Kendelse af 06-12-2022 - indlagt i TaxCons database den 06-01-2023

Journalnr. 21-0105760

Klagepunkt

Skattestyrelsensafgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Skønnet forhøjelse af salgsmoms for 1. kvartal 2017

43.003 kr.

0 kr.

43.003 kr.

Skønnet forhøjelse af salgsmomsen for 2. kvartal 2017

12.130 kr.

0 kr.

12.130 kr.

Skønnet forhøjelse af salgsmomsen for 3. kvartal 2017

11.321 kr.

0 kr.

11.321 kr.

Skønnet forhøjelse af salgsmomsen for 4. kvartal 2017

20.854 kr.

0 kr.

20.854 kr.

Skønnet forhøjelse af salgsmoms for 1. kvartal 2018

33.734 kr.

0 kr.

33.734 kr.

Skønnet forhøjelse af salgsmoms for 2. kvartal 2018

25.503 kr.

0 kr.

25.503 kr.

Skønnet forhøjelse af salgsmoms for 3. kvartal 2018

13.230 kr.

0 kr.

13.230 kr.

Skønnet forhøjelse af momstilsvaret for 4. kvartal 2018

11.811 kr.

0 kr.

11.811 kr.

Skønnet forhøjelse af salgsmoms for 1. kvartal 2019

52.410 kr.

0 kr.

52.410 kr.

Skønnet forhøjelse af salgsmoms for 2. kvartal 2019

9.183 kr.

0 kr.

9.183 kr.

Faktiske oplysninger

Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af resultat af virksomhed på baggrund af indsætninger på klagerens bankkonto.

Der er tillige en skattesag ([sag1]), som er førersagen. Skattestyrelsen har i skattesagen ansat et skønsmæssigt yderligere overskud af virksomhed på henholdsvis 221.417 kr. for indkomståret 2017, 419.821 kr. for indkomståret 2018 og 463.457 kr. for indkomståret 2019.

[person1], herefter benævnt virksomhedsejeren, drev i årene 2017, 2018 og 2019 enkeltmands indkomståret/indkomstårene xxx virksomhed. Virksomheden blev drevet med navnet [virksomhed1] frem til den 14. februar 2018, hvorefter navnet blev ændret til [virksomhed2]. Virksomhedens CVR nr. er registreret som værende [...1]. Ifølge Virksomhedsregisteret har virksomheden været registreret under branchekode 463890, specialiseret engroshandel med fødevarer i.a.n. (indsæt oplysning om navn og aktivitet på klagerens virksomhed)

Virksomheden er oprindelig opstarten den 1. februar 2000 under navnet [virksomhed3]. Den 4. januar 2011 ændres navnet til [virksomhed4] v/[person1]. Fra den 2. juli 2012 og frem til den 30. november 2012 er virksomheden drevet under navnet [virksomhed5] v/[person1].

Virksomheden har været registreret som momspligtig frem til og med andet kvartal 2019, og virksomheden har angivet moms kvartalsvist.

I forbindelse med sagens opstart i Skattestyrelsen blev virksomhedsejeren anmodet om at indsende virksomhedens regnskab og bogføring. Klageren har alene indsendt en kasse med regnskabsbilag og et antal bankkontoudskrifter. Klagerens revisor har indsendt bogføringsmateriale for 1. halvår af 2017.

Efter anmodning har [finans1] fremsendt resterende bankkontoudtog for 2017, 2018 og 2019.

Skattestyrelsen har efter en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale påpeget, at klageren ikke har fremsendt fyldestgørelsen regnskabsmateriale, men alene bilagsmateriale. Revisor har alene fremsendt bogføringsmateriale for 1. halvår af 2017. Klageren opfylder således ikke betingelserne i skattekontrollovens § 6, stk. 2 og § 53, stk. 1 for så vidt angår indkomstårene 2018 og 2019. For indkomståret 2017 har klageren ikke opfyldt betingelserne i dagældende skattekontrollovs § 3, stk. 1 og § 6, stk. 1.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af de indsendte bankkontoudtog konstateret indsætninger med posteringstekster som, ”DK-FLX”, ”indb ATM [finans1], [by1]”, ”Indbetalt”, ”Døgnkiosk”, ”[virksomhed6],F-33”, ”faktura 22”, ” MOBILEPAY” med videre. Skattestyrelsen har frasorteret indsætninger på mindre end 25 kr. Skattestyrelsen har opgjort indsætningerne til 812.500 kr. i 2017, 1.249.999,99 kr. i 2018 og 499.999,99 kr. i 2019. Skattestyrelsen har anset beløbene for skattepligtig omsætning, hvoraf der skal indeholdes salgsmoms. Skattestyrelsen har beregnet salgsmomsen til henholdsvis 162.500 kr. for 2017, 250.000 kr. for 2018 og 100.000 kr. for 2019. Købsmomsen er godkendt med udgangspunkt i fremsendte købsbilag til 48.005 kr. for 2017, 201.767 kr. for 2018 og 55.112 kr. for 2019. Heraf udgør købsmomsen på varer købt i udlandet 110.370 kr. fordelt med 8.942 kr. for 2017, 85.2014 kr. for 2018 og 16.233 kr. for 2019.

Der er dog ikke indrømmet fradrag for købsmoms for udgifter til afdrag på gæld til [virksomhed7] og [virksomhed8], da virksomhedsejeren ikke har fremsendt de underliggende fakturaer.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for årene 2017, 2018 og 2019 forhøjet ¨virksomhedens salgsmoms skønsmæssigt med henholdsvis 87.308 kr. 84.278 kr. og 61.593 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

2.3 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har bedt dig om at indsende kontospecifikationer, momsafstemninger og kontoudtog for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019 i henhold til momslovens § 74, stk. 4, jævnfør stk. 1. Du har indsendt alle dine bilag til os.

Du har derved ikke indsendt et fyldestgørende regnskab, som kan lægges til grund for virksomhedens momstilsvar, som reglen foreskriver i momslovens § 55.

Salgsmoms

Da vi ikke har modtaget noget fyldestgørende bogføringsmateriale, som kan ligges til grund, for virksomhedens momstilsvar, har vi efter reglerne i opkrævningslovens § 5, stk. 1 og stk. 2 opgjort virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019 efter et skøn på baggrund af indsætningerne på dine bankkonti og modtagne bilag vedrørende 2017, 2018 og 2019.

På baggrund af indsætningerne på dine kontoudskrifter, bilag samt modtaget bogføringsmateriale fra din tidligere revisor, er det vores opfattelse, at indsætningerne stammer fra din virksomhed. Indsætningerne på dine kontokontoudskrifter har posteringsteksten ”DKFLX”, ”Indb ATM [finans1], [by1]”, ”Indbetalt”, ”Døgnboks”, ”[virksomhed6],F-33”, ”faktura 22”, ”MOBILEPAY” med videre. Vi vurderer, at indsætningerne vedrører indtægt ved momspligtig virksomhed, da virksomheden har været momsregistreret, og at aktiviteten har været specialiseret engroshandel med fødevarer i.a.n., som vi anser for at være momspligtig efter momslovens § 4.

Vi kan ud fra branchen, specialiseret engroshandel med fødevarer i.a.n, ikke udelukke, at der i et vist udokumenteret omfang har været kontante handler. Vi har derfor oprundet indsætninger til nærmeste 50.000 kr. for 2017 og 2019. I 2018 har vi oprundet til nærmeste 51.000 kr., grundet indsætningernes størrelse og omfang. Således er der taget højde herfor. Skønnet er ligeledes fortaget, da nogle af bilagene bliver betalt kontant og kontanterne derfor ikke nødvendigvis går ind på kontoen, men kan blive brugt til betaling af private eller fradragsberettiget omkostninger.

I perioden fra 4. juli 2019 til 31. december 2019 har der været indsætninger på din konto, som kan tyde på, at din virksomhed er fortsat, efter at den blev afmeldt fra momsregistrering med virkning fra 3. juli 2019. Efter virksomhedens er afmeldt har der været mange MobilePay-indsætninger med videre på din konto. Disse indsætninger er efter vores opfattelse modtaget fra en betalingsformidler i relation til din virksomhed.

Vi vurderer derfor, at du fra 1. januar 2017 og frem til 31. december 2019 er en afgiftspligtig person i henhold til momslovens § 3, og driver momspligtig virksomhed efter momslovens § 4, stk. 1.

Det er vores opfattelse, at du således ikke har opfyldt pligten til at registrere virksomheden efter momslovens § 47, stk. 5. Du har således ikke opgjort og angivet momstilsvaret efter momslovens § 56, stk. 1, og § 57 for 2. halvår 2019. Virksomhedens momsregistrering er afmeldt med virkning fra 3. juli 2019. Der foreligger ingen fyldestgørende momsangivelse for 2. halvår 2019.

Da du ikke har fremlagt virksomhedens regnskabsmateriale i henhold til momslovens § 55, ansætter vi virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt, ifølge opkrævningsloven § 5, stk. 2.

Det er vores opfattelse, at indsætningerne, som fremgår af vedlagte bilag 1, er momspligtig omsætning i din virksomhed.

På baggrund af indsætningerne på din konto, er det vores opfattelse, at indsætningerne stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, jævnfør afsnit 1.4.

Indsætningerne anses for at være momspligtig omsætning i henhold til momslovens § 3 og § 4. Salgsmomsen er skønsmæssigt fastsat til 162.500 kr. i 2017, 250.000 kr. i 2018 og til 100.000 kr. i 2019 med henvisning til ovenstående begrundelse, se bilag 1.

(...)

2.5Skattestyrelsens endelige bemærkninger og begrundelse

Vores bemærkninger fremgår af afsnit 1.5.

Vi fastholder derfor, ændringen af dit momstilsvar på i alt 224.577 kr. (82.526 kr. for 2017, 80.459 kr. for 2018 og 61.592 kr. for 2019), i henhold til bilag 3.

(...)”

Afsnit 1.5 lyder således

”Skattestyrelsens endelige bemærkninger og begrundelse

Du har fremsendt oplysninger om, at du samlet har lånt omkring 750.000 kr. af familie og venner til brug for at opretholde din forretning.

Du har ikke fremlagt lånedokumenter, som er bestyrket af objektive kendsgerninger.

Du har derved ikke dokumenteret, at der er tale om reelle lån. Vi kan derfor ikke imødekomme en reduktion af vores opgjorte resultat af virksomhed med beløbet. Der er ligeledes ikke fremvist løbende bogføring eller andet som dokumenterer, at der er tale om allerede beskattede midler/momspligtig omsætning, eller midler som er undtaget fra beskatning, herunder lån. Der henvises til Vestre Landsrets dom SKM 2018.46.VLR, hvor det påhviler det dig at godtgøre, at de indsatte beløb, som er indsat på dine bankkonti, stammer fra allerede beskattede midler. I denne dom er der tale om låneforhold, hvor der ikke forelå lånedokumenter eller anden dokumentation om lånevilkår.

Vi fastholder derfor, ændringen af dit overskud af virksomheden på i alt 1.104.695 kr. (221.417 kr. for 2017, 419.821 kr. for 2018 og 463.457 kr. for 2019).”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at de skønsmæssige forhøjelser af salgsmomsens for 2017, 2018 og 2019 på henholdsvis 87.308 kr., 84.278 kr. og 61.593 kr. nedsættes til 0 kr.

Klageren har i klagen som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Vil klager over Skattestyrelsens forslag om ændre resultatet af moms og skat af mit forhenværende virksomhed for 2017, 2018, 2019. Som har Sags-id [sag2]. Jeg mener at Skattestyrelsens skøn er helt ud i hampen. Jeg havde overhoved ikke solgt varer / tjene i nærheden af det beløb som der skønnes at jeg have gjort, må indrømme at jeg ikke havde stor erfaring med at drive en Asiatisk købmandsforretning og hvad der kræves af viden om det hundredvis af forskellige Asiatisk madvarer. På grund af det manglende viden havde indkøb en masse varer som jeg troede at folk bruger meget af, men viser sig at de ikke gør, mange af varerne var friske eller havde en meget kort holdbarhed og må kasserer. Det var blot et af mange fejl som jeg havde gjort. Et anden var at direkte importeret ris fra Vietnam, og troede at jeg kunne tjener mere på denne måde ved at springer mellemled over, men blev snydt godt og grundigt af forskellige sælgeren der ud fra, ved at fået levere noget meget dårlige kvalitet ris end som var bestilt og må derfor sælger det igen med kæmper tab bare for at kom af med det. Plus at jeg fik fejl oplyst af en kvindelig medarbejd fra Told/Skat at der var toldfri på 2 container om året på ris når det er fra lande som Vietnam, det kan jeg selvfølgelig ikke huske/bevis hvem vedkommende var nu.

Alt i alt har der begået mange mange fejl og uheld ved drive butikken, og det har kostet en masse penge. Penge som jeg må låne af venner bekjente og familien fra både her og Vietnam, nogle med renter og andre uden, da-kassekredit fra banken var maks. ud. Jeg troede at kunne vende butikken rundt så det kunne give noget overskud efter noget tid, man siger jo at alt begyndelsen er svært. Men til sidst var der ikke flere penge at skyder ind længere, og jeg må derfor lukket butikken med et kæmpe gæld på mig, som der vil tager mange år om at betale tilbage.

Så hvis det var gået som Skattestyrelsen har skønnet, vil jeg stadig havde butikken den dag i dag, da jeg brændte og stadig brænder for det men desværre var end med et kæmpe fiasko.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Der fremgår af momslovens § 4 (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013).

Virksomheder etableret i Danmark med en momspligtig omsætning på over 50.000 kr. årligt, skal momsregistreres. Levering af ydelser er som udgangspunkt momspligtig. Dette fremgår af momslovens § 48, stk. 1 og § 47, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående (salgsmoms) og indgående(købsmoms) i perioden. Forskellen mellem den udgående og indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1 og 57, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55, stk. 1, føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og kontrollen af merværdiafgiftens berigtigelse. Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009, lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011 og lovbekendtgørelse nr. 1253 af 1. november 2013). Det fremgår bl.a. heraf, at regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab, jf. bogføringsloven.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Salgsmoms

Retten har i afgørelse af den sammenholdte indkomstskattesag ([sag1]) fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte indehaverens regnskab og fastsætte dennes indkomst skønsmæssigt for indkomstårene 2017, 2018 og 2019, med udgangspunkt i indsætninger på indehaverens bankkonti.

Skattestyrelsen har på baggrund af virksomhedernes momspligtige omsætning fastsat virksomhedernes salgsmoms i 2017. 2018 og 2019.

På baggrund af ovenstående finder retten, at SKAT har været berettiget til at fastsætte virksomhedernes salgsmoms skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 3, stk. 3, jf. § 5, stk. 2.

Virksomhedernes salgsmoms skal opgøres på grundlag af Landsskatterettens afgørelse i den sammenholdte skattesag vedrørende en forhøjelse af indehaverens overskud af virksomhed for indkomstårene 2017, 2018 og 2019 jf. sagsnr. [sag1].

År

Yderligere omsætning

Salgsmoms heraf

2017

349.232 kr.

87.308 kr.

2018

337.112 kr.

84.278 kr.

2019

246.373 kr.

61.593 kr.

I alt

932.717 kr.

233.179 kr.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.