Kendelse af 13-12-2023 - indlagt i TaxCons database den 19-01-2024

Journalnr. 22-0007207

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Yderligere momstilsvar 2017

99.199 kr.

45.447 kr.

0 kr.

Yderligere momstilsvar 2018

40.940 kr.

-129.948 kr.

53.873 kr.

Yderligere momstilsvar 2019

198.563 kr.

124.585 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] Fald, herefter kaldet virksomhedsindehaveren, har i 2017, 2018 og 2019 drevet virksomheden [virksomhed1] Fald med CVR. nr. [...1]. Virksomheden er registreret med branchekode 32.20.00, fremstilling af musikinstrumenter.

Virksomheden har været momsregistreret siden den 1. september 1980, og virksomheden var for perioden 1. januar 2017 til den 31. december 2019 registreret med månedsafregning af momstilsvar.

Virksomhedsejeren har indsendt momsregnskaberne og underliggende regnskabsmateriale for 2017, 2018 og 2019 henholdsvis den 25. februar 2020, 11. november 2020, 3.december 2020 og 25. juni 2021.

For indkomståret 2017 har alt materiale været indsendt senest den 4. december 2020.

Efter en gennemgang af kontospecifikationerne konstaterede Skattestyrelsen, at der ikke var overensstemmelse mellem bogføringen og de foretagne momsindberetninger.

Forskellen har Skattestyrelsen opgjort således:

2017

2018

2019

I alt

Udgående moms

Bogført konto 925

405.887 kr.

741.339 kr.

444.385 kr.

1.591.611 kr.

Angivet tilsvar

271.641 kr.

667.659 kr.

252.998 kr.

1.192.298 kr.

I alt ikke angivet

+134.246 kr.

+73.680 kr.

+191.387 kr.

+399.313 kr.

Indgående moms

Bogført konto 920

243.261 kr.

495.502 kr.

255.744 kr.

994.507 kr.

Angivet tilsvar

151.414 kr.

291.871 kr.

183.410 kr.

626.695 kr.

I alt ikke angivet

-91.847 kr.

-203.631 kr.

-72.334 kr.

-367.812 kr.

Erhvervelsesmoms

Bogført konto 940

56.800 kr.

170.891 kr.

74.710 kr.

302.401 kr.

Angivet tilsvar

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

I alt ikke angivet

56.800 kr.

170.891 kr.

74.710 kr.

+302.401 kr.

Virksomhedsindehaveren har foretaget varekøb uden for Danmark men inden for EU. Det fremgår af momskontoen for indgående moms i regnskabet, at momsen af dette køb også er registreret på konto 920.

Der er ikke i opgørelsen af momstilsvaret reguleret herfor ved indberetning af erhvervelsesmoms.

Skattestyrelsen har udsendt forslag til ændring af momstilsvaret den 7. september 2021, og der er truffet afgørelse den 29. oktober 2021.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 338.702 kr., som fordeler sig med 99.199 kr. for 2017, 40.940 kr. for 2018 og 198.563 kr. for 2019.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Punkt 4. Momstilsvar i henhold til bogføring 2017 til 2019.

(...)

4.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har modtaget klage til punktet fra din repræsentant den 7. oktober 2021.

Det skal først præciseres, at den foretagne ændring kan opdeles i tre forhold, manglende angivelse af udgående moms med 4.800 kr., manglende angivelse af opgjort momstilsvar på 31.501 kr. og manglende angivelse af erhvervelsesmoms 302.401 kr. Det påklagede forhold er anset for at vedrøre erhvervelsesmomsen.

I henhold til momslovens § 11, stk. 1 skal der ved handel mellem erhvervsdrivende indenfor EU betales erhvervelsesmoms af købet i modtagerlandet. Erhvervelsesmoms skal angives på momsangivelsen i feltet – moms af varekøb i udlandet.

Der er i virksomheden bogført en samlet erhvervelsesmoms på i alt 302.401 kr. for årene 2017 til 2019. Der er angivet oplysninger herom på momsangivelsen i feltet moms af varekøb i udlandet. Da virksomheden således ikke har angivet erhvervelsesmomsen, er momstilsvaret forhøjet med i alt 302.401 kr.

I henhold til momslovens § 37, stk. 2 nr. 2 kan virksomheden fratrække erhvervelsesmomsen som indgående afgift, når, og såfremt, varen bliver brugt til et momspligtigt formål. Virksomheden har ved bogføring af de udenlandske varekøb afløftet den indgående moms af alle køb, ved at konto 125 Import EU er oprettet med momskoden indgående moms. I den samlede indgående moms på 994.507 kr. er erhvervelsesmomsen på 302.401 kr. således allerede medtaget.

Det er derfor ikke korrekt, når det anføres i klagen, at importmomsen ikke har noget med momstilsvaret at gøre. Virksomheden har i alle tre år foretaget fradrag for erhvervelsesmomsen, men ikke samtidigt angivet den, og det samlede momstilsvar er derfor på den måde uretmæssigt nedbragt med i alt 302.401 kr.

Det kan derudover oplyses, at værdien af køb af varer i EU skal angives i rubrik A på momsangivelsen. Det er korrekt, at denne oplysning ikke påvirker momstilsvaret, men det kan oplyses, at ændringen på 302.401 kr. ikke har noget med rubrik A at gøre.

Da der ikke foretages yderligere vedrørende den modtagne klage til punktet, afsiges der efterfølgende enslydende begrundelse, som anført i forslaget af 7. september 2021.

Momsregnskaberne for 2017, 2018 og 2019 blev indsendt til Skattestyrelsen den 25. februar 2020, 11. november 2020, 3. december 2020 og 25. juni 2021.

I henhold til momslovens § 56, stk. 1 og § 57, stk. 1 påhviler det virksomheden at opgøre og angive virksomhedens momstilsvar til Skattestyrelsen.

I den forbindelse har vi sammenholdt virksomhedens momsbogføring for 2017 til 2019 med de af virksomheden angivne momsoplysninger. Vi kan i den forbindelse konstatere, at virksomheden ikke har angivet det opgjorte momstilsvar korrekt.

Med henvisning hertil har vi opgjort virksomhedens bogførte momstilsvar for 2017 til 2019 som efterfølgende anført. Tilsvaret er herefter sammenholdt med de angivne oplysninger for 2017 til 2019.

2017

2018

2019

I alt

Udgående moms

Bogført konto 925

405.887

741.339

444.385

1.591.611

Angivet tilsvar

271.641

667.659

252.998

1.192.298

I alt ikke angivet

+134.246

+73.680

+191.387

+399.313

Indgående moms

Bogført konto 920

243.261

495.502

255.744

994.507

Angivet tilsvar

151.414

291.871

183.410

626.695

I alt ikke angivet

-91.847

-203.631

-72.334

-367.812

Erhvervelsesmoms

Bogført konto 940

56.800

170.891

74.710

302.401

Angivet tilsvar

0

0

0

0

I alt ikke angivet

56.800

170.891

74.710

+302.401

Fordelingen af ændringen på de enkelte momsperioder fremgår af specifikationen i punkt 3.4.

Erhvervelsesmomsen er opgjort og tillagt momsgrundlaget jf. momslovens 11, stk. 1.

Virksomheden har fratrukket den beregnede erhvervelsesmoms i den indgående moms for 2017, 2018 og 2019 jf. momslovens § 37, stk. 2 nr. 2.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Ved klage 22. januar 2022 er det anført, at Skattestyrelsen ikke har bevilget fuld aktindsigt i sagen mod [person1]. Klagen vedrører, at der ikke i forbindelse med aktindsigten er sendt oplysninger om de månedlige momsindberetninger foretaget af [person1].

Skattestyrelsen skal hertil meddele, at dette ikke er korrekt. I det fremsendte forslag af 7. september 2021 er samtlige månedlige momsindberetninger oplyst. Det fremgår af kolonnen – angivet – i de viste talopstillinger på side 5 til og med side 9.

Det kan oplyses, at [virksomhed2] ikke efter aktindsigten har kontaktet Skattestyrelsen med et ønske om, at modtage de samme oplysninger en gang til, i et andet format.

Det kan endvidere oplyses, at det indsendte bilag 5 ikke er fremsendt af Skattestyrelsen som dokumentation for indberettet moms. Bilag 5 er fremsendt i aktindsigtssagen, som dokumentation for hvad virksomheden har indsendt af materiale den 11. november 2020.

Der er den 22. januar 2022 endvidere klaget over, at det ansatte momstilsvar på 338.702 kr. i afgørelsen af 29. oktober 2021 338.702 kr. rettelig skal udgøre 40.084 kr.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der er anført to anbringender vedrørende det påklagede forhold;

-Momsindberetningerne har [person1] foretaget ud fra kontoudtog Bank. Skattestyrelsen har ikke taget hensyn hertil i forbindelse med sagsbehandlingen.

I henhold til de gældende momsregler indtræder momskrav og momsfradrag på fakturerings/leveringstidspunkt, og ikke på betalingstidspunktet efter et bankkontoudtog. Så det er i overensstemmelse med dansk lovgivning, at Skattestyrelsen ikke har taget hensyn til virksomhedsindehaverens angivelsesprincip og ukorrekte periodisering.

- Det påklages endvidere, at Skattestyrelsen fastholder angivelseskravene til erhvervelsesmoms, selvom [person1] både har undladt at angive erhvervelsesmoms og tage fradrag herfor, således at forholdet momsmæssigt herefter er neutralt.

-- Vedrørende erhvervelsesmoms.

Det påhviler Skattestyrelsen at foretage en korrekt momsansættelse af en virksomheds momstilsvar, herunder erhvervelsesmoms. Det er derfor korrekt, når Skattestyrelsen fastholder, at virksomheden skal angive sin erhvervelsesmoms, og herefter kan tillægge erhvervelsesmomsen i den indgående moms, såfremt den leverede vare er anvendt i den erhvervsmæssige virksomhed.

Der henvises til punkt 4 i afgørelsen af 29. oktober 2021. Skattestyrelsen fastholder, at erhvervelsesmomsen for hele perioden forhøjes med 302.401 kr.

-- Vedrørende indgående moms.

Skattestyrelsen har foretaget en nedsættelse af den indgående moms for perioden 2017 – 2019 med i alt 367.812 kr. jf. side 7 i afgørelsen.

Skattestyrelsen skal fastholde, at virksomheden på konto 920 – indgående moms – har bogført en indgående moms med 994.507 kr. for perioden. Virksomheden er derfor korrekt blevet nedsat med 367.812 kr., da den indgående moms til Skattestyrelsen for samme periode har været angivet med 626.695 kr. Virksomheden har afløftet indgående moms af køb i udlandet, således at erhvervelsesmomsen er fradraget i beløbet på 994.507 kr.

Skattestyrelsen kan herefter konstatere, at ændringen af forholdet om erhvervelsesmoms er neutralt i forhold til virksomhedens momsgrundlag, da forhøjelsen på 302.401 kr. mere end neutraliseres med nedsættelsen på 367.812 kr.

-Det påklagede punkt vedrørende erhvervelsesmoms indeholder et anbringende om, at tilsvaret for 2017 til 2019 kan opgøres til 40.084 kr. jf. bilag 2 og 6, der er vedlagt klagen.

Dette anbringende er ikke kommenteret nærmere i vores forslag/afgørelse, da hverken virksomheden, eller denne repræsentant, har forholdt sig til Skattestyrelsens opgørelser, selvom de var opgjort og baseret på baggrund af virksomhedens egen bogføring.

Skattestyrelsen har i forbindelse med klagen gennemgået bilag 2 og 6. Vi skal meddele, at det er vores opfattelse, at de indsendte bilag 2 og 6, ikke bør lægges til grund for Skatteankestyrelsens efterfølgende sagsbehandling. Vi skal efterfølgende redegøre for vores opfattelse, underbygget af to eksempler.

Bilag 2 og 6, er baseret på den opfattelse, at erhvervelsesmoms er neutral for [person1]. Dette er også korrekt, såfremt erhvervelsesmomsen er opgjort og angivet korrekt.

Men virksomheden har bogført indgående moms af alle køb for 2017 til 2019, også for køb i udlandet. Det fremgår af virksomhedens bogføring på konto 920 – indgående moms. Derfor bliver opgørelserne i bilag 2 og 6 forkert.

Bilag 2 medtager fradrag for erhvervelsesmoms i den indgående moms, uden at erhvervelsesmoms er medtaget som en afregningspost sammen med den udgående moms.

- Eksempel 1. I henhold til bilag 2 er den indgående moms for december måned 2017 medregnet med 26.367 kr. I henhold til virksomhedens bogføringskonto 920 – indgående moms, udgør den indgående moms 26.367 kr. for december måned 2017. I bogføringen for december måned 2017 er der på konto 920 konteret fradrag for indgående moms af bilag 528, 529, 666 og 668.Momsfradraget udgør i alt 13.933 kr. for de 4 posteringer.

Beløbet svarer nøjagtig til Skattestyrelsens ansættelse af erhvervelsesmoms for december måned på 13.933 kr. jf. side 7 i afgørelsen.

Bilag 2 indeholder således fradrag for erhvervelsesmomsen i kolonnen køb, uden samtidigt at der er medtaget erhvervelsesmoms, som en afregningspost sammen med den udgående moms.

Bilag 6 medtager korrekt erhvervelsesmomsen som en indtægt, men erhvervelsesmomsen medregnes to gange i den indgående moms.

- Eksempel. 2. I henhold til bilag 6 er den indgående moms for august måned 2018 medregnet med 65.746 kr. I henhold til virksomhedens bogføringskonto 920 – indgående moms, udgør den indgående moms 41.976 kr. for august måned 2018. I bogføringen for august måned 2018 er der på konto 920 konteret fradrag for indgående moms af bilag 462, 499 og bilag 500. Momsfradraget udgør i alt 23.770 kr. for de 3 posteringer.

Beløbet svar nøjagtig til Skattestyrelsens ansættelse af erhvervelsesmoms for august måned på 23.770 kr. jf. side 8 i afgørelsen. Bilag 6 indeholder således fradrag for erhvervelsesmomsen i kolonnen – købsmoms.

Bilag 6 er derudover konstrueret således, at der korrekt bliver anført en kolonne for udlandsmoms. Men det modsvares af, at kolonnen købsmoms samtidigt forhøjes med det samme beløb.

For august måned betyder det, at den indgående moms på 41.976 kr. forhøjes til 65.746 kr., og da erhvervelsesmomsen allerede var med i de 41.976 kr., er den i bilag 6 nu medtaget to gange.

(...)”

Skattestyrelsen har til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse udtalt:

”(...)

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse og begrundelsen heri. Under hensyn til begrundelsen for den indstillede skærpelse vedrørende momstilsvaret for 2018, er det dog Skattestyrelsens opfattelse, at forhøjelsen af momstilsvaret udgør 12.933 kr. for momsperioderne 1. marts 2018 til juli 2018 og ikke 10.232 kr. for momsperioderne 1. januar 2018 til juli 2018, som anført i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse.

Der ses ikke i forbindelse med klagen fremsendt nye oplysninger, der giver anledning til ændringer af de beløbsmæssige opgørelser i den påklagede afgørelse.

Som også indstillet af Skatteankestyrelsen fastholdes det derfor, at salgsmoms, købsmoms og erhvervelsesmoms er opgjort korrekt i den påklagede afgørelse.

Det fastholdes, at klager ved at angive momstilsvaret for lavt for momsperioderne januar 2017 til februar 2018 har handlet mindst groft uagtsomt. Genoptagelse for perioden januar 2017 til juli 2018 er sket efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Som anført i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, har ændringen vedrørende 2017 ikke overholdt 6 måneders fristen i samme bestemmelses stk. 2, hvorfor forhøjelsen ikke kan opretholdes.

For så vidt angår nedsættelserne af klagers momstilsvar i perioderne 1. marts 2018 til 1. juli 2018 er Skattestyrelsen enig i, at § 32, stk. 1, nr. 3 ikke giver grundlag for nedsættelse af momstilsvaret. Se SKM2002.371.LSR og SKM2021.576.HR, hvorfor nedsættelserne på i alt 12.933 kr. skal bortfalde.

Skattestyrelsen er herefter enig i den modtagne indstilling, hvorefter ændringen af momstilsvaret for 2017 ikke kan gennemføres. For ændringen af momstilsvaret for 2018 er det Skattestyrelsens opfattelse, at denne skal forhøjes yderligere med 12.933 kr. til 53.873 kr. og ændringen vedrørende 2019 stadfæstes.

(...)”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har principalt nedlagt påstand om, at momstilsvaret alene ændres med 40.084 kr. fordelt med 45.447 kr. for 2017,-129.948 kr. for 2018 og 124.585 kr. for 2019.

Det er repræsentantens subsidiære påstand, at klageren ikke har handlet mindst groft uagtsomt.

Klageren har anført følgende:

”(...)

Som det fremgår af vedlagte bilag 4, indsigelsesskrivelse af 07. oktober 2021 til Skattestyrelsen, har [person1] ikke foretaget de månedlige momsindberetninger ud fra bogføringen, men ud fra kontoudtog Bank samt bilag, hvilket også fremgår af bilag 5, der kvartalsvis viser de indberetninger [person1] har foretaget. Skats oplysninger er ikke korrigeret i forhold til den skrivelse [person1] sendte til Skattestyrelsen 24. juni 2021 jf. bilag 6.

Udover manglende angivelse erhvervelsesmoms, både i indgående og udgående afgift, skyldes korrektionerne primært periodiseringer, både mellem de enkelte måneder og år, idet angivelserne har, som tidligere nævnt, foretaget ud fra kontoudtog Bank og ikke fakturadato.

Det er således ikke korrekt, når Skattestyrelsen både i forslag til ændring og i deres afgørelse anfører, at erhvervelsesmomsen er medtaget i momsangivelserne under indgående afgift, hvilket jo også fremgår af bilagene 2, 5 og 6.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Der følger af momslovens § 4.Virksomheder etableret i Danmark med en momspligtig omsætning på over 50.000 kr. årligt, skal momsregistreres. Levering af ydelser er som udgangspunkt momspligtigt. Dette følger af momslovens § 48, stk. 1, og § 47, stk. 1.

Der betales afgift ved erhvervelse mod vederlag af varer fra andre EU-lande, når sælgeren er en virksomhed registreret for merværdiafgift og erhververen er en afgiftspligtig person eller en ikke afgiftspligtig juridisk person. Det følger af momslovens § 11, stk. 1, nr. 1.

Den fradragsberettigede afgift er bl.a. den afgift, som efter momslovens § 11 påhviler varer, der er erhvervet fra et andet EU-land. Det følger af momslovens § 37, stk. 2, nr. 2.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.

Af momslovens § 37 fremgår der følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)”

Repræsentanten påstår, at der alene er grundlag for at foretage en forhøjelse af momstilsvaret for 2017, 2018 og 2019 med samlet 40.084 kr., idet klageren har opgjort momstilsvaret med udgangspunkt i bankkontoudtog.

Repræsentanten påstår endvidere, at erhvervelsesmomsen ikke indgår i købsmomsen, og derfor skal der ikke ske korrektion af erhvervelsesmomsen i salgsmomsen.

Skattestyrelsen har opgjort momstilsvaret med udgangspunkt i virksomhedens bogføring.

Bogføringen er foretaget på grundlag af udskrevne fakturaer for regningsmodent arbejde.

Landsskatteretten finder derfor, at Skattestyrelsen forhøjelse af salgsmomsen for 2017, 2018 og 2019 med i alt 399.313 kr. er opgjort korrekt.

Landsskatteretten finder videre, at Skattestyrelsens forhøjelse af købsmomsen for 2017, 2018 og 2019 med i alt 367.812 kr. ligeledes er opgjort korrekt.

Den foretagne forhøjelse af købsmomsen på baggrund af virksomhedens bogføring indeholder den beregnede erhvervelsesmoms for varer, der er erhvervet fra et andet EU-land.

Landsskatteretten finder således også, at Skattestyrelsen forhøjelse af momstilsvaret med erhvervelsesmoms på i alt 302.401 kr. er opgjort korrekt.

Formalitet

Formelt - genoptagelse:

Told- og skatteforvaltningen kan ifølge skatteforvaltningslovens § 31 stk. 1, ikke afsende varsel om foretagelse eller ændring af momstilsvaret senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Fastsættelsen af momstilsvaret skal foretages senest tre måneder efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende.

SKAT har udsendt forslag den 7. september 2021. Den ordinære frist for ændring af momsfastsættelsen for juli 2018 udløb den 25. august 2021. Momsfastsættelse for perioden 1. januar 2017 til den 31. juli 2018 er derfor uden for den ordinære ligningsfrist.

Uanset fristerne i § 31 kan en ansættelse af momstilsvaret foretages af told- og skatteforvaltningen, hvis en af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 32 er opfyldt.

Skattestyrelsen kan derfor genoptage ansættelsen af momstilsvaret, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Landsskatteretten finder, at virksomheden har handlet mindst groft uagtsomt ved at angive momstilsvaret 99.198 kr. for lavt i 2017. For perioden fra den 1. januar 2018 til den 31. juli 2018, hvor momstilsvaret er negativt med 12.933 kr., finder retten at der ikke er grundlag for ekstraordinær genoptagelse, idet skatteforvaltningslovens § 32, stk. 3, i lighed med § 27, stk. 5, må forstås således, at den kun giver adgang til skattemyndighedernes forhøjelse af en skatteansættelse, jf. Højesterets dom offentliggjort som SKM2021.576.

Det fremgår videre af skatteforvaltningslovens § 32 stk. 2, 1. og 2. pkt., at en ændring af momstilsvaret kun kan foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.

Som fastslået ved Højesterets domme af 30. august og 26. september 2018 offentliggjort i SKM2018.481.H og SKM2018.520.HR må kundskabstidspunktet anses for at være det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 3 i lighed med § 27, stk. 5.

Klageren indsendte den 4. december 2020 kontokort for 2017, hvorefter Skattestyrelsen har kunnet opgøre det manglende momstilsvar for 2017. Da der først er udsendt forslag til afgørelse den 7. september 2021, er 6. måneders fristen overskredet.

Landsskatteretten finder derfor, at ændringen af momsfastsættelsen for 2017 er varslet for sent.

Landsskatteretten finder endvidere, at da Skattestyrelsens ændring af momstilsvaret for perioden 1. marts 2018 til 31. juli 2018 er negativt, finder retten at der ikke er grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter § 32, stk. 1, nr. 3.

Landsskatteretten finder, at ændringen af momsfastsættelsen for 2017 er varslet for sent.

Landsskatteretten forhøjer momsfastsættelsen for 2018 med 12.939 kr. til 53.873 kr.

Landsskatteretten stadfæster momsfastsættelsen for 2019.