Kendelse af 25-04-2023 - indlagt i TaxCons database den 07-06-2023

Journalnr. 21-0075166

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Virksomhedens

opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Periode 1. januar 2020 til

31. december 2020

Er betingelserne for at anvende brugtmomsordningen opfyldt?

Nej

Ja

Nej

Forhøjelse af salgsmomsen vedrørende salg af biler for perioden

1. januar 2020 til 31. december 2020

1.026.725 kr.

10.336 kr.

821.380 kr.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse med 205.345 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1], herefter virksomheden, CVR-nr. [...1], blev stiftet den 24. oktober 2010 under branchekoden 451110 ”Engroshandel med personbiler, varebiler og minibusser. Virksomheden er ejet af [person1], herefter virksomhedens indehaver. Indehaveren har i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020 købt og solgt brugte biler.

Virksomhedens indehaver har oplyst, at han køber brugte personbiler, varebiler og minibusser af private eller på forskellige danske bilauktioner. Indehaveren sætter herefter bilerne til salg på sin hjemmeside. Indehaveren sælger bilerne til firmaer eller private fra andre EU-lande såsom Polen, Litauen, Rumænien, Tyskland eller Belgien.

Det fremgår af Skattestyrelsens oplysninger, at virksomheden ikke har bogført og afsluttet brugtmomsen og udarbejdet brugtmomsregnskab for hver afgiftsperiode. Virksomheden har først efter Skattestyrelsens forslag til afgørelse den 9. juni 2021 udarbejdet brugtmomsregnskab for afgiftsperioden og fremsendt det til Skattestyrelsen. Virksomhedens indehaver har til Skattestyrelsen oplyst, at han ikke rettidigt har udarbejdet brugtmomsregnskabet. Indehaveren har i brugtmomsregnskabet opgjort en samlet brugtmoms på i alt 10.336 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2020 – 31. december 2020.

Det fremgår af virksomhedens brugtmomsregnskab, at virksomheden i afgiftsperioden har købt og solgt 200 biler. Regnskabet indeholder oplysninger om ordrenumre, fakturanumre, købsdato, salgsdato, fortjenesten, beregnet salgsmoms på 20 % af fortjenesten samt oplysninger om biler på lager pr. 30. juni 2020 og pr. 31. december 2020.

Af salgsbilag fremgår blandt andet; køberens og sælgerens navn og adresse, bilmærke, bilmodel, registreringsdato, stelnr. Registreringsnummer samt teksten ”Varen i denne faktura sælges efter de særlige regler for brugt moms. Køberen kan ikke foretaget fradrag for købs moms § (69-71)”. Salgspriserne på fakturaerne er angivet i euro og dkk.

Virksomhedens salg er blevet bogført og fremgår af kontokort for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020 på konto 10240 ”Varesalg eksport privat udland”.

Skattestyrelsen har på baggrund af virksomhedens salgsfakturaer forhøjet virksomhedens salgsmoms med i alt 1.026.725 kr. for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020.

Skattestyrelsen har beregnet salgsmomsen med 25 % af den fakturerede salgspris.

Skattestyrelsen har for afgiftsperioden 1. januar 2020 til 31. december 2020 opgjort virksomhedens momstilsvar til følgende:

Opgørelse for perioden 1. januar 2020 til 30. juni 2020:

Fra

Til

Ændring

Salgsmoms

1.500 kr.

465.126 kr.

473.626 kr.

Købsmoms

68.549 kr.

68.549 kr.

0 kr.

Momstilsvar

-67.049 kr.

406.577 kr.

473.626 kr.

Opgørelse for perioden 1. juli 2020 til 31. december 2020:

Fra

Til

Ændring

Salgsmoms

1.000 kr.

554.099 kr.

553.099 kr.

Købsmoms

83.364 kr.

83.364 kr.

0 kr.

Momstilsvar

-82.364 kr.

470.735 kr.

553.099 kr.

Skattestyrelsen har i bilag til afgørelsen specificeret alle salg af biler og beregning af salgsmoms. Nedenstående er et udpluk af de ti første salgsfakturaer, som virksomheden har udstedt:

Dato

Bil

Fakturanr.

Salgspris

Salgsmoms

(25 % af salgsprisen)

05-01-2020

Opel Zafira

2988

14.880,00

3.720,00

07-01-2020

Mercedes E220

2978

11.160,00

2.790,00

07-01-2020

Mercedes E270

2989

11.160,00

2.790,00

07-01-2020

Skoda Octavia

2991

14.880,00

3.720,00

10-01-2020

VW Sharan

2981

11.160,00

2.790,00

05-07-2020

Mercedes E220

3075

12.631,00

3.157,75

06-07-2020

Audi A6

3076

22.260,00

5.565,00

07-07-2020

Skoda Roomster

3080

20.000,00

5.000,00

08-07-2020

Toyota Avensis

3046

14.854,00

3.713,50

31-08-2019

Alfa Romeo 159

3020

7.440,00

1.860,00

(...)

(...)

(...)

(...)

(...)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med 1.026.725 kr. for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020, som følge af, at virksomheden ikke rettidigt har udarbejdet og afstemt virksomhedens momsregnskab, og dermed ikke kan anvende brugtmomsordningen.

Skattestyrelsen har begrundet afgørelsen med følgende:

”(...)

Vi har efter gennemgang af både det indsendte regnskabsmateriale og efter telefonisk samtale kunnet konstatere, at der ikke har været lavet noget brugt-momsregnskab.

Vi har på denne baggrund modtaget 19 ringbind fra dig, hvilket har dannet grundlag for vores ændringer til jeres afgiftstilsvar for perioden 1. januar – 31. december 2020.

(...)

Vi anerkender, at have modtaget et brugt-momsregnskab for perioden 1. januar – 31. december 2021 udarbejdet af virksomheden efter fremsendelsen af forslaget til afgørelse.

Problemstillingen i denne sag er imidlertid, at dette ikke var udarbejdet og klar til indsendelse på tidspunktet, hvor du angav din moms for perioden 1. januar – 31. december 2020, men er blevet udarbejdet efter vi gjorde dig opmærksom på, at dette skulle have været lavet og løbende opdateret.

Det fremgår af momsbekendtgørelsens § 117, stk. 1, at du for hver afgiftsperiode skal have bogført og afsluttet afgiftsregnskabet og herunder dokumenteret købsprisen af de indkøbte brugte varer. Dette betyder, at brugt-momsregnskabet skal være klar til at indsendes, når vi spørger efter det til brug til vores gennemgang af dit momsregnskab for perioden.

Dette har imidlertid ikke været muligt, hvorfor resultatet bliver, at der skal salgsmoms på alle bilsalgene i perioden, da betingelserne for at anvende brugt-momsordningen derfor ikke opfyldes. Vi fastholder på denne baggrund vores ændringer til momsen for perioden 1. januar – 31. december 2020.

1.1.Retsregler og praksis

Domme

SKM2014.123.BR omtaler, at for at kunne anvende brugt-momsordningen skal skatteyder føre et særskilt regnskab vedrørende de biler, der bliver solgt efter brugt-momsordningen.

Momsloven

§ 71, omtaler betingelserne for at kunne sælge varer efter brugt-momsordningen.

Momsbekendtgørelsen

§ 117, stk. 1, omtaler at der for hver afgiftsperiode skal have bogført og afsluttet afgiftsregnskabet og herunder dokumentere købsprisen af de indkøbte brugte varer.

§ 117, stk. 5, omtaler at der skal føres et årligt brugt-momsregnskab.

1.2.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

For at sælge varer efter brugt-momsordningen i henhold til momslovens § 71 skal du føre et særligt brugt-momsregnskab, se momsbekendtgørelsens § 117, stk. 5.

Ved salg af brugte personbiler skal der i regnskabet for hvert enkelt køretøj anføres:

Lagernummer
Beregnet momsbeløb
Fradrag
Momsbeløb efter fradrag

Du skal i henhold til momsbekendtgørelsens § 117, stk. 1 for hver afgiftsperiode have bogført og afsluttet afgiftsregnskabet og herunder dokumentere købsprisen af de indkøbte brugte varer.

Du har fortalt os, at du ikke har lavet et brugt-momsregnskab. Det er imidlertid et krav for at anvende brugt-momsordningen, at du laver et regnskab herfor, der overholder ovenstående.

Du har ikke overholdt reglerne i brugt-momsordningen for at sælge biler, hvilket betyder, at der derfor skal opkræves moms af hele salget af biler i perioden. Vi har lavet en opgørelse over dette i bilag 1, hvor vi har opgjort den moms, som vedrører den enkelte bil.

Samlet opgørelse

Opgørelse for perioden 1. januar – 30. juni 2020

Ikke opfyldt brugt-momsordningen, opgørelse fra bilag 1 473.626 kr.

Yderligere salgsmoms for perioden 473.626 kr.

Opgørelse for perioden 1. juli – 31. december 2020

Ikke opfyldt brugt-momsordningen, opgørelse fra bilag 1 553.099 kr.

Yderligere salgsmoms for perioden 553.099 kr.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens indehaver har nedlagt påstand om, at virksomheden er berettiget til at anvende brugtmomsordning, og at virksomhedens salgsmoms alene skal forhøjes med 10.336 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2020 til 31. december 2020.

Indehaveren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Jeg starter med at sige at jeg er et firma, der sælger brugte køretøjer primært til eksport inden for EU, under regler for brugt momsreglen.

Jeg fik d. 13/08/2021 den vedhæftede afgørelse fra skattestyrelsen om ændring af selskabets moms for periode 1. januar – 31. december 2020

Jeg vil gerne hermed klage over afgørelsen, da jeg synes at det er alt for hård straf at betale salgsmoms på alle bilsalgene i perioden.

Som står på afgørelsen at jeg efter jeg blev gjort opmærksom på at jeg skulle udarbejde Brugt-momsregnskab for perioden er lavet, og opdaget jeg at det det giver resultat på at jeg skulle betale følgende:

Samlet beregnede momsbeløb for perioden fra 1. januar 2020 til 30. juni 2020 er 4880 kr.
Samlet beregnede momsbeløb for perioden fra 1. juli 2020 til 31. december 2020 er 5456 kr.

DVS. Alt for år 2020 er 10336 kr., som skal overføres til konto for udgående moms i den momsperiode.

Jeg sender hermed også regnskabet for de 2 perioder.

Regnskabet indeholder alt info om købsdato, salgsdato, købspris, salgspris, beregnede momsbeløb, og lagernummer efter købsdato.

I afgørelsen står at salgsmomsen for hele perioden er 1026725 kr., og i kan se forskel med beløbet jeg skulle betale efter brug-momsregnskabet er (10336 kr.). Det er alt for stort beløb at betale 1016389 kr. Ekstra. Det er næsten 100 gange mere end det beløb, der skulle betales. (Uretfærdighed fra min vinkel).

Jeg vil også understreger at det var slet ikke mening at ville snyde med noget, da princippet med salg biler til eksport ved at brug brugt momsreglen er at salgs pris normalt er meget laver end købs pris, så fortjenesten er næsten altid i minus, undtagen nogle tilfælde, hvor salgs pris rammer lidt over købs pris med lille beløb, og det medfører sikkert lille positiv beløb.

Det vil være ikke smart hvis jeg ville snyde skat for at spare så lille beløb, og risikere jeg at betale momsen for hele salg i perioden. Det var igen ikke mening.

Da jeg er et type menneske, der vil gerne alle sine ting står nøjagtige, står jeg sikkert for alle info i regnskabet, og i mapperne som må gerne kontrollere alle de enkelte køb og salg, da jeg synes der er ingen info mangel.

Alle bilag har jeg i mapper, som jeg meget gerne vil aflevere for yderligere kontrol, da jeg er sikkert jeg holder alle regler for køb, salg, betaling, udførsels dokumentation, mm.

I covid 19s periode arbejdede jeg ekstra efter et godt tilbud jeg fik fra hjemmesiden, jeg annoncerer og sælger biller igennem. Det gjorde salget bedre, imens de andre gik tilbage.

Det vidste jeg ikke at jo mere salg jo mere skade jeg får, hvis jeg skulle betale moms på 20 % hver gange jeg sælge en bil.

Til sidst vil jeg sige at det stort beløb på 1026725 kr., jeg skulle betale vil skade mig og mit firma i 5 år frem. Det er ikke lille beløb for mig.

(...)”

Virksomhedens indehaver har på mødet med Skatteankestyrelsen den 23. februar 2023 oplyst, at det er en fejl, at han ikke har udarbejdet brugtmomsregnskab for afgiftsperioden. Indehaveren oplyste i den forbindelse, at han for de øvrige år har udarbejdet brugtmomsregnskaber, og har generelt opfyldt samtlige af kravene til at gøre brug af brugtmomsordningen. Indehaveren oplyste, at han ikke har haft en stor fortjeneste i 2020, og at han derfor er uforstående over for, hvorfor han skal betale 25 % af samtlige af salgene.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med 1.026.725 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2020 til 31. december 2020, som følge af, at virksomhedens indehaver ikke rettidigt har udarbejdet og afsluttet virksomhedens brugtmomsregnskab, og dermed ikke kan anvende brugtmomsordningen.

Følgende fremgår af momslovens § 69 (Lovbekendtgørelse 2019-09-26 nr. 1021):

”Virksomheder, der med henblik på videresalg indkøber m.v. brugte varer, kunstgenstande, samlerobjekter eller antikviteter, kan ved videresalget afgiftsberigtige de pågældende brugte varer m.v. efter reglerne i dette kapitel. Det er en forudsætning for at anvende disse regler, at de brugte varer m.v. er leveret til virksomheden her i landet eller fra et andet EU-land af

1) en ikke afgiftspligtig person,
2) en afgiftspligtig person, når leveringen er afgiftsberigtiget efter reglerne i dette kapitel eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land,
3) en afgiftspligtig person, når leveringen er fritaget for afgift efter § 13 eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land,
4) en afgiftspligtig person, når leveringen er afgiftsberigtiget efter reglerne i § 30, stk. 1,
5) en afgiftspligtig person, der er fritaget for registrering efter § 48, stk. 1 og 2, eller som er under registreringsgrænsen i et andet EU-land, når leveringen omfatter et investeringsgode.”

Følgende fremgår af momslovens § 70, stk. 1, stk. 2 og 4 (Lovbekendtgørelse 2019-09-26 nr. 1021):

”Ved virksomhedens levering af brugte varer m.v. udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af forskellen mellem salgsprisen og købsprisen, jf. dog § 71. Ved levering af kunstgenstande, samlerobjekter og antikviteter, der er indført af virksomheden, og som afgiftsberigtiges efter § 69, stk. 2, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af forskellen mellem salgsprisen og afgiftsgrundlaget ved indførslen som fastsat efter § 32, stk. 1, med tillæg af den afgift, der påhviler varen ved indførslen. Såfremt købsprisen overstiger salgsprisen, kan det overskydende beløb ikke fratrækkes i afgiftsgrundlaget for andre salg.

Stk. 2. Når afgiften beregnes efter reglerne i dette kapitel, må der ikke i fakturaen for den pågældende leverance anføres afgiftsbeløb eller anden angivelse, hvoraf afgiftsbeløbets størrelse kan beregnes.

...

Stk. 4. Virksomheden skal føre et særskilt regnskab for de leverancer, der afgiftsberigtiges efter dette kapitel. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsføring.”

Følgende fremgår af momslovens § 71 (Lovbekendtgørelse 2019-09-26 nr. 1021):

”Ved levering af brugte personmotorkøretøjer kan virksomheden foretage et fradrag i det beregnede afgiftsbeløb som fastsat efter kapitel 6 og 7.Fradraget beregnes som merværdiafgiftssatsen ganget med en brøk, der i tælleren har virksomhedens købspris for køretøjet og i nævneren har 100 med tillæg af merværdiafgiftssatsen. Ved videresalg af personmotorkøretøjer indkøbt i et andet EU-land anvendes den på tidspunktet for køretøjets levering her til landet gældende merværdiafgiftssats i det andet EU-land.”

De nærmere regler om regnskabsføring og krav til bilag er fastlagt i momsbekendtgørelsen §§ 116 og 117 (Bekendtgørelsen 2015-06-30 nr. 808):

Følgende fremgår af momsbekendtgørelsens § 116, stk. 1 – 4 om fakturakrav:

”Virksomheder, der leverer brugte varer m.v. efter reglerne i momslovens §§ 70 og 71, skal udstede en særskilt faktura over den pågældende leverance af brugte varer m.v. i overensstemmelse med reglerne i kapitel 12 i denne bekendtgørelse, jf. dog stk. 2 og 3.

Stk. 2. Der må ikke i fakturaen anføres et afgiftsbeløb eller anden angivelse, hvoraf afgiftsbeløbet kan udregnes.

Stk. 3. Fakturaen skal oplyse, at varen sælges efter de særlige regler for brugte varer m.v., og at køberen ikke har fradrag for afgiften, der er indeholdt i prisen, idet fakturaen tydeligt skal påtegnes

1. ”fortjenstmargenordning - brugte genstande - køber har ikke fradrag for momsen”,

2. ”fortjenstmargenordning - kunstgenstande - køber har ikke fradrag for momsen”, eller

3. ”fortjenstmargenordning - samlerobjekter og antikviteter - køber har ikke fradrag for momsen”.

Stk. 4. Virksomheder, der indkøber brugte varer m.v. fra ikke registrerede virksomheder og privatpersoner m.v. til videresalg efter momslovens §§ 70 og 71, skal i forbindelse med indkøbet udstede et afregningsbilag, hvorpå anføres de i § 58, stk. 1 og 4, i denne bekendtgørelse anførte oplysninger. Den ikke registrerede sælger skal attestere rigtigheden af oplysningerne i afregningsbilaget. Kan attestation ikke ske, skal virksomheden være i besiddelse af tilsvarende dokumentation fra sælgeren om handelen.”

Følgende fremgår af momsbekendtgørelsens § 117, stk. 1 og 5 om regnskabskrav:

”En virksomhed, der leverer brugte varer efter momslovens § 70, stk. 1 og 5, eller § 71, skal for hver afgiftsperiode og inden udløbet af lovens frist for at indgive afgiftsangivelsen have bogført og afsluttet afgiftsregnskabet og herunder dokumentere købsprisen af de indkøbte brugte varer. Virksomheden skal endvidere, afhængig af arten og karakteren af virksomhedens leverancer af brugte varer, føre regnskab over leverancer efter reglerne i stk. 2-5 eller 6.

...

Stk. 5. Ved levering af brugte personmotorkøretøjer skal i regnskabet for hvert enkelt køretøj angives lagernummer, beregnet afgiftsbeløb, fradrag og afgiftsbeløb efter fradrag efter reglerne i momslovens § 71. Er afgiftsbeløbet efter fradrag positivt, overføres det til kontoen for udgående afgift.”

EF-domstolen har i sag C-249/12 (Tulica Plavosin dom af 7. november 2013) udtalt, at salg som er sket uden moms, men hvor salget i forbindelse med en efterfølgende kontrol skal bedømmes som momspligtig, skal anses som værende inklusive moms, og at momsen under sådanne omstændigheder skal anses som indeholdt i den aftalte pris svarende i DK til opkrævning af 20 % af salgssummen.

Brugtmomsordningen er en undtagelse til de almindelige regler i momsloven. Reglerne om brugtmomsordningen fremgår af momslovens § 69-71 og kan anvendes, hvis alle betingelser er opfyldt. Det påhviler virksomheden at dokumentere, at betingelserne for at anvende brugtmomsordningen er opfyldt, jf. Højesterets dom offentliggjort i SKM2008.717.HR.

Virksomheden har for afgiftsperioden 1. januar 2020 til 31. december 2020 købt og solgt 200 brugte biler. Virksomheden har fremlagt salgsfakturaer, som indeholder oplysninger om køberens og sælgerens navn og adresse, bilmærke, bilmodel, registreringsdato, stelnummer, registreringsnummer samt teksten ”Varen i denne faktura sælges efter de særlige regler for brugt moms. Køberen kan ikke foretaget fradrag for købs moms § (69-71)”. Salgspriserne på fakturaerne er angivet i euro og dkk.

Retten vurderer, at virksomhedens salgsfakturaer opfylder fakturakravene i dagældende momsbekendtgørelsens § 116, stk. 1-4.

Landsskatteretten vurderer, at virksomheden ikke opfylder regnskabskravet i momsbekendtgørelsen § 117, stk. 1 og 5. Retten har henset til, at virksomheden ikke har bogført og afsluttet brugtmomsregnskabet inden udløbet af angivelsesfristerne for afgiftsperioden, ligesom der ikke løbende er angivet salgsmoms i overensstemmelse med det efterfølgende udarbejdede brugtmomsregnskab. Virksomheden har først efter Skattestyrelsens udsendelse af forslag til afgørelse fremsendt brugtmomsregnskabet for afgiftsperioden. Der fremgår ikke et lagernummer af brugtmomsregnskabet, som kan følges til kontospecifikationerne, og de fremlagte salgs og købs bilag. Retten vurderer samlet, at betingelserne for at anvende brugtmomsordningen herefter ikke er opfyldt. Der henvises til domme offentliggjort i SKM2008.717.HR og SKM2007.825.BR.

Virksomheden skal herefter afregne salgsmoms efter de almindelige regler i momsloven.

Det følger af momslovens § 4, stk. 1, at der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Virksomheden skal betale afgift vedrørende salg af brugte biler jf. momslovens § 4.

Skattestyrelsen har ved beregning af salgsmomsen taget 25 % af de fakturerede samlede salgssummer på 4.106.899 kr. Virksomheden har på alle salgsfakturaer anført, at salget er sket efter brugtmomsordningen. De salgspriser der fremgår af fakturaerne, må derfor skulle anses for pris inkl. en beregnet brugtmoms. Momsgrundlaget for almindelig salgsmoms jf. momslovens § 27, må derfor udgøre 80 % af de fakturerede beløb, hvorefter der beregnes 25 % salgsmoms af afgiftsgrundlaget jf. momslovens § 33, svarende til 20 % af de fakturerede salgspriser. Dette er også i overensstemmelse med principperne i dommen C-249/12Tulica Plavosin.

Landsskatteretten nedsætter herefter Skattestyrelsens forhøjelse fra 1.026.725 kr. til 821.380 kr.