Kendelse af 25-07-2023 - indlagt i TaxCons database den 30-08-2023

Journalnr. 21-0098629

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioderne i 2019

Momstilsvar 1. kvartal

Ansættelse af salgsmoms

17.075 kr.

0 kr.

17.075 kr.

Ansættelse af købsmoms

0 kr.

Fradrag

0 kr.

Momstilsvar 2. kvartal

Ansættelse af salgsmoms

125.427 kr.

0 kr.

125.427 kr.

Ansættelse af købsmoms

0 kr.

Fradrag

0 kr.

Momstilsvar 3. kvartal

Ansættelse af salgsmoms

6.200 kr.

0 kr.

6.200 kr.

Ansættelse af købsmoms

0 kr.

Fradrag

0 kr.

Momstilsvar 4. kvartal

Ansættelse af købsmoms

0 kr.

Fradrag

0 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at klageren har drevet anden udenlandsk virksomhed benævnt [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nr. [...1]. Det fremgår, at virksomheden var registreret med startdato den 1. februar 2010 og med ophørsdato den 31. marts 2011. Virksomheden var registreret med branchekoden ”494100 Vejgodstransport”.

Det fremgår af klagerens personlige skatteoplysninger (simuleret årsopgørelse for 2019), at han i indkomståret 2019 havde en lønindkomst på 319.675 kr. før AM-bidrag.

Skattestyrelsen har den 3. juni 2021 anmodet klageren om at fremsende bankkontoudskrifter for bankkonti med kontonr. [...32], [...83], [...05], [...99] og [...66].

Klageren har den 18. juni 2021 indsendt de ønskede bankkontoudskrifter til Skattestyrelsen. Skattestyrelsen har ved gennemgang konstateret betydelige indsætninger på klagerens bankkonti.

Skattestyrelsen har konstateret indsætninger på 787.543 kr., som Skattestyrelsen ud fra posteringsteksten anså for givetvis at kunne udgøre omsætning, og har den 22. juli 2021 indkaldt yderligere materiale fra klageren. Klageren fremsendte den 4. august 2021 forklaringer for dele af indsætningerne.

Skattestyrelsen har den 7. september 2021 udsendt forslag til afgørelse, hvori de har anset klageren for at drive uregistreret virksomhed relateret til transportbranchen på baggrund af posteringstekster som ”[...]”, "[virksomhed2]” og ”faktura”. Skattestyrelsen har anset en række af indsætningerne for at udgøre momspligtig omsætning i klagerens uregistrerede virksomhed. Salgsmomsen har Skattestyrelsen opgjort til 20 % af de konstaterede indsætninger.

Det drejer sig om følgende indsætninger:

Konto nr. [...32]

Dato

Tekst

Beløb

Moms

04.03.19

Indb ATM [finans1], [by1]

5.500 kr.

1.100 kr.

09.09.19

OVERFØRSEL

10.000 kr.

2.000 kr.

17.09.19

OVERFØRSEL

11.000 kr.

2.200 kr.

Konto nr. [...05]

Dato

Tekst

Beløb

Moms

28.05.19

FAKTURA NR 20.

75.625 kr.

15.125 kr.

28.05.19

[virksomhed2]

40.000 kr.

8.000 kr.

29.05.19

UNDERLEV. FAKT.

24.562,5 kr.

4.912,5 kr.

29.05.19

PAK

100.000 kr.

20.000 kr.

29.05.19

PAK

5.000 kr.

1.000 kr.

06.06.19

FAKTURA NR 21

62.500 kr.

12.500 kr.

06.06.19

UNDERLEV.FAKT.3

24.562,5 kr.

4.912,5 kr.

Konto nr. [...83]

Dato

Tekst

Beløb

Moms

01.02.19

OVERFØRSEL

5.000 kr.

1.000 kr.

25.02.19

Indb ATM [finans1], [by1]

8.000 kr.

1.600 kr.

05.03.19

OVRFØRSEL

2.000 kr.

400 kr.

07.03.19

FAKTURA NR 6 [...]

59.875 kr.

11.975 kr.

02.04.19

[...]

86.637 kr.

17.327,4 kr.

02.04.19

[...]

41.325 kr.

8.265 kr.

02.04.19

OVERFØRSEL

55.042,5 kr.

11.008,5 kr.

07.05.19

OVERFØRSEL

29.981 kr.

5.996,2 kr.

17.07.19

FRA [person2]...

10.000 kr.

2.000 kr.

Konto nr. [...99]

Dato

Tekst

Beløb

Moms

04.02.19

Indb ATM [finans1], [by1]

5.000 kr.

1.000 kr.

10.05.19

FAKTURA 11 TAK FOR S

81.900 kr.

16.380 kr.

I alt

I alt

743.510 kr.

148.702 kr.

Skattestyrelsen har efterfølgende opgjort klagerens afgiftstilsvar for afgiftsperioden i 2019 på følgende måde:

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt i året

Salgsmoms

17.075 kr.

125.427 kr.

6.200 kr.

0 kr.

148.702 kr.

Købsmoms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Momstilsvar

17.075 kr.

125.427 kr.

6.200 kr.

0 kr.

148.702 kr.

Klageren er ikke fremkommet med bemærkninger til Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 7. september 2021, og Skattestyrelsen har derfor den 28. september 2021 truffet den påklagede afgørelse i overensstemmelse hermed.

Klageren har fremlagt yderligere materiale i forbindelse med klagesagen, men ikke noget materiale af relevans for ansættelsen af momstilsvaret.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har anset klageren for at drive uregistreret virksomhed i 2019 og har samlet ansat virksomhedens momstilsvar til 148.702 kr. for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2019.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

3. Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar for 2019

(...)

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Se momsloven § 4, stk. 1.

Ud fra teksterne på dine bankkonti, herunder fakturaindsætningerne, anses du at have drevet selvstændig virksomhed i 2019. Vi har tidligere i brev af 22. juli 2021, bedt dig om at dokumentere de i bilag 1 opgjorte indsætninger. Du har ikke reageret, hvorfor vi ud fra teksten faktura med videre, vurderer at der er tale om momspligtig virksomhedsrelateret omsætning.

Afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, skal anmelde de res virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen. Det fremgår af momslovens § 47, stk. 1.

Efter momslovens § 55 skal registrerede virksomheder føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for Skattestyrelsens kontrol med afgiftens berigtigelse.

Registrerede virksomheder skal efter momslovens § 74 stk. 4, udlevere regnskabsmateriale til Skattestyrelsen, når Skattestyrelsen anmoder herom. Da vi ikke har modtaget regnskabsmateriale der kan danne grundlag for afgiftstilsvar, fastsætter vi afgiftstilsvaret skønsmæssigt.

Vi har vurderet, at de opgjorte indsætninger på i alt 743.510 kr. (se vedlagte bilag 1) udgør momspligtig omsætning efter momslovens § 4, hvorfor der skal beregnes salgsmoms heraf med i alt 148.702 kr.

Du skal kunne dokumentere købsmomsen med underliggende bilag i henhold til momsbekendtgørelsen § 82. Da du ikke har fremsendt regnskab og de underliggende bilag for 2019, der kan begrunde og dokumentere eventuelle erhvervsmæssige momsbelagte udgifter der kan fratrækkes efter momslovens § 37, godkender vi din købsmoms opgjort til 0 kr. i 2019.

Opgørelse af omsætning og virksomhedens resultat·:

Indsætninger på bankkonto udgør i alt (se bilag 1)

743.510 kr.

Salgsmoms udgør (20 %) if. momslovens § 27, stk. 1

148.702 kr.

Godkendt købsmoms

0 kr.

Momstilsvaret

148.702 kr.


Virksomhedens samlede momstilsvar for 2019 opgøres herved skønsmæssigt til i alt 148.702 kr. Momstilsvaret fordeles på de enkelte kvartaler i 2019 således under henvisning til momslovens § 4 og § 37 samt opkrævningslovens § 5, stk. 2:

1.kvt.

2.kvt.

3.kvt.

4.kvt.

I alt i året

Salgsmoms

17.075 kr.

125.427 kr.

6.200 kr.

0 kr.

148.702 kr.

Købsmoms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Momstilsvar

17.075 kr.

125.427 kr.

6.200 kr.

0 kr.

148.702 kr.

Vi har tidligere i brev af den 7. september 2021, bedt dig om at indsende relevant fyldestgørende dokumentation for eventuelle bilag inden indsigelsesfristens udløb vedrørende de ikke-godkendte skatte- og momsmæssige fradrag samt fakturaerne, kopi af samarbejdsaftaler/kontrakter, timesedler og andet der kan dokumentere/sandsynliggøre de afholdte udgifter og fradragsretten. Der er ikke modtaget nærmere dokumentation, hvorfor der ikke kan godkendes yderligere fradrag.

Frister

Normalt er det kun muligt at ændre skatteansættelsen et år tilbage. Det fremgår af bekendtgørelse nr. 1305 af 14. november 2018 om en kort frist for personer med enkle økonomiske forhold.

Da du har drevet uregistreret virksomhed er du omfattet af de ordinære frister for ansættelse som fremgår af skatteforvaltningslovens § 26 og §31, selvom du står registreret som lønmodtager med kort ligningsfrist. Vores ændring af din skatteansættelse og dit momstilsvar er således foretaget inden udløbet af den ordinære frist.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har principalt nedlagt påstand om, at der ikke har været drevet uregistreret virksomhed, der er momspligtig, og at afgiftstilsvaret skal nedsættes med 148.702 kr. for afgiftsperioderne i 2019.

Klageren har subsidiært nedlagt påstand om, at salgsmomsen skal nedsættes til et lavere beløb, og at der skal gives et skønsmæssigt fradrag for købsmoms.

Klageren har anført følgende:

”(...)

Skønsmæssig fastsættelse af momstilsvar

Skattestyrelsen har tillige valgt at forhøje Klagers momstislvar, af samme årsager som ovenfor anført. Det er en naturlig følge, idet Skattestyrelsen ved sin afgørelse lægger til grund, at Klager driver momspligtig virksomhed, hvilket afvises i sin helhed.

Såfremt Skatteankestyrelsen finder, at Klager har drevet momspligtig virksomhed, gør samme betragtninger sig gældende vedr. skønsmæssigt ”fradrag”. I dette tilfælde bør Skattestyrelsen fastsætte en skønsmæssig købsmoms.

Det anses som en naturlig følge, at Klager tillige indrømmes en skønsmæssig fastsat købsmoms, idet Klager utvivlsomt må have haft udgifter, såfremt Denne har drevet transportvirksomhed. Det være sig udgifter til brændstof, reparationer og øvrige sædvanlige udgifter.

Hertil kommer, at det skønsmæssige fradrag for lønudgifter (bruttoløn) tilsvarende vil nedsætte salgsmomsen.

Samlet skal således konkluderes, at der ikke er grundlag for forhøjelse af moms.

Såfremt Skattestyrelsen fastholder, at der er drevet uregistreret momspligtig virksomhed, bør indrømmes skønsmæssig købsmoms samt fradrag for lønudgifter

og derved en lavere salgsmoms.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har anset indsætninger på klagerens bankkonti for at være momspligtige og derefter skønsmæssigt opgjort klagerens momstilsvar. Såfremt Landsskatteretten finder, at det er med rette, at der er beregnet moms af indsætningerne, skal Landsskatteretten tage stilling til, hvorvidt klageren er berettiget til et skønsmæssigt fradrag for købsmoms.

Retsgrundlaget

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 med efterfølgende ændringer).

Ifølge momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt., fremgår det, at betalingen af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.

Ifølge momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven.

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomheden udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortset fra ørebeløb.

Af momslovens § 37 fremgår, at virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift kan fradrage udgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget efter § 13.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”

Landsskatterettens bemærkninger

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnummer 21-0097297 vedrørende ansættelse af klagerens skattepligtige indkomst for indkomståret 2019 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse om, at klageren har drevet uregistreret virksomhed samt stadfæstet Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af overskud af uregistreret virksomhed på 218.808 kr. for indkomståret 2019 på baggrund af konkrete indsætninger på klagerens bankkonto på 743.510 kr.

Landsskatteretten er på samme baggrund enig med Skattestyrelsen i, at den ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, og at det som følge heraf er berettiget, at Skattestyrelsen har anset indsætningerne for at være momspligtige og beregnet moms heraf. Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at forhøje klagerens salgsmoms med 20 % af de konstaterede indsætninger på 743.510 kr., svarende til 148.702 kr. for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2019.

Klageren har anført, at der bør indrømmes et skønsmæssigt fradrag for købsmoms.

Der er ikke fremlagt noget materiale, der understøtter, at klageren har afholdt udgifter, der har indeholdt købsmoms. Da der ikke er hjemmel til at godkende et fradrag for købsmoms, uden at det er dokumenteret, at der er betalt moms, og at der er sket levering af en momspligtig ydelse eller vare, opfylder klageren ikke betingelserne for at få et fradrag for købsmoms. Landsskatteretten er derfor enig med Skattestyrelsen i, at der ikke skal godkendes fradrag for købsmoms i samtlige angivelsesperioder.

Landsskatteretten stadfæster samlet Skattestyrelsens afgørelse, hvor klagerens momstilsvar skønsmæssigt er anset til 148.702 kr. for afgiftsperioderne i 2019.