Kendelse af 22-11-2023 - indlagt i TaxCons database den 15-12-2023

Journalnr. 22-0013592

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for perioden 3. kvartal 2014 til 3. kvartal 2015, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[person1] (herefter indehaveren) drev fra den 15. oktober 2012 til den 27. februar 2017 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] (herefter virksomheden) med CVR-nr. [...1].

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at virksomheden senest er registreret under branchekode 472100, som omfatter frugt- og grøntforretninger. Videre fremgår det, at virksomheden var drevet fra adressen [adresse1], [by1].

Virksomheden var i perioden 2014 til 2015 registreret for moms med kvartalet som afregningsperiode.

Skattestyrelsen sendte den 1. juli 2015 en erindringsskrivelse til virksomheden om, at virksomheden senest den 31. juli 2015 skulle indberette moms for 2. kvartal 2013, 3. kvartal 2013, 1. kvartal 2014, 2. kvartal 2014, 3. kvartal 2014 og 4. kvartal 2014. Skattestyrelsen oplyste, at manglende indberetning inden fristens udløb ville medføre, at Skattestyrelsen ville afmelde virksomheden for moms. Brevet var sendt som anbefalet post.

Skattestyrelsen traf den 20. august 2015 afgørelse, hvorefter virksomheden blev afmeldt for moms, A-skat og AM-bidrag. Afmeldelsen var begrundet med, at virksomheden ikke havde indberettet moms for de manglende perioder inden den 31. juli 2015. Brevet var ligeledes sendt som anbefalet post.

Fristen for indberetning af momstilsvaret for 3. kvartal 2015 var den 1. december 2015. Virksomheden angav ikke momstilsvaret inden for fristen.

Som følge af den manglende angivelse har Skattestyrelsen fastsat et foreløbigt momstilsvar for perioden 3. kvartal 2014 til 3. kvartal 2015 til 8.000 kr. pr. kvartal.

Gældsstyrelsen har den 22. november 2018 sendt et afskrivningsbrev som anbefalet post, hvoraf momsen for perioden fremgår af den vedlagte gældsoversigt.

Gældsstyrelsen har den 12. november 2019 sendt et saldobrev med digital post, hvoraf momsen for perioden fremgår af den vedlagte gældsoversigt.

Gældsstyrelsen har den 24. august 2020 sendt en rykkerskrivelse med digital post, hvoraf momsen for perioden fremgår af den vedlagte gældsoversigt.

Indehaveren anmodede den 27. april 2021 om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for perioden 3. kvartal 2014 til 3. kvartal 2015.

Indehaveren har i forbindelse hermed oplyst, at det skyldes en fejl, at virksomheden ikke har lukket CVR-nummeret ned.

Indehaveren har i klagen til Landsskatteretten oplyst, at indehaveren drev virksomheden fra den 15. oktober 2012 til den 1. oktober 2013. Videre har indehaveren oplyst, at den nye ejer af virksomheden var [person2]. [person2] ejede enkeltmandsvirksomheden [virksomhed2] v/[person2], der var registreret med CVR-nr. [...2] fra 15. oktober 2012 til 31. marts 2014.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har den 15. december 2021 truffet afgørelse, hvorefter virksomhedens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for perioden 3. kvartal 2014 til 3. kvartal 2015 ikke imødekommes, idet der ikke foreligger særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Som begrundelse herfor har Skattestyrelsen anført følgende:

”...

Vi kan ikke ændre din moms, fordi du har bedt os om at ændre den mere end tre år efter det tidspunkt, hvor du skulle angive den, og fordi du ikke har oplyst os om særlige omstændigheder, der opfylder kravene for, at vi alligevel ændrer den.

Vi kan oplyse, at når en virksomhed er registreret, er det virksomhedens ansvar at angive den korrekte moms, herunder også 0-indberetninger, hvis der ikke har været aktivitet i en eller flere perioder. Dette fremgår af momslovens § 57, stk. 1. Når en momsregistreret virksomhed således ikke selv angiver momsen til tiden, foretager Skattestyrelsen foreløbige fastsættelser af momsen.

Vi har derfor lagt vægt på, at virksomheden først blev afmeldt med virkning fra den 28. februar 2017, og at det fremgår af vores systemer, at virksomheden blev tvangsafmeldt for moms den 20. august 2015.

Du har heller ikke bedt om ændringen inden seks måneder efter det tidspunkt, hvor du blev klar over, at momsen var blevet foreløbig fastsat af Skattestyrelsen. Vi har herved lagt vægt på, at du henholdsvis den 22. november 2018, 12. november 2019 og 24. august 2020 modtog breve fra Gældsstyrelsen hvoraf det fremgår, at momsen for virksomheden var foreløbigt fastsat. Vi vurderer, at der ikke er særlige omstændigheder, der begrunder, at vi alligevel skal genoptage sagen. Derudover modtog du også breve om manglende angivelse henholdsvis den 1. juli 2015 og den 20. august 2015 for nogle af de omhandlende perioder.

Det i øvrigt anførte i dine bemærkninger af 15. november 2021 om, at du ikke har modtaget brevene som fremgår af afsnittet ”De faktiske forhold” og først bliver opmærksom på din gæld i forbindelse med modtagelsen af et brev fra Gældsstyrelsen af 12. november 2019 kan ikke føre til et andet resultat. Dette skyldes som tidligere nævnt, at det virksomhedens ansvar at angive den korrekte moms, herunder også 0-indberetninger, hvis der ikke har været aktivitet i en eller flere perioder.

Vi skal i øvrigt bemærke, at brevene af 1. juli 2015, 20. august 2015 og 22. november 2018 under afsnittet ”De faktiske forhold” er sendt pr. post hvoraf de to sidste breve er sendt, som anbefalet post. Brevene af 12. november 2019 og 24. august 2020 under afsnittet ”De faktiske forhold” er sendt digitalt til din personlige E-Boks.

Vi skal derudover bemærke, at de fremsendte bilag heller ikke fører til et andet resultat, da alle bilagene er dateret efter udløb af den treårige ændringsfrist. Derudover har du ikke oplyst os om særlige omstændigheder som nævnt unde afsnittet ”Retsregler og praksis”, som skulle føre til et andet resultat.

Du opfylder derfor fortsat ikke betingelserne for at få ændret din moms.

...”

Virksomhedens opfattelse

Virksomheden har nedlagt påstand om, at anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for perioden 3. kvartal 2014 til 3. kvartal 2015 skal imødekommes.

Til støtte herfor har indehaveren anført følgende:

”...

Jeg skriver til jer for at i genoptage min sag igen

jeg fik en mail fra jer om at sørge for at indberette tallene korret, dog kan man ikke gå så langt tilbage.

Skat har indberettet udfra et skøn og nu ender jeg i en kæmpe gæld, som jeg umuligt kan betale.

Man kan ligeledes se fra min erhvervskonto at den blev opsagt i 20. november 2013.

og yderlige se at jeg har arbejdet i andre branche i 13-14-15-16-17-18

Jeg skriver fordi at jeg mener at der er fejl i det brev jeg har modtaget fra gældstyrelsen.

i har opgjort min gæld til at være 338.558,88

når jeg kontrollere posterne kan jeg se at jeg har fået en del regninger fra

2013

2014

2015

2016

2017

Jeg overtog en butik [virksomhed1] cvr.[...1] 15/10/12

og afleveret den tilbage 1-10-13 fordi jeg ikke kunne få det til køre rundt.

jeg har haft butikken i 1 års tid og kan ikke forstå at jeg fra gældstyrelsens brev har fået regninger fra år 13-14-15-16-17

jeg mener helt klart det har været fejl.

jeg har fået moms regning, a skat regning arbejdsmarkeds bidrag regning og en del renter.

Jeg mener helt klart at der er fejl i og med jeg kun har haft butikken i 1år.

jeg opsagde alt da der var en anden der overtog butikken i 2013.

Man kan ligeledes se fra min erhvervskonto at den blev opsagt i 20. november 2013.

og yderlige se at jeg har arbejdet i andre branche i 13-14-15-16-17-18

Jeg har vedhæftet to lønsedler fra 2013-2014 hvor man kan se hvad jeg har beskæftiget mig med. jeg kan anskaffe flere lønsedler, hvor man kan se at jeg har beskæftiget mig med andet erhverv.

...

Det der under mig meget er, at jeg først modtager et brev fra gældstyrelsen slut november 2018 at jeg skylder 335.980,57kr.

og det kommer som et chok og jeg nærmest intet kan foretage

...”

Videre har indehaveren i bemærkninger af 20. september 2021 anført:

”(...)

Jeg har vedhæftet dokumentation af 2 lønsedler fra hvad jeg har foretaget mig efter ophør af virksomhed. Jeg har masser af lønsedler liggende på eboks som i også kan se ved behov. Jeg har været beskæftiget siden butikken blev videre givet. Ligeledes har min erhvervskonto været lukket ned 20 november 2013.

jeg vedhæfter også dokumentation af hvem der overtager d. 15-10-2013.

I kan ligeledes se det på min årsopgørelse i de tidsrum, hvad jeg har foretaget.

Jeg vedhæfter også en mail hvori der står at virksomheden er ophørt. en mail sendt ud til forsikring

Det er korrekt at jeg i forglemmelse ikke har lukket mit cvr nr. i perioden.

Jeg ser gerne den foreløbige fastansættelse ændret til 0,- for perioden.

Det er urimeligt, at jeg skal betale skønsmæssigt fastsatte krav for perioden, hvor virksomheden var ophørt.

(...)”

Endvidere har indehaveren i mail af 18. oktober 2021 oplyst:

”(...)

jeg undre mig over at jeg skal betale moms for en virksomhed jeg ikke har haft siden 2013.

I dit skriv fortæller du at skattestyrelsen har sendt post til mig uden respons.

Jeg har intet modtaget noget fra skattestyrelsen på eboks ell med posten, for ellers havde jeg reageret meget hurtigere og fået den fastsat til 0.

Det første post jeg modtager fra gældstyrelsen er i 2018 som jeg også reagere på.

Jeg synes helt klart at det absurd og jeg i chok over at jeg skal betale de beløber jeg har fået fra jer. Det gir slet ingen mening.

Jeg har sendt et par lønsedler for vise at jeg har fortaget andet siden oktober 2013. i kan ligeledes se alle mine skatte oplysninger og udefra det vurdere at jeg ikke har haft butikken.

(...)”

Videre har indehaveren i bemærkninger af 15. november 2021 oplyst:

”(...)

Jeg bliver opmærksomgjort på at jeg har gæld til skat 12.11-2019 ved at modtage et brev med e-boks.

(Se bilag)

Hvor gælden er opgjort il at være 338.558,88 kr.

Jeg undre mig meget over at jeg ikke har modtaget noget som helt om min gæld før 12.11.2019

Som jeg også fortalte i telefonen så har jeg reageret efterfølgende ved at skrive ind til jer flere gange.

(Se bilag)

Der står på det brev jeg har modtaget at der ikke kan søges om ekstra genoptagelse for at få den ændret, når der er gået mere end 3 år fra virksomhedens ophør.

Jeg er uforstående overfor at jeg ikke har modtaget gælden noget tidligere så havde jeg med garanti fået den ændret.

Jeg synes at beslutningen/afgørelsen er meget hård. Og jeg vil aldrig kunne betale den gæld i har fremsendt.

Jeg synes min sag skal tages op og jeg skal ha mulighed for at ændre indberetningerne.

Jeg har flere gange bedt om et møde efter modtagelsen af min gæld 12.11 2019, så jeg kunne forklare min situation.

Jeg har vedhæftet flere bilag så i kan se at jeg har handlet efter at ha modtaget brevet om min gæld 12.11.2019

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momstilsvar for perioden 3. kvartal 2014 til 3. kvartal 2015.

Af momslovens § 47 fremgår:

”Afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, skal anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen. (...)

Stk. 6. Anmeldelse til registrering skal ske senest 8 dage inden påbegyndelse af registreringspligtig virksomhed. Virksomheden registreres med kvartalet som afgiftsperiode efter § 57, stk. 3. (...)

Ændringer i en virksomheds registreringsforhold skal meddeles til told- og skatteforvaltningen senest 8 dage efter ændringen.

Stk. 7. Ejeren eller den ansvarlige daglige ledelse af en virksomhed, der ophører med at drive registreringspligtig virksomhed, skal underrette told- og skatteforvaltningen om virksomhedens ophør senest 8 dage efter ophøret. Ejeren eller den ansvarlige daglige ledelse af en virksomhed må ikke fortsætte eller indlede driften af virksomheden, hvis virksomhedens registrering er ophørt, inddraget eller nægtet efter reglerne i denne lov eller opkrævningsloven”.

Af momslovens § 57, stk. 1 og stk. 3, fremgår:

” Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21 d eller § 34 er fritaget for afgift. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for angivelsen.

...

Stk. 3. For virksomheder, hvis samlede afgiftspligtige leverancer overstiger 5 mio. kr. årligt, men udgør højst 50 mio. kr. årligt, er afgiftsperioden kvartalet. Virksomhedens angivelse efter stk. 1 skal foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.”

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt. fremgår blandt andet:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, eller afregningsperioden eller den dag, som tilsvaret vedrører, ikke fastsættes på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen fastsætte tilsvaret eller den afregningsperiode eller dag, som tilsvaret vedrører, skønsmæssigt.”

Af skatteforvaltningslovens §§ 31 og 32 fremgår blandt andet:

Ӥ 31.

(...)

Stk. 2. En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. (...)

§ 32. Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

4) Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. (...)”.

Virksomhedens afgiftsperiode for den omhandlende periode var kvartalet, og angivelsesfristen for 3. kvartal 2015 var den 1. december 2015, jf. momslovens § 57, stk. 3. Den ordinære frist for genoptagelse af 3. kvartal 2015 udløb dermed den 1. december 2018, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, 1. pkt.

Anmodningen af 27. april 2021 er derfor fremsat efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, 1. pkt.

Spørgsmålet er herefter, hvorvidt anmodningen uanset dette kan imødekommes i henhold til skatte-forvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, om ekstraordinær genoptagelse.

Af forslag til skatteforvaltningsloven med bemærkninger, jf. L 110, jf. lov nr. 427 af 6. juni 2005, fremgår, at skatteforvaltningslovens §§ 31 og 32 er en videreførelse af skattestyrelseslovens §§ 35 B og 35 C.

Af bemærkningerne til den dagældende skattestyrelseslovs § 35 C, stk. 1, nr. 4, fremgår t blandt andet, at forslaget indebærer, at ændringer af afgiftstilsvaret kan tillades efter en konkret bedømmelse af forholdene. Bestemmelsen kan finde anvendelse, hvor der foreligger særlige omstændigheder uden for de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter betingelserne i bestemmelsens øvrige punkter, jf. nr. 1-3, og hvor det må anses for urimeligt at opretholde opgørelsen af afgiftstilsvaret.

Bestemmelsen vil videre kunne finde anvendelse, hvis der er begået fejl af SKAT, og fejlen har medført en materiel urigtig opgørelse af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen. Den vil endvidere kunne finde anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig opgørelse af et afgiftstilsvar eller en godtgørelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede.

Indehaveren har oplyst, at han drev virksomheden i perioden 15. oktober 2012 til 1. oktober 2013. Herefter overdrog han virksomheden til en ny ejer. Indehaveren har siden overdragelsen været beskæftiget i andre brancher. Indehaveren har videre oplyst, at han først blev opmærksom på gælden i forbindelse med modtagelsen af et brev fra Gældsstyrelsen af 12. november 2019.

Landsskatteretten bemærker, at udøvelse af registreringspligtig virksomhed indebærer en række forpligter og ansvar i henhold til gældende lov. Det påhviler blandt andet den, der udøver registreringspligtig virksomhed, at meddele ændringer i virksomhedens registreringsforhold, herunder ophør af driften af den registreringspligtige virksomhed til Skattestyrelsen senest otte dage efter ændringen eller ophøret, jf. momslovens § 47, stk. 6, 4.pkt. og stk. 7, 1. pkt.

Videre er det ejeren eller den ansvarlige ledelses ansvar at angive momstilsvaret efter udløbet af hver afgiftsperiode, herunder 0-indberetninger, hvis der ikke har været aktivitet i en eller flere perioder, jf. momslovens § 57, stk. 1. Har en momsregistreret virksomhed ikke angivet momstilsvaret inden for den fastsatte frist, kan Skattestyrelsen foretage en skønsmæssig fastsættelse af momstilsvaret, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

Henset hertil finder Landsskatteretten, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, ikke er opfyldt.

Der er herved henset til, at det forhold, at indehaveren eller dennes rådgiver har misforstået reglerne, har glemt at angive momstilsvaret rettidigt, eller har glemt at meddele ændringer af virksomhedens registreringsforhold, herunder ophør heraf, ikke kan kvalificeres som særlige omstændigheder i bestemmelsens forstand.

Det er således med rette, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om genoptagelse af momstilsvaret for perioden 3. kvartal 2014 til 3. kvartal 2015.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.