Kendelse af 04-07-2023 - indlagt i TaxCons database den 30-08-2023

Journalnr. 21-0108461

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2017:

Momstilsvar

55.906 kr.

0 kr.

55.906 kr.

Afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2018:

Momstilsvar

54.825 kr.

0 kr.

56.255 kr.

Afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2019:

Momstilsvar

147.247 kr.

0 kr.

159.630 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, at klageren tidligere har haft enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1]. Virksomheden har været registreret for moms i perioden 1. august 2008 – 31. december 2011. [virksomhed1] var registreret under branchekode ”433410 Malerforretninger” og bibranchekode ”432100 El-installation”.

Klageren har siden den 11. marts 2005 været registreret som stifter, ejer af og direktør i [virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...2]. [virksomhed2] ApS var registreret under branchekoden ”433410 Malerforretninger. Selskabet er opløst efter konkurs den 27. august 2020.

Klageren har endvidere siden den 3. marts 2005 været registreret som stifter og ejer af [virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...3]. [virksomhed3] ApS var registreret under branchekoden ”433410 Malerforretninger” og bibranche ”642020 Ikke-finansielle holdingselskaber”. [virksomhed3] ApS var registreret som legal ejer af [virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...4], som er stiftet den 25. maj 2020. Selskaberne er ophørt efter konkurs henholdsvis den 15. november 2022 og den 8. december 2022.

[virksomhed3] har selvangivet et underskud på 48.307 kr. for 2019, og i opgørelsen af den skattepligtige indkomst er der ingen omsætning.

Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår, at [virksomhed3] ApS har anmodet om momsregistrering den 30. juni 2021 med tilbagevirkende kraft pr. 1. januar 2020. Dette er godkendt. Det fremgår endvidere, at selskabet på trods af momsregistreringen ikke har angivet moms.

Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår, at [virksomhed3] ApS endvidere har anmodet om registrering for A-skat m.v. den 12. juli 2021 med tilbagevirkende kraft pr. 1. januar 2020. Dette et godkendt.

.

Af klagerens R-75 oplysninger for indkomstårene 2017 – 2019 fremgår, at klageren i indkomståret 2017 har haft en A-indkomst på 83.811 kr. For indkomstårene 2018 og 2019 har klageren haft en A-indkomst på 0 kr.

Skattestyrelsen har den 1. marts 2021 og igen den 24. marts 2021 anmodet klageren om at indsende en beskrivelse af hans indtægtsforhold, herunder eventuelle hævninger foretaget på anpartsselskabernes bankkonti samt oplysninger om, hvorvidt klageren har drevet personlig virksomhed. Skattestyrelsen har endvidere anmodet klageren om at indsende udskrifter fra en række nærmere angivne bankkonti for perioden den 1. januar 2017 – 31. december 2020. Derudover har Skattestyrelsen anmodet klageren om oplysninger vedrørende mobilepay samt at indsende regnskaber for indkomstårene 2017 – 2020, såfremt klageren har drevet personlig virksomhed.

Klageren har ikke indsendt det adspurgte materiale.

Skattestyrelsen har den 9. april 2021 anmodet [finans1], [finans2], [finans3] og [finans4] om klagerens bankkontoudtog for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2020.

Skattestyrelsen har i perioden 9. april 2021 – 11. maj 2021 modtaget bankkontoudtog for ovennævnte banker.

På baggrund af anmodningen modtog Skattestyrelsen den 13. april 2021 bankkontoudtog fra [finans1] vedrørende konto: [...53], [...67] og [...33] fra perioden 1. januar 2017 – 31. december 2019.

På klagerens bankkonto [...53] har Skattestyrelsen konstateret følgende indsætninger i indkomstårene 2017 og 2019, som Skattestyrelsen har anset for indtægter i virksomhed:

Konto

Dato

Tekst

Beløb

[...32]

25-01-2017

Udbetaling

2.226 kr.

[...32]

08-02-2017

Udbetaling

7.423 kr.

[...32]

15-02-2017

Udbetaling

2.970 kr.

[...32]

22-02-2017

Udbetaling

2.376 kr.

[...32]

01-03-2017

Udbetaling

2.226 kr.

[...32]

08-03-2017

Udbetaling

12.253 kr.

[...32]

22-03-2017

Udbetaling

5.938 kr.

[...32]

29-03-2017

Udbetaling

9.584 kr.

[...32]

04-04-2017

Overførsel

2.079 kr.

[...32]

05-04-2017

Udbetaling

11.285 kr.

[...32]

19-04-2017

Udbetaling

1.113 kr.

[...32]

26-04-2017

Udbetaling

1.635 kr.

[...32]

03-05-2017

Udbetaling

6.535 kr.

[...32]

10-05-2017

Udbetaling

5.566 kr.

[...32]

17-05-2017

Udbetaling

3.712 kr.

[...32]

24-05-2017

Udbetaling

8.019 kr.

[...32]

07-06-2017

Udbetaling

3.711 kr.

[...32]

14-06-2017

Udbetaling

5.939 kr.

[...32]

28-06-2017

Udbetaling

6.012 kr.

[...32]

05-07-2017

Udbetaling

5.797 kr.

[...32]

12-07-2017

Udbetaling

16.482 kr.

[...32]

19-07-2017

Udbetaling

2.970 kr.

[...32]

02-08-2017

Udbetaling

1.113 kr.

[...32]

16-08-2017

Udbetaling

3.340 kr.

[...32]

23-08-2017

Udbetaling

4.528 kr.

[...32]

30-08-2017

Udbetaling

8.167 kr.

[...32]

20-09-2017

Udbetaling

6.013 kr.

[...32]

27-09-2017

Udbetaling

5.197 kr.

[...32]

11-10-2017

Udbetaling

4.083 kr.

[...32]

18-10-2017

Udbetaling

7.424 kr.

[...32]

25-10-2017

Udbetaling

2.226 kr.

[...32]

15-11-2017

Udbetaling

6.682 kr.

[...32]

29-11-2017

Udbetaling

7.352 kr.

I alt 2017

181.976 kr.

[...32]

29-03-2019

Maler

10.150 kr.

I alt 2019

10.150 kr.

Klageren har ved møde med Skattestyrelsen den 20. juli 2021 oplyst, at der er tale om en privat konto, og at der ikke kan redegøres for, hvad indsætningerne vedrører.

Skattestyrelsen modtog den 26. april 2021 bankkontoudtog fra [finans2] vedrørende konto [...62] for perioden 1. januar 2017 - 31. december 2019.

På klagerens bankkontoudtog har Skattestyrelsen konstateret følgende indsætninger i indkomstårene 2017 - 2019, som Skattestyrelsen har anset for indtægter i virksomhed:

Dato

Tekst

Beløb

MEDDTEKST

27.03.2017

Maling- stue og køkk

10.000 kr.

Som aftalt maling af stue og køkken - 12.500kr. (aconto 10.000 kr. betales nu)
[S.B.J]

I alt 2017

10.000 kr.

25.07.2018

Udbetaling

1.452 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

01.08.2018

Udbetaling

1.670 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

08.08.2018

Udbetaling

2.229 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

24.08.2018

Indbetalt 0059 4020

4.000 kr.

29.08.2018

Indbetalt 0059 4415

3.000 kr.

29.08.2018

Udbetaling

784 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

05.09.2018

Udbetaling

334 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

20.09.2018

Overførsel

1.793 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

26.09.2018

Udbetaling

559 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

03.10.2018

Udbetaling

8.871 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

24.10.2018

Udbetaling

4.012 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

31.10.2018

Udbetaling

4.050 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

19.12.2018

Udbetaling

334 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

I alt 2018

33.088 kr.

16.01.2019

Udbetaling

4.605 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

23.01.2019

Udbetaling

2.970 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

25.01.2019

[adresse2] 37

6.156 kr.

[L.R.A]
[adresse2], [by2]

28.01.2019

Ang. [adresse3]

10.291 kr.

[person1]
[E.F.N & E.H]
[adresse4], [by3]

01.02.2019

[person1]

16.309 kr.

[E.F.N & E.H]
[adresse4], [by3]

06.02.2019

Udbetaling

5.938 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

20.02.2019

Udbetaling

2.970 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

27.02.2019

Udbetaling

3.712 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

06.03.2019

Udbetaling

10.843 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

20.03.2019

Udbetaling

3.340 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

27.03.2019

Udbetaling

9.058 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

03.04.2019

Udbetaling

3.712 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

10.04.2019

Udbetaling

5.197 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

08.05.2019

Udbetaling

13.481 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

15.05.2019

Udbetaling

16.734 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

22.05.2019

Udbetaling

4.657 kr.

Faktura fratrukket
[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

29.05.2019

Udbetaling

7.424 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

06.06.2019

Udbetaling

14.085 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

12.06.2019

Udbetaling

14.315 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

19.06.2019

Udbetaling

6.788 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

26.06.2019

Udbetaling

8.238 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

03.07.2019

Udbetaling

15.819 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

12.07.2019

Udbetaling

16.761 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

31.07.2019

Udbetaling

2.226 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

07.08.2019

Udbetaling

8.537 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

28.08.2019

Udbetaling

12.049 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

04.09.2019

Udbetaling

4.791 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

25.09.2019

Udbetaling

2.038 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

09.10.2019

Udbetaling

1.197 kr.

50 % af ikkeindløste 141600
[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

30.10.2019

Udbetaling

3.689 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

I alt 2019

237.930 kr.

Klageren har ved møde med Skattestyrelsen den 20. juli 2021 oplyst, at indsætningerne fra [virksomhed5] er sket til forkert bankkonto. Disse vedrører selskabets aktivitet og er bogført i [virksomhed3] ApS i 2019.

Af de indleverede bilag fra klageren til Skattestyrelsen på møde 20. juli 2021 og pr. mail 28. juli 2021 fremgår på alle bilag fra [virksomhed5] ApS, at [virksomhed4] er modtageren af beløbet. CVR nr. på fakturaerne er [...3].

Herudover har Skattestyrelsen på bankkontoen konstateret følgende hævninger, som Skattestyrelsen har anset for erhvervsmæssige fradragsberettigede driftsudgifter:

Dato

Tekst

Beløb

MEDDTEKST

14.05.2018

[virksomhed6]

-3.503 kr.

25.05.2018

[virksomhed6]

-163 kr.

28.05.2018

[virksomhed6]

-235 kr.

28.05.2018

[virksomhed6]

-173 kr.

04.06.2018

[virksomhed6]

-586 kr.

12.10.2018

[virksomhed6]

-579 kr.

26.10.2018

[virksomhed6]

-838 kr.

05.11.2018

[virksomhed6]

-1.078 kr.

I alt 2018

-7.153 kr.

18.01.2019

[virksomhed6]

-1.748 kr.

21.01.2019

[...]

-1.357 kr.

04.02.2019

[virksomhed6]

-612 kr.

15.02.2019

[virksomhed6]

-2.123 kr.

06.05.2019

[virksomhed6]

-513 kr.

09.05.2019

[virksomhed7]

-5.474 kr.

Kontonr.: [...07]

24.05.2019

[virksomhed7]

-3.000 kr.

Kontonr.: [...07]

29.05.2019

[virksomhed6] AS

-2.266 kr.

19.06.2019

3 byggetilbud

-8.625 kr.

[virksomhed8] APS

14.08.2019

[...]

-677 kr.

09.09.2019

[virksomhed6] AS

-224 kr.

23.09.2019

[virksomhed6] AS

-624 kr.

14.10.2019

[virksomhed6] AS

-3.761 kr.

23.12.2019

[virksomhed6] AS

-131 kr.

23.12.2019

[virksomhed6] AS

-123 kr.

27.12.2019

[...]

-2.249 kr.

27.12.2019

[virksomhed6] AS

-1.071 kr.

I alt 2019

-40.558 kr.

Klageren har ved møde med Skattestyrelsen af 20. juli 2021 oplyst, at han for indkomståret 2018 ingen bilag har, da disse er afleveret til kurator for [virksomhed2] ApS.

For indkomståret 2019 har klageren afleveret 4 fakturaer udstedt til [virksomhed2] ApS, 9 fakturaer udstedt til [virksomhed3] ApS, 2 fakturaer udstedt til [virksomhed4] ApS og 2 posteringer, der ikke er indleveret materiale for. Alle fakturaer er bogført i [virksomhed3] ApS.

Skattestyrelsen modtog den 26. april 2021 bankkontoudtog fra [finans2] vedrørende konto [...91] for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019.

På klagerens bankkontoudtog har Skattestyrelsen konstateret følgende indsætninger i indkomstårene 2017 - 2019, som Skattestyrelsen har anset for indtægter i virksomhed.

Dato

Tekst

Beløb

MEDDTEKST

11.01.2017

Udbetaling

450 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

01.02.2017

Udbetaling

450 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

08.02.2017

Udbetaling

675 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

15.02.2017

Udbetaling

1.350 kr.

[virksomhed5] APS
[adresse1], [by1]

I alt

2.925 kr.

Klageren har ved møde med Skattestyrelsen af 20. juli 2021 oplyst, at han for indkomståret 2017 ingen bilag har, da disse er afleveret til kurator for [virksomhed2] ApS.

Skattestyrelsen modtog den 27. april 2021 bankkontoudtog fra [finans3] vedrørende konto [...49] for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019.

På klagerens bankkontoudtog har Skattestyrelsen konstateret følgende indsætninger i indkomstårene 2017 - 2019, som Skattestyrelsen har anset for indtægter i virksomhed:

DATO

TEKST

Beløb

13-06-2018

Indb ATM [finans3], [by4]

8.000 kr.

19-06-2018

Indb ATM [finans3], [by5]

10.000 kr.

28-06-2018

[virksomhed9] APS

30.000 kr.

05-07-2018

OVERFØRSEL

8.000 kr.

13-07-2018

Indb ATM [finans3], [by4]

11.500 kr.

19-07-2018

OVERFØRSEL

9.000 kr.

31-07-2018

Indb ATM [finans3], [by4]

500 kr.

03-08-2018

Indb ATM [finans3], [by4]

6.500 kr.

20-08-2018

[person2]

4.935 kr.

21-08-2018

MALERARBEJDE

3.921 kr.

12-09-2018

10052018

7.688 kr.

26-09-2018

[adresse5]

10.000 kr.

28-09-2018

FAKTURA NR. 10062018

16.294 kr.

03-10-2018

FAKT. 10072018

5.519 kr.

08-10-2018

[adresse6]

8.000 kr.

11-10-2018

[adresse6]

8.000 kr.

12-10-2018

[adresse6]

15.000 kr.

17-10-2018

[adresse6]

6.775 kr.

29-10-2018

FRA [...]

5.438 kr.

05-11-2018

FAKTURA 10292018;...

6.353 kr.

05-11-2018

FRA [...]

2.438 kr.

19-11-2018

FRA [...]

1.875 kr.

22-11-2018

A/B [adresse7]

15.387 kr.

29-11-2018

FAK 10392018

30.094 kr.

04-12-2018

FAKTURA NR: 10402018

5.633 kr.

I alt 2018

236.845 kr.

18-01-2019

OVERFØRT FRA [virksomhed10]

7.813 kr.

23-01-2019

[adresse8]

4.955 kr.

01-02-2019

EFT AFT [person3]

6.663 kr.

28-02-2019

[person4]

7.300 kr.

28-02-2019

FAK 10102019

7.300 kr.

12-03-2019

BETALING, [person5]

18.504 kr.

05-04-2019

[adresse9]

7.386 kr.

16-08-2019

FAKTURA 1092019

19.356 kr.

23-08-2019

FRA [person6]...

19.879 kr.

01-10-2019

FAKTURA 10852019

16.968 kr.

05-10-2019

10852019

1.000 kr.

11-10-2019

10862019

10.649 kr.

23-10-2019

FAKTURA 10852019

16.348 kr.

10-11-2019

OVERFØRSEL

15.228 kr.

15-11-2019

[person7]

6.422 kr.

I alt 2019

165.769 kr.

Klageren har ved møde med Skattestyrelsen den 20. juli 2021 oplyst, at indsætningerne i 2018 med posteringsteksten ”Indb ATM [finans3]” i henholdsvis [by4] og [by5] er private. Til de resterende indsætninger er klageren ikke kommet med bemærkninger.

For 2019 har klageren redegjort for, at indsætningerne er bogført i [virksomhed3] ApS og/eller [virksomhed4] ApS. 6 af fakturaerne er udstedt af [virksomhed4], men af klageren overstreget og ændret til [virksomhed3]. 5 fakturaer er udstedt af [virksomhed3] ApS.

Den 28. februar 2019 er der sket en dobbeltbetaling af faktura 10102019 på 2 gange 7.300 kr. Klageren har den 13. marts 2019 tilbagebetalt den ene betaling på 7.300 kr.

Den 1. oktober 2019 er der overført 16.968 kr., og den 5. oktober 2019 er der overført 1.000 kr. Disse overførsler vedrører den samme faktura.

Skattestyrelsen modtog den 27. april 2021 bankkontoudtog fra [finans3] vedrørende konto [...19] for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019.

På klagerens bankkontoudtog har Skattestyrelsen konstateret følgende indsætninger i indkomstårene 2017 - 2019, som Skattestyrelsen har anset for indtægter i virksomhed.

DATO

TEKST

Beløb

18-01-2019

[...]S BETALING

24.900 kr.

03-04-2019

[adresse10]

16.000 kr.

15-04-2019

MALER [person8]

33.000 kr.

28-06-2019

UDLÆG TAG MV [...]

22.475 kr.

11-07-2019

[...]

15.795 kr.

02-09-2019

[adresse11]

40.909 kr.

11-09-2019

FAK 10802019

44.046 kr.

20-09-2019

10832019

1.723 kr.

20-09-2019

10832019

1.291 kr.

23-09-2019

FAKTURA 10842019

28.415 kr.

27-11-2019

FRA [person9]...

34.611 kr.

I alt 2019

263.164 kr.

Klageren har ved møde med Skattestyrelsen den 20. juli 2021 oplyst, at indsætningerne er bogført i [virksomhed4] ApS eller [virksomhed3] ApS. 4 af fakturaerne er udstedt af [virksomhed4], men af klageren overstreget og ændret til [virksomhed3]. 4 fakturaer er udstedt af [virksomhed3] ApS.

Herudover har Skattestyrelsen på bankkontoen konstateret følgende hævninger, som Skattestyrelsen har anset for erhvervsmæssige fradragsberettigede driftsudgifter:

DATO

TEKST

Beløb

25-04-2019

[virksomhed7] fak.5258

-6.125 kr.

26-07-2019

[virksomhed11] fak. 257559

-3.874 kr.

26-07-2019

[virksomhed7] 5680

-2.575 kr.

26-07-2019

3 byggetilbud 95555

-8.063 kr.

12-09-2019

Tryk fra [virksomhed6]

-1.515 kr.

12-09-2019

logo tryk tøj

-1.515 kr.

12-09-2019

[virksomhed12] rensemas

-1.082 kr.

12-09-2019

[virksomhed7] 5562

-4.500 kr.

12-09-2019

dk hostmaster [...]

-100 kr.

24-09-2019

rest 3 byggetilbud

-8.063 kr.

18-11-2019

[virksomhed13] A/S

-2.249 kr.

I alt 2019

- 39.659 kr.

Klageren har ved møde med Skattestyrelsen den 20. juli 2021 oplyst, at indsætningerne er bogført i [virksomhed4] ApS eller [virksomhed3] ApS. Alle fakturaerne er udstedt af [virksomhed4], men af klageren overstreget og ændret til [virksomhed3].

Den 12. september 2019 har der været 2 overførsler på 1.515 kr. Af de indsendte kontoudtog kan det ses, at det ene beløb er tilbageført.

Skattestyrelsen har opgjort salgsmomsen som følgende:

Periode

Beløb

1. kvartal 2017 (70.748 * 20 %)

14.149 kr.

2. kvartal 2017 (80.161 * 20 %)

16.032 kr.

3. kvartal 2017 (87.004 * 20 %)

17.400 kr.

4. kvartal 2017 (41.627 * 20 %)

8.325 kr.

1. kvartal 2018 (3.857 * 20 %)

771 kr.

2. kvartal 2018 (48.700 * 20 %)

9.740 kr.

3. kvartal 2018 (98.830 * 20 %)

19.766 kr.

4. kvartal 2018 (129.890 * 20 %)

25.978 kr.

1. kvartal 2019 (211.592 * 20 %)

42.318 kr.

2. kvartal 2019 (239.116 * 20 %)

47.823 kr.

3. kvartal 2019 (253.645 * 20 %)

50.729 kr.

4. kvartal 2019 (106.110 * 20 %)

21.222 kr.

I alt

274.253 kr.

Klageren har ikke indsendt et regnskab til Skattestyrelsen eller anden dokumentation for virksomhedens købsmoms i perioden 1. januar 2017 – 31. december 2019. Skattestyrelsen har derfor fastsat købsmomsen ud fra et skøn som følgende:

Periode

Beløb

1. kvartal 2017

0 kr.

2. kvartal 2017

0 kr.

3. kvartal 2017

0 kr.

4. kvartal 2017

0 kr.

1. kvartal 2018

0 kr.

2. kvartal 2018 (4.659 * 20 %)

931 kr.

3. kvartal 2018

0 kr.

4. kvartal 2018 (2.495 * 20 %)

499 kr.

1. kvartal 2019 (11.963 * 20 %)

2.392 kr.

2. kvartal 2019 (51.163 * 20 %)

10.232 kr.

3. kvartal 2019 (3.773 * 20 %)

754 kr.

4. kvartal 2019 (7.335 * 20 %)

1.467 kr.

I alt

16.275 kr.

Skattestyrelsen har derudover anset følgende konstaterede MobilePay indsætninger på klagerens bankkonto i [finans3] med kontonummer [...49] i 2017-2019 for indtægter i virksomhed.

I 2017 har der været 28 MobilePay indsætninger på i alt 84.640 kr. Herudover har der været tre indsætninger, som klageren har dokumenteret som værende private indtægter af f.eks. salg af togsamling. Disse tre indsætninger har Skattestyrelsen ikke medregnet i den skattepligtige indkomst.

I 2018 har der været 14 MobilePay indsætninger på i alt 11.343 kr. Herudover har der været 10 indsætninger, som klageren har dokumenteret som værende private indtægter af f.eks. salg af togsamling. Disse 10 indsætninger har Skattestyrelsen ikke medregnet i den skattepligtige indkomst.

I 2019 har der været 43 MobilePay indsætninger på i alt 133.451 kr. Herudover har der været 9 indsætninger, som klageren har dokumenteret som værende private indtægter af f.eks. salg af togsamling. Disse 9 indsætninger har Skattestyrelsen ikke medregnet i den skattepligtige indkomst. Derudover har klageren for 12 af de 43 indsætninger redegjort for, at disse er indtægtsført i [virksomhed4] ApS/[virksomhed3] ApS.

Klageren har ikke dokumenteret, at de indsætninger, som klageren påstår vedrører omsætning i selskaberne, er videreført til disse enten via bankoverførsler eller via en mellemregningskonto.

Skattestyrelsen har samlet forhøjet klagerens momstilsvar med følgende salgsmoms i 2017 samt salgs- og købsmoms i 2018 og 2019:

2017

[finans1] konto [...32]

181.976 kr.

[finans2] konto [...62]

10.000 kr.

[finans2] konto [...91]

2.925 kr.

[finans3] konto [...49] (Ekskl. MP)

0 kr.

[finans3] konto [...19]

0 kr.

MobilePay konto [...49]

84.640 kr.

I alt

279.541 kr.

-Salgsmoms (20 %)

-55.907 kr.

Omsætning ekskl. moms

223.634 kr.

-Erhvervsmæssige omkostninger

0 kr.

Overskud af virksomhed

223.634 kr.

2018

[finans1] konto [...32]

0 kr.

[finans2] konto [...62]

33.088 kr.

[finans2] konto [...91]

0 kr.

[finans3] konto [...49] (Ekskl. MP)

236.846 kr.

[finans3] konto [...19]

0 kr.

MobilePay konto [...49]

11.343 kr.

I alt

281.277 kr.

-Salgsmoms (20 %)

-56.255 kr.

Omsætning ekskl. moms

225.022 kr.

-Erhvervsmæssige omkostninger

-7.154 kr.

Købsmoms 20 %

1.430 kr.

Erhvervsmæssige omkostninger ekskl. moms

-5.724 kr.

Overskud af virksomhed

219.298 kr.

2019

[finans1] konto [...32]

10.150 kr.

[finans2] konto [...62]

237.931 kr.

[finans2] konto [...91]

0 kr.

[finans3] konto [...49] (Ekskl. MP)

165.769 kr.

[finans3] konto [...19]

263.164 kr.

MobilePay konto [...49]

133.451 kr.

I alt

810.463 kr.

-Salgsmoms (20 %)

-162.092 kr.

Omsætning ekskl. moms

648.371 kr.

-Erhvervsmæssige omkostninger

-74.234 kr.

Købsmoms 20 %

14.845 kr.

Erhvervsmæssige omkostninger ekskl. moms

-59.389 kr.

Overskud af virksomhed

588.982 kr.

Klageren har ved mødet med Skattestyrelsen den 20. juli 2021 samt efterfølgende ved mail af 28. juli 2021 fremsendt en række bilag. Skatteankestyrelsen kan konstatere, at der er en række bilag Skattestyrelsen ikke har taget stilling til, herunder bilag fra byggemarkeder. Der er tale om følgende bilag:

Kontonr.

Dato

Firma

Pris ekskl. moms

Moms

Pris inkl. moms

[...19]

27.09.19

[virksomhed14] – Kontant salg på messe

2.253 kr.

564 kr.

2.817 kr.

[...62]

20.12.19

Prisberegning

1.799 kr.

450 kr.

2.249 kr.

[...62]

05.08.19

[virksomhed15]

423 kr.

106 kr.

529 kr.

[...62]

30.07.19

[virksomhed15]

202 kr.

51 kr.

253 kr.

[...62]

02.05.19

[virksomhed15]

187 kr.

47 kr.

234 kr.

[...49]

06.05.19

[virksomhed15]

441 kr.

110 kr.

551 kr.

[...62]

16.07.19

Tax Invoice

962 kr.

241 kr.

1.203 kr.

[...19]

26.11.19

[virksomhed6]

31 kr.

8 kr.

39 kr.

[...19]

20.11.19

[virksomhed6]

93 kr.

23 kr.

116 kr.

[...19]

13.11.19

[virksomhed6]

249 kr.

62 kr.

311 kr.

[...19]

08.11.19

[virksomhed6]

2.408 kr.

602 kr.

3.010 kr.

[...19]

01.11.19

[virksomhed6]

273 kr.

68 kr.

341 kr.

[...19]

08.10.19

[virksomhed6]

344 kr.

86 kr.

430 kr.

[...19]

02.10.19

[virksomhed6]

109 kr.

27 kr.

136 kr.

[...19]

02.10.19

[virksomhed6]

450 kr.

113 kr.

563 kr.

[...19]

11.09.19

[virksomhed6]

587 kr.

147 kr.

734 kr.

[...19]

26.09.19

[virksomhed6]

379 kr.

95 kr.

474 kr.

[...19]

18.09.19

[virksomhed6]

499 kr.

125 kr.

624 kr.

[...19]

01.05.19

[virksomhed12] A/S

18.305 kr.

4.576 kr.

22.881 kr.

[...19]

04.04.19

[virksomhed6]

6.660 kr.

1.665 kr.

8.325 kr.

[...19]

11.03.19

[virksomhed6]

205 kr.

51 kr.

256 kr.

[...19]

25.02.19

[virksomhed6]

550 kr.

138 kr.

688 kr.

[...19]

08.02.19

[virksomhed6]

3.385 kr.

846 kr.

4.231 kr.

[...19]

06.02.19

[virksomhed6]

4.663 kr.

1.166 kr.

5.829 kr.

[...49]

26.08.19

[virksomhed6]

658 kr.

165 kr.

823 kr.

[...49]

06.08.19

[virksomhed6]

355 kr.

89 kr.

444 kr.

[...49]

11.07.19

[virksomhed6]

23 kr.

6 kr.

29 kr.

[...49]

11.07.19

[virksomhed6]

-89 kr.

-22 kr.

-111 kr.

[...49]

14.05.19

[virksomhed12] A/S

2.477 kr.

619 kr.

2.096 kr.

[...49]

16.05.19

[virksomhed6]

189 kr.

47 kr.

236 kr.

[...49]

29.05.19

[virksomhed6]

-977 kr.

-244 kr.

-1.221 kr.

[...49]

03.05.19

[virksomhed6]

672 kr.

168 kr.

840 kr.

[...49]

02.04.19

[virksomhed6]

615 kr.

154 kr.

769 kr.

[...49]

29.03.19

[virksomhed6]

271 kr.

68 kr.

339 kr.

[...49]

27.03.19

[virksomhed6]

155 kr.

39 kr.

194 kr.

[...49]

18.03.19

[virksomhed6]

342 kr.

86 kr.

428 kr.

[...49]

12.03.19

[virksomhed6]

1000 kr.

250 kr.

1250 kr.

[...49]

20.03.19

[virksomhed6]

410 kr.

103 kr.

513 kr.

[...49]

18.02.19

[virksomhed6]

604 kr.

151 kr.

755 kr.

[...49]

01.03.19

[virksomhed6]

1.542 kr.

386 kr.

1.928 kr.

[...49]

12.02.19

[virksomhed6]

194 kr.

49 kr.

243 kr.

I alt

53.898 kr.

13.481 kr.

66.379 kr.

Af fakturaerne fra prisberegning og [virksomhed16] fremgår [virksomhed4] ApS som køber, hvor klageren på fakturaen fra [virksomhed16] har overstreget [virksomhed4] ApS og skrevet [virksomhed3].

Klageren har på fakturaen fra Tax Invoice overstreget [virksomhed2] og skrevet [virksomhed3] ApS i stedet.

Af fakturaerne fra [virksomhed15] fremgår det, at der er tale om kontante køb.

På fakturaerne fra [virksomhed6] fremgår [virksomhed3] ApS som køber.

Der er endvidere følgende fakturaer fra [virksomhed17], hvoraf klageren fremgår som køber:

Kontonr.

Dato

Firma

Pris ekskl. moms

Moms

Pris inkl. moms

[...19]

10.09.19

[virksomhed17]

2.288 kr.

572 kr.

2.860 kr.

[...62]

20.09.19

[virksomhed17]

270 kr.

67 kr.

337 kr.

[...62]

05.09.19

[virksomhed17]

1.287 kr.

321 kr.

1.608 kr.

[...62]

02.02.19

[virksomhed17]

114 kr.

29 kr.

143 kr.

[...49]

21.05.19

[virksomhed17]

55 kr.

14 kr.

69 kr.

I alt

4.014 kr.

1.003 kr.

5.017 kr.

Fakturaerne fra [virksomhed18] GS ApS, [virksomhed19] og [virksomhed16] vedrører reparation, service m.v. på en Volkswagen Crafter med registreringsnummer [reg.nr.1]:

Kontonr.

Dato

Firma

Pris ekskl. moms

Moms

Pris inkl. moms

[...62]

04.07.19

[virksomhed16]

692 kr.

176 kr.

878 kr.

[...62]

01.07.19

[virksomhed19]

1.380 kr.

50 kr.

1.430 kr.

[...62]

01.07.19

[virksomhed19]

199 kr.

50 kr.

249 kr.

[...49]

17.08.19

[virksomhed18] ApS

4.550 kr.

1.137 kr.

5.687 kr.

I alt

6.821 kr.

1.413 kr.

8.244 kr.

Af klagerens R75 fremgår det af biloplysningerne, at klageren har været primær ejer og bruger af en Suzuki Swift med registreringsnummer [reg.nr.2] og en Honda VFR 750 motorcykel med registreringsnummer [reg.nr.3].

Skattestyrelsen udsendte den 1. juni 2021 forslag vedrørende ændringer af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2017-2019 og momstilsvaret for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2020.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har anset klageren for at drive økonomisk virksomhed med håndværksfaglig virksomhed i indkomstårene 2017-2019. Skattestyrelsen har opgjort afgiftstilsvaret for virksomheden skønsmæssigt til 257.978 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2017 – 31. december 2019.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”...

2. Moms for perioden 1. januar 20 l 7 - 31. december 2020

...

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige efter momslovens

§ 3, stk. 1. Efter momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser der leveres mod vederlag her i landet. Betaling af moms påhviler den momspligtige person, der leverer varer og ydelser her i landet efter momslovens § 46, stk. 1.

I henhold til momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt. skal virksomheden anmeldes til registrering hos Skattestyrelsen i henhold til momslovens § 47, stk. 5 skal der ske senest 8 dage inden påbegyndelse af registreringspligtig virksomhed og virksomheden registreret med kvartalet som afgiftsperiode.

§ 47, stk. 1 gælder når du driver virksomhed med levering af varer og ydelser og din omsætning inden for 12 måneder vil overstige 50.000 kr. - i henhold momslovens § 48, stk. 1 modsætningsvis.

Momslovens § 55 siger, at dem, der er registreringspligtige efter § 47, skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse af momstilsvaret for hver momsperiode og for kontrollen af om momstilsvaret er korrekt.

Virksomheden skal opgøre og angive Virksomhedens moms efter reglerne i momslovens § 56 og § 57. Vi har ikke modtaget regnskabsmateriale fra dig, og vi kan derfor fastsætte din moms efter et skøn, reglerne står i opkrævningslovens 5, stk. 2. Det fremgår af momslovens § 56, stk. 1, at salgs- og købsmomsen skal opgøres for hver afgiftsperiode.

Salgsmoms

I henhold til momslovens § 56, stk. 2 opgøres salgsmomsen i en afgiftsperiode, som momsen af virksomhedens leverancer, for hvilke momspligten er indtrådt i perioden.

Salgsmomsen skal angives efter udløbet af hver afgiftsperiode ifølge momslovens § 57, stk. 1.

Momspligten indtræder på det tidspunkt, hvor varen ydelsen er leveret ifølge momslovens § 23,

stk. 1. Hvis der udstedes en faktura, er det fakturadatoen, der er leveringstidspunktet, ifølge momslovens § 23, stk. 2. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunkt i henhold til momslovens § 23, stk. 3.

Vi har gennemgået de modtagne kontoudskrifter fra dine bankforbindelser, og har i den forbindelse konstateret, at der er registreret indbetalinger med angivelse af fakturanumre og andre oplysninger, der sandsynliggør, at der er tale om momspligtig omsætning. Vi mener derfor, at du har drevet uregistreret momspligtig virksomhed i 2017-2019.

Da vi ikke er i besiddelse af virksomhedens fakturaer, er momsen ikke beregnet efter fakturadatoen, men efter betalingstidspunktet ifølge kontoudskrifterne, ligesom de øvrige indbetalinger på kontoudskrifterne. Vi antager at leveringstidspunktet og dermed momspligtens indtræden for at være betalingsdatoen ifølge momslovens § 4, stk. 1 og § 23, stk. 1-3.

Grundlaget for beregning af moms er vederlaget ifølge momslovens § 27, stk. 1, og momssatsen udgør 25 % af grundlaget ifølge momslovens § 33. Det vil sige, at momsen udgør 20 % af indsætningerne. Der henvises til den juridiske vejledning afsnit D.A.8.1.1.12.

Købsmoms

Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af momstilsvaret fradrage købsmoms af virksomhedens udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes i virksomheden. Det står i momslovens § 37, stk. 1.

Efter momsbekendtgørelsen § 82 skal du dokumentere din fradragsberettigede købsmoms ved fremlæggelse af købsfakturaer.

I forlængelse af ovenstående, skal det bemærkes, at virksomhedens ret til fradrag for købsmoms efter momsloven § 37 forudsætter, at der fremlægges dokumentation efter reglerne i momsbekendtgørelsens § 82. Uanset at virksomheden måtte dokumentere købsmoms ved fremsendelse af bilag, forudsætter godkendelse af fradrag, at bilagene opfylder momslovens dokumentationskrav.

Du har ikke sendt os et regnskab eller anden dokumentation for virksomhedens købsmoms for perioden. Vi kan derfor fastsætte virksomheden moms ud fra et skøn efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Vi har ikke oplysninger om varekøb/materialeforbrug, og har derfor lagt dine bankkontoudtog til grund for skønsmæssig opgørelse af dine fradragsberettigede momsbelagte udgifter.

Forslag om ændring af momstilsvar

Vi sendte dig et forslag den 1. juni 2021, hvori vi havde opgjort et skønsmæssigt momstilsvar på baggrund af posteringer på dine bankkonti for perioden 1. januar 2017 - 31. december 2020 således:

Talmæssig opgørelse af momstilsvar:

Vi har i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2 opgjort dit momstilsvar skønsmæssigt på baggrund af posteringer på din bankkonto for indkomstårene 2017-2020 således:

Udgående moms

Indgående moms

Momstilsvar

  1. kvartal 2017

14.249

0

14.249

  1. kvartal 2017

16.032

0

16.032

  1. kvartal 2017

18.140

0

18.140

  1. kvartal 2017

8.325

0

8.325

I alt 2017

56.746

0

56.746

  1. kvartal 2018

3.078

0

3.078

  1. kvartal 2018

20.675

931

19.744

  1. kvartal 2018

20.614

420

20.194

  1. kvartal 2018

33.540

974

32.566

I alt 2018

77.907

2.325

75.582

  1. kvartal 2019

50.899

2.392

48.507

  1. kvartal 2019

48.198

11.012

37.186

  1. kvartal 2019

54.065

1.727

52.338

  1. kvartal 2019

36.357

1.690

34.667

I alt 2019

189.519

16.821

172.698

  1. kvartal 2020

55.466

10.212

45.254

  1. kvartal 2020

60.741

11.590

49.151

  1. kvartal 2020

48.709

280

48.429

  1. kvartal 2020

53.325

0

53.325

I alt 2020

218.241

22.082

196.159

Samlet 2017-2020

542.413

41.228

501.185

Beløbene er specificeret i tidligere vedlagte bilag 10 og det bemærkes, at vedlagte bilag 10 er specificeret i tidligere vedlagte bilag 1-9.

Gennemgang af dine oplysninger og materiale m.v. modtaget mødet den 20. juli 2021

Vi henviser til vores begrundelse i punkt 1.4, hvor vi har taget stilling til de oplysninger og det materiale du har fremsendt. Afledt af dette opgøres et momstilsvar, da virksomhedens aktivitet er momspligtig (malerydelser, tag- og fliserens m.v.)

Det er vores opfattelse, at du har drevet momspligtig uregistreret virksomhed i 2017-2019. Vi har efter gennemgang af dine oplysninger og materiale vurderet, at momstilsvar for 2020 kan udgå.

Der er henset til, at du i 2020 har et aktivt driftsselskab, og at der i juli 2021 er indberettet en A-indkomst på dig på 1.002.029 kr. i alt fra [virksomhed3] ApS/[virksomhed4] ApS hvilket vi lægger til grund er den omsætning i selskaberne, som ses indbetalt direkte til din bankkonto i 2020.

Vores afgørelse om momstilsvar

Vi har i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2 ansat dit momstilsvar skønsmæssigt på baggrund af posteringer på din bankkonto for indkomstårene 2017-2019 således:

Udgående moms

Indgående moms

Momstilsvar

  1. kvartal 2017

14.149

0

14.149

  1. kvartal 2017

16.032

0

16.032

  1. kvartal 2017

17.400

0

17.400

  1. kvartal

8.325

0

8.325

I alt 2017

55.906

0

55.906

  1. kvartal 2018

771

0

771

  1. kvartal 2018

9.740

931

8.809

  1. kvartal 2018

19.766

0

19.766

  1. kvartal 2018

25.978

499

25.479

I alt 2018

56.255

1.430

54.825

  1. kvartal 2019

42.318

2.392

39.926

  1. kvartal 2019

47.823

10.232

37.591

  1. kvartal 2019

50.729

754

49.975

  1. kvartal 2019

21.222

1.467

19.755

I alt 2019

162.092

14.845

147.247

  1. kvartal 2020

0

0

0

  1. kvartal 2020

0

0

0

  1. kvartal 2020

0

0

0

  1. kvartal 2020

0

0

0

I alt 2020

0

0

0

Samlet 2017-2020

274.253

16.275

257.978

Beløbene er specificeret i vedlagte bilag 10-10 og det bemærkes, at vedlagte bilag 10-10 er specificeret i vedlagte bilag 1-1 til 9-9.

Derfor kan vi ændre din moms og skat efter den almindelige frist

Moms

Den almindelige frist for at ændre din momsopgørelse er 3 år efter angivelsesfristens udløb. Dette betyder, at fristen som udgangspunkt er overskredet for at varsle en ændring af perioden 1. kvartal 2017 - 1. kvartal 2018.

Når vi ændrer momsopgørelsen, selvom fristen er overskredet, er det fordi vi mener. At det som minimum er groft uagtsomt, at du har drevet uregistreret momspligtig virksomhed uden at afregne moms til os. Vi henviser til begrundelsen i pkt. 2 ovenfor.

Den almindelige frist står i skatteforvaltningslovens § 31, og den særlige mulighed for at ændre opgørelsen af din moms, efter at fristen er udløbet, står i § 32, stk. 1, nr. 3:

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

3) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen fastsat på et urigrigt eller ufuldstændigt grundlag.

Skat

Den almindelige frist for at varsle en ændring af din skat for indkomståret 2017 var den 1. maj 2021. Dette betyder, at fristen som udgangspunkt er overskredet.

Når vi ændrer din skat for 2017, selvom fristen er overskredet, er det fordi vi mener, at det som minimum er groft uagtsomt, at du har drevet uregistreret virksomhed uden at oplyse resultatet af virksomheden til os. Vi henviser til begrundelsen i pkt. 1 ovenfor.

Den almindelige frist står i skatteforvaltningslovens § 26, og den særlige mulighed for at ændre din skat, efter at fristen er udløbet, står i § 27, stk. 1, nr. 5:

Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

5) Den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Moms og skat

Vi er blevet bekendte med forholdet den 11. maj 2021, hvor vi fik de sidste bankkontoudtog fra dine bankforbindelser. I henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 og. § 27, stk. 1 skal vi varsle en ændring senest 6 måneder efter at vi er kommet til kundskab om det forhold, der medfører moms/skatteændringen. Varsling er sket den 1. juni 2021. Fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 og § 27 stk. 2 er dermed overholdt.

Vi har sendt dig et forslag om ændring af din moms og skat den 1. juni 2021. I henhold til fristen i Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 og § 32, stk. 2 skal vi træffe en afgørelse senest 3 måneder efter at varsling er sendt. Fristen anses dermed for overholdt.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der ikke drives økonomisk virksomhed. Som følge heraf skal Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af momstilsvaret bortfalde.

Klageren har anført følgende:

”...

Begrundelse

Det er vores opfattelse, at de omhandlede indsættelser m.v. på bankkonti ikke vedrører omsætning i uregistreret virksomhed, og at der tilsvarende som følge heraf heller ikke er tale om uregistreret momsmæssig virksomhed.

Det er vores opfattelse, at de omhandlede indsættelser m.v. stammer fra allerede beskattede midler eller fra skattefrie midler, og at der derfor ikke er hjemmel til at beskatte disse efter statsskattelovens 4, stk. 1, litra a, eller fastsætte et momstilsvar efter momslovens §§ 56 og 57.

Det er derfor vores vurdering, at Skattestyrelsen ikke har løftet bevisbyrden vedrørende manglende indtægtsførelse og momsafregning. Skattestyrelsens forhøjelse er således sket uden grundlag.

Det er derfor vores påstand, at skønsmæssigt overskud af virksomhed for indkomstårene 2017-2019 skal nedsættes til 0 kr., subsidiært til et mindre beløb, samt at skønsmæssigt opgjort moms for perioden 1. januar 2017 – 31. december 2020 skal nedsættes til 0 kr., subsidiært til et mindre beløb.

Vi forbeholder os retten til at fremlægge yderligere materiale på et senere tidspunkt.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har anset klageren for at have drevet selvstændig økonomisk virksomhed og anset indsætninger på klagerens bankkonti for at være vederlag for levering af varer og ydelser i afgiftsperioderne 1. januar 2017 – 31. december 2019. Hvis det er med rette, skal der tages stilling til om det af Skattestyrelsen skønsmæssigt ansætte momstilsvar er fastsat korrekt.

Momslovens § 3, stk. 1 har følgende ordlyd:

”Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.”

Begrebet ”selvstændig økonomisk virksomhed” er beskrevet i momssystemdirektivets art 9, stk. 1, hvoraf følgende fremgår:

”Ved ”afgiftspligtig person” forstås enhver, der selvstændigt og uanset stedet udøver økonomisk virksomhed uanset formålet med eller resultatet af den pågældende virksomhed.

Ved ”økonomisk virksomhed” forstås alle former for virksomhed som producent, handlende eller tjenesteyder, herunder minedrift og landbrug, samt virksomhed inden for liberale og dermed sidestillede erhverv. Ved økonomisk virksomhed forstås navnlig udnyttelse af materielle eller immaterielle goder med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter.”

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnr. [sag1] vedrørende klagerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2017, 2018 og 2019 fundet, at klageren i hele perioden har drevet uregistreret virksomhed i personligt regi, og at Skattestyrelsen har været berettiget til at ansætte overskud af virksomhed skønsmæssigt. Retten har endvidere fundet, at omsætningen i virksomheden udgjorde 223.634 kr. i indkomståret 2017, 219.298 kr. i indkomståret 2018 og 588.982 kr. i indkomståret 2019 ekskl. moms.

Henset til det oplyste om, at omsætningen hidrører fra konkrete indsætninger, hvor teksten på kontoudtogene relaterer sig til udført håndværk, er finder Landsskatteretten, at omsætningen på i alt 1.031.914 kr. er momspligtig omsætning.

Afgiftsgrundlaget og opgørelse af momstilsvaret

Det fremgår af momslovens § 27, at afgiftsgrundlaget ved levering af varer og ydelser er vederlaget.

Der henvises i den forbindelse til bemærkningerne til lov nr. 525 af 17. juni 2008, som blev gennemført som følge af EU-regler, som medførte lovændringer af dagældende momslovs § 28, stk. 2. Afgiftsgrundlaget skulle herefter opgøres med henvisning til momslovens § 27.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4.

Afgift, der er omfattet af momsloven, på virksomhedens køb af varer og ydelser kan fratrækkes heri, jf. momslovens § 37.

Følgende fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.”

Virksomheden skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer. Det fremgår af § 58 i dagældende momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 med senere ændringer.

Det fremgår af bestemmelsen, at fakturaerne skal indeholde følgende oplysninger:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.

Af dagældende momsbekendtgørelse § 63 fremgår følgende:

”En virksomhed kan over den enkelte leverance udstede en forenklet faktura med et indhold efter 2. pkt., hvis virksomheden i det enkelte tilfælde leverer varer eller ydelser for højst 3.000 kr. eller alene udsteder en faktura under hensyn til reglerne i § 58, stk. 2. En forenklet faktura skal indeholde oplysninger om

1) udstedelsesdato (fakturadato),
2) fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen,
3) den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer, navn og adresse,
4) mængden og arten af de leverede varer eller omfanget eller arten af de leverede ydelser,
5) det samlede omsætningsbeløb samt det betalingspligtige afgiftsbeløb, eller de nødvendige oplysninger til beregning af afgiftsbeløbet, hvilket kan ske ved anførsel af, at afgiften udgør 20 pct. af det samlede omsætningsbeløb, og
6) specifik og utvetydig henvisning til den oprindelige faktura og de specifikke oplysninger, der ændres, hvis den udstedte faktura udgør et dokument eller meddelelse, som nævnt i § 58, stk. 2.”

Salgsmoms

Landsskatteretten har ved afgørelse i sagsnr. [sag1] stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse for indkomstårene 2017 og 2018 vedrørende klagerens skatteansættelser, og for indkomståret 2019 har retten stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse for så vidt angår, at klageren anses at have drevet uregistreret virksomhed og skal beskattes af overskud heraf. Landsskatteretten har foretaget en nedsættelse af det af Skattestyrelsen skønnede resultat for indkomståret 2019.

Denne afgørelse skal danne grundlag for opgørelsen af momstilsvaret for afgiftsperioden fra den 1. januar 2017 – 31. december 2019.

Skattestyrelsen har på baggrund af virksomhedens momspligtige omsætning fastsat virksomhedens salgsmoms i afgiftsperioden 1. januar 2017 - 31. december 2019.

På baggrund af ovenstående finder retten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at fastsætte virksomhedens salgsmoms skønsmæssigt.

Landsskatteretten finder derfor, at virksomhedens salgsmoms skal ansættes til henholdsvis 55.906 kr. for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2017, 56.255 kr. for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2018 og 160.633 kr. for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2019.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse for så vidt angår afgiftsperioden 1. januar 2017 – 31. december 2018. For afgiftsperioden 1. januar 2019 – 31. december 2019 ændrer retten ansættelsen med 13.481 kr., svarende til moms af nedsættelsen i skattesagen, jf. sagsnr. [sag1].

Landsskatteretten skal herefter tage stilling til, om virksomhedens momstilsvar skal nedsættes med fradrag for købsmoms.

Købsmoms

Skattestyrelsen har i afgørelse af 26. august 2021 skønsmæssigt fastsat klagerens købsmoms og givet fradrag for købsmoms på i alt 16.275 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2018 – 31. december 2019.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt. På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt. ...”.

Samme forhold gør sig gældende i denne sag, hvor der ikke er fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.

På den baggrund findes betingelserne for at give virksomheden et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms ikke at være opfyldt, jf. momslovens § 37.

Fakturaer udstedt til selskaberne

Der kan ikke på baggrund af de fremlagte fakturaer udstedt til klagerens selskaber godkendes fradrag på købsmoms, da der ikke er fremlagt en dokumentation, der opfylder momsbekendtgørelsens § 58. Der er lagt vægt på, at det ikke er klagerens navn, men selskabet der fremgår af fakturaerne.

På den baggrund godkender retten ikke fradrag for moms herfor.

[virksomhed17]

Landsskatteretten har i sagsnr. [sag1] fundet, at der på baggrund af bilag fra [virksomhed17] kan godkendes fradrag for udgifter på 4.014 kr. ekskl. moms til materialer m.v.

Retten godkender fradrag for købsmoms på 1.003 kr. af købene. De fremlagte fakturaer opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsens § 63 og vedrører klagerens virksomheds momspligtige aktiviteter, hvorfor der godkendes fradrag jf. momslovens § 37.

Volkswagen Crafter

Klageren har endvidere indsendt fakturaer vedrørende reparation m.v. af en Volkswagen Crafter.

Landsskatteretten har i afgørelse i klagesagen vedrørende klagerens skattepligtige indkomst for 2017 – 2019, jf. sagsnr. [sag1], ikke godkendt fradrag for udgifter til bilen i indkomståret 2019, idet klageren ikke har været ejer af bilen.

Under henvisning til momslovens § 41, stk. 2, jf. stk. 1, kan der ikke godkendes fradrag for købsmoms af udgifter til reparation m.v. af varebil, allerede fordi virksomheden ikke var ejer af en sådan bil i afgiftsperioden 2019.

Da Skattestyrelsen skønsmæssigt har fastsat virksomhedens købsmoms med henholdsvis 1.430 kr. for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2018 og 14.845 kr. for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2019 ændres Skattestyrelsens afgørelse og købsmomsen nedsættes til 0 kr. i perioden 1. januar – 31. december 2018 og 1.003 kr. i perioden 1. januar -31. december 2019.

Virksomhedens momstilsvar skal på den baggrund forhøjes med henholdsvis 1.430 kr. for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2018 og 13.842 kr. for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2019.

På baggrund af ovenstående stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2017.

For afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2018 og 1. januar – 31 december 2019 ændrer retten Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens momstilsvar og forhøjer momstilsvaret yderligere til 56.255 kr. (54.825 kr. + 1.430 kr.) for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2018 og 159.630 kr. (160.633 kr. – 1.003 kr.) for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2019.

Formalitet

Fristen for at afsende varsel om ændring af momstilsvaret for afgiftsperioderne 4. kvartal 2017 og 1. kvartal 2018 udløb henholdsvis den 1. marts 2021, og den 1. juni 2021. Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne 2017, 2018 og 2019 udsendt forslag til afgørelse den 1. juni 2021.

Skattestyrelsens varsling om ændringer af momstilsvaret for afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2017 er dermed foretaget efter udløbet af de ordinære ansættelsesfrister.

Skattestyrelsen kan derfor kun genoptage momstilsvaret for 1.-4. kvartal 2017, hvis betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4 er opfyldt.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter udløbet af de ordinære ansættelsesfrister, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Retten finder, at klageren ved at undlade at selvangive momstilsvar af de konstaterede bankindsætninger, der udgør omsætning i klagerens uregistrerede virksomhed, har handlet mindst groft uagtsomt. Ved afgørelsen har retten lagt vægt på, at klageren ikke har selvangivet momstilsvar på trods af, at han har haft momspligtige aktiviteter, hvorfor han burde vide, at der skulle angives moms.

Grundlaget for ekstraordinær ansættelse i medfør af skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3, er således til stede, og Skattestyrelsen har dermed været berettiget til at foretage ansættelse af momstilsvarene efter udløb af de ordinære frister.

Det bemærkes, at fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., er overholdt, idet Skattestyrelsens kundskabstidspunkt anses for at være den 11. maj 2021, hvor Skattestyrelsen modtog de sidste bankkontoudtog fra klagerens bankforbindelser. Fristen på 6 måneder er dermed overholdt, idet forslag til afgørelse blev udsendt den 1. juni 2021.

Skattestyrelsens afgørelse er dateret den 26. august 2021, hvilket er inden 3 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af momstilsvarene for 1.-4. kvartal 2017 er opfyldte.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse på det punkt.