Kendelse af 11-09-2023 - indlagt i TaxCons database den 19-10-2023

Journalnr. 21-0096722

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioderne i 2018

  1. halvår

Salgsmoms

1.250 kr.

Nedsættelse

Stadfæstelse

Købsmoms

0 kr.

35.262 kr.

Stadfæstelse

Erhvervelsesmoms

0 kr.

3.520 kr.

Stadfæstelse

  1. halvår

Salgsmoms

63.295 kr.

Nedsættelse

Stadfæstelse

Købsmoms

0 kr.

132.520 kr.

Stadfæstelse

Erhvervelsesmoms

0 kr.

35.250 kr.

Stadfæstelse

Afgiftsperioderne i 2019

  1. halvår

Salgsmoms

33.250 kr.

Nedsættelse

Stadfæstelse

Købsmoms

0 kr.

115.200 kr.

Stadfæstelse

Erhvervelsesmoms

0 kr.

37.550 kr.

Stadfæstelse

  1. halvår

Salgsmoms

42.650 kr.

Nedsættelse

Stadfæstelse

Købsmoms

0 kr.

117.620 kr.

Stadfæstelse

Erhvervelsesmoms

0 kr.

35.850 kr.

Stadfæstelse

Afgiftsperioderne i 2020

  1. halvår

Salgsmoms

359.720 kr.

57.642 kr.

Stadfæstelse

Købsmoms

0 kr.

187.426 kr.

Stadfæstelse

Erhvervelsesmoms

0 kr.

85.269 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med SE. nr. [...1] havde opstartsdato den 15. maj 2017. Virksomheden var registreret under hovedbranchen ”47 78 90 Detailhandel med andre varer.” [virksomhed1] var i perioden 1. januar 2018 – 31. december 2020 momsregistreret med halvårlig afregning. Virksomhedsejeren drev i samme periode bogføringsvirksomheden [virksomhed2] med CVR-nr. [...2], som var registreret under hovedbranchen ”692000 Bogføring og revision: skatterådgivning.”

Der er på momsangivelsen for [virksomhed1] oprindeligt indberettet følgende momsoplysninger:

2018 2019 2020

1. halvår 2. halvår 1. halvår 2. halvår 1. halvår

Salgsmoms 1.250 kr. 63.295 kr. 33.250 kr. 42.650 kr. 359.720 kr.

Købsmoms 35.262 kr. 132.520 kr. 115.200 kr. 117.620 kr. 777.742 kr.

Erhvervelsesmoms 3.520 kr. 35.250 kr. 37.550 kr. 35.850 kr. 85.269 kr.

Rubrik A – varer 15.320 kr. 45.355 kr. 41.200 kr. 52.600 kr. 341.076 kr.

Rubrik B – varer 43.205 kr. 0 kr. 0 kr. 65.335 kr. 250.000 kr.

Rubrik C – varer 0 kr. 265.350 kr. 175.625 kr. 135.625 kr. 1.605.483 kr.

Skattestyrelsen udtog virksomheden til kontrol og anmodede den 2. juli 2020 om virksomhedens regnskabsmateriale samt bankkontoudtog for perioden 1. januar 2018 til 30. juni 2020. Anmodningen blev ikke imødekommet.

Ifølge Skattestyrelsen er der ikke indberettet EU-Varekøb, EU-varesalg eller Eksport/listesalg til momsudvekslingssystemet VIES, hvor det fremgår, at virksomheden har købt varer.

Den 13. august 2020 indberettes en korrektion af virksomhedens momstilsvar, hvor momstilsvaret for 1. halvår 2020 blev ændret fra -332.753 kr. til -44.515 kr. Salgsmomsen og købsmomsen blev ændret fra henholdsvis 359.720 kr. til 57.642 kr. og fra 777.742 kr. til 187.426 kr. Rubrik B forblev uændret med 250.000 kr. (EU-salg), mens rubrik C. (eksport) blev ændret fra 1.605.483 kr. til 169.337 kr.

Skattestyrelsen fremsendte yderligere anmodning om dokumentation for momstilsvaret for perioden 1. januar 2018 til 30. juni 2020 herunder EU-varesalg, eksport, og EU-varekøb. Anmodningen blev ikke imødekommet.

Skattestyrelsen indhentede herefter bankudskrifter i [finans1] og [finans2]. Der fremgår for afgiftsårene 2018 og 2019 ikke nævneværdig aktivitet. For afgiftsåret 2020 stiger aktiviteten markant.

Virksomhedens indehaver har oplyst, at virksomhedens bankkonto fra 1. halvår 2020 havde været brugt til 3 virksomheder. Det blev oplyst, at bankkontoen blandt andet var blevet anvendt som klientkonto for en kunde i bogføringsvirksomheden, indskudskapital til oprettelse af et aktieselskab og fakturaindbetalinger for [virksomhed3] ApS, hvor den tilhørende moms var indberettet under [virksomhed3] ApS’ CVR-nr.

Skattestyrelsen tilsidesatte regnskabsgrundlaget og traf den påklagede afgørelse den 26. juli 2021.

Der er ikke fremlagt materiale i forbindelse med klagen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har fastholdt den oprindelige indberettede salgsmoms og nedsat virksomhedens købsmoms for afgiftsperioderne fra 1. januar 2018 – 30. juni 2020 fra henholdsvis 35.262 kr., 132.520 kr., 115.200 kr., 117.620 kr. og 777.742 kr. til 0 kr.

Skattestyrelsen har endvidere nedsat virksomhedens erhvervelsesmoms af EU-varekøb fra 3.520 kr., 35.250 kr., 37.550 kr., 35.850 kr. og 85.269 kr. til 0 kr. for samme afgiftsperioder.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”...

1.2. Dine bemærkninger til forslag på moms.

Den 15. juli 2021 skriver [person1] følgende i mail:

”Jeg har tidligere nævnt at kontoen har været brugt til 3 virksomheder og jeg har derfor en nogle kommentar til momsen for 2020.

Jeg tager udgangspunkt i bilag 2 mere så vi får bogført salgsmomsen rigtigt, linje 1-3 er klient konto for en kunde i regnskabsfirmaet, og er ikke momspligtigt indtægt.

linje 4 og linje 9 er indskudt kapital til oprettelse af et A/S for boksen [...]

resten af opgørelsen er faktura fra [virksomhed3] APS hvor momsen er indberettet under deres cvr nr. [...3]”

1.2.5 Skattestyrelsens bemærkninger til [person1]s bemærkninger.

Skattestyrelsen accepterer [person1]s bemærkninger til salgsmoms for 2020 (Bilag 2).

De tre beløb i linje-1-3 skønnes at vedrøre klientkonto i bogføringsvirksomheden [virksomhed2]. Linje 4 og linje 9 skønnes at være kapital til oprettelse af et A/S.

De resterende beløb på bilag 2 skønnes at vedrøre selskabet [virksomhed3] ApS, cvr-nr. [...3]. Skattestyrelsen kan konstatere, at [virksomhed3] ApS har indberettet en salgsmoms i 2020 tæt på det samlede resterende beløb. En salgsmoms, som er indberettet i [virksomhed3] ApS men pt. ikke indbetalt dvs. i restance.

Da [person1] ikke har indsendt nogen dokumentation på, hvad salgsmomsen ellers skal beløbe sig til i 1. halvår 2020 i [virksomhed1], har Skattestyrelsen valgt at acceptere den indberettede salgsmoms på 359.720 kr. i første halvår 2020.

Da Skattestyrelsen ikke har modtaget nogle bemærkninger til hverken købsmoms, moms af EU-varekøb, EU varekøb, listesalg eller eksport for perioden 1. januar 2018 til 30. juni 2020 forbliver

beløbene her uændrede fra forslag til afgørelse.

1.4. Skattestyrelsen bemærkninger og begrundelse

Købsmoms:

Registrerede virksomheder, der ønsker fradrag for købsmoms efter momslovens § 37 - §41a, skal dokumentere købsmomsen med faktura, afregningsbilag eller lignede, jf. momsbekendtgørelsens § 82.

Efter momslovens § 55 skal registrerede virksomheder føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for Skattestyrelsens kontrol med afgiftens berigtigelse.

Registrerede virksomheder skal efter momslovens § 74, stk. 4, udlevere regnskabsmaterialet til Skattestyrelsen, når Skattestyrelsen anmoder herom. Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan Skattestyrelsen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Den 2. juli 2020 anmodede Skattestyrelsen [virksomhed1] om følgende:

Bogføring:

- Kontoplan for [virksomhed1]

- Balance pr. 31/12-2018, 31/12-2019.

- Resultatopgørelse for perioderne: 1/1-2018 til 31/12-2018, 1/1-2019 til 31/12-2019.

Kontospecifikationer for indgående og udgående moms for kontrolperioden, fordelt efter kalenderår; 1/1-2018 til 31/12-2018, 1/1-2019 til 31/12-2019 samt 1/1-2020 til 30/6-2020.
Kontoudtog fra virksomhedens konti i pengeinstitutter for perioden 1. januar 2018 til 30. juni 2020
Redegørelse for virksomhedens nuværende og fremtidige aktiviteter.
Oplysninger om, hvem der indberetter moms.

Den 6. oktober 2020 anmodede Skattestyrelsen om købs- og salgsbilag for perioden 1. januar 2018 til 30. juni 2020 samt dokumentation for følgende rubrikker:

Rubrik A, EU-varekøb
Rubrik B, EU varesalg.
Rubrik C, Eksport m.v.

[virksomhed1] har ikke ønsket at udlevere hverken salgs- eller købsbilag, Gentagne opkald bliver ikke besvaret og Skattestyrelsen må derfor selv anmode om de originale bankudskrifter fra [finans1] og [finans2].

Skattestyrelsen ændrer på virksomhedens købs- og salgsmoms.

Købsmoms

Skattestyrelsen kan ikke alene med udgangspunkt i bankudskrifterne afgøre om der foreligger fradragsberettigede omkostninger jf. momslovens § 37 eller om omkostningerne andrager private formål.

Dette kan afgøres ved tilsendelse af kontospecifikationer og bilag for indgående moms. På denne baggrund ændrer Skattestyrelsen selskabets indberettede købsmoms for kontrolperioden 1. januar 2018 til 30. juni 2020 fra 1.178.344 kr. til 0 kr.

Såfremt [virksomhed1] efterfølgende indsender hele det ønskede regnskabsmateriale, kan Skattestyrelsen ændre i den skønnede købsmoms.

EU-varekøb.

Skattestyrelsen kan i vores VIES –system, som registrerer en virksomheds handel med udlandet – ikke se nogen registrering af EU varekøb for [virksomhed1]. I stedet er der registreret EU-varekøb på cvr-nr. [...2] for virksomheden [virksomhed2], som er [person1]s egen revisionsvirksomhed. Skattestyrelsen skønner at disse indberettede EU-varekøb er [virksomhed1] uvedkommende. [virksomhed1] har i kontrolperioden indberettet et samlet EU-varekøb på 495.551 kr. Da beløbet ikke fremgår af VIES-systemet ændrer Skattestyrelsen virksomhedens EU-varekøb for perioden 1. januar 2018 til 30. juni 2020 fra 495.551 kr. til 0 kr.

Salgsmoms

Skattestyrelsen har anmodet om bankudskrifter for kontrolperioden 1. januar 2018 til 30. juni 2020. Der er anmodet om tre konti i [finans1] konti [...86], [...52] og [...19] og én konto i [finans2] [...61]. [person1] gør i mails opmærksom på, at han har sammenblandet aktiviteterne i [virksomhed1] med aktiviteterne i enten [virksomhed2] eller [virksomhed3] ApS. Cvr-nr. [...3]. Dette forbliver uklart, da kommunikationen med [person1] er yderst vanskelig.

I stedet har Skattestyrelsen selv taget udgangspunkt i de fire bankkonti og har skønnet at konto [...52] i [finans1], hvor [virksomhed1] også får indsat virksomhedens negative moms og herfra skønnet et grundlag for salgsmomsen i [virksomhed1].

Skattestyrelsen har her medtaget indsættelser på kontoen med teksten ”Faktura xx” og andre indsættelser, der skønnes at være af momspligtig karakter. For 1. halvår 2020 udgør de totale indsættelser 2.578.100 kr., heraf 20 % i salgsmoms 515.620 kr. (Bilag 2). For årene 2018 og 2019 skønnes konto [...52] ikke at indeholde indsættelser af momspligtige karakter.

De andre konti viser aktivitet af mere privat karakter eller som skønnes at henføre til [person1]s egen revisionsvirksomhed [virksomhed2].

Skattestyrelsen har derfor for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2019 valgt at fastholde den indberettede salgsmoms fra [virksomhed1].

Efter Skattestyrelsen har modtaget [person1]s bemærkninger af 15. juli 2021 ændres salgsmoms for 1. halvår 2020 fra 515.620 kr. (Bilag 2) til 359.720 kr. Der henvises til ovennævnte afsnit 1.2. og 1.2.5.

EU-salg og Eksport.

[virksomhed1] har indberettet følgende i EU-salg og eksport i kontrolperioden:

Halvår:

Rubrik B. EU-varesalg,

Rubrik C, Eksport m.v.

  1. halvår 2020

250.000 kr.

1.605.483 kr.

  1. halvår 2019

95.335 kr.

205.625 kr.

  1. halvår 2019

175.625 kr.

  1. halvår 2018

43.205 kr.

265.350 kr.

  1. halvår 2018

I alt

388.540 kr.

2.252.083 kr.

Skattestyrelsen har søgt i vores VIES-system – som registrerer danske virksomheders salg til og fra Danmark. Her forekommer ingen oplysninger om, at [virksomhed1] har foretaget salg til andre EU-lande (listesalg) eller om salg til 3-lande, eksport.

[virksomhed1] har heller ikke fremlagt de ønskede salgsfakturaer eller dokumentation for indbetalingerne for EU-salg på 388.540 kr. eller eksport for 2.252.083 kr., som Skattestyrelsen har anmodet om den 6. oktober 2020.

Da [virksomhed1] ikke har fremlagt fakturaer for salg til udlandet og da de ikke fremgår af VIES-systemet, er det Skattestyrelsens vurdering, at der ikke er realiteter bag de indberettede beløb.

Skattestyrelsen må derfor betvivle eksistensen af ovennævnte EU-salg og salg til eksport.

På dette grundlag vil Skattestyrelsen ændre EU-salg, rubrik B og Eksport, rubrik C, på henholdsvis 388.540 kr. og 2.252.083 kr. til 0 kr.

Momskontrollen resulterer i følgende momstilsvar:

1. januar

2018 til 30. juni 2018

Indberettet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

1.250 kr.

1.250 kr.

0 kr.

Købsmoms

35.262 kr.

0 kr.

-35.262 kr.

Moms af EU-varekøb

3.520 kr.

0 kr.

-3.520 kr.

Momstilsvar

-30.492 kr.

1.250 kr.

31.742 kr.

EU varekøb

15.320 kr.

0 kr.

-15.320 kr.

Listesalg (b)

43.205 kr.

0 kr.

-43.205 kr.

Eksport (c)

1. juli 2018

til 31. december 2018

Indberettet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

63.295 kr.

63.295 kr.

0 kr.

Købsmoms

132.520 kr.

0 kr.

-132.520 kr.

Moms af EU-varekøb

35.250 kr.

0 kr.

-35.250 kr.

Momstilsvar

- 33.975 kr.

63.295 kr.

97.270 kr.

EU varekøb

45.355 kr.

0 kr.

-45.355 kr.

Listesalg (b)

Eksport (c)

265.350 kr.

0 kr.

-265.350 kr.

1. januar 2019 til 30. juni 2019

Indberettet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

33.250 kr.

33.250 kr.

0 kr.

Købsmoms

115.200 kr.

0 kr.

-115.200 kr.

Moms af EU-varekøb

37.550 kr.

0 kr.

-37.550 kr.

Momstilsvar

-44.400 kr.

33.250 kr.

77.650 kr.

EU varekøb

41.200 kr.

0 kr.

-41.200 kr.

Listesalg (b)

0 kr.

Eksport (c)

175.625 kr.

0 kr.

-175.625 kr.

1. juli 2019

til 31. de-

cember 2019

Indberettet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

42.650 kr.

42.650 kr.

0 kr.

Købsmoms

117.620 kr.

0 kr.

-117.620 kr.

Moms af EU-varekøb

35.850 kr.

0 kr.

-35.850 kr.

Momstilsvar

-39.120 kr.

42.650 kr.

81.770 kr.

EU varekøb

52.600 kr.

0 kr.

-52.600 kr.

Listesalg (b)

95.335 kr.

0 kr.

-95.335 kr.

Eksport (c)

205.625 kr.

-205.625 kr.

1. januar 2020 til 30. juni 2020

Indberettet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

359.720 kr.

359.720 kr.

0 kr.

Købsmoms

777.742 kr.

0 kr.

-777.742 kr.

Moms af EU-varekøb

85.269 kr.

0 kr.

-85.269 kr.

Momstilsvar

-332.753 kr.

359.720 kr.

692.473 kr.

EU varekøb

341.076 kr.

0 kr.

-341.076 kr.

Listesalg (b)

250.000 kr.

0 kr.

-250.000 kr.

Eksport (c)

1.605.483 kr.

0 kr.

-1.605.483 kr.

1. januar 2018 til 30. juni 2020

Indberettet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

500.165 kr.

500.165 kr.

0 kr.

Købsmoms

1.178.344 kr.

0 kr.

-1.178.344 kr.

Moms af EU-varekøb

197.439 kr.

0 kr.

-197.439 kr.

Momstilsvar

480.740 kr.

500.165 kr.

980.905 kr.

EU varekøb (Rubrik a)

495.551 kr.

0 kr.

-495.551 kr.

Listesalg (b)

388.540 kr.

0 kr.

-388.540 kr.

Eksport (c)

2.252.083 kr.

0 kr.

-2.252.083 kr.

...”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”...

Vedrørende klage til Skatteankenævnet fra [virksomhed1], cvr. [...1].

Skattestyrelsen har modtaget ovennævnte klage vedr. momsansættelsen af [virksomhed1] for perioden 1. januar 2018 til 30. juni 2020.

Skattestyrelsen må betragte ovennævnte skrivelse som en klage og ikke en genoptagelse af sagen, da [person1] påklager denne til Skatteankenævnet.

Da der ikke er nye oplysninger i sagen, fastholder Skattestyrelsen sin afgørelse af 26. juli 2021.

Skattestyrelsen vil i midlertidig gerne kommentere enkelte af de punkter [person1] fremfører i klagen:

"for det første køre man en sag og en gennemgang på et tidspunkt hvor jeg er sygemeldt og nede med stress hvilket ikke ligefremmen gør at jegkommer mig hurtigere jeg modtagere ikke svar på en eneste af mine mail jeg fremsender, der er ingen kommunikation på noget af det jeg oplyser sagsbehandleren, hvilket kun øger stressen."

Bemærkninger:

Skattestyrelsen har helt fra sagens begyndelse været særdeles gavmild med hensyn til at give [person1] den fornødne tid. Efter at have rykket for diverse materiale sygemelder [person1] sig den 13. oktober 2020 og forlænger sin sygemelding igen den 19. november 2020 frem til den 30. november 2020. Den 19. november 2020 melder han her tilbage, at han vender tilbage (kontakter Skattestyrelsen) senere efter den 30. november 2020.

Den 8. april 2021 - har vi efter 5 måneder intet hørt fra [person1] hvorfor Skattestyrelsen foretager uanmeldt kontrolbesøg på virksomhedens adresse. Her meddeler [person1], at han var raskmeldt. På mødet udleverede Skattestyrelsen endnu et rykkerbrev for regnskabsmateriale.

Dags dato er stadig intet modtaget.

I klagen skrives også:

"Da han så vælger at få mine kontoudtog fra banken regner jeg med at han gennemgår dem og finder frem til at der som jeg har oplyst tidligere er sket en sammen blanding af bank oplysninger og at der Ikke har været noget nævneværdigt salg i [virksomhed1] og at både salgs og købsmoms er forkerte, men han konkludere at kun købsmomsen er forkert på tros af at der ikke er nogle indbetalinger der indikere at firmaet har haft mere end et par salg pr. år. Jeg regner med at når jeres slogan er ingen skal betale for lidt eller for meget i skat at det så er jeres mål at vi finder det rette skat og moms."

Bemærkninger:

Det er ikke Skattestyrelsens opgave, at dokumentere hvorledes de tre virksomheders salgsmoms hænger sammen indbyrdes alene på baggrund af kontoudtog fra bankerne.

Indbetalinger til konti kan dels vedrøre de andre virksomheder, og dels kan indtægter også forekomme fra andre kilder end fra indbetalinger på et kontoudtog på kendte bankkonti. Det er alene [person1]s ansvar at redegøre for salgsmomsen for [virksomhed1].

Kontoudtog kan ikke anvendes som endegyldig dokumentation for salgsmoms hvorfor Skattestyrelsen igen og igen anmoder [virksomhed1] om brugbar bogføring i form af kontospecifikationer og bilag.

I klagen anføres, at der ikke har været noget nævneværdigt salg i [virksomhed1] og kun et par salg pr. år. Er dette korrekt så passer det meget dårligt med det billede [person1] selv af to omgange giver af [virksomhed1]'s salg.

Han skriverfølgende tekst i bemærkningsfeltet i TastSelv systemet den 30. juni 2020 ved indsendelse af den negativ moms for 1. halvår 2020 på-332.753 kr.:

"vi har i 1 kvt.haft en del handels med udlandet og gennem samarbejde med en agent øget salget merkant inden conrna lukkede os helt ned"

[person1] sender den 3. august 2020 en mail hvori han gerne vil ændre salgsmomsen for 1. halvår 2020 fra 359.720 kr. til 57.642 kr. Rubrik B forbliver uændret 250.000 kr. (EU-salg) mens rubrik C. (eksport) vil han gerne ændre fra 1.605.483 kr. til 169.337 kr. (Bilag 1)

I den forbindelse skriver [person1] følgende som begrundelse for ovennævnte ændring:

"Som du kan se har vi lavet om jeg kunne ikke tjene penge på ur webshoppen og har derfor i 2020,

Haft brugt en agent der havde en masse gode kontakter, og derfor er webshoppen under afvikling vi sælger ud af varelagret, men har helt droppet reklame, og vi handler nu med større patier af vare som vi køber og sælger Mere eller mindre direkte videre med en ok fortjeneste dog tager agent en stor del af kagen.

Men der er en del mindre arbejde for mig, 1 kvartal ser godt ud men der var ingen handler i 2 kvt.så vi er lidt i vente position, og håber at vi kommer i gang igen her i 3 kvt. "

Skattestyrelsen kan ikke i dag se sammenhængen mellem de første tal for salget/salgsmoms indberettet den 30. juni 2020 og den senere ønskede ændring af salget/salgsmomsindberettet den 3. august 2020 med kun et par salg pr. år, som [person1] nu fremfører i klagen.

I klagen skriver [person1] videre:

"desuden er 1 halvår 2020 helt galt da momsen sagsbehandleren er kommet frem til også er registret hos så nu stå firmaerne til at betale dobbelt moms af de salg har haft i 1 kvt.2020 jeg fremsendte en forklaring til han ang. dette som han også har valgt at ignorere"

Bemærkninger:

Skattestyrelsen har i afgørelsen beskrevet, at de oplyste beløb i Bilag 2, kunne være indtægtsført i [virksomhed3] eller i virksomheden [virksomhed2]. Da den oprindelige salgsmoms er indberettet med 359.720 kr. for 1. halvår 2020 - og da [person1] stadig ikke fremlægger nogen dokumentation har Skattestyrelsen valgt at fastholde den oprindelig indberettede salgsmoms for 1. halvår 2020 på 359.720 kr. Salgsmomsen for de tidligere år 2018 og 2019 fastholdes ligeledes.

Som anført i afgørelsen kan såvel salgsmoms og købsmoms og de øvrige rubrikker ændres såfremt [person1] fremlægger den påkrævede dokumentation i form af kontospecifikationer og bilag. På intet tidspunkt i det etårige forløb har Skattestyrelsen modtaget noget brugbart materiale, der kunne danne grundlag for en regnskabsmæssig afstemning af virksomhedens momstilsvar.

Skattestyrelsen kan således ikke gøre andet end at fastholde det foretagne skøn i afgørelse dateret 26. juli 2021.

Det bør bemærkes, at [person1] også driver bogføringsvirksomheden [virksomhed2] og som revisor, burde han være bekendt med reglerne i bogførings- og momsloven.

...”

Klagerens opfattelse

Virksomhedsejere har nedlagt påstand om, at der ikke er grundlag for at forhøje virksomhedens momsstilsvar for afgiftsperioderne fra 1. januar 2018 – 30. juni 2020.

Virksomhedsejeren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”...

Jeg ønsker at klage over afgørelsen af moms for virksomheden [virksomhed1] se.nr[...1] hvor man konkludere at [virksomhed1] skal betale over 650.000 mere i moms afgift jeg kan ikke forstå hvordan man kan komme frem til den konklusion efter de oplysninger jeg har givet til sagen, for det første køre man en sag og en gennemgang på et tidspunkt hvor jeg er sygemeldt og nede med stress hvilket ikke ligefremmen gør at jeg kommer mig hurtigere jeg modtagere ikke svar på en eneste af mine mail jeg fremsender, der er ingen kommunikation på noget af det jeg oplyser sagsbehandleren, hvilket kun øger stressen.

Da han så vælger at få mine kontoudtog fra banken regner jeg med at han gennemgår dem og finder frem til at der som jeg har oplyst tidligere er sket en sammen blanding af bank oplysninger og at der ikke har været noget nævneværdigt salg i [virksomhed1] og at både salgs og købsmoms er forkerte, men han konkludere at kun købsmomsen er forkert på tros af at der ikke er nogle indbetalinger der indikere at firmaet har haft mere end et par salg pr. år.

jeg regner med at når jeres slogan er ingen skal betale for lidt eller for meget i skat at det så er jeres mål at vi finder det rette skat og moms.

desuden er 1 halvår 2020 helt galt da momsen sagsbehandleren er kommet frem til også er registret hos [virksomhed3] så nu stå firmaerne til at betale dobbelt moms af de salg har haft i 1 kvt.2020

jeg fremsendte en forklaring til han ang. dette som han også har valgt at ignorere så jeg ønsker at få genoptaget sagen og jeg ønsker at gennemgangen af kontoudtoget bliver gjort med henblik på at finde frem til den rette moms som jeg skylder, grundet de fejl indberetninger der er lavet.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen ved afgørelse af 26. juli 2021 har været berettiget til at ændre virksomhedens indberettede købs- og erhvervelsesmoms og forhøje virksomhedens momstilsvar med i alt 980.905 kr. for afgiftsperioderne 1. januar 2018 – 30. juni 2020.

Der skal endvidere tages stilling til, hvorvidt der på baggrund af anmodning fra indehaveren er grundlag for at ændre virksomhedens salgs- og købsmoms for 1. halvår 2020 til henholdsvis 57.642 kr. og 187.426 kr.

Retsgrundlaget

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.

Ved opgørelsen af afgiftstilsvaret kan afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, fradrages. Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1.

Af momslovens § 46, stk. 1, nr. 2 og 3, fremgår følgende:

”Betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet. Afgiften påhviler dog aftageren af varer eller ydelser, når

(...)

2) ”aftageren er en afgiftspligtig person, der får leveret og installeret eller monteret varer her i landet af en virksomhed, der er etableret i udlandet, eller for dennes regning”
3) ”aftageren er en afgiftspligtig person eller en ikkeafgiftspligtig momsregistreret juridisk person, til hvem der leveres ydelser omhandlet i § 16, stk. 1, § 18 bortset fra bro- og tunnelbilletter, § 21 a og § 21 b, hvis ydelserne leveres af en afgiftspligtig person, der ikke er etableret her i landet”

Det fremgår af momslovens § 55, at virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a, skal føre et regnskab der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse.

Registrerede virksomheder skal, jf. § 82, til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 808 af 30/06/2015), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse 323 af 11. april 2011).

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.629.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende (uddrag):

”...

Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”

Af skatteforvaltningslovens § 31, fremgår følgende:

”Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.

Stk. 2. En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Tilsvarende skal en virksomhed eller en person, der ønsker godtgørelse af afgift, senest 3 år efter det tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde godtgørelse af afgiften.”

Landsskatterettens bemærkninger

Landsskatteretten finder at det er med rette, at Skattestyrelsen har tilsidesat regnskabsgrundlaget og fastsat momstilsvaret for virksomheden i afgiftsperioden 1. januar 2018 – 30. juni 2020.

Retten finder, at det fremlagte materiale er mangelfuldt, da den underliggende dokumentation mangler. Virksomhedsejeren har ikke fremlagt indtægts- og udgiftsbilag, der kan dokumentere virksomhedens indberettede momstilsvar. Kravene til regnskabsgrundlaget om et ført regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode, og som kan danne kontrol for afgiftens berigtigelse, er således ikke opfyldt. Regnskabsmaterialet kan på denne baggrund ikke anses for egnet som grundlag for en nøjagtig indkomstopgørelse for virksomheden.

Salgsmoms

En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Der er for virksomheden i kontrolperioden fremsendt anmodning om at få ændret salgsmoms for 1. halvår 2020 fra den indberettede salgsmoms på 359.720 kr. til 57.642 kr. Der er ikke fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der viser, at salgsmomsen for første halvår af 2020 bør ændres til 57.642 kr. Skattestyrelsen har således ikke anset betingelserne for en ændring, jf. skatteforvaltningslovens § 31, for værende opfyldt og har herefter vurderet, at aktiviteten på kontoen svarer til den indberettede salgsmoms.

Der er for afgiftsperioderne 1. januar 2018 – 30. juni 2020 ikke fremlagt dokumentation i form af fyldestgørende regnskabsmateriale, der kan bekræfte virksomhedens omsætning og indberettede salgsmoms.

Skattestyrelsen har vurderet, at den indberettede salgsmoms er korrekt, da virksomhedsejeren ikke har foretaget en tilstrækkelig opgørelse af salgsmomsen for afgiftsperioderne 1. januar 2018 – 30. juni 2020. Virksomhedsejeren har ikke fremlagt dokumentation for indbetalinger på virksomhedens konto. Virksomhedens kontoudskrifter viser ingen nævneværdig aktivitet for 2018 og 2019. Det fremgår af kontoudskrifterne for 2020, som også er anvendt af andre virksomheder, at der er markante indsætninger af erhvervsmæssig karakter.

Da det ikke er muligt at opgøre virksomhedens salgsmoms på grundlag af virksomhedens regnskaber og kontoudskrifter, finder retten, at den af virksomheden indberettede salgsmoms, må være så virkelighedsnært som muligt. Virksomhedsejeren har ikke godtgjort, at den indberettede salgsmoms er ukorrekt. Det af ejeren fremførte, kan ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten finder på baggrund af ovenstående ikke grundlag for at ændre den af Skattestyrelsen foretagne afgørelse.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende salgsmoms for afgiftsperioderne 1 januar 2018 til 30. juni 2020.

Købsmoms

En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Der er for virksomheden i kontrolperioden fremsendt anmodning om at få ændret købsmoms for 1. halvår 2020 fra den indberettede købsmoms på 777.742 kr. til 187.426 kr. Der er ikke fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter der viser, at købsmomsen for første halvår af 2020 bør ændres til 187.426 kr. Skattestyrelsen har således ikke anset betingelserne for en ændring, jf. skatteforvaltningslovens § 31, for opfyldt og har derfor ikke imødekommet anmodningen.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt. Det følger af momsdirektivet og EU-domstolenes praksis, at den afgiftspligtige person er forpligtet til at fremlægge objektive beviser for, at varerne og tjenesteydelserne faktisk er blevet leveret til den pågældende af en anden afgiftspligtig person i et forudgående led i forbindelse med en pågældendes egne afgiftspligtige transaktioner, og at den pågældende faktisk har betalt moms heraf. Der kan således kun godkendes fradrag for udgifter, hvor der foreligger dokumentation herfor, jf. SKM2021.629.LSR.

Virksomhedsejeren har ikke fremlagt dokumentation for betalte og leverede udgifter i form af fakturaer eller afregningsbilag.

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms i afgiftsperioderne 1. januar 2018 til 30. juni 2020 med i alt 1.178.344 kr., idet det ikke alene med udgangspunkt i bankudskrifter kan afgøres, om der foreligger fradragsberettigede udgifter.

Virksomhedsejeren har ikke fremlagt dokumentation for, at der er afholdt udgifter, der berettiger til momsfradrag. Der er ikke fremlagt fakturaer, underbilag eller anden dokumentation for afholdte udgifter, hvoraf det kan udledes, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, eller at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.

Der er således ikke fremlagt objektive beviser for, at der for perioderne fra 1. januar 2018 til 30. juni 2020 er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.

Landsskatteretten finder på baggrund af ovenstående ikke grundlag for at ændre den af Skattestyrelsen foretagne nedsættelse af købsmoms på 1.178.344 kr.

Erhvervelsesmoms

Ifølge momslovens § 16, stk. 1, skal en virksomhed som køber varer i et EU-land betale moms af varekøbet, idet der er tale om et momspligtigt varekøb jf. momslovens § 46, stk. 1. nr. 4 (erhvervelsesmoms). Den beregnede moms af varekøbet kan herefter fratrækkes i momsgrundlaget, når købet vedrører en momspligtig aktivitet.

Virksomhedsejeren har ikke fremlagt dokumentation for købsbilag eller registreringer i regnskabet omkring samhandel med andre EU-lande.

Skattestyrelsen har udover at nægte fradrag for virksomhedens totale købsmoms derfor nedsat momstilsvaret med indberettet erhvervelsesmoms vedrørende EU-køb på 197.439 kr., idet der ikke fremgår noget indberetninger omkring varekøb fra udlandet med [virksomhed1] i momsinformationsudvekslingssystemet VIES.

Retten finder på baggrund af ovenstående ikke grundlag for at ændre den af Skattestyrelsen foretagne nedsættelse af erhvervelsesmoms på 197.439 kr. Retten finder det ikke godtgjort, at der rent faktisk er sket EU-køb, da ingen virksomheder i EU, til VIES, har indberettet at have solgt ure m.v. til [virksomhed1] i kontrolperioden. Da den beregnede moms af varekøbet ikke er godkendt, konsekvensrettes erhvervelsesmoms med samme beløb, således at det samlede momstilsvar herefter udgør 0 kr. for køb af EU varer.

Landsskatteretten finder på baggrund af ovenstående ikke grundlag for at ændre den af Skattestyrelsen foretagne nedsættelse af erhvervelsesmoms på 197.439 kr.

Landsskatteretten finder således, at det er med rette, at Skattestyrelsens har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. januar 2018 til 30. juni 2020 og stadfæster det af Skattestyrelsen opgjorte momstilsvar på 980.905 kr. (forhøjelse købsmoms 1.178.344 kr. - erhvervelsesmoms 197.439 kr.).