Kendelse af 11-09-2023 - indlagt i TaxCons database den 12-10-2023

Journalnr. 21-0092636

Motorstyrelsen har fundet, at sagens motorkøretøj ikke lever op til kravene for afgiftsfritagelse efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9 (mandskabsvogn). Motorstyrelsen har på den baggrund opkrævet 378.998 kr. i registreringsafgift.

Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af CVR-registret, at [virksomhed1] A/S’ (herefter selskabet) formål er at drive handel, særlig med motorkøretøjer og tilbehør hertil. Selskabet driver tillige reparationsvirksomhed.

Siden juni 2014 har det været muligt for virksomheder, der er registreret som nummerpladeoperatør og registeret virksomhed, at påsætte mandskabsvognsklausul i forbindelse med indregistrering med henblik på afgiftsfritagelse, under betingelse af, at køretøjet forinden er blevet godkendt af en synsvirksomhed som mandskabsvogn.

Selskabet havde således som registreret virksomhed efter registreringsafgiftslovens § 14 og nummerpladeoperatør efter registreringslovens § 15 selv mulighed for, foruden muligheden for henholdsvis afgiftsangivelse og indregistrering, at klausulere sagens køretøj som mandskabsvogn.

Af Køretøjsregisteret fremgår det, at sagens køretøj blev synet den 28. oktober 2019, hvor anvendelsen blev ændret fra godstransport til mandskabs-/materielkørsel. Den 29. oktober 2019 blev sagens køretøj indregistreret af selskabet til slutbruger [virksomhed2] I/S. I denne forbindelse blev køretøjet klausuleret som mandskabsvogn.

Motorstyrelsen har fra [virksomhed3] A/S modtaget en udtalelse om, at sagens køretøj, som er af modellen Ford Ranger Double Cab, ikke overholder vilkårene for afgiftsfritagelse som mandskabsvogn, da vareladets flademål er mindre end personkabinens.

Motorstyrelsen har efterfølgende kontrolleret vareladets og personkabinens flademål ved opmåling og konstateret, at vareladets flademål er mindre end personkabinens.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen har konstateret, at køretøjet, som selskabet har indregistreret, ikke lever op til kravene for afgiftsfritagelsen. Ifølge Motorstyrelsen er køretøjet derfor omfattet af registreringsafgiftspligten i Danmark som andet køretøj, jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 3, og skal derfor afgiftsberigtiges efter § 4 som personbil.

Motorstyrelsen har anført følgende begrundelse:

”Køretøjet, der er solgt og indregistreret til en slutbruger i Danmark, har ved indregistreringen i Køretøjsregistret tilkendegivet, at det ønskes ibrugtaget i Danmark. Køretøjet er derfor registreringspligtigt jf. registreringslovens § 2 samt registreringsbekendtgørelsens § 3, stk. 1.

Registreringspligten bevirker, at køretøjet samtidige er registreringsafgiftspligtigt, jf. registreringsafgiftslovens § 1. Udgangspunktet i registreringsafgiftsloven er, at der pålægges fuld registreringsafgift på tidspunktet for ibrugtagningen af køretøjet, jf. § 1, stk. 1.

[virksomhed1] A/S har ved indregistreringen benyttet muligheden for at afgiftsfritage køretøjet som mandskabsvogn. Efter bestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9 fremgår at: ”Motorkøretøjer, som utvivlsomt er konstrueret og særligt indrettet til befordring af mandskab og materiel (mandskabsvogne). Personkabinen skal være indrettet til befordring af mindst 4 personer og med mindst ét sæde bag forsæderne. Kabinen skal være adskilt fra vareladet eller varerummet. Køretøjets varelad eller varerum skal have større flademål end personkabinen. Køretøjet må kun anvendes til transport til og fra virksomhedens arbejdspladser af materiel, værktøj og materialer og til transport til og fra arbejdspladserne af personer, der arbejder i ejerens eller brugerens virksomhed. Køretøjet må ikke benyttes til privat personbefordring. Køretøjet skal på tydelig måde være påmalet virksomhedens navn. Afgiftsfritagelsen er betinget af, at køretøjer af samme fabriksmærke ikke markedsføres med lignende karrosseri i personvognsudførelse (stationcars og lign.) ”

Motorstyrelsen er efterfølgende blevet bekendt med at køretøjet ikke lever op til kravene i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9, mere specifikt at Køretøjets varelad eller varerum skal have større flademål end personkabinen.

Som det fremgår af den Juridiske vejledning 2018-1 afsnit E.A.8.1.3.6 (udsnit), Køretøjets varelad eller varerum skal have større flademål end personkabinen. Der måles i højde med forrudens underkant og vandret bagud i køretøjet. Motorstyrelsen har ved opmåling af modellen Ford Ranger Double Cab konstateret, at personkabinen er 2,309 meter lang og 1,372 meter bred, det udgøre et flademål på 3,167 m2. Vareladet er målt til at være 1,575 m lang og 1,560 m bred, det udgøre et flademål på 2,457 m2. Det er således konstateret, at vareladet er 0,71 m2 mindre end personkabinen. Køretøjerne opfylder derfor ikke betingelserne for afgiftsfritagelsen som mandskabsvogne jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9.

Der foreligger en anmeldt typegodkendelse fra den 08. februar 2012 på modellen Ford Ranger Double Cab. Der er ikke efterfølgende foretaget ændringer af typegodkendelsen, hvorfor det må antages at modellen er uændret siden 08. februar 2012.

Motorstyrelsen finder, at køretøjet, der er angivet som afgiftsfritaget og indregistreret som mandskabsvogn, er blevet indregistreret i Danmark i strid med betingelserne for denne afgiftsfritagelse og indregistrering.

Køretøjerne skulle derfor før ibrugtagelsen været afgiftsberigtiget som personkøretøjer jf. registreringsafgiftslovens §§ 1 og 4.

[...]

Motorstyrelsen opkræver 378.998 kr. i registreringsafgift. Beløbet er fastsat af Motorstyrelsen. For nærmere uddybning henvises til vedlagte specifikation og beregning.

For betaling af afgiften hæfter en virksomhed, der er registreret jf. registreringsafgiftslovens § 16. og som har selvanmeldt køretøjet i forbindelse med indregistreringen jf. registreringsafgiftslovens §17.”

Selskabets opfattelse

Selskabet har nedlagt påstand om, at køretøjet er afgiftsfritaget i henhold til registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9.

Selskabet har til støtte herfor bl.a. anført følgende:

”Vi er i dialog med vore eksterne rådgiver, da vi ikke mener, at ansvaret i denne sag ligger hos os.

Klausuleringen for dette køretøj (VIN: [...]) er sket i synshallen, idet vi som forhandler aldrig selv kan klausulere sådanne køretøjer som værende en mandskabsvogn. På baggrund af dette føler vi os ukorrekt vejledt, og er derfor i færd med at undersøge, hvor ansvaret i sagen ligger.

Som vi ser det, så er synshallerne en forlænget arm for Færdselsstyrelsen, som har særligt uddannet personale til at foretage disse klausuleringer. Som forhandler er vi lægmand i denne situation.

[...]”

Selskabet har ved telefonisk samtale den 8. marts 2023 fremført en subsidiær påstand om solidarisk hæftelse med synshallen, såfremt afgiftspligten stadfæstes.

Motorstyrelsens udtalelse

Motorstyrelsen har afgivet følgende udtalelse i forbindelse med klagebehandlingen:

”[virksomhed1] A/S har i deres klage til Skatteankestyrelsen anført, at klausuleringen for dette køretøj er sket i synshallen, idet de ikke mener, at de som forhandler kan klausulere sådanne køretøjer som værende en mandskabsvogn. [virksomhed1] A/S mener dermed ikke, at ansvaret i denne sag ligger hos dem.

Motorstyrelsen skal indledningsvis bemærke, at [virksomhed1] ikke i høringen har bragt påstanden frem om, at ansvaret skulle ligge hos synshallen. Samt at de som forhandler blot, er lægmænd i denne situation.

Motorstyrelsen mener ikke at denne opfattelse er korrekt, ved opslag i Motorregistret ses køretøjet synet den 28. oktober 2019, dette kan yderligere bekræftes af synsrapporten der ligger offentligt tilgængeligt på færdselsstyrelsens hjemmeside. Køretøjet bliver efterfølgende registreret den 29. oktober 2019, her ses klausulen første gang i Motorregistret. Altså påsættes klausulen i forbindelse med indregistreringen fortaget af CVR: [...1], [virksomhed1] A/S.

Yderligere har [virksomhed1] den 21. oktober 2019 anmodet Motorstyrelsen om at få påsat klausulen på køretøjet, dette har de gjort ved at udfylde blanket 21.022 Afgiftsfri/afgift. Denne anmodning er underskrevet af [virksomhed1] med stempel og medarbejder underskrift. (blanket indsat på sidste side i denne udtale)

Anmodningen om klausuleringen bliver dog afvist af Motorstyrelsen grundet det at køretøjet ikke er synet som mandskabsvogn, og i den forbindelse får [virksomhed1] tilsendt en vejledning i hvordan de som forhandler og nummerpladeoperatør selv kan indsætte klausulen i Motorregistret.

Altså har [virksomhed1] selv anmodet om at køretøjet skal afgiftsfritages, og efterfølgende selv indsat klausulen i motorregistret. Motorstyrelsen finder derfor ikke, at de oplysninger i klagen ændrer Motorstyrelsens afgørelse og henviser tillige til Motorstyrelsens afgørelse og sagsfremstilling af 30. august 2021, hvoraf Motorstyrelsens begrundelse, argumentation, besvarelse på indsigelse mm. nærmere fremgår.

Motorstyrelsen fastholder afgørelsen om betaling af registreringsafgift på 378.998 kr.

Motorstyrelsen indstiller derfor, at vores afgørelse af 30. august 2021 stadfæstes.”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om det omhandlede køretøj er afgiftsfritaget i henhold til registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9.

Landsskatteretten kan i det følgende alene tage stilling til indholdet af Motorstyrelsens afgørelse af 30. august 2021, og dermed behandles alene forhold vedrørende selskabets egen hæftelse for en eventuel betaling af registreringsafgift.

Retsgrundlaget

Når der i det følgende henvises til registreringsloven og registreringsafgiftsloven, er dette henvisninger til henholdsvis lovbekendtgørelse nr. 223 af 27. februar 2019 om registrering af køretøjer samt lovbekendtgørelse nr. 177 af 25. februar 2019 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. med senere lovændringer indtil registreringstidspunktet den 29. oktober 2019.

Inden et køretøj tages i brug på færdselslovens område, skal køretøjet registreres i Køretøjsregistret, jf. registreringslovens § 2, stk. 1.

Det er udgangspunktet, at der skal betales fuld registreringsafgift af et køretøj i forbindelse med første registrering her i landet, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1-3.

Det følger af registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9, at motorkøretøjer, som utvivlsomt er konstrueret og særligt indrettet til befordring af mandskab og materiel (mandskabsvogne), er fritaget for afgift. Personkabinen skal være indrettet til befordring af mindst 4 personer og med mindst ét sæde bag forsæderne. Kabinen skal være adskilt fra vareladet eller varerummet. Køretøjets varelad eller varerum skal have større flademål end personkabinen. Køretøjet må kun anvendes til transport til og fra virksomhedens arbejdspladser af materiel, værktøj og materialer og til transport til og fra arbejdspladserne af personer, der arbejder i ejerens eller brugerens virksomhed. Køretøjet må ikke benyttes til privat personbefordring. Køretøjet skal på tydelig måde være påmalet virksomhedens navn. Afgiftsfritagelsen er betinget af, at køretøjer af samme fabriksmærke ikke markedsføres med lignende karrosseri i personvognsudførelse (stationcars og lign.).

Ifølge registreringsafgiftslovens § 16, stk. 1, skal en registreret virksomhed til told- og skatteforvaltningen angive afgiften af de køretøjer, som virksomheden anmelder til registrering i Køretøjsregisteret mod forevisning af bevis for virksomhedens registrering, jf. § 15, stk. 5.

En registreret virksomhed hæfter for afgiften af de køretøjer, virksomheden angiver afgiften af efter § 16, jf. registreringsafgiftslovens § 17, stk. 1.

Landsskatterettens bemærkninger

På baggrund af sagens faktiske oplysninger lægger Landsskatteretten til grund, at sagens køretøj aldrig har opfyldt betingelserne for afgiftsfritagelse, jf. § 2, stk. 1, nr. 9, da vareladets flademål på sagens køretøj er mindre end personkabinens, hvorfor der ved indregistrering skulle være betalt fuld afgift. Af samme årsag skulle afgiften fremgå af selskabets månedsangivelse.

Landsskatteretten finder således, at sagens køretøj skal afgiftsberigtiges efter registreringsafgiftslovens § 4.

Landsskatteretten finder herefter, at selskabet hæfter for betaling af afgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 17, stk. 1, da selskabet som registreret virksomhed, jf. § 14, stk. 1, skulle have anført afgiften af sagens køretøj på selskabets månedsangivelse ved indregistreringen, jf. § 16, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsens afgørelse.