Kendelse af 28-06-2022 - indlagt i TaxCons database den 31-07-2022

Journalnr. 21-0069900

Klagepunkt

Skattestyrelsens
afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2018

Salgsmoms

Opgøres efter § 69-71 om brugtmoms

Nej

Ja

Nej

Købsmoms

  1. Kvartal
  2. Kvartal
  3. Kvartal
  4. Kvartal

18.176 kr.

30.799 kr.

32.735 kr.

32.679 kr.

19.504 kr.

32.128 kr.

34.064 kr.

34.008 kr.

18.176 kr.

30.799 kr.

32.735 kr.

32.679 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] er en enkeltmandsvirksomhed med cvr-nr. [...1].

Det fremgår af virksomhedens senest fremsendte regnskab, at virksomheden i indkomståret 2018 havde en omsætning på 3.626.787,64 kr. (indsæt oplysning om omsætning) og et resultat før skat på 65.172,54 kr. De direkte omkostninger udgjorde 3.158.066,59 kr.

Af det regnskab, der har været sendt til Skattestyrelsen, fremgår en omsætning på 2.739.537,64 kr. og et resultat før skat på -187.661,56 kr. De direkte omkostninger udgjorde 2.523.650,69 kr.

Differencen på 634.415,90 kr. mellem regnskabernes direkte omkostninger udgøres af yderligere udgifter til indkøb af biler på 621.200,41 kr. og yderligere annonceudgifter på 13.215,49 kr.

Det fremgår endvidere af begge regnskaber, at virksomheden havde udgifter 103.454,77 kr. til personaleudgifter, 37.763,14 kr. til salgs- og rejseomkostninger, 102.772,25 kr. til lokaleomkostninger, 158.930,66 kr. til administrationsomkostninger og 627,69 kr. til renteudgifter.

Virksomheden har indberettet salgsmoms på 12.960 kr., 11.688 kr., 55.644 kr. og 34.300 kr., samt købsmoms på 19.504 kr., 32.128 kr., 34.064 kr. og 34.008 kr. i 1.-4. kvartal 2018.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens udgifter i henhold til det af virksomheden fremsendte regnskab. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for købsmoms for udgifter på konto 1310, 1335, 2218, 3430, 3600 og 3617. Skattestyrelsen har i afgørelsen opgjort ikke fradragsberettiget købsmoms til 5.315 kr. Nedsættelsen har Skattestyrelsen fordelt på 1.-4. kvartal 2018 med 1.328 kr., 1.329 kr., 1.329 kr. og 1.329 kr.

Konto

Navn

Ikke fradragsberettiget købsmoms

1310

Div. Materialer/reservedele

8 kr.

1335

Div. Kundearrangement

123 kr.

2218

Arb. Tøj

401 kr.

3430

Vedligeholdelse og rengøring

23 kr.

3600

Kontorartikler og tryksager

39 kr.

3617

Mindre nyanskaffelser

4.719 kr.

5.313 kr.

I henhold til de fremlagte kontospecifikationer er ovenstående købsmoms fordelt således på virksomhedens momsafregningsperioder:

  1. kvartal: 80 kr.
  2. kvartal: 2.751 kr.
  3. kvartal: 137 kr.
  4. kvartal: 2.345 kr.

Det fremgår af underbilag til kontospecifikation 1310 – Div. Materialer/reservedele, at der var tale om indkøb af cigaretter. Af konto 1335 – Div. Kundearrangement fremgår, at der var tale om indkøb af øl, sodavand og gløgg. Det fremgår ikke, i hvilken anledning udgifterne blev afholdt.

Det fremgår af underbilag til kontospecifikation 2218 – Arb.tøj, at der var tale om indkøb af et broderiprogram, broderinåle og opstart broderi. Virksomhedens navn fremgår ikke af fakturaen.

For de resterende kontospecifikationer fremgår det blandt andet af de underliggende bilag, at der er tale om indkøb af cigaretter, øl, sodavand, gløgg, rygestop, slik, sandwich, børnemenuer, Red Bull, sushi, håndkøbsmedicin, kage, dagligvareindkøb, rengøringsmidler, batterier, is, kasserolle, køkkenarmatur, gardiner, lego, vaskemaskine, hængeparasol, flyttekasser, plantebord, malegrej, gipsplader, cement, græskar og tilbehør til Apple Watch.

Virksomhedsindehaveren har for 2018 fremlagt et dokument benævnt ”Opgørelse brugt moms”. Det fremgår heraf, at der er overført negativ salgsmoms for de biler, der er solgt til under indkøbspris.

I forbindelse med klagesagens behandling har virksomheden fremlagt bilagsmateriale for indtægter og udgifter i virksomheden.

Der er blandt andet fremlagt slutsedler for biler solgt af virksomheden. Af slutsedlerne fremgår bilernes købspris, inkl. moms.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har afvist, at virksomheden kan opgøre salgsmoms efter momslovens kap 17 om salg af bruge varer.

Skattestyrelsen har endvidere nedsat virksomhedens fradrag for købsmoms med 5.315 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Du driver momspligtig virksomhed efter momslovens § 3, stk. 1., fra 1. december 2017 og frem.

Vi mener, at du burde være registreret fra den 1. januar 2017, da du allerede der drev momspligtig virksomhed efter momslovens § 3, stk. 1, siden din omsætning oversteg 50.000 kr. årligt. Du havde derfor pligt til at lade dig momsregistrere senest 8 dage inden start af virksomhed. Det står i momsloven§ 47, stk. 1 og stk. 5 og § 48.

Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres her i landet. Det står i momslovens § 4, stk. 1. Du har pligt til at opgøre og oplyse din moms for hver momsperiode. Det står i momslovens § 56, stk. 1 og § 57, stk. 1.

Du har pligt til at sende virksomhedens momsregnskab og bilag til os. Det står i momslovens § 74, stk. 1 og 4.

Du har ikke sendt os et momsregnskab af virksomhedens salgsmoms og købsmoms, som kan danne grundlag for opgørelsen og kontrollen heraf for perioden 1. december 2017 til 31. december 2018.

Vi har tilsidesat virksomhedens regnskabsgrundlag, og vi fastsætter derfor virksomhedens moms ud fra et skøn. Det kan vi gøre efter opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

Vi har ifølge ovenstående opgjort et overskud af virksomhed med tillæg af et skøn til dette overskud, og anvender dette grundlag ved opgørelsen af virksomhedens moms. Vi anser hele beløbet som momspligtigt salg efter momslovens § 4, stk. 1.

For at benytte sig af brugtmoms, skal der føres et særskilt regnskab. Det står i momslovens § 70, stk. 4.

Du har sendt os et brugtmomsregnskab for 2018, og en del af det opfylder ikke bestemmelserne, der findes i momslovens §§ 70 og 71 og momsbekendtgørelsens §§ 116 og 117. De opfylder bl.a. ikke bestemmelserne fordi, at bilerne er solgt efter, at de er købt af virksomheden, nogle bilag mangler stelnummer, nogle bilag mangler der et tilsvarende købsbilag og nogle biler er købt med moms. Disse opfylder ikke bestemmelserne, hvorfor salget er fuldt momspligtigt. Siden der er omfattende mangler ved brugtmomsregnskabet, kan det ikke godkendes, hvilket betyder, at alle bilsalgene er fuldt momspligtige.

Der er også ført biler med tab, det vil sige at salgsprisen fratrukket købsprisen giver et negativt beløb. Det er kun hvis momsbeløbet efter fradrag er positivt, at det overføres til kontoen for salgsmoms. Et tab kan ikke overføres til kontoen for salgsmoms, det vil sige, at salgsmomsen ikke nedsættes, såfremt der har været et tab på en bil.

Vi har med udgangspunkt i bilagene opgjort virksomhedens salgsmoms til: (...) 658.601 kr. i 2018. (...)

Salget er momspligtigt efter momslovens § 4, stk. 1.

Momsgrundlaget er 80 % af de modtagne beløb. Det står i momslovens§ 27, stk. 1.

Det samlede modtagne beløb anses at indeholde moms, hvorfor salgsmomsen skal beregnes med 20 % af beløbet.

Vi mener, at du har drevet momspligtig virksomhed uden at være momsregistreret, og vi forudsætter, at du har opkrævet moms af din omsætning. Virksomheden har derfor pligt til at indbetale momsen til os. Det står i momslovens § 52 a, stk. 6 og stk. 7.

Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af momsen fradrage købsmoms af virksomhedens udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes i virksomheden. Det står i momslovens § 37, stk. 1.

Virksomheden skal vise en faktura for at få fradrag for købsmomsen. Det står i momsbekendtgørelsens § 82.

Vi har modtaget udgiftsbilag.

Vi godkender den angivne købsmoms i 2018, med en mindre nedsættelse, siden nogle af de ting der er taget fradrag og momsfradrag på, ikke er fradragsberettiget. Se vedlagte bilag.

Vi opgør ændringerne af virksomhedens salgs- og købsmoms således:

Købsmoms 2018

Angivet købsmoms

119.704 kr.

Godkendt købsmoms

114.389 kr.

Nedsættelse købsmoms

5.315 kr.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Vi har fra forslaget til afgørelsen nedsat med 250.000 kr. i skat og 76.000 kr. i moms. Så vi har brugt tid på at gennemgå det indsendte og givet medhold i en stor del af det indsendte. Det er korrekt at det der står som lån er blevet underkendt. Vi har af flere omgange bedt om lånedokumenter med videre som dokumentation for, at der har været tale om lån. Dette er ikke på noget tidspunkt blevet sendt til os.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomheden har nedlagt påstand om, at virksomhedens salgsmoms skal opgøres efter momslovens kap. 17 om salg af brugte varer.

Virksomheden har endvidere nedlagt påstand om, at fradrag for købsmoms fastsættes til det indberettede på 19.504 kr., 32.128 kr., 34.064 kr. og 34.008 kr. i 1.-4. kvartal 2018.

Virksomheden har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

Yderligere salgsmoms 2018 på kr. 543677 ikke korrekt

(...)

Jeg har vedhæftet saldobalance samt excel ark, hvor der er redegjort for alt hvad skattedamen bad mig om. Hun har derefter ikke gidet at tjekke op på det jeg er kommet med, da hun ikke har bedt om at få bilagene retur fra revisoren hos [virksomhed2]. Ligeledes har hun underkendt samtlige penge der er lånt af familie og venner. Jeg har drevet en virksomhed på baggrund af at kunne låne penge af familie og venner da min bank ikke har ønsket at være behjælpelig herom.

Jeg sidder tilbage med følelsen af at hun faktisk ikke engang har gidet at kigge på det arbejde jeg har udført, men at hun bare har stemplet det med en AFGØRELSE og så videre, det synes jeg virkelig ikke er i orden!

Jeg har virkelig kørt med røven i vandskorpen, så der er intet af det hun er kommet frem til som giver mening for mig.

(...)”

Virksomhedsindehaveren har endvidere anført, at der i forhold til Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens salgsmoms alene klages over, at Skattestyrelsens afgørelse om, at reglerne om brugtmoms i momslovens kap. 17 ikke kan finde anvendelse.

Virksomhedsindehaveren har endvidere anført at der tillige klages over Skattestyrelsens nedsættelse af købsmoms på 5.315 kr.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt betingelserne for anvendelse af betingelserne for brugtmoms er opfyldt og, hvorvidt der er grundlag for at godkende yderligere købmoms.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge dagældende momslovs § 55 (Lbkg nr. 106 af 23. januar 2013) føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i dagældende momsbekendtgørelse (nr. 808 af 30. juni 2015), bogføringsloven samt årsregnskabsloven. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

I medfør af dagældende momslovs § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret få fuld fradragsret for købsmoms, i det omfang indkøbet relaterer sig til virksomhedens momsbelagte aktiviteter.

Følgende fremgår af dagældende momslovs kap 17 om brugte varer m.v.:

Ӥ 69

Virksomheder, der med henblik på videresalg indkøber m.v. brugte varer, kunstgenstande, samlerobjekter eller antikviteter, kan ved videresalget afgiftsberigtige de pågældende brugte varer m.v. efter reglerne i dette kapitel. (...)

§ 70

Ved virksomhedens levering af brugte varer m.v. udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af forskellen mellem salgsprisen og købsprisen, jf. dog § 71. (...)

(...)

Stk. 4. Virksomheden skal føre et særskilt regnskab for de leverancer, der afgiftsberigtiges efter dette kapitel. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsføring.

(...)

§ 71

Ved levering af brugte personmotorkøretøjer kan virksomheden foretage et fradrag i det beregnede afgiftsbeløb som fastsat efter kapitel 6 og 7. Fradraget beregnes som merværdiafgiftssatsen ganget med en brøk, der i tælleren har virksomhedens købspris for køretøjet og i nævneren har 100 med tillæg af merværdiafgiftssatsen. (...)”

Af dagældende momsbekendtgørelse fremgår endvidere følgende af §§ 116 og 117:

Ӥ 116

Virksomheder, der leverer brugte varer m.v. efter reglerne i momslovens §§ 70 og 71, skal udstede en særskilt faktura over den pågældende leverance af brugte varer m.v. i overensstemmelse med reglerne i kapitel 12 i denne bekendtgørelse, jf. dog stk. 2 og 3.

Stk. 2.

Der må ikke i fakturaen anføres et afgiftsbeløb eller anden angivelse, hvoraf afgiftsbeløbet kan udregnes.

Stk. 3.

Fakturaen skal oplyse, at varen sælges efter de særlige regler for brugte varer m.v., og at køberen ikke har fradrag for afgiften, der er indeholdt i prisen, idet fakturaen tydeligt skal påtegnes

1) ”fortjenstmargenordning - brugte genstande - køber har ikke fradrag for momsen”,

(...)

§ 117

En virksomhed, der leverer brugte varer efter momslovens § 70, stk. 1 og 5, eller § 71, skal for hver afgiftsperiode og inden udløbet af lovens frist for at indgive afgiftsangivelsen have bogført og afsluttet afgiftsregnskabet og herunder dokumentere købsprisen af de indkøbte brugte varer. Virksomheden skal endvidere, afhængig af arten og karakteren af virksomhedens leverancer af brugte varer, føre regnskab over leverancer efter reglerne i stk. 2-5 eller 6.

Stk. 2.

Virksomheder, der leverer brugte varer m.v. efter momslovens § 70, stk. 1, skal i virksomhedens regnskab for hver enkelt vare angive et lagernummer, købs- og salgsdato, købspris og salgspris, inkl. afgift, samt forskelsbeløbet mellem salgs- og købspris. Afgiftsgrundlaget for den pågældende vare udgør 80 pct. af forskelsbeløbet. I virksomhedens regnskab anføres det beregnede afgiftsbeløb, såfremt det er positivt. Det positive afgiftsbeløb overføres til kontoen for udgående afgift.

(...)

Stk. 5.

Ved levering af brugte personmotorkøretøjer skal i regnskabet for hver enkelt køretøj angives lagernummer, beregnet afgiftsbeløb, fradrag og afgiftsbeløb efter fradrag efter reglerne i momslovens § 71. Er afgiftsbeløbet efter fradrag positivt, overføres det til kontoen for udgående afgift.

(...)”

Anvendelse af momslovens kap. 17 om salg af brugte varer

Det fremgår af den fremlagte opgørelse over virksomhedens brugtmoms, at der er overført negativ salgsmoms i forbindelse med salg af biler til under indkøbspris.

Det er en betingelse for anvendelse af reglerne om brugtmoms i momslovens kapitel 17, at det alene er positiv salgsmoms, der overføres til kontoen for udgående afgift.

Der er endvidere alene fremlagt slutsedler for de biler, virksomheden har solgt. Der ses ikke at være udarbejdet salgsfakturaer, hvoraf det fremgår, at bilen sælges efter de særlige regler for brugte varer m.v., og at køberen ikke har fradrag den afgift, der er indeholdt i prisen. De fremlagte slutsedler lever dermed ikke op til kravene for anvendelse af reglerne om brugtmoms efter momslovens kap. 17.

Landsskatteretten finder på baggrund af ovenstående, at det er med rette at Skattestyrelsen har afvist, at virksomheden kan anvende reglerne om brugtmoms, og retten finder endvidere, at Skattestyrelsen med rette har fastsat virksomhedens salgsmoms efter et skøn.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse vedrørende afslag på anvendelse af reglerne for brugtmoms.

Fradrag for købsmoms

Landsskatteretten har i sammenholdt skattesag, sagsnummer [...], stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse vedrørende fradrag for driftsudgifter, idet der ikke var fremlagt dokumentation for, at der var tale om virksomhedsrelaterede udgifter.

Landsskatteretten finder tilsvarende i forhold til opgørelse af købsmoms, at der ikke er fremlagt dokumentation for, at der er tale om virksomhedsrelaterede udgifter.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse vedrørende opgørelse af købsmoms.