Kendelse af 09-05-2023 - indlagt i TaxCons database den 07-06-2023

Journalnr. 21-0088355

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2017

Forhøjelse af momstilsvaret

247.863 kr.

Nedsættes

247.863 kr.

Afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2018

Forhøjelse af momstilsvaret

295.536 kr.

Nedsættes

295.536 kr.

Afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2019

Forhøjelse af momstilsvaret

365.233 kr.

Nedsættes

365.233 kr.

Faktiske oplysninger

Ægtefællerne [person1] og [person2] drev i perioden 24. november 2014 – 6. oktober 2022 Interessentskabet [virksomhed1] I/S, CVR-nummer [...1], med aktiviteter indenfor skønheds- og hudpleje. Interessentskabet har fra 1. januar 2017 været registreret med halvårs-momsangivelse.

Interessenterne (indehaverne), der hver ejer 50 % af interessentskabet, har ikke selvangivet et skattemæssigt resultat vedrørende interessentskabets drift for regnskabsårene 2017 og 2018.

Interessentskabet har indberette følgende tal i momsangivelserne:

1. halvår 2017: 0 angivelse.

2. halvår 2017: Salgsmoms: 1.313.614 kr. Købsmoms: 1.281.270 kr.

1. halvår 2018: Salgsmoms: 619.660 kr. Købsmoms: 614.938 kr.

2. halvår 2018: Salgsmoms: 817.372 kr. Købsmoms: 818.085 kr.

1. halvår 2019: Salgsmoms: 768.637 kr. Købsmoms: 774.799 kr.

2. halvår 2019: 0 angivelse.

Skattestyrelsen anmodede den 6. juli 2020 interessentskabet om at fremsende følgende oplysninger:

Kontoudskrifter for indkomstårene 2017, 2018 og 2019
Regnskaber for indkomstårene 2017, 2018 og 2019
Momsregnskaber for indkomstårene 2017, 2018 og 2019
Kontospecifikationer for indkomstårene 2017, 2018 og 2019
Salgs- og købsbilag, samt kassekladde for indkomstårene 2017, 2018 og 2019
Lønregnskab for ansatte i indkomstårene 2017, 2018 og 2019
Virksomhedens prislister på behandlinger, kurser og produkter

Indehaverne fremsendte ikke de efterspurgte bankkontoudtog. Skattestyrelsen har derfor indhentet følgende kontoudtog for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019 fra indehavernes og interessentskabets banker:

[finans1], konto [...17]
[finans1], konto [...30] (konto udlignet)
[finans2], konto [...61]
[finans2], konto [...26]
[finans2], konto [...69]
[finans2], konto [...81]

Skattestyrelsen rykkede den 1. oktober 2020 interessentskabet for fremsendelse af materiale for indkomstårene 2017, 2018 og 2019.

Skattestyrelsen modtog den 26. oktober 2020 resultatopgørelser for interessentskabet for indkomstårene 2018 og 2019. Resultatopgørelserne viste en omsætning i 2018 på 359.203,50 kr. og et resultat på 159.015,74 kr., samt en omsætning i 2019 på 776.972,78 kr. og et resultat på 358.685,08 kr.

Skattestyrelsen har med udgangspunkt i en gennemgang af indehavernes og interessentskabets bankkonti konstateret, at der er adskillige mobilepay indbetalinger og overførsler, som efter Skattestyrelsens opfattelse er relateret til interessentskabet.

Skattestyrelsen anmodede den 12. januar 2021 interessentskabet om en redegørelse samt dokumentation for indsættelser på erhvervskonto [...17].

Skattestyrelsen anmodede den 13. januar 2021 indehaverne om at redegøre for indsættelser på indehavernes bankkonti fordelt således:

2017

2018

2019

Konto [...61]

150.017,43 kr.

73.313,36 kr.

167.263,10 kr.

Konto [...26]

87.050,00 kr.

114.000,00 kr.

99.845,00 kr.

Konto [...69]

1.200,00 kr.

13.670,35 kr.

89.212,00 kr.

Skattestyrelsen modtog den 24. februar 2021 en PDF-fil fra indehaverne, med highlightede indsættelser samt anførelse af, hvorvidt indsættelserne var af privat- eller erhvervsmæssig karakter. Indehaverne har blandt andet anført, at en del af mobilepay indsættelserne er fra kollegaer fra [virksomhed2], som har overført for betaling af frokost. Indehaverne har endvidere fremsendt navne samt stillingsbetegnelse for kollegaerne ved [virksomhed2]. Indehaverne har endvidere anført, at en del af overførslerne er overførsler mellem indehaverne til dækning af interessentskabets køb, som er sket fra den ene indehavers konto, samt at indehaveren har modtaget betaling for køb af guld samt reservedele, som er købt igennem indehaveren.

Indehaverne har endvidere fremlagt kopi af følgende fakturaer:

Faktura 16506 dateret 21. september 2017 fra [virksomhed3] på 1.040,94 kr.

Faktura 16515 dateret 22. september 2017 fra [virksomhed3] på 3.426,87 kr.

Faktura 16514 dateret 22. september 2017 fra [virksomhed3] på 619,06 kr.

[virksomhed4] dateret 19. april 2018 på 1.500,00 kr.

Faktura 308 dateret 7. juni 2018 fra [virksomhed5] ApS på 2.672,00 kr.

Faktura 309 dateret 7. juni 2018 fra [virksomhed5] ApS på 876,75 kr.

Skattestyrelsen anmodede den 24. marts 2021 interessentskabet om at få tilsendt regnskab samt kontokort for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019.

Den 12. april 2021 modtog Skattestyrelsen resultatopgørelser for indkomstårene 2017, 2018 og 2019, hvoraf blandt andet følgende fremgik:

2017

2018

2019

Omsætning

359.203,50 kr.

776.972,78 kr.

Resultat

-83.682,35 kr.

159.015,74 kr.

395.829,89 kr.

Skattestyrelsen modtog ikke kontokort eller bilagsmateriale.

Skattestyrelsen udsendte den 27. april 2021 forslag til afgørelse, hvoraf det fremgik, at Skattestyrelsen opgjorde interessentskabets omsætning på baggrund af indsætninger på interessentskabets og indehavernes bankkonti som følgende:

2017

2018

Omsætning i alt

1.402.081,17 kr.

1.497.729,60 kr.

For indkomståret 2019 fremgik det af bilag til forslaget, at omsætningen blev opgjort på baggrund af indsætninger på 1.652.757 kr. på konto [...17], 66.443 kr. på konto [...61], 19.110 kr. på konto [...26] og 57.050 kr. på konto [...69].

Det fremgik endvidere af forslaget, at Skattestyrelsen opgjorde salgsmoms på baggrund af indsætningerne som følgende:

2017

  1. halvår
  1. halvår

Salgsmoms, konto [...17]

120.676,97 kr.

143.220,60 kr.

Salgsmoms, konto [...61]

5.441,21 kr.

9.027,45 kr.

Salgsmoms, konto [...26]

550,00 kr.

1.500,00 kr.

Salgsmoms, konto [...69]

0,00 kr.

0,00 kr.

2018

  1. halvår
  1. halvår

Salgsmoms, konto [...17]

124.000,58 kr.

163.534,39 kr.

Salgsmoms, konto [...61]

5.853,85 kr.

4.423,02 kr.

Salgsmoms, konto [...26]

0,00 kr.

200,00 kr.

Salgsmoms, konto [...69]

0,00 kr.

1.534,07 kr.

2019

  1. halvår
  1. halvår

Salgsmoms, konto [...17]

155.365,75 kr.

175.185,71 kr.

Salgsmoms, konto [...61]

1.974,80 kr.

11.313,96 kr.

Salgsmoms, konto [...26]

0,00 kr.

3.822,00 kr.

Salgsmoms, konto [...69]

0,00 kr.

11.410,00 kr.

Det fremgik endvidere af forslaget, at Skattestyrelsen opgjorde interessentskabets købsmoms som følgende:

2017

  1. halvår
  1. halvår

Købsmoms, konto [...17]

0,00 kr.

0,00 kr.

Købsmoms, konto [...61]

0,00 kr.

208,19 kr.

2018

  1. halvår
  1. halvår

Købsmoms, konto [...17]

0,00 kr.

0,00 kr.

Købsmoms, konto [...61]

0,00 kr.

0,00 kr.

2019

  1. halvår
  1. halvår

Købsmoms, konto [...17]

0,00 kr.

0,00 kr.

Købsmoms, konto [...61]

0,00 kr.

0,00 kr.

Skattestyrelsen modtog den 17. juni 2021 resultatopgørelse, balance samt kopi af kontobevægelser for regnskabsåret 2017 fra interessentskabets nye bogholder. Af resultatopgørelsen fremgik blandt andet, at interessentskabet havde en omsætning på 953.505,69 kr. og et resultat på 47.594,94 kr.

Skattestyrelsen modtog den 20. juni 2021 resultatopgørelse, balance samt kopi af kontobevægelser for regnskabsåret 2018 fra interessentskabets nye bogholder. Af resultatopgørelsen fremgik blandt andet, at interessentskabet havde en omsætning på 1.141.959,08 kr. og et resultat på 38.912,11 kr.

Skattestyrelsen har forgæves anmodet om at få tilsendt kontokort vedrørende indkomstårene 2017, 2018 og 2019, senest ved henvendelse til interessentskabets nye bogholder den 21. juni 2021.

Skattestyrelsen har herefter truffet afgørelse om forhøjelse interessentskabets momstilsvar som følgende:

2017

  1. halvår
  1. halvår

I alt

Salgsmoms iht. bankkonti

126.668,18 kr.

153.748,05 kr.

280.416,23 kr.

Angivet salgsmoms

0,00 kr.

1.313.614,00 kr.

1.313.614,00 kr.

Difference

126.668,18 kr.

- 1.159.865,95 kr.

-1.033.197,77 kr.

Købsmoms

0,00 kr.

208,19 kr.

208,19 kr.

Angivet købsmoms

0,00 kr.

1.281.270,00 kr.

1.281.270,00 kr.

Difference

0,00 kr.

-1.281.061,81 kr.

-1.281.061,81 kr.

Ændring af momstilsvar

126.668,18 kr.

121.195,00 kr.

247.863,00 kr.

Heraf 50 % ejerskab

63.334,00 kr.

60.597,00 kr.

123.931,00 kr.

2018

  1. halvår
  1. halvår

I alt

Salgsmoms iht. bankkonti

129.854,43 kr.

169.691,48 kr.

299.545,91 kr.

Angivet salgsmoms

619.660,00 kr.

817.372,00 kr.

1.437.032,00 kr.

Difference

-489.805,57 kr.

-647.680,51 kr.

-1.137.486,08 kr.

Købsmoms

0,00 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

Angivet købsmoms

614.938,00 kr.

818.085,00 kr.

1.433.023,00 kr.

Difference

-614.938,00 kr.

-818.085,00 kr.

-1.433.023,00 kr.

Ændring af momstilsvar

125.132,00 kr.

170.404,00 kr.

295.536,00 kr.

Heraf 50 % ejerskab

62.566,00 kr.

85.202,00 kr.

147.768,00 kr.

2019

  1. halvår
  1. halvår

I alt

Salgsmoms iht. bankkonti

157.340,55 kr.

201.731,67 kr.

359.072,22 kr.

Angivet salgsmoms

768.637,00 kr.

0,00 kr.

768.637,00 kr.

Difference

-611.296,45 kr.

201.731,67 kr.

-409.564,78 kr.

Købsmoms

0,00 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

Angivet købsmoms

774.799,00 kr.

0,00 kr.

774.799,00 kr.

Difference

-774.799,00 kr.

0,00 kr.

-774.799,00 kr.

Ændring af momstilsvar

163.502,00 kr.

201.731,00 kr.

365.233,00 kr.

Heraf 50 % ejerskab

81.751,00 kr.

100.865,00 kr.

182.616,00 kr.

Skatteankestyrelsen har ved brev til [person1] den 19. januar 2023 anmodet om en redegørelse samt dokumentation for betaling af følgende fakturaer:

Faktura 16515 dateret 22. september 2017 fra [virksomhed3] på 3.426,87 kr.

Faktura 16514 dateret 22. september 2017 fra [virksomhed3] på 619,06 kr.

[virksomhed4] dateret 19. april 2018 på 1.500,00 kr.

Faktura 308 dateret 7. juni 2018 fra [virksomhed5] ApS på 2.672,00 kr.

Faktura 309 dateret 7. juni 2018 fra [virksomhed5] ApS på 876,75 kr.

Indehaveren har ikke reageret på Skatteankestyrelsens anmodning om oplysninger.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet interessentskabets samlede momstilsvar for perioderne 1. og 2. halvår i årene 2017, 2018 og 2019 med henholdsvis 247.863 kr., 295.536 kr. og 365.233 kr. Indehaverne er på den baggrund hver opkrævet henholdsvis 123.931 kr., 147.768 kr. og 182.616 kr. svarende til deres ejerandel på 50 %.

Skattestyrelsen har begrundet afgørelsen med følgende.

”(...)

2. Moms

(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige efter momsloven § 3, stk. 1. Efter momsloven § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser der leveres mod vederlag her i landet. Betaling af moms påhviler den momspligtige person, der leverer varer og ydelser her i landet efter momsloven § 46, stk. 1.

Virksomhedens momstilsvar skal opgøres efter reglerne i momsloven § 56, hvorved købsmoms fratrækkes i salgsmoms, og indberettes til Skattestyrelsen efter reglerne i momsloven § 57. Det fremgår af momsloven § 56, stk. 1, at salgs- og købsmomsen skal opgøres for hver afgiftsperiode.

Du skal hertil føre et momsregnskab, som kan danne grundlag for en opgørelse af det momstilsvar, som virksomheden skal indberette og betale, se momsloven § 55, stk. 1.

Skattestyrelsen har til en hver tid, efter anmodning, krav på at få tilsendt al regnskabsmateriale til brug for momsregnskabet, hvis dette skønnes nødvendigt, jf. momsloven § 74, stk. 1 og 4.

Da der ikke foreligger et regnskab for virksomhedens afgiftstilsvar efter momsloven § 55, stk. 1, kan vi fastsætte din moms efter et skøn. Reglerne herom står i opkrævningsloven § 5, stk. 2.

Ved gennemgang af de teksterede kontospecifikationer, ses en stor del af indsættelserne at være markeret med en tekst, der sandsynliggør, at indbetalingerne er betalinger for behandlinger i [virksomhed1] I/S. Der er blandt andet tale om en masse mobilepay indsættelser.

De resterende adspurgte indsættelser, er markeret med en tekst, der ikke kan udelukke, at der er tale om indsættelser af omsætningsmæssig karakter. Se bilag 1, 2, 3 og 4 for oplistning af de omhandlende indsættelser.

Salgsmoms

I henhold til momsloven § 56, stk. 2 opgøres salgsmomsen for en afgiftsperiode, som momsen af virksomhedens leverancer, for hvilke momspligten er indtrådt i perioden.

Salgsmomsen skal angives efter udløbet af hver afgiftsperiode ifølge momsloven § 57, stk. 1.

Momspligten indtræder på det tidspunkt, hvor varen/ydelsen er leveret ifølge momsloven § 23, stk. 1. Hvis der udstedes en faktura, er det fakturadatoen, der er leveringstidspunktet, ifølge momsloven § 23, stk. 2. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunktet i henhold til momsloven § 23, stk. 3.

Da vi ikke er i besiddelse af dine fakturaer, er momsen ikke beregnet ud fra fakturadatoerne, men efter betalingstidspunktet på din konto. Vi antager herved, at leveringstidspunktet, og dermed momspligtens indtræden, for at være indbetalingsdatoen som følge af momsloven § 4, stk. 1 og § 23, stk. 1, 2 og 3.

Grundlaget for beregning af moms er vederlaget ifølge momsloven § 27, stk. 1, og momssatsen udgør 25 % af grundlaget ifølge momsloven § 33, stk. 1. Det vil sige, at momsen udgør 20 % af indsætningerne. Den opgjorte salgsmoms er specificeret i vedlagte bilag 1, 2, 3 og 4.

Købsmoms

Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af momstilsvaret fradrage købsmoms af virksomhedens udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til momspligtig aktivitet i virksomheden. Det står i momsloven § 37, stk. 1.

Efter momsbekendtgørelsen § 82, stk. 1 skal du dokumentere din fradragsberettigede købsmoms ved fremlæggelse af købsfakturaer.

Det skal bemærkes, at virksomhedens ret til fradrag for købsmoms efter momslovens § 37, stk. 1 forudsætter, at der fremlægges dokumentation efter reglerne i momsbekendtgørelsens § 82, stk. 1. Uanset at virksomheden måtte dokumentere købsmoms ved fremsendelse af bilag, forudsætter godkendelse af fradrag, at bilagene opfylder momslovens dokumentationskrav.

Du har ikke sendt os tilstrækkelig og fyldestgørende dokumentation for virksomhedens købsmoms for hele perioden. Vi fastsætter derfor stort set alt virksomhedens moms ud fra et skøn efter opkrævningsloven § 5, stk. 2.

Vi kan ikke ud fra hævningerne på dine kontospecifikationer udlede, om du har afholdt udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende er blevet anvendt til momspligtig aktivitet i virksomheden. Vi kan heller ikke ud fra hævninger på kontospecifikationerne udlede, om der i givet fald har været pålagt moms, som kunne danne grundlag for fradrag af købsmoms.

Da du ikke har indsendt tilstrækkelig dokumentation for køb af varer og ydelser, er betingelserne for fradrag ikke opfyldt ifølge momsloven § 37, stk. 1 og momsbekendtgørelsen § 82, stk. 1. Det er herefter Skattestyrelsens opfattelse, at købsmomsen skal ansættes til 0 kr. for alle afgiftsperioder, undtagen 2. halvår i 2017, hvor købsmomsen er beregnet til 208,19 kr.

Talmæssig opgørelse vedrørende ændring af momstilsvar

Da du siden 1. januar 2017 har været registeret med halvårs momsangivelser, er opgørelsen for 2017, 2018 og 2019, opgjort ud fra denne frekvens.

2017

1. halvår

2. halvår

I alt

Salgsmoms, konto [...17]

Salgsmoms, konto [...61]

Salgsmoms, konto [...26]

Salgsmoms, konto [...69]

120.676,97 kr.

5.441,21 kr.

550,00 kr.

0,00 kr.

143.220,60 kr.

9.027,45 kr.

1.500,00 kr.

0,00 kr.

263.897,57 kr.

14.468,67 kr.

2.050,00 kr.

0,00 kr.

Foreløbig angivet salgsmoms

0,00 kr.

1.313.614,00 kr.

1.313.614,00 kr.

Difference v salgsmoms

126.668,18 kr.

-1.159.865,95 kr.

-1.033.197,77 kr.

Købsmoms, konto [...17]

Købsmoms, konto [...61]

0,00 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

208,19 kr.

0,00 kr.

208,19 kr.

Foreløbig angivet købsmoms

0,00 kr.

1.281.270,00 kr.

1.281.270,00 kr.

Difference v købsmoms

0,00 kr.

-1.281.061,81 kr.

-1.281.061,81 kr.

Ændring af momstilsvar, afrundet

126.668,00 kr.

121.195,00 kr.

247.863,00 kr.

Heraf 50 %

63.334,00 kr.

60.597,00 kr.

123.931,00 kr.

2018

1. halvår

2. halvår

I alt

Salgsmoms, konto [...17]

Salgsmoms, konto [...61]

Salgsmoms, konto [...26]

Salgsmoms, konto [...69]

124.000,58 kr.

5.853,85 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

163.534,39 kr.

4.423,02 kr.

200,00 kr.

1.534,07 kr.

287.534,98 kr.

10.276,87 kr.

200,00 kr.

1.534,07 kr.

Foreløbig angivet salgsmoms

619.660,00 kr.

619.660,00 kr.

1.437.032,00 kr.

Difference v salgsmoms

-489.805,57 kr.

-647.680,51 kr.

-1.137.486,08 kr.

Købsmoms, konto [...17]

Købsmoms, konto [...61]

0,00 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

Foreløbig angivet købsmoms

614.938,00 kr.

818.085,00 kr.

1.433.023,00 kr.

Difference v købsmoms

-614.938,00 kr.

-818.085,00 kr.

-1.433.023,00 kr.

Ændring af momstilsvar, afrundet

125.132,00 kr.

170.404,00 kr.

295.536,00 kr.

Heraf 50 %

62.566,00 kr.

85.202,00 kr.

147.768,00 kr.

2019

1. halvår

2. halvår

I alt

Salgsmoms, konto [...17]

Salgsmoms, konto [...61]

Salgsmoms, konto [...26]

Salgsmoms, konto [...69]

155.365,75 kr.

1.974,80 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

175.185,71 kr.

11.313,96 kr.

3.822,00 kr.

11.410,00 kr.

330.551,46 kr.

13.288,76 kr.

3.822,00 kr.

11.410,00 kr.

Foreløbig angivet salgsmoms

768.637,00 kr.

0,00 kr.

768.637,00 kr.

Difference v salgsmoms

-611.296,45 kr.

201.731,67 kr.

-409.564,78 kr.

Købsmoms, konto [...17]

Købsmoms, konto [...61]

0,00 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

Foreløbig angivet købsmoms

774.799,00 kr.

0,00 kr.

774.799,00 kr.

Difference v købsmoms

-774.799,00 kr.

0,00 kr.

-774.799,00 kr.

Ændring af momstilsvar, afrundet

163.502,00 kr.

201.731,00 kr.

365.233,00 kr.

Heraf 50 %

81.751,00 kr.

100.865,00 kr.

182.616,00 kr.

Da du ejer 50 % af interessentskabet, [virksomhed1] I/S, har vi lagt alt salgs- og købsmoms sammen for henholdsvis dine konti, din ægtefælles konti og jeres erhvervskonto. Slutteligt har vi delt momstilsvaret imellem jer med 50 % hver. Vi skal herefter gøre opmærksom på, at momsen bliver opkrævet samlet, pr. halvår, via skattekontoen, på jeres cvr-nr.

Frister for ændring af jeres moms

Den ordinære frist for fastansættelse eller ændring af momstilsvaret for afgiftsperioderne i 2017 er udløbet efter skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1.

Ifølge skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3, kan Skattestyrelsen dog alligevel foretage en ændring af afgiftstilsvaret uanset fristerne i § 31, såfremt afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, og dette er forestået med fortsæt eller mindst groft uagtsomt. Jf. skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2, har Skattestyrelsen 6 måneder til at afsende varsling om en konkret afgørelse, løbende fra det tidspunkt hvor Skattestyrelsen er kommet i besiddelse af det materiale, der kan danne grundlag for ændringen.

Vi anser det for mindst groft uagtsomt, at du har drevet virksomheden, i afgiftsperioderne i 2017, uden at angive det korrekte momstilsvar.

I nærværende sag modtog Skattestyrelsen det sidste materiale, i form af resultatopgørelser, den 12. april 2021, fra jer, for indkomstårene 2017, 2018 og 2019. Vi skal derfor senest have afsendt forslag til ændring af momstilsvarene for 2017, den 12. oktober 2021. Vi afsendte varsling i brev af 27. april 2021, og overholdte dermed fristen.

I forlængelse af ovenstående skal Skattestyrelsen ikke senere end 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt, have truffet afgørelse i sagen, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2. For afgiftsperioderne i 2017, skal vi derfor have truffet afgørelse i sagen, vedrørende disse afgiftsperioder, ikke senere end den 27. juli 2021. Vi overholder hermed fristen med dette brev.

Ændringerne for alle momsperioderne i hele 2018 og i 2019 foretages inden for den ordinære frist i skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1. Varsling af en konkret afgørelse skal i denne henseende ske senest 3 år efter angivelsesfristens udløb. Angivelsesfristens udløb, for 1. halvår i 2018, var den 1. september 2018, og derfor er varslingsfristen for 1. halvår i 2018, den 1. september 2021. Vi overholdte fristen, og de efterliggende frister, for at fremsende varsling med brev af 27. april 2021.

I henhold til den ordinære frist skal Skattestyrelsen, jf. skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1, 3. pkt., ikke senere end 3 måneder efter fristen for at afsende varsling, træffe afgørelse i sagen. Fristen for at afsende varsling var, for 1. halvår i 2018, den 1. september 2021, og vi skal derfor ikke senere end den 1. december 2021 have truffet afgørelse for denne momsperiode. Vi overholder hermed fristerne for at træffe afgørelse vedrørende 1. halvår i 2018 og de efterfølgende i 2018, samt momsperioderne i 2019 med dette brev og afgørelse.

(...)”

Skattestyrelsen har i forbindelse med klagen i en udtalelse til Skatteankestyrelsen anført følgende:

”(...)

Skattestyrelsens bemærkninger til klagepunkterne

Punkt 1: Der er alene fremsendt én afgørelse

Skattestyrelsen kan ikke tiltræde, at der alene skulle være afsendt én afgørelse.

Skattestyrelsen har i forbindelse med udtalelsen kontrolleret forsendelsesform på afgørelsen til [person2]. Vores systemer viser, at afgørelsen af den 1. juli 2021 til [person2] er afsendt.

Punkt 2: Påklage af alle afgørelser

Det er Skattestyrelsens vurdering, at der ikke er indsendt nye oplysninger i forbindelse med klagen, og vi mener derfor ikke, at er er belæg for genoptagelse af sagen.

Skattestyrelsen har efterkommet anmodninger om fristudsættelser i det omfang, som vi har ment, at vi kunne. Dette skal sammenholdes med, at vi op til flere gange har bedt om det samme materiale, uden at få det udleveret af klager, på trods af at vi har forsøgt at uddybe og beskrive de ønskede materialer på forskellige måder.

Skattestyrelsen vil benytte lejligheden til at påpege, at klager forud for sagerne her, er blevet takseret for indkomstårene 2017 og 2018. Klager har altså forud for sagerne her, ikke selvangivet inden for selvangivelses fristerne. Det er her værd at bemærke, at taksationerne på henholdsvis 45.000 kr./50.000 kr. i 2017 og 100.000 kr./100.000 kr. i 2018, ligger væsentlig under de beløb, som vi har opgjort som omsætning på baggrund af kontoudtogene. Klager har altså i første omgang ikke selvangivet inden for fristen, og har efterfølgende undladt at reagere på de lavtsatte taksationer. Det er Skattestyrelsen vurdering, at klager har haft rimelig tid, både før og under sagens behandling, til at opstille retvisende regnskaber og indberette/indsende disse.

Hvis der kommer yderligere oplysninger fra klager, ønsker Skattestyrelsen at blive hørt i sagen igen, inden der træffes afgørelse i sagen.

(...)”

Interessentskabets opfattelse

Indehaveren [person1] har på vegne af interessentskabet nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens ændringer af momstilsvaret for perioderne i årene 2017 – 2019 skal nedsættes.

Indehaveren har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

Da vi den 27. april 2021 modtager et brev fra skattestyrelse med forslag til afgørelse af den oprettet sag, får kontakt til [navn udeladt] ([virksomhed6]) og beder hende hjælpe os da vi godt kan se at vores tidligere bogholder ikke har lavet det vedkommende er blevet betalt for.

[Navn udeladt] kontakter SKAT og beder om en udsættelse af den frist der er givet – dette får vi.

[Navn udeladt] får bogført 2017 og 2018 op.

Der fremsender derefter Resultat, balance samt kontobevægelse for både 2017 samt 2018 – [navn udeladt] modtager så et svar om at der mangler bank kontokort med en frist den 28. juni – [navn udeladt] svarer den 30. juni hvilke præcise kontokort, så hun kan fremsende disse.

[Navn udeladt] kontakter imellem tiden SKAT telefonisk for at høre om hun kan få åbnet gamle momsperioder så de korrekte tal kan angives for 2017 samt 2018, samt om hun skal angive det korrekte over-/underskud for virksomheden i begge år, dette får hun afslag på da der er en igangværende sag.

[Navn udeladt] får et svar i august at der er truffet afgørelse og at sagen kan ankes.

[person1] har modtaget vedhæftet skrivelse, men skrivelsen er ikke fremsendt til [person2]?

Vi ønsker at klage – over alle afgørelser. Vi ønsker at vores sag genoptages og at vores regnskaber for 2017, samt 2018 tages op igen – lige ledes moms afgørelsen.

Vi ved godt at det har været et stort rod, men vi arbejder på at få styr på alle regnskaber, m.m så de korrekte ting kan indberettes.”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår om Skattestyrelsen med rette har tilsidesat interessentskabets regnskab og foretaget ændringer i interessentskabet angivelser af ind- og udgående afgift (købs- og salgsmoms) for de halvårlige afgiftsperioder i regnskabsårene 2017 – 2019.

Salgsmoms

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til Told- og Skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, fremgår det, at kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan Told- og Skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.

I medfør af momslovens § 23, stk. 1, fremgår det, at afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet) medmindre der udstedes faktura, jf. stk. 2. I det tilfælde vil faktureringstidspunktet være gældende. Det fremgår endvidere af momslovens § 23, stk. 3, at momspligten indtræder på betalingstidspunktet, hvis betalingen helt eller delvist finder sted inden levering eller inden fakturaudstedelse.

Virksomheden har kun fremlagt resultatopgørelser samt balancer for regnskabsårene 2017 og 2018, samt enkelte udgiftsbilag. Der er ikke fremlagt kontokort eller indtægts- og udgiftsbilag, der kan dokumentere interessentskabets resultat, herunder omsætning og omkostninger. Bogføringen kan ikke afstemmes til interessentskabets likvide beholdninger i henhold til bankkontoudtog.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at det fremlagte ufyldestgørende regnskabsmateriale ikke opfylder kravene i bogføringsloven, årsregnskabsloven og mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder, hvorfor det ikke kan lægges til grund ved fastsættelsen af interessentskabets momstilsvar for

de halvårlige afgiftsperioder i regnskabsårene 2017 – 2019.

Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte interessentskabets momstilsvar i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2

Landsskatteretten har i en sammenholdt klagesag for den ene indehaver med sagsnr. [sag1] fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at anse en lang række indsætninger på interessentskabets og indehavernes bankkonti for at være omsætningen i interessentskabet i regnskabsårene 2017 og 2018. Landsskatteretten har lagt til grund, at de erhvervsmæssige indsætningerne på interessentskabets og indehavernes bankkonti udgør henholdsvis 1.402.081,17 kr. for 2017 og 1.497.729,50 kr. for 2018. Indkomståret 2019 var ikke omfattet af sagen.

Landsskatteretten er enig med Skattestyrelsen i, at de opgjorte omsætninger indeholder udgående afgifter (salgsmoms) på i alt 280.416,23 kr. for 1. og 2. halvår 2017 og 299.546,92 kr. for 1. og 2. halvår i 2018, svarende til 20 % af indsætningerne på interessentskabets og indehavernes bankkonti på henholdsvis 1.402.081,17 kr. og 1.497.729,60 kr.

Interessentskabet har for 1. halvår 2019 indberettet salgsmoms på 768.637 kr. og for 2. halvår 2019 indberettet 0 kr. Skattestyrelsen har opgjort salgsmoms for afgiftsperioderne i 2019 til 359.072 kr. på baggrund af indsætninger på interessentskabets og indehavernes bankkonti på i alt 1.795.360 kr.

Landsskatteretten finder, at det tilsvarende er berettiget, at Skattestyrelsen har fastsat interessentskabets salgsmoms til 359.072 kr. for afgiftsperioderne i 2019, svarende til 20 % af indsætninger på interessentskabets og indehavernes bankkonti på i alt 1.795.360 kr. Landsskatteretten har lagt vægt på, at indehaverne ikke har løftet bevisbyrden for, at indsætninger på i alt 1.795.360 kr. på interessentskabets og indehavernes bankkonti i perioden ikke vedrører momspligtig virksomhed. Retten finder således ikke, at interessentskabets forklaringerne omkring indsætningerne er understøttet ved objektive konstaterbare forhold.

Landsskatteretten er på baggrund af ovenstående enig i Skattestyrelsens opgørelse af interessentskabets salgsmoms for afgiftsperioderne i regnskabsårene 2017-2019.

Købsmoms

Skattestyrelsen har givet indehaveren fradrag for købsmoms på 208,19 kr. i året 2017 på baggrund af faktura 16506 dateret 21. september 2017 på 1.040,94 kr. inklusive moms.

Det fremgår af momslovens § 37, at virksomheder, som er registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a, ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift jf. § 56, stk. 3, kan fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13. Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldte.

Af dagældende momsbekendtgørelses § 72 fremgår følgende (uddrag):

"Virksomheder, der er registreret efter momslovens §§ 47, 49, 51 eller 51a, skal føre et regnskab over leverancer af varer og ydelser til og fra virksomheden. Beløbene, som virksomheden ved udgangen af hver afgiftsperiode skal angive til SKAT på afgiftsangivelsen og på listen over EU-leverancer, skal fremgå af regnskabet.

Stk. 2. Regnskabet skal føres i det almindelige forretningsregnskab.

Stk. 3. Virksomheder skal, selv om de ikke er bogføringspligtige efter bogføringsloven, opfylde de krav, der er fastsat i bogføringsloven.”

Af momsbekendtgørelsens § 82 fremgår følgende (uddrag):

"Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.”

Bekendtgørelsens § 58 indeholder i kapitel 12 en række nærmere krav til fakturaens indhold, heraf fremgår:

" Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”

Det er således en betingelse for, at interessentskabet kan få fradrag for købsmoms vedrørende afholdte udgifter, at udgiften er forbrugt af det pågældende interessentskab i forbindelse med interessentskabets momspligtige leverancer, og at interessentskabet skal kunne fremlægge fuld fakturadokumentation for udgifterne.

Indehaveren har fremlagt kopi af følgende fakturaer:

Faktura 16506 dateret 21. september 2017 fra [virksomhed3] på 1.040,94 kr.

Faktura 16515 dateret 22. september 2017 fra [virksomhed3] på 3.426,87 kr.

Faktura 16514 dateret 22. september 2017 fra [virksomhed3] på 619,06 kr.

[virksomhed4] dateret 19. april 2018 på 1.500,00 kr.

Faktura 308 dateret 7. juni 2018 fra [virksomhed5] ApS på 2.672,00 kr.

Faktura 309 dateret 7. juni 2018 fra [virksomhed5] ApS på 876,75 kr.

Ved en gennemgang af interessentskabets og indehavernes bankkonti fremgår, at faktura 16506 dateret 21. september 2017 fra [virksomhed3] på 1.040,94 kr. er betalt fra indehaverens konto [...61] den 21. september 2017.

Der er ikke fremlagt dokumentation for, hvordan de øvrige fakturaer er betalt.

Der er således ikke fremlagt objektive beviser for, at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af interessentskabet udover faktura 16506 dateret 21. september 2017 fra [virksomhed3] på 1.040,94 kr.

Landsskatteretten finder, at interessentskabet alene kan gives fradrag for købsmoms på 208,19 kr. i året 2017, idet der ikke kan opnås et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms i henhold til momslovens § 37, jf. Landsskatterettens afgørelse af 26. august 2021, offentliggjort som SKM2021.456.LSR. Retten fastslog, at der ikke er hjemmel i opkrævningslovens § 5, stk. 2, til at godkende et skønsmæssigt, udokumenteret fradrag for købsmoms.

Formalitet

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at told- og skatteforvaltningen ikke kan afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Det følger endvidere af skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3, Skattestyrelsen kan foretage en ændring af afgiftstilsvaret uanset fristerne i § 31, hvis den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Det følger endvidere af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, at en ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.

Skattestyrelsens kundskabstidspunkt er det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen er kommet i besiddelse af fornødent grundlag for at fortage ansættelsen, jf. SKM2018.481.HR.

Skattestyrelsen har modtaget resultatopgørelser for indkomstårene 2017, 2018 og 2019 den 12. april 2021, hvilket anses at være det tidligste tidspunkt, hvor Skattestyrelsen har modtaget de sidste informationer til oplysning af sagen.

Skattestyrelsen har udsendt forslag til ændring af momstilsvaret den 27. april 2021, og afgørelsen er dateret den 1. juli 2021.

Afgørelsen ligger, for så vidt angår afgiftsperioderne i 1. kvartal 2018 og senere, dermed inden for de almindelige ansættelsesfrister.

For afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2017 ligger ansættelsen udenfor de almindelige frister, og Skattestyrelsen kan derfor kun ændre ansættelsen for disse perioder, såfremt interessentskabet eller nogen på dennes vegne har handlet groft uagtsomt.

Interessentskabets indehavere har ikke angivet afgiftstilsvar for 1. halvår 2017. For 2. halvår 2017 har interessentskabets indehavere indberettet salgsmoms på 1.313.614 kr. og købsmoms på 1.281.270 kr., hvilket afviger væsentligt fra Skattestyrelsens ansættelse samt interessentskabets resultatopgørelse for indkomståret 2017. Interessentskabet har ikke anført baggrunden for hverken den manglende angivelse eller de fejlagtige angivelser, og Landsskatteretten lægger derfor til grund, at interessentskabet har handlet mindst groft uagtsomt ved at angive forkerte tilsvar, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Skattestyrelsen har været berettiget til at anvende reglerne om ekstraordinær ansættelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Fristerne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, på henholdsvis 6 måneder og 3 måneder, er ligeledes overholdt.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.