Kendelse af 06-12-2023 - indlagt i TaxCons database den 17-01-2024

Journalnr. 22-0010505

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2018

Virksomhedens salgsmoms

165.864 kr.

158.064 kr.

158.064 kr.

Faktiske oplysninger

[person1] (herefter benævnt virksomhedsindehaveren) drev i indkomståret 2018 virksomheden [virksomhed1], CVR.nr. [...1], registreret med branchekode 478100 Detailhandel med føde-, drikke- og tobaksvarer fra stadepladser og markeder og bibranche 747010 Almindelig rengøring.

Virksomheden har for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2018 angivet salgsmoms med 121.883 kr.

Virksomheden har for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2018 angivet købsmoms med 85.569 kr.

Skattestyrelsen besøgte i forbindelse med en kontrolaktion i projekt [projekt1] virksomhed den 3. december 2019 på adressen [adresse1], [by1].

Skattestyrelsen indkaldte den 11. december 2019 regnskabsmateriale for indkomståret 2018 vedrørende virksomheden samt samtlige kontoudtog for virksomhedsindehaverens erhvervsmæssige og private bankkonti.

Skattestyrelsen modtog det ønskede regnskabsmateriale og kontoudtog fra virksomhedsindehaverens private konto i [finans1].

Skattestyrelsen har på baggrund af de indsendte kontoudtog fundet indsætninger på virksomhedens erhvervskonto, konto nr. [...02], på 659.007 kr. i indkomståret 2018. Indsætningerne er bl.a. markeret med teksten ”DK [...] xxx”, ”[virksomhed2]” eller ”Indbetalt [...40]”.

Derudover har Skattestyrelsen fundet mobilepayindsætninger på indehaverens private bankkonto, konto nr. [...89], på 87.385 kr. i indkomståret 2018. Indsætningerne er bl.a. markeret med teksten ”Mobilepay: xxx”.

Virksomheden har ikke fremlagt bilagsmateriale vedrørende daglige kasseafstemninger i virksomheden.

Skattestyrelsen har skønnet virksomhedens konstantomsætning til 10 % af den samlede omsætning, svarende til 82.932 kr. Skønnet er foretaget på baggrund af, at en skønsmand i sagerne SKM2013.196.BR og SKM2013.775.ØLR, har skønnet, at kontantsalget i en lignende virksomhed lå mellem 16 og 29 % i perioden 2002-2006.

Skattestyrelsen har ved skønnet lagt til grund, at kontantsalget siden 2006 må anses for at have været faldende.

Virksomheden har oplyst, at indsætningerne på henholdsvis 9.000 kr. den 13. februar, 10.000 kr. den 15. august og 20.000 kr. 16. august 2018 er kontante indbetalinger hidrørende fra kontantsalg. Indsætningerne er på bankkontoudtogene markeret med teksterne ”Indbetalt [...37]”, ”Indbetalt [...40]” og ”Indbetalt [...04]”.

Virksomheden har til Skattestyrelsen indsendt et regnskab, hvoraf fremgår at virksomheden havde indtægter på henholdsvis 487.530 kr. fra varesalg og 50.000 kr. til igangværende projekter i indkomståret 2018.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2018 med 44.032 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”...

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet med henvisning til momslovens § 4, stk. 1.

Når virksomheden anfører udgående afgift på sine fakturaer, skal den betale den opkrævede udgående afgift, se momslovens § 46, stk. 1 og 7.

Virksomheden skal for hvert halvår opgøre den udgående og den indgående afgift. Forskellen udgør virksomhedens momstilsvar, se momslovens § 56, stk. 1.

Endvidere skal registrerede virksomheder efter udløbet af hvert kvartal angive størrelsen af virksomhedens udgående afgift og indgående afgift, se momslovens § 57, stk. 1.

2.4.1 Salgsmoms

Det er vores opfattelse, at virksomheden ikke har medregnet hele virksomhedens omsætning ved opgørelsen af grundlaget for beregning af virksomhedens salgsmoms for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2018.

Under henvisning til punkt 1.4 anser vi heller ikke, at vi kan opgøre virksomhedens salgsmoms konkret på grundlag af virksomhedens regnskaber, hvorfor vi opgør salgsmoms skønsmæssigt i henhold opkrævningslovens § 5, stk. 2.

På baggrund af de modtagne indsigelser opgøres MobilePay indtægterne nu til i alt 87.385 kr. inkl. moms jf. bilag 6, og de samlede indsætninger jf. bilag 3 og 6 nu til i alt 746.392 inkl. moms. I henhold til punkt 1.4.2.

Kontantsalg:

I forbindelse med opgørelse af omsætningen skal der også medregnes et kontantsalg. Det virker usandsynligt, at restauranten ikke skulle have et kontantsalg af en vis størrelse. Vi har i forslaget af 29. april 2021 ansat kontantsalget skønsmæssigt til at udgøre 10 % af den samlede omsætning med henvisning til SKM2013.196.BR samt SKM2013.775.ØLR. I dommene har en skønsmand skønnet, at kontantsalg i en lignende virksomhed i perioden 2002-2006 lå mellem 16 og 29 %. Der er ved skønnet henset til, at kontantsalget siden 2006 må anses som være faldende, hvorfor et skøn på 10 % anses som sandsynligt.

Kontantsalget blev opgjort til at være 83.703 kr. inkl. moms (indsætningerne på i alt 753.323 kr., svarer til 90 % af omsætningen), hvorfor det ligeledes skal medregnes i den samlede skønsmæssige opgjorte omsætning.

Efter indsigelser bliver kontantsalget i henhold til punkt 1.4.2 opgjort til:

Kontantsalget udgøres til at være 82.932 kr. inkl. moms (indsætningerne på i alt 746.392 kr. svarer til 90 % af omsætningen), hvorfor det ligeledes skal medregnes i den samlede skønsmæssige opgjorte omsætning. Der henvises til afsnit 1.4.2.

Med udgangspunkt i din virksomheds bankudskrifter fra [finans2] og dine private kontoudskrifter fra [finans1], samt kontantsalget har vi opgjort virksomhedens omsætning og dermed virksomhedens salgsmoms efter skøn med henvisning til opkrævningslovens § 5, stk. 2 således:

På baggrund af de modtagne indsigelser opgøres yderligere salgsmoms nu til: Indsætningerne fremgår af bilag 3 og 7

Bilag 3 - [finans2] kt. nr. [...02] 659.007 kr.

Bilag 4 - [finans1] kt.nr. [...89] 87.345 kr.

Kontantsalg if. ovenstående 82.932 kr.

Samlet omsætning 829.324 kr.

Heraf udgør moms 25 % 165.864 kr.

Indberettet salgsmoms 121.883 kr.

Yderligere salgsmoms 44.032 kr.

Klagerens opfattelse

Virksomheden har nedlagt påstand om, at virksomhedens salgsmoms nedsættes til 158.064 kr. for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2018.

Virksomheden har anført følgende:

”...

Jeg har modtaget afgørelse dateret 27. oktober 2021 vedrørende mine skatteforhold. Jeg vil gerne erklære mig enig i, at jeg ikke har formået at føre regnskab godt nok med løbende kasseafstemninger.

Jeg skal derfor beklage at min skatteindberetning har været for lav og jeg anerkender i det store og hele jeres afgørelse og mit ansvar i den forbindelse. Jeg vil gerne beklage at jeg har forvoldt jer en svær sagsgang fordi jeg ikke har kunne overskue at svare rettidigt.

Jeg vil dog gerne rejse en klage over forhold vedr. kontantsalget:

Vedr. 2018

Kontantsalget 2018 er skønnet til 82.932 kr.og tilføjet mine indtægter som er opgjort i bilag 3 og bilag 6.

Det fremgår dog af bilag 3 at jeg har foretaget følgende kontante indbetalinger:

13. februar 2018 9.000 kr.

15. august 2018 20.000 kr.

16. august 10.000 kr.

I alt indsat kontant 39.000 kr.

Jeg vil gerne fastholde at de 39.000 er en delmængde af det samlede skønnede kontantsalg – og derfor ikke skal tælles med igen ved sammentællingen af bilag 3, da jeg hermed blive beskattet 2 gange af beløbet.

Jeg vil derfor anmode om at punktet 1.4.2 Omsætning af virksomhed for indkomståret 2018 revideres på følgende post:

Bilag 3 ([finans2] kt nr. [...02]) 659.007 kr.

Nedskrives med de indsatte kontanter så den lyder:

Bilag 3 ([finans2] kt nr. [...02]) 620.007 kr.

Bortset fra dette accepterer jeg afgørelsen.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen drejer sig om, hvorvidt Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte virksomhedens regnskab og foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens salgsmoms på baggrund af indsætningerne på virksomhedsindehaverens bankkonti.

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksom- hed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

Virksomheder, der er momsregistreret, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven.

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.

Landsskatterettens begrundelse

Retten har i en sammenholdt sag, sagsnr. [sag1], fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at ændre virksomhedens skattepligtige omsætning i indkomståret 2018.

Retten har opgjort omsætningen i virksomheden på baggrund af indsætninger på indehaverens privat- og erhvervskonto. Retten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at beregne moms af indsætningerne på indehaverens bankkonti. Der er herved henset til, at indehaveren har drevet erhvervsmæssig virksomhed, hvorfor den oppebårne omsætning er momspligtig.

Retten har i den sammenholdte sag fundet, at den af Skattestyrelsen opgjorte omsætning skal ændres, da det er konstateret, at indsætninger på i alt 39.000 kr., hvoraf momsen udgør 7.800 kr., er medregnet som kontant omsætning af to omgange, og dermed uberettiget er blevet dobbeltbeskattet.

På baggrund heraf finder retten, at virksomhedens salgsmoms tilsvarende skal korrigeres og nedsættes med 7.800 kr. fra 165.864 kr. til 158.064 kr. for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2018.