Kendelse af 15-06-2023 - indlagt i TaxCons database den 30-06-2023

Journalnr. 21-0063157

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Virksomhedens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioderne i 2018

  1. kvartal

Forhøjelse salgsmoms

Periodeforskydning

96.375 kr.

0 kr.

96.375 kr.

Købsmoms

4.559 kr.

0 kr.

Hjemvisning

  1. kvartal

Nedsættelse salgsmoms

Periodeforskydning

96.374 kr.

0 kr.

96.374 kr.

Købsmoms

96.852 kr.

0 kr.

Hjemvisning

  1. kvartal

Købsmoms

141.370 kr.

0 kr.

Hjemvisning

Nedsættelse ydelsesmoms

852 kr.

0 kr.

852 kr.

  1. kvartal

Købsmoms

65.341 kr.

0 kr.

Hjemvisning

Forhøjelse Varekøb EU

371 kr.

0 kr.

371 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1] havde opstartsdato den 1. august 2017 og var i henhold til det centrale virksomhedsregister CVR, registreret under branchekode 439100 – Tagdækkervirksomhed.

I forbindelse med sagens opstart i Skattestyrelsen blev virksomhedsejeren anmodet om at indsende virksomhedens regnskab, bogføring samt regnskabsmateriale for 2018.

Der fremgår følgende poster af det indsendte regnskab:

Nettoomsætning 2.567.703 kr.

Direkte omkostninger 1.924.192 kr.

Salgsfremmende omkostninger 91.820 kr.

Administrationsomkostninger 408.426 kr.

Skattestyrelsen har efter en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale påpeget, at virksomhedsejeren ikke har fremsendt fyldestgørende regnskabsmateriale. En stor del af det underliggende materiale manglede, ikke alle bilag var ikke påført bilagsnumre og flere af de fremlagte bilag var efter Skattestyrelsens opfattelse af privat karakter. Skattestyrelsen konstaterede efter gennemgangen af regnskabsmaterialet endvidere flere bogføringsfejl.

På foranledning af Skattestyrelsen fremsendte [finans1] bankudtog. En gennemgang heraf viste, at de bogførte indsætninger var højere end posteringerne på kontoudtogene. Differencen på 134.750,77 kr. har Skattestyrelsen anset som værende kontantomsætning.

Virksomheden har i 2018 jf. Skattestyrelsen været registreret med kvartalsmæssig afregning af moms og der er foretaget følgende momsindberetninger i TastSelv Erhverv:

2018 1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. Kvartal

Salgsmoms 0 225.915 235.538 180.372

Ydelseskøb i EU 852

Købsmoms 0 103.211 174.722 169.962

Tilsvar 0 122.704 61.668 10.410

På baggrund af det fremlagte regnskabsmateriale og kontoudtog for virksomheden for 2018 forhøjede Skattestyrelsen virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. til 4. kvartal 2018 således:

1. kvartal 2018 (salgsmoms 96.375 kr. – købsmoms 4.559 kr.) 91.816 kr.

2. kvartal 2018 (salgsmoms -96.374 kr. – købsmoms -96.852 kr.) 478 kr.

3. kvartal 2018 (købsmoms 141.370 kr. - ydelsesmoms 852 kr.) 140.518 kr.

4. kvartal 2018 (købsmoms 65.341 kr. + varekøb i EU 371 kr.) 65.712 kr.

I alt 298.524 kr.

Virksomheden har købt varer hos [virksomhed2] i Holland for 1.484 kr.

Den 28. april 2021 modtog Skattestyrelsen yderligere udgiftsbilag fra virksomhedsejeren og antog det som en anmodning om ordinær genoptagelse. Skattestyrelsen nedsatte herefter ved afgørelse af 16. juni 2021 resultatet med 12.741 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 91.816 kr. i 1. kvartal 2018 (Forhøjelse salgsmoms 96.375 kr. - købsmoms på 4.559 kr.)

For 2. kvartal 2018 har Skattestyrelsen forhøjet virksomhedens momstilsvar med 478 kr. i (Nedsættelse salgsmoms -96.374 kr. - forhøjelse købsmoms 96.852 kr.)

For 3. kvartal 2018 har Skattestyrelsen forhøjet virksomhedens momstilsvar med 140.518 kr. i (Nedsættelse købsmoms 141.370 kr. – nedsættelse ydelsesmoms 852 kr.)

For 4. kvartal 2018 har Skattestyrelsen forhøjet virksomhedens momstilsvar med 65.712 kr. (Nedsættelse købsmoms 65.341 kr.+ forhøjelse varekøb i EU 371 kr.).

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”...

Der skal beregnes moms ved salg af momspligtige varer og ydelse efter momslovens § 4.

Der er fradrag for udgifter, der udelukkende anvendes til virksomhedens momspligtige leverancer efter momslovens § 37. Der er ikke fradrag for private udgifter.

Er der tale om udgifter, der anvendes både privat og erhvervsmæssigt, vil der være delvist fradrag efter et skøn ifølge momslovens § 38 stk. 2.

Når en virksomhed er momsregistreret, skal virksomheden føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af salgs- og købsmoms efter momslovens § 55.

Kan der ikke laves en opgørelse på baggrund af regnskabet, kan Skattestyrelsen lave et skøn efter

opkrævningslovens § 5 stk. 2

Købsmomsen skal kunne dokumenteres med eksterne bilag efter momsbekendtgørelsens § 82. Der er lavet momsindberetning i alle fire kvartaler i 2018, og indberetningerne kan stort set afstemmes over til bogføringen og regnskabet, dog med mindre differencer i købsmomsen.

Vi har lavet en afstemning af salgs- og købsmoms på bilag 4 A.

Indtægter

Der er bogført og indberettet en samlet salgsmoms på 641.825 kr.

Da vi har skønnet virksomhedens momspligtige omsætning til at være den bogførte værdi eksklusive

moms på 2.567.303,50, vil der ikke være beløbsmæssige ændringer i salgsmomsen for 2018.

Vi har konstateret, at der er fejl i periodiseringen for afregning af salgsmomsen vedrørende 1. og

2. kvartal.

Da vi ikke har informationer om leveringstidspunktet af de fakturerede ydelser, har vi anvendt

faktura-/bogføringsdatoen ifølge momslovens § 23, stk. 2.

Vi har lavet en opgørelse over salgsmomsen for 2018, på baggrund af bogføringen, og delvis bilagsdokumentation:

1. kvartal 96.375 kr.

2. kvartal 129.541 kr.

3. kvartal 235.538 kr.

4. kvartal 180.372 kr.

I alt 641.826 kr.

Se opgørelse på bilag 4 A, og beregning af salgsmoms, fordelt på kvartaler, på bilag 4 B.

Udgifter

Det regnskabsmateriale vi har modtaget for indkomståret 2018 fremstår mangelfuldt.

Der mangler en stor del af de underliggende bilag, der skal dokumentere den erhvervsmæssige tilknytning til virksomheden.

Nogle bilag er modtaget på mail, og andre har vi fået tilsendt med posten, hvor vi samtidig har fået

en del bilag uden bilagsnummer, som ikke umiddelbart kan matches med en bogført udgift.

Der skal foreligge dokumentation på alle udgifter efter momsbekendtgørelsens § 82.

Vi har lavet en opgørelse på baggrund af den foreliggende bogføring og de fremsendte bilag.

Bilag 4 C viser er en opgørelse over de udgifter, hvor vi godkender helt eller delvist momsfradrag

i virksomheden.

Ved gennemgangen af regnskabsmaterialet har vi konstateret følgende problemstillinger, som er

beskrevet og begrundet efterfølgende:

1. Manglende/interne bilag og utilstrækkelig dokumentation

2. Bogføringsfejl

3. Private udgifter

4. Delvis fradrag - telefon

5. Repræsentation

6. Handel med udlandet (køb i EU)

1. Manglende/interne bilag og utilstrækkelig dokumentation

Der er ikke momsfradrag for udgifter, der ikke kan dokumenteres med et bilag efter momslovens §

37 og momsbekendtgørelsens § 82.

[AM]har oplyst, at det ikke er muligt at fremsende alle bilag på de bogførte udgifter.

Vi godkender ikke momsfradrag for udgifter, hvor der mangler bilag, eller posteringer, der er

markeret med ”interne bilag”, uden underliggende dokumentation.

Derudover er der fremsendt bilagsdokumentation i form af bl.a. dankortkvitteringer, hvilket er

utilstrækkeligt, da bilagene ikke opfylder fakturakravene. Se fakturakravene under ”Øvrige punkter”.

Se vores opgørelse på bilag 3 A og 3 B over bogførte udgifter uden bilag. Der er bogført moms af

de posteringer der er markeret med ”I25”.

2. Bogføringsfejl

De bilag vi har modtaget er afstemt over til bogføringen, og derved har vi konstateret, at nogle af

bilagene ikke stemmer overens med de beløb der er bogført.

Vi har ændret momsbeløbene på følgende bilag:

Dato

Bilagsnr.

Tekst

Bogført moms

Beregnet moms

28-02-2018

49

benzin feb.

466,40

371,42

14-05-2018

327

[virksomhed3]

522,91

246,00

22-05-2018

337

[virksomhed4]

295,79

233,63

22-05-2018

343

[virksomhed5] ApS

2.490,75

443,75

11-07-2018

748

[virksomhed6]

86,46

108,08

16-07-2018

749

[virksomhed6]

39,19

48,99

18-07-2018

664

[virksomhed6], [by1]

193,36

128,40

31-07-2018

747

[virksomhed7]

86,51

54,60

01-08-2018

709

[virksomhed6]

535,40

152,60

10-08-2018

677

[virksomhed8]

195,62

76,00

13-08-2018

682

[virksomhed9]

281,59

27,00

28-08-2018

549

Depositum leje

16.480,00

10-09-2018

606

[virksomhed10]

821,20

560,47

11-09-2018

769

[virksomhed11]

100,19

103,20

24-09-2018

618

[virksomhed9]

412,50

221,87

09-10-2018

641

[virksomhed4]

1.511,23

1.157,25

06-12-2018

1171

[virksomhed12]

30.000,00

37.500,00

13-12-2018

1135

[virksomhed4]

374,15

214,86

54.893,25

41.648,12

Denne opgørelse viser, at der er bogført købsmoms på 54.893,25 kr., hvor vi har beregnet moms

fradraget efter bilag til 41.648,12 kr.

Der er lavet beregninger og udstregninger på bilag 327, 606, 618, 664, 677, 682, 709 og 747.

Vi har ikke nogen forklaring på disse beregninger, derfor har vi alene godkendt momsfradrag af de manuelt beregnede beløb, som det fremgår af bilagene.

Begrundelser for ændringer fremgår af bilag 4 D, under bemærkninger.

3. Private udgifter

Der er fradrag for udgifter, der udelukkende anvendes i virksomheden efter momslovens § 37. Private udgifter kan ikke trækkes fra i virksomhedens regnskab, da det ikke vedrører virksomhedens momspligtige aktiviteter.

Vi har lavet en konkret vurdering af de fremsendte bilag og har skønnet en del udgifter til at være af privat karakter.

Disse fremgår af bilag 3 C. Der er bogført moms af de posteringer, der er markeret med ”I25”.

Vi har modtaget bilag, hvor det er vores vurdering, at der både fremgår private og erhvervsmæssige indkøb.

Der er alene godkendt fradrag for de erhvervsmæssige indkøb, derfor er momsbeløbet reduceret på disse bilag ifølge nedenstående:

Dato

Bilagsnr.

Tekst

Bogført moms

Beregnet moms

22-07-2018

731

[virksomhed13]

123,60

88,80

28-08-2018

531

[virksomhed13]

240,00

100,20

14-10-2018

815

[virksomhed13]

28,80

8,80

29-10-2018

800

[virksomhed14]

185,24

55,84

27-12-2018

1147

[virksomhed15]

35,80

78,80

613,44

332,44

Vi godkender et fradrag på 332 kr.

Forklaring på ændringerne fremgår af bilag 4 E, under bemærkninger.

4. Delvis fradrag - telefon

Der er indkøbt to telefoner i virksomheden, en i februar til 499 kr. og en i juli måned til 2.135 kr. Beløbene er inklusive moms. Der er dokumentation på køb af begge telefoner.

Der er taget fuldt momsfradrag for køb af telefoner og abonnementer.

På trods af at der ikke foreligger bilagsdokumentation på abonnementer, har vi godkendt fradrag på et beløb, der svarer til et abonnement hos [virksomhed16].

Efter momslovens § 37 er der fradrag for indkøb, der alene vedrører virksomheden. Anvendes indkøbet også privat, vil der være tale om delvis fradrag efter et skøn ifølge momslovens § 38, stk. 2.

Vi har skønnet en privat andel af telefonudgifterne på 50 %.

Dermed vil der være fradrag for 50 % af momsbeløbet i momsregnskabet. Den moms, der ikke kan trækkes fra i momsregnskabet, skal trækkes fra i skatteregnskabet, da virksomheden bliver beskattet af fri telefon. Se under afsnit 2. Beskatning af fri telefon.

Vores opgørelse og beregninger giver nedenstående momsfradrag:

Dato

Bilagsnr.

Tekst

Bogført moms

Beregnet moms

13-02-2018

37

[virksomhed17]

99,80

49,90

12-03-2018

192

[virksomhed16]

40,00

20,00

30-04-2018

304

[virksomhed16]

100,00

50,00

02-05-2018

311

[virksomhed16]

29,80

14,90

04-06-2018

381

[virksomhed16]

29,80

14,90

03-07-2018

475

[virksomhed16]

29,80

14,90

16-07-2018

663

[virksomhed18]

427,00

213,50

03-08-2018

510

[virksomhed16]

29,80

14,90

03-09-2018

553

[virksomhed16]

29,80

14,90

02-10-2018

584

[virksomhed16]

29,80

14,90

02-11-2018

1013

[virksomhed16]

29,80

14,90

03-12-2018

1099

[virksomhed16]

29,80

14,90

905,20

452,60

Vores skøn over privat anvendelse af telefonen betyder, at der vil være fradrag for 50 % af momsen vedrørende ovenstående udgifter.

Ifølge vores beregninger vil der være et samlet momsfradrag på telefonudgifter på 453 kr. Se vores opgørelse på bilag 4 F.

Der er samlet bogført en købsmoms på 4.502 kr. vedrørende udgifter til telefon.

At der ikke er fradrag for yderligere udgifter til telefon, skyldes primært manglende dokumentation.

Dette er beskrevet under punkt 1. Manglende/interne bilag og utilstrækkelig dokumentation.

Se også bilag 3 A og 3 B.

5. Repræsentation

Der er fradrag for 25 % af momsbeløbet på repræsentationsudgifter efter momslovens § 42, stk. 2. Det er en betingelse, at udgiften er strengt erhvervsmæssig.

Virksomheden har bogført udgifterne på konto 2750 – Restaurationsbesøg.

Flere posteringer mangler dokumentation, hvor vi henviser til bemærkninger under punkt 1. Manglende/interne bilag og utilstrækkelig dokumentation.

Der er modtaget bilag på nogle af de bogførte repræsentationsudgifter. Vi har vurderet, at der ikke foreligger tilstrækkelig dokumentation på, at der er tale om en strengt erhvervsmæssig udgift.

Da der primært er tale om køb af take-away pizzaer, vurderer vi udgifterne til at være af privat karakter. Det betyder, at der ikke er fradrag for momsbeløbet i regnskabet efter momslovens § 37.

Se vores opgørelse på bilag 3 D.

6. Handel med udlandet (køb i EU)

Når to momsregistrerede virksomheder handler med hinanden inden for EU, skal der som hovedregel beregnes moms i forbrugslandet, dvs. at du skal beregne dansk moms af fakturabeløbet uden moms efter momslovens § 11 og § 46, stk. 4 (varer), eller § 16, stk. 1 og § 46, stk. 1 nr. 3 (ydelser).

Købet (fakturabeløbet), den beregnede erhvervelsesmoms (varer) og ydelsesmoms (ydelser) skal oplyses på momsindberetningerne efter momsbekendtgørelsens § 77.

Der er købt varer hos [virksomhed2], som er beliggende i Holland. Der er tale om bilag 1046 og 1063, som er bogført på konto 2800 – Annoncer og reklame.

Køber (du) skal oplyse dit cvr nr. til sælger ([virksomhed2]), og sælger skal ikke beregne moms af salget. Derimod skal køber beregne moms i købslandet (Danmark) med den momssats, der er gældende. I Danmark er det 25 % af fakturabeløbet uden moms.

Sælger har fejlagtigt opkrævet dansk moms ved købet. Vi må derfor antage, at der ikke er oplyst et cvr nr. i forbindelse med køb af varerne.

Det samlede fakturabeløb uden moms på 1.484 kr. skal indberettes i ”rubrik A-varer” for 4. kvartal 2018.

Uanset sælgers opkrævning af dansk moms, skal du beregne erhvervelsesmoms i Danmark på 25 % af fakturabeløbet uden moms. Dette beløb skal fremgå af rubrikken ”Moms af varekøb i udlandet”.

Det svarer til 136 kr. for bilag 1046 og 235 kr. for bilag 1063. Det samlede beløb på 371 kr. skal afregnes på momsindberetningen for 4. kvartal 2018. Se bilag 4 A.

Der er beregnet og indberettet en ydelsesmoms i 3. kvartal 2018 på 852 kr. Indkøbet kan ikke dokumenteres med bilag, der giver anledning til et fradrag, derfor er dette beløb slettet fra momsindberetningen. Se bilag 4 A.

Samlet momsregulering for 2018

På baggrund af ovenstående bemærkninger og begrundelser har vi lavet følgende opgørelse over momsreguleringer:

Indberettet

Ifølge bilag

Regulering

1. kvartal

Salgsmoms

0,00

96.375,00

96.375,00

Købsmoms

0,00

4.559,00

4.559,00

Tilsvar

0,00

91.816,00

91.816,00

2. kvartal

Salgsmoms

225.915,00

129.541,00

-96.374,00

Købsmoms

103.211,00

6.359,00

-96.852,00

Tilsvar

122.704,00

123.182,00

478,00

3. kvartal

Salgsmoms

235.538,00

235.538,00

0,00

Ydelsesmoms

852,00

-852,00

Købsmoms

174.722,00

33.352,00

-141.370,00

Tilsvar

61.668,00

202.186,00

140.518,00

4. Kvartal

Salgsmoms

180.372,00

180.372,00

0,00

Varekøb i EU

371,00

371,00

Købsmoms

169.962,00

104.621,00

-65.341,00

Tilsvar

10.410,00

76.122,00

65.712,00

Rubrik A - varer

1.484,00

1.484,00

Vi forhøjer momsen i 1. kvartal med 91.816 kr., 2. kvartal med 478 kr., 3. kvartal med 140.518 kr. og 4. kvartal med 65.712 kr.

Det medfører en samlet forhøjelse af momsen for 2018 med 298.524 kr.

...”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”...

Kontrollen starter, da vi via en udsøgning konstaterer, at der ikke er selvangivet et resultat af virksomhed i indkomståret 2017. Virksomheden er momsregistreret den 1. august 2017. Der er tale om cvr nr. [...1] – [virksomhed1].

Vi starter sagen ved at indkalde regnskabsmateriale for 2017 (skat og moms) og 2018 (moms) den 17. oktober 2019. Den 2. januar 2020 får vi kontakt til datteren til [AM] som står for bogholderiet i virksomheden. Ligeledes har vi i starten kontakt til revisor [UJ], [virksomhed19], men til sidst i sagsforløbet, er det ikke muligt, at få kontakt til hverken revisor eller virksomheden.

Den oprindelige sag, som vedrører 2017 og 2018 (sags-id. [sag1]), afsluttes fejlagtigt i Skattestyrelsens system, derfor oprettes to separate sager på hvert indkomstår.

2018 videreføres under sags-id. [sag2], hvor sagen afgøres den 14. april 2021. Sagen er på det tidspunkt udvidet til at omfatte både moms og skat for 2018.

Visse akter på den oprindelige sag vedrører både 2017 og 2018.

Akterne er opdelt under hvert sagsid.

Revisor anvender et citat fra afgørelsen, hvor vi skriver, at regnskabet kan afstemmes over til indberetningerne i Skattestyrelsens systemer. Det er korrekt, men problemerne opstår, da vi indkalder stikprøver på bilag fra både 2017 og 2018.

Virksomheden bliver rykket flere gange, og det er ikke muligt for dem at fremsende alle de bilag vi har efterspurgt.

Derfor indkalder vi alle bilag for begge år. Vi modtager ikke nogle bilag fra 2017, og det materiale vi modtager fra 2018 er meget mangelfuldt.

Der er bl.a. tale om ”interne bilag”, hvor der er lavet et A4-ark med flere posteringer, uden underliggende dokumentation.

(...))

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Den 28. april 2021 modtager vi yderligere bilagsdokumentation, uden kommentarer fra virksomheden eller revisor. Denne sag behandles som en genoptagelse under sagsid. [sag3].

Genoptagelsen er ikke en del af klagen.

Behandlingen af de fremsendte bilag vedrørende indkomståret 2018, giver anledning til yderligere fradrag i indkomsten på 46.685 kr. og en samlet nedsættelse af momsen på 12.741 kr. for 1. og 2. kvartal 2018. Vi har sendt en afgørelse den 16. juni 2021.

(...)

...”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for henholdsvis 1., 2., 3. og 4. kvartal 2018 skal bortfalde.

Repræsentanten har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”...

  1. Regnskab og bogføring for 2018.

Overførsler

Skattestyrelsen ville ikke godkende bogføringen og regnskabet for 2018.

Jf. side 5 i afgørelsen fra Skattestyrelsen er der skrevet følgende:

”Vi har modtaget regnskab, bogføring og en del salgs-og købsbilag for indkomståret 2018. Derudover har vi modtaget bankkontoudtog fra [finans1].

Regnskabet og bogføringen kan afstemmes over til momsindberetningerne, og til det oplyste resultat af virksomhed for 2018”.

Min klient er derfor ikke enige med Skattestyrelsen, at regnskabet er mangelfuldt.

Klagerens anbringender og begrundelser er følgende:

Klageren finder, at de i afgørelsen indeholdte beregninger og begrundelser er foretaget med urette og fejlbehæftede, idet virksomheden har afleveret alle deres bilagsmapper og bankkontoudtog til Skattestyrelsen.

For 2018 gælder tillige, at klageren ikke kan godkende det for virksomheden foretagne for højt ansatte resultat.

Klageren nedlægger derfor påstand om, at de skete skønsmæssige forhøjelser af såvel moms som skattepligtig indkomst vil være at annullere, og at de oprindelige af virksomheden og skatteyderen beregnede beløb for moms og skattepligtig indkomst fastholdes.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen ved afgørelse af 14. april 2021 har forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 298.524 kr. for afgiftsperioderne fra 1. januar 2018 til den 31. december 2018.

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

”Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.”

Der skal jf. momslovens § 11, stk. 1., betales afgift ved erhvervelse mod vederlag af varer fra andre EU-lande, når sælgeren er en virksomhed registreret for merværdiafgift og erhververen er en afgiftspligtig person eller en ikke afgiftspligtig juridisk person, der er registreringspligtig efter §§ 47 eller 50, eller som registreres efter §§ 49, 50 a, 51 eller 51 a.

Det fremgår af momslovens § 16, stk. 1, at leveringsstedet for ydelser er her i landet, når ydelsen leveres til en afgiftspligtig person, der handler i denne egenskab, og som har etableret stedet for sin økonomiske virksomhed her i landet eller har et fast forretningssted her i landet, hvortil ydelsen leveres, eller i mangel heraf har sin bopæl eller dit sædvanlige opholdssted her i landet, og ydelsen leveres hertil, jf. dog stk. 2 og 3 og § 18, § 19 stk. 1, § 21 stk. 1, § 21 a og b.

Ifølge momslovens § 23, stk. 1 og 2, indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura for en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Ved opgørelsen af afgiftstilsvaret kan afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, fradrages. Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1.

Ifølge momslovens § 38, stk. 2., fremgår det, at der for varer og ydelser, som af en virksomhed er registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a benyttes både til fradragsberettigede formål efter § 37 og til virksomheden uvedkommende formål, udelukkende kan foretages fradrag for den del af afgiften, der skønsmæssigt svarer til de pågældende varers og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed.

Det fremgår af momslovens § 42, stk. 2., at virksomheder uanset bestemmelsen i stk. 1, nr. 5, kan fradrage 25 pct. af afgift af restaurationsydelser. Det er en forudsætning, at udgifterne hertil er af strengt erhvervsmæssig karakter.

Betaling af afgift påhviler i henhold til momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt., den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet. Jf. § 46, stk. 4. påhviler betaling af afgift af varer fra andre EU-lande den person, der foretager en afgiftspligtig erhvervelse.

Det fremgår af § 55, at virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a, skal føre et regnskab der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse.

Registrerede virksomheder, skal jf. § 82 til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 808 af 30/06/2015), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse 323 af 11. april 2011).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2. (Opkrævningsloven nr. 573 af 06/05/2019).

Skattestyrelsen har således foretaget et konkret skøn med udgangspunkt i klagerens egen bogføring og bilag. Det er således med rette, at Skattestyrelsen har afvist at godkende fradrag ved manglende bilag, bogføringsfejl, private udgifter, repræsentation og ændringer i forhold til lønudgifter.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne på 298.524 kr. således:

Indberettet Momsregnskab Ifølge bilag Regulering

1. kvartal

Salgsmoms 0,00 96.375,00 96.375,00 96.375,00

Købsmoms 0,00 34.037,00 4.559,00 4.559,00

Tilsvar 0,00 62.338,00 91.816,00 91.816,00

2. kvartal

Salgsmoms 225.915,00 129.540,00 129.541,00 -96.374,00

Købsmoms 103.211,00 70.554,00 6.359,00 -96.852,00

Tilsvar 122.704,00 58.986,00 123.182,00 478,00

3. kvartal

Salgsmoms 235.538,00 235.538,00 235.538,00 0,00

Ydelsesmoms 852,00 852,00 -852,00

Købsmoms 174.722,00 173.870,00 33.352,00 -141.370,00

Tilsvar 61.668,00 62.520,00 202.186,00 140.518,00

4. Kvartal

Salgsmoms 180.372,00 180.372,00 180.372,00 0,00

Varekøb i EU 371,00 371,00

Købsmoms 169.962,00 169.217,00 104.621,00 -65.341,00

Tilsvar 10.410,00 11.155,00 76.122,00 65.712,00

Moms i alt 194.782,00 194.999,00 493.306,00 298.524,00

Retten har ved afgørelsen af dags dato J.nr. 21-0061923 stadfæstet afgørelsen vedrørende forhøjelse af klagerens overskud af virksomhed i indkomståret 2018, der danner grundlag for opgørelsen af virksomhedens salgsmoms i denne sag vedrørende afgiftsperioden 1. januar 2018 – 31. december 2018. Retten har hjemvist opgørelsen af fradragsberettigede udgifter til fornyet behandling da Skattestyrelsens afgørelse ikke kan afstemmes til de vedlagte bilag.

Købsmoms

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt. Det følger af momssystemdirektivet og EU-domstolens praksis, at den afgiftspligtige person er forpligtet til at fremlægge objektive beviser for, at varerne og tjenesteydelserne faktisk er blevet leveret til den pågældende af en anden afgiftspligtig person i et forudgående led i forbindelse med den pågældendes egne afgiftspligtige transaktioner, og at den pågældende faktisk har betalt moms heraf. Der kan således kun godkendes fradrag for udgifter, hvor der foreligger bilag.

Virksomhedsejeren har til Skattestyrelsen fremlagt dokumentation for afholdte udgifter og Skattestyrelsen har truffet afgørelse på baggrund af disse bilag.

Retten finder, at idet Skattestyrelsen henvisning til bilag ikke kan afstemmes til afgørelsen, hjemvises opgørelsen til fornyet behandling.

Retten kan ikke på baggrund af det foreliggende materiale vurdere, hvilke udgifter der allerede er godkendt fradrag for og hvilke udgifter virksomhedsejeren med fremsendte klage ønsker at der skal godkendes fradrag for.

Landsskatteretten hjemviser opgørelsen af fradrag for købsmoms til fornyet behandling ved Skattestyrelsen.

Salgsmoms

Det er rettens opfattelse, at det fremlagte materiale er mangelfuld. En stor del af den underliggende dokumentation mangler og der er konstateret differencer i forhold til bogføring og kontoudtog.

Virksomheden har ikke fremlagt indtægts- og udgiftsbilag, der kan dokumentere den fremlagte bogføring. Kravene til regnskabsgrundlaget er således ikke opfyldt, og regnskabsmaterialet kan på denne baggrund ikke anses for egnet som grundlag for en nøjagtig indkomstopgørelse for virksomheden.

Der er i regnskabet bogført en samlet salgsmoms på 641.825 kr. Det svarer til 2.567.303 kr. som er virksomhedens momspligtige omsætning. Skattestyrelsen har heraf skønnet en kontantomsætning på 134.750,77, som ikke kan afstemmes med virksomhedens kontoudtog. Da der ikke i forbindelse med klagen er fremlagt oplysninger, der kan danne grundlag for et mere retvisende skøn, er det med rette, at Skattestyrelsen har skønnet omsætningen til at udgøre 2.567.303,50 kr.

Retten finder at det er med rette, at salgsmoms er skønnet til 641.825 kr.

Der er ikke fremlagt oplysninger om leveringstidspunktet for de fakturerede ydelser m.v. og dermed er det faktura eller bogføringsdatoen, der er afgørende for i hvilken periode, der skal ske afregning af salgsmoms.

Retten finder, at der skal korrigeres for periodiseringsfejl for afregningen af salgsmomsen vedrørende 1. og 2. kvartal.

På baggrund af ovenstående stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse vedrørende salgsmoms.

Ydelsesmoms

Der er i regnskabet bogført 852 kr. i ydelsesmoms også kaldet moms af køb af ydelser i udlandet med omvendt betalingspligt. Da der ikke er fremlagt dokumentation for indberetningen af ydelsesmoms, finder retten, at virksomhedens indberettede ydelsesmoms skal reguleres.

På denne baggrund finder retten, at virksomhedens indberettede ydelsesmoms skal nedsættes med 852 kr.

På baggrund af ovenstående stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsen afgørelse vedrørende ydelsesmoms.

Varekøb i EU

Det fremgår endvidere, at virksomheden har købt varer hos [virksomhed2] i Holland. Jf. momslovens § 46, stk. 4. påhviler betaling af afgift af varer fra andre EU-lande den person, der foretager en afgiftspligtig erhvervelse.

Som køber skal der således afregnes erhvervelsesmoms med den momssats, der er gældende i købslandet.

Det samlede fakturabeløb eksklusive moms udgør 1.484 kr. og 25 % moms heraf udgør 371 kr. som klageren skal afregne som ”Moms af varekøb i udlandet”.

Retten finder, at virksomhedens moms vedrørende varekøb i EU forhøjes med 371 kr. i 4. kvartal 2018.

Retten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.