Kendelse af 31-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 31-07-2022

Journalnr. 21-0080383

Korrigeret afgørelse

til afløsning af afgørelsen af 24. maj 2022.

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperiode 1. halvår 2011

Forhøjelse af momstilsvar

267.704 kr.

0 kr.

542.029 kr.

Afgiftsperiode 2. halvår 2011

Forhøjelse af momstilsvar

267.704 kr.

0 kr.

527.391 kr.

Afgiftsperiode 1. halvår 2012

Forhøjelse af momstilsvar

197.627 kr.

0 kr.

264.661 kr.

Afgiftsperiode 2. halvår 2012

Forhøjelse af momstilsvar

153.760 kr.

0 kr.

183.152 kr.

Afgiftsperiode 1. halvår 2013

Forhøjelse af momstilsvar

224.664 kr.

0 kr.

229.462 kr.

Afgiftsperiode 2. halvår 2013

Forhøjelse af momstilsvar

152.836 kr.

0 kr.

141.502 kr.

Afgiftsperiode 1. halvår 2014

Forhøjelse af momstilsvar

118.074 kr.

0 kr.

98.267 kr.

Afgiftsperiode 2. halvår 2014

Forhøjelse af momstilsvar

129.763 kr.

0 kr.

110.681 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden er en enkeltmandsvirksomhed, som blev startet den 1. oktober 2002 og har beskæftiget sig med agenturhandel med maskiner, teknisk udstyr, skibe og flyvemaskiner.

Virksomhedens resultat har været selvangivet således:

År

Tekst

Resultat

2011

Resultat af virksomhed

-184.000 kr.

2012

Resultat af virksomhed

120.000 kr.

2013

Resultat af virksomhed

240.000 kr.

2014

Resultat af virksomhed

0 kr.

SKAT har indkaldt bilags- og bogføringsmateriale for indkomstårene 2011-2014 hos virksomhedens indehaver, men har ikke modtaget materialet.

SKAT har derfor indkaldt indehaverens bankkontoudskrifter fra [finans1], og har ad flere omgange modtaget disse for perioden 1. juni 2011 til 31. december 2014. De sidste kontoudskrifter er modtaget den 1. februar 2016.

På kontoudskrifterne har SKAT konstateret en række indsætninger og hævninger, som er anset for at være erhvervsmæssigt relateret.

På baggrund af kontoudskrifterne har SKAT derfor udarbejdet virksomhedens resultat for de omhandlede indkomstår, som herefter fremstår således:

Regnskab 2011

beløb i kr.

Omsætning (274.011,57 kr. + 2.010.207,82 kr.)

2.284.219,39

Biludgifter

-50,973,58

Brændsel

-180.667,30

Forsikring

-7.101,71

Øvrige udgifter

-403.397,48

Lønudgifter

-373.388,50

Sponsorudgifter

-4.000,00

Telefonudgifter

-9.075,41

Transportudgifter

-498.108.46

Overførsler til [virksomhed1]

-84.000,00

Udgifter i alt

-1.610.712,44

Resultat (2.284.219,39 kr. – 1.610.712,44 kr.)

673.506,95

Skønnet resultat for perioden 1. januar – 31. maj 2011 ((673.506,95 kr./7 mdr)* 5 mdr.)

481.076,39

Resultat inkl. skønnet resultat for 2011

1.154.583,34

Regnskab 2012

Beløb i kr.

Omsætning (795.085,22 kr. + 1.183.114,32 kr.)

1.978.199,54

Advokat

-16.680,00

Brændsel

-315.470,24

Øvrige udgifter

-1.709,00

Telefonudgifter

-63.558,12

Transportudgifter

-175.237,40

overførsler til [virksomhed1]

-126.185,53

Udgifter i alt

-698.840,29

Resultat (1.978.199,54 kr. – 698.840,29 kr.)

1.279.359,25

Regnskab 2013

Beløb i kr.

Omsætning (970.628,46 kr. + 714.007,32 kr.)

1.684.635,78

Brændsel

-64.148,92

Øvrige udgifter

-20.000,00

Leasing

-10.434,87

Telefon

-76.049,42

Transport

-4.000,00

Overførsler til [virksomhed1]

-6.000,00

Udgifter i alt i 2013

-180.633,21

Resultat (1.684.635,78 – 180.633,21)

1.504.002,58

Regnskab 2014

Beløb i kr.

Omsætning (953.158,90 + 87.825)

1.040.983,90

Advokat

-14.241,60

Biludgifter

-3.727,97

Brændsel

-8.223,82

Telefon

-17.251,46

Transport

-6.192,00

Udgifter i alt i 2014

-49.636,85

Resultat (1.505.202,58 – 49.636,85)

991.347,06

Ændringen af virksomhedens momstilsvar er herefter opgjort skønsmæssigt, som følge af manglende regnskabsmateriale. Ved skønnet er der taget udgangspunkt i bankkontoudtogene.

SKAT har som følge heraf fastsat momstilsvaret således:

Perioden 1. januar 2011 til 30. juni 2011

1. halvår

Salgsmoms skønnet

545.665 kr.

Købsmoms skønnet

-277.961 kr.

Momstilsvar

267.704 kr.

2. halvår

Salgsmoms skønnet

545.665 kr.

Købsmoms skønnet

-277.961 kr.

Momstilsvar

267.704 kr.

Perioden 1. januar 2012 til 31. december 2012

1. halvår

Salgsmoms skønnet

288.831 kr.

Købsmoms skønnet

-91.205 kr.

Momstilsvar

197.627 kr.

2. halvår

Salgsmoms skønnet

205.719 kr.

Købsmoms skønnet

-51.959 kr.

Momstilsvar

153.760 kr.

Perioden 1. januar 2013 til 31. december 2013

1. halvår

Salgsmoms skønnet

253.994 kr.

Købsmoms skønnet

-29.330 kr.

Momstilsvar

224.664 kr.

2. halvår

Salgsmoms skønnet

167.165 kr.

Købsmoms skønnet

-14.329 kr.

Momstilsvar

152.836 kr.

Perioden 1. januar 2014 til 31. december 2014

1. halvår

Salgsmoms skønnet

124.254 kr.

Købsmoms skønnet

-6.180 kr.

Momstilsvar

197.627 kr.

2. halvår

Salgsmoms skønnet

135.992 kr.

Købsmoms skønnet

-6.229 kr.

Momstilsvar

129.763 kr.

For 1. halvår 2011 har SKAT skønnet momstilsvaret i overensstemmelse med bankindsætningerne for 2. halvår 2011, idet der ikke er fremlagt bankkontoudskrifter for 1. halvår 2011.

SKAT har udsendt forslag til ændringer den 7. marts 2016, og afgørelsen er sendt den 31. maj 2016.

Efter udsendelse af sagsfremstilling i indehaverens indkomstsag, som er sammenholdt med nærværende sag, har indehaverens repræsentant fremsat supplerende bemærkninger, hvori han har anført, at indehaverens ægtefælles løn er indgået på indehaverens konto, og derfor er beskattet dobbelt. Der er på kontoen indsat følgende beløb fra Kriminalforsorgen, som ifølge ægtefællens R75 kontroloplysninger er ægtefællens arbejdsgiver:

Konto [...21]

Dato

Beløb inkl.

Moms

Beløb ex.

moms

moms

30-06-2011

18.180,16

3.636,03

14.544,13

29-07-2011

18.180,16

3.636,03

14.544,13

31-08-2011

18.180,16

3.636,03

14.544,13

31-10-2011

18.180,16

3.636,03

14.544,13

30-11-2011

18.180,16

3.636,03

14.544,13

30-12-2011

18.652,66

3.730,53

14.922,13

I alt 2011

109.553,46

21.910,68

87.642,78

87.642,78

Konto [...97]

Dato

Beløb inkl.

Moms

Beløb ex.

moms

moms

31-01-2012

14.543,66

2.908,73

11.634,93

29-02-2012

19.037,66

3.807,53

15.230,13

30-03-2012

26.120,51

5.224,10

20.896,41

30-04-2012

22.612,93

4.522,59

18.090,34

31-05-2012

19.265,51

3.853,10

15.412,41

29-06-2012

19.265,51

3.853,10

15.412,41

31-07-2012

19.265,51

3.853,10

15.412,41

31-08-2012

19.070,51

3.814,10

15.256,41

28-09-2012

18.177,51

3.635,50

14.542,01

31-10-2012

18.981,51

3.796,30

15.185,21

30-11-2012

18.981,51

3.796,30

15.185,21

28-12-2012

18.358,51

3.671,70

14.686,81

I alt 2012

233.680,84

46.736,15

186.944,69

186.944,69

Konto [...97]

Dato

Beløb inkl.

Moms

Beløb ex.

moms

moms

31-01-2013

18.358,51

3.671,70

14.686,81

12-02-2013

1.140,00

228,00

912,00

28-02-2013

18.928,51

3.785,70

15.142,81

27-03-2013

18.928,51

3.785,70

15.142,81

30-04-2013

22.390,83

4.478,17

17.912,66

31-05-2013

21.468,51

4.293,70

17.174,81

28-06-2013

21.456,51

4.291,30

17.165,21

31-07-2013

21.456,51

4.291,30

17.165,21

30-08-2013

21.456,51

4.291,30

17.165,21

30-09-2013

21.456,51

4.291,30

17.165,21

31-10-2013

21.456,51

4.291,30

17.165,21

29-11-2013

21.456,51

4.291,30

17.165,21

30-12-2013

21.028,71

4.205,74

16.822,97

I alt 2013

250.982,64

50.196,51

200.786,13

200.786,13

Konto [...97]

Dato

Beløb inkl.

moms

Beløb ex

moms

moms

31-01-2014

21.028,71

4.205,74

16.822,97

28-02-2014

21.019,71

4.203,94

16.815,77

31-03-2014

21.103,05

4.220,61

16.882,44

30-04-2014

24.576,26

4.915,25

19.661,01

28-05-2014

21.103,05

4.220,61

16.882,44

30-06-2014

21.103,05

4.220,61

16.882,44

31-07-2014

21.103,05

4.220,61

16.882,44

29-08-2014

21.103,05

4.220,61

16.882,44

30-09-2014

21.103,05

4.220,61

16.882,44

31-10-2014

21.103,05

4.220,61

16.882,44

28-11-2014

21.103,05

4.220,61

16.882,44

30-12-2014

21.037,05

4.207,41

16.829,64

I alt 2014

256.486,13

51.297,22

205.188,91

205.188,91

680.562,51

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. januar 2011 – 31. december 2014 med i alt 1.512.132 kr. fordelt på følgende perioder:

1.halvår 2011

267.704 kr.

2.halvår 2011

267.704 kr.

1.halvår 2012

197.627 kr.

2.halvår 2012

153.760 kr.

1.halvår 2013

224.664 kr.

2.halvår 2013

152.836 kr.

1.halvår 2014

118.074 kr.

2.halvår 2014

129.763 kr.

I alt

1.512.132 kr.

Som begrundelse for ændringerne har SKAT anført følgende:

”(...)

Det fremgår af momslovens § 3, at alle personer, som driver selvstændig økonomisk virksomhed, er momspligtige, samt at der ifølge momslovens § 4, skal betales moms af varer og ydelser, som leveres mod vederlag her i landet.

Det fremgår af momslovens § 37, at momsregistrerede virksomheder ved opgørelse af momstilsvaret, kan fradrage købsmoms af virksomhedens køb af varer og ydelser, som udelukkende er anvendt til brug for virksomhedens leverancer.

Det fremgår videre af bekendtgørelse til momslovens § 55, at virksomheden som dokumentation for købsmoms skal kunne fremlægge fakturaer m.v., og at disse bilag danner grundlag for regnskabet over købsmomsen.

Der skal jf. momslovens §§ 56 og 57 for hver momsperiode opgøres, angives og afregnes virksom- hedens momstilsvar opgjort på grundlag af de indtægter, der har været i perioden og det momsbelagte udgiftsbilag der vedrører perioden.

Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2, at hvis det ikke er muligt at opgøre virksomhedens momstilsvar på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan SKAT ansætte virksomhedens moms- tilsvar skønsmæssigt.

SKAT har forgæves anmodet om dit regnskabsmateriale.

SKAT har derfor opgjort virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2. Momstilsvaret er opgjort ud fra modtagne bankkontoudtog fra [finans1]. Idet SKAT ikke har modtaget bankkontoudtog for perioden 1. januar til 31. maj 2011, er momstilsvaret for 1. halvår 2011 baseret på et skøn ud fra momstilsvaret for 2. halvår 2011.

(...)”

Skattestyrelsen har den 9. februar 2022 fremsendt supplerende bemærkninger således:

”(...)

Klagers virksomhed har været registreret siden 1. oktober 2002 indenfor branchen Agenturhandel med maskiner, teknisk udstyr, skibe og flyvemaskiner.

I forbindelse med kontrol af klagers skatte- og momsmæssige forhold, er der udsendt en indkaldelse af regnskabsmateriale til klager. Da der ikke er modtaget det efterspurgte materiale fra klager, har daværende SKAT i stedet indhentet bankkontoudskrifter fra klagers bank, som er modtaget for perioden 1. juni 2011 til 31. december 2014.

Klager har ikke i perioden 1. januar 2012 til 31. december 2014 angivet salgsmoms og købsmoms, hvor klager var registreret med halvårlig angivelse af moms.

Samme oplysning fremgår af den påklagede afgørelse for 2011. Det kan dog konstateres, at der samlet for 2011 har været angivet salgsmoms på 66.450 kr. og købsmoms på 60.020 kr., svarende til et momstilsvar på 6.430 kr. Disse beløb har ikke været modregnet ved den skønsmæssige beløbsmæssige momsansættelse for 2011 i den påklagede afgørelse.

Med udgangspunkt i modtagne bankkontoudskrifter er klagers momstilsvar opgjort skønsmæssigt. Det udøvede skøn for 1. halvår 2011 er baseret på skøn for 2. halvår 2011, som er foretaget med udgangspunkt i bankkontoudskrifter.

Formelt

Skattestyrelsen fastholder indledningsvist, at det er berettiget at ansætte klagers momstilsvar efter et skøn, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, da klager ikke har fremlagt regnskabsmateriale, der har gjort det muligt at efterprøve regnskabsgrundlaget og virksomhedens momstilsvar.

Afgiftsperioderne for 1. halvår 2011 til og med 2. halvår 2012 er genoptaget efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Skattestyrelsen fastholder, at afgørelsen for afgiftsperioderne i årene 2011, 2012, 2013 og 2014 er gyldigt foretaget. Det ses ikke, at klageren har påklaget afgørelsens gyldighed.

Forhøjelse momstilsvar

Klagers salgsmoms og købsmoms har været opgjort skønsmæssigt på baggrund af indbetalinger og betalinger til og fra klagers bankkonti.

Salgsmoms

Klager har under klagesagen fremlagt dokumentation for, at en række af indbetalingerne på den ene konto vedrører løn fra indehaverens ægtefælles arbejdsgiver og således er klagers virksomhed uvedkommende.

Efter at have gennemgået grundlaget for de udøvede skøn og oplysninger om allerede angivet salgsmoms for 2011 er det Skattestyrelsens opfattelse, at forhøjelserne af salgsmoms i den påklagede afgørelsen nedsættes med samlet 251.229 kr. fordelt på de respektive afgiftsperioder. Heraf udgør reduktion for angivet salgsmoms i 2011 66.450 kr. og reduktion vedrørende løn til ægtefælle 184.779 kr.

Skattestyrelsen er enig i fordelingen af de indstillede nedsættelser for 2012, 2013 og 2014.

Skønnet for 2. halvår 2011 har dannet grundlag for skønnet over salgsmoms i perioden 1. halvår 2011. I den skønsmæssigt opgjorte salgsmoms for 2. halvår 2011 er medregnet 5 indbetalinger fra ægtefællens arbejdsgiver jf. bilag 1 til den påklagede afgørelse, som samlet udgør 18.274,66 kr. De fremlagte oplysninger medfører både en nedsættelse af 18.274,66 kr. for 2. halvår 2011 og tilsvarende 18.274,66 kr. for 1. halvår 2011, samlet 36.549 kr. for 2011.

Vi fastholder, at klager ikke har dokumenteret, at der indgår andre indsætninger i de skønsmæssige opgørelser, der er den momspligtige virksomhed uvedkommende.

Købsmoms

I den påklagede afgørelse er klager på baggrund af betalinger fra klagers bankkonti indrømmet et skønsmæssigt momsfradrag på samlet 755.154 kr. Der har ikke i skønnet været taget højde for, at der af klager har været angivet købsmoms i 2011 på 60.020 kr.

Klager har ikke fremlagt fakturaer til dokumentation for afholdelsen af momsbelagte udgifter.

Der er således alene dokumentation i form af bankkontoudskrifter, hvoraf fremgår, at der er hævet beløb til visse modtagere. Som redegjort for i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, er det ikke muligt ud fra disse bankkontoudskrifter at konstatere, hvad der er leveret og i hvilke mængder, om leverandøren er en afgiftspligtig person, om købet er pålagt moms, og om købet er relevant for virksomhedens afgiftspligtige salg.

Skattestyrelsen er enig i en af Skatteankestyrelsen indstillede skærpelse af den påklagede afgørelse, hvorefter de skønsmæssigt indrømmede momsfradrag nedsættes til 0 kr., da klager ikke har dokumenteret, at der er afholdt udgifter, som var pålagt moms af en anden afgiftspligtig person, og som er anvendt i klagers momspligtige aktivitet, jf. momslovens § 37, stk. 1, jf. også SKM2021.456.LSR og SKM2021.692.LSR.

Det bemærkes, at klager tilsvarende ikke har dokumenteret den angivne købsmoms i 2011 på 60.020 kr.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar for årene 2011, 2012, 2013 og 2014 skal nedsættes med 1.512.131 kr.

Til støtte for sin påstand har repræsentanten anført følgende:

”(...)

SAGSFREMSTILLING

Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at redegøre udtømmende for sagens faktiske forhold,

hvorfor der i stedet henvises til sagsfremstillingen i SKATs afgørelse af 31. maj 2016.

Vi vil uddybe sagsfremstillingen i et senere supplerende indlæg.

ANBRINGENDER

Indledningsvis skal det gøres gældende, at vi ikke er enige med SKAT i sin afgørelse, hvorfor

afgørelsen påklages til Skatteankestyrelsen.

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det overordnet gældende,

at der ikke er grundlag for at foretage den af SKAT gennemførte ændring af [person1] skattegrundlag, idet [person1] ikke har haft det af SKAT skønsmæssige ansatte overskud af virksomhed i indkomstårene 2011-2014.

at der ikke er grundlag for at foretage den af SKAT gennemførte ændring af [person1]s virksomheds momsgrundlag for indkomstårene 2011-2014, idet SKATs skønsmæssige momsansættelse for virksomheden ikke er korrekt, da virksomheden ikke har haft de pågældende momstilsvar.

Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at uddybe ovennævnte anbringender. Vi vil fremkomme med yderligere supplerende indlæg i sagen.

(...)”

Efter udsendelse af sagsfremstilling i indehaverens indkomstsag har repræsentanten fremsendt supplerende bemærkninger således:

”(...)

Min klients påstande fastholdes med respekt for nedenstående.

Min klient er ikke i besiddelse af regnskabsmateriale, idet dette blev beslaglagt af Politiet. Skattemyndighederne var involveret i den sag, der førte til beslaglæggelsen. Vi anmoder herved om, at Skatteankestyrelsen fremskaffet det beslaglagte materiale og giver os aktindsigt heri. Når denne aktindsigt er opnået fremsættes yderligere bemærkninger.

Endvidere bemærkes, at skattemyndigheden ikke har taget højde for, at min klients ægtefælles nettoløn er indgået på min klients konto, og er derfor med urette blev medregnet som indkomst for ham. Det drejer sig om 12 X 18.000 kr. = 216.000 kr. pr. indkomståret 2011, 2012, 2013 og 2014. Der er heller ikke taget højde for, at min klient af private midler har afholdt leasingudgifter for aktiv, der har tjent som driftsmiddel i hans virksom. Det drejer sig om 120.000 kr. i de fire indkomstår.

(...)”

Retsmøde

Ved retsmødet i Landsskatteretten oplyste virksomhedens repræsentant, at regnskabsmaterialet var bortkommet i forbindelse med en ransagning i 2013. Der blev som noget nyt fremlagt en erklæring fra indehaverens ægtefælle vedrørende ægtefællens løn.

Indehaveren uddybede, at baggrunden for ransagningen var en forbindelse til en vognmand, som var sigtet for noget hvidvask, og politiet samt skattemyndighederne ransagede i den forbindelse flere forskellige adresser, herunder virksomhedens. Det blev i den forbindelse anført, at indehaveren ikke er i besiddelse af regnskabsmaterialet, fordi dette var blevet beslaglagt af skattemyndighederne og politiet.

For så vidt angår regnskabsmaterialet for 2014 (perioden efter ransagningen) oplyste indehaveren, at dette blev afgivet til Skatterevisorerne, men da Skatterevisorerne gik konkurs, var det ikke muligt for klageren at fremskaffe.

Skattestyrelsen tiltrådte Skatteankestyrelsens indstilling og oplyste på forespørgsel fra retsformanden, at Skattestyrelsen ikke har kendskab til virksomhedens regnskabsmateriale, som indehaveren har oplyst, at Skattestyrelsen og politiet beslaglagde i forbindelse med ransagningen i 2013.

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1.

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. (loven kan findes på www.retsinformation.dk).

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven (bekendtgørelsen og lovene kan findes på www.retsinformation.dk).

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Alt hvad der af selskaber udloddes til aktionærer medregnes som udgangspunkt til den skattepligtige indkomst som udbytte af aktier. Det fremgår af ligningslovens § 16 A, stk. 1 og stk. 2, nr. 1.

Det følger af momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, at udleje og bortforpagtning af fast ejendom er fritaget for afgift.

Af momslovens § 37 fremgår følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

  1. afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)”.

Af momslovens § 55 fremgår følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse. Regnskabet kan føres i fremmed valuta efter reglerne i bogføringsloven og årsregnskabsloven. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for regnskabsføring, og kan herunder fastsætte regler for omregning mellem et regnskab i fremmed valuta og angivelsen af afgiftstilsvaret samt pligtmæssige oplysninger i dansk mønt.”

Af momsbekendtgørelsen § 82 fremgår følgende:

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra Skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.”

Ifølge skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt., kan Told- og skatteforvaltningen ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Fristen udløb således den 1. marts 2016 for perioden 2. halvår 2013. Da SKAT har udsendt forslag til afgørelse den 7. marts 2016, er denne frist overskredet for 2. halvår 2013 og tidligere.

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

SKAT har indrømmet virksomheden et skønsmæssig fastsat fradrag for købsmoms, idet købsmomsen er fastsat ud fra udbetalinger fra bankkontoudskrifter.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt. (afgørelsen kan findes i www.afgoerelsesdatabasen.dk).

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”.

Samme forhold gør sig gældende i denne sag, hvor der ikke er fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden, jf. SKM2021.692.LSR.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give virksomheden et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.

Det er således med urette, at SKAT har givet virksomheden et skønsmæssig fastsat momsfradrag alene ud fra bankkontoudskrifterne. Landsskatteretten nedsætter på den baggrund det skønsmæssige fradrag til 0 kr. for hver af de omhandlede perioder.

Samlet set finder Landsskatteretten, at det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2014, idet der dog ved beregningen af momstilsvarets størrelse skal tages højde for, at der ikke kan gives et skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms.

Der godkendes på baggrund af den manglende dokumentation ikke fradrag for købsmoms med følgende beløb:

1.halvår 2011

277.961 kr.

2.halvår 2011

277.961 kr.

1.halvår 2012

91.205 kr.

2.halvår 2012

51.959 kr.

1.halvår 2013

29.330 kr.

2.halvår 2013

14.329 kr.

1.halvår 2014

6.180 kr.

2.halvår 2014

6.229 kr.

I alt

755.154 kr.

Resultat af virksomhed

Virksomheden eller dens repræsentant har trods SKATs anmodning ikke indsendt regnskabsmaterialet for virksomheden. Skatteforvaltningen har derfor været berettiget til at fastsætte momstilsvaret skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Der er konstateret en række indsætninger og hævninger af erhvervsmæssig karakter på indehaverens bankkonto, hvilket udgør grundlaget for SKATs ændringer.

Virksomhedens repræsentant har godtgjort, at en del af indsætningerne vedrører løn fra Kriminalforsorgen til indehaverens ægtefælle, som SKAT har indregnet i forhøjelsen af indkomsten og momstilsvaret. Der er tale om følgende beløb:

År

Beløb inkl.

Moms

Beløb ex.

moms

moms

2011

109.553,46

21.910,68

87.642,78

87.642,78

2012

233.680,84

46.736,15

186.944,69

186.944,69

2013

250.982,64

50.196,51

200.786,13

200.786,13

2014

256.486,13

51.297,22

205.188,91

205.188,91

I alt

850.703,07

170.140,56

680.562,51

Der er ikke grundlag for at indregne disse beløb ved opgørelse af omsætning i virksomheden.

Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen af salgsmoms med i alt 170.140 kr. fordelt på de respektive perioder.

Det er herudover ikke dokumenteret eller godtgjort, at de øvrige bankindsætninger ikke udgør skatte- og afgiftspligtige indtægter. Det påhviler virksomheden at godtgøre, at disse indtægter ikke tilhører denne. Retten finder, at virksomheden ikke har løftet denne bevisbyrde. Der er herved lagt vægt på, at virksomheden fortsat ikke har fremlagt dokumentation for indsætningerne eller hævningerne.

Retten anser det desuden for godtgjort, at bankindsætningerne vedrører skatte- og afgiftspligtig omsætning i virksomheden. Der er herved henset til antallet, karakteren og størrelsen på de foretagne indsætninger.

Frister

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at der ikke kan sendes varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb, og fastsættelsen af tilsvaret skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen i 1. eller 2. pkt. Fristen for ansættelserne vedrørende 2. halvår 2013 og tidligere er dermed overskredet. De efterfølgende ansættelser er foretaget inden for de ordinære ansættelsesfrister.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Virksomhedens undladelse af at selvangive omsætning og angive moms for så vidt angår bankindsætninger anses for i hvert fald mindst groft uagtsomt. Der er herved lagt vægt på, at der er tale om beløb, der er af en vis størrelse, ligesom indsætningerne er foretaget over en længere periode.

Grundlaget for ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, er således til stede.

Spørgsmålet er herefter om fristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., er overholdt. Efter denne bestemmelse skal Skattestyrelsen udsende forslag til afgørelse inden 6 måneder efter, at de er kommet til kundskab om de forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne for ordinær genoptagelse i § 31.

Retten lægger til grund, at Skattestyrelsen tidligst den 1. februar 2016, hvor de modtog de sidste kontoudtog fra banken, fik kundskab om, at der forelå grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter § 32, stk. 1, nr. 3.

Retten finder derfor, at varslingsfristen i § 32, stk. 2, 1. pkt. ikke var overskredet, da Skattestyrelsen sendte forslaget til afgørelse den 7. marts 2016.

Fristen i § 32, stk. 2, 2. pkt., hvorefter ændringen skal være foretaget senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt, ses ligeledes at være overholdt, da Skattestyrelsens afgørelse er sendt den 31. maj 2016.

Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for perioderne 2. halvår 2013 og tidligere er således opfyldt.