Kendelse af 14-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 21-0096999

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Virksomhedsindehaverens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioderne i 2014

Momstilsvar

362.919 kr.

Ugyldig

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Virksomhedsindehaveren var i 2014 administrerende direktør for selskabet [virksomhed1] ApS fra den 29. juli 2013 til den 21. oktober 2015, cvr-nummer [...1]. Selskabet blev tvangsopløst den 13. januar 2016.

Der er ikke selvangivet resultat af virksomhed for selskabet for 2014. Virksomhedsindehaveren var ligeledes ikke registreret med indkomst i 2014. Selskabet har ikke været momsregistreret og der er ikke indberettet moms for 2014.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at virksomhedsindehaveren har drevet uregistreret virksomhed og den 11. april 2018 har Skattestyrelsen fremsendt agterskrivelse, hvor Skattestyrelsen har foreslået, at overskud af uregistreret virksomhed blev ansat til 1.356.306 kr. for indkomståret 2014 og momstilsvaret blev opgjort til 362.919 kr. for 2014 for 1.-4. kvartal 2014. Salgsmomsen blev opgjort til 366.444 kr. og fradrag for købsmoms til 3.525 kr.

Ved skrivelse af 1. juli 2018 fra repræsentanten anføres det, at man er enige i de foreslåede ændringer for 2014, men at der blandt andet anmodes om fradrag for udgifter til revisor på 14.100 kr. ekskl. moms samt nedsættelse af momstilsvaret med 3.525 kr.

Skattestyrelsen fremsender ny agterskrivelse den 16. oktober 2018, hvor repræsentantens anmodning imødekommes og der træffes afgørelse dateret den 15. november 2018, hvor overskud af virksomhed er forhøjet til 1.342.206 kr. i indkomståret 2014 og momstilsvaret er opgjort til 369.919 kr., da der er givet yderligere fradrag på baggrund af bemærkningerne af 1. juli 2018.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2014 til samlet 362.919 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

(...)

Moms

Momstilsvar for 2014

Opgjort momstilsvar 362.919 kr.

Angivet momstilsvar tidligere 0 kr.

Manglende angivelse af momstilsvar 362.919 kr.

(...)

3.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det er vores opfattelse, at du har drevet selvstændig økonomisk virksomhed, og at du således er afgiftspligtig efter momslovens § 3.

Efter momslovens § 4 skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, og der er tillige fradragsret efter reglerne i momslovens § 37.

Efter momslovens § 47 skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen. Afgiftspligtige personer der er etableret her i landet skal uanset § 47 stk. 1, ikke registreres og betale afgift, når de samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 50.000 kr. årligt. Det fremgår af momslovens § 48. Hvis en omsætning overstiger 50.000 kr. i en 12 måneders periode, er der således pligt til at lade sig momsregistrere.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.

Betaling af afgift påhviler den person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer eller ydelser her landet. Det fremgår af momslovens § 46.

Du har ikke fremlagt det materiale, som vi har bedt om. Du har ikke opfyldt din dokumentationspligt efter momslovens § 74, stk. 1, og dermed har du ikke givet os mulighed for at foretage en korrekt opgørelse af virksomhedens moms.

Det er vores opfattelse, at virksomheden har undladt at angive moms, og derfor heller ikke har betalt moms. Efter opkrævningslovens § 5, stk. 1 kan virksomheden afkræves det skyldige beløb.

Da dokumentationspligten ikke er opfyldt, giver det os mulighed for at ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Vi har gennemgået [AGB]’s bankkontoudskrifter og ud fra teksterne på disse har vi vurderet, at der har været virksomhedsaktivitet, idet der fremgår teksten ”faktura” eller ”overførsler” på nogle af indsætningerne.

Indsætningerne anses ikke for værende omsætning i selskabet [virksomhed1] ApS, da selskabet ikke har selvangivet resultat af virksomhed.

Det er vores opfattelse, at du har drevet uregistreret virksomhed for indkomstårene 2014, 2015 og 2016.

Det er vores opfattelse, at du er rette, at du er rette indkomstmodtager, og at du driver selvstændig økonomisk virksomhed. For begrundelse for, at vi anser dig for rette indkomstmodtager henvises, der til afsnit 1.4.2. Rette indkomstmodtager.

Der skal beregnes moms af omsætningen i virksomheden. Der henvises til afsnit 1.4.2. Personlig drevet virksomhed for opgørelse af omsætningen. Salgsmomsen kan opgøres jævnfør nedenstående.

For perioden 1. januar 2014 til 31. december 2016 har vi opgjort virksomhedens salgsmoms på grundlag af bankindsætninger og fakturaer.

Salgsmoms:

Med udgangspunkt i bankudskrifterne fra konto [...99] og [...37] har vi opgjort følgende indsætninger, som vi anser for at være momspligtige (virksomhedens omsætning).

Indkomstår Indsat beløb Beløb ekskl. moms Moms

2014: Indsætninger 1.722.750 kr. 1.356.306 kr. 366.444 kr.

(...)

Salgsmoms

Med udgangspunkt i bankudskrifter for konto [...99][finans1] A/s og [...37], [finans2], har vi opgjort en skønsmæssig omsætning. Virksomhedens salgsmoms er herefter opgjort skønsmæssigt med henvisning til opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Opgørelsen af indsætninger på bankkonti [...99] og [...37] fremgår af bilag 2. Bilaget er vedlagt dette brev.

Købsmoms

Det fremgår af momslovens § 37, at det er en generel betingelse for at kunne opnå fradrag for købsmoms, at den indgående afgift vedrører virksomhedens indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Da der ikke er sandsynliggjort, at din virksomhed i et eller andet omfang har haft udgifter forbundet med indtægten, kan der ikke godkendes en % del af omsætningen, som værende udgifter afholdt i forbindelse med virksomhedens leverancer.

For indkomstårene 2014-2016 godkendes momsfradrag for moms på revisorudgiften ifølge momslovens § 38.

I det fremsendt brev af 1. juli 2018 fratrækkes udgift til revisor med henholdsvis 14.100 for 2014 kr., 4700 kr. i 2015 og 2016. Alle beløb er eksklusiv moms. Virksomheden har ikke angivet købsmoms for nogen af årene.

2.5 Ændring af momstilsvar for perioden 1. januar 2014 – 30. juni 2015 efter angivelsesfristens udløb

Den ordinære frist for fastsættelse eller ændring af momstilsvar for 2014 samt 1. og 2. kvartal 2015 er udløbet efter skatteforvaltningsloven § 31, stk.1.

Det er vores opfattelse, at sagen er omfattet af de ekstraordinære frister, som fremgår af skatteforvaltningsloven § 32. Med henvisning til skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3 kan et momstilsvar fastsættes eller ændres, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at momstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Det er vores opfattelse, at der i dette tilfælde er tale om minimum grov uagtsomhed i forbindelse med manglende angivelse af moms for virksomheden.

Ifølge skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 kan en ansættelse i henhold til de i stk. 1 nævnte tilfælde kun foretages, hvis betingelserne omkring 6 måneders reaktionsfristen i skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 er overholdt.

6 måneders fristen regnes fra det tidspunkt, hvor vi har erhvervet et tilstrækkeligt grundlag for at kunne varsle en korrekt afgørelse. Vi anser kundskabstidspunktet for at være den 2. oktober 2018, hvor vi har modtaget brev med nye oplysninger fra din revisor [virksomhed2], hvor han beder om ændring af momstilsvaret for 2014, 2015 samt 2016.

Kundskabstidspunktet anses for at være den 2. oktober 2018 og ikke den 1. juli 2018. De oplysninger vi modtager den 1. juli 2018 ville have givet et forkert ansættelsesgrundlag,da de oplysninger der er givet ikke er korrekte. Dette er beskrevet ovenfor.

Der henvises til SKAT-meddelelse SKM2012.168. ØLR.

(...)”

Virksomhedsindehaverens opfattelse

Virksomhedsindehaverens tidligere repræsentant har nedlagt påstand om, at opgørelsen af momstilsvarene for afgiftsperioderne i 2014 er ugyldig.

Til støtte for påstanden har virksomhedsindehaverens tidligere repræsentant anført følgende:

(...)

Sagens opståen

”Det daværende SKAT havde i 2017 påbegyndt en ligning af [person1]s indkomstansættelser for indkomstårene 2014-2016.

Den ligningsmæssige gennemgang blev påbegyndt fordi SKAT havde modtaget kontroloplysninger i form af kontoudtog fra SØIK vedr. [person1]s moder og søster.

På kontiene var der indsat en række større beløb, og det blev under sagsbehandlingen klarlagt at overførslerne vedrørte [person1] og at [person1] var rette modtager af overførslerne.

SKAT gennemførte derfor en grundig sagsbehandling, hvor de i sagsbehandlingen sikrede sig dokumentation for de forhold som havde betydning for skatteansættelserne.

Vi er som sagt enige i de korrektioner som er foretaget på indkomstsiden.

SKATs sagsbehandling foregik efter bestemmelserne i Skatteforvaltningslovens § 26, idet alle indkomstår under sagsbehandlingen skete indenfor fristerne i denne bestemmelse. Fristen for ændring af indkomståret 2014 var således den 1. august 2018.

SKAT fremsender den 11. april 2018 et forslag til ændring af skatteansættelserne for indkomstårene 2014-2016. Dette er rettidigt jf. Skatteforvaltningslovens § 26.

Den 1. juli 2018 fremsender undertegnede et brev hvori vi bekræfter at vi er enige i, de foretagne ansættelser af indkomstgrundlag og samtidig anfører at vi skal begære fradrag for kørselsomkostninger, revisorudgifter samt renteudgifter.

SKAT skulle således have truffet afgørelse jf. Skatteforvaltningslovens § 26 senest den 1. august 2018. Dette skete ikke.

Sagens fakta og begrundelse for vores påstande

(...)

Ændring af momsgrundlag

Ændringen i momsgrundlaget beror på at [person1] med urette har opkrævet moms af indkomst der ikke er momspligtig. Der er tale om ikke momspligtige aktiviteter vedrørende formidling af fast ejendom. Jf. Momslovens § 52 stk. 7, skal uberettiget opkrævet moms af ikke momspligtige aktiviteter indbetales og indberettes til skattemyndighederne. Dog kan tilbagebetaling af den uberettigede opkrævede moms ske til køberen af varen/ydelsen.

Det er vores opfattelse at den foretagne ændring af momstilsvaret for 2014 er forældet og dermed ugyldig af følgende årsager

6 måneders reaktionsfrist jf. Skatteforvaltningslovens § 32 stk. 2.

SKAT angiver i forslag til ændring af 11. april 2018 følgende

”Ifølge skatteforvaltningsloven§ 32, stk. 2 kan en ansættelse i henhold til de i stk. 1 nævnte tilfælde kun foretages, hvis betingelserne omkring 6 måneders reaktionsfristen i skatteforvaltningsloven§ 32, stk. 2 er overholdt.

6 måneders fristen regnes fra det tidspunkt, hvor vi har erhvervet et tilstrækkeligt grundlag for at kunne varsle en korrekt afgørelse. SKAT anser kundskabstidspunktet for at være den 13. november 2017, hvor vi hos din samarbejdspartner [virksomhed3] ApS har afhentet dokumentation for samhandel/lånedokument med din virksomhed.”

SKAT har således haft oplysninger til opgørelse af momstilsvaret siden 13. november 2017. mindre beløb som undertegnede anmoder om fradrag for vedr. revisionsudgifterne ændrer ikke på denne dato. Slet ikke når SKAT giver fuldt medhold i vores anmodning. Der er således ikke fremkommet nye oplysninger om evt. groft uagtsomme forhold siden 13. november 2017, hvilket er 1 år og 2 dage før den trufne afgørelse,

Når der foreligger et forslag til ændring af skatteansættelsen, skal ændringer være gennemført senest 3 måneder efter afsendelse af forslag til ændring af et afgiftstilsvar.

Dette betyder, at den foretagne ændring af momsgrundlaget for 2014 skulle være foretaget senest den 11. juli 2018. SKAT havde oplysningerne om nedsættelse af momsgrundlaget den

1. juli 2018 og havde derfor mulighed. Når der gives fuldt medhold skal SKAT alene meddele dette og der bør ikke fremsendes et nyt forslag til ændring af momstilsvaret.

SKAT har derfor ikke overholdt fristen i Skatteforvaltningslovens § 32 stk. 2 og ansættelsen er derfor ugyldig.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Skattestyrelsen kan som udgangspunkt ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar fastsættes efter Skattestyrelsens bestemmelse, såfremt den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Det er endvidere et krav, at ændringen er varslet af Skattestyrelsen senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, og ændringen er foretaget senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt, jf. § 32, stk. 2.

Virksomhedsindehaverens tidligere repræsentant har gjort gældende, at fristerne for genoptagelse ikke er opfyldt.

Skattestyrelsens forslag til afgørelse er dateret 16. oktober 2018 og afgørelsen er dateret 15. november 2018.

Fristerne for at ændre momstilsvarene for afgiftsperioderne i 2014 jf. skatteforvaltningslovens § 31 udløb 1. juni 2017, 1. september 2017, 1. december 2017 og 1. marts 2018. Ændringen af momstilsvarene for afgiftsperioderne i 2014 er dermed varslet efter udløbet af den ordinære frist for varsling af genoptagelse.

Genoptagelse af momsansættelserne for 2014 vil derfor kun kunne ske, hvis betingelserne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, er opfyldt.

Landsskatteretten finder, at virksomhedsindehaveren har handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at selvangive moms for virksomheden. Retten bemærker i denne forbindelse, at det ikke er bestridt, at virksomhedsindehaveren har drevet uregistreret virksomhed i afgiftsperioderne i 2014. Betingelsen for ekstraordinær genoptagelse i § 32, stk. 1, nr. 3, er således opfyldt.

Skattestyrelsen modtog oplysninger vedrørende blandt andet udgifter til revisor i indkomståret 2014 ved skrivelse af 1. juli 2018 fra repræsentanten, som bemærkninger til forslaget af 11. april 2018.

Skattestyrelsen har derefter fremsendt ny og ændret agterskrivelse den 16. oktober 2018 på baggrund af oplysningerne modtaget den 1. juli 2018 og den påklagede afgørelse blev fremsendt den 15. november 2018, hvorfor Skattestyrelsen har overholdt fristreglerne i § 32, stk. 2.

Retten finder på denne baggrund, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af afgiftsperioderne i 2014 er opfyldt.

Det af repræsentanten anførte ændrer ikke rettens opfattelse heraf.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.