår 2019

Skønnet købsmoms

14.955 kr.

12.732 kr.

103.397 kr.

138.437 kr.

Opgørelse af skønnet moms

Skønnet moms til indberetning og betaling opgjort efter opkrævningslovens § 5, stk. 2, er opgjort således:

1. halvår 2018

2. halvår 2018

1. halvår 2019

2. halvår 2019

Skønnet salgsmoms

26.362 kr.

40.275 kr.

165.657 kr.

265.308 kr.

Skønnet købsmoms

14.955 kr.

12.732 kr.

103.397 kr.

138.437 kr.

Skønnet moms i alt

11.407 kr.

27.543 kr.

62.260 kr.

126.871 kr.

Yderligere moms til betaling

1. halvår 2018

2. halvår 2018

1. halvår 2019

2. halvår 2019

Skønnet moms

11.407 kr.

27.543 kr.

62.260 kr.

126.871 kr.

Indberettet moms

4.106 kr.

17.115 kr.

0 kr.

0 kr.

Moms til betaling

7.301 kr.

10.428 kr.

62.260 kr.

126.871 kr.

2.5. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelser til din mail af den 5. november 2021

Indsættelser i 2018 og 2019

Du har kort redegjort for indsættelser på din private konto og erhvervsmæssige konto.

Efter en ny gennemgang er indsættelser nedenfor ikke medregnet i din skattepligtige indkomst.

(...)

Øvrige indsættelser du har redegjort for, men som fortsat anses for skattepligtig indkomst, se redegørelse nedenfor.

(Tabeller udeladt)

(...)

Nr. 7

Overførsel fra [KA]. Det er blot oplyst, at det er fra ven privat. Der er ikke dokumenteret eller redegjort for, hvorfor beløbet overføres til din konto. I regnskab for 201 er der i balancen opført en gæld (tilgodehavende) til [KA] på 10.000 kr.

Såfremt det er tilbagebetaling af lån du har ydet til [KA], er der ikke indsendt lånedokumenter, rente- og afdragsvilkår m.m. fremgår. Endvidere ses det umiddelbart ikke af dine bankkontoudtog, at du har overført beløb til [KA].

Da vi ikke har modtaget låneaftalerne, anser vi derfor ikke lånene for fyldestgørende dokumenteret. Efter en samlet vurdering af disse forhold mener vi ikke, at din forklaring støttes af objektive omstændigheder, og vi mener derfor ikke, at det er bevist, at der er tale om reelle gældsforhold.

Nr. 8

[finans1] indsættelser fra forskellige personer, hvor der i forklaringen er anført fra ven privat. Det er ikke dokumenteret eller redegjort for, hvorfor beløbene indsættes på din konto. Vi har ikke modtaget nogen form for dokumentation eller redegørelse for, hvad beløbene omhandler. Vi har tidligere oplyst til dig, at vi behøvede en nærmere redegørelse for, i hvilken sammenhæng beløbene er overført. Vi har vurderet, at beløbene er skattepligtige indtægter, som ikke stammer fra allerede beskattede kontanter eller skattefrie midler. Se statsskatteloven § 4.

(...)

Nr. 10

Overførsel fra [KRJ]. Der er i skemaet blot oplyst privat fra [KRJ]. Det er i mailen oplyst, at beløbet på 10.000 kr. er i en størrelsesorden, hvor det giver sig selv, at der ikke er tale om salg af pandekager. Det er ikke dokumenteret eller redegjort for, hvorfor beløbene indsættes på din konto.

(...)

Nr. 13

Overførsel fra [MB]. Det er oplyst, at det er lån fra ven til ferie på Jamaica. Der er ikke indsendt lånedokumenter, som kan dokumentere at der foreligger et lån.

Optaget lån / ydet lån

Du har i din redegørelse oplyst, at du har lånt penge af private långivere, og at du har lånt penge ud. Der er ikke indsendt lånedokumenter med blandt andet rente- og afdragsvilkår.

Da vi ikke har modtaget låneaftalerne, anser vi derfor ikke lånene for fyldestgørende dokumenteret. Efter en samlet vurdering af disse forhold mener vi ikke, at din forklaring støttes af objektive omstændigheder, og vi mener derfor ikke, at det er bevist, at der er tale om reelle gældsforhold.

Vi har derfor vurderet, at beløbene er skattepligtige indtægter, som ikke stammer fra allerede beskattede eller skattefrie midler. Se statsskatteloven § 4.

Indsættelser fra venner / bekendte

Vi har ikke modtaget nogen form for dokumentation eller redegørelse for, hvad beløbene omhandler. Vi har tidligere oplyst til dig, at vi behøvede en nærmere en redegørelse for, i hvilken sammenhæng beløbene er overført. Vi har vurderet, at beløbene er skattepligtige indtægter, som ikke stammer fra allerede beskattede eller skattefrie midler. Se statsskattelovens § 4.

(...)

Udgifter i 2019

(...)

Vedligeholdelse

(...)

Bilag 1502 og 1279 kan fortsat ikke godkendes, da bilagene ikke er udstedt i dit eller din virksomheds navn. Bilagene kan derfor ikke godkendes, da du ikke anses for at være rette omkostningsbærer, og udgiften ikke ses at vedrøre dig eller din virksomhed.

Vedrørende bilag 1279 oplyses det, at det er en udgift til [virksomhed4], som er betalt af [person2]. Endvidere oplyses det, at du og [person2] delte lejemålet mellem jer på det tidspunkt, og at det var forskelligt, hvem der betalte regningen.

På fakturaen fremgår det, at varen/ydelsen er udført den 2. september 2019. Det vil sige 1 dag efter du overtager lejemålet. Da det er en rykker for betalingen, fremgår det ikke, hvilken ydelse/vare der er udført eller hvor på ejendommen det er udført.

Ifølge lejekontrakten, som tidligere er indsendt, fremgår det, at [virksomhed1] er lejer. Endvidere fremgår det af punkt 6.1 i lejekontrakten, at lejemålet overtages i nyistandsat og i indflytningsklar stand. Beløbet ses ikke at være hævet fra din konto.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Skattestyrelsens bemærkninger til klagers synspunkter:

Nr. 7

I afgørelse af 7. december 2021 har Skattestyrelsen anført følgende:

(...)

Af bilag 87 fremgår det, at indsættelser fra [KA] er opgjort til 1.000 kr. for indkomståret 2018 og 6.500 kr. for indkomståret 2019. Beløbene er opgjort som en samlet sum sammen med de øvrige indsættelser på den private konto. Se bilag 87.

Der er indsat følgende beløb:

DATO

BELØB

06.03.2018

1.000 kr.

02.07.2019

1.500 kr.

10.07.2019

3.000 kr.

03.12.2019

2.000 kr.

I alt

7.500 kr.

Klager omtaler, at Skattestyrelsen når frem til 10.000 kr.

Dette er ikke korrekt. Skattestyrelsen oplyser i afgørelsen af 7. december 2021, at der i regnskabet er opført en gæld til [KA] i balancen for 2018. Klager må have misforstået

Nr. 13

Der er i klagen indsendt en erklæring fra [MB] om, at der er indsat 5.000 kr. den 30. november 2019 til [person1]s ferie på Jamaica. Pengene er tilbagebetalt kontant.

Skattestyrelsen har i sagsbehandlingen indkaldt diverse redegørelser og lånedokumenter. Det har blot været oplyst, at det er fra en ven til ferie på Jamaica.

En efterfølgende udarbejdet låneerklæring anses ikke for fyldestgørende dokumentation. Der er lagt vægt på, at der ikke er anført aftale om tilbagebetaling, erklæringen er underskrevet den 27. februar 2022 samt at der ikke er dokumentation for tilbagebetaling af lånet.

Bilag 1279

Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke kan imødekommes fradrag for udgiften. Der er ikke fremført nye yderligere oplysninger, som kan begrunde en ændring.

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

(...)”

Klagerens opfattelse

Indehaveren har nedlagt påstand om, at salgsmomsen for 2. halvår 2018, 1. halvår 2019 og 2. halvår 2019 skal nedsættes til 0 kr., og at der skal godkendes fradrag for købsmoms med 1.508 kr. i 2. halvår 2019 vedrørende bilag 1279.

Indehaveren har til støtte herfor bl.a. anført følgende:

Klage til skatteankestyrelsen

De omhandlende punkter som ønskes, at tage udgangspunkt i og indgive en klage omhandler indsættelser i 2018 og 2019 på privat og erhvervsmæssig konto samt klage over bilag 1279. Formålet med klage, er at få skat til at revidere de klagepunkter som henvendelsen er rettet imod.

Indsættelser på privat konto i 2018/2019:

Nr. 7

Opgørelsen fra skat på nr. 7 omhandlende gæld til [KA] anses til at være 7.500kr. og ikke 10.000kr, hvad skat er kommet frem til. Ifølge indsættelserne til 2018/2019 gir dette 7.500kr. Ydermere bekræftes det i det vedhæftede dokument at [KA] og [person1] har indgået en privat gældsaftale som er blevet tilbagebetalt.

(Billede undladt)

(...)

Nr. 8

Erklæring fra [SK]

(Billede undladt)

(...)

Nr. 10

Erklæring fra [KRJ]

(Billede undladt)

(...)

Nr. 13

(Billede undladt)

(...)

Bilag 1279

Vedrørende bilag 1279 som figurerer i 2019 under vedligeholdelse på 9427, 50 kr. til VVS’eren [virksomhed4] har jeg dokumenter, som støtter og underbygger min klage.

Jeg antager vi, at problemet for SKAT er, at modtageradresse er [person2]. Det forholder sig sådan, at [person1] og [person2] deler lejemålet mellem dem på det tidspunkt. Det var lidt forskelligt hvem af de 2 der betalte regningerne for vedligeholdelse af erhvervslejemålet. Men i dette tilfælde, betalte [person1] via firmaet regningen. Andre gange var det [person2] der betalte. Ydelsen er udført på ejendommen som fremgår klart af i billede dokumentationen og yderligere konfirmation fra ejendommen om, at vedligeholde og udbedring er foretaget og hævet på [virksomhed1]’s konto. Se vedhæftet fil, hvor ejendommen bekræfter og kontoudtog fremkommer.

(Billede undladt)

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen omhandler, hvorvidt Skattestyrelsen med rette har forhøjet virksomhedens salgsmoms med henholdsvis 1.330 kr., 1.424 kr. og 5.105 kr. for afgiftsperioderne 2. halvår 2018, 1. halvår 2019 og 2. halvår 2019, samt hvorvidt Skattestyrelsen med rette har nedsat virksomhedens købsmoms med 1.508 kr. i afgiftsperioden 2. halvår 2019 vedrørende bilag 1279.

Retsgrundlaget

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Det fremgår af momslovens § 23, stk. 1, at afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted.

Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften efter denne lov. Dette fremgår af momslovens § 27.

Af momslovens § 37, stk. 1 og stk. 2, nr. 1, fremgår endvidere følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden

(...)”

Registrerede virksomheder skal til dokumentation for den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, jf. § 82 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015.

Fakturaerne skal ifølge § 58 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 indeholde følgende:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.

Det følger af momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt., at betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Dette fremgår af momslovens § 55.

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden.

Det fremgår af dagældende opkrævningslovs § 5, stk. 2 (lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016), at kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke fastsættes på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen fastsætte tilsvaret skønsmæssigt.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten har i afgørelsen i klagesagen med sagsnr. [sag1] vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2018 og 2019 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse vedrørende forhøjelse af indehaverens skattepligtige indkomst med henholdsvis 6.920 kr. og 40.917 kr. i indkomstårene 2018 og 2019.

Landsskatteretten har i ovennævnte afgørelse fundet, at indsætninger på indehaverens bankkonto fra [KA], [MB], [KRJ], som efter indehaverens forklaring var fra ”ven privat” på henholdsvis 8.650 kr. inkl. moms og 51.146 kr. inkl. moms, stammer fra erhvervsmæssig virksomhed. Idet indsætningerne stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, finder retten, at det er berettiget, at Skattestyrelsen har beregnet salgsmoms af indsætningerne.

Landsskatteretten har i ovennævnte sag ligeledes fundet, at de af indehaveren fremlagte regnskabsbilag var så utilstrækkelige, at det ikke kunne lægges til grund for en ændring af den fastsatte skattepligtige indkomst.

Retten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at skønne salgsmoms af indsætningerne på indehaverens bankkonto for afgiftsperioderne 2. halvår 2018, 1. halvår 2019 og 2. halvår 2019, idet der må anses at være tale om vederlag for momspligtige leverancer.

Landsskatteretten finder på baggrund af ovenstående, at virksomheden er afgiftspligtig af salgsmomsen vedrørende indsætningerne med henholdsvis 1.330 kr., 1.424 kr. og 5.105 kr. i afgiftsperioderne 2. halvår 2018, 1. halvår 2019 og 2. halvår 2019.

Landsskatteretten har endvidere i ovennævnte sag med sagsnr. [sag1] stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse vedrørende nedsættelse af indehaverens fradrag vedrørende udgiftsbilag 1279 med 6.034 kr.

Retten finder på baggrund af dette, at virksomhedens købsmoms skal nedsættes med 1.508 kr. Retten har lagt vægt på, at bilaget er udstedt til en anden end indehaveren, og at det fremlagte bilag er en rykker for betaling, hvoraf der ikke fremgår hvilken ydelse eller varer, der er udført eller købt, samt hvor på ejendommen det er udført.

Landsskatteretten stadfæster på baggrund af ovenstående Skattestyrelsens afgørelse.