Kendelse af 07-12-2023 - indlagt i TaxCons database den 19-01-2024

Journalnr. 22-0017334

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

2. halvår 2018

Salgsmoms

329.686 kr.

Hjemvisning

Stadfæstelse

Købsmoms

32.969 kr.

Hjemvisning

Nedsættes til 23.033 kr.

1. halvår 2019

Salgsmoms

327.298 kr.

Hjemvisning

Stadfæstelse

Købsmoms

32.730 kr.

Hjemvisning

Forhøjes til 57.645 kr.

2. halvår 2019

Salgsmoms

428.599 kr.

Hjemvisning

Stadfæstelse

Købsmoms

42.860 kr.

Hjemvisning

Nedsættes til 0 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, at enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1], herefter virksomheden, er registreret med startdato den 27. september 2011. Virksomheden er registreret under branchekoden ”811000 Kombinerede serviceydelser”.

Indehaveren har angivet følgende i moms:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. halvår 2018

228.876

221.447

7.429

2. halvår 2018

162.794

76.318

86.476

I alt

391.670

297.765

93.905

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. halvår 2019

330.841

149.687

181.154

2. halvår 2019

371.530

206.111

165.419

I alt

702.371

355.798

346.573

Skattestyrelsen har indhentet kontoudtog fra indehaverens bank og pengeinstitutter for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2019 for bl.a. følgende konti:

[finans1], reg. nr. [...], kontonr. [...21]
[finans1], reg. nr. [...], kontonr. [...13]
[finans1], reg. nr. [...], kontonr. [...05]
[finans1], reg. nr. [...], kontonr. [...27]
[finans1], reg. nr. [...], kontonr. [...79]

Det fremgår af Skattestyrelsens bilag 1 til den påklagede afgørelse, at der på virksomhedens og indehaverens bankkonti hos [finans1], har været 144 indsætninger på i alt 3.196.803,62 kr. inkl. moms i 2018. Indsætningerne fremgår blandt andet med posteringsteksterne ”[virksomhed2] APS 1152”, ”INV 1153”, ”FAKT 1159 (PB)”, ”[virksomhed3] A/S”, ”[virksomhed4]”, ”2018-4149” eller er MobilePay indsætninger. Indsætningerne er på mellem 20 kr. og 154.000 kr.

Det fremgår endvidere af Skattestyrelsens bilag 1 til den påklagede afgørelse, at der på virksomhedens og virksomhedsindehaverens bankkonti hos [finans1], har været 146 indsætninger for i alt 3.779.487,70 kr. inkl. moms i 2019. Indsætningerne fremgår blandt andet med posteringsteksterne ”[virksomhed2] APS 1204”, ”FAKTURA 1203”, ”OVERFØRSEL”, ”[x1]” eller er MobilePay indsætninger. Indsætningerne er på mellem 10 kr. og 163.429,10 kr.

Skattestyrelsen har opgjort omsætningen uden moms til henholdsvis 2.557.443 kr. og 3.023.590 kr. i afgiftsperioderne i 2018 og 2019.

Skattestyrelsen har opgjort salgsmomsen for perioden 2. halvår 2018 til 329.686 kr., for perioden 1. halvår 2019 til 327.298 kr. og for perioden 2. halvår 2019 til 428.599 kr.

Skattestyrelsen har skønnet købsmoms på 10 % af salgsmomsen, svarende til henholdsvis 32.969 kr., 32.730 kr. og 42.860 kr. for afgiftsperioderne 2. halvår 2018, 1. halvår 2019 samt 2. halvår 2019.

Indehaverens repræsentant har den 8. juni 2023 fremsendt regnskabsmateriale i form af saldobalance for afgiftsperioderne i 2018, årsrapport for afgiftsperioderne i 2019, opgørelse af virksomhedens skattepligtige indkomst for afgiftsperioderne i 2019, opgørelse af indskudskonto ved indtræden samt kapitalafkastgrundlag, udskrift vedrørende virksomhedsordningen og udskrift til brug for selvangivelse.

Det fremgår af den fremlagte saldobalance, at der i afgiftsperioderne i 2018 var en omsætning på 1.566.683 kr., direkte omkostninger på 669.049,23 kr., lønninger på 411.044,02 kr., salgs- og rejseomkostninger på 5.159,70 kr., udgifter til autodrift på 484.392,28 kr., lokaleomkostninger på 1.078,23 kr., administrationsomkostninger på 23.143,79 kr. og renteudgifter på 392,74 kr. svarende til et årsresultat på -27.576,90 kr.

Det fremgår af den fremlagte årsrapport for afgiftsperioderne i 2019, at der var en nettoomsætning på 2.809.486 kr., et vareforbrug på 449.760 kr., lokaleomkostninger på 4.242 kr., salgs- og distributionsomkostninger på 15.747 kr., administrationsomkostninger på 63.422 kr., udgifter til autodrift på 722.059 kr., personaleomkostninger på 1.177.447 kr., udgifter til af- og nedskrivning af materielle og immaterielle anlægsaktiver på 18.964 kr. og finansielle omkostninger på 74 kr. svarende til et årsresultat på 357.771 kr.

Indehaverens repræsentant har den 15. oktober 2023 fremsendt nyt materiale på sagen i form af udgiftsbilag.

Repræsentanten har fremlagt 55 udgiftsbilag til afgiftsperioderne i 2018. Der er blandt andet fremlagt udgiftsbilag fra [virksomhed5] A/S, [virksomhed6] A/S, [virksomhed3] A/S, [virksomhed7] og [virksomhed8] A/S. Der er fremlagt udgiftsbilag for sammenlagt 770.978,05 kr. ekskl. moms, disse er blandt andet fordelt på posterne direkte omkostninger, udgifter til autodrift og administrationsomkostninger.

Der er fremlagt udgiftsbilag for henholdsvis 623.701,57 kr. ekskl. moms for 1. halvår 2018 og 147.276,48 kr. ekskl. moms for 2. halvår 2018.

Repræsentanten har fremlagt 36 udgiftsbilag for 1. halvår 2019. Der er blandt andet fremlagt udgiftsbilag fra [virksomhed5] A/S, [virksomhed6] A/S, [virksomhed3] A/S, [virksomhed8] A/S og [virksomhed9]. Der er fremlagt udgiftsbilag for sammenlagt 293.001,66 kr. ekskl. moms, disse er blandt andet fordelt på posterne direkte omkostninger, udgifter til autodrift og administrationsomkostninger.

Der er blandt andet fremlagt slutseddel fra [virksomhed10], udstedt til [virksomhed1] på 60.000 kr. ekskl. moms vedrørende køb af en Mercedes Sprinter. Slutsedlen er ikke underskrevet af køber eller sælger og er ligeledes ikke dateret.

Der er fremlagt faktura udstedt af [virksomhed11] til [KG] på 372 kr. med beskrivelsen ”Grundlæggende kvalifikation for varebilscha”. Fakturaen er udstedt den 18. marts 2019, Der er på fakturaen ikke anført moms.

Der er fremlagt faktura udstedt af [virksomhed12] til [virksomhed1] på 2.047,40 kr. vedrørende undervisning af indehaveren i faget EU Varebil. Fakturaen er udstedt den 10. april 2019. Der er på fakturaen ikke anført moms.

Der er fremlagt fakturaer udstedt af [virksomhed7] for samlet 580.578,05 kr. ekskl. moms for afgiftsperioderne i 2018, fordelt med henholdsvis 525.433,05 kr. ekskl. moms for 1. halvår 2018 og 55.145 kr. ekskl. moms for 2. halvår 2018

Der er blandt andet fremlagt faktura udstedt af [virksomhed7], hvor der er anført CVR-nr. [...2]. Fakturaen er udstedt den 26. maj 2018 og der er tale om salg af en kassevogn, en Renault Traffic 1.6 120d til 152.000 kr. ekskl. moms.

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at cvr-nr. [...2] er tilknyttet selskabet [virksomhed13] ApS. Selskabet har status af opløst efter konkurs med ophørsdato den 10. december 2019. Det fremgår af CVR, at der er foretaget en registrering den 17. marts 2018, hvor det fremgår, at der er afsagt konkursdekret den 15. marts 2018. Sidste registrering omkring ansatte i selskabet er for perioden 1. kvartal 2018, hvor det fremgår, at der er 0 medarbejdere i selskabet.

Det fremgår endvidere af CVR, at [virksomhed13] ApS er registreret med p-enhed [virksomhed7], registreret med p-nummer [...], ligeledes med ophørsdato den 10. december 2019.

Der er endvidere fremlagt faktura udstedt af [virksomhed7] den 9. juli 2018 på 40.000 kr. ekskl. moms, med fakturanummer 100282. Det fremgår af fakturaen, at det er vedrørende ferieafløsere, distribution i kølebil og p-billet.

Det fremgår af indehaverens bankkontoudtog for kontonr. [...][...13], at der den 8. juli 2018 er betalt 50.000 kr. med posteringsteksten ”[virksomhed7] juli”.

Der er fremlagt faktura udstedt af [virksomhed7] den 4. marts 2018 på 40.000,05 kr. ekskl. moms. Det fremgår af fakturaen, at det er vedrørende leje af chauffør og 8 pallers lift køle-bil leje med fakturanummer 100267.

Det fremgår af indehaverens bankkontoudtog for kontonr. [...][...13], at der den 2. marts 2018 er betalt 50.000 kr. med posteringsteksten ”Faktura 100267”.

Der er fremlagte fakturaer med fakturanumrene 100295, 100290, 100281, 100820, 100278, 100277, 100276 og 10375 udstedt af [virksomhed7]. Der ses ved gennemgang af indehaverens bankkontoudtog, for kontonummer [...][...27], [...][...05], [...][...13], [...][...21], [...]1312348 og [...][...79] for indkomståret 2018 ikke at være afholdt tilsvarende udgifter fra indehaverens bankkonto.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens salgsmoms til henholdsvis 329.686 kr., 327.298 kr. og 428.599 kr. i 2. halvår 2018, 1. halvår 2019 samt 2. halvår 2019. Skattestyrelsen har endvidere skønsmæssigt ansat købsmoms til 10 % af salgsmomsen, svarende til henholdsvis 32.969 kr., 32.730 kr. og 42.860 kr. i afgiftsperioderne.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Sagsfremstilling og begrundelse

1. Moms 2018 – 2019.

(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

(...)

Fristen for momsperioden 31.12.2018 er senest den 1. marts 2022 jf. skatteforvaltningslovens § 31, og de efterfølgende momsperioder har endnu senere frist. Varslingen for perioderne 31.12.2018 til 31.12.2019 er dermed overholdt.

Du har ikke indsendt materiale, og Skattestyrelsen fastsætter momstilsvaret skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, for perioderne 31.12.2018 til 31.12.2019. Ved udøvelsen af skønnet er bankkontoudtogene fra [finans1] lagt til grund. Det bemærkes, at der ikke er aktivitet på dine konti hos [finans2], og dine konti anses for at indeholde både privat og erhvervsmæssig aktivitet.

Ved udøvelsen af skønnet er henset til følgende.

Salgsmoms.

På bilag 1 har Skattestyrelsen opgjort indsætninger på dine bankkonti som ikke kan relateres til din lønindtægt, og ikke stammer fra egne overførsler mellem egne konti. På bilaget er momsen opgjort og periodiseret ud fra tidspunktet på bankkontoen (se i øvrigt bemærkningerne på bilag 1-7).

Skattestyrelsen opgør salgsmomsen til (jf. bilag 1):

Periode

Salgsmoms

31-12-2018

329.686

30-06-2019

327.298

31-12-2019

428.599

Købsmoms.

Du har ikke indsendt regnskabsmateriale, og har dermed ikke dokumenteret den angivne købsmoms. Det er en betingelse for momsfradrag, at det kan dokumenteres, at din virksomhed har foretaget indkøb af varer og ydelser jf. momsbekendtgørelsen § 82, og at disse udelukkende anvendes til brug for virksomhedens momspligtige leverancer, jf. momslovens § 37, stk. 1.

Ud fra beskrivelsen af aktiviteten i virksomheden, jf. branchekoden, må det antages, at der har været afholdt udgifter, som indeholder moms. Derfor vil der i skønnet over momstilsvaret indgå købsmoms på 10 % af salgsmomsen. Ved vurderingen heraf er henset til følgende:

Bankkontiene, hvor det bemærkes, at løn, gebyrer, og bøder ikke indeholder moms.
Udgifter til personbiler ikke kan anses som momsfradragsberettigede eller en del af virksomheden.
Kontante hævninger og MobilePay betalinger anses for foretaget uden underliggende bilag for udgifterne.
At fradrag for købsmoms er betinget af underliggende bilag som opfylder fakturakravene, der henvises til pkt. 1.3 vedrørende dette.
De under pkt. 1.3 nævnte domme vedrørende skønsmæssig opgørelse.

På baggrund af ovenstående fastsættes dit momstilsvar, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, således:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

31-12-2018

329.686

32.969

296.717

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

30-06-2019

327.298

32.730

294.568

31-12-2019

428.599

42.860

385.739

I alt

755.897

75.590

680.307

Ændringen af momstilsvaret udgør 543.975 kr.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Skattestyrelsen bemærker, at der i klagen oplyses, at ”vedlagt denne klage er regnskabsmateriale der stemmer præcis til det oplyste”. Skattestyrelsen har efter henvendelse til Skatteankestyrelsen konstateret, at klager ikke har indsendt det nævnte regnskabsmateriale.

I klagen nævnes, at ”[person1] har ved siden af sin personlige virksomhed lønnet arbejde, hvor lønindkomsten for 2018 udgør 382.398 kr. og 1.169.854 kr. for 2019”. Ud fra indberetninger på R75 bemærker Skattestyrelsen, at lønindberetninger for 2018 udgør 621.076 kr. + 8.192 kr. (honorar) og for 2019 i alt 805.859 kr. Det fremgår ikke, hvorledes beløbene i klagen fremkommer.

Der ses ikke i klagen at være fremkommet nye oplysninger der giver anledning til ændring af de skønsmæssige ansættelser. Skattestyrelsen henviser til sagsfremstillingen i afgørelsen. Det skal supplerende bemærkes, at virksomheden for 2016 og 2017 ligeledes blev ansat skønsmæssige af Skattestyrelsen, da regnskabsmaterialet ikke blev indsendt. Afgørelsen for 2016 og 2017 blev ikke påklaget.

(...)”

Skattestyrelsen har den 13. juni 2023 fremsendt følgende bemærkninger til det af repræsentanten fremsendte materiale:

”(...)

Skattestyrelsen har følgende bemærkninger til det fremsendte:

2018.

Klager fremlægger saldobalance, hvilket ikke anses for fyldestgørende regnskabsmateriale. Det bemærkes, at omsætningen på saldobalancen oplyses til 1.566.683 kr. ex. moms. Skattestyrelsen har opgjort beløbet til 2.557.443 kr. ex. moms jf. bilag 1 til afgørelsen. Klager har ikke dokumenteret og redegjort for denne forskel, og det bemærkes, at Skattestyrelsen opgør beløbet ud fra de faktiske indsætninger på bankkontiene. Udgifterne på saldobalancen er ikke dokumenteret. Revisors bistand, jf. indberetningen til Skattestyrelsen, er angivet til ”andet”.

2019.

Der er modtaget ikke revideret regnskab samt opgørelser over virksomhedsskatteordningen. Det bemærkes, at resultatet i årsrapporten er opgjort efter årsregnskabslovens bestemmelser, men resultatet herfra er overført til det skattemæssige resultat uden korrektion for eventuelle forskelle. Både posterne vareforbrug samt autodrift fremstår i regnskabet uden note eller specifikation uagtet disse udgør større beløb modsat note for administrationsudgifter samt personale, hvor sidst nævnte væsentligt udgøres af indberetningen af løn foretaget til Skattestyrelsen

Omsætningen er opgjort i regnskabet til 2.809.489 kr. ex. moms, mens Skattestyrelsen på bilag 1 til afgørelsen, har opgjort omsætningen til 3.023.590 kr. ex. moms. Revisors bistand, jf. indberetningen til Skattestyrelsen, er angivet til ”assistance med regnskabsopstilling”.

For begge år gælder, at der i begrænset omfang er foretaget revisionshandlinger, og der ikke er fremlagt dokumentation for udgifterne. Ligeledes har klager ikke dokumenteret omsætningen og indsætningerne opgjort af Skattestyrelsen.

Der henvises i øvrigt til Skattestyrelsens tidligere udtalelse af 25. februar 2022.

(...)”

Skattestyrelsen har den 24. oktober 2023 fremsendt følgende bemærkninger til det af repræsentanten fremsendte materiale:

”(...)

Repræsentanten har til Skatteankestyrelsen indsendt 3 filer indeholdende:

Fil 1 – Diverse regninger, som repræsentanten oplyser vedrører 2018. (55 sider)
Fil 2 – Diverse regninger, som repræsentanten oplyser vedrører 2018. (5 sider)
Fil 3 – Diverse regninger, som repræsentanten oplyser vedrører 2019. (45 sider)

For ovenstående sider bemærker Skattestyrelsen, at der ikke fremgår bilagsnummer på nogen af disse regninger, og der ikke er kontospecifikationer eller sammentællinger.

Vi har følgende kommentar til de nye oplysninger, som ikke står i den tidligere fremsendte sagsfremstilling af 25. februar 2022 samt den supplerende sagsfremstilling af 13. juni 2023.

Skattestyrelsen har på vedhæftede bilag 1 og 2 opstillet de modtagne regninger/bilag fra repræsentanten og opdelt udgifterne i beløbene: nettobeløb, moms og i alt. Der er foretaget sammentælling af beløbene.

Skattestyrelsen har i begrænset omfang gennemgået bilagene fra repræsentanten. Skattestyrelsen bemærker, at der er f.eks. indgår udgift til el for egen lejlighed i bilagene. Skattestyrelsen baggrund for den begrænsede gennemgang følger af nedenstående forklaring fordelt på årene 2018 og 2019.

2018

Det bemærkes, at Skattestyrelsen alene har foretaget rettelse af momsperioden fra 1. juli 2018 til 31. december 2018. I opstilling på bilag 1 er foretaget opdeling i momsperioderne.

For bilagene udstedt af [virksomhed7] ApS bemærker Skattestyrelsen følgende:

Cvr. [...2] ([virksomhed13] ApS)

I de modtagne bilag fra repræsentanten er flere fakturaer angivet som udstedt af [virksomhed7] ApS, cvr. [...2]. Af CVR-registeret fremgår det, at CVR-nr. [...2] tilhørte selskabet [virksomhed13] ApS, som var under konkurs fra 15. marts 2018, og endeligt opløst den 10. december 2019. Som selskabets formål var anført at drive virksomhed med fitnessudstyr og fitnesskonsultationer samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. Hovedbranchen er oplyst til 931300: Fitnesscentre. Som bibrancher er oplyst 32000: Andre post- og kurertjenester, 920000: Lotteri- og anden spillevirksomhed, samt 811000: Kombinerede serviceydelser.

Udsteder af fakturaerne har ikke været registreret med navnet [virksomhed7] ApS. Selskabet var registreret for indeholdelse af A-skat og am-bidrag samt moms, men pligterne ophørte den 15. marts 2018 i forbindelse med konkursen. Selskabets aktivitet er ophørt pr. 15. marts 2018, og sidste afregning af moms er 1. kvartal 2018.

Skattestyrelsen anser ikke bilagene angivet som udstedt af [virksomhed7] ApS for at dække over realiteter eller, at der er sket levering af ydelser. Ved vurderingen er henset til, at:

Fakturaerne er i overvejende grad udstedt efter konkursen af [virksomhed13] ApS.
[virksomhed13] ApS har ikke afregnet den påførte salgsmoms.
Ved gennemgang af bankkontoen tilhørende [virksomhed1] kan fakturabeløbene ikke umiddelbart genfindes, og betalingen af fakturaerne anses som følge heraf som tvivlsom. Alene faktura 100267 udstedt den 4. marts 2018 kan muligvis genfindes på bankkontoen som en postering foretaget den 2. marts 2018. Det bemærkes, at betaling finder sted før udstedelse af fakturaen og konkursen af [virksomhed13] ApS.

Af Skattestyrelsens bilag 1 fremgår det, at såfremt der bortses fra fakturaerne udstedt af [virksomhed7] ApS, udgør årets udgifter uden moms 190.400 kr. og købsmomsen 23.032 kr. for perioden 01.07.2018 til 31.12.2018. Begge beløb kan rummes i Skattestyrelsens udøvede skøn over udgifterne i afgørelsen af 19. november 2021.

På baggrund af ovenstående giver de indsendte bilag ikke anledning til ændringer af Skattestyrelsens udøvede skøn i afgørelsen af 19. november 2021.

2019

Som det fremgår af bilag 2, overstiger de modtagne bilag ikke de skønnede beløb for købsmoms og skattemæssige udgifter udøvet af Skattestyrelsen. Skattestyrelsen kommenterer derfor ikke yderligere på disse bilag, da bilagene ikke giver anledning til ændring af de udøvede skøn i afgørelsen af 19. november 2019.

(...)”

Klagerens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt principal påstand om, at virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 2. halvår 2018, 1. halvår 2019 og 2. halvår 2019 hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen, subsidiært om, at virksomhedens momstilsvar nedsættes med henholdsvis 210.241 kr. for 2. halvår 2018, 113.414 kr. for 1. halvår 2019 og 220.320 kr. for 2. halvår 2019.

Virksomhedens repræsentant har bl.a. anført følgende til støtte herfor:

”(...)

ANBRINGNINGER

[person1] har overholdt skattekontrollovens § 2 stk. 1 og oplyst sin skattepligtige indkomst for både 2018 og 2019.

[person1] har ligeledes på vegne af sin økonomiske virksomhed indberettet moms som han burde.

Både oplysning om den skattepligtig indkomst samt momstilsvar for begge indkomstår findes i løbende og afstemt bogholderi og regnskab er opfylder kravene i bogføringsloven og lever op til mindstekravsbekendtgørelsen.

Vedlagt denne klage er regnskabsmateriale der stemmer præcis til det oplyste.

Skattestyrelsen har sammenlagt alle [person1]s bankkonti, både privat og erhverv og forhøjet både [person1]s skattepligtige indkomst og momstilsvar for 2018 og 2019. Selv indbetalinger på 10 kr. gennem mobile pay, der utvivlsomt udstråler privat transaktion, har skattestyrelsen både beregnet salgsmoms og forhøjet indkomsten.

Skattestyrelsen skriver i afgørelsen af 19. november under afsnittet for Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse, at [person1] ikke har adskilt private og erhvervsmæssige udgifter, hvilket faktuelt er forkert.

Ifølge det fremsendte regnskabsmateriale herunder kontospecifikationer for alle regnskabskonti, er det bevist at der netop er adskillelse mellem privat og erhvervsmæssige transaktioner.

[person1] har ved siden af sin personlige virksomhed lønnet arbejde, hvor lønindkomsten for 2018 udgør 382.398 kr. og 1.169.854 kr. for 2019.

Skattestyrelsen har ikke taget højde for udbetalinger på mobilepay eller anden form for overførsler der kan begrunde efterfølgende indsætninger og indbetalinger via mobilepay på [person1]s private konti. En sådan væsentlig årlig indkomst ved siden af den selvstændige erhvervsmæssige virksomhed må alt andet lige betyde at der er mulighed for private hævninger i form af forbrug og udlæg på vegne af venner og familie.

Det er grotesk og helt udenfor retssikkerhedens område, at Skattemyndighederne ikke lægger en samlet vurdering til grund, men blindt forhøjer for alle indsætninger i hele perioden.

Det svarer til, at et udlæg mellem venner eller familie, kan beskattes uendeligt antal gange, selvom midlerne oprindeligt allerede var beskattet.

Til støtte for den nedlagte påstand gøres helt overordnet gældende, at der ikke er grundlag for at gennemføre en skønsmæssig forhøjelse af [person1]s skatte- og momsansættelser for indkomstårene 2018 og 2019.

Det gøres i den forbindelse gældende, at [person1] er blevet beskattet af sin erhvervsmæssige aktivitet i henhold til gældende lovgivning og indsættelser på andre konti stammer enten fra skattefrie indtægter eller allerede beskattede midler.

Det gøres gældende, at de skønsmæssige forhøjelser derfor er bygget på et forkert grundlag.

Endelig gøres det gældende, at skattemyndighedernes skønsresultat er åbenbart urimeligt.

Det forekommer usagligt og vilkårligt, at alle indsættelser på alle bankkonti forsøges beskattet og momsløftet.

(...)”

Virksomhedens repræsentant har udtalt sig på et møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler.


Repræsentanten fortalte, at han har bogført og lavet specifikationer for virksomheden. Repræsentanten erkendte, at der kunne være fejl i det indsendte skatteregnskab, da det måske var gået lidt hurtigt med at få det lavet, men han mente, at denne fejl ikke var væsentlig, og at der derfor ikke var grundlag for at tilsidesætte hele regnskabet.

Repræsentanten forklarede, at han havde kigget i arkivet og havde fundet mange underliggende bilag til omsætningen og en del underliggende bilag vedrørende udgifter.

Det blev aftalt, at repræsentanten fremsendte de fundne bilag samt bemærkninger til Skattestyrelsen udtalelse.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt Skattestyrelsen med rette har ansat virksomhedens salgsmoms til henholdsvis 329.686 kr., 327.298 kr. og 428.599 kr. for afgiftsperioderne 2. halvår 2018, 1. halvår 2019 og 2. halvår 2019.

Landsskatteretten skal endvidere tage stilling til, hvorvidt Skattestyrelsen med rette har skønnet virksomhedens købsmoms til 10 % af salgsmomsen.

Retsgrundlaget

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven samt årsregnskabsloven. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2 (lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016 og lovbekendtgørelse nr. 573 af 6. maj 2019.).

Betaling af afgift påhviler i henhold til momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt., den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.

Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21d eller § 34 er fritaget for afgift. Det fremgår af momslovens § 57, stk. 1, 1. pkt.

Efter momslovens § 37, stk. 1, kan registrerede virksomheder ved opgørelsen af momstilsvaret som indgående moms, jf. momslovens § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget efter § 13.

Af momsbekendtgørelsen fremgår endvidere følgende af § 82:

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.”

Kravene til, hvad en faktura skal indeholde, fremgår af momsbekendtgørelsens § 58, stk. 1. Af denne bestemmelse fremgår følgende:

”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato)
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”

Det påhviler den afgiftspligtige at dokumentere, at betingelserne for fradrag er opfyldt.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten har i afgørelse af 26. august 2021, offentliggjort i SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkningen af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag foret udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnummer 22-0016450 vedrørende indehaveren stadfæstet Skattestyrelsens forhøjelse af indehaverens overskud af virksomhed for indkomstårene 2018 og 2019. Forhøjelsen består af indsætninger på indehaverens bankkonti.

Retten har stadfæstet Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens resultat på 1.941.577 kr. for indkomståret 2018 og på 1.188.229 kr. for 2019.

Retten har fundet, at indsætninger på 3.196.803,62 kr. inkl. moms for afgiftsperioderne i 2018 og 3.779.487,70 kr. inkl. moms for afgiftsperioderne i 2019 stammer fra erhvervsmæssig virksomhed. Da indsætningerne stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, finder Landsskatteretten, at det er berettiget at Skattestyrelsen har beregnet salgsmoms af indsætningerne.

Skattestyrelsen har givet virksomheden et skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms, idet købsmomsen skønsmæssigt er fastsat på baggrund af en procentsats af den skønnede salgsmoms.

Retten henviser til Landsskatterettens afgørelse af 26. august 2021, offentliggjort i SKM2021.456.LSR.

Samme forhold gør sig gældende i denne sag, hvor der ikke er fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer og ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give virksomheden et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.

Det er således med urette, at Skattestyrelsen har givet virksomheden et skønsmæssigt fastsat momsfradrag på henholdsvis 32.969 kr. for 2. halvår 2018, 32.730 kr. for 1. halvår 2019 og 42.860 kr. for 2. halvår 2019. Landsskatteretten nedsætter på den baggrund det skønsmæssige fradrag til 0 kr.

Samlet set finder Landsskatteretten, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden 2. halvår 2018 til 2. halvår 2019, idet der dog ved beregningen af momstilsvarets størrelse skal tages højde for, at der ikke kan gives et skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms.

Landsskatteretten finder, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms vedrørende de fremlagte fakturaer fra [virksomhed7]. Retten har blandt andet lagt vægt på, at fakturaerne ses betalt før udstedelsesdatoen, og at flere af de fremlagte fakturaer ikke ses at være betalt fra indehaverens bankkonto.

Retten finder endvidere, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms vedrørende den fremlagte slutseddel fra [virksomhed10]. Retten har lagt vægt på, at slutsedlen ikke er dateret eller underskrevet af parterne.

På de fremlagte fakturaer fra henholdsvis [virksomhed11] af 18. marts 2019 og [virksomhed12] af 10. april 2019 er der ikke pålagt moms.

På baggrund af ovenstående finder retten, at repræsentanten har fremlagt udgiftsbilag, hvoraf der kan godkendes fradrag for købsmoms med henholdsvis 92.131,48 kr. ekskl. moms (147.276,48 kr. – 55.145 kr.) for 2. halvår 2018 og 230.582,66 kr. ekskl. moms (293.001,66 kr. – 60.000 kr. – 372 kr. – 2.047 kr.) for 1. halvår 2019.

Landsskatteretten finder, at virksomhedens repræsentant med de fremlagte udgiftsbilag har dokumenteret, at virksomheden i 2. halvår 2018 er berettiget til fradrag for købsmoms med 23.033 kr. (25 % af 92.131,48 kr.) og i 1. halvår 2019 er berettiget til fradrag for købsmoms med 57.645 kr. (25 % af 230.582,66 kr.).

Landsskatteretten ændrer derfor Skattestyrelsens afgørelse og nedsætter virksomhedens købsmoms i afgiftsperioderne 2. halvår 2018 og 2. halvår 2019 til henholdsvis 23.033 kr. og 0 kr. Landsskatteretten forhøjer virksomhedens købsmoms i afgiftsperioden 1. halvår 2019 til 57.645 kr. Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens ansættelse af virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 2. halvår 2018 og afgiftsperioderne i 2019.